g60 öljyt?
Valvoja: ffp jäsenet
g60 öljyt?
juu olis öljynvaihdon aika... mitä öljyä suosittelette g60 koneeseen? ja tulpatkin pitäisi vaihtaa, eli mitä tulppia suosittelette?
Tulpiksi NGK ja öljyksi joku suht. laadukas täyssynteettinen litku, 5W-40 tai 5W-50 lienee sopivaa.
Edit: Tuossa tavallisessa 1,6:ssa käyttelen Teboil Diamondia, G60:sta ei kokemusta mutta samat litkut siihenkin käy :)
Edit: Tuossa tavallisessa 1,6:ssa käyttelen Teboil Diamondia, G60:sta ei kokemusta mutta samat litkut siihenkin käy :)
Viimeksi muokannut SS, 3.10.2005 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse vaihdoin corradooni öljyt tossa muutama viikko sitten. Osasilla ne suosittelivat minulle castrol gtx (5w-40) öljyä, 5 litran tönikkä maksoin noin 30€ + suodatin ja kuparinen tiivisterengas jotain 5€.
Tuossa öljytönikässä oli joku "+1 litre free" tarjous. G60 koneen öljypohjan tilavuus taitaa olla tasan 4l joten toi oli ihan sopiva pönttö.
Auton tyhjäkäynti tuntui ainakin tasaantuvan mukavasti kun sai uudet laadukkaat öljyt peliin. (tai sitten vaan kuvittelen)
Tuossa öljytönikässä oli joku "+1 litre free" tarjous. G60 koneen öljypohjan tilavuus taitaa olla tasan 4l joten toi oli ihan sopiva pönttö.
Auton tyhjäkäynti tuntui ainakin tasaantuvan mukavasti kun sai uudet laadukkaat öljyt peliin. (tai sitten vaan kuvittelen)
5W50 Mobilia on tullut käytettyä, jostain syystä ennen kun oli Honda niin siinä taas oli aina Castrolia. En tiedä miksi näin on tullut tehtyä, mutta sen Castrolin kait vaan mieltää jotenkin japski-litkuksi. En ole ollut kovin uskollinen noitten öljyjen kanssa, eli joskus on lipsahtanut mukaan Teboilin ja jonkun sellaisenkin kun Sunco öljyä.
Mitähän kuraa nuo Suncot muuten ovat? En kyllä Corradoon sitä ole laittanut.
Mitähän kuraa nuo Suncot muuten ovat? En kyllä Corradoon sitä ole laittanut.
Mobil:n rallya käytin omassani aina paitsi kerran tuli laitettua kendall:n öljyt ja lopputulos oli konerikko, se johtuiko rikko (kiertokangen lakeri) öljystä on arvoitus mut sopivasti sattui kun kyseisillä öljyillä oli ajeltu pari tonnia.
Mites mulla on sellanen mielikuva et geen ö-suodatin olis normaalisti isompi kuin tavallisissa koneissa, muistanko oikein?
Mites mulla on sellanen mielikuva et geen ö-suodatin olis normaalisti isompi kuin tavallisissa koneissa, muistanko oikein?
Tarkennuksena vielä se että itsellänikin on tuo "tavallinen"suodatin ja "ketjutyökalulla" sen vaihdoin. Myyjä selaili jotain kataloogeja ja osassa suositeltiin tota tavallista suodatinta ja osassa jotain erikoisempaa. Myös vanha suodatin oli mallia vakio ja se on kyllä ihan täydellisen sopiva tohon. Mitä nyt itselläni öljynlauhduttimen jakobokki vähän ahdisti.
Myös castrol formula rs 0w-40 olisi ollut hyvää jos olisi ollut tarvetta enemmän "kovaan ajoon", mutta kylmänä ominaisuudet olisivat olleet hieman heikommat. Näin ainakin muistelen.
Myös castrol formula rs 0w-40 olisi ollut hyvää jos olisi ollut tarvetta enemmän "kovaan ajoon", mutta kylmänä ominaisuudet olisivat olleet hieman heikommat. Näin ainakin muistelen.
Eli tuohon minun autoon on asennettu jälkikäteen "öljynvälilauhdutin" (meniköhän nyt oikein). Ja sen jakobokki tuo öljynsuodatinta hieman normaalia alemmaksi, jolloin koneen alla oleva "poikittais tuki tms." tulee melkolähelle suodatinta. Tämä vaikeuttaa sen suodattimen irroitusta / asennusta kun sen joutuu kietämään irti.
Voisin yrittää napata tuosta kuvaa jos jotain kiinnostaa tarkemmin tuo rakenne / lauhduttimen sijainti / letkujen vedot.
Voisin yrittää napata tuosta kuvaa jos jotain kiinnostaa tarkemmin tuo rakenne / lauhduttimen sijainti / letkujen vedot.
taitaa lämmöt pyöriä jossain ~90 asteen hujakoilla
Ai öljyt noin viileenä? Vai tarkoitatko nyt jäädytinnestettä? Ota vaan kuva. Onhan muuten Corradossa jo vakionakin sellainen
pieni jäähdytin suodatinjalan ja suodattimen välissä.

Lähinnä tuolla lauhdutin sanalla tarkoitin sitä, että eikös lauhdutus ole kaasujen palauttamista takaisin nesteeksi.
Jäähdytin taas pitää aineen samassa olomuodosssa,
mutta jäähdyttää sitä sen kulkiessa esim. kennoston läpi.
En nyt ole todellakaan varma noista lämmöistä ja muistan varmaankin ihan päin hanuria. Itselläni ei kuitenkaan mielestäni ollut tuota kuvan mukaista mötikkää siellä vaan se on korvattu sellaisella jakoblokilla. Jos vaikka huomenna sais otettua kuvan tuosta systeemistä. On vaan hieman hankala paikka kuvata tuolla kaiken hässäkän keskellä.
Eli kyseessä on:
"JälkikäteenAsennettuÖjynVäliJäähdytin"
Eli kyseessä on:
"JälkikäteenAsennettuÖjynVäliJäähdytin"
Noniin nyt kävin nopeesti napsimassa pari kuvaa. Oli muuten melkosen mielenkiintosta yrittää saada tota kameraa mahtuun sinne kaiken sekaan.
nyt pärräilin:
Öljyt: 82C-84C
Ulkolämpö: 14C
Nopeus: 100km/h-80mk/h
Kesällä motarilla oli muistaakseni..
Öljyt: 90C
Ulkolämpö: n. 20C
Nopeus: 130km/h
::kuvat aiheesta::
nyt pärräilin:
Öljyt: 82C-84C
Ulkolämpö: 14C
Nopeus: 100km/h-80mk/h
Kesällä motarilla oli muistaakseni..
Öljyt: 90C
Ulkolämpö: n. 20C
Nopeus: 130km/h
::kuvat aiheesta::
No mulla on öljyn lämpötila kovaa (siis oikeesti kovaa, noin 150-200km/h) aajessa sen 104-108 astetta. Ei oikeestaan koskaan ole sen yli noussutkaan.. Hiljaa ajellessa, kaupungissa tai siirtymiä (80-100km/h) nousee 88-94asteiseksi. Huomasin, että öljyn lämpötila tippui ainakin 6-8 astetta, kun vaihdoin öljyt Valvolineiksi. Edelliset öljyt oli muistaakseni Mobilit, joilla oli ajettu 3tkm, että mistään vanhoista liruista ei ollut kyse. Mobileilla oli lähes aina 100 asteen pintaan ja kenkiessä reippaasti yli 110 astetta lämpöä litkulla..
Siis mikä venttiili siinä on jäykempi? Onko näissä yhdistetty vasta- ja bypass venttiili? Eikös PG öljynpaineet ole samoissa kuin muissakin 8v koneissa? Onkos venttiilien arvoista mitään tietoa?
PG:n pumpussa on suuremmat rattaat jolloin tuotto on suurempi.
Suodattimessa oleva bypass venttiili ohjaa tarvittaessa öljyä ohi suodattimen jos painehäviö voittaa jousikuorman. Painehäviö syntyy likaisesta suodattimesta joka ei läpäise enää tarpeeksi taikka kylmästä öljystä jonka viskositeetti on liian suuri.
Vastaventtiili pitää taas suodattimen täynnä öljyä, eli kun moottori käynnistetään niin pumpun ei tarvitse täyttää suodatinta uudestaan vaan öljynpaine nousee moottorissa nopeammin.
PG:n pumpussa on suuremmat rattaat jolloin tuotto on suurempi.
Suodattimessa oleva bypass venttiili ohjaa tarvittaessa öljyä ohi suodattimen jos painehäviö voittaa jousikuorman. Painehäviö syntyy likaisesta suodattimesta joka ei läpäise enää tarpeeksi taikka kylmästä öljystä jonka viskositeetti on liian suuri.
Vastaventtiili pitää taas suodattimen täynnä öljyä, eli kun moottori käynnistetään niin pumpun ei tarvitse täyttää suodatinta uudestaan vaan öljynpaine nousee moottorissa nopeammin.
5W50 Mobilia on tullut käytettyä, jostain syystä ennen kun oli Honda niin siinä taas oli aina Castrolia. En tiedä miksi näin on tullut tehtyä, mutta sen Castrolin kait vaan mieltää jotenkin japski-litkuksi. En ole ollut kovin uskollinen noitten öljyjen kanssa, eli joskus on lipsahtanut mukaan Teboilin ja jonkun sellaisenkin kun Sunco öljyä.
Korjataas tätä, kun muistin, eli merkki olikin Sunoco, joka on ilmeisesti meillä vähemmän tunnettu mutta pitkän historian omaava merkki. Eli laitoin jo toistamiseen Sunoco 5W50 öljyä, purkissa oli jopa VW:n luokitus. Pistin vähän tiheämmällä vaihtovälillä näin talvella ja nurkka-ajoa ajelleena, eli vaihdoin jo vajaan 7000 km kohdilla.
Tuonne tein kohdan öljysuositukset: VAG_PG-moottori
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa