Mk2 16v kölhvin ahtimen vesikierto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ketsa
-
Viestit: 91
Liittynyt: 11.10.2004 23:34

Mk2 16v kölhvin ahtimen vesikierto

ViestiKirjoittaja ketsa » 11.11.2004 15:30

Kuinka olette toteuttaneet?

Mitsun ahdin kyseessä, eli vesiputken sisähalkaisija vain 10mm. Paluu varmaan paisuntasäiliön linjaan, mutta mistä vesi kiertoon?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.11.2004 15:37

Itse ryöstin 8V koneessa alavesiletkusta, sopivalla halkasijalla oleva metalliputki missä on 10mm lähtö ja katkasin alavesiletkun, sit tungin sen putken sinne.
Paluu on paisuntasäiliöön nestepinnan yläpuolelle.

ketsa
-
Viestit: 91
Liittynyt: 11.10.2004 23:34

ViestiKirjoittaja ketsa » 12.11.2004 7:48

Ok. Pitää sitten askarrella tuonne, jos ei helpompaa ryöstöpaikkaa ole. Kiitokset vastauksesta.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 12.11.2004 11:44

Alavesiletkussa veden virtaus vaihtelee termostaatin avautumisien mukaan. Miten siinä turbolle ryöstetyssä käytännössä vesi lorisee? Taitaa olla kokeilun paikka. Omaan tein joskus ryöstöt samaan tyyliin lämmituslaitteen kennon letkuihin, niin tuli lyhyet vedot.
Broidin projektiin meinasin nykästä sen syyläriltä lähtevän ilmausletkun kulkemaan ahtimen kautta. Saa nähdä kuinka toimii. Ei tarttis mitään ryöstöjä mistään.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 12.11.2004 12:22

Syylärin ylälaidasta paisuntasäiliöön menevä letku turbolle ja turbolta paisuntasäiliöön. Kaikkein helpoin.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 14.11.2004 21:54

Minulla oli aluksi tuolla Donan mainitsemalla tavalla ja ei siellä vesi hirveästi tuntunut kiertävän tosin tämä johtui varmaankin rikkinäisestä syyläristä(?).
Seuraavaksi otettiin syylärin yläletkustä ja sitä kautta kiersi sen verran mitä ehdittiin kokeilla. Täytyy varmaan vielä talven aikana miettiä tuota uudestaan ellei sitten ahdin vaihdu ei-vesijäähdytteiseen malliin.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 14.11.2004 23:03

Kyllä siinä ilmausletkussa on joka kotterossa kovasti lorissut, mutta siinäkin virtaukseen vaikuttaa aika paljon onko termari auki vai kiinni. Tosin jonkin verran muuttuu joka letkussa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 14.11.2004 23:06

Tyhjäkäynnillä omissa tulee aika hiljaa nestettä, mutta heti kun antaa kierroksia nestettä tulee kunnolla siitä paisuntaletkusta.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 15.11.2004 2:37

Juu no mulla oli tuo vedenkierto muutenkin vähän niin ja näin. Syyläri tuuppas vettä vähän joka lävestä. Pitää katsoa miten toimii uuden syylärin kanssa sitten joskus.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 15.11.2004 5:58

Ja mulla noi turboautot on kesäautoja eikä niissä oo koskaan ollu termaria.

ketsa
-
Viestit: 91
Liittynyt: 11.10.2004 23:34

ViestiKirjoittaja ketsa » 15.11.2004 10:12

Jees. Pitää kokeilla sitten tuohon ilmausletkuun vain laittaa. Tämä kolffin raato on vain talviauto, eli sikäli paikka voi olla huono, mutta vähäisen väkästämisen määrä vie voiton.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 15.11.2004 10:45

Eikä sitä vesikiertoa välttämättä edes tarvita. Mulla oli takaveto Cossun garrett ilman ja hyvin toimi. Varmistat vaan jostain turboja remppaavasta firmasta. Tossa syylärin pikkuletkussa on se huono puoli, että jos se menee jostain syystä tukkoon esim. ahtimelta, niin voit heittää hyvästit kansipahville.

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 15.11.2004 11:18

lämppärinkennolta tulee putki missä pitäis olla haarotus suurinpiirtein kannen kohdalla niin siitä vaan vedät ahtimelle ja paluu paisuntasäiliön pikkuletkuun .toimii.jos sulla kerta vesipesä on ahtimessa niin miks helvetissä sitä ei kannattais käyttää ? kyllä ne laakerit siellä ahtimen sisällä joutuu muutenkin lujille.itse laittaisin varmasti vesikierron mukaan.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 15.11.2004 12:38

Lämppärin paluuputkessa on haara jos on kaasarimallin putki. Se on tosin vesipumpun imupuolella ja jos toisen letkun liittää paisarin ilmausletkuun syyläriltä ilmaus ei toimi niinkuin pitäisi.

ketsa
-
Viestit: 91
Liittynyt: 11.10.2004 23:34

ViestiKirjoittaja ketsa » 15.11.2004 13:51

Yksi tärkeä pointti ahtimen vaihdossa oli juuri tuo vesikierto. Ei kiinnosta istuskella pitkää jälkikäyttöaikaa kolffin raadossa..

RH
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 8:50

ViestiKirjoittaja RH » 15.11.2004 18:48

Mulle sanoi paikallinen turbovelho kun tuon GT35/40 ahtimen ostin että ei tarvitse sitä vesikiertoa kytkeä käyttöön. Se on lähinnä sitävarten kun uusissa autoissa pakolämmöt lähes jatkuvasti siellä +800asteen paikkeilla.
Tämmöisessä vanhassa roskassa missä ei ole suorasuihkutusta ja muita nykyauton herkkuja sitä ei siis välttämättä tarvitse käyttää. Uskoisin että ei siis ole ihan välttämätöntä sitä kiertoa käyttää muissakaan ahtimissa (Huom! sana uskoisin). Jollain voi tietysti olla parempaakin tietoa?

Normaali ajelun jälkeen en ole oikeastaan kertaakaan jälkikäyttänyt tuota vanhaa ahdinta (Holset H1E), jossa ei vesikiertoa edes ole. Ja hyvin on kestänyt noin 30tkm.
Normaaliajossa kun pakolämmöt ainakin mulla kieppui noin 400-500asteen pinnassa ja motarilla tietysti enemmän, niin en kokenut tarpeelliseksi ruveta jäähdyttelmään ahdinta tyhjäkäynnillä jolloin pakokaasunlämmöt oli noin 350astetta.

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 16.11.2004 14:11

Mulla on ainakin tuossa Jetassa oikein kiertovesipumppu kierrättämässä sen nesteen sinne turbolle... Ilmeisesti pumppu ei kuitenkaan pyöri aina, vaan turbon kyljessä olevan lämpöanturin ohjaamana.. Ei ole tullut seurattua letkuja sen tarkemmin mistä menee...

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 16.11.2004 15:23

Olisikohan turbon vesijäähdytyksellä ja öljynvaihtovälillä/tarpeella ja ahtimen pitkällä kestoiällä jotain tekemistä keskenään? Vesijäähdetyn ahtimen olettaisi pysyvän selvästi viileämpänä kuin pelkästään öljyjäähdytetyn ja siten grillaavan öljyä huomattavasti vähemmän -> öljynvaihtoväliä voidaan kasvattaa ja ahtimen huoltoväli kasvaa kun öljyä palaa vähemmän hiileksi tukkimaan ahtimen öljykanavia. Hyöty on varmaankin selkein pienien vakioturbojen ja ahdistavien pakosarjojen (korkeat vastapaineet) kanssa ja varsinkin lastutetuissa koneissa korkeiden pakolämpöjen kanssa. Isoilla viriturboilla ja kunnon sarjoilla lämpö pääsee kaasujen mukana paremmin ulos harakoilla eikä jää konetta, pakosarjaa ja turboa sulattamaan ja öljyjä ylikuumentamaan. Ja viriahtimen harvemmin tarvitsee satoja tuhansia kilometrejä kestääkkään, silloinhan pitäisi keksimällä keksiä syy vaihtaa isompaan ahtimeen ja ahdinkauppiaillekkin tulisi nälkä kun ei uusia menisi enää kaupaksi :)

Ei kai sillä auton polttoaineensyöttölaitteistolla ja iällä pitäisi pahemmin noihin pakolämpöihin vaikutusta olla, säädöistähän ne lämmöt on enemmänkin kiinni. Suurinpiirtein samanlaista bensan ja ilman seostahan siellä yleensä poltetaan, laihaseosmoottorit voi sitten olla tietysti hieman eri asia. Osakaasulla lämmöt pysynee uudemmissakin autoissa samalla tavalla kohtuu tasolla kuin vanhemmissakin raketeissa. Vasta kun kun niitä ahtoja käytetään niin toiminta-alueidensa ylärajoilla pyörivien vakiosysteemien lämmöt hyppäävät helpommin sinne 800+ lukemiin.
Viimeksi muokannut JariP, 16.11.2004 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RH
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 8:50

ViestiKirjoittaja RH » 16.11.2004 15:40

Jarip: kyllä mä olen ollut siinä uskossa että esim noissa uusissa 1,8t moottoreissa osakuormallakin pakokaasunlämmöt pyörii siellä 800asteen lukemissa, nin ainakin repo on kertonut.
Mitä lie sitten esim suorasuihkutus 2,0t:ssä, kun on ihan oikea suorasuihkutus, niin siellä päässee käyttämään vielä laihempia seoksia ilman noxien syntymistä.

JariP
-
Viestit: 195
Liittynyt: 23.7.2003 15:53

ViestiKirjoittaja JariP » 16.11.2004 16:10

Puhutaanko muuten nyt pakolämmöistä ennen vai jälkeen ahtimen? Oletan että ennen ahdinta?

Ei voi väittää vastaan kun ei paremmin tiedä. Mutta jos osakaasullakin pyöritään jatkuvasti jo 800 asteen tienoilla niin ei tarvitse ihmetellä jos esim pakosarjojen keston kanssa on ongelmia.

RH
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 8:50

ViestiKirjoittaja RH » 16.11.2004 21:23

Ennen tietysti.

En minäkään tiedä uusien autojen pakolämmöistä mitään, näin olen vain kuullut.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 16.11.2004 21:31

Aika paljon enemmän ongelmia on ollut noissa "vanhoissa kunnos vitosturboissa" pakosarjojen ja -pesien kestävyydessä, joissa ei lämmöt kuitenkaan ole läheskään sitä mitä nelisylinterisissä 20V moottoreissa.

Sellasta se vaan on...maailma muuttuu :D

racing
-
Viestit: 129
Liittynyt: 10.5.2004 12:28

ViestiKirjoittaja racing » 16.11.2004 23:09

niin joskus kauan sitten turbomiehet valittelivat paljon kun sen aikaset glygolit elikkäs jäähdytinnesteet oli haittana turbojen laakereille. jos jostain syystä oli päässyt ohivuotamaan tai pidemmän ajan ollut seisonnassa tai ihan mistä helevatan syystä tahansa niin oli damagea saanu aikaan, mutta eipä niitäkään juttuja ole enää kuulunu.ilmeisemmin nyky jäähdytinmömmöt on senverran parempaa tavaraa.who knows.mutta ainaski mää laittasin omiin vehkeisiin vesikierron jos pitäisi valita .ilmeisemmin sen verran pienet on jannun turbot :)

jarkkoma
-
Viestit: 377
Liittynyt: 11.7.2004 17:01

cooling

ViestiKirjoittaja jarkkoma » 12.10.2005 23:29

mites ns. pikku syyläri keulille oma sähkö v-pumppu antimeen ja niin edelleen??? Tomiva vaihto ehto?? vai?

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 14.10.2005 15:18

Miksi tehdä niin vaikeasti?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 59 vierailijaa