mitkä viri nokat 16v Gti:hin???
Valvoja: ffp jäsenet
mitkä viri nokat 16v Gti:hin???
Eli jos jollain tietoa mitkä nokat kannattaa laittaa keulille!!??
Ja kokemuksia niitten kestävyydestä,hyödyistä,haitoista
Mitkä nokat jos porttauttaa kannen^ ja tietty mihin hintaan ja mistä kannattaa kysellä noita nokkia?.
Kiitoksia kaikille vastanneille
Ja kokemuksia niitten kestävyydestä,hyödyistä,haitoista
Mitkä nokat jos porttauttaa kannen^ ja tietty mihin hintaan ja mistä kannattaa kysellä noita nokkia?.
Kiitoksia kaikille vastanneille
Vaikea sanoa noilla tiedoilla, mitkä annoit, sanoa minkälaiset.
Katu? Kisa? Ralli?
Minkälaisen moottorin haluat siitä on paljolti kiinni nokkien valinnassa.
Saanko kysyä että miksi porttauttaa tuota kantta? 16v virtaa vakiona jo yli 200hv. Toi porttaaminen on sitä paitsi aika hintavaa hommaa mutta jos rahaa on niin eihän siinä..
Katteleppas tuolta Catcamsilta, Piperilta etc. etc. noin alkuun.
Katu? Kisa? Ralli?
Minkälaisen moottorin haluat siitä on paljolti kiinni nokkien valinnassa.
Saanko kysyä että miksi porttauttaa tuota kantta? 16v virtaa vakiona jo yli 200hv. Toi porttaaminen on sitä paitsi aika hintavaa hommaa mutta jos rahaa on niin eihän siinä..
Katteleppas tuolta Catcamsilta, Piperilta etc. etc. noin alkuun.
Mitä mitä
Mä kyselin tosta kannesta niin mulle väitettiin sen virtaavan vähän yli sata hepoa!!??
Joo siis ihan katu käyttöön ja ajattelin hakea about 180-200hp
mitä mulle kerrottiin niin sen saisi noilla nokilla, porttauksella ja green twister
tiedä sitte onko mulle jauhettu pas pas...pastilleja
Joo siis ihan katu käyttöön ja ajattelin hakea about 180-200hp
mitä mulle kerrottiin niin sen saisi noilla nokilla, porttauksella ja green twister
tiedä sitte onko mulle jauhettu pas pas...pastilleja
Kyl 200hv saa vapari-16veestä. Tarvii tehdä kansi uusiksi, sopivat nokat, paltipakosarja ja vaihtaa ruisku parempaan tai tuplakaasareiksi.
[edit] Tuossa on se yli 200hv vaparina: http://ffp-motorsport.com/other/mk2rally/index.php
[edit] Tuossa on se yli 200hv vaparina: http://ffp-motorsport.com/other/mk2rally/index.php
voihan yoda!!
Joo olisi se ruiskun päivityskin mielessä käynyt onkohan perää siinä että tohon ruuttaan vaihtaa isommat suuttimet lyö bensa linjaan tulevan suurempi tehoisen pumpun "mallory" TMS... saisi jo tostakin toimivan ruutan!? Vai joutuneeko hankkia "ns kalliin haltec/hestec" ruutan???
Joo en ole ajatellu liian jyrkkää nokkendaalia sinne tyrkätä =)
sen takia kyselen lähinä minkä asteisia te suosittelisitte =) ??
Joo en ole ajatellu liian jyrkkää nokkendaalia sinne tyrkätä =)
sen takia kyselen lähinä minkä asteisia te suosittelisitte =) ??
Viimeksi muokannut MR.Sam, 30.7.2005 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
K-jetronikkiin voi olla paha löytää isompia suuttimia, mutta viidennen tai kuudennen suuttimen voi laittaa vaihtamalla 5- tai 6-pyttysen k-jet-moottorin määräjakajan, kuten esim tuossa 8v-turbossa on tehty: http://ffp-motorsport.com/other/jyns01/index.php
Kyseles tuolta finnsquirtilta jos joku myisi.
http://www.finsquirt.net/forum/index.php
http://www.finsquirt.net/forum/index.php
ok!
Joo tarkastin tänään ton 16v:n virtauksen vakiona se virtaa 215hv ja
(max porttaus 250hv) eli 15% lisää virtaavuutta!
Tommoset lukemat kansipaja antoi joka on näitä kyseisiä kansia tehnyt kuulema Tuo alavääntöö mukavasti mutta loppu nopeuteen ei ole kummosia vaikutuksia.
En sitte tiedä mitä ton ruutan kanssa tekisi vai tekeekö mitään hmm???
Mutta hyvät nokat pitäisi saada! Mutta mitkä??
Ja tietty peltisatsi,vapaavirtaus suod.. mites noi chip:it toimii näissä vehkeissä onko hyötyä/haittaa???
(max porttaus 250hv) eli 15% lisää virtaavuutta!
Tommoset lukemat kansipaja antoi joka on näitä kyseisiä kansia tehnyt kuulema Tuo alavääntöö mukavasti mutta loppu nopeuteen ei ole kummosia vaikutuksia.
En sitte tiedä mitä ton ruutan kanssa tekisi vai tekeekö mitään hmm???
Mutta hyvät nokat pitäisi saada! Mutta mitkä??
Ja tietty peltisatsi,vapaavirtaus suod.. mites noi chip:it toimii näissä vehkeissä onko hyötyä/haittaa???
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
kyllähän se kansi voi 215hp virrata vaikka 16mm nostolla......jotta vähän sama kuin se kuuluista 'kuljussa on nähty hirvi' -läppä...... eli laitahan samppaseiskaysi vähän dataa jotta millä nostolla tuo 215hp on mitattu? ja kiinnostaisi samaan hengenvetoon tietää että mitä kansi virtaa esimerkiksi 6, 7, 8, 9 ja 10mm nostoilla vakiona niin siitä osaa jo varsin hyvin päätellä että mitä kannelle pitää tehdä ja mitä ei?
keskittyisin itse ehkä (HUOM! kun tuijotan tällä hetkellä vain jollakin huippunostolla saatua 215hp arvoa tietämättä siitä miten kansi käyttäytyy todellisilla katuakselin nostoilla!) enempi seetikulmien ihmeelliseen maailmaan sillä niillä tehtäneen ihmeitä näillä kuuluisilla miedohkoilla katunokkanostoilla kuin että tuhlaa rahaansa mahdollisesti ihan turhaan kanavatyöhön.
toki vain mun mielipide......
keskittyisin itse ehkä (HUOM! kun tuijotan tällä hetkellä vain jollakin huippunostolla saatua 215hp arvoa tietämättä siitä miten kansi käyttäytyy todellisilla katuakselin nostoilla!) enempi seetikulmien ihmeelliseen maailmaan sillä niillä tehtäneen ihmeitä näillä kuuluisilla miedohkoilla katunokkanostoilla kuin että tuhlaa rahaansa mahdollisesti ihan turhaan kanavatyöhön.
toki vain mun mielipide......
Siinä on sulle tommi dataa.
Toi tosin pienemmillä nostoilla virtaa paremmin kuin vakio, mutta isoilla nostoilla saman.
Kyllä se vaan sen ~215 virtaa tuo 16V, vaikka se 8V miehestä kovalta tuntuiskin.
Tosta mittauksesta monia muitakin esimerkkejä esim. audien kansista, jotka siis on 16V kansi + 1 syl.
Toi tosin pienemmillä nostoilla virtaa paremmin kuin vakio, mutta isoilla nostoilla saman.
Kyllä se vaan sen ~215 virtaa tuo 16V, vaikka se 8V miehestä kovalta tuntuiskin.
Tosta mittauksesta monia muitakin esimerkkejä esim. audien kansista, jotka siis on 16V kansi + 1 syl.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Täällähän on mielenkiintoinen ketju. Olis tarkotus vielä tänä keväänä kurkkia tonne ostamani KR-motin sisälle, niin samallahan sitä olis kiva hieman piristellä. Eli mikähän olisi sopivan taloudellinen yhdistelmä tämän topikin kikkoja, joilla voisi saada tuohon lisää käytännön suorituskykyä arkiajo-ominaisuuksien ja kulutuksen paljoa kärsimättä? Eli en hae mitään viri-viri-kierroskonetta, vaan lähinnä pieniä parannuksia läpikäynnin yhteydessä, jotka eivät ole kamalan kalliita toteuttaa. Peltisatsi löytyykin jo.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
jormalaisen schrickit ja seeti-/venttiilikulmiin ja venttiilin yleiseen muotoiluun jos kiinnittäisi huomiota niin varmasti olisi Migulle mieleinen lopputulos? ehkä? sopivan pitkillä primääriputkilla oleva pakosarja ja sopiva pakoputkisto (oikeesti jotain muuta ku jotain saimonssia hei...) tms........
tai mistäs mä sen tietäisin.......tuli vain mieleen....
tai mistäs mä sen tietäisin.......tuli vain mieleen....
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onko se vanhakin?
Kattelin että vähän erikoisemmat mittayksiköt koneessa joka kielis "käytetystä jenkkivehkeestä" tms. Ja siitä taas tulee mieleen mittatarkkuus.
Ja mitä sä tommo ny tollasia kerrot kun kansiremppa tehtiin just pari kuukautta sit #¤$%%&!
Ja mulla on 2,5 tuuman putki. Tajuttoman mölyävä Simons. En voi suositella kuin pahimmille teinirässääjille.
Kattelin että vähän erikoisemmat mittayksiköt koneessa joka kielis "käytetystä jenkkivehkeestä" tms. Ja siitä taas tulee mieleen mittatarkkuus.
Ja mitä sä tommo ny tollasia kerrot kun kansiremppa tehtiin just pari kuukautta sit #¤$%%&!
Ja mulla on 2,5 tuuman putki. Tajuttoman mölyävä Simons. En voi suositella kuin pahimmille teinirässääjille.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 16.3.2005 22:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kiitos Tommi, just tota tyyliä noihin vinkkeihin hainkin. Minä kun en ole noiden moottorien kanssa ehtinyt muuta värkätä, kuin öljyjä vaihdellu. Vielä jos jaksat kertoa mitä noilla kullakin on vaikutusta moottorin käyttäytymiseen, niin sitähän olis jo oppinut jotain. Marteliusta ajattelin putkeksi, kun ilmeisesti peltisarjakin on. 2,5" putki ilmeisesti soppeli? Hmm.. oliskohan se jo oman topikin paikka?
e:typoja
e:typoja
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
jormalainen varmasti osaa kertoa miltä schrickit tuntuu vaikka verrattuna reizkan kisakireeseen peeällään? :)
pitkillä (ehkä 600-1000mm) primääriputkilla saavutetaan jotakin tiettyä väännöntunnetta moottorin luonteeseen, samoin pitkällä imusarjalla...ainakin teoriassa.
seetikulmat ja venttiilityöt taasen vaikuttaa ratkaisevasti siihen että kuinka paljon seosta mahtuu venttiilin ja seetin välistä livahtamaan palotilaan. eli tällä muutoksella tuskin moottorisi luonne muuttuu mitenkään kamalaksi, saat vain täyden hyödyn tästä osa-alueesta irti kun em. asiat on kunnossa.
ja muutenkin tällaisissa perusparanteluissa kannattaa kiinnittää huomiota pieniin asioihin, tyyliin imusarjan sovitus kanteen ettei kanavaan muodostu pykälää, sama pakosarjan kanssa. jotkut on vissiin 16veen proge-kaasuläppään kaivanut sitä läppien välistä seinää juohevammaksi, mikä sen hyöty on siitä en tiedä... Kannattaa lueskella tuolta tekstiosiosta 16veen vireistystekstiä suomeksi........
jos koneen purat kokonaan niin alakerran pyörivät ja liikkuvat osat kaikki tasapainoon ja hyvään kuntoon jne.
2.5" pakoputken halkaisija riittää vallan mainiosti. tämäkin osa-alue pitää olla suhteessa sopiva moottorin ominaisuuksiin jne, vaikka mitä kauemmaksi kannesta mennään ei pakokaasun virtausnopeuden hidastuminen / pakokaasun jäähtyminen tee juurikaan vaikuttavasti huonoa.
viisaammat voi jeesustella jos kokevat tarpeelliseksi estämään suuret virheet.
ps. jormalainen, olisit kysyny... ;) =)
pitkillä (ehkä 600-1000mm) primääriputkilla saavutetaan jotakin tiettyä väännöntunnetta moottorin luonteeseen, samoin pitkällä imusarjalla...ainakin teoriassa.
seetikulmat ja venttiilityöt taasen vaikuttaa ratkaisevasti siihen että kuinka paljon seosta mahtuu venttiilin ja seetin välistä livahtamaan palotilaan. eli tällä muutoksella tuskin moottorisi luonne muuttuu mitenkään kamalaksi, saat vain täyden hyödyn tästä osa-alueesta irti kun em. asiat on kunnossa.
ja muutenkin tällaisissa perusparanteluissa kannattaa kiinnittää huomiota pieniin asioihin, tyyliin imusarjan sovitus kanteen ettei kanavaan muodostu pykälää, sama pakosarjan kanssa. jotkut on vissiin 16veen proge-kaasuläppään kaivanut sitä läppien välistä seinää juohevammaksi, mikä sen hyöty on siitä en tiedä... Kannattaa lueskella tuolta tekstiosiosta 16veen vireistystekstiä suomeksi........
jos koneen purat kokonaan niin alakerran pyörivät ja liikkuvat osat kaikki tasapainoon ja hyvään kuntoon jne.
2.5" pakoputken halkaisija riittää vallan mainiosti. tämäkin osa-alue pitää olla suhteessa sopiva moottorin ominaisuuksiin jne, vaikka mitä kauemmaksi kannesta mennään ei pakokaasun virtausnopeuden hidastuminen / pakokaasun jäähtyminen tee juurikaan vaikuttavasti huonoa.
viisaammat voi jeesustella jos kokevat tarpeelliseksi estämään suuret virheet.
ps. jormalainen, olisit kysyny... ;) =)
Kysytääs nyt vielä arvon raadilta kommentteja, kun on tohon 20v vaparivitoseen tollaset nokat : imu9,9mm/pako9,6 265/270 astetta. Kannattaako edes kokeilla, vai nakkaanko suoraapäätä lepikkoon?
Entäs toi imusarjapolitiikka. Onko kukaan kokeillut esim. tota 16v konetta verraten lyhyellä imusarjalla? Miten mahtaa toimia ylipäänsä? Kaasariversioissahan noi on pirun lyhyitä, mutta entä ruiskussa? -Kuinka kriittinen asia toi imppasarjan mitta loppujen lopuksi sitten on? Koneella ei ole tarkoitus ajaa metriäkään "arkiajoa", tarkoitus lähinnä tehdä eräänlainen "stressilelu" tyyliin kunhan vaan kiertää ja antaa potkua edes siellä ylhäällä. -Mutta antaako???
Entäs toi imusarjapolitiikka. Onko kukaan kokeillut esim. tota 16v konetta verraten lyhyellä imusarjalla? Miten mahtaa toimia ylipäänsä? Kaasariversioissahan noi on pirun lyhyitä, mutta entä ruiskussa? -Kuinka kriittinen asia toi imppasarjan mitta loppujen lopuksi sitten on? Koneella ei ole tarkoitus ajaa metriäkään "arkiajoa", tarkoitus lähinnä tehdä eräänlainen "stressilelu" tyyliin kunhan vaan kiertää ja antaa potkua edes siellä ylhäällä. -Mutta antaako???
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
-> vitoselle: riippuu mitä tuollaisilla akseleilla varustetulta moottorilta haet? (toki noi arvothan ei kerro vielä koko totuutta....) jos haluat ottaa viimeisenkin voimanrippeen vaparista niin nuo pitää heittää metsään ja pitkälle. Jos taas näitä perus-katuviritelmiä joilla on mukava kiertää toria tasaisella kaasulla niin kai ne sellaiseen on ihan jees. :) Jos halutaan taassa jotta pata kiekuu niin akselissa pitää olla asennetta, nosto alkaa vähintään 12mm:llä ja asteet on jotain ihan muuta kuin 270, myös 0.050" nostolla.
esimerkiksi vaikka tällä tavalla 'asennetta':
http://www.kolumbus.fi/tommi.nylund/gerbiili/nokka1.jpg
...jännityksellä odotellaan tuottaako toivotusti tulosta...
esimerkiksi vaikka tällä tavalla 'asennetta':
http://www.kolumbus.fi/tommi.nylund/gerbiili/nokka1.jpg
...jännityksellä odotellaan tuottaako toivotusti tulosta...
No sitähän minäkin! Tolta pitäs nokkien näyttää. Taitaa leppäpuskassa kahahtaa ennenkuin pata on valmis. On vaan niin s.tanan tyyriitä noi vitosen tuplanokat, tai no mihin vertaakin. Toria ei kierretä yhtään kierrosta, mutta jääradalla mennään verenmaku suussa! Tarkoitus on tosissaan kaivaa koneesta se ammoinen vitosen B-duurin nuotti;) Ilman turbon vihellystä kuitenkin.
ruutasta vielä!??
Pitääkö paikkaansa että ke-jet olisi päivitettävissä? helpommin,paremmin
kuin k-jet??? olen vaan kuunnellut huhuja ottamatta kantaa niihin sen erityisemmin!! elikä ke-jet:tiin saisi isompaa suutinta ja ruiskuohjaus muutettavissa helpommin kun k-jetissä??
Sitte toinen asia olisi onko pl:ssä nokkaketjua vai toimiiko se hihnalla? siitä ei ole näkynyt mainintaa kaverille yritetään kaupata konetta (KR) missä nokat toimii hihnalla näin se kerto ja se uskoo sitä romiksen myyjää?? Mielestäni KR on ketju korjatkaa jos olen väärässä!!
Kiitoksia jälleen kerran!!
kuin k-jet??? olen vaan kuunnellut huhuja ottamatta kantaa niihin sen erityisemmin!! elikä ke-jet:tiin saisi isompaa suutinta ja ruiskuohjaus muutettavissa helpommin kun k-jetissä??
Sitte toinen asia olisi onko pl:ssä nokkaketjua vai toimiiko se hihnalla? siitä ei ole näkynyt mainintaa kaverille yritetään kaupata konetta (KR) missä nokat toimii hihnalla näin se kerto ja se uskoo sitä romiksen myyjää?? Mielestäni KR on ketju korjatkaa jos olen väärässä!!
Kiitoksia jälleen kerran!!
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Tottakai kaksi on aina kalliimpaa kuin yksi.... Mutta mietippä vitonen sitä että kun teet vaparia niin nokka-akselit ja kansi on koneen sydän ja niillä se voima pitää 'tuottaa'. Ja mietippä sitä kanssa että kun teet vaparia niin ahdinrojujen hinnalla taitaa saada kevyesti jo hyvät nokka-akselit + oheistuotteet jne.
Sitte toinen asia olisi onko pl:ssä nokkaketjua vai toimiiko se hihnalla? siitä ei ole näkynyt mainintaa kaverille yritetään kaupata konetta (KR) missä nokat toimii hihnalla näin se kerto ja se uskoo sitä romiksen myyjää?? Mielestäni KR on ketju korjatkaa jos olen väärässä!!
Niin siis, molemmissa koneissa on sillai et hihna käyttää toista nokkaa ja sieltä voima välittyy toiseen nokkaan ketjulla...
Tommi: Tiedän kyllä mitä tarkotat, ja ymmärrän miksi noi nokat on sen hitasia kun on. - Tulipahan vaan toikin todettua. Kun sulla näyttää olevan tota "asennetta" , kerropas kommenttis vielä tohon imppasarja-asiaan. Onko sen välttämätöntä olla niin pirun pitkä? Mulle ei tuu runnereille mittaa kun parikyt senttiä tässä ekassa versiossa. Rojukopassa on valmiina emmeet erillisläppäsysteemille, mutta kun ei millään jaksa/ehdi tehdä kaikkee.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Mie en kans tiä mittään, kuhan harrastan autoja täällä intttternetissä. Tommonen tuli vastaan, jos tosta nyt jollekkin hyötyä on: http://www.rbracing-rsr.com/runnertorquecalc.html
Joo tuppaa vähä etääntymään alkuperäisestä aiheesta, mutta kun täältä saa niin pirun hyviä neuvoja / kommentteja koskien tota VW:n neliventtiiliympäristöä. -Vallankin tällä vaparipuolella Audiföörumissa saa ainoastaan sääliä osakseen ;) Ei vaineskaan, ovat vaan enimmältä osin turbopelejä nuo muut Audit, joten näistä 16vee ukoista on mulle ainakin tähän asti ollut jumalattomasti apua rojektia suunnitellessa.- Nöyrästi kiitän!
Mitä mieltä ootte kumpa tulis halvemmaksi:
Vaihtas suoraan koneen mun kakkikseen (gti 8v)
Vai sit kävis ihan tuota vanhaa konetta (1.6 kaasari =) piristämään jostain suunnasta?
Itse olen ajatellut tuota alempaa,
tarkotus olis saada joku 100 hp irti ja mitä kaikkee siin pitäs tehdä?
Hintaa mihikää suuntaa osaako joku kertoa?
Vaihtas suoraan koneen mun kakkikseen (gti 8v)
Vai sit kävis ihan tuota vanhaa konetta (1.6 kaasari =) piristämään jostain suunnasta?
Itse olen ajatellut tuota alempaa,
tarkotus olis saada joku 100 hp irti ja mitä kaikkee siin pitäs tehdä?
Hintaa mihikää suuntaa osaako joku kertoa?
-
- -
- Viestit: 607
- Liittynyt: 23.7.2003 22:32
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 11 vierailijaa