g60 öljyt?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Wikke
-
Viestit: 45
Liittynyt: 26.9.2005 16:14

g60 öljyt?

ViestiKirjoittaja Wikke » 3.10.2005 17:39

juu olis öljynvaihdon aika... mitä öljyä suosittelette g60 koneeseen? ja tulpatkin pitäisi vaihtaa, eli mitä tulppia suosittelette?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.10.2005 20:14

Tulpiksi NGK ja öljyksi joku suht. laadukas täyssynteettinen litku, 5W-40 tai 5W-50 lienee sopivaa.

Edit: Tuossa tavallisessa 1,6:ssa käyttelen Teboil Diamondia, G60:sta ei kokemusta mutta samat litkut siihenkin käy :)
Viimeksi muokannut SS, 3.10.2005 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 3.10.2005 20:35

Tai Boschin W6DP0 tulpat. mobil rally formula 5w/50 oon omassa käyttänyt.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 3.10.2005 21:00

Ja suodattimeksi käy tavallinen Golffin suodatin. Ei tarvi sitä Corradon kallista omaa suodinta josssa on se mutteri päässä. Samaan hintaan saa sellasen avaimen joka käy suodattimen pohjaan.

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 3.10.2005 21:17

Itse vaihdoin corradooni öljyt tossa muutama viikko sitten. Osasilla ne suosittelivat minulle castrol gtx (5w-40) öljyä, 5 litran tönikkä maksoin noin 30€ + suodatin ja kuparinen tiivisterengas jotain 5€.

Tuossa öljytönikässä oli joku "+1 litre free" tarjous. G60 koneen öljypohjan tilavuus taitaa olla tasan 4l joten toi oli ihan sopiva pönttö.

Auton tyhjäkäynti tuntui ainakin tasaantuvan mukavasti kun sai uudet laadukkaat öljyt peliin. (tai sitten vaan kuvittelen)

Wikke
-
Viestit: 45
Liittynyt: 26.9.2005 16:14

ViestiKirjoittaja Wikke » 3.10.2005 21:40

kiitoksia... helpotti kovasti.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.10.2005 11:22

Voisin itsekin kokeilla seuraavaksi Castrolin ainetta. Tosin just vaihdoin sisään Mobil Rally 5W50 litkut

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.10.2005 11:32

5W50 Mobilia on tullut käytettyä, jostain syystä ennen kun oli Honda niin siinä taas oli aina Castrolia. En tiedä miksi näin on tullut tehtyä, mutta sen Castrolin kait vaan mieltää jotenkin japski-litkuksi. En ole ollut kovin uskollinen noitten öljyjen kanssa, eli joskus on lipsahtanut mukaan Teboilin ja jonkun sellaisenkin kun Sunco öljyä.

Mitähän kuraa nuo Suncot muuten ovat? En kyllä Corradoon sitä ole laittanut.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 4.10.2005 11:50

sillä teboilin goldilla tuntuu pysyvän venttiilinnostimet hiljaisimpina nuissa volkkarin hydraulikantisissa koneissa, että ei se varmaan mitään ihan paskaa ole...

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 4.10.2005 11:59

Mobil:n rallya käytin omassani aina paitsi kerran tuli laitettua kendall:n öljyt ja lopputulos oli konerikko, se johtuiko rikko (kiertokangen lakeri) öljystä on arvoitus mut sopivasti sattui kun kyseisillä öljyillä oli ajeltu pari tonnia.
Mites mulla on sellanen mielikuva et geen ö-suodatin olis normaalisti isompi kuin tavallisissa koneissa, muistanko oikein?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.10.2005 12:52

13€ muistaakseni oli tuo G:n oma suodatin ja tavallisen sai 7€. Olisko se suodatintyökalu ollut 5€? Ostaessa muistaakseni vertailtiin noiden suodattimien ulkomittoja ja samat oli, muistaakseni.

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 4.10.2005 14:35

Tarkennuksena vielä se että itsellänikin on tuo "tavallinen"suodatin ja "ketjutyökalulla" sen vaihdoin. Myyjä selaili jotain kataloogeja ja osassa suositeltiin tota tavallista suodatinta ja osassa jotain erikoisempaa. Myös vanha suodatin oli mallia vakio ja se on kyllä ihan täydellisen sopiva tohon. Mitä nyt itselläni öljynlauhduttimen jakobokki vähän ahdisti.

Myös castrol formula rs 0w-40 olisi ollut hyvää jos olisi ollut tarvetta enemmän "kovaan ajoon", mutta kylmänä ominaisuudet olisivat olleet hieman heikommat. Näin ainakin muistelen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.10.2005 15:17

Lauhduttimella tarkoittanet sitä jäähdytintä joka on soudattimen ylä puolella?

Tuo minun työkalu ei ole ketju tai vastaava. Vaan se tulee suodattimen pohjaan ja on sen muotoinen. Sen päähän taas sopii 3/8" räikkä.

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 4.10.2005 15:40

Eli tuohon minun autoon on asennettu jälkikäteen "öljynvälilauhdutin" (meniköhän nyt oikein). Ja sen jakobokki tuo öljynsuodatinta hieman normaalia alemmaksi, jolloin koneen alla oleva "poikittais tuki tms." tulee melkolähelle suodatinta. Tämä vaikeuttaa sen suodattimen irroitusta / asennusta kun sen joutuu kietämään irti.

Voisin yrittää napata tuosta kuvaa jos jotain kiinnostaa tarkemmin tuo rakenne / lauhduttimen sijainti / letkujen vedot.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.10.2005 16:30

Tyrkkäsin itse koneeseen Valvoline Maxlife 10W-40:t ja hyvin toimii :) Kaikissa autoissani olen tuota tai 10W-30:ä Maxlifea käyttänyt ja pelkkiä hyviä kokemuksia omaan.

Edit: Ja tässä viikon verran jo odotellut NGK BP6EVX-tulppia :D Noh, huomenna pitäis saada, kun oli vähän toimitusvaikeuksia..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.10.2005 18:15

VAi on casuaalilla joku special juttu. Onkos siitä apuja? Eli mitä ajotietokone normaalisti näyttää? Mulla on 112 astetta aika tavallinen lämpö motarilla.

Ja eikös muuten lauhdutin muuta höyryä nesteeksi?

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 4.10.2005 21:35

taitaa lämmöt pyöriä jossain ~90 asteen hujakoilla. En ole noita kyllä mitenkään ihmeemmin seuraillut. Jossain oli juttua että Saksan baanoilla voi g60 corradoissa tulla ongelmia kun päästellään pitkän aikaa 300km/h <- heh heh.

Eipä oo toi fysikaalisesta toiminnasta sen tarkempaa hajua.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.10.2005 21:40

No se lienee ihan normaali öljynjäähdytin, jossa kiertää jäähdytysneste. Noita samoja löytyy myös ainakin 1,6 TD-koneista.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 4.10.2005 22:03

taitaa lämmöt pyöriä jossain ~90 asteen hujakoilla

Ai öljyt noin viileenä? Vai tarkoitatko nyt jäädytinnestettä? Ota vaan kuva. Onhan muuten Corradossa jo vakionakin sellainen
pieni jäähdytin suodatinjalan ja suodattimen välissä.
KuvaNäkyy tossa hyvin.

Lähinnä tuolla lauhdutin sanalla tarkoitin sitä, että eikös lauhdutus ole kaasujen palauttamista takaisin nesteeksi.
Jäähdytin taas pitää aineen samassa olomuodosssa,
mutta jäähdyttää sitä sen kulkiessa esim. kennoston läpi.

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 4.10.2005 22:44

En nyt ole todellakaan varma noista lämmöistä ja muistan varmaankin ihan päin hanuria. Itselläni ei kuitenkaan mielestäni ollut tuota kuvan mukaista mötikkää siellä vaan se on korvattu sellaisella jakoblokilla. Jos vaikka huomenna sais otettua kuvan tuosta systeemistä. On vaan hieman hankala paikka kuvata tuolla kaiken hässäkän keskellä.

Eli kyseessä on:
"JälkikäteenAsennettuÖjynVäliJäähdytin"

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 5.10.2005 21:51

Noniin nyt kävin nopeesti napsimassa pari kuvaa. Oli muuten melkosen mielenkiintosta yrittää saada tota kameraa mahtuun sinne kaiken sekaan.

nyt pärräilin:
Öljyt: 82C-84C
Ulkolämpö: 14C
Nopeus: 100km/h-80mk/h

Kesällä motarilla oli muistaakseni..
Öljyt: 90C
Ulkolämpö: n. 20C
Nopeus: 130km/h

::kuvat aiheesta::

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 5.10.2005 22:14

Tuossa siis vielä on ensin se vesikiertoinen elementti ja sitten vielä tuo letkuilla tehty jäähdytin, joka ei ole pieni. Ihmekö jos on öljyt aika viileät...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.10.2005 11:19

No mulla on öljyn lämpötila kovaa (siis oikeesti kovaa, noin 150-200km/h) aajessa sen 104-108 astetta. Ei oikeestaan koskaan ole sen yli noussutkaan.. Hiljaa ajellessa, kaupungissa tai siirtymiä (80-100km/h) nousee 88-94asteiseksi. Huomasin, että öljyn lämpötila tippui ainakin 6-8 astetta, kun vaihdoin öljyt Valvolineiksi. Edelliset öljyt oli muistaakseni Mobilit, joilla oli ajettu 3tkm, että mistään vanhoista liruista ei ollut kyse. Mobileilla oli lähes aina 100 asteen pintaan ja kenkiessä reippaasti yli 110 astetta lämpöä litkulla..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.10.2005 12:43

Mitäs etua voin kuvitella saavanini jos vaihdan vaikka jotkut Valvolinet koneeseen ja sitten pysyy viileämpänä?

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 6.10.2005 22:30

vähän aihetta sivuten mutta onko pg:ssä sama öljypumppu kuin muissakin 8 venttiilisissä?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 7.10.2005 2:21

Ei.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 7.10.2005 5:54

Juu... Kun jäi mieleen et se pumppu ois isompi ja sen takia se suodatin tarvii kovemman takaiskun. Sen takia on sitten eri suodatin pg-moottorille...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 7.10.2005 9:48

Mutta onko siinä suodattimessa sisäisesti mitään eroa onkin eri asia. Onko suodattimista tiedossa mitään specsejä? Ulkoisesti erona on se mutteri siinä suodattimen pohjassa ja kyllä se on suht hankala vaihtaa ilman sitä. En nyt muista oliko ilmastointikin taas siinä edessä kun sitä vaihtaa.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 7.10.2005 13:54

On sisäisesti eroja. Siinä pg:n omassa suodattimessa on jäykempi takaisku... Ymmärtääkseni juuri siksi että se pg:n öljypumppu on isompi. Pieni tai pienellä jousivoimalla oleva suodatin voi laskea ohi suodattamatonta öljyä...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 7.10.2005 14:57

Siis mikä venttiili siinä on jäykempi? Onko näissä yhdistetty vasta- ja bypass venttiili? Eikös PG öljynpaineet ole samoissa kuin muissakin 8v koneissa? Onkos venttiilien arvoista mitään tietoa?

PG:n pumpussa on suuremmat rattaat jolloin tuotto on suurempi.

Suodattimessa oleva bypass venttiili ohjaa tarvittaessa öljyä ohi suodattimen jos painehäviö voittaa jousikuorman. Painehäviö syntyy likaisesta suodattimesta joka ei läpäise enää tarpeeksi taikka kylmästä öljystä jonka viskositeetti on liian suuri.

Vastaventtiili pitää taas suodattimen täynnä öljyä, eli kun moottori käynnistetään niin pumpun ei tarvitse täyttää suodatinta uudestaan vaan öljynpaine nousee moottorissa nopeammin.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 27.1.2006 11:32

5W50 Mobilia on tullut käytettyä, jostain syystä ennen kun oli Honda niin siinä taas oli aina Castrolia. En tiedä miksi näin on tullut tehtyä, mutta sen Castrolin kait vaan mieltää jotenkin japski-litkuksi. En ole ollut kovin uskollinen noitten öljyjen kanssa, eli joskus on lipsahtanut mukaan Teboilin ja jonkun sellaisenkin kun Sunco öljyä.


Korjataas tätä, kun muistin, eli merkki olikin Sunoco, joka on ilmeisesti meillä vähemmän tunnettu mutta pitkän historian omaava merkki. Eli laitoin jo toistamiseen Sunoco 5W50 öljyä, purkissa oli jopa VW:n luokitus. Pistin vähän tiheämmällä vaihtovälillä näin talvella ja nurkka-ajoa ajelleena, eli vaihdoin jo vajaan 7000 km kohdilla.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 27.1.2006 12:00

Tuonne tein kohdan öljysuositukset: VAG_PG-moottori


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa