G60 ja voimaa tarvittais! d...
Valvoja: ffp jäsenet
Nyt tuli tilattua Marteliukseslta uusi pakosarja tuohon g60 vehkeeseen, siitä tuli vaan mieleen että onko toi imusarja kuin ahdistava? On siitä kai ollut jotain juttua mutta kuinka virtaava se on? Onko kukaan testannu kuin paljon se virtaa? Onko porttauksesta mitään hyötyä vai kannattaako väsätä jostain audin imusarjasta uusi?
Käytiin MXU:n kanssa penkissä. Omat tehot eivät vielä päätä huimanneet. Ekaksi nakutti ja sitten säädettiin sytkää pari kertaa. Lopuksi ku nakutus loppui -> 137 hp renkailta.
Veto jäi kuitenkin kesken, luulimme että rajottaja nappasi kiinni, mutta se olikin ahtoputki joka petti tällä kertaa eri liitoksesta. Vika selvisi vasta ku olin jo ajamassa kotiin päin ja tehot oli poissa. Jäi sitten penkitys hieman vajaaksi.
Vertailtiin myös moniurahihnojen kireyttä ja mun hihna on todella löysä verrattuna MXU:n hihnaan! 84 mm pituisena jousi lautasten välissä lepää. Voisko MikaJ tai joku muu mitata sen jousen mitan lautasesta lautaseen. Ei nääs penkissä ahdot nousseet kuin reiluun 0,9 bariin VDO:n mittarin mukaan. Maf ei ikävä kyllä ollut siinä tilassa että paineet olisivat näkyneet vertailun vuoksikin. Kerrankin pystyi mittaria oikein katsomaan ku istuin kyydissä penkittäessä. TArviiko noissa mittareissa olla joku tietyn suuruinen letku että ne näyttää oikein? TOssa on Autogaugen vanha 4 mm letku jossa on supiste n. 1,5 mm eli ei kovin iso.
Jannekos se sen hihnan ilmastoituun vaihtoi? Onko se hihna nyt sopiva ja ahdot hyvät? Vai kireämpääkö vielä? Mikäs se nyt kokemuksen perusteella olisi sopivin ilmastoituun?
Mxu kertokoon omat tuloksensa jos haluaa ne julki. Ero on suht älytön.
Käppyrät saan myöhemmin emailina.
Veto jäi kuitenkin kesken, luulimme että rajottaja nappasi kiinni, mutta se olikin ahtoputki joka petti tällä kertaa eri liitoksesta. Vika selvisi vasta ku olin jo ajamassa kotiin päin ja tehot oli poissa. Jäi sitten penkitys hieman vajaaksi.
Vertailtiin myös moniurahihnojen kireyttä ja mun hihna on todella löysä verrattuna MXU:n hihnaan! 84 mm pituisena jousi lautasten välissä lepää. Voisko MikaJ tai joku muu mitata sen jousen mitan lautasesta lautaseen. Ei nääs penkissä ahdot nousseet kuin reiluun 0,9 bariin VDO:n mittarin mukaan. Maf ei ikävä kyllä ollut siinä tilassa että paineet olisivat näkyneet vertailun vuoksikin. Kerrankin pystyi mittaria oikein katsomaan ku istuin kyydissä penkittäessä. TArviiko noissa mittareissa olla joku tietyn suuruinen letku että ne näyttää oikein? TOssa on Autogaugen vanha 4 mm letku jossa on supiste n. 1,5 mm eli ei kovin iso.
Jannekos se sen hihnan ilmastoituun vaihtoi? Onko se hihna nyt sopiva ja ahdot hyvät? Vai kireämpääkö vielä? Mikäs se nyt kokemuksen perusteella olisi sopivin ilmastoituun?
Mxu kertokoon omat tuloksensa jos haluaa ne julki. Ero on suht älytön.
Käppyrät saan myöhemmin emailina.
Kyllä se imusarja kuulemma ahdistaa. Itse kairasin siihen isommat kanavat ja kohdistin ne kanteen mutta en tiedä mitä se pelkästään vaikuttaa. On se kaasuläppäkotelo ja etenkin sen putken liitoskohta ahdas. Dopilla vois olla sellainen avarrettu...
Paras nykäsy toi vetopöyrätehoksi 190 sit alkoi lämpö tekemään ongelmia ja jäätiin sinne 180 nurkille. Ajossa ei ole lämmön kanssa ongelmia mutta tuossa tallissa ei oikein saanut riittävästi jäähdytystä välijäähylle.
Paras nykäsy toi vetopöyrätehoksi 190 sit alkoi lämpö tekemään ongelmia ja jäätiin sinne 180 nurkille. Ajossa ei ole lämmön kanssa ongelmia mutta tuossa tallissa ei oikein saanut riittävästi jäähdytystä välijäähylle.
oiskos jollakin kuvia omasta kuulein asenneksesta ja vieläpä mielellään ilmastoituun malliin. ottaisin mielelläni linkin vastaan tai jotakin kautta kuvat itselleni. Ois tuossa semmonen kuuleri jossa olis päädyt samassa päässä taitaa olla supran vanha nii että saiskos sitä mitenkään sorvattua paikalleen.
^^ onko sulla sellainen avarrettu kaasuläppä? dopi sellaista mulle kerran näytti...Mietittiin mitä vaikuttaa.
Levis:- mulla on hihnankiristimen juosilautasten välissä 70mm ja hihnan pituus on 1725mm.
Onko coolerin läpivirtaus suunnalla merkitystä ja minkä kokoinen se on?
Levis:- mulla on hihnankiristimen juosilautasten välissä 70mm ja hihnan pituus on 1725mm.
taitaa olla supran vanha nii että saiskos sitä mitenkään sorvattua paikalleen.
Onko coolerin läpivirtaus suunnalla merkitystä ja minkä kokoinen se on?
Mullahan on toi sitten todella löysällä... Ens viikolla menee hihna vaihtoon ja putkisto uusiksi. Sitten takas rullille. Jos ei ala tehot nousemaan niin alettava tutkimaan mistä homma kusee! Olikos tuo 1725 mm hihna "mahdoton saada paikalleen? Itsellä ku on 68 mm pyörä eli hieman pienempi tarve pituudella.
Ok. Eli nyt kun saan pakopuolen virtaamaan niin imusarja ahdistaa. Joutuu sitten vielä viedä kannen ja imusarjan johonki koneistamoon että saa virtaavammaksi ton imupuolen. Kansiset on kuullemma aika paljon tehny just golffiin kansia ja porttailu imusarjoja. Täytyypi kysyä hintoja, olen kuullut ettei olis hinnalla pilattu. Joku ruisku ohjaus härdelli pitäis varmaan myös hankkia että olis jotain hyötyä? Prkl kaikki rahat menee autoon;)
No tilasin nyt kuitenkin sen xxl pakosarjan kun ei ole hinnalla pilattu, ja varmaan ihan laadukas sarja. Noista kansi ja imusarja jutuista täytyy soittaa maanantaina kansisille.
Edit: Jos jollain olisi portattua imusarjaa tohon g60 vehkeeseen niin saa tarjota privaan. Ja jos löytyy joku valmis ruisku/imusarja paketti samaan koneeseen niin kannattaa tarjota mutta tuo muokattu imusarja kiinnostaa varsinkin. Ja avarrettu kaasuläppäkotelo myös kiinnostaa. Itse en viitsi alkaa avartelee ja porttailee.
Edit: Jos jollain olisi portattua imusarjaa tohon g60 vehkeeseen niin saa tarjota privaan. Ja jos löytyy joku valmis ruisku/imusarja paketti samaan koneeseen niin kannattaa tarjota mutta tuo muokattu imusarja kiinnostaa varsinkin. Ja avarrettu kaasuläppäkotelo myös kiinnostaa. Itse en viitsi alkaa avartelee ja porttailee.
Kyllä minäkin ilmastoinnin pidän mieluummin kuin otan muutaman hevosvoiman vaihdossa. Se on kuitenkin aika rock vekotin helteellä tai jos autossa on sisätiloissa kosteaa. Ilman sitä ei ainakaan mun autossa pysyneet lasit auki ku kosteissa vaatteissa ajoin vesisateessa. Iilmastointi päälle ja lasit aukes heti ja huurtu jos otti pois päältä.
OT: Janne on näköjään pistänyt ihan makeet valot keulille...
OT: Janne on näköjään pistänyt ihan makeet valot keulille...
Itse muokkasin sitä kaasuläppärunkoa siitä läppien välistä.
Itsellä se oli ihan tasainen niin muotoilin hieman jouhevammaksi sitä, kuten 8V k-ketin läppärunko on.
Itsellä se oli ihan tasainen niin muotoilin hieman jouhevammaksi sitä, kuten 8V k-ketin läppärunko on.
Viimeksi muokannut Slantsix, 17.7.2005 13:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hyödystä ei mitään tietoa, pikkuläpästä poistin myös sen muoviosan. Yrityksenä oli että ilma menisi helpommin myös sen pikkuläpän kautta. Kun se on siellä syrjässä ja se alumiiniosa mihin ahtoputki tulee kiinni, on enemmän isonläpän puolella.
Tossa PG:n imusarjassa ei paljon porttausvaroja ole.
Edit:Toi PG:n läppärunko on sellasen "kunhan_on_laitettu_sinne" mallinen, esim jos vertaa 8V K-jetin läppärunkoon.
Tossa PG:n imusarjassa ei paljon porttausvaroja ole.
Edit:Toi PG:n läppärunko on sellasen "kunhan_on_laitettu_sinne" mallinen, esim jos vertaa 8V K-jetin läppärunkoon.
Yritin ettiä netistä yhtä juttua g60 corradosta josta oli otettu 320 hevosta irti. Harmi kun en löytänyt, ja silloinkin tuli kova kiire lähteä juhliin kun löysin sen sivun. Olisi ollut ihan mielenkiintoista luettavaa. Sen vaan muistan että kone oli 1.8 8v ja oli laaderilla eikä turbolla. Jos jollain olisi jotain tietoa tehokkaammasta laaderi vehkeestä laittais tänne linkkiä.
300hp gaylaaderipeli rupee olemaan sitten jo aika Race-spec tuote, eli ei enää mikään 'mukava' ajella. Eihän tuollaisen tekeminen mitään vaikeaa pitäisi olla, järkyttävän isot kanavat/imusarja/pakosarja, kaikki modit ahtimeen, isompi välijäähy, puristuksia isommaksi, sitten teetetty todella isoilla aukioloilla oleva nokka. Tuollaisilla palikoilla ainakin yksi Englantilainen heebu oli saanut omastaan jotain 310hp kampuratehoa irti (mk1 golffissa) kun keskustelin hänen kanssaan digifantin ohjelmoinnista/soveltuvuudesta (niin tosiaan, pa-syötöstä huolehti vielä originaali digifant). Ongelmaksi tulee että alaväännöstä joudutaan luopumaan paljon, koska nokassa tulee pakostakin olemaan overlappia paljon.
Katsotaan mitä tässä kesäloman aikana saisi aikaiseksi, ainakin pitäisi käydä ensin hakemassa Dopilta leveä G-laaderin jakopää ja muuta palikkaa :) Hyvällä tuurilla viikon päästä on jo koneesta ollut kansi ja ö-pohja irti...
MXU: Hyvät tehot tuli, onnittelut niistä. Nyt tuli taas kirittävää mulle ;) Mulla tuo 170hp pyöristä on myös mitattu totaalisen kuumalla paketilla, koska silloin saa pidettyä koneen helposti tasaisena säätöjä vertailessa. Viimeinen virhe on aloittaa säätö kylmällä koneella, ja luulla että parhaat säädöt oli nyt sitten siinä ekassa vedossa missä oli eniten tehoa.
Katsotaan mitä tässä kesäloman aikana saisi aikaiseksi, ainakin pitäisi käydä ensin hakemassa Dopilta leveä G-laaderin jakopää ja muuta palikkaa :) Hyvällä tuurilla viikon päästä on jo koneesta ollut kansi ja ö-pohja irti...
MXU: Hyvät tehot tuli, onnittelut niistä. Nyt tuli taas kirittävää mulle ;) Mulla tuo 170hp pyöristä on myös mitattu totaalisen kuumalla paketilla, koska silloin saa pidettyä koneen helposti tasaisena säätöjä vertailessa. Viimeinen virhe on aloittaa säätö kylmällä koneella, ja luulla että parhaat säädöt oli nyt sitten siinä ekassa vedossa missä oli eniten tehoa.
Tuli mieleen tässä kun se peltisarja tulee niin laitan koko putken uusiksi, niin onko joku tehnyt 2.5-3 tuuman putkesta pakoputkea. Tai 2.5 tuuman putkia on varmasti tehty mutta onnistuuko 3 tuuman putkesta tekee taka-akselin ylityksen? Mahtuuko menee? Sittenhän sen näkee meneekö mutta en viitsi ostaa putki kamaa jos ei mene.
Levis: Onko sul siin hihnassa mitenkä paljo löysää? Ite ku painan sitä nii menee joku 5cm ainaki... Eli vois kyl itekki sen hihnan vaihtaa, kuha saa eka ton uuden moottorin kannakkeen ja kumin vaihdettua ku neki paskana.
Välijäähyä en taida jaksaa värkätä nyt ainakaa isompaa mut, ilmastoinnin vois huollattaa ku ois iha kiva näil helteil ku semmonen ois mut en oo ikinä jaksanu miettiä et miks se ei toimi. Mitähän sen huolto vois suunnilleen maksaa?
Välijäähyä en taida jaksaa värkätä nyt ainakaa isompaa mut, ilmastoinnin vois huollattaa ku ois iha kiva näil helteil ku semmonen ois mut en oo ikinä jaksanu miettiä et miks se ei toimi. Mitähän sen huolto vois suunnilleen maksaa?
MXU: pakosarja on täysin koskematon, katista taaksepäin uusi putki.
Mulla on ainakin pirun tiukkaa jo 2,5":lla tuo taka-akselin ylitys, kait siellä kometuumanenkin menisi jos rakentaisi todella kovat kannakkeet ettei heilu yhtään. Kollektorin saa tilaamalla 2,5":na marteliukselta, normaalisti se on ilmeisesti 2,25".
Yksi/kaksi niistä jutuista mitkä pitäisi loman aikana väsätä kiinni: http://koti.mbnet.fi/mjarvela/corrado/jakopaa.jpg
Mulla on ainakin pirun tiukkaa jo 2,5":lla tuo taka-akselin ylitys, kait siellä kometuumanenkin menisi jos rakentaisi todella kovat kannakkeet ettei heilu yhtään. Kollektorin saa tilaamalla 2,5":na marteliukselta, normaalisti se on ilmeisesti 2,25".
Yksi/kaksi niistä jutuista mitkä pitäisi loman aikana väsätä kiinni: http://koti.mbnet.fi/mjarvela/corrado/jakopaa.jpg
The Belt U need is a 6PK1735. Length is 1735 milimeters.
Saksan Corrado.de forumissa kerrottiin tuon olevan sopiva hihna. Onko noin?
Pulley wo/AC Length Type
80 mm 1660 mm 6PK1660
72 mm same as 80 mm 6PK1660
70 mm 1635 mm 6PK1635
68 mm same as 70 mm 6PK1635
65 mm 1625 mm 6PK1625
Pulley with/AC Length Type
80 mm 1760 mm 6PK1760
72 mm same as 80 mm 6PK1760
70 mm 1735 mm 6PK1735
68 mm same as 70 mm 6PK1735
65 mm 1725 mm 6PK1725
Bypass
wo/AC 1235 mm 6PK1235
w/AC 1535 mm 6PK1535[/quote]
Tollaset Googletin.
Edit: Paljos tuo 137 hp on konetehoa tai entäs 190 Nm?
Käyrässä pyörätehot.
Kommentoikaa, itse en hirveästi tuosta osaa sanoa. Lussu mikä lussu!
RS2, RS-lähtö, lastu, 68 mm, Green paneeli, ilmanputsarista "torvi" poistettu. Siinä muutokset. Toi tosiaan alkoi penkissä heti nakuttaa. Ajossa ei ole tuota ongelmaa ollut. En ainkaan ole huomannut, mutta penkissä luulin että jotain hajosi ku en ole enne nakutusta kuullut!
Saksan Corrado.de forumissa kerrottiin tuon olevan sopiva hihna. Onko noin?
Pulley wo/AC Length Type
80 mm 1660 mm 6PK1660
72 mm same as 80 mm 6PK1660
70 mm 1635 mm 6PK1635
68 mm same as 70 mm 6PK1635
65 mm 1625 mm 6PK1625
Pulley with/AC Length Type
80 mm 1760 mm 6PK1760
72 mm same as 80 mm 6PK1760
70 mm 1735 mm 6PK1735
68 mm same as 70 mm 6PK1735
65 mm 1725 mm 6PK1725
Bypass
wo/AC 1235 mm 6PK1235
w/AC 1535 mm 6PK1535[/quote]
Tollaset Googletin.
Edit: Paljos tuo 137 hp on konetehoa tai entäs 190 Nm?

Käyrässä pyörätehot.
Kommentoikaa, itse en hirveästi tuosta osaa sanoa. Lussu mikä lussu!
RS2, RS-lähtö, lastu, 68 mm, Green paneeli, ilmanputsarista "torvi" poistettu. Siinä muutokset. Toi tosiaan alkoi penkissä heti nakuttaa. Ajossa ei ole tuota ongelmaa ollut. En ainkaan ole huomannut, mutta penkissä luulin että jotain hajosi ku en ole enne nakutusta kuullut!
Viimeksi muokannut Levis, 18.7.2005 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siis eihän noi lukemat oo todelliset! Siis sulla on rehellisesti sanottuna kone aivan finaalissa tai säädöt ihan perseellään. Paitsi, että jos ne olis noin pahasti pielessä ei auton pitäis toimia ollenkaan.
Noilla virityksillä pitäis moottoritehon olla +190hp +260nm
Missähän penkissä nää tehot on mitattu? Luottamista?
Muutenkin noi "maksimitehot" tulee 1000r liian aikaisin. Ainakin verrattuna omiin käppyröihin.
Noilla virityksillä pitäis moottoritehon olla +190hp +260nm
Missähän penkissä nää tehot on mitattu? Luottamista?
Muutenkin noi "maksimitehot" tulee 1000r liian aikaisin. Ainakin verrattuna omiin käppyröihin.
Dopin lastu on kiinni, penkissä ei saa puhallusta tarpeeksi cooleriin. MXU oli samassa penkissä heti mun jälkeen. Se sai 190hp pyöristä.
Itse ajoin auton suoraan penkkiin n. 30 km maantieajelun jälkeen. Ja ei tuo auto tosiaan tunnu että siitä tehot olisivat kadonneet. Tuolla kuitenki on ihan äskettäin ajettu, saksassa, 240 kmh nopeutta kolme ihmistä kyydissä. Ettei ne tehot todellakaan pitäisi kateissa olla.
Voisko hihnan luistaminen näyttää tuolta? Keräilen tässä juuri motivaatiota sen vaihtoon. Ahdas paikka.
Itse ajoin auton suoraan penkkiin n. 30 km maantieajelun jälkeen. Ja ei tuo auto tosiaan tunnu että siitä tehot olisivat kadonneet. Tuolla kuitenki on ihan äskettäin ajettu, saksassa, 240 kmh nopeutta kolme ihmistä kyydissä. Ettei ne tehot todellakaan pitäisi kateissa olla.
Voisko hihnan luistaminen näyttää tuolta? Keräilen tässä juuri motivaatiota sen vaihtoon. Ahdas paikka.
Paljos tuo 137 hp on konetehoa
Mulla oli silloin viime kesän lapussa ->
P_wheel_[KW]#1-118KW
P_engine_[KW]#2-130KW
Pitäis keretä nyt uusik,mutta kun ei niin ei.
Levis- muistanko väärin vai säädettiinkö se sun sytkä ilman lamppua,joka näytti asteet. Aattelin vaan jos meni vähän turhan ronskisti?
Niin ja se hihnanmitta minkä kerroin,eli se 1725 menee kivuttomasti,niin itse en ainakaan pitempää viitsi ostaa,vaikka tuo taulukko näyttää niin.
jOne- Tuollainen ilmastointi huolto,eli tyhjennys ja täyttö, ja koneen tekemä vuoto tarkastus+väriaineen lisäys,mahdllisten vuotojen paikantamiseksi ,maksaa meillä päin 140e +/- 20e
Viimeksi muokannut JanneV, 18.7.2005 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu,tosiaan unohtui tuo hihna juttu... se vaikuttaa ja varsinkin kun sinulla oli se kiristin jousen pituus 84mm ja esim. tossa minulla 70mm eli omani on suhteellisen paljon tiukemmalla. Minulla kyllä kuuli selvästi tuon hihnan luistamisen viimekesänä,kun oikean mittaista hihnaa etsin.Tuo 1725 oli ensimmäinen,joka ei ruvennut luistamaan päivän ajon jälkee,joten sen jätin. Ja näköjään aika lähelle osuin.
Vai 50 hp? Tuskin ainakaan tuossa niin paljon katoaa. Tuohan olis jo raketti 187 hp pyörätehoilla. Noilla muutoksilla ei toivoakaan. Huomenna menen hakemaan/tilaamaan hihnan. Ylihuomenna voisi katsoa sen vaihtoa. Huomenna on autonmaalailu päivä. Kertokees nyt kuitenkin vielä miten se olis helpoin vaihtaa. Ilmastoitu auto siis ja paineilmatyökaluja ei ole. Tai on, mutta kompura ei niitä jaksa pyörittää...
Kannattaa kysellä Dopilta, jos saisi kun niitä kontakteja G60-osia tuottaviin firmoihin on. Vähänkään rajummat setit on tietenkin todella suolaisen hintaisia.
vajaa 70mm on mun kiristysjousen pituus, saas nähdä että meneekö liian löysäksi kun vaihdetaan laittoman kokoinen hihnapyörä. Lisää ahtoja perkele, vaikka sitten magnesium silpun saattelemana.
vajaa 70mm on mun kiristysjousen pituus, saas nähdä että meneekö liian löysäksi kun vaihdetaan laittoman kokoinen hihnapyörä. Lisää ahtoja perkele, vaikka sitten magnesium silpun saattelemana.
KAikesta päätellen tuo hihna on aivan liian löysä omassa. Toivon hartaasti, että se toisi lisätehoja. Se olis ainakin halpa vika. Nyt vaan pitäs päättää ostaako 1730 mm vai 1725 mm hihna. Löytyyköhän siltä väliltä jotain? :)
Omassa ajossa harvemmin kierrokset ylittää edes 5000 rpm rajaa. Hyödynnän lähinnä mukavaa alavääntöä. Ehkä tämän takia en niin ole tietoinen onko yläpään tehot ihan iskuissaan edes.
Omassa ajossa harvemmin kierrokset ylittää edes 5000 rpm rajaa. Hyödynnän lähinnä mukavaa alavääntöä. Ehkä tämän takia en niin ole tietoinen onko yläpään tehot ihan iskuissaan edes.
Viimeksi muokannut Levis, 18.7.2005 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös ahtopainemittari, vaikka huono sellainen, auttaisi tätä spekulointia? Ainakin näkisi jos ahdot notkahtaa, vaikka mitenkään luotettavaa tulosta ei saisikaan. Luulisi sen hihnan luistamisen ilmenevän myös ahdoissa ihan selkeästi.
Oma kikkare on sen verran vaiheessa, että ei viitsi penkkiin lähteä, ehkä jos saisi sen filsun ja putken joskus aikaan, niin harkitsisi jo. ahtoputkistoa pitäisi vähän järeistää vaihtamalla paremmat kelmmarit ja oikaisemalla yksi letkun mutka vähän nätimmksi.
MikaJ: saatkos tehtyä joskus sellaisen ahtokäyrän, että miten ahdot käyttäytyy penkissä, on taidettu siitä joskus pari viestiä vaihtaakin... mieluusti sekä ennen pyörän vaihtoa (eli nykyisen 70 mm) ja sitten minkä "laittoman" sinne ikinä sitten lykkäätkin vaihdon jälkeen.
Oma kikkare on sen verran vaiheessa, että ei viitsi penkkiin lähteä, ehkä jos saisi sen filsun ja putken joskus aikaan, niin harkitsisi jo. ahtoputkistoa pitäisi vähän järeistää vaihtamalla paremmat kelmmarit ja oikaisemalla yksi letkun mutka vähän nätimmksi.
MikaJ: saatkos tehtyä joskus sellaisen ahtokäyrän, että miten ahdot käyttäytyy penkissä, on taidettu siitä joskus pari viestiä vaihtaakin... mieluusti sekä ennen pyörän vaihtoa (eli nykyisen 70 mm) ja sitten minkä "laittoman" sinne ikinä sitten lykkäätkin vaihdon jälkeen.
Mullahan on VDO mittari, mutta ei sitä voi seurata vaihdekepin edestä. LAitan sen joku päivä kiinni a-pilariin.
Vaihdoin nyt sen moniurahihnankin. 1725 mm tuli. Vanha oli 1760 mm! Olihan aikan tiukka vääntää paikalleen. Nyt jousi on n. 60 mm pituisena. 1730 mm lienee olis se järkevin vaihtoehto tuohon, mutta en taida viitsiä ottaa sitä enää pois. MXU:n avustuksella se siihen nykästiin.
Ahdot sitten kasvoivat. n. 6200 rpm ja 2000 seisoi maf:ssa eli 1 bar. Ei ole ennen nousseet noin korkealle, tosin en ole sitä ennen erityisemmin metsästänytkään. Muutenkin ahdot vaikuttaisivat alkavan paremmin ja 5000 rpm ylittäessä on voimoo enempi.
KAnnatti vaihtaa. Ei ollut edes iso homma se kiilahihna, lähti nätisti auki tehostajan kiilapyörä.
Mutta ettei olisi kaikki liian hyvin... Ahtimen hihnapyörän pultti on katkennut akselinsa sinään. En tiedä milloin ja miten, mutta ei sitä ahdinta huoltaessakaan huomattu. Sitä en tiedä kuinka pitkä pultin kuuluu olla, mutta jämässä on kierteen pituus 20 mm ja ruoste vanaa on 5,5 mm matkalla jolta se kiinni ottaa. Laitoin uuden pultin ja hyvin se siihen kiristyi vielä. Kai se kestää...
Vaihdoin nyt sen moniurahihnankin. 1725 mm tuli. Vanha oli 1760 mm! Olihan aikan tiukka vääntää paikalleen. Nyt jousi on n. 60 mm pituisena. 1730 mm lienee olis se järkevin vaihtoehto tuohon, mutta en taida viitsiä ottaa sitä enää pois. MXU:n avustuksella se siihen nykästiin.
Ahdot sitten kasvoivat. n. 6200 rpm ja 2000 seisoi maf:ssa eli 1 bar. Ei ole ennen nousseet noin korkealle, tosin en ole sitä ennen erityisemmin metsästänytkään. Muutenkin ahdot vaikuttaisivat alkavan paremmin ja 5000 rpm ylittäessä on voimoo enempi.
KAnnatti vaihtaa. Ei ollut edes iso homma se kiilahihna, lähti nätisti auki tehostajan kiilapyörä.
Mutta ettei olisi kaikki liian hyvin... Ahtimen hihnapyörän pultti on katkennut akselinsa sinään. En tiedä milloin ja miten, mutta ei sitä ahdinta huoltaessakaan huomattu. Sitä en tiedä kuinka pitkä pultin kuuluu olla, mutta jämässä on kierteen pituus 20 mm ja ruoste vanaa on 5,5 mm matkalla jolta se kiinni ottaa. Laitoin uuden pultin ja hyvin se siihen kiristyi vielä. Kai se kestää...
Ei se vanha ääntänyt mitenkään. Hieman epäilyttää että josko tuo uusi on nyt jopa liian tiukka... Yksin sitä en olisi paikalleen saanut.
Teen pakoputkiston uusiksi ennen penkkiin menoa. 2 viikon sisällä vois ajatella toista yritystä.
Mistä muuten tietää että auto nakuttaa? Onko muuta merkkiä kuin se ääni? Ja mitä se nakutusanturi tekee ja mistä sen toiminnan huomaa? Pitäs vaan yrittää löytää sytkälle sopiva kohta ja en tosiaan haluaisi mitään rikkoa... Penkissä tuon nakutuksen kuuli kyllä todella selvästi ja kauhealta kuulosti!
Teen pakoputkiston uusiksi ennen penkkiin menoa. 2 viikon sisällä vois ajatella toista yritystä.
Mistä muuten tietää että auto nakuttaa? Onko muuta merkkiä kuin se ääni? Ja mitä se nakutusanturi tekee ja mistä sen toiminnan huomaa? Pitäs vaan yrittää löytää sytkälle sopiva kohta ja en tosiaan haluaisi mitään rikkoa... Penkissä tuon nakutuksen kuuli kyllä todella selvästi ja kauhealta kuulosti!
Hieman epäilyttää että josko tuo uusi on nyt jopa liian tiukka... Yksin sitä en olisi paikalleen saanut.
ei ole liian tiukka... ainakaan itselläni tuo 1725mm. Ekalla kerralla tosin piti isäukon apuun turvautua kun ei meinannut onnistua.Mutta nyt siinä on läpi pultti viritys,niin onnistuu hyvin yksinkin. parempi tiukka,kun löysä...(olipa taas hienosti sanottu,hokasin vasta ton j0nen kommentin jälkeen... no ei saa ajatella kaksmielisesti)
Viimeksi muokannut JanneV, 19.7.2005 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mittasit mitä systeemiä? Onkos tuo maf muuten kuinka tarkka, vai siitäkö juuri puhuitkin?
Mitäs siitä uudelleen reitityksestä olikaan taas haittaa. Mieluiten pitäisin mahdollisimman varmatoimisena ja mukavana. Tuon kuuluisi olla siis _täysin_ tiivis, mulla menee puhallus tosiaan läpi, hieman se toki vastaan pistää, mutta kuitenkin päästää läpi.
Mitäs siitä uudelleen reitityksestä olikaan taas haittaa. Mieluiten pitäisin mahdollisimman varmatoimisena ja mukavana. Tuon kuuluisi olla siis _täysin_ tiivis, mulla menee puhallus tosiaan läpi, hieman se toki vastaan pistää, mutta kuitenkin päästää läpi.
Uudelleen reitityksestä on haitta silloin jos ecun ohjelmassa on ohjelmoitu paine-raja, minkä se pudottaa tuolla tyhjäkäyntiventtiilillä. Taikka jos riittävän nakutuksen takia ruvetaan jo painetta tiputtamaan. Mutta niin paljon tuo ottaa sytkää taaksepäin että sen jo pitäisi riittää yksinään.
Siihen myös voi laittaa yksitieventtiilin, niin että ilma pääsee vain koneeseen päin.
Siihen myös voi laittaa yksitieventtiilin, niin että ilma pääsee vain koneeseen päin.
Elikkä ennen ja jälkeen sen tyhjäkäyntipiirin reitityksen. Vakiona se liitetään paineettomalle puolelle ja se toimii samalla varoventtiilinä jos kone nakuttaa, sen jälkeen se alkaa muuttaa ennakkoa. Reititin sen uudelleen sinne paineistetulle puolelle, eroa ei tyhjäkäynnin toimivuuden kanssa ole ollut.
yhteen suuntaan virtaava venttiili tai uudelleenreititys niin ei karkaa ahtoja
Ja jos teen noista toisen, niin riskinä on mitä? Rautalankaa tarvin minä. Mistä sitten saan tarvittavat osat vai pitäskö hommata vaan toimiva tollanen venttiili? Mikollahan noitakin varmaan on vai onko tuo taas sellanen harvinainen osa ehjänä? Löytyykö sitä muista automalleista? PAssatissa, vapari, näytti olevan samantapainen kapistus purkamolla, mutta oliko se sama?
^ Lastu säätää Corradossa koko sytkän, lukuunottamatta sitä perusennakkoa. Homma hoidetaan kartalla ja nakutusanturilla. Nakusta saisi tietoa enemmän kaita vain oskilloskoopilla, kun se tulkitsee värinää kuten mikrofoni, yleismittarilla ei taida saada mitään fiksua irti?
Jotensakin se menee niin, että ensin sytkää aikaistetaan muutama aste, jos ei auta, nii lisää muutama aste. Jos nakutus ei häviä, niin sitten ajetaan lopulta varaohjelmaan. Jossain oli asiasta ihan faktaakin. Tosin jos tuo on softalla ohjattu, niin silloin myös lastu vaikuttaa miten kone reagoi.
Olisko tuo sinun ennakko tosiaan vedetty vähän ronskisti, kun sitä on säädetty? korvakuulollahan tuollaista ei voi säätää, kun se softa korjaa nakutuksen pois sitä mukaa, kun sytkäennakkoa lisää. Lisäksi kuuma ulkoilma, lämmin kone, huono ilman vaihtuvuus imupuolella penkissä-> summana nakuttava kone, sekä vielä löysä hihna hunontamassa tilannetta. Saattoikohan mennä vaikka ihan varaohjelmaan asti? Mitään terävää muutosta tossa dyno-käppyrässä ei tainnut kuitenkaan olla.
Jotensakin se menee niin, että ensin sytkää aikaistetaan muutama aste, jos ei auta, nii lisää muutama aste. Jos nakutus ei häviä, niin sitten ajetaan lopulta varaohjelmaan. Jossain oli asiasta ihan faktaakin. Tosin jos tuo on softalla ohjattu, niin silloin myös lastu vaikuttaa miten kone reagoi.
Olisko tuo sinun ennakko tosiaan vedetty vähän ronskisti, kun sitä on säädetty? korvakuulollahan tuollaista ei voi säätää, kun se softa korjaa nakutuksen pois sitä mukaa, kun sytkäennakkoa lisää. Lisäksi kuuma ulkoilma, lämmin kone, huono ilman vaihtuvuus imupuolella penkissä-> summana nakuttava kone, sekä vielä löysä hihna hunontamassa tilannetta. Saattoikohan mennä vaikka ihan varaohjelmaan asti? Mitään terävää muutosta tossa dyno-käppyrässä ei tainnut kuitenkaan olla.
Mikähän vois olla mulla autossa vikana ku ahdot ei nouse ku 0.5 baariin?
tai mistä vois ettiä vikaa..?
no nyt on tarkistettu paluukierron läppää liikuttava vipu, ahtoputkisto, "boost control valve". missähän olis vika?
kulutus on noussut n. 2L/100km. Nyt äsken kun ajoin niin kuului pieni suhahdus kun painoi vähän kaasua, korkeilla kierroksilla ei mitään.
Katin sisus on ilmeisesti 2,25". 2,5" se ei ainakaan ole. Just laitoin rosteriputken alle. Jätin päätyvaimentimen alkuperäisenä ja 2,5" rööriä katista taaksepäin. Äänet kovenivat kyllä ilman välivaimenninta, mutta vähemmän kuin uskoin. ÄÄnet kyllä menettelisivät noinkin, mutta kyllä siihen joku pieni vaimennin pitää vielä mulkata kardaani tunneliin. Tilaa ei vaan ole liikaa, 16 cm leveimmillään on tunneli. Monella riittäisi jo tämänhetkinen vaimennus, kun se on jopa hiljaisempi kuin Simmonssin pönttö viritys. Siis tuo on hiljaisempi kuin 8V Golf/Scirocco Simonssin takapöntöllä jos muut ovat vakiot. Ei humise samalla tavalla, mutta kun polkasee alkaa äänet.
Mun katti on kanssa pyöreä ja supistuu hieman päätyyn. Ehjäkin oli, jee.
Mun katti on kanssa pyöreä ja supistuu hieman päätyyn. Ehjäkin oli, jee.
Kun takapöntössähän se ylitys on, niin vakiona vielä.
Kuinkas helposti muuten teillä muilla pyörii se ahtimen hihnapyörä jos pultista kääntää? Siis alkaa luistamaan hihna. Ei paljoa vaadittu omassa vääntöä. Ettei olisi pyörä hioutunut sileäksi luistojen takia? Vaikeahan sitä on tosin verrata jos ei ota Nm käyttöön ja mittaa millon alkaa luisto.
Kuinkas helposti muuten teillä muilla pyörii se ahtimen hihnapyörä jos pultista kääntää? Siis alkaa luistamaan hihna. Ei paljoa vaadittu omassa vääntöä. Ettei olisi pyörä hioutunut sileäksi luistojen takia? Vaikeahan sitä on tosin verrata jos ei ota Nm käyttöön ja mittaa millon alkaa luisto.
Tuo lastu voi toimia, tuurilla. Ongelmaksi tulee lähinnä huomattavasti suuremmat ahtopaineet alakierroksilla, joilla ei välttämättä ole lastua testattu/suunniteltu. Eli uusi teetetty lastu varmaankin vaaditaan kunnon käytökseen.
Itse olen kierossa mielikuvituksessa harkinnut M62:sta, mutta projekteja on niin paljon että ei tule mitään. Ei kumminkaan ole mikään viikolopun projekti.
Itse olen kierossa mielikuvituksessa harkinnut M62:sta, mutta projekteja on niin paljon että ei tule mitään. Ei kumminkaan ole mikään viikolopun projekti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa