Passatin -01 jarrut puoltaa/häviää joskus
Valvoja: ffp jäsenet
Passatin -01 jarrut puoltaa/häviää joskus
Ongelma tuntuu ilmenevän loskakelillä ja kun jarruja ei ole vähään aikaan käytetty(ollut parkissa tai ajettu n.30km jarruttamatta). Auto puoltaa aina vasemmalle ja puoltaminen on voimakasta jarrutuksen alussa ja häviää hetken kuluttua tai jos kevennät jarrua ja jarrutat uudestaan. Autossa on ESP, mutta vika toistuu vaikka sen kytkisi pois päältä.
Luin, että muillakin on jarruteho heikentynyt loskakelillä ja VW huolto suosittelisi jotain jarrukilpiä asennettavaksi 100€ hintaan. Onko joku laittanut tällaisia? Auttoiko? onko vaikea asentaa ja mihin/miten ne asennetaan?
Onko muilla samoja ongelmia ja miten ne on korjattu???
Auto on saksasta tuotu Passat Variant -01 1.9 TDI ja mittarissa 140tkm.
Luin, että muillakin on jarruteho heikentynyt loskakelillä ja VW huolto suosittelisi jotain jarrukilpiä asennettavaksi 100€ hintaan. Onko joku laittanut tällaisia? Auttoiko? onko vaikea asentaa ja mihin/miten ne asennetaan?
Onko muilla samoja ongelmia ja miten ne on korjattu???
Auto on saksasta tuotu Passat Variant -01 1.9 TDI ja mittarissa 140tkm.
Itseasiassa, nyt kun mainitset asiasta;
Viikonloppuna just huomasin saman ilmiön omassa, nahkahousulandiasta uitetusssa, -01 TDI:ssä :-o
En ole ajatellut mitään kilpiä vaihtaa... kai tuon kanssa voi elää..
Ne kilvet on siellä jarrulevyn takana, semmoset peltilipareet. (ja niistä pitäisi vielä EUR 100 maksaa, no HUHUH!) Suomi-autoissa on kai isommat alunperin kuin saksalaisissa?
Viikonloppuna just huomasin saman ilmiön omassa, nahkahousulandiasta uitetusssa, -01 TDI:ssä :-o
En ole ajatellut mitään kilpiä vaihtaa... kai tuon kanssa voi elää..
Ne kilvet on siellä jarrulevyn takana, semmoset peltilipareet. (ja niistä pitäisi vielä EUR 100 maksaa, no HUHUH!) Suomi-autoissa on kai isommat alunperin kuin saksalaisissa?
Eilen meinasi mennä T-risteys suoraksi kun jarrut pohjassa mitään ei tapahtunut, onneksi vauhtia oli vähän ja taittui. Olin juuri lähtenyt parkista, mutta kuitenkin jarruttanut jo muutaman kerran aikaisemmin. Levyt ja palat joka nurkassa alle 10 tkm vanhat. Auto uitettu, eli ilmeisesti samaa vikaa kuin muilla.
Olisiko tuohon jotain niksipirkka-ratkaisua siihen asti kunnes keväällä pistän uritetut levyt ja paremmat palat?
Olisiko tuohon jotain niksipirkka-ratkaisua siihen asti kunnes keväällä pistän uritetut levyt ja paremmat palat?
Omassa golfissa sama vika vaihdettiin jarrutehostaja takuuseen. Auttoi mielestäni tosin ei ole loskakelejä ollutkaan paljon sen jälkeen.
Noi vw jarrut kerää jonkin ihmeen kerroksen tolle levylle ja sen takia ei toimi. Eli kannattaa pumpata jarruja ennen kuin lähtee ajamaan paska kelillä ja jos ajaa maantiellä kannattaa välillä painaa jarrua.
Noi vw jarrut kerää jonkin ihmeen kerroksen tolle levylle ja sen takia ei toimi. Eli kannattaa pumpata jarruja ennen kuin lähtee ajamaan paska kelillä ja jos ajaa maantiellä kannattaa välillä painaa jarrua.
Mulla oli hivenen samanlaisia oireita, ja syyksi paljastui jarrupalojen yläpuolella ja alauolella olevat liukutappien jumiutuminen.
Todennäköisesti vain yksi tappi on jumissa ja se aiheuttaa vääntöä mekanismiin ja tämä vääntö palauttaa sylinterin liian kauas jarrupaloista, siitä aiheutuu se puoltaminen ja jarrupolkimen epnormaalin syvälle painumisen.
Todennäköisesti vain yksi tappi on jumissa ja se aiheuttaa vääntöä mekanismiin ja tämä vääntö palauttaa sylinterin liian kauas jarrupaloista, siitä aiheutuu se puoltaminen ja jarrupolkimen epnormaalin syvälle painumisen.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
mulla on ollut tuota jarrujen alkukankeutta tässä uudessa -04:ssa ja samoin -97:ssa. Aluvanteilla tuntuu esiintyvän herkemmin, kun peltivanteilla. pari jarrutusta ekassa taajama risteyksessä ja levyt kuivuu ja alkaa pitämään.. erittäin ärsyttävä ominaisuus..
edit:
tuli mieleen, että varmaan takuun alaisissa autoissa sais ne maagiset kilvet sinne ilmaiseksikin jos oikein itkee. Mulla vain ei ole peltivanteilla talvinakkeja, joten ei voi kokeilla miten tässä vaikuttaa. Vanhassa en muista peltivanteilla olleen ajossa ongelmia kuten aluvanteilla, aamulla kyllä aina oli levyt kuivattava.
edit:
tuli mieleen, että varmaan takuun alaisissa autoissa sais ne maagiset kilvet sinne ilmaiseksikin jos oikein itkee. Mulla vain ei ole peltivanteilla talvinakkeja, joten ei voi kokeilla miten tässä vaikuttaa. Vanhassa en muista peltivanteilla olleen ajossa ongelmia kuten aluvanteilla, aamulla kyllä aina oli levyt kuivattava.
Sama homma kävi ekan kerran tänään. Auto seisoi yön parkissa ja nuoska lumi meni aluvanteista jarruihin asti. Pihasta lähdettäessä ei sitten jarrut ottaneet kiinni kuten ennen. Tätä ei ole vielä aikasemmin tapahtunut. Parin testijarrutusta ja jarrut alkoivat pelaan normaalisti. Minkälaiset kilvet tai suojat ovat kyseessä, koska omatuodussa on ainakin levyn takana peltilevy, kuten aiemmissakin autoissa?
Jarrujen häipyminen on ominaisuus
Jarrujen häipyminen on ominaisuus joka johtuu siitä että jarrupalat ja jarrulevyt eivät kaikissa tilanteissa pelaa yhteen. Volkkarilla oli joskus 1997 joku kampanja jonka puitteissa ainakin passatin jarrupalat vaihdettiin takuuseen juuri tätä sateella/loskakelillä/suolatuilla teillä aiheutuvaa jarrujen yhtäkkistä häipymistä ehkäistäkseen.
Missään aikaisemmista autoista en ole kokenut mitään vastaavaa. Toisaalta passatin jarrupalat kestävät kyllä todella pitkään ennekuin kuluvat vaihtokuntoon. Selvä tyyppivikahan tämä on kun merkkiliikkeistä myydään näitä paloja jotka eivät toimi kaikissa tilanteissa niikuin niiden pitäis. En ole koskaan kuullut että muilla automerkeillä olisi ollut samanlaisia ongelmia. Volkkarin kannattais mieluummin ostaa sähköt ja jarrut vaikka opelilta, ei ne enää ainakaan huonommaksi muuttuis.
Missään aikaisemmista autoista en ole kokenut mitään vastaavaa. Toisaalta passatin jarrupalat kestävät kyllä todella pitkään ennekuin kuluvat vaihtokuntoon. Selvä tyyppivikahan tämä on kun merkkiliikkeistä myydään näitä paloja jotka eivät toimi kaikissa tilanteissa niikuin niiden pitäis. En ole koskaan kuullut että muilla automerkeillä olisi ollut samanlaisia ongelmia. Volkkarin kannattais mieluummin ostaa sähköt ja jarrut vaikka opelilta, ei ne enää ainakaan huonommaksi muuttuis.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Jos abseissa vikaa antaisi vikakoodin jolloin ei absit toimisi. Siis joskus jopa poljin muuttuu kivikovaksi eli tuskin johtuu abseista. Itellä vaihdettiin jarrutehostaja takuuseen ja toiminut ihan hyvin. Tosin en ole nyt ajanut missään huonossa kelissä.
Edit: vika siis luultavasti ilmenee, jos talvipalloissa aluvanteet.
Edit: vika siis luultavasti ilmenee, jos talvipalloissa aluvanteet.
Tästä asiasta muistan lukeneeni joskus aiemminkin, kun mietin talvirenkaille uusia aluja. Alkutalven ekat lumikelit ajelin peltivanteilla, mutta oli keskieuroopan sadekitkat alla, joten ei aivan varmana pysty olemaan niiden jarrutustehokkuudesta liukkailla.
Tuossa nyt katselin jarruja auton seistyä pari päivää ja edessä levyt olivat 2/3 osaa ulkoreunasta vähemmän ruosteessa kuin 1/3 sisäreunasta. Ilmeisesti palat eivät pure näin talvikeleillä aivan täydellisesti. Syksyllä en samaa havainnut. Takana levyt olivat tasasemmin kokonaan ruosteessa.
Ei kai vw:ssä ole samanlaisia vikoja liukutappien kanssa kuin oli 90-luvun 405:ssa?
Tuossa nyt katselin jarruja auton seistyä pari päivää ja edessä levyt olivat 2/3 osaa ulkoreunasta vähemmän ruosteessa kuin 1/3 sisäreunasta. Ilmeisesti palat eivät pure näin talvikeleillä aivan täydellisesti. Syksyllä en samaa havainnut. Takana levyt olivat tasasemmin kokonaan ruosteessa.
Ei kai vw:ssä ole samanlaisia vikoja liukutappien kanssa kuin oli 90-luvun 405:ssa?
oisko nahkahousuilta haetuissa autoissa huonompimateriaaliset jarrupalat ja pienemmät jarrukilvet? Aikanaan vaihtoivat -98 vuoden Tdi passattiin takuuna parempimateriaaliset jarrupalat ja suuremmat jarrukilvet, ongelmat hävis. Mitä tulee noiden jarrujen liukutappien toimintaan, niin nehän on tarkastettava vuosittain.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
niin, haluaisin vielä tarkentaa, että omat passattini on kaikki olleet suomi-autoja ja viimeisin siis uudesta asti tällainen. Eiköhän tuontipeleissä ole ihan samat jarrukilvet kun täälläkin. Aluvanteet tosiaan pahentaa asiaa (eli ajon aikanakin uudelleen palat kastuu/jäätyy?).
Etupalat eivät yksinkertaisesti pidä ensin kunnolla, takajarruissa absit hakkaa jos esim. jäällä testaa ekan jarrutuksen survomalla poljinta täysillä. Peltivanteilla en ainakaan muista matka-ajossa ongelman esiintymistä, toisin kuin aluvanteilla. Itse olen harkinnut hommata seuraavat talvinakit peltikiekoille kun saan ajettua nämä lopppuun.
Tuli mieleen, että voisihan tuota alujuttua vielä testata niin, että teippais etuvanteet umpeen ja ajelis pari päivää, niin näkis eron, mutta se teipin irrotus... :-)
Etupalat eivät yksinkertaisesti pidä ensin kunnolla, takajarruissa absit hakkaa jos esim. jäällä testaa ekan jarrutuksen survomalla poljinta täysillä. Peltivanteilla en ainakaan muista matka-ajossa ongelman esiintymistä, toisin kuin aluvanteilla. Itse olen harkinnut hommata seuraavat talvinakit peltikiekoille kun saan ajettua nämä lopppuun.
Tuli mieleen, että voisihan tuota alujuttua vielä testata niin, että teippais etuvanteet umpeen ja ajelis pari päivää, niin näkis eron, mutta se teipin irrotus... :-)
Samaa ilmiötä ilmenee vaikka oli ooppeli...ei kannata laittaa osatilausta Metro-autoon..;).
Itse veikkaisin yhdistelmää, jossa märkä loska/lika n. nolla kelillä jäätyy levylle ja eka painallus vasta alkaa puhdistamaan/sulattamaan levyä. Siihen kun sitten yhdistetään jokin muu ongelma, huonosti istuvat tai kuluneet palat niin ei ihme että vähän ehtii sydän sykähtää ennen kuin alkaa vauhti hidastua.. Ilman jarrukilpiä varmaan helpommin, koska ne nyt vähän suojaavat levyä lialta. Lieneekö ongelma suurempi kun palat alkavat olla hieman kuluneet, tai lasittuneet. Ainakin itsellä eka talvi, että tätä ongelmaa on usein ja palat ja levyt alkavat olla kohta valmiit. Hmm..ja eka talvi kun on alut->enemmän likaa jarruihin.
Itse veikkaisin yhdistelmää, jossa märkä loska/lika n. nolla kelillä jäätyy levylle ja eka painallus vasta alkaa puhdistamaan/sulattamaan levyä. Siihen kun sitten yhdistetään jokin muu ongelma, huonosti istuvat tai kuluneet palat niin ei ihme että vähän ehtii sydän sykähtää ennen kuin alkaa vauhti hidastua.. Ilman jarrukilpiä varmaan helpommin, koska ne nyt vähän suojaavat levyä lialta. Lieneekö ongelma suurempi kun palat alkavat olla hieman kuluneet, tai lasittuneet. Ainakin itsellä eka talvi, että tätä ongelmaa on usein ja palat ja levyt alkavat olla kohta valmiit. Hmm..ja eka talvi kun on alut->enemmän likaa jarruihin.
Jotain vikaa on näköjään etujarruissa vaikka kuinka tämä jo laitettiinkin penkin ja ratin väliseksi häiriöksi tuolla toisaalla. Tänään 40km:n kaupunkiajelun jälkeen olivat etujarrut vielä osittain ruosteen peitossa. Nyt oli kunnon pakkaskeli ja jarrut toimi alusta alkaen aivan normaalin tuntusesti. Paukutti absitkin välillä, joten jarrutettua kyllä tuli. Täytyypä jossain välissä syventyä vagin jarruihin ja putsailla noita. Pösön jälkeen kyllä toivoin päässeeni eroon tästä hommasta. Välillä olleessa corollassa ei ollut ikinä vastaavaa, ei kyl ollut alujakaan alla.
Kaivoin sit tämmösen ylös, SÖÖTSILLÄ.
Eli tuo Passatin jarrujen häviäminen tässä kiinnostaa. Itellä siis '02, uitettu yksilö (aluvanteilla), ja jarrut häviää märällä/loskaisella kelillä jo lyhyen ajon jälkeen, kun jarruun ei hetkeen koske. Pienen jarruttamisen jälkeen taas toimii normaalisti, eli jotain paskaa sinne kerääntyy. Onko kellään hyviä vinkkejä "ominaisuuden" korjaamiseksi, oletteko vaihtaneet jotain jarrukilpiä tai paloja tjsp? Jos näin on, mitähän speksejä niissä tulisi olla?
Eli tuo Passatin jarrujen häviäminen tässä kiinnostaa. Itellä siis '02, uitettu yksilö (aluvanteilla), ja jarrut häviää märällä/loskaisella kelillä jo lyhyen ajon jälkeen, kun jarruun ei hetkeen koske. Pienen jarruttamisen jälkeen taas toimii normaalisti, eli jotain paskaa sinne kerääntyy. Onko kellään hyviä vinkkejä "ominaisuuden" korjaamiseksi, oletteko vaihtaneet jotain jarrukilpiä tai paloja tjsp? Jos näin on, mitähän speksejä niissä tulisi olla?
Vaihdoin uritetut ATE Power disc levyt eteen ja ongelma pieneni huomattavasti. Nyt jarruteho laskee vain todella huonolla kelillä pitkään vedessä tai loskassa ajettaessa ja palautuu normaaliksi n.0.5 sekunnissa jarruttaessa. (varmaan kaikissa autoissa jarruteho laskee todella huonolla kelillä). Tuntuu että reijitetyt saattaisivat olla vielä paremmat kuin uritetut, koska todella huonolla kelillä ilmeisesti tämä uratkin täyttyy liasta.
Onko noi ATE Power discit niinkun korvaavat levyt vakioiden tilalle (plug'n'play), vai meneekö siinä enemmältikin osaa vaihtoon? Mitä maksaa, kuka myy? Silti vähän ihmetyttää että muka pitäisi tollasta "erikois"kampetta vaihtaa ehjään ja uudehkoon autoon jotta sillä uskaltaa ajaa ulkona... + ettei nilläkään vika korjaannu täysin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa