g2 laturi ei lataa
Valvoja: ffp jäsenet
g2 laturi ei lataa
Eli autona toimii 1.6d g2 vm-87.
Laturi on lähes uusi, mutta se ei lataa. Hiilet katsottu (hyvät), laturi käytetty levällään (ei löytynyt p**kaa). Myös jotain pieniä mittauksia tehty kuten roottorin maavuoto, liukurenkaidenvastus (arvot ok). Staattoriakin hiukan mittailtu, tosin ne kolme (3) piuhaa jotka menevät diodeille ei irroitettu tinauksista, koska olivat niin keleen hyvin kiinni (joten staattorin mittauksiin ei pysty varmuudella luottamaan). Olisi mukava saada tuo laturi latamaan jotta auto ei seisoisi vain pihassa. Neuvoja odotellaan.
Kiitos jo etukäteen...
Laturi on lähes uusi, mutta se ei lataa. Hiilet katsottu (hyvät), laturi käytetty levällään (ei löytynyt p**kaa). Myös jotain pieniä mittauksia tehty kuten roottorin maavuoto, liukurenkaidenvastus (arvot ok). Staattoriakin hiukan mittailtu, tosin ne kolme (3) piuhaa jotka menevät diodeille ei irroitettu tinauksista, koska olivat niin keleen hyvin kiinni (joten staattorin mittauksiin ei pysty varmuudella luottamaan). Olisi mukava saada tuo laturi latamaan jotta auto ei seisoisi vain pihassa. Neuvoja odotellaan.
Kiitos jo etukäteen...
Ei siinä mitään relettä ole, lataussäädin on samassa paketissa hiilten kanssa. Sen vaihtoa voisi kyllä aluksi kokeilla. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että laturi saa kunnon kontaktin moottorin runkoon, siis maadoituksen.
Entäpä tuleeko sinne heräte, eli tuleeko siniseen johtoon jännite kun sen irrottaa laturista?
Entäpä tuleeko sinne heräte, eli tuleeko siniseen johtoon jännite kun sen irrottaa laturista?
No ei välttämättä, ei sen tehtävä pelkästään jännitettä ole rajoittaa. Jos kaikki muu on jo kokeiltu, kannattaa kokeilla toista säädintä.Jos latauksensäädi olisi rikki niin eikös laturi tuottaisi silti virtaa ja vähän liikaakin?
Nyt tuli oikosulku, mutten muista onko siinä laturin päässä erillistä diodimötikkää. Jos on, niin siinä on toinen potentiaalinen vikakohde.
Lisäksi yksi asia mikä tuli mieleen, on jousikontakti, joka on laturin lataussäätimen puoleisessa päässä. Jousen kuuluu ottaa kiinni lataussäätimen reunassa olevaan metallikontaktiin. Tuo kontakti kannattaa vielä tarkistaa, siis jos tässä on kyse Boschin laturista.
Boschin laturissa heikko kohta on se lataussäätimen/hiilten kiinnityskohta sinne laturiin.. sellainen peltilärpäke joka pysyy yhteydessä sinne hiilisillan puolelle omalla jousivoimallaa.
Se Valeon/Motorolan paska taas on sitte sellainen että ota kova ote ja nakkaa se niin kauaks ku se lentää jos siellä on sellainen. Siinä on mystisiä ominaisuuksia, esimerkiksi se ei välttämättä lähde lataamaan jos on hihna löysällä ja se ei lähde heti pyörimään tasaisesti konetta startatessa.
Se Valeon/Motorolan paska taas on sitte sellainen että ota kova ote ja nakkaa se niin kauaks ku se lentää jos siellä on sellainen. Siinä on mystisiä ominaisuuksia, esimerkiksi se ei välttämättä lähde lataamaan jos on hihna löysällä ja se ei lähde heti pyörimään tasaisesti konetta startatessa.
Eli lataamattomuuden olen todennut jännite mittarilla akulta, sekä amperi mittarilla akun ja laturin välistä. Tuo latauksen merrkivalo ei toimi autossani (entinen omistaja tehnyt jotain patentteja, enkä ole vielä jaksanut kopeloida niitä). Hihnakin vetää hyvin (uusi), eikä luistoa ole havaittu.
(Pitänee heti tarkistaa se)
Ei kumpikaan nuista, mutta yhtä afro (blueline). Kellään kokemuksia?? Vaikuttais aika samallaiselta kun tuo bosch laturi (ainakin komponenteiltaan)
EDIT: Kävin nyt tarkistamassa sen peltiläpykän sieltä lataussäätimen luolta ja se otti ihan hyvin...
Boschin laturissa heikko kohta on se lataussäätimen/hiilten kiinnityskohta sinne laturiin.. sellainen peltilärpäke joka pysyy yhteydessä sinne hiilisillan puolelle omalla jousivoimallaa.
(Pitänee heti tarkistaa se)
Se Valeon/Motorolan paska taas on sitte sellainen että ota kova ote ja nakkaa se niin kauaks ku se lentää jos siellä on sellainen.
Ei kumpikaan nuista, mutta yhtä afro (blueline). Kellään kokemuksia?? Vaikuttais aika samallaiselta kun tuo bosch laturi (ainakin komponenteiltaan)
EDIT: Kävin nyt tarkistamassa sen peltiläpykän sieltä lataussäätimen luolta ja se otti ihan hyvin...
Magnetointivirta tulee suoraan virtalukonkautta (kun auto käynistetään tulee johtoon virta, kun moottori sammutetaan jännite lähtee johtimesta.)
Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa :)
Diodeja en kunnolla pystynyt mittaamaan kun en saanut niitä kolmea (3) johtoa irti tinauksista, jotka minee diodeille (mittaus tulos ei ole luotettava).
diodisillanhan sä varmaan olit myös mitannut? sori jos tyhmä kysymys
Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa :)
Diodeja en kunnolla pystynyt mittaamaan kun en saanut niitä kolmea (3) johtoa irti tinauksista, jotka minee diodeille (mittaus tulos ei ole luotettava).
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
yhistäppä akulle menevä johto ja mittarille menevä akun latauksen johto (rautalangalla, jollakin "viilalla" auton käydessä.(vain hetkeksi n.1sekuntti riittää) eli otat herätteen auton akusta suoraan.. älä irrota mitään johtoja.
Näin mulla sai joskus laturin lataamaan kun ei kans meinannut ladata kuin hirmuisella ryntäytyksellä.
Näin mulla sai joskus laturin lataamaan kun ei kans meinannut ladata kuin hirmuisella ryntäytyksellä.
histäppä akulle menevä johto ja mittarille menevä akun latauksen johto (rautalangalla, jollakin "viilalla" auton käydessä.(vain hetkeksi n.1sekuntti riittää) eli otat herätteen auton akusta suoraan.. älä irrota mitään johtoja.
Näin mulla sai joskus laturin lataamaan kun ei kans meinannut ladata kuin hirmuisella ryntäytyksellä.
Ei auttanut.
Uuden latauksensäätimenkin kävin ostamassa, mutta ei ruvennut toimimaan :(
Pitänee vissiin viedä jonnekkin testipenkkiin jossa on oskiloskooppi, jospa vika löytyisi sen avulla...
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Yksi varteenotettava vaihtoehto on laturin vaihtaminen kunnostettuun, pääsee helpommalla.
Pitänee alkaa harkita jo asiaa.
Käytin laturia nopsaisesti testeripenkissä ja selvisi, että vika on laturinpuolella.
Testaaja kaveri laittoi laturin penkkiin kiinni ja laittoi virran kulkemaan siihen.
Merkkilamppu ei syttynyt ollenkaan ja totesi "laturi rikki" :(
Varmaan meenyt joku liitos sisältä p*skaksi...
Kaivellaanpas wanhaa aihetta, kun tuli itsellä sama ongelma eteen. Laturi lähti lataamaan kun sille antoi tekohengitystä tuolla Jackhammerin kuvaamalla tavalla, mutta mikä on tuon ongelman takana? Miksi homma lähti toimimaan kun antoi hetken herätejännitettä suoraan akulta, eli missä oli/on vika? Onko odotettavissa että kohtapuoliin on sama tilanne edessä uudelleen?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa