Vanteiden kiillotus (taas?)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kuppi Riisiä
-
Viestit: 283
Liittynyt: 16.3.2004 21:35

Vanteiden kiillotus (taas?)

ViestiKirjoittaja Kuppi Riisiä » 22.8.2004 15:38

Koitin söörchillä ettiä kiillotuksesta tietoa, mutta mitään "selvää" topiikkii en löytänyt.

Ajattelin lähinnä siksi tämän threadin laittaa että olisi kaikki tiedot samassa nipussa, eikä frankensteinina pitkin sivustoo :D
Joukko "tyhmiä" kysymyksiä siis edessä. Eli, voiko mitä tahansa aluvannetta kiillottaa? Vanteeni alkavat olla aika ruvella kivien ja kanttien jäljeltä, joten kiillotukseen olis aikaa talvella. Pitkä homma on kyllä edessä, mutta ajattelin silti siihen ryhtyy... Eli jonkinlainen maalinpoistoaine tähän tarvitaan (mitä suosittelette?), rättilaikka, kiillotusainetta(mitä?) ja ilmeisesti jonkinlaisia hiontatyökaluja. Vanteet tulevat olemaan jokapäiväisessä ajossa, joten millä kannattaa suojata? Jotku tykkää vahasta, toiset tykkää muhkummasta... Ja jaakkolan sivut on luettu ja helpolta näyttää, mutta kertokaa te muutkin jotain vinkkejä ym.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 22.8.2004 16:12

Näiden linkkien perusteella rupesin kiillottamaan omia vanteita, eilen sain viimeisen valmiiksi. Aluksi 240 paperilla kiveniskut, hapettumat yms pois, sitten 400, 600 ja 1200. Eri karkeudella eri suuntaan hioen. Perään kiillotusvahoja rättilaikalla joka oli pikkurälläkässä kiinni. Vahoja löytyy Palojoelta
Hiontavaiheessa meni aivan älyttömästi aikaa ja sinni meinasi jopa minulta loppua kesken, paremminkin olisi vielä voinut hioa. Viimeisessä meni aikaa noin 3 kuukautta... Päälle pistin vain Autoglymin vahaa.

Kuppi Riisiä
-
Viestit: 283
Liittynyt: 16.3.2004 21:35

ViestiKirjoittaja Kuppi Riisiä » 22.8.2004 17:29

Mites sitten kun vanteista puuttuu pieniä palasia? Kivetykset tehneet aika rumaa jälkeä, varmaan jotkut vanneliikkeet hitsaavat niitä? Onkohan kallista?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 23.8.2004 8:43

vanteiden hitsaaminen ei taida olla sallittua? mutta jollain kemiallisilla aineilla ne kolot täytetään ja sen verran oli kallista tässä ku pari vuotta sitte kyselin ettei kannattanu alkaa tavallista, n. satasen uutena maksavaa vannetta korjaan

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 23.8.2004 9:47

Plastic paddingilla vaan. Hyvä tulee eikä oo kallista :) kokemusta on.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 23.8.2004 11:31

Mun kaksi vannetta hitsattiin keväällä ja hintaa tuli mäyräkoiran verran. Lahdessa metallipajalla vetivät saumat. EI mikään vannekorjaamo siis.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 23.8.2004 13:36

Kiillotettua alumiinia onkin hyvä paikkailla pakkelilla...

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 23.8.2004 14:22

Oho niinpäs olikin...hups

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 23.8.2004 19:09

Mua on aina mietityttäny näissä kiillotushommissa yks juttu. Yleisesti näyttää olevan tapana kiillottaa ainoastaan etupuoli, niin miten käy saumakohdalle, jossa ei ole maalia ja joka ei ole kiillotettu? Lähteekö hapettumaan helposti?

Caddy_Boy
-
Viestit: 554
Liittynyt: 2.8.2003 11:22

ViestiKirjoittaja Caddy_Boy » 23.8.2004 19:14

Eikö niihin kiillotettuihin vanteisiin kannata pyyhkästä lakka päälle niin pysyykin kiiltävinä ja helpompi pitää puhtaana, ku eikö tuo alumiini oo aika kovaa hapettumaan jos sen jätää ihan vaan semmosekseen.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 23.8.2004 19:27

Pysyykö lakka kiinni kiillotetussa alumiinissä? Meinaan on todennäköisesti vaivattomampaa jättää lakkaamatta ja hiukan vain kiillotaa aina silloin tällöin (kerran vuodessa?) kuin jatkuvasti olla irtilähtevää lakkapintaa irroittamassa ja uudelleen lakkaamassa :) emmätiä, kunhan höpisen..

Caddy_Boy
-
Viestit: 554
Liittynyt: 2.8.2003 11:22

ViestiKirjoittaja Caddy_Boy » 23.8.2004 20:12

No ainakin kiillotetussa turkkilevyssä pysyy lakka ja ei tarvi sen kummemmin enää sitten kiillotella. liekkö vanne sitte eri seosta tai jotain..

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 23.8.2004 20:31

Jos lakkaat kiillotetut vanteet,lakka himmentää kiiltoa,ns."hullunkiilto" häviää.
Jos et lakkaa kiillotettua vannetta,joudut hoitamaan hieman enempi vanteitasi,Autoglymin chrompolish käsittely n.kerran kuukaudessa.

Oishan niistä vaikka kuinka kerrottavaa,mut helpommalla pääsette ku katotte "vanhat jutut" kunnolla läpi.

Tämän hetkiset kunnostus kohteet 7x15" fukit

Työstämisen jälkeen hieman siistimpi,tästä vielä piiiiiiiiitkä matka kiiltoon :)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.8.2004 20:33

^ toiset ne vaan jaksaa :) peukkua ylös.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 25.9.2004 17:31

tulipa nekin hinkattua loppuun :)

Kehät oli molemmissa vanteissa tosi huonossa kunnossa,ja vielä jäi osa syöpymistä jäljelle,olis pitäny sorvata kehät jotta ois saanu kaikki pois.

Tässä sama kohta kiillotettuna

Tässä molemmat valmiina

Hupsi
-
Viestit: 155
Liittynyt: 3.10.2003 14:06

ViestiKirjoittaja Hupsi » 25.9.2004 20:57

Mitenkähän tollanen kiillotettu vanne kestää talvella? Varmaan hapettuu nopeemmin ku kesällä?? Mut onks se viikos vai kk hapettunu? Varmaan riippuu missä ajelee, mut noin...

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 27.9.2004 1:39

Itsekin tuota miettinyt ja tullut tulokseen, että on todennäkösesti aika kuollut idea. Paitsi jos joka ajon jälkeen pesee ja vie lämpimään talliin? Toisaalta eipä tuossa mitään menetä jos jotkut vanhat talvialut puunaa ja katsoo keväällä miltä näyttää...

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 27.9.2004 9:18

...kun alla on valkoiset pallot?

Kuppi Riisiä
-
Viestit: 283
Liittynyt: 16.3.2004 21:35

ViestiKirjoittaja Kuppi Riisiä » 27.9.2004 12:43

Näiden kiillotus alkaa, kun lumi tipahtaa maahan.
Kuva

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 19.11.2004 15:17

Saako yksityiset ostaa suoraan Palojoelta tarvikkeita, esim tilaamalla ?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.11.2004 17:12

Saa, itte tilasin sieltä.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 6.12.2004 13:19

elikkä kannattaako talvi vanteita kiillottaa vai meneekö heti ruman näköiseksi onko kokemuksia?

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 6.12.2004 13:56

Jos talvella ajat kiillotetuilla vanteilla niin ne vanteet pitää olla myös lakatut.
Lakkaamattomat menee vesisuolapaskassa aika äkkiä hapettumista harmaiksi.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 6.12.2004 14:36

Itse vaihdoin talvirenkaat alle syksyllä melkein heti kun ensimmäisiä kertoja suolasivat teitä. Tai siis viikko sen jälkeen pesin autoa, niin huomasin vanteiden kehillä harmaita läiskiä jotka ei lähtenytkään pesemällä pois.

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 6.12.2004 20:15

nykyään näköjään kaikki kiillottamassa...
mä en rupeis enään siihen hommaan,ihan hirvee työ!
nm. kevarin kaikki alumiini osat kiillottanut.

itse en vetäsis lakkaa kiillon päälle,tummuu jo siinä hieman.

loppuen lopuksi jos kerran kk jaksaa pyyhkiä kiillotustahnalla ja vahata perään niin pysyy kesävanteet siistinä aina.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 13.12.2004 15:30

itse tilasin kanssa palojoelta pari rättilaikkaa ja paria eri kiillotus vahaa mutta minä en ainakaan ole tyytyväinen noihin vahoihin ne ei leviä eikä sula kunnolla vaikka kuinka pyörittäs rättilaikalla ja tarttuu vaan vanteen pintaan eikä auta kiillotusta juuri ollenkaan... vai teenkö jotain väärin??

Mikko_R
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 23:09

ViestiKirjoittaja Mikko_R » 22.12.2004 20:08

Tekeekö muuten jokin firma kiillotuksia? Saksanmaalla ainakin on useita kyseiseen hommaan erikoistuneita, mutta onko Suomessa?

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 24.12.2004 0:14

Jone kiilloittaa, harrastustoimintaa ilmeisesti ?

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 24.12.2004 11:14

Kiillotetaan myös muillekkin kuin itsellemme vanteita,10 vuoden kokemuksella :)

edit:Näistä saa vielä ihan hienot kehät

Toby
-
Viestit: 59
Liittynyt: 13.2.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Toby » 27.12.2004 13:11

Eli palautellaanpas vielä:
Customcoating.net
Kesällä käsitelty topic
n. 3.4 MB esittelyvideo

Ja sitten mielipiteitä?

Ainakin helpommalla pääsisi, mutta maksaa tietty enemmän, eikä kokemuksia taida olla kellään?

Edit: uusimmassa G*I lehdessä on crx:ssä maalatu vanteet kyseisessä paikassa, ja joitain sisäosia myös. Lakka varmaan sumentaa vielä kiiltoa, muttei silti pääse mielestäni lähellekkään kiillotettujen vanteiden säihkettä. Laiskan miehen menetelmä, mutta tosi rakentaja kiillottaa vanteensa omakätisesti. :)
Viimeksi muokannut Toby, 27.12.2004 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 27.12.2004 13:14

Liian nopeasti tuli vanteeseen hieno pinta :)

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 27.12.2004 13:59

Täälläkin on menossa pieni vanneprojekti... kesän ajetuista vanteista meni reunat sen verran huonoksi mm. rengasliikkeen jäljiltä, että laitetaan ne kiiltämään nyt sitten oikein kunnolla.

Kohta pitäis saada muutamat rättilaikat, joten laitetaan pari kuvaa jossain vaiheessa kun ehditään.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 27.12.2004 14:00

Toi maalutus homma ei vaan ole mikään kovin pitkäikäinen,ainakaan vanteissa.

Olen katellu parista autosta takavanteita,ja ikävästi kivet hakannu maaliin rakamia ja näyttivät aika :(
Ei joudu ku sit taas uudelleen maaluuttamaan ja maksaa.

Kiillotetussa sama ongelma,eli takavanne kärsii kiillon puutteesta,mut ei tarvii ku hinkata kiilto takaisin ja melkein ilmainen :)

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 28.12.2004 13:21

Ennen
Jälkeen

Saapa nähdä kiiltääkö nuo keväällä kokonaan, vai jääkö homma vain noihin reunoihin.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 28.12.2004 15:13

ootteko tilannu palojoelta niitä kiillotus vahoja mää tilasin mutta mun mielestä ne ei oikein toimi vai teenkä jotain vaan niin pahasti väärin...

vaha on niin kovaa että sitä on todella hankala levittää vaikka pyörittäisi sitä rättilaikkaankin...

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 28.12.2004 15:23

Sulla on varmaan samaa vahaa mitä itse kokeilin tuossa syksyllä. Sitä ei rättilaikalla saa levitettyä, vaan vaatii huopalaikan ja paljon kierroksia että lämpenee. Sopivasti lämmettyään alkaa sitten tarttumaan alumiiniin ja kiiltoa tulee. Mulla oli käytössä paineilmavinku ja 50mm huopalaikkoja.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 28.12.2004 15:26

Jone kirjoitti:Kiillotetussa sama ongelma,eli takavanne kärsii kiillon puutteesta,mut ei tarvii ku hinkata kiilto takaisin ja melkein ilmainen :)

Jotku vaan kyllästyy siihen hinkkaamiseen yhden vannesarjan jälkeen... tai oikeastaan jo sen aikana. Kuulostaa se maali yhtäkkiä paljon helppohoitoisemmalta vaihtoehdolta. Mulla ainakin on takavanteet ihan kamalassa kunnossa kesän jäljiltä. Jaksoin puunailla noita tosin vain ehkä kerran kuukaudessa... Ens kesäksi pitää kehitellä jotain uutta. Edelleenkään en suosittele kiilloitettuja vanteita käyttöautoon :) Oikein aidon kromauksen luulis kestävän vähän paremmin.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 28.12.2004 15:45

Edelleenkään en suosittele kiilloitettuja vanteita käyttöautoon :)


Itse en näe asiaan mitään syytä miksei kävisi.Jos esim. peset ja hankaat autoasi kerran viikkoon, nii kyllä ne vanteetkin silloin puunaa ihan siinä sivussa.Eri asia on jos käytät autosi aina "pikapesuissa".
Itse olen ajanu jo 7 kesää kiillotetuilla vanteilla,ja ihan käyttöautolla.

Oikein aidon kromauksen luulis kestävän vähän paremmin.


Niin luulisi,mutta olenpa nähnyt eräätkin kromatut vanteet joista oli jo hapettuneet puolien välit ja kromipinta rikki.
Eli ei kannata ainakaan ajatella että olisi ihan huoltovapaat vanteet kromatutkaan,ja halvimmat ei yleensä ole parhaimmat.

Unohtakaa koko vanteiden kiillotus ja maalatkaa mattamustaksi kaikki vanteenne :)

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 28.12.2004 16:04

[ot] tämän takia ostin boran peltivanteet :p [/ot]

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 28.12.2004 16:08

Ihmettelen että missä ja miten te ajatte, kun saatte takavanteisiin kiveniskuja ja kulumis jälkiä?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 28.12.2004 16:25

Jone kirjoitti:Jos esim. peset ja hankaat autoasi kerran viikkoon, nii kyllä ne vanteetkin silloin puunaa ihan siinä sivussa.

Vaan kun en pese ja hankaa. Ja riippuu toki vanteiden mallista meneekö ne "siinä sivussa". Toki sulle, joka noita vanteita hinkkaat ihan iloksesi, ne menee siinä sivussa, mutta tietäisit kuinka laiska mä oon pesemään ja puunaamaan yhtään mitään ;) Pikapesussa käyn silti tosi harvoin.


Jonde kirjoitti:Ihmettelen että missä ja miten te ajatte, kun saatte takavanteisiin kiveniskuja ja kulumis jälkiä?

Riippuu paljon vanteiden tyypistäkin. Mun parit viime vanteet ovat olleet sellaiset, että puolat kulkevat koko matkan todella ulkona, ja näissä molemmissa on ollut havaittavissa runsaasti kiveniskemiä. Varmaan ongelma ei ole näin iso jollain leveäreunaisilla vanteilla... esim. noissa Cupra R:n vanteissa ei tuollaista huulta ole lainkaan. Hiekkateitäkin on pakko ajaa melkein päivittäin.

DjLeca
-
Viestit: 417
Liittynyt: 23.7.2003 18:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja DjLeca » 28.12.2004 17:35

Joo... Omatkin talvivanteet, varsinkin takana olleet on ihan kiveniskemillä. Ja hiekkateillä en aja juuri ollenkaan. Vakkari päällä matkaajoa.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 28.12.2004 18:36

Vanteiden mallilla on todella paljon merkitystä siihen miten huonoon kuntoon ne takana menee.Jos vanteiden puolat on ulkona kehästä ja silloin herkkä myös kiveniskuille ja vesipaskasuihkulle,eli kiilto häviää puolien sivuista melko äkkiä.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 29.12.2004 0:11

eli älä kiillota vanteita jos ajat hiekka tiellä ja et pese autoasi säännöllisesti...

itse ajoin viime kesänä max.20km hiekkatietä niin kyllä pysyy vanteet kunnossa...

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 6.1.2005 22:33

mulla sama homma edessä ky Jyppe teki omillensa, ja vielä samaiset vanteetkin. Lisäks tarttis väkertää omega 3000:n vanteet sonderiin kiilloitettuna

Jyppe
-
Viestit: 578
Liittynyt: 25.7.2003 18:52
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jyppe » 7.1.2005 16:44

Kunnia kuuluu velipojalle... ;)
Katselinkin Jappe tuota sinun Aatia että siinä on hyvin tutun näköiset rinkulat alla.

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 16.1.2005 1:01


hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 16.1.2005 8:46

vau! noi raman vanteet o upeet!! tuli tusinavanteista kerralla yksilölliset

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 16.1.2005 10:06

Miltäköhän Superleggerat näyttäisi kiillotettuna/kromattuna?

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 20.1.2005 18:57

voishan tän oman kesävannepläjäytyksen nyt laittaa tännekkin...

http://www.kotinet.com/jamku/vanneprojekt/

tällasta siis täällä meneillään parhaillaan.. kuvia tulee sitä mukaa lisää miten projekti edistyy.

juha.
-
Viestit: 1067
Liittynyt: 21.1.2004 12:13

ViestiKirjoittaja juha. » 22.1.2005 0:02

muutama aloittelijan kysymys:

1.Millä hiomapapereitten karkeuksilla hionta tapahtuu?
2.Missä järjestyksissä ja kiillotuksen vaiheissa kannattaa käyttää mitäkin rättilaikkaa (esim. esikiillotusvahan kanssa mitäkin jne)?
3. Miten saa rättilaikan vaikeisiin koloihin (=pultin reiät)?
4. Kannattaako tilata palojoelta tuommoinen Kiillotussarja 3050? Sisältääkö tuo sellaiset paketti sellaiset vahat, jotka saa pienemmilläkin kierroksilla olevalla koneella kiillottamaan?

Tossa jotain kysymyksiä.. tästä voisi tehdä vaikka stickyn, niin saataisiin kaikki jutut tänne.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 22.1.2005 4:21

itse hioin maalin poiston jälkeen 360,400,600,800, ja 1000:lla paperilla jonka jälkeen vielä molemmilla palojoen vahoilla ja tuli ihan hyvä...

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 5.2.2005 11:35

Rama: Mitä sanoisit noitten Masitalyjen laadusta? Mulla on itella 17" Masitaly presidentit, joissa on aika paljon pieniä kiven iskemiä ja ajattelin jos kiillottais/hiois ja maalais ne uudestaan. On vaan ruvennu vähän se pinnan tasaisuus maalin alla epäilyttämään, kun näyttää että niissä on joissain paikoissa todella paljon maalia. Siis löytyykö sieltä maalin alta tasanen pinta, vai joutuuko tekemään kovasti hommia?

Impi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 5.11.2004 9:50

ViestiKirjoittaja Impi » 5.2.2005 15:55

Semmosta kyselisin että kun tossa noita omia vanteita olen hioskellut niin kun pyörittää sorvissa kierroksia noin 400-500 niin kun hioo hienolla paperilla niin siihen paperiin jää sellaisia palasia alumiinista ja ne tekee kauheita naarmuja!!! mikä neuvoksi? kierrosten vähentäminen? painanko liian lujaa? vai mikä on?

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 5.2.2005 19:15

daivari: on se valu aikas röpelöistä mutta kun jaksaa hinkata niin viäl kerkeis saamaan kevääks valmiiksi. Mulla on viäl yks vanne kesken ku toi motivaatio on hiukan hakuses.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 11.3.2005 20:07

hapettuneet valkoisiks ja kiillotettu vierekkäin.

Kyllähän siinä pieni ero on :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 14.4.2005 20:05

En nyt lukenut viestejä läpi, mutta aloin juuri poistamaan omista vanteistani lakkaa kehistä ja hyvin lähti. Aine oli jotain Rakennuskemia- merkkistä jota myytiin Tarjoustalossa. Yksi kerros riitti ja lakka kupli Borbeteista pois muutamassa minuutissa.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 28.5.2005 19:05

Osta Hippi tusinavanteet ja jyssäät noi ;)

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=260618

Epe
-
Viestit: 139
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja Epe » 30.5.2005 0:09

Kuinka vaikea on "rajata" alue jonka kiillottaa? Vai pitääkö tehdä niin että kiillotuksen jälkeen sisäosa maalataan uudestaan? Vanteesta jota tarkoitan löytyy kuva minun profiilista.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.5.2005 0:29

Sitten kun vielä joku keksisi millä estää se, ettei jarrupöly tartu niin prkleesti kiinni noihin kiillotettuihin vanteisiin. Paria vahaa oon kokeillu, ja aina on etuvanteet ihan hirveen näköset. Autosol käsittelyllä ne saa pois, mutta mun hinkkausinto ei riitä kuluttamaan tuntia viikossa vanteiden hinkkaukseen.

Muutama hieman rajumpi jarrutus noilla seatin paskapaloilla riittää saamaan vanteen melko järkyttävään kuntoon. Toisaalta on nuo palatkin varsin hanurista noissa seatin bremboissa kun paloilla on ajettu 12 000 km ja ne on käytännössä vaihtokunnossa.

"markalla saa markan osia"

Esquis
-
Viestit: 185
Liittynyt: 12.5.2004 20:41

ViestiKirjoittaja Esquis » 31.5.2005 15:26

onkos kukaan keksinyt ikinä alkaa kiillottaa peltivanteita...;)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 31.5.2005 16:35

Kiillotettu paskarauta...toimii varmaan ihan vitu hyvin

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 31.5.2005 16:55

Rolle on aina niin negatiivinen. ;) ;)

Ettei mene nyt ihan OT, tässä omat viime talven hankaustulokseni:

Ex. Audi

jukkan
ffp jäsen
Viestit: 1141
Liittynyt: 28.1.2004 2:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja jukkan » 31.5.2005 17:44

Kyllähän tuo kiillottaminen vielä oli ihan hauskaa (no ei ollut) mutta noiden kiillotettujen reunuksien ylläpito on kyllä jotain hermoja raastavaa. Jos jollain on jotain vahoja tai käsittelyjä tiedossa joka helpottais hommaa niin vinkkejä vastaanotetaan!

LM:ien kehät siis tuli kiillotettua:

Kuva

Toni.H
-
Viestit: 430
Liittynyt: 23.2.2004 13:37

ViestiKirjoittaja Toni.H » 31.5.2005 19:14

Kokeilkaas hevosen satulavahaa, ainakin intissä pysyi maiharit kunnossa ;) ;) ;)

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 6.8.2005 20:23

Motonetissä oli kans harrastelialle kahden sorttista kiiloitus settiä

14,90e ja 30.00e , lisäksi kaikkea tavaraa sai irtotavaranakin

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 5.10.2005 21:50

Onko vielä olemassa maalinpoistoainetta jolla saisi lakan irti vanteista? On näkynyt vaan noita spraysrtippereitä. Joskus oli jotain litkua mikä levitettiin pensselillä ja maali ja lakka lähti ihan painepesurilla tai hankaamalla irti.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 5.10.2005 21:55

Nitromorssilla lähtee,jos lähtee,vihree purkki vaikka rautakaupasta.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 5.10.2005 21:57

Tänks!

katotaan kuinka äijän käy näiden vanteiden kanssa...rupeaako kiiltämään vai onko kohta myynnissä artekit huonolla lakkapinnalla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.10.2005 12:53

Nitromorssi on kuulema suht arvokasta? Rakennuskemian maalinpoistaja taas maksoi n. 5€ purkki ja sillä olen 8 kpl vanteita putsannut. Hyvä aine. Löytyy ainakin Tarjoustalosta Lahdesta.

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 6.10.2005 16:10

No eipä tuo nitromorssi purkki montaa euroa maksa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.10.2005 16:36

Pitäs olla tarkempi. Eli luin jostain että morssi on kalliimpaa kuin Rakennuskemian tavara ja teho tekstin mukaan sama.

qbo
-
Viestit: 208
Liittynyt: 3.8.2003 14:47

ViestiKirjoittaja qbo » 6.10.2005 17:42

kaverin falgeneita kiillotellut ja tultiin sihen tulokseen että lakka ja "hopeamaali" lähtee kyllä vanteesta mutta jumalauta se pohjamaali on kovassa. Tuntuu että aluumiiniakin saa helpommin irtoamaan kun sitä pohjamaalia :)

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 6.10.2005 19:59

eli mihin johtopäätökseen täs nyt on tultu? voiko kiillotettuja vanteita lakata vai ei? no voihan ne siis mut häviääkö kiilto eli onko homma turhaa vai lähteekö lakka irti (en ny millää jaksaisi uskoa et lähtee mut jos jollain jo paljo kokemusta niin sellane yhteenveto tästä touhusta ois kiva)? oon täs kans suunnitellu et hommais jotku vähä klaappiintuneet 18" vanteet ja kiillottelis ne tos talven aikana ja löis lakan päälle? jos toi lakkaaminen on täysin kuollu idea niin sitten kyllä alkaa jo epäilyttää koko homma..

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 7.10.2005 7:42

no enpä kyllä näe syytä lakata,itellä on nytte vanteet jossa on kiiltävä huuli lakattu ja nyt on jo ekat lakat (sormenpään kokoinen alue) lähteny käveleen ja itsekki haaveilen nytten kiilotetusta huulesta.
se lakka kumminki niin paljon himmentää sitä pintaa että se ei oo real tuning juttu ;-)

Saha
-
Viestit: 244
Liittynyt: 23.7.2003 12:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saha » 7.10.2005 10:32

Eli luin jostain että morssi on kalliimpaa kuin Rakennuskemian tavara ja teho tekstin mukaan sama.

olen käyttänyt nitromorssia ja sit sellasta "body" merkkistä maalinpoisto ainetta.. vaikutus oli suunnilleen sama ja body puolet halvempaa.
paljoko ootte 1l morssi purkista maksanu? muistaakseni sieltä mistä ite ostin oli n.20e.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 7.10.2005 20:16

Ite en muista morssin hintaa,mut kyllä toi litran purkki aika pitkälle riittää.
Pohjamaalia se ei ota näistä ns.nykyaikaisista vanteista,se hiotaan pois ihan mekaanisesti alumiinipinnalle.Turhaa kuluttaa maalinpoistoainetta, koska hioa joutuu kumminkin karkeammalla,jotta saa kaikki huokoset pois.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 8.11.2005 13:02

Noniih, nytten rupee sitten motivaatio olemaan siinä kunnossa, että voisi ruveta kiillottelemaan noita RH cuppien reunoja. Kysymys kuuluukin, että mahtaako olla iso homma, koska reuna on jo tehtaalla valmiiksi kiillotettu ja lakka päällä?

Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan, että millaisilla hiomapapereilla sitä lähdetään liikenteeseen lakanpoiston jälkeen ja kaikki muu apu on myös tervetullut!

Saha
-
Viestit: 244
Liittynyt: 23.7.2003 12:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saha » 8.11.2005 13:49

tästikin on ollut paaljon jo juttua täällä..
ekaks lakat pois, alla on alkuperäinen sorvaus jälki+hapettumat jos on kerenny tulla. sit hiosin esim 150 paperilla jos ei ole suurempia "rotmia". sit vaan järjestyksessä hienompaan aina johonki 800 asti. ja tahnalla lopuksi lumpun kanssa ja pitäs alkaa kiiltämään. tollanen pelkän kehän kiillotus on helppo jos saa vanteen johonki pyörimään.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 8.11.2005 14:25

Jep, näin meinasinkin mutta aattelin vaan jos jollain jotain uusia kikkoja tjtn :D Vannetta on meinattu laittaa johonki pyörimään, mutta eipä oikeen olla keksitty mihin vielä?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 8.11.2005 14:34

Mites jos tunkkaa auton ilmaan ja vaihde sisään ja tyhjäkäynnille. Kaveri voi sit painaa kaasua jos tarvii lisää kierroksia.

Saha
-
Viestit: 244
Liittynyt: 23.7.2003 12:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saha » 8.11.2005 15:07

voi laittaa auton allekki pyörimään, mut olikohan tosiasia et kaikkien autojen "perät" ei tosta välttämättä tykkää? ainakaan kovia kierroksia en suosittelis ottamaan.

rumakuhelvetti
-
Viestit: 95
Liittynyt: 12.10.2005 21:41

kiillotusta!

ViestiKirjoittaja rumakuhelvetti » 8.11.2005 17:37

itse olen rakentanut 2 moottoripyörää kiillottanu.ohjeet

1.nitro morssilla maali pois (kuumaa vettä ja kuumailmapuhallinta jos tiukassa)
2.hiomapaperilla valuujälki pois 240,400,600,800,1000 ja jos haluu sika hyvät ni sit 1200 vesihionnat.
3.viimeistely autosol tai autoglymin hionta vahaa (kromipinnoille) puuvilla laikalla.

kiillotettua alumiinia ei pidä lakata koska lakka himmentää kiillon ja kellastuu ajan mittaan. samoin vahojen levittely on turhaa..himmentää kiiltoa.

puhtaana pito: brake gleaneria ja autosolia tai autoglymiä.

pyörän runko ja vanteet kestää noin 2 vuotta kiiltävänä ilman mitään turailuja. toivotaan että kokemuksesta joku hyötyisi..

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 8.11.2005 19:13

^^^ Mä oon joka kevät kiillottanu vanhat hapettumat pois tolla keula-ylös-ja-tyhjäkäynnille -systeemillä. Nelonen pesiin, niin riittää kierrokset tyhjäkäynnilläkin. Kiillotus vesihiomapaperilla 400-800-1200-2000, niin jo kiiltää, eikä hommassa mene kauaa, tosin mulla onkin kiillotettu vaan reuna ja puolat päältä. Kakkoskopassa kun on se "kitkalukko" perässä, niin molemmat pyörät pyörii koko ajan samaan tahtiin, eikä tasauspyörästönkään (kai) pitäisi siksi kärsiä.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 8.11.2005 21:35

Aiai, olis mullakin noi RS:t kiillotusta vailla... kun vaan sais inspiraation... Kuinkas kauan tollasessa kiillotusprojektissa menee ensikertalaiselta aikaa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.11.2005 22:06

voi laittaa auton allekki pyörimään, mut olikohan tosiasia et kaikkien autojen "perät" ei tosta välttämättä tykkää?
Eipä tule des teoriassa mieleen, mikä tuosta voisi 2-vetoautossa hajota. Tyhjäkäynnillä vaan niin ei auto karkaa käsistä jos tippuu pukeilta :)

Ja sormet mielellään mahdollisimman kaukana vanteen rei'istä...

rumakuhelvetti
-
Viestit: 95
Liittynyt: 12.10.2005 21:41

ViestiKirjoittaja rumakuhelvetti » 9.11.2005 10:14

ensikertalaiselta...vitusti. yleensä jää kesken:)

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 9.11.2005 14:20

Eli nytten ois lakat poistettu ja kysymys kuuluukin, kuinka hienolla paperilla tota kannattaa lähteä hiomaan nyt?

Laitetaan nyt kuva vielä:

Kuva

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.11.2005 16:43

Jos tuo pelkkä kehä on tarkoitus kiillottaa eikä suuria naarmuja ole, niin itse alkaisin varmaan jollain 320 paperilla.

Tossa olisi omat kiillotukseen liittyvät vaiheet:
http://koti.phnet.fi/levis/corrado/BBS%20Bling/
80
120
180
240
320
400

600 vesissä
800 vesissä
1200 vesissä
Sieni ja Korrek Kliineri
Huopa ja "hiontatanko"
Rättilaikka ja "kiillotustanko"

Jute
-
Viestit: 969
Liittynyt: 23.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Jute » 17.12.2005 12:53

Mites tän näköinen vanne, onko millainen homma saada reunus kiiltään.
Siis ottaen huomioon noi kolhut.
Ikinä en ole mitään kiillotellut, nyt vaan olis tollaset tarjolla ja mielestäni reunuksien kiillotuksella tulis ihan ok näköiset.

Kuva

T.S
-
Viestit: 273
Liittynyt: 10.9.2003 9:30

ViestiKirjoittaja T.S » 17.12.2005 14:05

Kolhuja olen itsekin miettiny. Niinhin on kai pakko hitsata lisää tavaraa, jotta siitä saa yhtenevän pinnan? Mutta on kai hitsaamisessa riskinsäkin, jos vanne menee esim. puhki

rumakuhelvetti
-
Viestit: 95
Liittynyt: 12.10.2005 21:41

ViestiKirjoittaja rumakuhelvetti » 17.12.2005 15:20

jos on tullu kolhuja ni unohda koko vanteen kiilloitus. jos hitsaat alumiinia niin todennäköisesti se on puhtaampaa kun sun vanteen alumiini,eli kiillottaessa tulee hyvällä' säkällä todella rumat kun kiiltää erikohdasta enempi kuin toisesta kohtaan :) ja toiseksi vanne saattaa kiertyä hieman lämmetessään.eli metallikittiä vaan kolhuihin.ja maali päälle. ainahan sitä voi kokeilla....neroja täällä riittää!tulee kuiteskii "parempia" ohjeita.päätä kuitenkin itse. on jonkun verran tullu hitsuutettua noita aluosia ja kiillotettuakin...elämän varrella. joku teeny vois vaik kaivaa nenää ja paikata löydöllään kolhut:)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 17.12.2005 16:27

Jos kolhut eivät ole syviä, niin 1-2mm pinnasta hioo "helposti" pois ja naarmut näkymättömiin...

rumakuhelvetti
-
Viestit: 95
Liittynyt: 12.10.2005 21:41

ViestiKirjoittaja rumakuhelvetti » 17.12.2005 16:47

käy vittu hiomaan 2mm kauttaaltaan vanteen reunasta!!!voi vittu! tuleepa tasaiset..

Jute
-
Viestit: 969
Liittynyt: 23.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Jute » 17.12.2005 17:07

vaikka ootkin rumakuhelvetti niin koita nyt helvetti hillitä ittes.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 17.12.2005 18:09

Ei toi Juten vanne edes pahalta näytä,eiku vaa alat hiomaan.

Pienet kolhut ollaan saatu ihan hiomalla "häivytettyä" poes,ja aina on ollu "asiakkaat" ihmeissään missäs ne kolhut alunperin edes oli,nimimerkillä"parikin 60-luvun fuchsia kolhuineen kiillottanut".

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 17.12.2005 18:27

käy vittu hiomaan 2mm kauttaaltaan vanteen reunasta!voi vittu! tuleepa tasaiset..


on tehty useasti ja viimeksi eilen ja tosiaan tuli tasaista.Jopa huonommassa kunnossa olivia kun noi Juten. Miksi rumakunhelvetillä tuollainen uho päällä ?

Ja on noita suurenpia koloja hitsailtukkin ja onpa täälläkin tainnut olla asiasta juttua.

T.S
-
Viestit: 273
Liittynyt: 10.9.2003 9:30

ViestiKirjoittaja T.S » 17.12.2005 20:04

Muistelisin kans, että oli jopa joku kuvakin kun oli hitsattu lisää tavaraa vanteeseen.
Mahtokohan olla Jonen tekeleitä tämäkin.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 17.12.2005 21:31

Tais olla Levis kun Borbetin reunat hitsautti ja tänne kuvia laittoi...Mutta tiedän siis muitakin tapauksia ja itseni mukaan lukien ja hyvin on onnistunu.

markuz
-
Viestit: 303
Liittynyt: 25.3.2004 16:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja markuz » 17.12.2005 21:37

Mistäs täällä oulun seudulla löytyisi henkilö joka noita vanteita hitsailisi!?

Kesällä kyselin mutta ei oikein löytynyt...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa