nostajat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

nostajat

ViestiKirjoittaja pasi. » 18.11.2004 17:02

eli tuota hydr.nostajat on alkaneet nakuttamaan ja ääni on tullut jokseenkin öljynvaihdon yhteydessä..voiskohan vaikuttaa kun nyt on myllyssä mobil 0w40 ja ennen on käytetty shell 5w40.voisko olla että nostajiin on tullut pinttymiä vai täytyykö ne vaihtaa.kannattaako käyttää mitään puhdistus aineita esim:forte/stp..auto on 66kw tdi 150tkm

Slaver
-
Viestit: 44
Liittynyt: 18.11.2004 9:22

ViestiKirjoittaja Slaver » 18.11.2004 20:02

Väitteenä kuullut että Mobil laittais nostimet nakuttamaan Castrol ei.
Itse laitoin aikanaan CVH moottoriin X1R vai mitä se nyt oli "ihmeainetta" ja avot kun rupen hydrauliset nostimet kolisemaan.

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 18.11.2004 20:44

Mulla kolisi Audissa myös. Päätin kokeilla Fortea ennemmin kuin vaihtaa ykskantaan kaikki 20 nostajaa. Tosin sitä Fortea ei sillä puljulla ollut, joten käytin Valvolinen 'Engine Flush':ia. Sen jälkeen vaihdoin öljyt ja katso: lätkytys hävisi :) Eikä lätkytä vieläkään :)

Eihän tuo toki vikaa korjaa, mutta auttaa jonkin aikaa.

-jusu-
-
Viestit: 220
Liittynyt: 8.4.2004 20:23

ViestiKirjoittaja -jusu- » 18.11.2004 22:15

itellä 360tkm ajettu 80 audi 2.0E aina käytetty mobilin öljyä ja ei nakuta muutakun yönjälkeen parisekkaa.

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 19.11.2004 21:48

Kuulemma voi ruveta nakuttaan, kun vaihtaa matalampilaatuisesta öljystä (esim 10W40) ohuempaan ja pesevämpään (esim 0W40). Kai sieltä voi lähtee jotain karstaa irti ja tukkii öljykanavan, joten ois varmaan parempi vaihtaa flushin kans ensin. Jos on mineraaliöljyt (esim. Mobil Super) niin panee puolisynteettiset (esim Mobil Super S) seuraavaks ja sit taas flushilla seuraava öljynvaihto ja täyssynteettiset. Paras tietty on käyttää aina kunnon öljyä, varsinkin täällä siperiassa.

paana
-
Viestit: 10
Liittynyt: 29.11.2004 20:33

ViestiKirjoittaja paana » 29.11.2004 20:47

Kuulin eräältä 'asiantuntijalta' että 0w-50 öljy on liian ohutta hydraulisiin nostajiin jotta niihin saataisiin tarpeeksi puristuspainetta.itse olen käyttänyt mobil 5w-50 öljyjä aina ja huomannut et kun samoilla öljyillä on ajanut 12-13 tuhatta niin johan alkaa nakutus kuulumaan.Tietääkseni öljyn viskositeetti heikkenee ja öljy muuttuu kait litkummaksi ja siitä olen päätellyt et nostajien puristuspaine heikkenee.mene ja tiedä...Öljyn vaihdon jälkeen kone ei nakuta pätkääkään ja käy kuin kello.

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 29.11.2004 20:53

kun samoilla öljyillä on ajanut 12-13 tuhatta

... on öljyn ja suodattimen vaihto IMHO mennyt 2-3 tuhatta pitkäksi :/

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.11.2004 21:04

kun samoilla öljyillä on ajanut 12-13 tuhatta

... on öljyn ja suodattimen vaihto IMHO mennyt 2-3 tuhatta pitkäksi :/

Vaihtoväli taitaa volkkarin koneilla kyllä olla yleensä 15tkm, joten kyllä noilla vielä 2-3tkm ajelee...

Edit: Itse ajelen 5W40-öljyillä eikä tuo 310tkm ajettu kulkine vielä naputa. Mita nyt sekunnin verran kylmäkäynnistyksen jälkeen. Vaihtovälinä olen pitänyt 15tkm ja öljyt on TB:n Diamondia.

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 29.11.2004 21:30

No joo.. myönnetään: mä olen aika varovainen noiden öljyjen kanssa :) Toisaalta, kyllä se pohjapropusta ulosvaluva litku aika tervalta näyttää kympin jälkeen...

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 30.11.2004 19:23

Mitä merkkiä ja viskositeettia käytätte? Noista öljyistä kun ei tahdo ottaa selvää muuta ku kokeilemalla ja ei kuiteskaan tuu niin paljoo kilsoja, että paljoo ehtis itte kokeilla!

Kaverin bemari rupes nakuttaan ku sille tarjos Shellin Helix 5W40 öljyä. Mulla taas meni audi ihan tolkuttomaks, ku sille tarjos Champion 5W40 öljyä. Parani vähän Pyroil 5W50:llä, mutta ei se oikeen ollut hyvä. Sit vaihdoin flushilla öljyt Teboilin Diamond 0W40:n ja johan tokeni yli kymppitonniksi. Nyt kyllä taas nakuttelee, kait noi nostajat pitää uusia ku on kaappiin asti 10kpl kulkeutunut :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2004 19:51

Toi tebarin diamond 0W-40 on mulla ollu aina eikä valittamista. Kympin välein vaihdan öljyt.

Nostajista en osaa sanoa kun vaihdoin ne heti kun ostin auton.

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 30.11.2004 21:06

Talviautossa on Ultron 5w40 ja kesäautossa muistaakseni Nesteen 10w30.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.11.2004 21:41

Toisaalta, kyllä se pohjapropusta ulosvaluva litku aika tervalta näyttää kympin jälkeen...

Kannattaisikohan vaihtaa öljymerkkiä?

Itse käytän pääsääntöisesti Teboilin Diamond 5W40:stä, ihan yhtä notkeaa tuo on 15tkm jälkeen kuin uutenakin. Mitä nyt väri hieman tummuu, pintakin laskee ~2mm.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 30.11.2004 21:54

Mobilin ykköstä 5W40 tai 50 on käytetty minulla auton koko elinkaaren eli noin 14v ja 290tkm. Vaihtovälinä 15-18tkm. Puolenkymmentä kertaa vuodessa saattaa kylmänä sekunnin puolitoista venttiilit äännellä startatessa.

Kyseisestä öljystä ei ainakaan pahaa sanottavaa tuollaisen yksinkertaisen 8-ventiilisen koneen osalta. Halpaakin on, kun ei maksa jossain halpahallissa kuin 26 euroa kannu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2004 22:23

Kai tuo ähvä tarkoittaa väriä eikä viskositeettia...

F
-
Viestit: 1278
Liittynyt: 28.7.2003 9:00

ViestiKirjoittaja F » 30.11.2004 22:26

Kai tuo ähvä tarkoittaa väriä eikä viskositeettia...

Ehdit ensin :) Mustaapa hyvinkin, vaikka notkeaa. Eikös se musta väri tule pienistä mustista paskapartikkeleista? Ne taas IMHO ovat huonoa kamaa kitkapintojen väliin :/

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2004 22:32

Joo se on palojätettä. En tiiä kuinka kovaa se on mutta ei se ainakaa paranna voitelua.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.11.2004 22:35

Kai tuo ähvä tarkoittaa väriä eikä viskositeettia...

Ehdit ensin :) Mustaapa hyvinkin, vaikka notkeaa. Eikös se musta väri tule pienistä mustista paskapartikkeleista? Ne taas IMHO ovat huonoa kamaa kitkapintojen väliin :/

Niinpä tietenkin, tervasta vaan tuli heti mieleen jäykkä töhnä. Hieman aloin jo ihmettelemään :)

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 1.12.2004 2:13

Jos öljy on mustaa niin sehän on merkki siitä, että se on toiminut. Jos se musta töhnä ei ole öljyssä, niin se on sitten koneessa! Öljy, joka tulee kirkkaana kymppitonnin jälkeen koneesta ulos ei ainakaan ole toiminut!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2004 2:18

Tai sitten se kertoo toleransseissa olevista venttiilinohjureista.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 11.5.2005 22:15

Lainaan vähän tätä vanhaa niin en uutta rustaa :)

Mitäs öljyä suosittelette 1.6 bensa golffii jossa hydrauliset venttiilinnostimet ja alkanut nakuttamaan kun vaihdoin Mobilin Super S 10W-40 öjyt ja sen jälkeen mielestäni nakutus tullut jos oikein muistan. Kannattaako käyttää jotain "huuhteluainetta" ??

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 11.5.2005 22:19

Jos 0"40 aiot laittaa niin kannattaa käyttää huuhteluainetta. Itse käyttäisin Fortea, mutta luulis noita halvempiakin (yhtä hyviä) saavan, kun vain joku kertoo mitä ja mistä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.5.2005 1:17

Ne nostimet maksaa tarvikkeena jotain 8 € kipale että jos meinaat kauan autoas pitää niin ehkä kannattaa suosiolla jo vaihtaa ne.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 12.5.2005 8:45

Onko kallis jos ottaa kannen valmiiks irti ja vie johonkin firmaan vaihdettavaks? Vai onko helppo itse vaihtaa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.5.2005 8:51

No ei kantta nostajien vaihtoa varten kannata irrotella. Venakoppa pois, nokka-akseli sivuun ja sen jälkeen nostajat voi poimia pois ja laittaa uudet tilalle.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 12.5.2005 9:24

Eli ei paha homma?? Kannattaako mitään muuta vaihtaa samal?

jullimon
-
Viestit: 159
Liittynyt: 13.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja jullimon » 12.5.2005 9:47

nokkahihna samalla kun nokka on irti.

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 13.5.2005 20:10

No oishan se venttiilikopan tiiviste hyvä vaihtaa. Uus kylläkin pitää n. viikon joten, jos tiiviin haluaa, niin laittaa tiivistemassaa väliin. Mites se vesipumppu tossa mallissa? Satkussa suosittelevat vaihtoa.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 13.5.2005 20:23

Tunnin verran menee aikaa nostimien vaihdossa, jos vaihtaa lisäksi hihnan niin vähän kauemmin.
Itse kun vaihdat niin ENNEN purkamista selvität itsellesi jakopään merkit tai teet omat merkit.
Vesipumppu on 1,6 erillään jakopäästä, sitä ei kannata vaihtaa vaihtamisen vuoksi "samalla".

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.5.2005 22:16

^Jep, ehdottomasti kunnolliset omat merkit niin homma helpottuu huomattavasti. Rengastussi tai joku liitu on hyvä merkkausväline.

No oishan se venttiilikopan tiiviste hyvä vaihtaa. Uus kylläkin pitää n. viikon joten, jos tiiviin haluaa, niin laittaa tiivistemassaa väliin.
Kuminen tiiviste pitää eikä tarvitse mitään tiivistemössöjä. Itse vaihdoin tuohon Victor-Reinzin tekemän kumitiivisteen ja putsasin tiivistepinnat kunnolla. Pari vuotta on mennyt ja kone on edelleen kuiva.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 14.5.2005 8:16

Juu kiitoksia. Täytyy vaihtaa tässä kun krapulalta kerkeän :/

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 15.5.2005 0:19

On tossa nyt kone levällään ja vois vaik ne nostimet vaihtaa ni onko paljoa eroa tarvike ja orkkis nostajilla (kokemuksia) muutakuin hinta (paljonkohan on laakkosella)

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 15.5.2005 10:32

Tarvike ja orig. nostimissa on eroa hinnan lisäksi myös laatikossa johon ne on pakattu, jos siinäkään.

Merkit voi tehdä meisselinkärjellä raapaisemalla / lyömällä kolo niin ei katoa - kyllähän tussikin tietysti pysyy mutta joskus olen itse maalimerkit hukannut, bensaa valahtaa päälle tms.

Mambolius
-
Viestit: 102
Liittynyt: 9.2.2005 14:21

ViestiKirjoittaja Mambolius » 8.10.2005 13:24

mulla on jo viimeisen vuoden pitäny kone sellasta nakutusta..tein just jakopäärempan siihen mut se vika on ilmeisest nostajissa ku nakutus ei loppunu?? kylmänä ei kolise yhtää mut lämpimänä kyllä! koneeseen laittaa 3000-4000 kierroksia ni kilinä häviää..eiks vr6 pitäs olla todella äänetön moottori kun se on kunnossa?? ja mitä nyt sit kokeilis tai vaihtais?? kellää samanlaista onkelmaa??

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 9.10.2005 14:37

Mambolius: Aloittaisin niistä nostajista. Jos nakutus ei häipynyt, niin sitten vois vaihdella venttiilin ohjureita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa