Passat Sedan VR6 -94 ( Omni Compin jarrut paikoillaan )
Valvoja: ffp jäsenet
Passat Sedan VR6 -94 ( Omni Compin jarrut paikoillaan )
Tässä topikissa on tarinaa Tallinnan tuliaisen käyttöönotosta ja fixailusta.
Aloitettiin tarrakilpien haun jälkeen sillä, että käytiin Laakkosella tekemässä koko lailla perusteellinen kuntotarkastus. Siitä lappua veroilmoitukseen mukaan liitteeksi ja itselle hyväksi osviitaksi näppäilyjä varten. Tuolla löytyi myös hassua tietoa. Auton huoltokirjassa ei viime vuosilta ollut merkintöjä, joten en antanut sille arvoa ostopäätöstä tehtäessä. Samoin arvelin, että kilometrilukema on armotta liian alhainen, tuskin totta. Laakkosen korjaamon työnjohtaja katsoi ihan mielenkiinnosta, onko VAG-tietojärjestelmässä autolle huoltomerkintöjä. Sieltähän löytyi huoltokirjasta puuttuneille vuosille merkkihuollon tekemät huollot ja vielä ihan loogisilla kilometreillä aina loppukesään 2004 asti, jolloin edellinen omistaja haki auton Viroon. Kummallista, että tallessa olleeseen huoltokirjaan ei ole noita merkitty ollenkaan ylös??? Aika harvoin jälkikäteen paljastuu iloisia yllätyksiä tuontipelin huoltohistorian suhteen, mutta nyt kyllä iloisesti yllätyin :D Kiitokset muuten Laakkoselle erittäin perusteellisesta työstä ja hyvästä palvelusta!
Sitten tarinaa auton elvyttämisestä haluttavaan kuntoon:
Huurteenpoiston huonoa toimintaa kirosin autoa hakiessa kun ajoin Helsingistä Kajaaniin kiristyvässä pakkasessa. Löytyi kaksi varsin hyvää syytä:
1. Raitisilmasuodatin oli kuin savikakku. Ei kuitenkaan ollut päästänyt paskaa läpi, joten ei hätiä.
2. Joku oli päättänyt vissiin vähentää ajomelua ja oli tunkenut erikokoisia ja muotoisia vaahtomuovitolleroita täyteen ilmanvaihtokanavat jotka lähtevät C-pilareiden luota puskurin alla oleville venttiileille.
Uusi suodatin, tollerot pois ja samalla äänieristyslevyä takakontin pelteihin. Johan rupesi lasit pysymään sulina.
Ajovalot näyttivät helvatan huonosti ja epämääräisesti, tämänkin huomasin vasta pimeän koittaessa. Siihenkin oli muutama syy.
1. Toisen ajovalon alaruuveja ei oltu viitsitty laittaa umpion vaihdon jälkeen vissiin enää paikoilleen. Uudet ruuvit reikiin ja epämääräisyys hävisi.
2. Kumpikin valo näytti aivan maatakohti, sai ruuvata säätöjä pitkän tovin, että saatiin valo tarpeeksi ylös.
3. Linssit olivat ihan ihme paskassa, jynssäys kirkasti valoja ihan kivasti.
Vielä ohjelmassa kunnon laatupolttimot ja relesysteemin laitto valoille.
Lisää tarinaa ja kuvia kunhan ehditään.
Aloitettiin tarrakilpien haun jälkeen sillä, että käytiin Laakkosella tekemässä koko lailla perusteellinen kuntotarkastus. Siitä lappua veroilmoitukseen mukaan liitteeksi ja itselle hyväksi osviitaksi näppäilyjä varten. Tuolla löytyi myös hassua tietoa. Auton huoltokirjassa ei viime vuosilta ollut merkintöjä, joten en antanut sille arvoa ostopäätöstä tehtäessä. Samoin arvelin, että kilometrilukema on armotta liian alhainen, tuskin totta. Laakkosen korjaamon työnjohtaja katsoi ihan mielenkiinnosta, onko VAG-tietojärjestelmässä autolle huoltomerkintöjä. Sieltähän löytyi huoltokirjasta puuttuneille vuosille merkkihuollon tekemät huollot ja vielä ihan loogisilla kilometreillä aina loppukesään 2004 asti, jolloin edellinen omistaja haki auton Viroon. Kummallista, että tallessa olleeseen huoltokirjaan ei ole noita merkitty ollenkaan ylös??? Aika harvoin jälkikäteen paljastuu iloisia yllätyksiä tuontipelin huoltohistorian suhteen, mutta nyt kyllä iloisesti yllätyin :D Kiitokset muuten Laakkoselle erittäin perusteellisesta työstä ja hyvästä palvelusta!
Sitten tarinaa auton elvyttämisestä haluttavaan kuntoon:
Huurteenpoiston huonoa toimintaa kirosin autoa hakiessa kun ajoin Helsingistä Kajaaniin kiristyvässä pakkasessa. Löytyi kaksi varsin hyvää syytä:
1. Raitisilmasuodatin oli kuin savikakku. Ei kuitenkaan ollut päästänyt paskaa läpi, joten ei hätiä.
2. Joku oli päättänyt vissiin vähentää ajomelua ja oli tunkenut erikokoisia ja muotoisia vaahtomuovitolleroita täyteen ilmanvaihtokanavat jotka lähtevät C-pilareiden luota puskurin alla oleville venttiileille.
Uusi suodatin, tollerot pois ja samalla äänieristyslevyä takakontin pelteihin. Johan rupesi lasit pysymään sulina.
Ajovalot näyttivät helvatan huonosti ja epämääräisesti, tämänkin huomasin vasta pimeän koittaessa. Siihenkin oli muutama syy.
1. Toisen ajovalon alaruuveja ei oltu viitsitty laittaa umpion vaihdon jälkeen vissiin enää paikoilleen. Uudet ruuvit reikiin ja epämääräisyys hävisi.
2. Kumpikin valo näytti aivan maatakohti, sai ruuvata säätöjä pitkän tovin, että saatiin valo tarpeeksi ylös.
3. Linssit olivat ihan ihme paskassa, jynssäys kirkasti valoja ihan kivasti.
Vielä ohjelmassa kunnon laatupolttimot ja relesysteemin laitto valoille.
Lisää tarinaa ja kuvia kunhan ehditään.
Viimeksi muokannut itkonen, 15.8.2006 21:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
etkös ole töissä fanaticaudiolla? onko hifejä tulossa? entäs muita suunnitelmia auton suhteen? alusta, vanteet, renkaat, tekniikka?
(edit) lukihäriöinen ei huomannut että oli sedan (/edit) kämmejä sattuu kiireessä.. :D
(edit) lukihäriöinen ei huomannut että oli sedan (/edit) kämmejä sattuu kiireessä.. :D
Viimeksi muokannut marcou, 16.3.2005 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tottakai laadukas farmari kiinnostaa
Passat Sedan VR6 -94
se siitä.
mutta itse autoon, harvoin tosiaan paljastuu tuommosia iloisia yllätyksiä huoltohistoriasta. mutta onneksi näitäkin tapauksia löytyy näköjään. itse hämmästyin aikoinaan tuonti astran hyvää ruostesuojausta vaikka kilometrejä oli reilusti,epäilin että kyseessä ollut joku ruoste-esto käsittelyn esittely auto ku massattu oli niin hyvin että en ole eläissäni nähnyt vastaavaa.
Pientä laittoa on toki tulossa niin hifeihin kuin muutenkin. Tilauksessa on ATP:n 17" InoxSS vanteet alle 205/45/17 kumeilla. Maskiin odotellaan Kennyltä vanteiden lookkiin sopivaa rosterikuorta. Sori MaxxJJ, tähän ei tule salmiakkiverkkoa mihinkään ;) Edellisessä kulkineessa oli jo riittävästi sitä lajia. Orkkisetuspoikka laitetaan ja takasiipikin, jos jostain sellaisen löytää. Englannissa oli yksi jo haarukassa, mutta ehti perskules karata käsistä kun arvoin liian kauan :(
Hifipuoli aloitetaan Blaukkarin Chicago IVDN vempeleellä ja TV-virittimellä. Haluttaa saada navi omaankin autoon kun ei ole vielä aiemmin ollut. Muille on laitellut ja miettinyt jo tovin, että tahtoo seuraavaan autoon. Löytääpähän kiroilematta perille tällainen täysin suuntavaistotonkin ihminen :) Orkkisantenni korvataan samannäköisellä antennilla, jossa on GPS ja radio antenni samassa. Muuta sälää tulee AV-puolelle varmaankin ajan kanssa taas ihan liikaakin laitettua, mutta ei ihan ensi hätään.
Edit: Maskin kuoret olivat käyneet Kajaanissa Matkahuollon hyllyssä seisomassa, mutta mulle siitä ei ole ilmoitettu??? No, jospa uusintayrityksellä pääsee sovittamaan paikoilleen... Pahoittelut Kennylle ylimääräisestä harmista.
Hifipuoli aloitetaan Blaukkarin Chicago IVDN vempeleellä ja TV-virittimellä. Haluttaa saada navi omaankin autoon kun ei ole vielä aiemmin ollut. Muille on laitellut ja miettinyt jo tovin, että tahtoo seuraavaan autoon. Löytääpähän kiroilematta perille tällainen täysin suuntavaistotonkin ihminen :) Orkkisantenni korvataan samannäköisellä antennilla, jossa on GPS ja radio antenni samassa. Muuta sälää tulee AV-puolelle varmaankin ajan kanssa taas ihan liikaakin laitettua, mutta ei ihan ensi hätään.
Edit: Maskin kuoret olivat käyneet Kajaanissa Matkahuollon hyllyssä seisomassa, mutta mulle siitä ei ole ilmoitettu??? No, jospa uusintayrityksellä pääsee sovittamaan paikoilleen... Pahoittelut Kennylle ylimääräisestä harmista.
Auto käytettiin tullissa ja sain jotain kuvia laitettua tämän linkin taakse: http://www.fanaticaudio.com/pasuuna/pasuuna.htm
Tässä kuva nuhraantuneesta lähtökohdasta tännekin näytille:

Tässä kuva nuhraantuneesta lähtökohdasta tännekin näytille:

Sisusta otettiin pois ja sitä putsattiin pari päivää. Putsauksen saldona löytyi D-markkoja, Eestin kruunuja, Euroja, suolapähkinöitä, suklaakaramelleja, sipsejä, kuivuneita Marlboroita pari, tikkuaskia, parkkisakkoja ( virosta, silppuna... ) puolukoita ja kaikenlaista jännää penkkien ja mattojen alta ja väleistä. Kaksissa ja välillä kolmissa miehin meni parin työpäivän verran aikaa, mutta paskan alta kuoriutui erittäin hyväkuntoinen ja siisti sisusta. Nahatkin täysin ehjät, ei viiltoakaan missään.
Orkkistakaiskarit ovat aika väsyneet, joten Konin Sportit tulevat ensi viikolla uusien kumien kanssa tilalle. Eipähän tarvitse enää toista kertaa ostaa uusia putkia.

Orkkistakaiskarit ovat aika väsyneet, joten Konin Sportit tulevat ensi viikolla uusien kumien kanssa tilalle. Eipähän tarvitse enää toista kertaa ostaa uusia putkia.
-
- -
- Viestit: 78
- Liittynyt: 13.12.2004 9:56
Ovenkahvojen fiksausta ja "hifien" aloitusta
Etuovet saatiin vaimennettua Expert-matolla. Aika paljon oven "soundi" muuttui. Kaiutinpaikkoja ei yllättäen autosta löytynytkään joten ne piti etuoviin tehdä piiloon oven sisään.
Lisäksi ovenkahvojen heikko toiminta saatiin yllättävän helpolla tavalla korjattua. Eli kahvat ottivat vasta aivan "viime tipassa", juuri sai ovet auki. Kummankin kahvan oven salpaa painavaan valkoiseen muovitappiin laitettiin päähän soittimien RCA-lähtöjen muoviset suojatulpat liimalla kiinni. Tismalleen sopivan kokoiset ja tarttuivat hyvin paikoilleen. Minuutin operaatiolla ja muutaman sentin kustannuksella saatiin kumpikin kahva toimimaan aivan uuden veroisesti :)
Sähköpeilikin oli vasemmalta oudosti epäkunnossa, moottori pyöri, mutta ei liikuttanut peiliä. Alkutekijöihin purun jälkeen selvisi, että moottorin rungon muovi oli murtunut ja rattaat pääsivät sutimaan. Kiinnitysruuvien väliin laitettiin pellinpalasta panta joka puristi moottorin pakettiin. Toimii taas erinomaisesti ja ennenkaikkea ilmaiseksi :)
Edit: muutama lisäkuva:
http://www.fanaticaudio.com/pasuuna/pasuuna.htm

Lisäksi ovenkahvojen heikko toiminta saatiin yllättävän helpolla tavalla korjattua. Eli kahvat ottivat vasta aivan "viime tipassa", juuri sai ovet auki. Kummankin kahvan oven salpaa painavaan valkoiseen muovitappiin laitettiin päähän soittimien RCA-lähtöjen muoviset suojatulpat liimalla kiinni. Tismalleen sopivan kokoiset ja tarttuivat hyvin paikoilleen. Minuutin operaatiolla ja muutaman sentin kustannuksella saatiin kumpikin kahva toimimaan aivan uuden veroisesti :)
Sähköpeilikin oli vasemmalta oudosti epäkunnossa, moottori pyöri, mutta ei liikuttanut peiliä. Alkutekijöihin purun jälkeen selvisi, että moottorin rungon muovi oli murtunut ja rattaat pääsivät sutimaan. Kiinnitysruuvien väliin laitettiin pellinpalasta panta joka puristi moottorin pakettiin. Toimii taas erinomaisesti ja ennenkaikkea ilmaiseksi :)
Edit: muutama lisäkuva:
http://www.fanaticaudio.com/pasuuna/pasuuna.htm
Lippa näyttäis istuvan ihan kivasti. Näyttää miltei orggis-lisävarusteelta :) Joka on siis vaan positiivista, isompi huuli ois tyylitöntä tunaamista, toi on hyvä. Tosin kuvat sais olla laadukkaampia, kuten itekkii sivuilla mainitsit.
Hifilöistä mitää ymmärrä, mutta piiloasennus kuullostaa ja näyttää hyvältä...
Hifilöistä mitää ymmärrä, mutta piiloasennus kuullostaa ja näyttää hyvältä...
Juuri tuosta syystä itsekin ihastuin tuohon lippaan, ei näytä jälkiasennetulta tuning/extreme/lasikuituauralta vaan tuo olisi voinut ihan hyvin olla jo alunperinkin autossa paikoillaan.
Vähän samaa ideaa on noiden hifienkin suhteen yritetty tehdä... Oli muuten aika suolaisen hintaiset nuo Passatin orkkikaiutinritilät tuonne hattuhyllylle subien päälle. 36 € / kpl...
Vähän samaa ideaa on noiden hifienkin suhteen yritetty tehdä... Oli muuten aika suolaisen hintaiset nuo Passatin orkkikaiutinritilät tuonne hattuhyllylle subien päälle. 36 € / kpl...
Lisäksi ovenkahvojen heikko toiminta saatiin yllättävän helpolla tavalla korjattua. Eli kahvat ottivat vasta aivan "viime tipassa", juuri sai ovet auki. Kummankin kahvan oven salpaa painavaan valkoiseen muovitappiin laitettiin päähän soittimien RCA-lähtöjen muoviset suojatulpat liimalla kiinni. Tismalleen sopivan kokoiset ja tarttuivat hyvin paikoilleen. Minuutin operaatiolla ja muutaman sentin kustannuksella saatiin kumpikin kahva toimimaan aivan uuden veroisesti :)
Niissä kahvoissa on muuten säätökin: se alkuperäinen "valkoinen muovitappi" on kierteillä kiinni ja siis ruuvattavissa eri pituuksiin. Ruuvaat vaan jonkin verran aukipäin, ja kahva pelittää taas kuin uusi.
Kahvat saa taiteiltua irti ilman ovipahvien irroittamistakin, ainakin ns. umpikeulamallissa, faceliftistä ei ole kokemusta.
Ovesta se kahvaa paikoillaan pitävä iso tähtipää ruuvi irti, ja kahva lähtee sopivasti kääntelemällä irti. Takimmaiset saa ihan kokonaan irti kun niissä ei ole keskuslukituksen johtoja, ja etummaisiakin saa raotettua sen verran että em. säätö onnistuu esim. pienellä ruuvarilla pyörittelemällä.
Ovesta se kahvaa paikoillaan pitävä iso tähtipää ruuvi irti, ja kahva lähtee sopivasti kääntelemällä irti. Takimmaiset saa ihan kokonaan irti kun niissä ei ole keskuslukituksen johtoja, ja etummaisiakin saa raotettua sen verran että em. säätö onnistuu esim. pienellä ruuvarilla pyörittelemällä.
Lähtee faceliftissäkin. Ruuvit on ristikantasia, kartturin puolen kahvoissa on vasenkätinen jenka. Ruuvi pois, vedetään kahvaa taaksepäin, nostetaan kahvan takaosa irti pellistä ja etuosan "jousi" tulee pois aukostaan. Kasaus päinvastoin.
Ja etukahvoissa on tosiaan se keskuslukon piuha joten se irrotuttaa pahvit jos aikoo ottaa ne ihan irti-irti.
Ite oon parissa viimesimmässä facelift passatissani "korjannu" temppuilevat kahvat ihan vaan sillä, että ottaa ne pöydälle ja voitelee huolella ja heiluttelee mekanismia että voiteluaine menee kunnolla jokapaikkaan. Ei oo tarvinnu säätöhin koskea ja silti alkaa toimia kuin uus, ehkä jopa paremminkin. :)
Ja etukahvoissa on tosiaan se keskuslukon piuha joten se irrotuttaa pahvit jos aikoo ottaa ne ihan irti-irti.
Ite oon parissa viimesimmässä facelift passatissani "korjannu" temppuilevat kahvat ihan vaan sillä, että ottaa ne pöydälle ja voitelee huolella ja heiluttelee mekanismia että voiteluaine menee kunnolla jokapaikkaan. Ei oo tarvinnu säätöhin koskea ja silti alkaa toimia kuin uus, ehkä jopa paremminkin. :)
Jonkinlaiset helmat kun löytäisi, jotka olisivat samankaltaista mustaa muovia kuin puskurien alalipat. Ja jonkinlainen "maanläheisempi" lirputin tuonne takapuskuriinkin olisi ihan jees. Ei mitään kovin radikaalia, jotenkin kiinnostaa tuo näppäily nykyään sillä tavalla tehtynä, että muutokset voisivat olla vaikka autoon alunperin kuuluvia, ei haluta isoja lasikuitusiipiä ja puskimia tms. juttuja.
Uusi putkisto pitäisi väsätä, kun orkkis alkaa antautua. Todennäköisesti VR Golffin putkistosta pitää taitella sopiva. Jarrupuolelle tarvitaan myös uutta osaa, joten jonkinlainen upgreidaus olisi sama tehdä kun kerran alkaa tekemään.
Ground Zeron akku tuli laitettua virran varaajaksi, on aika paljon pirteämpi startti kuin entisellä tavallisella akulla ;)
Lipasta paremmat kuvat laitettu...
Uusi putkisto pitäisi väsätä, kun orkkis alkaa antautua. Todennäköisesti VR Golffin putkistosta pitää taitella sopiva. Jarrupuolelle tarvitaan myös uutta osaa, joten jonkinlainen upgreidaus olisi sama tehdä kun kerran alkaa tekemään.
Ground Zeron akku tuli laitettua virran varaajaksi, on aika paljon pirteämpi startti kuin entisellä tavallisella akulla ;)

Lipasta paremmat kuvat laitettu...
Prijekti etenee pikkuhiljaa tekniikkaa korjaten ja himmeleitä lisäillen. Mieleiset helmat on löydetty ja Dopilta odotellaan pakettia.
Autosta kilahti ensin Coilpack ja sen jälkeen kesken reissun lämppärin kenno. Kennon vaihdon yhteydessä eristeltiin autoa taas huolella. Ensimmäiset katselusessiot on takapenkilläkin vietetty Tampereen reissulla Tomi Traktoria katsoen, toivottavasti AV-puoli saadaan ensi viikolla siihen kuntoon, että ilkeää ottaa kuvia näytille.
Pasuunasivulla lisää kuvia eristelyistä ym lisätty.
Autosta kilahti ensin Coilpack ja sen jälkeen kesken reissun lämppärin kenno. Kennon vaihdon yhteydessä eristeltiin autoa taas huolella. Ensimmäiset katselusessiot on takapenkilläkin vietetty Tampereen reissulla Tomi Traktoria katsoen, toivottavasti AV-puoli saadaan ensi viikolla siihen kuntoon, että ilkeää ottaa kuvia näytille.

Pasuunasivulla lisää kuvia eristelyistä ym lisätty.
On tapahtunut AV-puolella. Näyttöjä jokunen ( 2 eteen, 2 takana ) ja sterkat uusittu/uusinnassa kauttaaltaan kaikki paitsi soitin. Helix A-vaffia, Rainbown Profia ja Genesiksen bassopää. 1Pron digiboxi ja Blaukkarin navi & DVD. Kuvia on tarkoitus saada otettua kunhan hommat saa loppuun asti tehtyä. Menee tuon Peken Evo9:n teossa nyt varmaan pari viikkoa ettei ehdi Passattia laittamaan valmiiksi ja kuvailemaan.
Jarrut kävin läpi kauttaltaan purettiin puhalleltiin ja maalattiin & vaihdettiin kumiosat. 4-pyöräsuuntauskin tuli ja Konin keltaiset etutolpat jäykkyyssäädöllä. Konetilaa fixailtu ja valot releistetty yms pientä hipluuta.
Helmat oli vähän pettymys, oikean mittaiset ja varmasti ihan oikeat osatkin, mutta jotenkin oletin että Riegerin mallikohtainen helma olisi vähän fixumpi tuotos. Dopin vikahan tuo ei ole luonnollisestikaan vaan Riegerin. Paikoileen niitä en ole saanut vieläkään, tuolla varaston nurkassa ovat odottelemassa. Yritin kysellä takalippaa kaveriksi mutta en saanut mitään vastauksia joten ei ole sitten innostunut vielä asentamaan noita helmojakaan.
Jarrut kävin läpi kauttaltaan purettiin puhalleltiin ja maalattiin & vaihdettiin kumiosat. 4-pyöräsuuntauskin tuli ja Konin keltaiset etutolpat jäykkyyssäädöllä. Konetilaa fixailtu ja valot releistetty yms pientä hipluuta.
Helmat oli vähän pettymys, oikean mittaiset ja varmasti ihan oikeat osatkin, mutta jotenkin oletin että Riegerin mallikohtainen helma olisi vähän fixumpi tuotos. Dopin vikahan tuo ei ole luonnollisestikaan vaan Riegerin. Paikoileen niitä en ole saanut vieläkään, tuolla varaston nurkassa ovat odottelemassa. Yritin kysellä takalippaa kaveriksi mutta en saanut mitään vastauksia joten ei ole sitten innostunut vielä asentamaan noita helmojakaan.
Wolle kirjoitti:Niissä kahvoissa on muuten säätökin: se alkuperäinen "valkoinen muovitappi" on kierteillä kiinni ja siis ruuvattavissa eri pituuksiin. Ruuvaat vaan jonkin verran aukipäin, ja kahva pelittää taas kuin uusi.
Kahvat saa taiteiltua irti ilman ovipahvien irroittamistakin, ainakin ns. umpikeulamallissa, faceliftistä ei ole kokemusta.
Ovesta se kahvaa paikoillaan pitävä iso tähtipää ruuvi irti, ja kahva lähtee sopivasti kääntelemällä irti. Takimmaiset saa ihan kokonaan irti kun niissä ei ole keskuslukituksen johtoja, ja etummaisiakin saa raotettua sen verran että em. säätö onnistuu esim. pienellä ruuvarilla pyörittelemällä.
Noinhan tuo omastakin kahva irtosi, kokeilin sitä valkoista muovitappia pyöritellä, ei ainakaa sormivoimin heilunut minnekkää. Pitää huomenissa testailla josko kärkipihdit auttaisi asiaan :) Eikös se ihan normaalilla kierteellä siis ole?
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa