g2 laturi ei lataa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

g2 laturi ei lataa

ViestiKirjoittaja juusova_ » 25.6.2005 13:22

Eli autona toimii 1.6d g2 vm-87.
Laturi on lähes uusi, mutta se ei lataa. Hiilet katsottu (hyvät), laturi käytetty levällään (ei löytynyt p**kaa). Myös jotain pieniä mittauksia tehty kuten roottorin maavuoto, liukurenkaidenvastus (arvot ok). Staattoriakin hiukan mittailtu, tosin ne kolme (3) piuhaa jotka menevät diodeille ei irroitettu tinauksista, koska olivat niin keleen hyvin kiinni (joten staattorin mittauksiin ei pysty varmuudella luottamaan). Olisi mukava saada tuo laturi latamaan jotta auto ei seisoisi vain pihassa. Neuvoja odotellaan.
Kiitos jo etukäteen...

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 25.6.2005 13:28

Mitenkä tuo latauksen rele...???

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.6.2005 13:44

Ei siinä mitään relettä ole, lataussäädin on samassa paketissa hiilten kanssa. Sen vaihtoa voisi kyllä aluksi kokeilla. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että laturi saa kunnon kontaktin moottorin runkoon, siis maadoituksen.

Entäpä tuleeko sinne heräte, eli tuleeko siniseen johtoon jännite kun sen irrottaa laturista?

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 25.6.2005 14:59

Jos latauksensäädi olisi rikki niin eikös laturi tuottaisi silti virtaa ja vähän liikaakin???
Maadoistus tarkistettu ja on ok.
Heräte myös näyttäisi olevan ok (toimii virtalukon kautta, kun auton käynnistää tulee johtoon virta, ja kun moottorin sammuttaa virta katkeaa.)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.6.2005 18:36

Jos latauksensäädi olisi rikki niin eikös laturi tuottaisi silti virtaa ja vähän liikaakin?
No ei välttämättä, ei sen tehtävä pelkästään jännitettä ole rajoittaa. Jos kaikki muu on jo kokeiltu, kannattaa kokeilla toista säädintä.

Nyt tuli oikosulku, mutten muista onko siinä laturin päässä erillistä diodimötikkää. Jos on, niin siinä on toinen potentiaalinen vikakohde.

Lisäksi yksi asia mikä tuli mieleen, on jousikontakti, joka on laturin lataussäätimen puoleisessa päässä. Jousen kuuluu ottaa kiinni lataussäätimen reunassa olevaan metallikontaktiin. Tuo kontakti kannattaa vielä tarkistaa, siis jos tässä on kyse Boschin laturista.

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 25.6.2005 20:32

voiko tota latauksen säätimen kuntoa todeta jotenkin yleismittarilla?!?

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 25.6.2005 20:42

Eipä voi.
Jos kaikki muu on kunnossa eikä lataa, vaihda säädin.
Tarvikeosa maksaa jotain kympin.

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 26.6.2005 10:02

Pitänee käydä hakemassa tarvikeesta tuo latauksensäädin.
Viellä sitten semmoinen kysymys, että onko sillä herätevirran suuruudella väliä (itseltä mitattu n.12v). Onko liikaa?

miika80
-
Viestit: 348
Liittynyt: 6.9.2004 22:22

ViestiKirjoittaja miika80 » 26.6.2005 10:46

miten oot todennu sen, että se ei lataa? palaako latauksen merkkivalo käynnissä ollessa? Nää kannattaa tosiaan tarkistaa, vetääkö hihna kunnol, mitata paljonko on jännitettä laturin pääs ja akulla käynnissä ollessa..

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 26.6.2005 11:34

Boschin laturissa heikko kohta on se lataussäätimen/hiilten kiinnityskohta sinne laturiin.. sellainen peltilärpäke joka pysyy yhteydessä sinne hiilisillan puolelle omalla jousivoimallaa.

Se Valeon/Motorolan paska taas on sitte sellainen että ota kova ote ja nakkaa se niin kauaks ku se lentää jos siellä on sellainen. Siinä on mystisiä ominaisuuksia, esimerkiksi se ei välttämättä lähde lataamaan jos on hihna löysällä ja se ei lähde heti pyörimään tasaisesti konetta startatessa.

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 26.6.2005 11:55

Eli lataamattomuuden olen todennut jännite mittarilla akulta, sekä amperi mittarilla akun ja laturin välistä. Tuo latauksen merrkivalo ei toimi autossani (entinen omistaja tehnyt jotain patentteja, enkä ole vielä jaksanut kopeloida niitä). Hihnakin vetää hyvin (uusi), eikä luistoa ole havaittu.

Boschin laturissa heikko kohta on se lataussäätimen/hiilten kiinnityskohta sinne laturiin.. sellainen peltilärpäke joka pysyy yhteydessä sinne hiilisillan puolelle omalla jousivoimallaa.


(Pitänee heti tarkistaa se)

Se Valeon/Motorolan paska taas on sitte sellainen että ota kova ote ja nakkaa se niin kauaks ku se lentää jos siellä on sellainen.


Ei kumpikaan nuista, mutta yhtä afro (blueline). Kellään kokemuksia?? Vaikuttais aika samallaiselta kun tuo bosch laturi (ainakin komponenteiltaan)


EDIT: Kävin nyt tarkistamassa sen peltiläpykän sieltä lataussäätimen luolta ja se otti ihan hyvin...

miika80
-
Viestit: 348
Liittynyt: 6.9.2004 22:22

ViestiKirjoittaja miika80 » 26.6.2005 14:04

tuleeko latauksen merkkivalo ku käännät virran päälle? jos latauksen säätimenä on huco-peikko ni nakkaa se mäkee ja kokeile toisella..

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 26.6.2005 14:36

Tuo latauksen merrkivalo ei toimi autossani (entinen omistaja tehnyt jotain patentteja, enkä ole vielä jaksanut kopeloida niitä).


Eikä merkkivalo syty edes, kun pistää virrat päälle (ei toimi ollenkaan).
Pitäs katsoa sekin jossain vaiheessa, kunhan kerkeää...

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 26.6.2005 16:13

laturin vaatima esimagnetointivirtahan menee juuri merkkivalon kautta, se pieni ja ohut piuha.. ettei vaan vika olisi jo lähellä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.6.2005 17:11

^Tuolla ylempänähän todettiin, että laturille tulee herätevirta siniseen johtoon.

Volkkareissa itse heräte ei kai kierrä polttimon kautta kun polttimona on ledi. Tiedä sitten, miten tuo on toteutettu...

Jessup
-
Viestit: 286
Liittynyt: 21.8.2003 13:13

ViestiKirjoittaja Jessup » 26.6.2005 19:39

diodisillanhan sä varmaan olit myös mitannut? sori jos tyhmä kysymys

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 27.6.2005 1:02

Magnetointivirta tulee suoraan virtalukonkautta (kun auto käynistetään tulee johtoon virta, kun moottori sammutetaan jännite lähtee johtimesta.)

diodisillanhan sä varmaan olit myös mitannut? sori jos tyhmä kysymys


Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa :)
Diodeja en kunnolla pystynyt mittaamaan kun en saanut niitä kolmea (3) johtoa irti tinauksista, jotka minee diodeille (mittaus tulos ei ole luotettava).

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 27.6.2005 1:32

yhistäppä akulle menevä johto ja mittarille menevä akun latauksen johto (rautalangalla, jollakin "viilalla" auton käydessä.(vain hetkeksi n.1sekuntti riittää) eli otat herätteen auton akusta suoraan.. älä irrota mitään johtoja.
Näin mulla sai joskus laturin lataamaan kun ei kans meinannut ladata kuin hirmuisella ryntäytyksellä.

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 27.6.2005 17:56

histäppä akulle menevä johto ja mittarille menevä akun latauksen johto (rautalangalla, jollakin "viilalla" auton käydessä.(vain hetkeksi n.1sekuntti riittää) eli otat herätteen auton akusta suoraan.. älä irrota mitään johtoja.
Näin mulla sai joskus laturin lataamaan kun ei kans meinannut ladata kuin hirmuisella ryntäytyksellä.

Ei auttanut.
Uuden latauksensäätimenkin kävin ostamassa, mutta ei ruvennut toimimaan :(

Pitänee vissiin viedä jonnekkin testipenkkiin jossa on oskiloskooppi, jospa vika löytyisi sen avulla...

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 27.6.2005 19:02

Ootko mitannut laturin maadoituksen ja sitten laturin ja akun välisen johdon että ovat varmasti kunnossa? Itsellä joskus aikoinaan meni tuo laturin virtakaapeli poikki liittimen sisältä...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.6.2005 19:57

Yksi varteenotettava vaihtoehto on laturin vaihtaminen kunnostettuun, pääsee helpommalla.

juusova_
-
Viestit: 46
Liittynyt: 15.5.2004 16:50

ViestiKirjoittaja juusova_ » 1.7.2005 20:32

Yksi varteenotettava vaihtoehto on laturin vaihtaminen kunnostettuun, pääsee helpommalla.

Pitänee alkaa harkita jo asiaa.

Käytin laturia nopsaisesti testeripenkissä ja selvisi, että vika on laturinpuolella.
Testaaja kaveri laittoi laturin penkkiin kiinni ja laittoi virran kulkemaan siihen.
Merkkilamppu ei syttynyt ollenkaan ja totesi "laturi rikki" :(
Varmaan meenyt joku liitos sisältä p*skaksi...

miika80
-
Viestit: 348
Liittynyt: 6.9.2004 22:22

ViestiKirjoittaja miika80 » 1.7.2005 22:10

ootko mitannu roottorin että on yhteys?

TommiP
-
Viestit: 30
Liittynyt: 25.7.2005 13:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja TommiP » 1.1.2006 21:41

Kaivellaanpas wanhaa aihetta, kun tuli itsellä sama ongelma eteen. Laturi lähti lataamaan kun sille antoi tekohengitystä tuolla Jackhammerin kuvaamalla tavalla, mutta mikä on tuon ongelman takana? Miksi homma lähti toimimaan kun antoi hetken herätejännitettä suoraan akulta, eli missä oli/on vika? Onko odotettavissa että kohtapuoliin on sama tilanne edessä uudelleen?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 1.1.2006 22:24

Heräte häviämässä? Käsittääkseni jostain mittariston takaa lähtee...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa