75hv to 90hv
Valvoja: ffp jäsenet
75hv to 90hv
tiedosta kiitollinen
75hv ei riitä turvallisiin ohituksiin variantilla, onko tietoa millä tavoin edullisimmin tehonnostoa?
75hv ei riitä turvallisiin ohituksiin variantilla, onko tietoa millä tavoin edullisimmin tehonnostoa?
Halvalla et saa mitään. Tarkoittaa että tonnilla päsee alkuun. Ja kaikki virittely menee aina enempivähempi pelailuks: omavalmisteosat tarvii omavalmistehuoltoa/korjausta, tyhjäkäynnit ja päästöt voi olla mitä sattuu jne.
Eriasia on jos lähtee hakee rahalla&ammattiatidon avustuksella voimaa, kuluista ja mahdollisista ajoa sekä katsastusta haittaavista sivuvaikutuksista huolimatta. Mutta ne vehkeet on harvemmin ympärivuotisia käyttiksiä....
Ruiskun vaihdosta on turha nähdä unta. Ajonesto/moottorinohainlaite/mittaristo kommunikoi keskenään, joten ruiskun vaihto aiheuttaa "pientä" lisäaskartelua sähöjen kanssa. Puhumattakaan siitä about 1500euron hintaisesta päästötestista jonka joudut teettää kun meet sorkkimaan vähäpäästöistä moottoria.
Että kun laitat sen muutaman tonnin virittelyrahan välirahaksi johkii toiseen autoon, niin pääset helpommalla ja saat toimivan auton joka pelittää orggisosilla.
Jos kummiski haluat ajaa golffillas, niin sitä pitää opetella kattomaan pisempi suora ohitteluun ja yrittää piiskata sitte sen verran enempi että ehtii...
Eriasia on jos lähtee hakee rahalla&ammattiatidon avustuksella voimaa, kuluista ja mahdollisista ajoa sekä katsastusta haittaavista sivuvaikutuksista huolimatta. Mutta ne vehkeet on harvemmin ympärivuotisia käyttiksiä....
Ruiskun vaihdosta on turha nähdä unta. Ajonesto/moottorinohainlaite/mittaristo kommunikoi keskenään, joten ruiskun vaihto aiheuttaa "pientä" lisäaskartelua sähöjen kanssa. Puhumattakaan siitä about 1500euron hintaisesta päästötestista jonka joudut teettää kun meet sorkkimaan vähäpäästöistä moottoria.
Että kun laitat sen muutaman tonnin virittelyrahan välirahaksi johkii toiseen autoon, niin pääset helpommalla ja saat toimivan auton joka pelittää orggisosilla.
Jos kummiski haluat ajaa golffillas, niin sitä pitää opetella kattomaan pisempi suora ohitteluun ja yrittää piiskata sitte sen verran enempi että ehtii...
Kylläkai sillä golfilla ohi pääsee kuhan vaan antaa runtua tarpeeksi sille. Jos 1.1 fiestallakin kerkiää "hyvin" ohi ;). Ei vaan passaa lähteä ihan toisen perästä kiihyttää ohi, vaan ottaa hiukan matkaa eessä olevaan että saa paremmin kiihdytettyä nopeutta siihen ohitus tilanteeseen. Niin ei tule niin riskialttiita ohituksia.
Taitaa olla siestassa vähä parempi teho/paino-suhde ku tollasessa golffissa....
Mut jos tota virittelyä vielä spekuloi, niin eihän se ihan tuhoon tuomittu ajatus ole (käyttiksen kohdalla). Pitää vaan tiedostaa tarvittava budjetti, mahdolliset tehotavoitteet ja muut vireistyksen mukanaan tuomat "ominaisuudet". Mut aina kun halutaan halvalla helposti lisää voimaa niin ollaan menossa perse edellä puuhun, sellasta ratkasua kun ei ole olemassakaan. Ja normaali käyttöauton omistaja ei välttämättä etukäteen tiedosta, että sellai vireistetty kone ei sitten välttämättä ole yhtä kestävä, varma, huoltovapaa, helppohuoltoinen jne. Ja tokihan ne myös huoltokorjaamossa osaavat jalon vittuilun taidon, jos siihe pitääkin alkaa laitella jotain erilaisia tulppia ku huoltokirjassa mainitaan, ilmansuodattimen paikalla onkin joku hiton pestävä twisteri yms.
Omalla kohdalla homma on kaikenkaikkiaan pelannu ihan hyvin. Kaikki huollot ja vireistykset(suunnilleen kantta lukuunottamatta) tehään ite. Mutta nyt kun hyvin tietää että moposta ei saa moottoripyörää, niin tuskin tekisin kyseistä hommaa uudestaan. Sit tietysti jos olis joskus johonkin tyytyväinen, niin eikai siinä sitte mitään. Ajelis vaan maailman tappiin asti suu messingillä...
Mut jos tota virittelyä vielä spekuloi, niin eihän se ihan tuhoon tuomittu ajatus ole (käyttiksen kohdalla). Pitää vaan tiedostaa tarvittava budjetti, mahdolliset tehotavoitteet ja muut vireistyksen mukanaan tuomat "ominaisuudet". Mut aina kun halutaan halvalla helposti lisää voimaa niin ollaan menossa perse edellä puuhun, sellasta ratkasua kun ei ole olemassakaan. Ja normaali käyttöauton omistaja ei välttämättä etukäteen tiedosta, että sellai vireistetty kone ei sitten välttämättä ole yhtä kestävä, varma, huoltovapaa, helppohuoltoinen jne. Ja tokihan ne myös huoltokorjaamossa osaavat jalon vittuilun taidon, jos siihe pitääkin alkaa laitella jotain erilaisia tulppia ku huoltokirjassa mainitaan, ilmansuodattimen paikalla onkin joku hiton pestävä twisteri yms.
Omalla kohdalla homma on kaikenkaikkiaan pelannu ihan hyvin. Kaikki huollot ja vireistykset(suunnilleen kantta lukuunottamatta) tehään ite. Mutta nyt kun hyvin tietää että moposta ei saa moottoripyörää, niin tuskin tekisin kyseistä hommaa uudestaan. Sit tietysti jos olis joskus johonkin tyytyväinen, niin eikai siinä sitte mitään. Ajelis vaan maailman tappiin asti suu messingillä...
Niinpä mutta epäilen silti että kiihtyvyys on tuollaisessa golfissa parempi. Kun 100km/h jälkeen ei tupannut óikeen enään vauti nousta,enemmänkin kuski kiihtyi. Kyllä tuon tehoisella autolla kuitenkin vielä pitäisi ohittaan normaalisti pystyä, porukoilla on 1.6i corolla farmari ja silläkin saa ohitukset tehtyä vaivatta. Ja Siesta oli siis 85vm.
1.6i corolla farmari ja silläkin saa ohitukset tehtyä vaivatta
Niin aivan varmasti saakin, mutta ootko sattunu kahtoo rokollan teknisiä tietoja? Vuosimallista riippuen siellä on jotai 84kW/145Nm ja noin 1100kg. Esimerkkitapauksen golffissa 55kW/140Nm ja noin 1100kg. Eli ominaisuudet ei oo ihan samalla viivalla... Taitaa yksnelonenkin rokolla liikkua vastaavasti tai jopa livakammin kuin edellämainittu kolpero!?
Ja jos suoraan sanotaan niin noi volkkarin ykspisteruisku 8V koneet on ihan perseestä. Parilitrasella monipisteruutalla pärjäilee ihan ok, mutta noi muut: voi voi... Että jos joku joskus kokee tuskaa 75heppasen kolmosgolffin kanssa, niin kai se on ihan ymmärrettävää? Vähintäänkin suotavaa. Ja ennalta arvattua.
Kyllähän sitä 68hp sdi:lläkin menee "heittämällä" turvallisesti ohi, jos ei aivan puskurissa roikkuen kärky tilaisuutta. Se on tekniikkalaji.
Tietysti jos yli 140km/h on vauhtia, niin paranee pysyä sillä omalla kaistalla...
Siinä vaiheessa kannattaa vaihtaa jo autoa jos pitää niin kovin hurjastella ;)
Tietysti jos yli 140km/h on vauhtia, niin paranee pysyä sillä omalla kaistalla...
Siinä vaiheessa kannattaa vaihtaa jo autoa jos pitää niin kovin hurjastella ;)
Samaa mieltä, omalla 51kW Golfilla pystyy ihan hyvin ohittelemaan satasen alueellakin, kun vaan ennakoi tilanteen eikä lähde puskurissa roikkuen ohitukseen. Tosin antaisihan se pieni teholisä vähän lisämarginaalia, mutta nykyiselläkin tulee toimeen...
Noista 8V koneista sen verran, että nuo on enemmänkin tuollaisia kestäviä "työjuhtia". Ei ole otettu ihan kaikkea tehoa ulos, mutta taloudellisuus on mainio verrattuna vaikkapa tuohon Corollan 1.6i-koneeseen.
Noista 8V koneista sen verran, että nuo on enemmänkin tuollaisia kestäviä "työjuhtia". Ei ole otettu ihan kaikkea tehoa ulos, mutta taloudellisuus on mainio verrattuna vaikkapa tuohon Corollan 1.6i-koneeseen.
B) olla ohittamatta jos ei osaa ;)
Tämä pätee, oli sitten millä tahansa autolla ohittamassa. Jatkuvasti tulee tilanteita joissa edellä / takana tuleva kärkkyy ja kyttää ohitusta jopa 4 kertaa minun 8v-ykspisteruuttaa tehokkaammalla autolla, mutta ei pääse ohi samassa tilassa, jossa menen tuolla vanhuksella turvallisesti useista autoista (jopa rekoista) ohi.
Taitaa yksnelonenkin rokolla liikkua vastaavasti tai jopa livakammin kuin edellämainittu kolpero!?
-93 AMS:stä kattelen ja 55 kW 1,8 Vento on ohituskiihtyvyysmittauksissa samaa tasoa (puolisen sekuntia nopeampi) 65 kW 1,4 korollan kanssa ja sataseen taas korolla noin sekunnin nopeampi. Tojottimen kokonaisvälitykset on selvästi lyhemmät.
Ei ne aivan niin perseestä ole ne 8v-ykspisteruiskut, mut ne ei sovi kisakireitä katu-uskottavuutta pönkittäviä ajosuorituksia rakastaville.
Kas, täällä on taas kerran koolla osaavaa porukkaa, kun ihan millä tahansa viidenkymmenen heposen kipolla mennään rekoista ja autoletkoista ohi ja jokakerta "ihan heittämällä".
Huoh... ...Hymiö.
Huoh... ...Hymiö.
Viimeksi muokannut J.N, 22.9.2006 22:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kas, onpas täällä taas kerran osaavaa porukkaa, kun ihan millä tahansa viidenkymmenen heposen kipolla mennään rekoista ja autoletkoista ohi ja jokakerta "ihan heittämällä".
No niin. Laskeskelepas MaxxJJ huvikses kuinka pienellä nopeuserolla ohitukset sujuvat ja kuinka pienessä ajassa ja matkassa.. Ja siitä sitten voi vetää johtopäätöksensä kuinka hirveästi sitä tehoa tarvitaankaan (tai lisäopettelua siihen ohittamiseen?). Tarvittavan nopeuseron saa syntymään jo siellä ohitettavan takana ennakoidessa tulevaa ohitustilannetta.
Tuosta osaamisesta en sano muuta kuin että Suomen(kin) tieliikennettä liiankin kanssa töissä seuranneena täällä ei todellakaan osata ohittaa.
Tehoa ei tarvii yhtään enempää, kunhan vaan osaa hommansa ja ainakin miun tulitikkuaskin kokoinen kippo on ihan tarpeeks tehokas. Just...
Ei kai tässä ole kukaan käynyt kinaamaan siitä mikä on tarpeeks tehokas, vain todennut että ohi pääsee noillakin turvallisesti?
Tässä mennään jo hieman offtopic, mut on itsekkin kommentoitava tuota voiman tarvetta ohituksessa. Täällä meillä päin suomea(savo), tiet eivät ole kovinkaan suoria ja yleensä metsä peittää näkyvyyden mutkan jälkeen. Joten ohituksia on yleensä aika hankala ennakoida, eli on ajettava siinä ihan imussa ja " kurkittava" koko ajan että missä olisi saumaa spurtata ohi. Tästä hyvänä esimerkkinä Jyväskylä-Joensuu väli. Aika paljon rekka liikennettä ja suurin osa matkasta hyvin kiemuraista tietä. Ja varsinkaan jos ei tunne tietä kuin omia taskujaan, niin ennakoiminenkin on hankalaa. Olen ajellut eri tehoisilla autoilla, ja voin sanoa että täällä mutkaisilla ja mäkisillä teillä on huomattavasti turvallisempaa ja helpompaa ohittaa kun pystyy lähtemään nopeasti "paikaltaan" kun tilaisuus tulee. Joillain pienillä katiskoilla yksinkertaisesti itsesuojeluvaisto ei anna aina lähteä ohittamaan, vaikka tilaa olisi. Koska jos sieltä mäen takaa tuleekin auto, niin matka missä pitäisi päästä ohitse, onkin yht'äkkiä kaksi kertaa lyhyempi.
^Juurikin noin.
Ja ennenko kukin kauheesti pullistelee kuinka milläkin moppelolla pääsee viskaamalla ihan mistä tahansa ohi, niin kurkatkaa se omamassa siitä rekisteriotteesta. Sellai 800kilonen 51kW tehoinen koirankoppi(esim. golf2) kun aikaansaa sen ratkaisevan nopeuseron pikkasen herkemmästi kuin esimerkkitapauksen 1100kg 55kW varianttikolffin tehopakkaus. Koklatakaa jos ja kun ette usko. Ja se malmikasa ei ryömi rekan ohi minkään muun asian ansiosta kuin pellin alla vaikuttavalla voimalla.
Se on totta että huonolla teho/painosuhteellakin pääsee, kunhan ennakoi(arvaa), piiskaa hullusti ja ottaa tarpeettomia riskejä. Mutta homma onnistuu turvalisemmin, vähemmällä hermojen menetyksellä&kärkkymisellä ja huomattavasti pienemmällä ohitusmatkalla&ajalla jos on vaikka keskimääräsitä parempi teho/painosuhde. Lisäksi verenpaine nousee vähemän ja matkanteko on paljon hauskempaa...
Mut jos joku tykkää laskea tarvittavia nopeuseroja ja matkoja niin siitä vaan. Ja jos alitehosella kipolla ajelu on jonkun mielestä nautinnollista, niin en pistä sitäkään pahakseni.
Ja ennenko kukin kauheesti pullistelee kuinka milläkin moppelolla pääsee viskaamalla ihan mistä tahansa ohi, niin kurkatkaa se omamassa siitä rekisteriotteesta. Sellai 800kilonen 51kW tehoinen koirankoppi(esim. golf2) kun aikaansaa sen ratkaisevan nopeuseron pikkasen herkemmästi kuin esimerkkitapauksen 1100kg 55kW varianttikolffin tehopakkaus. Koklatakaa jos ja kun ette usko. Ja se malmikasa ei ryömi rekan ohi minkään muun asian ansiosta kuin pellin alla vaikuttavalla voimalla.
Se on totta että huonolla teho/painosuhteellakin pääsee, kunhan ennakoi(arvaa), piiskaa hullusti ja ottaa tarpeettomia riskejä. Mutta homma onnistuu turvalisemmin, vähemmällä hermojen menetyksellä&kärkkymisellä ja huomattavasti pienemmällä ohitusmatkalla&ajalla jos on vaikka keskimääräsitä parempi teho/painosuhde. Lisäksi verenpaine nousee vähemän ja matkanteko on paljon hauskempaa...
Mut jos joku tykkää laskea tarvittavia nopeuseroja ja matkoja niin siitä vaan. Ja jos alitehosella kipolla ajelu on jonkun mielestä nautinnollista, niin en pistä sitäkään pahakseni.
Kun se tilanne olisikin sama, kuin paikallaanolleessa :/
20- metrinen rekka ajaa 80km/h 100km/h alueella:
Rekka siis kulkee viidenneksen hitaammin, mitä rajoitus on -> ohi on päästävä.
Pysähtyneenä ollessa tuo rekka tulisi ohitettua satasen vauhdilla alle sekunnissa.
Mutta maantiellä: rekka kulkee siis n. 22m/sek (22,22m), henkilöauto satasen vauhdilla n. 28m/sek (27,78m).
20 metrin mittaisen rekan ohittamiseen siis menee reilut 3 sekuntia (3,3sek), jolloin ollaan taas jo matkattu 100 metriä.
Ja tämä vielä laskettu paljon pyöristellen ;)
Todellisuudessa taas ihan eri lukemia, 150-200 metriä helposti.
EDIT: Ja tässä siis oletettu, että mittarissa on jo valmiiksi se 100km/h kun lähdetään ohittamaan, eikä ylinopeutta ajeta :)
20- metrinen rekka ajaa 80km/h 100km/h alueella:
Rekka siis kulkee viidenneksen hitaammin, mitä rajoitus on -> ohi on päästävä.
Pysähtyneenä ollessa tuo rekka tulisi ohitettua satasen vauhdilla alle sekunnissa.
Mutta maantiellä: rekka kulkee siis n. 22m/sek (22,22m), henkilöauto satasen vauhdilla n. 28m/sek (27,78m).
20 metrin mittaisen rekan ohittamiseen siis menee reilut 3 sekuntia (3,3sek), jolloin ollaan taas jo matkattu 100 metriä.
Ja tämä vielä laskettu paljon pyöristellen ;)
Todellisuudessa taas ihan eri lukemia, 150-200 metriä helposti.
EDIT: Ja tässä siis oletettu, että mittarissa on jo valmiiksi se 100km/h kun lähdetään ohittamaan, eikä ylinopeutta ajeta :)
Tuosta osaamisesta en sano muuta kuin että Suomen(kin) tieliikennettä liiankin kanssa töissä seuranneena täällä ei todellakaan osata ohittaa.
Itse olen melkein iltayöstä arkipöivänä, kun liikennettä ei enää ollut nimeksikään, saanut sakot ylinopudesta ohittaessa. Tuon jälkeen olen ohittanut hiukka hitaammin... Poliisi ei 25kmh ylitystä hyväksynyt, vaikka tie oli suora, näkyvyys hyvä ja lisäksi olin ajanut tutkan mukaan ennen ja jälkeen ohituksen kuulemma ihan sopivaa nopeutta. Mikään asian haara ei lieventänyt sakkoja. Lisäksi ko. paikalla oli seuraavana päivänä kesärajoitus, eli sakkoja ei enää olisi saanut.
Eli opetus: Älä ohita "turvallisesti" vaan hitaasti. Tämä oli suomen poliisin kanta.
mielenkiintoista että verrataan jonkun 1.4 corollan ja 1.8 volkkarin kiihtyvyyksiä keskenään...? onpa tasapuolista
Kumpaakin merkkiä rakentaneena/harrastaneenna ottasin tuon toyotan padan huomattavasti mieluummin virittettäväksi, pienemmällä rahalla enemmin tehoa ja varmasti kestää nipussa eikä kulutuskaan päätä huimaa...
1.8 venton sais varmasti kulkee jo mukavasti kun vaihtas sen laatikon jossa on aivan ylipitkät välitykset tiheämpään enkä ihmettelis vaikka kulutus hieman laskisikin kun ajetaan RAJOITUSTEN mukaan....
tuollaisen 2.0 8v venton kansi virtaa justiinsa 122hp imusarjan kaa oman nokkansa maksiminoston kanssa, eikä hyödy yhtään kireämmästä nokasta, jne... siinä tais olla vakiona 110-115hp MorGo teki yhden tullaisen kannen... se on alkujaan ihan tavan talousmoottori... niin sai vrtaamaan huomattavasti paremmin muistaakseen tais olla luokkaa150hp kaikkineen sarjoineen, niin 11:1 puristuksilla muuttu melkoisesti tommoinen vento muuta siihen autoon ei tullu ku vapaavirtaussuodatin, arviolta tehot oli 130-140 hp välissä.
Kumpaakin merkkiä rakentaneena/harrastaneenna ottasin tuon toyotan padan huomattavasti mieluummin virittettäväksi, pienemmällä rahalla enemmin tehoa ja varmasti kestää nipussa eikä kulutuskaan päätä huimaa...
1.8 venton sais varmasti kulkee jo mukavasti kun vaihtas sen laatikon jossa on aivan ylipitkät välitykset tiheämpään enkä ihmettelis vaikka kulutus hieman laskisikin kun ajetaan RAJOITUSTEN mukaan....
tuollaisen 2.0 8v venton kansi virtaa justiinsa 122hp imusarjan kaa oman nokkansa maksiminoston kanssa, eikä hyödy yhtään kireämmästä nokasta, jne... siinä tais olla vakiona 110-115hp MorGo teki yhden tullaisen kannen... se on alkujaan ihan tavan talousmoottori... niin sai vrtaamaan huomattavasti paremmin muistaakseen tais olla luokkaa150hp kaikkineen sarjoineen, niin 11:1 puristuksilla muuttu melkoisesti tommoinen vento muuta siihen autoon ei tullu ku vapaavirtaussuodatin, arviolta tehot oli 130-140 hp välissä.
kyllä ainakin mun 66kW golf kulkee ohitusnopeuksissa juuri paremmin kuin esim 1,6l twincam 72kW ropollat sun muut.. 0-100 on se jossa häviää.. mut varmari ja 55kW voi ollakkin jo eri juttu.. no esim 1,6 neloskoppa farkku menee jo valittamatta ohi, ellei ohitettava ole tahallaan tätä estämässä tehokkaammalla moottorillaan..
OT: Joskus harvoin lainailen Carina II twincamia (1,6l, 105hp), tuohon 51kW Golfiin verratuna ero on yllättävän laimea. Jotenkin tuntuu siltä että Japanilaiset hevoset olisivat pienempiä :)kyllä ainakin mun 66kW golf kulkee ohitusnopeuksissa juuri paremmin kuin esim 1,6l twincam 72kW ropollat sun muut.. 0-100 on se jossa häviää
Tai sitten tehdas on ilmoittanut Golfin teholukemat hieman alakanttiin...
Toki onhan Carinassa painoakin lähes 200kg enemmän.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa