Lisävaloteline kilven taakse, mistä?
Valvoja: ffp jäsenet
Lisävaloteline kilven taakse, mistä?
Onko jollakulla tietoa, mistä saisin kilventaakse asennettavan lisävalotelineen Octaviaan? Talvea odotellessa voisi laittaa näkölaitteet kuntoon. Ja jos on heittää hintahaarukalla, niin olisin todella tyytyväinen. Tambesterin alue olis noutokenttänä.
Eikä mitään jeesusteluja pitkien tarpeesta, kun liikun aamusella (05:00 - 06:00) töihin ja sain viime talvena poltella pitkiä noin tunnin päivässä. Joten lisät tulevat kyllä kovaan käyttöön. :)
Eikä mitään jeesusteluja pitkien tarpeesta, kun liikun aamusella (05:00 - 06:00) töihin ja sain viime talvena poltella pitkiä noin tunnin päivässä. Joten lisät tulevat kyllä kovaan käyttöön. :)
<offtopic>
Ja valoiksi sitte kanttii valita heti jotku *itun isot kattilat et näkee. Siitä tosin voi saada sakot tässä ***tanan poliisivaltiossa, onko se teidän mielestä jotenki vaarallista, että ihmiset näkee eteensä, poro/hirvikolarit vähenis huomattavasti, jos ns. hyviä lisävaloja sais käyttää. Puhumattakaan esim. rekan takavaloista, jotka huomaa vasta kun oot ajanu rekan perään kovassa tuiskussa.
</offtopic>
P.S. sori tää avautuminen :)
Ja valoiksi sitte kanttii valita heti jotku *itun isot kattilat et näkee. Siitä tosin voi saada sakot tässä ***tanan poliisivaltiossa, onko se teidän mielestä jotenki vaarallista, että ihmiset näkee eteensä, poro/hirvikolarit vähenis huomattavasti, jos ns. hyviä lisävaloja sais käyttää. Puhumattakaan esim. rekan takavaloista, jotka huomaa vasta kun oot ajanu rekan perään kovassa tuiskussa.
</offtopic>
P.S. sori tää avautuminen :)
Noo...ei nyt järjettömyyksiin tartte mennä noitten valojen (kuten pälkäneellä bug in finn:ssä eräs 4-koppanen hopeanvärinen golffi ;) ) kanssa ettei käy hassua "kuka ...kele sammutti valot kun vaihtaa lyhyille"
Eli Hella rallye 1000, 1000FF tai bosch touring 165 hyviä vaihtoehtoja. Eivät ole ämpäreitä joten poliisisedät ei rupea ensimmäisenä referenssilukuja tiirailemaan kun helloja ainakin saa sekä 17.5 ja 37.5. Toisekseen noissa lampun lasi ei tule reunan yli...ei häikäse vaikka lampun yläreuna olisi korkeammalla kuin konepellin reuna. Hankala selittää mutta eiköhän tuosta ymmärrä.
Lampuiksi noita kirkkaita 55 wattisia tai sataset.
Eli Hella rallye 1000, 1000FF tai bosch touring 165 hyviä vaihtoehtoja. Eivät ole ämpäreitä joten poliisisedät ei rupea ensimmäisenä referenssilukuja tiirailemaan kun helloja ainakin saa sekä 17.5 ja 37.5. Toisekseen noissa lampun lasi ei tule reunan yli...ei häikäse vaikka lampun yläreuna olisi korkeammalla kuin konepellin reuna. Hankala selittää mutta eiköhän tuosta ymmärrä.
Lampuiksi noita kirkkaita 55 wattisia tai sataset.
lasses: vastaantulijoita? mitä vastaantulijoita?
kyllä, asun Korvessa...
ja ne lisäpitkät saa myös pois päältä, kukaan ei pakota ajamaan ne päällä silloin kun joku ajaa vastaan. Edelleenkin ihmettelen miksi autolla ajaessa ei saisi nähdä kunnolla eteensä. Kakkulautaset vaan talvella keulalle niin ei tartte arvailla mitä siellä edessä on ;)
kyllä, asun Korvessa...
ja ne lisäpitkät saa myös pois päältä, kukaan ei pakota ajamaan ne päällä silloin kun joku ajaa vastaan. Edelleenkin ihmettelen miksi autolla ajaessa ei saisi nähdä kunnolla eteensä. Kakkulautaset vaan talvella keulalle niin ei tartte arvailla mitä siellä edessä on ;)
Pitäähän niitä valoja olla... (toki jos vastaan tulevalla on kans *****tin hyvät valot ja sitten kun molemmat vielä osaa käyttää niitä valoja ja vaihtavat ajoissa lyhyet niin jää väliin kyllä aika paljon pimeetä mihin voi vaikka hirvi eksyä =)) sumarit ois ihan hyvät kaveriksi.
nim: 4*hellan 3000 pisteitä keulassa pitänyt =)...
nim: 4*hellan 3000 pisteitä keulassa pitänyt =)...
Viimeksi muokannut Caddy_Boy, 9.8.2004 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se kilven taakse tuleva teline kannattaa ostaa rosterisena, ei maalit rapise, maksaa muutaman euron enemmän.
mkIV + Rallye 1000 ff. Sopii ihan siedettävästi kun sekä orkkisvaloissa että lisäreissä on rihlaamaton lasi. Eihän nuo mitkään sirot ole, mutta orkkispitkät ovat kuin saunalyhdyt noitten rinnalla.
Tuo Hellan "uudempi tonninen" on ihan hyvä lyhty, ref. 17.5 leveällä kuviolla, 37.5 kapeammalla. 37.5:sta saa myös seisontavalolla varustettuna, mutta käytännössä sen kytkeminen on laitonta, koska h-autossa parkkeja ei saa kahdentaa ja käytännössä parkkien etäisyys auton reunoista ei ole pykälien mukainen (lyhty sinänsä on laillinen, parkkivalo saa olla toiminnassa esim. asennettaessa kuorma-auton katolle, voidaan tällöin laskea äärivaloksi, asia tarkistettu Akelta ja poliiseilta.)
Ja muuten ne lisäpitkät eivät häikäise ketään, vaan vika on silloin käyttäjässä taikka valoon katseensa suuntaavassa vastaantulijassa. Herkkäsilmäisten kannattaa välttää mm. Ruotsiin matkaamista, saattaa silmät sulaa päähän sikäläisten valojen takia. Vaikka ajelenkin Etelä-Suomessa, niin erityisesti talviaikaan tulee joka ilta isolla tiellä vastaan rekkoja joissa referenssiluvut hipovat parhaimmillaan 300:a, silti ei ole moni onnistunut minua sokaisemaan.
mkIV + Rallye 1000 ff. Sopii ihan siedettävästi kun sekä orkkisvaloissa että lisäreissä on rihlaamaton lasi. Eihän nuo mitkään sirot ole, mutta orkkispitkät ovat kuin saunalyhdyt noitten rinnalla.
Tuo Hellan "uudempi tonninen" on ihan hyvä lyhty, ref. 17.5 leveällä kuviolla, 37.5 kapeammalla. 37.5:sta saa myös seisontavalolla varustettuna, mutta käytännössä sen kytkeminen on laitonta, koska h-autossa parkkeja ei saa kahdentaa ja käytännössä parkkien etäisyys auton reunoista ei ole pykälien mukainen (lyhty sinänsä on laillinen, parkkivalo saa olla toiminnassa esim. asennettaessa kuorma-auton katolle, voidaan tällöin laskea äärivaloksi, asia tarkistettu Akelta ja poliiseilta.)
Ja muuten ne lisäpitkät eivät häikäise ketään, vaan vika on silloin käyttäjässä taikka valoon katseensa suuntaavassa vastaantulijassa. Herkkäsilmäisten kannattaa välttää mm. Ruotsiin matkaamista, saattaa silmät sulaa päähän sikäläisten valojen takia. Vaikka ajelenkin Etelä-Suomessa, niin erityisesti talviaikaan tulee joka ilta isolla tiellä vastaan rekkoja joissa referenssiluvut hipovat parhaimmillaan 300:a, silti ei ole moni onnistunut minua sokaisemaan.
Voivoi pimeä syksyinen ilta ruotsalaisella maantiellä, aina välissä pitää miettiä että mikä vi**u siellä oikein tulee vastaan ja kun Ruotsalaiset eivät osaa laittaa kahta lisävaloa keulaan vaan niitä on aina kolme tai neljä kattilaa. Eipä paljoa naurata 1000ff valoilla 100w hehkuilla, hyvä että nuo valokeulat edes huomaa kun nuilla puottelee vastaan.
Siinä ne nyt on
Polttimoiksi ostin Philipsin Vision +:sat H1 (+50%)
Kyllä nyt kelpaa. Porasin telineen kiinnitykset puskurin takana olevan poikkipalkin läpi. Ja laitoin M8 pultit, nyt pysyy ;) Ja vaikuttaa siltä ettei tarvitse lisätukia, tärinä ainakin tyhjäkäynnillä oli olematonta. Huomen illalla jos suorittais sitten säädöt kohdilleen. Näkee samalla onko noista mihinkään, tosin tähän vuoden aikaan säätämisen joutuu suorittaa puolenyön aikaan :)
Tällä hetkellä kytkentä on ilman erillistä katkaisijaa, eli valot syttyvät orggispitkien kanssa. Täytyy sitten kun löytyy hieman aikaa niin vetää piuha kabiiniin ja viritellä katkaisija jemmaan (esim. hanskalokero, tuhkakuppi), jotta voi tietyissä keliolosuhteissa sammuttaa lisät ja poltella vaan auton omia pitkiä. Ajovaloihin ostan vielä ennen syyspimeitä luultavasti GE Megalightit tai jotain.
Polttimoiksi ostin Philipsin Vision +:sat H1 (+50%)
Kyllä nyt kelpaa. Porasin telineen kiinnitykset puskurin takana olevan poikkipalkin läpi. Ja laitoin M8 pultit, nyt pysyy ;) Ja vaikuttaa siltä ettei tarvitse lisätukia, tärinä ainakin tyhjäkäynnillä oli olematonta. Huomen illalla jos suorittais sitten säädöt kohdilleen. Näkee samalla onko noista mihinkään, tosin tähän vuoden aikaan säätämisen joutuu suorittaa puolenyön aikaan :)
Tällä hetkellä kytkentä on ilman erillistä katkaisijaa, eli valot syttyvät orggispitkien kanssa. Täytyy sitten kun löytyy hieman aikaa niin vetää piuha kabiiniin ja viritellä katkaisija jemmaan (esim. hanskalokero, tuhkakuppi), jotta voi tietyissä keliolosuhteissa sammuttaa lisät ja poltella vaan auton omia pitkiä. Ajovaloihin ostan vielä ennen syyspimeitä luultavasti GE Megalightit tai jotain.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
http://www.kgk.se/kgk/handels/hella/index.html
Olisiko apua? Itse valitsin tuon perusteella Hella 3000:t.
Olisiko apua? Itse valitsin tuon perusteella Hella 3000:t.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Hieman OT:
eli soittelin eilen tollasista valoista ja alustavasti lupasinkin jo ostaa noi.
Eli Bosch rallye 225 puolipistevalot ref. 37.5, mitä toi puolipiste-juttu meinaa? Ilmeisesti jotain valokuvioon liittyvää? näkeekö tollasilla mitään?
kyselin myyjaltä, että onko kirkas lasi, mahto tarkottaa väriä kun sano, että kirkkaat, vai onko noita rihlattomina?
valot on n. vuoden vanhat mutta käyttämättömät, mukana tulee siis itse valot+kivisuojat+jotkut rallihehkut(?), pyytää 100e, onko liikaa, paljon noitten hinta o uutena noin?
eli soittelin eilen tollasista valoista ja alustavasti lupasinkin jo ostaa noi.
Eli Bosch rallye 225 puolipistevalot ref. 37.5, mitä toi puolipiste-juttu meinaa? Ilmeisesti jotain valokuvioon liittyvää? näkeekö tollasilla mitään?
kyselin myyjaltä, että onko kirkas lasi, mahto tarkottaa väriä kun sano, että kirkkaat, vai onko noita rihlattomina?
valot on n. vuoden vanhat mutta käyttämättömät, mukana tulee siis itse valot+kivisuojat+jotkut rallihehkut(?), pyytää 100e, onko liikaa, paljon noitten hinta o uutena noin?
225 Boscheissa taitaa olla rihlatut lasit kaikissa. Ja periaatteessa laillisesti sulla ei saa noilla referensseillä palaa sitten muita pitkiä kuin noi lisät. Puolipistevalot taitavat olla tavallisen lisäpitkän ja pistevalon välimalli, eli antaa ilmeisesti hieman leveämmän valokiilan kuin pistevalot.
edittiä: kävin eilen suuntaamassa omani ja melkoisen kirkas on yöpimeä. Vielä kun ostaa noihin ajovaloihin hieman "valkoisammat" polttimot. Lievää tärinää havaittavissa soratiellä, mutta asfaltilla ei ollenkaan. Katsotaan jos tonne kuitenkin jotkin lisätuet rakentelis, säästää se varmaan polttimoitakin.
edittiä: kävin eilen suuntaamassa omani ja melkoisen kirkas on yöpimeä. Vielä kun ostaa noihin ajovaloihin hieman "valkoisammat" polttimot. Lievää tärinää havaittavissa soratiellä, mutta asfaltilla ei ollenkaan. Katsotaan jos tonne kuitenkin jotkin lisätuet rakentelis, säästää se varmaan polttimoitakin.
Aavistuksen OT mutta: IV Golffiin suunnittelin laittavani tässä ennen pimeitä samanmoisen lisävalotelinevirityksen. Kuka jaksaisi hieman selvitää miten tuo pitää / kannattaa asentaa? (Joutuuko purkamaan paljon, esim irroittelemaan puskuria jne. Tämä tarkennus ihan siltä varalta ettei tule montaa merkkiliikeen ammattilaisten "siihen kilven taakse se pannaan" vastausta :))
vekku: Itselläni kilven takana ns. lisävaloteline. Joillakin peltiruuveilla tai vastaavilla kiinni puskurin sisällä olevassa tukiraudassa. Siihen piti tosin tehdä poralla pieni reiän alku mutta on kyllä telinekin lujasti kiinni. Muistaakseni neljällä ruuvilla kiinni. Ainoa irrotettava osa on rekisterikilpi. Ylätuet on maskissa, kun ei jaksanut alkaa tekemään suurempia virityksiä.
Itselläni on siis porattu suoraan läpi sen puskurin vahvikkeen ja M8 pulteilla kiinni. Rekisterikilpi oli ainoa minkä otin asennuksen ajaksi pois.
Lisätuet teen vielä ja Octaviassa ne joutuu taivuttaan aikas mutkalle, jotta saa maskin alle toisen pään piiloon.
Noin 30 minuuttia otti asennus kaikkine pähkäilyineen ja valojen laitto noin tunnin. Jos olis viitsinyt hieman panostaa johtosarjaan niin varmaan nopeamminkin olisi valot asentanut. Tosin nyt värkkäilin johtoihin liittimet, jotta voin ottaa valot helposti pois kesäksi.
Lisätuet teen vielä ja Octaviassa ne joutuu taivuttaan aikas mutkalle, jotta saa maskin alle toisen pään piiloon.
Noin 30 minuuttia otti asennus kaikkine pähkäilyineen ja valojen laitto noin tunnin. Jos olis viitsinyt hieman panostaa johtosarjaan niin varmaan nopeamminkin olisi valot asentanut. Tosin nyt värkkäilin johtoihin liittimet, jotta voin ottaa valot helposti pois kesäksi.
Hellan lyhtyjen valokuviot löytyivätkin tuolta Hellan sivuilta, mutta mistä löytyy Boschin valojen valokuviot?
Tosin Hellankaan sivuilta ei löytynyt kaikkiin lyhtyihin, esim Jumbo 320:iin en löytänyt lainkaan. Ja onko Micro DE:n sumuvaloissa todellakin noin paljon laajempi valokuvio kuin missään muissa Hellan sumareissa?
Tosin Hellankaan sivuilta ei löytynyt kaikkiin lyhtyihin, esim Jumbo 320:iin en löytänyt lainkaan. Ja onko Micro DE:n sumuvaloissa todellakin noin paljon laajempi valokuvio kuin missään muissa Hellan sumareissa?
Ajatuksena on myös laittaa Hellan comet 200 keulalle talveksi. Suunnittelin asentavani rekisterikilven taakse ruuvattavalla telineellä, mutta niin, että kiinnityskorvat tulevat taaksepäin, jolloin valot eivät tule puskurin etupuolelle. Ajoin juuri suunnuntaina autokatoksen etureunaan katsoessani miten fillari tulee koukkutelineessä:) Joutuu vähän muotoilemaan telinettä tai tekemään itse. Hyviä vinkkejä? Ja mistä saa helpoiten herätteen?
Boschien hinnasta senverran, että täällä Turun seudulla maksaa Rallye 225 ref 37.5 80-90€/kpl kirkkaana ja 100-120€/kpl sinisenä.
Säästökuoppa Oulussa myy kirkkaita 49.90€/kpl sinisiä 61.90€/kpl.
Valitettavasti siellä ei ole nettimyyntiä..
Säästökuoppa Oulussa myy kirkkaita 49.90€/kpl sinisiä 61.90€/kpl.
Valitettavasti siellä ei ole nettimyyntiä..
Ja onko Micro DE:n sumuvaloissa todellakin noin paljon laajempi valokuvio kuin missään muissa Hellan sumareissa?
Tuo kiinnitti myös minun huomioni. Onko kellään käytännön faktaa asiasta? Nykyisistä soikioista ei merkittävää iloa ole, kun ei sumareiden valossa uskalla ajaa vaikka olisi millainen myräkkä...
Kemissä Tampereen säästötexissä myydään Bosch Rallye 225:sia hintaan 43,50€/kpl. Paikallisessa tarvikeliikkeessä myydään samanlaisia 90€/kpl!! Paketissa ei ollut mukana tukitankoja vaan piti ostaa erikseen.
Miten sais hyvin suunnattua nuo "tynnyrit"? Jollain muulla tavalla kuin mennä pimeälle tielle kääntelemään niitä.
Miten sais hyvin suunnattua nuo "tynnyrit"? Jollain muulla tavalla kuin mennä pimeälle tielle kääntelemään niitä.
Itsekkin pitäs golffin keulaan nakata jonkin moiset ämpärin pohjat kun pitää alkaa hiuttamaan nuota pitkää katuvalotonta väliä jossa hirviä riittää. Kattoa jos käytettynä sais ostettua vaikka nuo boschin 225:set.
Isännälle ruuvasin viime talvena hiacen keulaan hellan 1000FF 37,5 refrenssillä ja parkeilla. Hyvin nuilla näkee ja ei ole poliiseja kiinnostanut. Tosin ne oli tainnu ikinä pysäyttää koko autoa. :D Se vain että nuissa ei ole tukiraudoille paikkaa ja jalustakin on muovia niin tahtoo hieman täristä nimismiehen kiharoissa. Pitäs vissin porata reiät ja laittaa tuet ettei halkea. Hintaa tais tulla n80e/kpl.
Tässä rajan pinnassa kun asuu niin näkyy aika paljon nuita ruotsalaisia "valokeuloja"
Pistetäämpä kuva että miten meillä tuolla naapurissa:
Boschit tuossa firmassa suosiossa. Osassa 4kpl. :D
Isännälle ruuvasin viime talvena hiacen keulaan hellan 1000FF 37,5 refrenssillä ja parkeilla. Hyvin nuilla näkee ja ei ole poliiseja kiinnostanut. Tosin ne oli tainnu ikinä pysäyttää koko autoa. :D Se vain että nuissa ei ole tukiraudoille paikkaa ja jalustakin on muovia niin tahtoo hieman täristä nimismiehen kiharoissa. Pitäs vissin porata reiät ja laittaa tuet ettei halkea. Hintaa tais tulla n80e/kpl.
Tässä rajan pinnassa kun asuu niin näkyy aika paljon nuita ruotsalaisia "valokeuloja"

Pistetäämpä kuva että miten meillä tuolla naapurissa:

Boschit tuossa firmassa suosiossa. Osassa 4kpl. :D
Hain Motonetistä comet 200:set ja "asennussarja" oli aika pettymys. lLuultavasti vain 1mm2 johtoa ja pussi kuorettomia liitimiä, sulake puuttui ym. Olisivat jättäneet kokonaan tarvikkeet pois. Pitää kuitenkin laittaa vähintään 1,5mm2 johtoa, ostaa sulake, kutistemuovia tai kuorelliset liittimet ym.
Viimeksi muokannut Hese, 30.8.2004 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Boschin valojen valokuviot löytyvät täältä: Bosch esite
Uusi Compass 2000 näyttää ainakin paperilla hyvälle. Samoin näyttäisi auton keulallakin. Valokuviota vertaillen huomaa, että tuo taitaa olla miltei samaa tasoa kuin vanha 225. Vertailua hieman haittaa valokuviokäppyröiden erilaiset mittakaavat.
Iso Kärkkäinen Ylivieskassa myy 225:ttä kirkkaana 49e. Compass 2000:lla hintaa oli muistaakseni 20-30e enemmän parille. 225 sekä Profi 210:sta löytyi hyllystä myös sinisenä.
Uusi Compass 2000 näyttää ainakin paperilla hyvälle. Samoin näyttäisi auton keulallakin. Valokuviota vertaillen huomaa, että tuo taitaa olla miltei samaa tasoa kuin vanha 225. Vertailua hieman haittaa valokuviokäppyröiden erilaiset mittakaavat.
Iso Kärkkäinen Ylivieskassa myy 225:ttä kirkkaana 49e. Compass 2000:lla hintaa oli muistaakseni 20-30e enemmän parille. 225 sekä Profi 210:sta löytyi hyllystä myös sinisenä.
Ikonen: mulla oli just tuolla kilven taakse tulevalla "telineellä" noi valot
Helppo asentaa ja ottaa pois kesäksi, ainoo huono puoli tuossa oli se että valot oli vähän liikaa tyrkyllä tuossa keulalla.. jos ottaa johonkin osumaa niin valot on ensimmäiset mitkä hajoo.

Helppo asentaa ja ottaa pois kesäksi, ainoo huono puoli tuossa oli se että valot oli vähän liikaa tyrkyllä tuossa keulalla.. jos ottaa johonkin osumaa niin valot on ensimmäiset mitkä hajoo.
Viimeksi muokannut Tero V., 8.3.2005 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ehkä väärä topic?
mutta
Kummosia lisävaloja muilla on?
Lähinnä siis suosituksia mitkä tuikut tilaan huomenna autooni talveksi.
Katselin näitä:
Hella rallye 1000ff
Hella rallye 3000
Hella luminator (ne pienemmät, 170mm)
tai mikä muu olisi hyvä, jotku suuntaa antavat hinnatkin olis ok!
tutut puheli että olis huonot noi 1000ff asentaa ja huoltaa (polsan vaihto) mutta hyvä valo niissä olis..
mutta
Kummosia lisävaloja muilla on?
Lähinnä siis suosituksia mitkä tuikut tilaan huomenna autooni talveksi.
Katselin näitä:
Hella rallye 1000ff
Hella rallye 3000
Hella luminator (ne pienemmät, 170mm)
tai mikä muu olisi hyvä, jotku suuntaa antavat hinnatkin olis ok!
tutut puheli että olis huonot noi 1000ff asentaa ja huoltaa (polsan vaihto) mutta hyvä valo niissä olis..
Onko noihin tavallisiin lisävaloumpioihin kokeillut kukaan xenoneita? Ei varmaan töpseli sovi ilman rälläkkää ja miggiä, saattaa vaan nähdä aika mainiosti. Nimittäin Hellan Micro xenoneilla näkee varmaan yhtä hyvin kuin 225:lla ja satawattisilla. Kokeilin xenonsarjaa A4:n muoviumpioihin, tulee silmät kipeäksi, lasi varmaan poistaisi UV:tä paremmin.
Micro Xenon:
Rally1000FF:

Micro Xenon:

Rally1000FF:

Hellan muutaman vuoden vanhan valokuvioesitteen (tuossa pöydällä) mukaan Micro Xenonin ja Rallye 1000 FF ref 37.5 valokuviot ovat kantamaltaan samaa luokkaa, Micro Xenonissa tosin kuvio hieman leveämpi. Ja tuossa vr6:n postaamassa kuvassa tuo Rallye 1000 FF on juuri tuota 37.5 versiota. Mielestäni tuo Rallye on kuvissa kyllä parempi, luulisi myös että siinä on vain 55 w polttimo (niin siis eihän kukaan tietenkään käytä satawattisia, nehän ovat laittomia). Väittäisin että Boschin 225 100-wattisella höystettynä on tehokkaampi kuin tuo pikku-xenoni. Ei se Xenon-poltin ihmeitä tee vaikka hyvä onkin, iso heijastinpinta on kaukovalossa edelleen valttia polttimotyypistä riippumatta.
Opinions: Polttimonvaihto 1000 FF:ään on melko vittumainen operaatio, mutta ei sitä kovin usein tarvitse tehdä. Itsellä ainakin Osramin satawattiset ovat kestäneet niissä hyvin, eikä polttimon teho ole ajan myötä juurikaan heikentynyt. Tuossa IV-Golffissa olevat pöntöt (1000 FF 37.5) ovat jo vissiin lähemmäs 200 tkm "ajetut", mutta ovat erittäin hyvässä kunnossa heijastinpinnaltaan, eivät ole tummuneet. Myös lasit ovat pysyneet hyvinä, tosin kesällä on suurimman osan aikaa ollut kivisuojat päällä. Ukon Avensiksessa on myös ollut vastaavat 1000 FF:t lähemmäs 200 tkm, kunto myös niissä hyvä.
Tuon edellämainitun valokuviolappusen mukaan muuten Rallye 3000 ref. 37.5 (vanha rihloitetulla lasilla oleva malli, nythän upouudet kolmetonniset ovat rihlaamattomalla lasilla, kaupassa en ole noita uusia malleja vielä edes nähnyt) ja Rallye 1000 FF 37.5 ovat teholtaan samaa luokkaa, tonnisessa kuvio aavistuksen pitempi, mutta kapeampi. Jostain syystä noista en ole 17.5-versioiden valokuvioita missään esitteessä nähnyt. Joskus vuonna miekka ja kilpi tosin Rallye 3000 / Luminator 17.5 oli TM:n kaukovalotestissä, sai muistaakseni 4 tähteä. Luminator ja kolmetonninenhan ovat ainakin aikaisemmin olleet heijastimen ja lasin osalta sama lyhty, erot ovat olleet kuorissa: muovi vs. metalli. Veikkaisin olevan samalla lailla näissä uusissa kirkaslasisissa malleissa. Täällä siis jotain infoo.
Tulipa juoruttua, uskoo ken tahtoo.
Opinions: Polttimonvaihto 1000 FF:ään on melko vittumainen operaatio, mutta ei sitä kovin usein tarvitse tehdä. Itsellä ainakin Osramin satawattiset ovat kestäneet niissä hyvin, eikä polttimon teho ole ajan myötä juurikaan heikentynyt. Tuossa IV-Golffissa olevat pöntöt (1000 FF 37.5) ovat jo vissiin lähemmäs 200 tkm "ajetut", mutta ovat erittäin hyvässä kunnossa heijastinpinnaltaan, eivät ole tummuneet. Myös lasit ovat pysyneet hyvinä, tosin kesällä on suurimman osan aikaa ollut kivisuojat päällä. Ukon Avensiksessa on myös ollut vastaavat 1000 FF:t lähemmäs 200 tkm, kunto myös niissä hyvä.
Tuon edellämainitun valokuviolappusen mukaan muuten Rallye 3000 ref. 37.5 (vanha rihloitetulla lasilla oleva malli, nythän upouudet kolmetonniset ovat rihlaamattomalla lasilla, kaupassa en ole noita uusia malleja vielä edes nähnyt) ja Rallye 1000 FF 37.5 ovat teholtaan samaa luokkaa, tonnisessa kuvio aavistuksen pitempi, mutta kapeampi. Jostain syystä noista en ole 17.5-versioiden valokuvioita missään esitteessä nähnyt. Joskus vuonna miekka ja kilpi tosin Rallye 3000 / Luminator 17.5 oli TM:n kaukovalotestissä, sai muistaakseni 4 tähteä. Luminator ja kolmetonninenhan ovat ainakin aikaisemmin olleet heijastimen ja lasin osalta sama lyhty, erot ovat olleet kuorissa: muovi vs. metalli. Veikkaisin olevan samalla lailla näissä uusissa kirkaslasisissa malleissa. Täällä siis jotain infoo.
Tulipa juoruttua, uskoo ken tahtoo.
Joskus vuonna miekka ja kilpi tosin Rallye 3000 / Luminator 17.5 oli TM:n kaukovalotestissä, sai muistaakseni 4 tähteä. Luminator ja kolmetonninenhan ovat ainakin aikaisemmin olleet heijastimen ja lasin osalta sama lyhty, erot ovat olleet kuorissa: muovi vs. metalli.
Luminatorin ja 3000:n optiikka on sama, samoin kuin on sama myös luminator xenonissa. Tuo xenon-malli on (vanha malli) tosin aina 37,5 ref, joten se että xenon Luminator oli valomittauksissa tuossa TM:ssä paras johtuu pelkästään tuosta ref-luvusta, 3000 37,5 reffillä antaa saman valokuvion... Kirkkaus riippuu polttimosta, kuvio tulee optiikasta, toki heikommin rajatussa optiikassa hajavalo kasvattaa kuviota, jos polttimo on valovoimaisempi.
Edit: Lisätään nyt vielä että valon määrään vaikuttaa myös käytetyn optiikan tyyppi siten että tavallinen paraboloidi heijastimella varustettu kykenee antamaan alle 30% polttimon valotehosta, ff-heijastimella noin 45 (= 1000, 3000, luminator ym.) ja projektiolinssillä (hellan de-valot) yli 50. Ja vielä enemmän vaikuttaa valaisevan pinnan pinta-ala, koska pienemmän pinta-alan läpi kulkiessaan valotehoon syntyy enemmän häviöitä samanarvoisessa linssimateriaalissa. Toki materiaaleissa on eroja, mutta pienissä valoissa lämpö, joka linssin pitää johtaa pois tulee ongelmaksi.
joo taidan tollaset 1000ff lamput hommata 37,5 ref.
vai onko noi 17,5ref niin paljon "heikommat"?
aattelin vaan kun yli toi referenssi menee kuitenkin, menköön sitte reilusti. Sakot siittä saa kuitenkin jos niikseen on..
täytyy silti kysellä hiukan hintoja rallye225 ja 1000ff toi 3000 ja luminator
Noita vanhoja 1000 ukolla on työautoissa ollut kauan, ja ihan ok nekin. uudet (kai) vielä paremmat jatketaan..
vai onko noi 17,5ref niin paljon "heikommat"?
aattelin vaan kun yli toi referenssi menee kuitenkin, menköön sitte reilusti. Sakot siittä saa kuitenkin jos niikseen on..
täytyy silti kysellä hiukan hintoja rallye225 ja 1000ff toi 3000 ja luminator
Noita vanhoja 1000 ukolla on työautoissa ollut kauan, ja ihan ok nekin. uudet (kai) vielä paremmat jatketaan..
tutut puheli että olis huonot noi 1000ff asentaa ja huoltaa (polsan vaihto) mutta hyvä valo niissä olis..
Ite noi 1000ff:t. Asennuksen vaikeudesta en osaa sanoa kun tulivat auton mukana. Nätisti on kuitenkin asennettu ja kyllähän niille käyttöä näin syyspimeillä on joten poiskaan en ole viitsinyt ottaa.
Joku muukin tilitti tossa aikaisemmin, että hankala vaihtaa polttimoita. Itellä ei muista lisävaloista kokemusta mutta huomattavasti helpommat vaihtaa kuin nelosgolffin ajovalot. Valon kehys pitää irroittaa (1 ruuvi) ja sitten lasi lähtee pois. Pari lukitusrautaa auki ja uutta polttimoa tilalle. Mun mielestä yhden jakoavaimen (vaikeusaste) homma eli onnistuu aloittelijaltakin. Näin siis pari vuotta vanhoissa 1000ff:ssä.
17,5 referenssiset valot on maahantuojan mukaan tehty pääasiassa pohjoismaiseen käyttöön. Valoteho itsessään on täysin sama kuin 37.5, mutta eri tavalla suunnattu. Pienemmän ref:n valot ei näytä aivan yhtä kauas (eroa ~30m), mutta ne taas näyttävät hiukan leveämmän keilan. Samaisen lähteen mukaan referenssiluku määritellään kolmen pisteen valovoimakkuuden perusteella.
Itse laitoin tohon kakkosautoon 4x 1000FF 17,5 refeillä, ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Noi on suunnattu siten että kaksi näyttää suoraan eteenpäin ja toinen pari on hiukan sivulle suunnattu. Omat pitkät on tietenkin sammutettu pois ettei kokonais referenssi kasva liian suureksi. Omat pätkät voisi olla myös päällä lisäpitkien kanssa, mutta niistä ei tuntunut olevan mitään hyötyä...
Ja kuten joku jo mainitsikin niin lampun vaihtaminen on *askamainen homma, lamppu täytyy irrottaa kokonaan kiinnikkeistään ja suunnata uudelleen polttimon vaihdon jälkeen.
Itse laitoin tohon kakkosautoon 4x 1000FF 17,5 refeillä, ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Noi on suunnattu siten että kaksi näyttää suoraan eteenpäin ja toinen pari on hiukan sivulle suunnattu. Omat pitkät on tietenkin sammutettu pois ettei kokonais referenssi kasva liian suureksi. Omat pätkät voisi olla myös päällä lisäpitkien kanssa, mutta niistä ei tuntunut olevan mitään hyötyä...
Ja kuten joku jo mainitsikin niin lampun vaihtaminen on *askamainen homma, lamppu täytyy irrottaa kokonaan kiinnikkeistään ja suunnata uudelleen polttimon vaihdon jälkeen.
Lienee minun viimetalvinen lisävaloprojektitopic jo kadonnut, mutta tässä on vielä kuvat projektista: http://koti.mbnet.fi/~x10sion/lisavalot/
Ideana siis asennus jota varkaat eivät helpolla vie, ja jonka saa kesäksi jälkiä jättämättä pois. Nuilla kupukantasilla pulteilla junttasin sen levyn puskurin läpi ja valojen kiinnityspulttien päihin hitsattiin pikku pisteet jotta muttereita ei saanu pyöritettyä irti asti. Tämä saa aikaan sen että koko valopaketti lähtee yhtenä kappaleena irti, mutta sitä varten täytyy irroittaa koko puskuri. Polttimoiksi laitoin sattumoisin edellisistä valoista jääneet 100W hehkut (varmaan hyvillä 55 Wattisillaki pärjää) ja kunnon kaapelit + releet. Omat pitkät paloi lisävalojen kanssa joten laiton systeemihän se oli, mutta näki hyvin. Lisäksi laitoin niin että nuo valot sai kytkettyä haluttaessa pois käytöstä. Tämä oli siitä hyvä että ku pimeällä lähesty jotain autoa takaa niin ensin voi kytkeä nuo kattilat pimeäksi ja sitten lähempänä ottaa vielä omat pitkät pois - ei tule kerralla sitä kilometrin mittaista pimeää aluetta autojen väliin. Myöskään kovassa ruuhkassa ei nuita Boscheja viittiny räpsyttää joten lisäpitkät pimeäksi ja omilla pitkillä...
Ideana siis asennus jota varkaat eivät helpolla vie, ja jonka saa kesäksi jälkiä jättämättä pois. Nuilla kupukantasilla pulteilla junttasin sen levyn puskurin läpi ja valojen kiinnityspulttien päihin hitsattiin pikku pisteet jotta muttereita ei saanu pyöritettyä irti asti. Tämä saa aikaan sen että koko valopaketti lähtee yhtenä kappaleena irti, mutta sitä varten täytyy irroittaa koko puskuri. Polttimoiksi laitoin sattumoisin edellisistä valoista jääneet 100W hehkut (varmaan hyvillä 55 Wattisillaki pärjää) ja kunnon kaapelit + releet. Omat pitkät paloi lisävalojen kanssa joten laiton systeemihän se oli, mutta näki hyvin. Lisäksi laitoin niin että nuo valot sai kytkettyä haluttaessa pois käytöstä. Tämä oli siitä hyvä että ku pimeällä lähesty jotain autoa takaa niin ensin voi kytkeä nuo kattilat pimeäksi ja sitten lähempänä ottaa vielä omat pitkät pois - ei tule kerralla sitä kilometrin mittaista pimeää aluetta autojen väliin. Myöskään kovassa ruuhkassa ei nuita Boscheja viittiny räpsyttää joten lisäpitkät pimeäksi ja omilla pitkillä...
Tuo xenon-malli on (vanha malli) tosin aina 37,5 ref, joten se että xenon Luminator oli valomittauksissa tuossa TM:ssä paras johtuu pelkästään tuosta ref-luvusta, 3000 37,5 reffillä antaa saman valokuvion...
Oikein ja väärin. Luminator Xenon on referenssiluvultaan 37.5, mutta sen lasi on samalla lailla rihlattu, kuin ref. 17.5 halogeeni Luminatorissa / Rallye 3000:ssa. Myös valokuvion muoto on saman mallinen, mutta laajempi kuin 17.5 halogeenissa, asian voi todeta tuosta TM:n testistä. Ref. 37.5 halogeenissa lasi on huomattavasti vähemmän rihloitettu ja valokuvio kapean ja pitkän mallinen. Xenonin suurempi ref.luku johtunee vain tuosta tehokkaammasta polttimosta.
17.5 referenssin mallit eivät tosiaan ole "tehottomampia" kuin 37.5, vaan valokuvio on leveämpi ja lyhyempi.
Ref. 37.5 halogeenissa lasi on huomattavasti vähemmän rihloitettu ja valokuvio kapean ja pitkän mallinen. Xenonin suurempi ref.luku johtunee vain tuosta tehokkaammasta polttimosta.
Mrk: Onko tuo valmistajalta lähtöisin olevaa tietoa?
Aiemmat kirjoitukseni tuosta lasien eroista (siis samanlaisuudesta) ovat omia havaintoja fyysisistä valaisimista. Tässä ainakin vertailu 37,5 3000:sta ja 37,5 luminator xenonista:

Hmmm, meneepä mielenkiintoiseksi :D
Mistäs tätä nyt lähtis purkamaan.
Itsekkin olen noita kyseisiä lamppuja käsissäni pidellyt ja autojen keulalla nähnyt, 3-tonnisia olen itse asentanut ja käyttänyt niin 17.5 kuin 37.5 referensseillä, joten valokuviot olen livenä nähnyt. Kaverilla tällä hetkellä autossa molemmat versiot, joten on päässyt vertailemaan oikein kunnolla. Tässä vieressä pöydällä on useampikin Hellan esite ja kyllä niissä mielestäni nuo ko. mallien lasit ovat erilaisia. Tuon aikaisemmin mainitun vanhan valokuvioesitteen mukaan Luminator Xenonin ja Luminator (=3000) ref. 37.5 halog. valokuviot ovat aivan eri mallisia; pituus suurin piirtein samaa luokkaa, mutta Xenonissa kuvion leveys aivan toista luokkaa. Ja TM-testissähän Xenonkuvio oli malliltaan aivan samanlainen kuin 17.5 ref halogeeni.
Joissain kuvissa tuo Xenonin lasin rihlaus kyllä tosiaan näyttää samalta kuin 37.5 halogeenissa, tästä tulee väkisin mieleen, että onko noita Xenoneita sitten tehty erilaisilla laseilla, mutta samalla ref.luvulla. Epäilen, mutta ainahan sitä voi väärässä olla.
Yksi kuvahan valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa: Tässä ja tässä (myös tuo esitteessä oleva valokuvio) näkyy tuo Xenonin lasi, samanlainen rihlaus on 17.5 ref halogeeneissa. Ref. 37.5 halogeenista en nyt pikaisesti löytänyt kunnon linkkikuvaa.
Mistäs tätä nyt lähtis purkamaan.
Itsekkin olen noita kyseisiä lamppuja käsissäni pidellyt ja autojen keulalla nähnyt, 3-tonnisia olen itse asentanut ja käyttänyt niin 17.5 kuin 37.5 referensseillä, joten valokuviot olen livenä nähnyt. Kaverilla tällä hetkellä autossa molemmat versiot, joten on päässyt vertailemaan oikein kunnolla. Tässä vieressä pöydällä on useampikin Hellan esite ja kyllä niissä mielestäni nuo ko. mallien lasit ovat erilaisia. Tuon aikaisemmin mainitun vanhan valokuvioesitteen mukaan Luminator Xenonin ja Luminator (=3000) ref. 37.5 halog. valokuviot ovat aivan eri mallisia; pituus suurin piirtein samaa luokkaa, mutta Xenonissa kuvion leveys aivan toista luokkaa. Ja TM-testissähän Xenonkuvio oli malliltaan aivan samanlainen kuin 17.5 ref halogeeni.
Joissain kuvissa tuo Xenonin lasin rihlaus kyllä tosiaan näyttää samalta kuin 37.5 halogeenissa, tästä tulee väkisin mieleen, että onko noita Xenoneita sitten tehty erilaisilla laseilla, mutta samalla ref.luvulla. Epäilen, mutta ainahan sitä voi väärässä olla.
Yksi kuvahan valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa: Tässä ja tässä (myös tuo esitteessä oleva valokuvio) näkyy tuo Xenonin lasi, samanlainen rihlaus on 17.5 ref halogeeneissa. Ref. 37.5 halogeenista en nyt pikaisesti löytänyt kunnon linkkikuvaa.
Niin, säästy... no riippuu mallista. Ensimmäisissä sarjan hinta, kunnollisissa kappalehinnat: esimerkkejä
En tiedä, paljonko ne täällä olis.
En tiedä, paljonko ne täällä olis.
Viimeksi muokannut vr6, 10.11.2004 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jepjep.
Vielä noista kaverin 3-tonnisista, sillä 90-luvun alun 626:ssa puskurin päällä ref. 37.5 100 wattisilla ja sitten hieman alempana vielä ref. 17.5 55 wattisilla. Lisäksi killottaa vielä auton omat kaukovalot + lisäpitkät = yhteensä 8 kaukovaloa, ja kyllä muuten valkenee kivasti, MUTTA kun varsinkin märällä kelillä vaihtaa lyhkäsille niin tuntuu että joku sammutti valot.
Illalla kun kävin kaffella niin oli sumppimestan parkkiksella tanskalainen(?) rekka, katolla 6 kpl 225 boscheja ja keulalla vielä 4 lisää. Mahtaa valjeta :D
Vielä noista kaverin 3-tonnisista, sillä 90-luvun alun 626:ssa puskurin päällä ref. 37.5 100 wattisilla ja sitten hieman alempana vielä ref. 17.5 55 wattisilla. Lisäksi killottaa vielä auton omat kaukovalot + lisäpitkät = yhteensä 8 kaukovaloa, ja kyllä muuten valkenee kivasti, MUTTA kun varsinkin märällä kelillä vaihtaa lyhkäsille niin tuntuu että joku sammutti valot.
Illalla kun kävin kaffella niin oli sumppimestan parkkiksella tanskalainen(?) rekka, katolla 6 kpl 225 boscheja ja keulalla vielä 4 lisää. Mahtaa valjeta :D
Joo sama homma kuin Petrillä. Ennen oli Rallye 1000 ff ref. 37.5, nyt keulalla uuden malliset 3000 Blue ref 37.5. Tonnisetkin oli hyvät, nämä 3k vielä paremmat. Haittapuolena julma koko ja aiheuttaa ilmeisesti lisävaloallergikoille kutinaa ja epämääräistä "ota noi pois"-vikinää.
Ja mitä ne pojat niillä pikkupikku valoillaan täällä :D
Tästä Ranskalaiset PIAA luokituksen täyttävät Ûber lisäpitkät ja hehkuissa tehoa sen 130wattia kappale:
http://img.ii2.org/g/k/gkqdb9_b.jpg
Haittapuolia?
Daunforcci häviää nuilla jo :D
Ja referenssistä on parempi olla puhumatta. Onneksi lasit on siliät ku naisen peppu niin ei ole polizeilla kitisemisen aihetta.. :D
Tästä Ranskalaiset PIAA luokituksen täyttävät Ûber lisäpitkät ja hehkuissa tehoa sen 130wattia kappale:
http://img.ii2.org/g/k/gkqdb9_b.jpg
Haittapuolia?
Daunforcci häviää nuilla jo :D
Ja referenssistä on parempi olla puhumatta. Onneksi lasit on siliät ku naisen peppu niin ei ole polizeilla kitisemisen aihetta.. :D
Xenonit aina ref 37,5 lisävaloissa. Itsellä on tuollaiset Hellan 1000 Rallyet xenonina ja kyllä niillä ihan mukavasti näkee, eikä useinkaan tule keskustelua rekkojen kanssa, vaihdetaanko lyhyille vai ei. Valinta sitten taas välilä halogen/ xenon, niin oma mielipide on, ettei kannata sotkea. Esimerkiksi lähivalot halogen ja pitkät xenon, tuollaisessa isommassa autossa ei ollut miellyttävä kokemus koeajolla. Lähivaloille vaihto oli kuin olisi sammuttanut valot. Toisaalta xenon lähivalojen kanssa halogen pitkät tuntuivat huonoilta, vaikka valoa oli aivan riittävästi (tuollaiset 3000 ämpärit).
Mulla oli Hellan ff200:set viime talven vain rosterilätkillä, jotka tulivat puskurin yläpään kiinnityspulttien alle kiinni ja maskin ja puskurin välistä ulos, Maskia piti vähän veistellä, mutta kolot eivät näy. Pärjäsin ihan hyvin ilman tukiakin, koska en myöskään keksinyt hyvää paikkaa niille. Värahtely oli aika vähäistä. Ja kesäksi nopeasti pois.
Viime syksynä tuli kiire asentaa ja nyt pitäisi maalata kuvut, "madaltaa" ja lyhyntää asennusta ja laittaa ehkä ylatuet, vaikka ei se auto ilman valojakaan räntäpaskassa kovin kaunis ole. 800km viikossa ja pestyäkään ei tule kovin usein. http://personal.inet.fi/koti/autoilu/Dsc00157.jpg
Viime syksynä tuli kiire asentaa ja nyt pitäisi maalata kuvut, "madaltaa" ja lyhyntää asennusta ja laittaa ehkä ylatuet, vaikka ei se auto ilman valojakaan räntäpaskassa kovin kaunis ole. 800km viikossa ja pestyäkään ei tule kovin usein. http://personal.inet.fi/koti/autoilu/Dsc00157.jpg
Vielä tuosta rekisterikilven taakse tulevan lisävalotelineen asennuksesta..
Itellä olisi asennettavana Hellan 1000 FF:t -01 mallisen (facelift) Passattin keulalle. Osaako joku kokemuksesta sanoa riittääkö jos ko. telineen vain vetää ruuveilla kiinni puskuriin, vai tarviiko lisätukea puskurin taakse?
Entä täriseekö valot ilman lisätukia?
Itellä olisi asennettavana Hellan 1000 FF:t -01 mallisen (facelift) Passattin keulalle. Osaako joku kokemuksesta sanoa riittääkö jos ko. telineen vain vetää ruuveilla kiinni puskuriin, vai tarviiko lisätukea puskurin taakse?
Entä täriseekö valot ilman lisätukia?
Juuri kävin hakeen paikallisesta varaosaliikkeestä kilpitelineen, ei kylläkään rosterinen vaan mustaksi maalattu. 11 eur oli hintana. Sitä kävin ensin sovittelemassa nokalle ja totesin, että laitanpa sen toisinpäin eli sakarat maskiin päin. Hieman vaatii valojen kiinnitysrautojen taivuttamista yläviistoon, jotta istuu paremmin. Ainakin noissa FF200:ssa on käännettävissä tuo asennusjalka myös toisinpäin.
Lisätään vielä, että nuo mahtuvat kokonsa puolensa noin, mutta nuo isommat valot eivät tietysti mahdukaan.
Lisätään vielä, että nuo mahtuvat kokonsa puolensa noin, mutta nuo isommat valot eivät tietysti mahdukaan.
Mä asensin hellan 1000:t näin:
http://img367.imageshack.us/my.php?image=dscn04478ua.jpg
http://img376.imageshack.us/my.php?image=dscn04492gm.jpg
Tuohon keskelle piti alkuperin tulla kolmas lisävalo, mutta nykyään se on maistanut rautasahaa..
http://img367.imageshack.us/my.php?image=dscn04478ua.jpg
http://img376.imageshack.us/my.php?image=dscn04492gm.jpg
Tuohon keskelle piti alkuperin tulla kolmas lisävalo, mutta nykyään se on maistanut rautasahaa..
FF200:set Passatin nokalla kilpilevyllä asennettuna. Tuskin laitan tukirautoja, sillä tuntuvat olevan tukevasti noinkin. Valoilla on uudet releet ja 2.5 neliöiset johdot. Nyt näkee hyvin ja uusien johtojen tuoma vajaa voltin lisäys näkyy yllättävän suurena parannuksena. Eikä näytä suurilta ämpäreiltä nokalla. Hieman ehkä liianlähellä toisiaan, olisivat saaneet jäädä kauemmaksi keskilinjasta, mutta hyvin näkee.
Jonkin aikaa kuvat nähtävillä tuolla:
Lisurit
Jonkin aikaa kuvat nähtävillä tuolla:
Lisurit
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa