Vanteiden kiillotus (taas?)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Vanteiden kiillotus (taas?)
Koitin söörchillä ettiä kiillotuksesta tietoa, mutta mitään "selvää" topiikkii en löytänyt.
Ajattelin lähinnä siksi tämän threadin laittaa että olisi kaikki tiedot samassa nipussa, eikä frankensteinina pitkin sivustoo :D
Joukko "tyhmiä" kysymyksiä siis edessä. Eli, voiko mitä tahansa aluvannetta kiillottaa? Vanteeni alkavat olla aika ruvella kivien ja kanttien jäljeltä, joten kiillotukseen olis aikaa talvella. Pitkä homma on kyllä edessä, mutta ajattelin silti siihen ryhtyy... Eli jonkinlainen maalinpoistoaine tähän tarvitaan (mitä suosittelette?), rättilaikka, kiillotusainetta(mitä?) ja ilmeisesti jonkinlaisia hiontatyökaluja. Vanteet tulevat olemaan jokapäiväisessä ajossa, joten millä kannattaa suojata? Jotku tykkää vahasta, toiset tykkää muhkummasta... Ja jaakkolan sivut on luettu ja helpolta näyttää, mutta kertokaa te muutkin jotain vinkkejä ym.
Ajattelin lähinnä siksi tämän threadin laittaa että olisi kaikki tiedot samassa nipussa, eikä frankensteinina pitkin sivustoo :D
Joukko "tyhmiä" kysymyksiä siis edessä. Eli, voiko mitä tahansa aluvannetta kiillottaa? Vanteeni alkavat olla aika ruvella kivien ja kanttien jäljeltä, joten kiillotukseen olis aikaa talvella. Pitkä homma on kyllä edessä, mutta ajattelin silti siihen ryhtyy... Eli jonkinlainen maalinpoistoaine tähän tarvitaan (mitä suosittelette?), rättilaikka, kiillotusainetta(mitä?) ja ilmeisesti jonkinlaisia hiontatyökaluja. Vanteet tulevat olemaan jokapäiväisessä ajossa, joten millä kannattaa suojata? Jotku tykkää vahasta, toiset tykkää muhkummasta... Ja jaakkolan sivut on luettu ja helpolta näyttää, mutta kertokaa te muutkin jotain vinkkejä ym.
Näiden linkkien perusteella rupesin kiillottamaan omia vanteita, eilen sain viimeisen valmiiksi. Aluksi 240 paperilla kiveniskut, hapettumat yms pois, sitten 400, 600 ja 1200. Eri karkeudella eri suuntaan hioen. Perään kiillotusvahoja rättilaikalla joka oli pikkurälläkässä kiinni. Vahoja löytyy Palojoelta
Hiontavaiheessa meni aivan älyttömästi aikaa ja sinni meinasi jopa minulta loppua kesken, paremminkin olisi vielä voinut hioa. Viimeisessä meni aikaa noin 3 kuukautta... Päälle pistin vain Autoglymin vahaa.
Hiontavaiheessa meni aivan älyttömästi aikaa ja sinni meinasi jopa minulta loppua kesken, paremminkin olisi vielä voinut hioa. Viimeisessä meni aikaa noin 3 kuukautta... Päälle pistin vain Autoglymin vahaa.
-
- -
Jos lakkaat kiillotetut vanteet,lakka himmentää kiiltoa,ns."hullunkiilto" häviää.
Jos et lakkaa kiillotettua vannetta,joudut hoitamaan hieman enempi vanteitasi,Autoglymin chrompolish käsittely n.kerran kuukaudessa.
Oishan niistä vaikka kuinka kerrottavaa,mut helpommalla pääsette ku katotte "vanhat jutut" kunnolla läpi.
Tämän hetkiset kunnostus kohteet 7x15" fukit
Työstämisen jälkeen hieman siistimpi,tästä vielä piiiiiiiiitkä matka kiiltoon :)
Jos et lakkaa kiillotettua vannetta,joudut hoitamaan hieman enempi vanteitasi,Autoglymin chrompolish käsittely n.kerran kuukaudessa.
Oishan niistä vaikka kuinka kerrottavaa,mut helpommalla pääsette ku katotte "vanhat jutut" kunnolla läpi.
Tämän hetkiset kunnostus kohteet 7x15" fukit
Työstämisen jälkeen hieman siistimpi,tästä vielä piiiiiiiiitkä matka kiiltoon :)
tulipa nekin hinkattua loppuun :)
Kehät oli molemmissa vanteissa tosi huonossa kunnossa,ja vielä jäi osa syöpymistä jäljelle,olis pitäny sorvata kehät jotta ois saanu kaikki pois.
Tässä sama kohta kiillotettuna
Tässä molemmat valmiina
Kehät oli molemmissa vanteissa tosi huonossa kunnossa,ja vielä jäi osa syöpymistä jäljelle,olis pitäny sorvata kehät jotta ois saanu kaikki pois.
Tässä sama kohta kiillotettuna
Tässä molemmat valmiina
-
- -
nykyään näköjään kaikki kiillottamassa...
mä en rupeis enään siihen hommaan,ihan hirvee työ!
nm. kevarin kaikki alumiini osat kiillottanut.
itse en vetäsis lakkaa kiillon päälle,tummuu jo siinä hieman.
loppuen lopuksi jos kerran kk jaksaa pyyhkiä kiillotustahnalla ja vahata perään niin pysyy kesävanteet siistinä aina.
mä en rupeis enään siihen hommaan,ihan hirvee työ!
nm. kevarin kaikki alumiini osat kiillottanut.
itse en vetäsis lakkaa kiillon päälle,tummuu jo siinä hieman.
loppuen lopuksi jos kerran kk jaksaa pyyhkiä kiillotustahnalla ja vahata perään niin pysyy kesävanteet siistinä aina.
itse tilasin kanssa palojoelta pari rättilaikkaa ja paria eri kiillotus vahaa mutta minä en ainakaan ole tyytyväinen noihin vahoihin ne ei leviä eikä sula kunnolla vaikka kuinka pyörittäs rättilaikalla ja tarttuu vaan vanteen pintaan eikä auta kiillotusta juuri ollenkaan... vai teenkö jotain väärin??
Kiillotetaan myös muillekkin kuin itsellemme vanteita,10 vuoden kokemuksella :)
edit:Näistä saa vielä ihan hienot kehät
edit:Näistä saa vielä ihan hienot kehät
Eli palautellaanpas vielä:
Customcoating.net
Kesällä käsitelty topic
n. 3.4 MB esittelyvideo
Ja sitten mielipiteitä?
Ainakin helpommalla pääsisi, mutta maksaa tietty enemmän, eikä kokemuksia taida olla kellään?
Edit: uusimmassa G*I lehdessä on crx:ssä maalatu vanteet kyseisessä paikassa, ja joitain sisäosia myös. Lakka varmaan sumentaa vielä kiiltoa, muttei silti pääse mielestäni lähellekkään kiillotettujen vanteiden säihkettä. Laiskan miehen menetelmä, mutta tosi rakentaja kiillottaa vanteensa omakätisesti. :)
Customcoating.net
Kesällä käsitelty topic
n. 3.4 MB esittelyvideo
Ja sitten mielipiteitä?
Ainakin helpommalla pääsisi, mutta maksaa tietty enemmän, eikä kokemuksia taida olla kellään?
Edit: uusimmassa G*I lehdessä on crx:ssä maalatu vanteet kyseisessä paikassa, ja joitain sisäosia myös. Lakka varmaan sumentaa vielä kiiltoa, muttei silti pääse mielestäni lähellekkään kiillotettujen vanteiden säihkettä. Laiskan miehen menetelmä, mutta tosi rakentaja kiillottaa vanteensa omakätisesti. :)
Viimeksi muokannut Toby, 27.12.2004 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toi maalutus homma ei vaan ole mikään kovin pitkäikäinen,ainakaan vanteissa.
Olen katellu parista autosta takavanteita,ja ikävästi kivet hakannu maaliin rakamia ja näyttivät aika :(
Ei joudu ku sit taas uudelleen maaluuttamaan ja maksaa.
Kiillotetussa sama ongelma,eli takavanne kärsii kiillon puutteesta,mut ei tarvii ku hinkata kiilto takaisin ja melkein ilmainen :)
Olen katellu parista autosta takavanteita,ja ikävästi kivet hakannu maaliin rakamia ja näyttivät aika :(
Ei joudu ku sit taas uudelleen maaluuttamaan ja maksaa.
Kiillotetussa sama ongelma,eli takavanne kärsii kiillon puutteesta,mut ei tarvii ku hinkata kiilto takaisin ja melkein ilmainen :)
Jone kirjoitti:Kiillotetussa sama ongelma,eli takavanne kärsii kiillon puutteesta,mut ei tarvii ku hinkata kiilto takaisin ja melkein ilmainen :)
Jotku vaan kyllästyy siihen hinkkaamiseen yhden vannesarjan jälkeen... tai oikeastaan jo sen aikana. Kuulostaa se maali yhtäkkiä paljon helppohoitoisemmalta vaihtoehdolta. Mulla ainakin on takavanteet ihan kamalassa kunnossa kesän jäljiltä. Jaksoin puunailla noita tosin vain ehkä kerran kuukaudessa... Ens kesäksi pitää kehitellä jotain uutta. Edelleenkään en suosittele kiilloitettuja vanteita käyttöautoon :) Oikein aidon kromauksen luulis kestävän vähän paremmin.
Edelleenkään en suosittele kiilloitettuja vanteita käyttöautoon :)
Itse en näe asiaan mitään syytä miksei kävisi.Jos esim. peset ja hankaat autoasi kerran viikkoon, nii kyllä ne vanteetkin silloin puunaa ihan siinä sivussa.Eri asia on jos käytät autosi aina "pikapesuissa".
Itse olen ajanu jo 7 kesää kiillotetuilla vanteilla,ja ihan käyttöautolla.
Oikein aidon kromauksen luulis kestävän vähän paremmin.
Niin luulisi,mutta olenpa nähnyt eräätkin kromatut vanteet joista oli jo hapettuneet puolien välit ja kromipinta rikki.
Eli ei kannata ainakaan ajatella että olisi ihan huoltovapaat vanteet kromatutkaan,ja halvimmat ei yleensä ole parhaimmat.
Unohtakaa koko vanteiden kiillotus ja maalatkaa mattamustaksi kaikki vanteenne :)
Jone kirjoitti:Jos esim. peset ja hankaat autoasi kerran viikkoon, nii kyllä ne vanteetkin silloin puunaa ihan siinä sivussa.
Vaan kun en pese ja hankaa. Ja riippuu toki vanteiden mallista meneekö ne "siinä sivussa". Toki sulle, joka noita vanteita hinkkaat ihan iloksesi, ne menee siinä sivussa, mutta tietäisit kuinka laiska mä oon pesemään ja puunaamaan yhtään mitään ;) Pikapesussa käyn silti tosi harvoin.
Jonde kirjoitti:Ihmettelen että missä ja miten te ajatte, kun saatte takavanteisiin kiveniskuja ja kulumis jälkiä?
Riippuu paljon vanteiden tyypistäkin. Mun parit viime vanteet ovat olleet sellaiset, että puolat kulkevat koko matkan todella ulkona, ja näissä molemmissa on ollut havaittavissa runsaasti kiveniskemiä. Varmaan ongelma ei ole näin iso jollain leveäreunaisilla vanteilla... esim. noissa Cupra R:n vanteissa ei tuollaista huulta ole lainkaan. Hiekkateitäkin on pakko ajaa melkein päivittäin.
Tässä vähän mun projektia, 8+9,5x18 Masitalyt:
www.kolumbus.fi/juicesgarage/pics/rama/vanne_hiottu.JPG
www.kolumbus.fi/juicesgarage/pics/rama/ ... otettu.JPG
www.kolumbus.fi/juicesgarage/pics/rama/vanne_hiottu.JPG
www.kolumbus.fi/juicesgarage/pics/rama/ ... otettu.JPG
voishan tän oman kesävannepläjäytyksen nyt laittaa tännekkin...
http://www.kotinet.com/jamku/vanneprojekt/
tällasta siis täällä meneillään parhaillaan.. kuvia tulee sitä mukaa lisää miten projekti edistyy.
http://www.kotinet.com/jamku/vanneprojekt/
tällasta siis täällä meneillään parhaillaan.. kuvia tulee sitä mukaa lisää miten projekti edistyy.
muutama aloittelijan kysymys:
1.Millä hiomapapereitten karkeuksilla hionta tapahtuu?
2.Missä järjestyksissä ja kiillotuksen vaiheissa kannattaa käyttää mitäkin rättilaikkaa (esim. esikiillotusvahan kanssa mitäkin jne)?
3. Miten saa rättilaikan vaikeisiin koloihin (=pultin reiät)?
4. Kannattaako tilata palojoelta tuommoinen Kiillotussarja 3050? Sisältääkö tuo sellaiset paketti sellaiset vahat, jotka saa pienemmilläkin kierroksilla olevalla koneella kiillottamaan?
Tossa jotain kysymyksiä.. tästä voisi tehdä vaikka stickyn, niin saataisiin kaikki jutut tänne.
1.Millä hiomapapereitten karkeuksilla hionta tapahtuu?
2.Missä järjestyksissä ja kiillotuksen vaiheissa kannattaa käyttää mitäkin rättilaikkaa (esim. esikiillotusvahan kanssa mitäkin jne)?
3. Miten saa rättilaikan vaikeisiin koloihin (=pultin reiät)?
4. Kannattaako tilata palojoelta tuommoinen Kiillotussarja 3050? Sisältääkö tuo sellaiset paketti sellaiset vahat, jotka saa pienemmilläkin kierroksilla olevalla koneella kiillottamaan?
Tossa jotain kysymyksiä.. tästä voisi tehdä vaikka stickyn, niin saataisiin kaikki jutut tänne.
Rama: Mitä sanoisit noitten Masitalyjen laadusta? Mulla on itella 17" Masitaly presidentit, joissa on aika paljon pieniä kiven iskemiä ja ajattelin jos kiillottais/hiois ja maalais ne uudestaan. On vaan ruvennu vähän se pinnan tasaisuus maalin alla epäilyttämään, kun näyttää että niissä on joissain paikoissa todella paljon maalia. Siis löytyykö sieltä maalin alta tasanen pinta, vai joutuuko tekemään kovasti hommia?
Semmosta kyselisin että kun tossa noita omia vanteita olen hioskellut niin kun pyörittää sorvissa kierroksia noin 400-500 niin kun hioo hienolla paperilla niin siihen paperiin jää sellaisia palasia alumiinista ja ne tekee kauheita naarmuja!!! mikä neuvoksi? kierrosten vähentäminen? painanko liian lujaa? vai mikä on?
Sitten kun vielä joku keksisi millä estää se, ettei jarrupöly tartu niin prkleesti kiinni noihin kiillotettuihin vanteisiin. Paria vahaa oon kokeillu, ja aina on etuvanteet ihan hirveen näköset. Autosol käsittelyllä ne saa pois, mutta mun hinkkausinto ei riitä kuluttamaan tuntia viikossa vanteiden hinkkaukseen.
Muutama hieman rajumpi jarrutus noilla seatin paskapaloilla riittää saamaan vanteen melko järkyttävään kuntoon. Toisaalta on nuo palatkin varsin hanurista noissa seatin bremboissa kun paloilla on ajettu 12 000 km ja ne on käytännössä vaihtokunnossa.
"markalla saa markan osia"
Muutama hieman rajumpi jarrutus noilla seatin paskapaloilla riittää saamaan vanteen melko järkyttävään kuntoon. Toisaalta on nuo palatkin varsin hanurista noissa seatin bremboissa kun paloilla on ajettu 12 000 km ja ne on käytännössä vaihtokunnossa.
"markalla saa markan osia"
-
- -
eli mihin johtopäätökseen täs nyt on tultu? voiko kiillotettuja vanteita lakata vai ei? no voihan ne siis mut häviääkö kiilto eli onko homma turhaa vai lähteekö lakka irti (en ny millää jaksaisi uskoa et lähtee mut jos jollain jo paljo kokemusta niin sellane yhteenveto tästä touhusta ois kiva)? oon täs kans suunnitellu et hommais jotku vähä klaappiintuneet 18" vanteet ja kiillottelis ne tos talven aikana ja löis lakan päälle? jos toi lakkaaminen on täysin kuollu idea niin sitten kyllä alkaa jo epäilyttää koko homma..
Eli luin jostain että morssi on kalliimpaa kuin Rakennuskemian tavara ja teho tekstin mukaan sama.
olen käyttänyt nitromorssia ja sit sellasta "body" merkkistä maalinpoisto ainetta.. vaikutus oli suunnilleen sama ja body puolet halvempaa.
paljoko ootte 1l morssi purkista maksanu? muistaakseni sieltä mistä ite ostin oli n.20e.
Noniih, nytten rupee sitten motivaatio olemaan siinä kunnossa, että voisi ruveta kiillottelemaan noita RH cuppien reunoja. Kysymys kuuluukin, että mahtaako olla iso homma, koska reuna on jo tehtaalla valmiiksi kiillotettu ja lakka päällä?
Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan, että millaisilla hiomapapereilla sitä lähdetään liikenteeseen lakanpoiston jälkeen ja kaikki muu apu on myös tervetullut!
Neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan, että millaisilla hiomapapereilla sitä lähdetään liikenteeseen lakanpoiston jälkeen ja kaikki muu apu on myös tervetullut!
tästikin on ollut paaljon jo juttua täällä..
ekaks lakat pois, alla on alkuperäinen sorvaus jälki+hapettumat jos on kerenny tulla. sit hiosin esim 150 paperilla jos ei ole suurempia "rotmia". sit vaan järjestyksessä hienompaan aina johonki 800 asti. ja tahnalla lopuksi lumpun kanssa ja pitäs alkaa kiiltämään. tollanen pelkän kehän kiillotus on helppo jos saa vanteen johonki pyörimään.
ekaks lakat pois, alla on alkuperäinen sorvaus jälki+hapettumat jos on kerenny tulla. sit hiosin esim 150 paperilla jos ei ole suurempia "rotmia". sit vaan järjestyksessä hienompaan aina johonki 800 asti. ja tahnalla lopuksi lumpun kanssa ja pitäs alkaa kiiltämään. tollanen pelkän kehän kiillotus on helppo jos saa vanteen johonki pyörimään.
-
- -
kiillotusta!
itse olen rakentanut 2 moottoripyörää kiillottanu.ohjeet
1.nitro morssilla maali pois (kuumaa vettä ja kuumailmapuhallinta jos tiukassa)
2.hiomapaperilla valuujälki pois 240,400,600,800,1000 ja jos haluu sika hyvät ni sit 1200 vesihionnat.
3.viimeistely autosol tai autoglymin hionta vahaa (kromipinnoille) puuvilla laikalla.
kiillotettua alumiinia ei pidä lakata koska lakka himmentää kiillon ja kellastuu ajan mittaan. samoin vahojen levittely on turhaa..himmentää kiiltoa.
puhtaana pito: brake gleaneria ja autosolia tai autoglymiä.
pyörän runko ja vanteet kestää noin 2 vuotta kiiltävänä ilman mitään turailuja. toivotaan että kokemuksesta joku hyötyisi..
1.nitro morssilla maali pois (kuumaa vettä ja kuumailmapuhallinta jos tiukassa)
2.hiomapaperilla valuujälki pois 240,400,600,800,1000 ja jos haluu sika hyvät ni sit 1200 vesihionnat.
3.viimeistely autosol tai autoglymin hionta vahaa (kromipinnoille) puuvilla laikalla.
kiillotettua alumiinia ei pidä lakata koska lakka himmentää kiillon ja kellastuu ajan mittaan. samoin vahojen levittely on turhaa..himmentää kiiltoa.
puhtaana pito: brake gleaneria ja autosolia tai autoglymiä.
pyörän runko ja vanteet kestää noin 2 vuotta kiiltävänä ilman mitään turailuja. toivotaan että kokemuksesta joku hyötyisi..
^^^ Mä oon joka kevät kiillottanu vanhat hapettumat pois tolla keula-ylös-ja-tyhjäkäynnille -systeemillä. Nelonen pesiin, niin riittää kierrokset tyhjäkäynnilläkin. Kiillotus vesihiomapaperilla 400-800-1200-2000, niin jo kiiltää, eikä hommassa mene kauaa, tosin mulla onkin kiillotettu vaan reuna ja puolat päältä. Kakkoskopassa kun on se "kitkalukko" perässä, niin molemmat pyörät pyörii koko ajan samaan tahtiin, eikä tasauspyörästönkään (kai) pitäisi siksi kärsiä.
Eipä tule des teoriassa mieleen, mikä tuosta voisi 2-vetoautossa hajota. Tyhjäkäynnillä vaan niin ei auto karkaa käsistä jos tippuu pukeilta :)voi laittaa auton allekki pyörimään, mut olikohan tosiasia et kaikkien autojen "perät" ei tosta välttämättä tykkää?
Ja sormet mielellään mahdollisimman kaukana vanteen rei'istä...
-
- -
Eli nytten ois lakat poistettu ja kysymys kuuluukin, kuinka hienolla paperilla tota kannattaa lähteä hiomaan nyt?
Laitetaan nyt kuva vielä:
Kuva
Laitetaan nyt kuva vielä:
Kuva
Jos tuo pelkkä kehä on tarkoitus kiillottaa eikä suuria naarmuja ole, niin itse alkaisin varmaan jollain 320 paperilla.
Tossa olisi omat kiillotukseen liittyvät vaiheet:
http://koti.phnet.fi/levis/corrado/BBS%20Bling/
80
120
180
240
320
400
600 vesissä
800 vesissä
1200 vesissä
Sieni ja Korrek Kliineri
Huopa ja "hiontatanko"
Rättilaikka ja "kiillotustanko"
Tossa olisi omat kiillotukseen liittyvät vaiheet:
http://koti.phnet.fi/levis/corrado/BBS%20Bling/
80
120
180
240
320
400
600 vesissä
800 vesissä
1200 vesissä
Sieni ja Korrek Kliineri
Huopa ja "hiontatanko"
Rättilaikka ja "kiillotustanko"
-
- -
jos on tullu kolhuja ni unohda koko vanteen kiilloitus. jos hitsaat alumiinia niin todennäköisesti se on puhtaampaa kun sun vanteen alumiini,eli kiillottaessa tulee hyvällä' säkällä todella rumat kun kiiltää erikohdasta enempi kuin toisesta kohtaan :) ja toiseksi vanne saattaa kiertyä hieman lämmetessään.eli metallikittiä vaan kolhuihin.ja maali päälle. ainahan sitä voi kokeilla....neroja täällä riittää!tulee kuiteskii "parempia" ohjeita.päätä kuitenkin itse. on jonkun verran tullu hitsuutettua noita aluosia ja kiillotettuakin...elämän varrella. joku teeny vois vaik kaivaa nenää ja paikata löydöllään kolhut:)
-
- -
käy vittu hiomaan 2mm kauttaaltaan vanteen reunasta!voi vittu! tuleepa tasaiset..
on tehty useasti ja viimeksi eilen ja tosiaan tuli tasaista.Jopa huonommassa kunnossa olivia kun noi Juten. Miksi rumakunhelvetillä tuollainen uho päällä ?
Ja on noita suurenpia koloja hitsailtukkin ja onpa täälläkin tainnut olla asiasta juttua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”