Corrado 16VG60 -> G60 syncro

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 24.9.2011 18:45

Kuva

Tuollainen -89 corrado löytyi kaksi ja puoli vuotta sitten Laitilasta. Auto ei ole vähäpäästöinen joten haaveissa olleeseen 16vg60 koneeseen alkoi osien metsästys. Valtavasti osien etsimistä ja itse tekemistä ja tuon sai käyntiin kesälomalla. Ajoon se on tarkoitus saada ensi kesäksi. (ihan niinkuin tälle ja viime kesälle...) Pieniä juttuja tarvii vielä laitella kuntoon ja selvittää öljyvuodon alkuperä...

Moottorinohjauksena on MS2 joka huolehtii myös sytkästä. (vw hukkakipinä...)

Alustassa on kunnostettu FK:n koenigsport, puslat vaihdettu ja paremmat jarrut asentamista vaille valmiit. Etu- ja takavakaaja on tilattu, kevääksi kiinni...
Viimeksi muokannut MXU, 11.11.2016 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.9.2011 19:04

Iso peukku! Siis viimein (melkein) valmis?

/Wille/
-
Viestit: 64
Liittynyt: 12.11.2008 17:16

ViestiKirjoittaja /Wille/ » 24.9.2011 19:28

Kuulostaa loistavalta. Juttua ja kuvaa vain reilusti jakoon.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 24.9.2011 19:48

Lähinnä tuo öljyvuoto tekee viivästyksen, ei pääse leimalle... (tarvii vielä pyöränsuuntaukset ja teholapun...) Talliin ei sovi kun tarvii parsia käyttökippoja ja seuraavaan kahteen viikkoon ei kerkee tekeen mitään.

Joop, mut asiaan...
Eli peruskone KR, männät ja veivit S4 audista...
kone hankittuna
venttiilikoneisto

Kone samantien auki ja suht siistiltä näytti.
Vanhat hoonausjäljet näkyy...
Suht siisti kansi...

Audin männät ja veivit oli poksahtaneesta koneesta ja yksi kangista menikin myöhemmin vaihtoon.
männät ja veivit
toiselta puolen

Noista männät oli oikein hyväkuntoiset ja veivit kävi ultrattavana, niille tehtiin tunkeumaainetesti sekä mitattiin ja oiottiin. (ja tietysti kiillotus ja tasapainoitus)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 24.9.2011 23:29

Männät pestiin ja laki puhallettiin varovasti lasikuulalla. Sen jälkeen mikrokuulapuhallus et sai rengasurat puhtaaksi...

Putsatut männät
Tuossa vielä KR:n mäntä ja audin mäntä vierekkäin...
Öljysuuttimille tarvi pikku kolon...
Mäntä/veivipaketit kasassa

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5031
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.9.2011 17:52

Miten pitkälle tommosen G-laaderin tuotto riittää?

Eihän noita G60 16v koneita liikaa ole joten peukut siitä.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 25.9.2011 18:08

tuossa on vajaa kolmesataa... Mut on aika reilusti muutenkin viritetty. vwvortexilla näkyy olevan 220 ja 250 välillä useampi.

Geen syrjäytys on 860cm^3 per kierros ja hyötysuhde vähän eatonia parempi, siitä varmaan sais laskettua karkeasti. Kompurakartta ei oo koskaan sattunut kohdalle

samza
ffp jäsen
Viestit: 1569
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 25.9.2011 19:50

Tätä projektia tuli seurattua suurella mielenkiinnolla tuolla corradoclubin sivuilla aikanaan, näkyy vaan sivut olevan kuolleet pois.

Iso peukku harrastamisesta :)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 25.9.2011 20:38

Juu, tätä tuli tosiaan siellä kirjoiteltua... Vähänhän tämä on vanhan kertausta...

Geen kiinnikkeet käy suoraan KR:n lohkoon mut koneen huohotus on toteutettu eri tavalla. Vaihtoehtona olisi ollut ostaa öljyn täyttöaukkoon adapteri josta voi hoitaa huohotuksen tai budjetilla tehdä itse...

KR:n huohotinkoppa on alumiinia joten geen omasta takajalasta yhdistelemällä saa sopivan.
koppa putsattuna
Geen kannake jigissä
vielä toinen kuva jigistä
jyrsinkoneessa vanha kannake poikki
Palat jigiin
hitsaten edestä
ja takaa

Geen jalka oli vielä jollain lailla hitsattavaa seosta mut huohotinkoppa oli aika ikävää tavaraa, kuten jäljestäkin voi päätellä...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 26.9.2011 20:52

Konetta on rakennettu ottaen vähän mallia volkkarin Limited edition mallista... Niissä käytetään sciroccon 16V imusarjaa jossa kaasuläppä on askin päällä. Ebay ois tarjonnut reilulla kolmellasadalla sekä postikuluilla sellaisen joten tee se itse-linja sai jatkua...

Vanha paikka umpeen ja uus laippa päätyyn...
tuolta se pitäisi kaivaa...
aukirouhittu...
Laippa kiinni
Loputkin hitsattuna...

Firecloud
-
Viestit: 153
Liittynyt: 3.4.2008 11:42

ViestiKirjoittaja Firecloud » 26.9.2011 22:35

Komea projekti!

Kaverilla on ainakin alumiinin hitsaus hyppysissä.

Itsekin kun saisi tuon G-laaderin tonne oman konepellin alle..

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 28.9.2011 19:57

Kannen vanhaan vesiliitäntään ei saanut digifantin antureita kiinni ja joten nikkaroin sellaisen. Tilanpuute kyllä pakotti sitten toisen anturin kannen päätyyn, lämppärikennon letkulähtöön...

Vanhasta oleelliset mitat solidworksiin ja suunnilleen tuommoisesta sit ratoja tekemään (osista koneistettu, multibodyrakenne et sai jokaiselle osalle erikseen tehtyä radat...)
Kuva

Koneistettuja osia...

Tuollainen oli sitten valmis tuotos:
edestä ja
takaa

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 29.9.2011 6:47

^ No huhhuh. Siinä on tekemisen meininkiä :D

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5031
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 29.9.2011 6:54

Iso peukku Cad/Cam/Cnc-työskentelylle!

Onko tuo osa puhallettu vai elokstoitu?

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 29.9.2011 7:55

Noita alumiiniosia tuli tehtyä reilusti ja kaikki kävi sitten lopuksi eloksoinnissa. Mut siitä myöhemmin =)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 29.9.2011 19:48

Kuva

Tähänastiset soviteltu paikalleen...

Kohdalle sattui sopivasti peltisarja joka tosin oli niin hinnaltaan kuin kunnoltaan alhainen. Supersprintin tuotos, kuitenkin senverran vanhaa tuotantoa et ensiöputket oli mustasta...

Ensiöputket paikallaan...

Sarja vuoti pahasti ja jouston laipat oli aivan valmiit... Paikan sai putkien väliin mut täysin tiivistä saumaa en onnistunut hitsaamaan.
Laitoin sit vielä toisen pellin
Ja kyllähän sen vähän piti kutistua...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 30.9.2011 12:35

Ruostuneiden laippojen tilalle tein levykuvat ja leikkautin varaosia.

levyleikkeet...
Kasailua...
Hitsattuna...
Pinnoitettuna...

Kollektorin puoli oli tosiaan ruostumatonta tuossa sarjassa mut ensiöputkiin suihkuttelin cermakromen ettei ihan niin joutuisasti lahoa. Toinen syy oli pakosarjan yläpuolelle tuleva laturi...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2553
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.10.2011 12:55

Melko köykäsestä värkistä teit pakosarjanlaipat. Ite oon tavannu tehä 10-12mm tavarasta.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 1.10.2011 17:16

Kannen laipat jäi vanhat, ne oli ~10mm paksuja. Nuo mitä leikkautin, tuli joustoliitokseen. 2mm levyä... Orkkikset oli kans parimillistä mut korroosio oli tehnyt tehtävänsä...

Tuommoisessa kunnossa oli kollektorin puoleiset laipat
Laipat heppailtu
ja hitsattuna
Tuossa vielä sovitettuna ensiöputkiin

GTi-Perttu
-
Viestit: 2553
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 1.10.2011 21:18

Ahaa! :) No joo. Nyt käy paljon paremmin järkeen. Ootkos muuten kattonu mitä nuo peltisatsit maksaa e-bayssä?

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 1.10.2011 22:10

Silloin katselin Suomesta noita ja kiinakopiotkin oli reilusti päälle satasen.
Uusi supersprintin sarja ois ollu kymmenen kertaa kalliimpi...

Tuon heikon kunnon takia hinta oli senverran alhainen et se tuli ostettua. Putkien mitat on laskukaavojen mukaan suht oikeen mittaset ja alunperin olikin tarkoitus vain käyttää noita mallina et saa väännettyä uudet. Päädyin sit kuitenkin kunnostamaan vanhan.

Juup, seuraavaks rupesin sovittaan kaasuläppää ja nettikeskustelustakin selvisi ettei se sinne suoraan mahdu.
Kun paluuläpän vivusto ottaa kiinni

Tuo sama tilanne olisi tullut vaikka olisikin ollut sciroccon imusarja...

LE:n koneessa on mutka imusarjan ja kaasuläpän välissä. Niitä ois saanut ostettuakin (kalliilla) mut... Tein itse ja säästin...

Ajoin CNC:llä laipat ja hakkasin pallovasaralla 2mm pelin väliin

Taustatyönä mylläsin nettiä ja koitin kaivaa mittasuhteita mihin kohtaan kaasuläpän pitää tulla...

aikansa kun niitä hakkasi niin alkoi istumaan...

Kaasuläppä kiinni
Virranjakajalle jäi sopiva tila ja konepelti saattaa mennä kiinni

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 2.10.2011 17:51

Orkkis liitäntä tyhjäkäyntiventtiilille

Yksinkertaisempi riittäisi eli jyrsinkoneessa turhat pois ja tigillä tulppa..

Puhalluskaapin kautta paikalleen

Lasikuulapuhalsin kasan muita osia ja vein
sinkitykseen

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5031
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 2.10.2011 18:43

Eikös tämän voisi jo siirrellä tuonne projektipuolelle? :)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 2.10.2011 19:05

Minun puolesta... vielä on tarinaa jäljellä... =)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 4.10.2011 20:50

Seuraavaksi oli vuorossa suutintukki. Tein 3D-mallin jatulostin paperikuvan josta sai saksittua sovitusmallin.

Sorvin terävalikoima oli heikko eikä sillä olisi saanut neljää samanlaista suutinholkkia (ei ainakaan sellaisia joissa o-renkaat ois pitänyt), joten päädyin tekemään ne jyrsinkoneella.

Ekan jälkeen sovitus

Kuva
Suutintukin runko ajettuna. Tuosta vois senverran paljastaa et kymmenen millin läpireikä on porattu vain yhdestä suunnasta ja heittoa tuli alle 0,2 milliä reikälinjalle...

Hieman esilämmitystä ennen hitsausta

umpisaumat

Koesovitus imusarjaan

Kiinnikkeet koneistettuna

ja vielä kunnolla kiinnitettynä imusarjaan

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 7.10.2011 7:11

Eikö imusarjan olisi saanut otettua IVvapari GTi:stä. Eikös ainakin 1.8 moottorisessa ole kaasuläppä vasemmalla puolella.

Tällöin nyt tietty olisi jäänyt kokematta tuo rakentamisen into.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 7.10.2011 7:25

Muovinen imusarja on hiton huono ahdettuun vehkeeseen ja enemmän siinä olisi ollut sovittamista...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 7.10.2011 19:57

Paras vaihtoehto ois ollut 16V sciroccon 50mm imusarja, on vaan vähän harvinaisia.. (lue älyttömän hintaisia)

Dopi järjesti säädettävän nokkapyörän

Vanha hihnakiristin ei käynyt enää joten se päätyi seuraavaksi suunnittelupöydälle. Paperisapluunalla alumiinipellille ja koittaan mittoja. Tästä ei valitettavasti ole kuvia mut toimivat mitat kun sai niin...

Hihnankiristäjä alkaa tulla esille...

valmiiksi ajettuna

Ja paikallaan

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 9.10.2011 11:34

Jäi näköjään välistä...
Suutintukin jälkeen tein paikan polttoaineen paineensäätimelle

Tuon 16:sta venttiilisen jakopää on 6mm ulompana kuin 8v:n joten apulaitteiden osalta päädyin siirtämään koko remmilinjan tuon 6 milliä. Laturin osalta se meni oikein hyvin, korvakkeen ja lohkon väliin tarvi 4mm levyä. Tältä pohjalta pääsi rakentaan kiinnikkeitä.

Laturin toinen poski käännetty 90 astetta et korvakkeet sattuu parempiin paikkoihin.

Laturin toinen kannake hitsattuna

Tuolla edellisellä kannakkeella laturi sen verran kiinni et sai paperimallein testattua.
Eli Solidworksillä malli, paperikuva jne...

Plasmalta tullut hihnankiristäjän kiinnityslevy
sekä laturin kannakkeen osat

Hihnankiristäjän runko kasattuna

Paikallaan kiristäjän jousen kans
Tuossa vielä polttoaineen paineensäädin kiinni samassa paketissa

Laturinkannake eteni samalla systeemillä...
Palat väänneltynä ja hitsattuna

Lasikuulalla siistiksi ja paikalleen

Tuossa vielä laturi laitettu paikalleen.

Ai nii, jos joku tarvii noista tehdyistä osista cad-malleja (ei kaupalliseen käyttöön) niin ottaa yhteyttä...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 9.10.2011 11:52

Kauheeta koneistuspornoa koko topicci :)

Anagonda
-
Viestit: 2026
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 9.10.2011 18:45

On kyllä joo aikamoista pornoa. Ei voi kuin kateellisena miettiä että olispa itselläkin mahdollisuudet tuollaisiin... Toisaalta oman saamattomuuden tuntien ei koneet paljoa auttais :)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 9.10.2011 20:21

Ei itselläkään enää ole mahdollisuutta moisiin... Koneet myyty pois ja yrityksen toiminta muuttunut... Suunnittelua pystyy enää tekemään...

Levyleikkeet oli laitettava alihankintaan, ei tuntunut cnc:llä järkevältä ruveta kairaamaan irti. Oma ammatti ei varsinaisesti liity koneistamiseen, cnc:en tai hitsaamisen joten aikaa on palanut kun on kaiken opetellut kantapään kautta. Töitten jälkeen kun aloittaa niin monesti on seuraavan vuorokauden puolella kömmitty kotia...

Tuo kuva unohtu edellisestä, osat kävi sinkityksessä...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2553
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 10.10.2011 21:16

Missä hinnoissa liikkuu tuo sinkitys?

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 11.10.2011 10:35

Riippuu vähän määrästä ja koosta. Omat osat (mitä tämän projektin tiimoilta on käynyt) on muistaakseni 15-30 euroa per erä. Kaikki olen valmiiksi puhaltanut et hinnassa ei tosiaan ole muuta kuin sinkitys. (värit oli vissiin sini-, kelta- tai mustapassivointi)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 11.10.2011 21:10

RS-lähtö sai jatkopalan...

Lohko kävi pestävänä ja hoonattavana. Laakerit sekä tiivisteet tuli Laitilasta ja alakerran kasailu alkoi pikkuhiljaa. Musta kuumankestomaali tuli tässä vaiheessa lohkon kylkeen. Lahden kansityöstä möivät jotain moottorilisäainetta jota laitoin sit laakereihin kasausvaiheessa. (Tässä vaiheessa oli tiedossa ettei konetta laitettaisi kuitenkaan käyntiin seuraavaan puoleen vuoteen...)

Pg- sekä kr-koneessa tulee öljypumpusta saman verran tavaraa pihalle, ero on vain pumpun välityksissä sekä rattaiden korkeudessa. Kun tuo g-ahdin kuitenkin vähän tarvitsee öljyä, tein noista kahdesta pumpusta hybridin.

KR ja PG pumppujen rattaat

PG:stä akseli irti

KR:stä akseli irti

PG:n ratas KR:n akseliin

Osat PG:n pumppun koteloon

Ja paikalleen...

Alakerta alkaa olla hyvällä mallilla...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 15.10.2011 10:01

Kannessa hieman sallittua enemmän kieroutta joten kaikki irti ja kansityöhön plaanattavaksi. Samalla reissulla hiottiin venttiilit.

Sinkityksestä tuli taas tavaraa takas... Noiden FK:n tolppien kans meinas tulla ongelmia, Konin maahantuoja tunnisti kyllä käytetyn patruunan koodin mut ei suostunut tilaamaan. Ei mennyt ihan täysin jakeluun miksi näin... Dopi tilasi takavaimentajat Saksasta ja homma selvisi...

Kohdalle sattui sopivasti (ja siis sopivaan hintaan..) 50mm runnereilla oleva imusarja joten vanha kiertoon...
Sama homma; laipat koneistaen, ylimääräiset pois ja tigillä nippuun...
Hieman plenum peruutti mut vielä sopii...

Seuraava erä pinnoitukseen...
Vanhat poikkiruostuneet vakaajan kiinnikkeet kunnostettuna...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5031
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 15.10.2011 14:51

Eikös tuon vakaajan kiinnikkeen kierreosa pitäisi olla keskellä tuota silmukkaa?

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.10.2011 15:31

Ainakin G60 Golfin tangon kierreosa on "poskellaan" kun vakaaja on päistään lyhyempi kuin normi 1.8 / GTI:n vakaaja. Tavallista välitankoa käyttäen ainakin mulla jäi vakaaja lyhyeksi, G60 osa menee enempi vakaajan päälle ja sen toiminta lienee pierunkuorenverran parempi. Liekö Corradossa sitten erilainen toteutus?

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 15.10.2011 20:56

Jaa-a?? Siihen missä vanha nysä oli, hitsasin uuden...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 16.10.2011 18:56

Välistä vähän sisustan laittoa... Lisämittareille paikat...

Teleputkella kuva takaloosterista käsin ja cadiin taustakuvaksi

Aukko isommaksi

Kiinnityspaikat
Tuossa punaisiin paikkoihin tuli mittaripaneeliin nystyrät ja keltaisella merkittyihin jäi olake jota vasten paneeli lepää.

Tuossa vielä paikallaan
Mittareina siis öjyn- ja ahtopainemittarit sekä laajakaistalambda (5v. ulostulolla megaa varten).

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 18.10.2011 15:56

Tässä on kyllä projekti mitä pitää seurailla, ainakin tulee kaikki vimosen päälle ku koneella kerran suunnitteletkin :)
OT: Mitäs pidät hintaa jos teettäisit meikäläiselle tuon saman lisämittari telineen?

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 18.10.2011 17:01

Työmaalta on cnc myyty jo pois mut cad-tiedosto joutaa jos haluat leikkauttaa esim laserilla...

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 18.10.2011 18:13

Laitoin YV:tä

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 20.10.2011 21:25

Laturiin piuhaa...

Kuva
Remmilinja alkaa olemaan aika selvä, vähän yli kaksi metriä...

Dopilta löytyi ilmastoidun mallin syyläri

Jonka takia piti sorvata jatko ylävesiletkuun...
Kuva

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 20.10.2011 22:06

Ja tämä prokkis on ollut joskus "kävijöiden kalusto"-puolella...Siirto tälle osastolle oli vähintäänkin aiheellista...:) Kiva kattoo ku muut haaveilee ja yks osaa...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 21.10.2011 13:18

Kun oli vähän kahden vaiheilla jaksanko aloittaa enää alusta kirjoittaan juttua... Ccf:lle oli tarina kirjoitettu mut se on ollu aika kauan nurin. (eikä kyllä enää oikein kiinnostakaan vaikka saisivat pystyyn kun ylläpito on mitä on...) Pienissä erissä, päivä kerrallaan...

Kuva Kuva Kuva

Laturi on senverran lähellä pakosarjaa et arvelin lämpösuojan olevan ihan paikallaan. Aikaisemmat leikkaukset oli plasmalla ja jälki vähän karua joten nämä tuli laserilta. (Homma järjestyi hienosti kun tuli puheeksi Dopin kans muita osia hakiessani, laitoin kuvat sähköpostilla, Dopi hoiti ne leikkaukseen ja hain seuraavalla kerralla valmiit levyleikkeet...)

Sopivat helpotukset taivutuksiin et sai ruuvipenkissä muotoon ja tigillä kasaan. Lasikuulakaapin kautta paikalleen...

Kuva

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 22.10.2011 20:01

oho... Menee jo päivämäärät sekas....

uus yritys...

Juu, eli lambdalle paikkaa... Tässä vaiheessa oli vielä tarkoitus käyttää digifanttia ja erillistä lambdaa mittarille...
Kuva Kuva

Vanhasta mutterista tuli lambdan mukana myös kierre joten sorvaten uudet...

Kuva Kuva Kuva
Tigillä kasaan... Kollektoriin jäi pätkä parin tuuman putkea, loppuhormi on 2,5"

Vaimentimen laippa kiinni

Umpisaumat, ei nätti mut tiivis...

Tuolta se näytti montusta...
Viimeksi muokannut MXU, 22.10.2011 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hb81
-
Viestit: 1744
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.10.2011 20:20

1.10 oot tainnu jo kertoa tämän jutun :)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 25.10.2011 13:03

Seuraavaks oli konepaketin lusikointi paikalleen... Ainoa mikä piti irroittaa oli kaasuläpän mutka... Mut muuten meni koko paketti kerralla.

Paikallaan

Sivusta

Kuva
Vähän jännitti laturin mahtuminen mut lopulta jäi ihan reilusti tilaa...

Kuva
Toinen ahtaampi paikka on hihnankiristäjän ja runkoaisan välissä

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 31.10.2011 19:46

Imusarjan mutka ei sopinu paikalleen, jarrunestesäiliö vähän tiellä...

Pulttasin tuon alumiiniprofiilin päähän kiinni ja materiaalisahalla hissukseen siivu pois. Ja 40mm alumiiniputkesta sopivan kokoinen paikka...

Vähän pallovasaraa ja tigillä kasaan...

Osa sopi jo paikalleen mut vähän turhan lähellä vieläkin... Leikkaa- ja liitäaskartelu jatkui...
Kuva Kuva Kuva

Ei se välys oo vieläkään kovin suuri mut ei oikeen sovi enempää lyhentämään. Piti laittaa nytkin pinnapulteilla imusarjaan kiinni...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 10.11.2011 17:38

Hall-anturi oli vähän heikossa hapessa joten osiks, kunnostaen ja paikalleen...

Polttoainepuolelle tuli suuttimiksi ford racing:n vihreät 440cc (42lb) ja pumpuksi walbron 255lb:n... Tähän ois varmaan ollut helpompikin ratkaisu (siis orkkiksen tilalle tehokkaampi) mut halvin tarjous voitti...

Kehikko hiekkapuhaltaen ja ihan rehellisesti siveltimellä ferrex pintaan..

Tein itse pienen reservisäiliön alumiinista ja vaihdoin hiflexin liittimiin vitonkumiset o-renkaat.

Kehikkoon oli tehtävä uudet kiinnikkeet myös suodattimelle. Siihen onneksi löytyi keskuspölynimurin klemmari ja pala rosteria millä sit kiinni kehikkoon. (Taivutusvehje on taas mallia "tein itse ja säästin...")

Romut kehikossa ja vanhasta pumpusta liitin irti ja vähän dremeliä niin sopi uuteen...

Vähän sääsuojaa vulkanoituvasta teipistä ja pohjaan...
Kuva

Sen verran oli hyvää tuuria et kaikki letkut kävi suoraan kiinni, vain se hapertunut sentti kaikista pois...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 13.11.2011 17:23

Jatketaan vielä hetki "pornolinjalla"...

Ahtimen paluukierto piti tehdä kokonaan uusiksi, vanhasta ei oikein saanut hyödynnettyä mitään. Pyörittelin cadillä tuollaisen päätylapun ahtimeen...

Kuva

Ja jyrsimään...

Sovitusta paikalleen...

Käännätin 40mm alumiiniputkea ja sorvasin isv:n ja huohotuksen liitännät

Käyrät sahattu ja heppailtu paikoilleen...

"Tein itse ja säästin" patinteko...

Huohotusliitännän valmistelua...

Huohotuksen kohdistus...

Maali ja paikalleen

Tuossa vielä yläviistosta...
Tuota putkea en laittanut anodisoitavaksi siltä varalta et jos joutuu tekemään tuon huohotuksen osalta muutoksia niin onnistuu hitsaaminen vähän kivuttomammin. Paukkupullomaalaus on kuitenkin melko kivuton liuottaa pois.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 24.11.2011 19:49

Koneen kun sai paikalleen rupesin katteleen poikkitukea... Paria sovitin mut ei ilman muokkaamista ois sopinu (toinen oli g60, toista en muista)...

Eli laipat Laitilaan leikkaukseen...

Malli oli "kustannustehokas", kotona osat dremelillä irti

Prässillä vähän muotoa lipareisiin...

Kuva

Vähän sovittaa tolppaan...

Sit yhteen...

Tuommoinen vasemmalle ja tuollainen oikealle

Putkeen mutka... (tämä on kyllä rimanalitus...)

Putki on muuteman sentin liian pitkä et sai poraamalla kohtauslinjan hitsattaviin holkkeihin. Tappioiltakaan ei vältytty...

Loppu sit porkkanalla..Sai sopivan R:n hitsausta varten...

Poikkituen pääty ja yksi kiinnityslappu hitsattuna. Valkoinen mössö nousi pintaan vaikka hioin putken rälläkällä ensin...?

Paikallaan...
Kuva

Tuossa vielä pulverin jälkeen...

Häntti
-
Viestit: 211
Liittynyt: 26.1.2009 22:51

ViestiKirjoittaja Häntti » 24.11.2011 21:32

ei jumakeuta että tulee nättiä jälkeä! voivain olla kateudesta vihreä!

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 29.11.2011 18:36

Kiitos. Ei kannata vihreeks heittää, tällainen nysvääminen vei kaks ja puol vuotta ennenkuin pääsi yhtään ajamaan...

Tässä vaiheessa tuli tilattua/kasattua megasquirtti ja kone lähti pois keulalta. Samalla loppui arpominen kytkimen kans. Valmiina oli jo nelilapainen kova sintteri vakioasetelmalla... Käytännöllisyys epäilytti kuiteskin senverran et tilasin Dopilta SRE:n levyn ja asetelman. (orgaaninen, jousitettu 440Nm)

Sintteri ja kaksi vakiolevyä sekä asetelmaa on joutilaana...

Megassa ei mitään erikoisempaa kasaamisen osalta, orkkis B&G V3.0 levy ja MS2 prossu. Muutokset ISV:n ja VW:n hukkakipinän ohjaamiselle. Prossuun tinasin launchin ja karttojen vaihdon käyttöön ja ainakin testerillä ne vieläpä toimi.

Tuommoisella suunnitelmalla johtosarja...

Hall-anturina honeywellin 1GT101DC (siis ihan perusanturi...) triggerinä kampuran hihnapyörälle 12-1 (vaikka kuvassa on vielä 36-1...)

Anturi paikallaan...

Triggerikehän hitsaamista varten leikkautin apukehän et kohdistus sattuu...

Eli tuommoisella ajatuksella...

Sit kiinni niin ettei vetele hitsauksessa...

Tigillä kiinni...

Kuva

Vielä jäi sopivasti tilaakin...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 8.12.2011 10:37

Samalla kun kone oli irti, vaihdoin vielä öljy/vesi-lämmönvaihtimenryöstölaippaan... Ainakin kasitappisessa tuntui aikanaan olevan aika rajut öljynlämmöt...

Kannen ja vesipumpun välinen letku 1,6l koneesta ja tulppa alaputkeen...

Letkuille löytyi sopiva reitti...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 11.12.2011 17:26

Tein varmuuden vuoksi (vielä kun oli cnc käytettävissä) virranjakajan tilalle peitelevyn mut kiireessä näköjään pulttijako ei ihan sattunut.

Tätä ei onneks ollut paha korjata, kannen kiinnityskierteisiin kupukannat ja laippa paikalleen ja pari iskua rekyylittömällä...

Nätit merkit rei'ille...

Pienet poraukset läpi ja upotusporalla paikat kutosen kuuskoloille

Paikalleen ja merkit puolaa varten sekä väistöille

Paikallaan...
Kuva

Alumiiniosat sai värin...

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.12.2011 17:34

Hattu pois tämän edessä..
Hienoa katsoa kun joku jaksaa tehdä joka paikan samalla mentaliteetillä!

Pellikka
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 11.12.2011 18:42

Ehottomasti samaa mieltä Jyrin kanssa.

Tätä tuli tiuhaan seurattua ccf:n puolelta. Hienoa jälkeä ja vaivanpalkaksi saa jännän moottorin.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 16.12.2011 1:36

Jotain kosmeettisia juttujakin tuli tuon kanssa touhuttua...

Kunnostin Borbetit ja tein uudet keskilätkät...

Viime kesänä sain aikaisiks maalata kahvat, peilikehyksetja rekkarin taustan korin väriin...

Seuraavana koneen osalta oli johtotehtävät...Liittimet osin käytettyjä, osin uusia. Joka tapauksessa vesitiiviitä eikä yhtään jatkosta keskelle... Pulssianturille suojattu kaapeli silikonisukkaan ja puolalle itse tehty häiriösuojaus kaapeliin. johtimet purin erilaisista teollisista kaapeleista (0,5-2,5 neliömm) koska niistä löytyy numerointi... Maadoitukset ruskealla riittävän moneen paikkaan... Kuvassa uupuu vielä megan liitin... Koko johtosarja on suojasukan sisällä ja päät kutistesukalla kasassa.

Koneen antureiksi jäi vakiot ja ainoa "ylimääräinen" oli kaasun asentoanturi. Koitin kauan katella automaattiversion kaasuläppää mut järkevän hintaista ei sattunut kohdalle. Ja tuon oman oon valmiiksi porannut isommaksi... Anturille ei hyvää paikkaa oikein tuntunut löytyvän niin laitoin sen paluukierron läpän akselilleja uusin vivuston. Tuossa vielä toinen samasta...

Tulikohan mainittua... Tulpat on 1.8 20vt:n vakiot...

Valtsu-
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 19.12.2011 15:42

Nätisti on projekti jatkunut. Tätä tuli myöskin kovasti seurattua CCF:n puolella aikoinaan, harmi kun homma ei oikein ole toíminut viimeiseen vuoteen siellä..
Täytyykin laittaa tämä seurantaan.

PS. laitoit silloin minulle (Valtsu aka Jimi) tuon poikkituen yläkiinnikkeen piirrokset, onnistuisiko nyt sama tuosta ahtimen paluukierrosta? YV tai sit laitan mailin osoitteen..

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 19.12.2011 17:28

Tuosta paluukierron laipasta on tiedosto mut putket on sovitettu. Käännätin 40mm alumiiniputkea ja leikkaamalla ja hitsaamalla sopivat. Auto on nyt talviseisotuspaikassa ja sit kun sisusta on rakennettu, tuon sen kotia. Ens vuoden puolella pääsen ottaan mittoja noista putkista. Laita yv:llä yhteystiedot ja missä 3D-formaatissa haluat tiedoston

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 27.12.2011 1:17

Suunnilleen kaikki palikat löysi tiensä koneenkylkeen joten vänkäämään takas paikalleen. Senverran huono kenkälusikka oli et joutu osan apulaitteista (esim laturi...) purkaan tieltä...

Keulapalkki oli pois et sai lisää tilaa laittaa piuhoja ja putkia...
Kuva

Öljynjäähdyttimen paikka alkais varmistuun
Kuva

Jäähdytys kasassa...
Kuva

Megalle ja laajakaistan ohjaimelle löytyi hyvä paikka hanskalokeron katosta ja melkein vierestä löytyi tulipellistä valmis läpivienti. Auton omaa johtosarjaa ei tarvinnu juurikaan muuttaa, tuo omavalmiste menee alkuperäisiin liittimiin... Tinasin littiimen megan päähän vasta kun kaikki oli löytänyt sopivat paikat.

Seuraavaksi meni jerrykannullinen ysikasia ja lähdin hakemaan kädet täristen virta-avainta...

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 16.1.2012 18:31

Onkos tässä projektissa tapahtunu mitään uutta?

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 16.1.2012 22:40

Kuvamateriaalin suhteen aika hiljaista... Osittain kameraongelman takia ja kerkes käymään auton kanssakin käppyrä aika korkeella...

Tässä vaiheessa suuri kiitos pioneer86 peruskartoista joilla pääsi hommassa hienosti alkuun.

Koneeseen en laittanut heti jäähdytysnestettä vaan eka piti saada se käyntiin jollain opilla. Syyläri on sen kokoinen ettei ilman sen poisottamista voi tehdä oikein mitään...

Stimulla oli jo valmiiksi testattu sytytyslähdöt, suutinpankit, karttojen vaihto ja launch. Oskilloskoopilla vielä isv ja kierroslukutieto. Purkki autoon ja koittaan. testisignaalilla kumpikin suutinpankki ja toimii. Mut tulpassa ei hyppää kipinä??? Oskulla tarkistin signaalin ja perille tulee. Virrat tuli perille ja maakontakti ehjä. Puola mittausten perusteella ehjä... Kerkes menemään huumorintaju hieman tiukalle tuon kanssa. Otin puolan irralleen koneen päälle (sijoitus ei oo huoltoystävällinen...) et pääsee mittaamaan helpommin. Testisignaali oli taas päällä ja puola mykkä. Otin sen verran kiinni siitä et sais kaapelin irti ja totesin näppituntumalla puolan oikein hyvin toimivaksi. Kaikki oli periaatteessa ihan oikein, puolan liitimeltä oli vain +12V pinni päässyt hieman peruuttaan ja kun liittimen painoi paikalleen, pinni pakitti. Mitatessa kaikki oli kunnossa...

Bensaa tuli ja kipinäkin syttyi joten ajoituslampun kans hakeen ennakkoa sille seinälle. Muuteman iloisen pamauksen ja savuverhon jälkeen alkoi löytymään tyhjäkäyntiä n. 350 kierrosta... Kaasun avulla konetta lämpimäksi ja hakemaan tyhjäkäynnille toimivampia lukuja. Muutemana päinänä hetken aikaa koitti hakea arvoa ja lopulta alkoi löytymään nätti 950 kierrosta tyhjäkäynnille. Ilman laajakaistaa ois saattanu mennä hermo...

Junnu VR6
-
Viestit: 125
Liittynyt: 15.6.2004 17:43

ViestiKirjoittaja Junnu VR6 » 19.1.2012 22:03

Kannattaisi vaihtaa tuo ilmansuodattimelta tuleva "kurttuputki" toiseksi. Tehoa haettaessa. On ollut juttua sen tuomista pyörteistä joka haittaa ahdinta.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 22.2.2012 23:43

MikaJ tais penkittää tuon kurttuputken vaikutusta.

Kunhan saan omani penkkiin, täytyy ruuvata vanhasta projektiraadosta jäänyt putki paikalleen. (irvistää vaan omaan silmään yksi sininen silikoniputki konehuoneessa...)

Tehot pidetään 140kW:ssa, karttojen vaihdolla ja eri polttoaineella sit suljetulle alueelle enemmän jos irtoaa...

Syksyllä tuli ajettua reilu tuhat kilometriä. Pyörien suuntaukseen ja sit 250 kilometriä Laitilaan. Ja pysyi nipussa... Reilummilla ahdoilla alkoi rötääminen mutta syyksi paljastui Dopin luona testatessa kaksi rikkinäistä tulpanhattua. Tämän jälkeen ei pahempia teknisiä ongelmia ollut moottorin huohotusta lukuunottamatta. Vikalistaa kaikesta pienestä parantamisesta on kyllä ihan tehtäväksi asti mutta lepuuttaa ensin hermoa sisustan tuunaamisella ja etujarrujen laitolla...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 21.3.2012 10:53

Etujarrut löytyi ibizasta mut oli kannekeraudat niin suolaisen hintaiset et piti alkaa miettimään muita ratkaisuja. Eli malli ja koneistukseen...

Kuva

Ja iso kiitos koneistajalle!

Kannakkeet kävi sinkityksessä

Levyt olivat käytetyt ja ne kävi sorvissa sekä sinkissä...
Jarruletkut teetin hiflexillä.

Kuva
Paketti paikallaan...

Sorateille ei oo pahemmin asiaa... Satulan välys puolaan ja sisäkehään...

jyri.h
-
Viestit: 1305
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 21.3.2012 20:32

Onko nuo levyt mistä pelistä?
Halkaisija lienee jotain 300mm luokkaa?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 21.3.2012 20:37

Veikkaisin että on myös ibizasta, jos ovat ni 305mm on halkaisija.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 21.3.2012 20:54

juu, ibizan... kaikki käy suoraan...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 9.4.2012 22:57

Pikku hiljaa virheitä korjaten... Kannen toinen vesiliitäntä (askin yläpuolelta) sattui hieman törmäyskurssille puolan syöttöjohdon kanssa. Sopi kanittaen paikalleen siis... Kolmoskoppasesta lämpöanturi kannen etupuolelle ja geen oma,suora vesiliitin kannen päätyyn. Vielä kun otti letkusta sentin pois, sopii just ja just paikalleen... Vanhasta liittimestä adapteri et saa mittaristoon ja megalle signaalin. Samalla vaihtui 1500km ajettu vesipumppu uuteen sekä termostaatti...

Boschin 440cc greentopit sai väistyä siemensin 630cc suutinten tieltä...
Kuva

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 11.4.2012 0:07

Koneen huohotuksen kans on ollut koko ajan ongelmia ja oikein reilulla polkemisella alkaa seoksissakin näkyä... Muuteman tunnin seisotuksen jälkeen, kun kaikki imusarjaan tiivistynyt öljy on valunut venttiilien päälle, alkaa tienoo peittyä savuun startatessa... Eli toi reilun kokoinen, suora huohotus ahtimen paluukierron putkeen on ihan kuolleena syntynyt ajatus... Puristuksetkin mittasin et oisko jo kerennyt männänrengas sanoa sopimuksen irti mut ei ollut isompia heittoja...

Väliin tuli sykloni (ihan vw-osa, kiitos pioneer86) ja lohkoon reikä paluulinjaa varten. Hitsasin letkulle liitännän paluukierron putkeen alimpaan kohtaan ja kaikki letkutukset on reilulla kaadolla.

Kuva

Tuossa sama eri suunnasta... Kaikki jää suht kivasti vieläpä piiloon...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 15.5.2012 10:31

Eipäs loppunut savutus tuohon huohotuksen laittoon mut sit kun liimasi ahtimen stefat kiinni loppui...

Muutema sata kilometriä testailua takana ja isompi osa lastentaudeista alkaa oleen kunnossa... mm. polttoaineen paineensäätimen letkuliitin oli löystynyt imusarjasta...

Kylmäkäynnistystä saa vielä hieroa mutta muuten alkaa kone toimia läpi kierrosalueen.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 11.11.2016 13:58

Onpa taas aikaa vierähtänyt...
Edellisen postauksen aikaan oli syncron osia läjä haalittuna ja maaliskuussa -12 poikkeuslupa-anomus jätetty trafille. Ennen lupia ei uskaltanaut aloittaa tekemistä enkä juuri pistää rahaa kiinni osiin. Lähinnä kunnostettavia/hajonneita/halpoja osia ja niistä hiljalleen nippuun. Mm. rallyen hajonnut vaihdelaatikko sekä rikkinäinen kulmavaihde. Viimein -14 helmikuussa tuli myönteinen päätös ja viimeisten osien haalinta alkoi. Edeltävänä syksynä 16 venttiilinen kone tuli tiensä päähän ja vasta talvella sain motivoitua itseni tutkimaan tuhot. Männässä reikä ja lohko pilalla. Toisaalta poikkeuslupa rajasi kyseisen moottorin ulos eikä myöskään pakosarjan kanssa olisi ollut helppoja vaihtoehtoja tarjolla.

Eli budjetilla perus 8-venttilinen g60-kone nippuun ja siihen perään rallyen kunnostettu aski kulmavaihteineen.
alakerta
jakopää
paketti nipussa

Kulmavaihteesta selvisi laakerin vaihdolla mutta laatikko olikin hieman työläämpi. Askista oli kakkonen ajettu hampaattomaksi ja tätä tuli potkittua tallissa pidemmän aikaa kunnes myyntiin tuli 02R-mallinen kuorivikainen laatikko. Vanhaa jäi kuoret, tasauspyörästö ja perävälitys. Uudemmasta askista otin kytkinakselin ja rattaat sekä laakeroinnin osat kakkosakselille. Myös vaihteensiirtomekanismi 1-4 vaihteelle tuli uudemmasta.

aski 1
aski 2

Vetari on kolmoskoppaisen putkimallinen lyhennettynä.
Pätkitty
sovitettu
odottaa hitsausta
kasattu

Vanha kannake ei sovi..

Moottorikannakkeen joutui vaihtamaan syncromalliin missä lohkolle on vain kolme ruuvia.

Pakosarja ja jousto-osa on g60 syncron vakiot ja sitä varten piti askarrella Y-kappale auton alle..

Tällä paketilla mentiin viime vuoden syksy..

Heikki J.
admin
Viestit: 8296
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 15.11.2016 13:28

Tosi hienoa, että näitä poikkeusluvalla rakennettuja nelivetoja alkaa ilmestyä enemmän ja enemmän.

Millainen rajoite luvassa on moottorille, kun jouduit tuosta 16V -haaveesta luopumaan? Vähäpäästöinen ilmeisesti kyseessä, niin et jaksanut alkaa perustella päästöjen kanssa?

Ande
-
Viestit: 218
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja Ande » 15.11.2016 16:44

Mielenkiintonen projekti kyllä :)
Semmonen idea ois kerrontaa liittyen et kuvat vois laittaa suoraa tuoho näkyville, ikävä klikkailla linkeist auki.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 17.11.2016 15:20

Moottorin osalta rajattiin mallisarjaan kuulumattomat ahdetut poikkeusluvassa pois. Tästä tuli myös muutoskatsastuksessa maininta otteeseen. Auto ei ole vähäpäästöinen ja siihen on jo Saksassa leimattu 140kW. (joka näkyy myös nykyisessä otteessa...)

Heikki J.
admin
Viestit: 8296
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.11.2016 14:57

Vastaavat reunaehdot tuli mullekin Sciroccon otteeseen. Onneksi on jo valmiiksi mallisarjan tehokkain ja ahdettu :)

Mulla lukee luvassa tarkalleen ottaen moottorin osalta näin: "Vetotavan muutoksen yhteydessä autoon saadaan hyvaksyä ainoastaan mallisarjaan kuuluva moottori tai muutoskatsastuksessa hyväksyttävä vapaastihengittävä moottori. Vetotavan muutosta ei saa hyvaksyä mallisarjaan kuulumattoman ahdetun moottorin yhteydessä."

Otteessa lukee tuosta tuo loppuosa eli: "Autoon saadaan hyväksyä ainoastaan mallisarjaan kuuluva moottori tai muutoskatsastuksessa hyväksyttävä vapaastihengittävä moottori."

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja Dona » 19.11.2016 8:40

Tuo on karu teksti, jos on jo vahtanu moottorin aikasemmin :(

Pellikka
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja Pellikka » 19.11.2016 9:08

Melkein ois jo omaan topikkiin siirrettävää juttua mutta tuota poikkeuslupaa monenkin corradoharrastajan kanssa jo ihmetelly. Minä vaan en oo tuosta mitään pykälää nähny tai kuullu että mihin se perustuu? Osa katsastajista on ollut sitä mieltä että jos poikkeuslupa haetaan tietylle moottori ja voimansiirtokokonaisuudelle niin silloin sen moottorinkin pitäisi kelvata eikä ollut tietoa tuosta rajauksesta. Onko näissä tapauksissa haettu lupaa pelkälle vetotavan muutokselle vai kokonaisuudelle?

Ihan vasta oli taas akselistoa koskevien muutosten ohjetta muutettu Trafin toimesta. Eikä mitään tarkkoja määrittelyjä vieläkään. Itse poikkeuslupa nykyään jo halpa 380e, mutta näyttäis olevan palvelu ruuhkautunut ja luultavasti käsittelyajat pitempiä.

Itse projekti kyllä mielenkiintonen, ei näitä liikaa tule olemaan nelivetona :)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 19.11.2016 14:09

Minä hain lupaa vetotavan muutokselle. Tuota 16v konetta ei oltu muutoskatsastettu. Tuo moottorijuttu oli vain yksi monista poikkeusluvan ehdoista. Mm. pyörän kulmista piti olla mittapöytäkirja, jarruvoimat (brembot edessä) jakautuminen ei saa olla tavanomaisesta poikkeava, hitsaustöistä, alustasta, jne.. Paperisota kun oli kunnossa niin itse muutoskatsastus oli ongelmaton.

Kai tämä samassa topicissa vielä menee? Auto on kuitenkin edelleen sama..

Apurunko oli ekoja kunnostettavia osia ja siihen tein samalla camberin säätöön muutokset.
IMG-20141222-WA0000.jpeg
IMG-20141222-WA0000.jpeg (868.63 KiB) Katsottu 81129 kertaa

Noi tuli laserleikkauksesta ja koneistin töissä sit uran..

IMG-20150506-WA0002.jpeg
IMG-20150506-WA0002.jpeg (858.43 KiB) Katsottu 81129 kertaa

Hitsattu tigillä kasaan

Irto-osat kävi maalauksessa/sähkösinkissä..
IMG_20160328_193318.jpg
IMG_20160328_193318.jpg (2.07 MiB) Katsottu 81129 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 19.11.2016 17:15

Kaikki osat kävi puhalluksessa ja maalauksessa.
2015-05-06 17.03.55.jpg
2015-05-06 17.03.55.jpg (2.84 MiB) Katsottu 81096 kertaa


Epäkeskosäädöt valmiina.
2014-12-28 20.43.33.jpg
2014-12-28 20.43.33.jpg (2.49 MiB) Katsottu 81096 kertaa

2014-12-28 20.43.13.jpg
2014-12-28 20.43.13.jpg (2.22 MiB) Katsottu 81096 kertaa


Nuo säädöt osoittautuivat hyvinkin tarpeelliseksi kun pyörän kulmia yritettiin saada kohdilleen.

Ande
-
Viestit: 218
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja Ande » 19.11.2016 20:23

No nyt on mukava lukea :)

Pitäis olla kyllä countryssäkii noi tommoset säädöt kun nyt on säädöt vituillaa :/
Jos noita sattu tulee ylimääräsiä nii saattais jopa kiinostaa :D

Heikki J.
admin
Viestit: 8296
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 20.11.2016 17:47

Vain vetotavan muutokselle minäkin lupaa hain. Luvan saanti kesti n. pari kuukautta reilu vuosi sitten. Olis tullut nopeamminkin mutta minulla kesti kun hommasin maahantuojan lausuntoa joka lupaan tarvittiin.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 23.11.2016 22:19

Noita säätöosia ei valitettavasti tullut ylimääräisiä enkä nyt pienellä hakemisella löytänyt kuvaakaan. Laitan sen saataville jos vielä jostain löydän.. Pultit oli Audi a4 tai a6 taka-akselilta. Osanumeroita en enää muista mutta mitat näkyy kuvista. kuva 1, kuva 2
Kaikki neljä on saman kokoisia.

Ihan kohtuullinen tuo käsittelyaika minusta on. Itsellä meni vuosi ja 11 kuukautta..

Tukivarsien kanssa oli oma jumppaaminen.
ABS-anturit oli "hieman" jumissa eivätkä lähteneet ilman väkivaltaa pois. Kun ne ei ehjänä irronneet, aloin tutkia moisten antureiden saatavuutta. Järkyttävä hintakaan ei enää haitannut kun selvisi ettei niitä enää saa. Pitkän netin selailun jälkeen jäi epäilys että sharanin (syncron) anturi saattaisi olla sopiva. Ystävällinen myyjä Motonetistä (ilmeisesti Turun yksiköltä) kävi mittaamassa muutaman mitan ja tilasin kyseiset anturit. Istuu just mut liittimen joutui vaihtamaan.
20150529_184605.jpg
20150529_184605.jpg (2.86 MiB) Katsottu 80666 kertaa

Ja toimii myös sähköisesti. Eikä oo kalliit...

Jarrut aiheutti myös oman päänvaivansa. Lupaan oli laitettu merkintä jarruvoimasta koska edessä oli jo aiemmin muutoskatsastettu Ibizan brembot. Kohdalle sattui purkuun menevä Audi josta sai jäähdytetyille levyille satulat kannakkeineen. Mallailin niitä Corradon etulevyjen kanssa mutta ihan ei sattunut.

2014-12-28 20.44.27.jpg
2014-12-28 20.44.27.jpg (2.73 MiB) Katsottu 80666 kertaa

2014-12-28 20.43.58.jpg
2014-12-28 20.43.58.jpg (2.97 MiB) Katsottu 80666 kertaa


Jälkikäteen ajatellen ihan hyväkin niin, ei jäänyt liikaa tilaa vanteelle...

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 26.11.2016 18:30

Kuten edellisestä kuvasta näkee, kannakeraudan kiinnitys sattuu tukivarressa olevan montun kohdalle. Ratkaisuna päädyin hitsaamaan kolon umpeen. Täyttäminen ei ollut vaikeaa, valu on hyvin hitsattavaa laatua. Tiesin jo aloittaessa ettei tasopinta pysy suorana joten tein taso-oikaisun mallia "autotalli"

IMG_20160411_205455.jpg
IMG_20160411_205455.jpg (1.97 MiB) Katsottu 80491 kertaa


Tein joskus itselleni tuollaisen pienen hitsauspöydän jossa on M12 reikämatriisi. Siihen oli kiinnitetty kulmahylly, sen jatkoksi pieni ristisyöttöpöytä ja jatkoksi sorvin terä.

IMG_20160411_205514.jpg
IMG_20160411_205514.jpg (2.05 MiB) Katsottu 80491 kertaa


Napaan oli pultattu jarrulevy väärin päin ja koko komeus vedetty pitkällä pultilla laakerin takaa pöytään kiinni. Tällä tavoin ristisyöttöpöydällä sai säädettyä terän sopivalle etäisyydelle ja korkeudelle tukivarren tasopinnasta. Koneistaminen tapahtui kaurapuuron voimalla tukivartta edes takaisin liikuttamalla. Joka välissä terää muutama millin kymmenys eteenpäin.

IMG_20160411_210918.jpg
IMG_20160411_210918.jpg (1.73 MiB) Katsottu 80491 kertaa


Tuolla tavalla sai oikaistua navan ja tasopinnan samansuuntaiseksi. (Vielä kaverille kiitokset terän lainasta)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 26.11.2016 19:41

Takajarrut kävivät läpi peruskunnostuksen ja samalla vaihtui uudet männät ja tiivisteet. Kannakeraudat olivat sitruunahapossa reilun viikon (välillä harjattu..) ja sen jälkeen vielä jonkun aikaa fosforihapossa. Satulat olivat muutaman päivän oksaalihapossa. Liukupinnat oli suojattu vaseliinilla. Sisuskalut kävi ultraäänipesurissa. Vähän maalia ja nippuun..

Jarrulevyksi tuli siis golffin 256mm jäähdytetyt.

IMG-20160430-WA0006.jpeg
IMG-20160430-WA0006.jpeg (857.17 KiB) Katsottu 80466 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 6.12.2016 18:09

Peräkontin pohja tuli kauan puskassa seisseestä syncrosta. Se kerkesi odottelemaan hyvän tovin eikä parempikuntoista tullut vastaan joten peltityöt alkoivat ruostevaurioiden korjauksesta.

r_mini-2016-01-03 13.02.31.jpg
r_mini-2016-01-03 13.02.31.jpg (92.73 KiB) Katsottu 79922 kertaa


r_mini-2016-01-03 13.02.21.jpg
r_mini-2016-01-03 13.02.21.jpg (84.11 KiB) Katsottu 79922 kertaa


r_mini-2016-01-03 13.01.41.jpg
r_mini-2016-01-03 13.01.41.jpg (90 KiB) Katsottu 79922 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 6.12.2016 19:02

Naapurilta jäi yli kolmoskolffin takakontin peltiosia ja niistä sai leikattua sopivia paikkoja. Ihan ei muodot suoraan istuneet keskenään joten joutui tekemään vähän osissa..

mini-2016-01-09 23.18.05.jpg
mini-2016-01-09 23.18.05.jpg (100.82 KiB) Katsottu 79896 kertaa


mini-2016-01-03 18.28.42.jpg
mini-2016-01-03 18.28.42.jpg (84.96 KiB) Katsottu 79896 kertaa


mini-2016-01-03 17.57.26.jpg
mini-2016-01-03 17.57.26.jpg (91.02 KiB) Katsottu 79896 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 6.12.2016 19:15

Vielä yksi isompi paikka ja kontin pohja odottelemaan.

mini-2016-01-09 23.19.51.jpg
mini-2016-01-09 23.19.51.jpg (105.34 KiB) Katsottu 79890 kertaa


Sit alkoi auton purku perän osalta.

mini-2016-01-17 14.27.02.jpg
mini-2016-01-17 14.27.02.jpg (111.87 KiB) Katsottu 79890 kertaa


Ja peräkontin pohjan leikkely

mini-2016-01-17 20.38.55.jpg
mini-2016-01-17 20.38.55.jpg (114.34 KiB) Katsottu 79890 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 14.12.2016 22:21

mini-2016-01-17 20.45.20.jpg
mini-2016-01-17 20.45.20.jpg (96.29 KiB) Katsottu 79471 kertaa


mini-IMG_20160118_223206.jpg
mini-IMG_20160118_223206.jpg (134.96 KiB) Katsottu 79471 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 14.12.2016 22:32

Noista palkkikoteloista joutui leikkaamaan hieman pois jatkolaitojen sovittamisen yhteydessä. Säästin varmuuden vuoksi puretusta syncron pohjasta palkkien alaosat ja niiden avulla oli helppo piirottaa leikkausviivat corradon vastaaviin.

mini-IMG_20160119_082432.jpg
mini-IMG_20160119_082432.jpg (126.63 KiB) Katsottu 79466 kertaa


mini-IMG_20160205_193420.jpg
mini-IMG_20160205_193420.jpg (107.7 KiB) Katsottu 79466 kertaa


mini-IMG_20160205_193537.jpg
mini-IMG_20160205_193537.jpg (114.82 KiB) Katsottu 79466 kertaa


Hinaussilmukan puolelta löytyi vahvikepalkki joka ei istunut korotetun laipion kanssa.Siitä joutui avaamaan pistehitsit ja muotoilemaan vähän pystymmän reunan.

_Wisse_
-
Viestit: 209
Liittynyt: 8.5.2007 21:53

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja _Wisse_ » 15.12.2016 9:42

No nyt on hyvät projektikuvat kontin pohjan vaihdosta. (Saattaa olla hyötyä... :)
Vielä ehdit näillä lumille:)

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 17.12.2016 13:44

Kerkesin minä vähän ajeleen talvikelillä. Marraskuussa oli pyöränsuuntaus ja katsastus. Silloin oli kyllä kivaa ajella. Nyt tuo seisonnassa, ei ole talvirenkaita. Vanteiden löytäminen on osoittautunut vaikeaksi. Edulliset, noille jarruille istuvat ei löydy helposti..


Samalla tuli korjattua ruostevaurio hinaussilmukan vierestä.

mini-IMG_20160209_195907.jpg
mini-IMG_20160209_195907.jpg (109.96 KiB) Katsottu 79131 kertaa


mini-IMG_20160209_195940.jpg
mini-IMG_20160209_195940.jpg (105.25 KiB) Katsottu 79131 kertaa


mini-IMG_20160209_204528.jpg
mini-IMG_20160209_204528.jpg (129.49 KiB) Katsottu 79131 kertaa
Viimeksi muokannut MXU, 17.12.2016 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 17.12.2016 13:56

Tuon pohjan muotoilu paikalleen vaati sen verran tekemistä että koin helpommaksi irroittaa pystylaipat ja sovittaa ne ensin paikalleen. Tuolla pohjapellillä ei ollut mitään toivoa mennä paikalleen ilman takanurkkien poistamista.

mini-IMG_20160210_202929.jpg
mini-IMG_20160210_202929.jpg (92.55 KiB) Katsottu 79126 kertaa


mini-IMG_20160210_202910.jpg
mini-IMG_20160210_202910.jpg (93.52 KiB) Katsottu 79126 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 17.12.2016 14:02

Takareuna ei ole samanlainen kuin golffissa joten tuota pohjapeltiä sai sovittaa useaan kertaan ja muokata pienissä erissä. Kuitenkin noille laipioille löytyi paikka helposti ja koron (varsinkin etupäästä) sai mitattua pohjepellin "rapusta".

mini-IMG_20160211_233936.jpg
mini-IMG_20160211_233936.jpg (117.65 KiB) Katsottu 79124 kertaa


mini-IMG_20160211_233857.jpg
mini-IMG_20160211_233857.jpg (91.25 KiB) Katsottu 79124 kertaa


mini-IMG_20160211_233920.jpg
mini-IMG_20160211_233920.jpg (127.53 KiB) Katsottu 79124 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 17.12.2016 14:05

Reunojen siivous ja kiinni.

mini-IMG_20160214_200855.jpg
mini-IMG_20160214_200855.jpg (114.07 KiB) Katsottu 79122 kertaa


mini-IMG_20160225_195709.jpg
mini-IMG_20160225_195709.jpg (128.81 KiB) Katsottu 79122 kertaa


mini-IMG_20160214_200913.jpg
mini-IMG_20160214_200913.jpg (112.58 KiB) Katsottu 79122 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 17.12.2016 14:11

Pienet kulmatuet täytyi tehdä laipioiden takareunaan. Näitä itsetehtyjä osia ei juurikaan tarvinnut tehdä. Kaikki istui takareunaa lukuunottamatta todella hyvin.

mini-IMG_20160225_204541.jpg
mini-IMG_20160225_204541.jpg (114.36 KiB) Katsottu 79118 kertaa


Taljalla ja vingalla sai laipioiden takakulmat pidettyä oikealla kohdalla tukien asentamisen yhteydessä.

mini-IMG_20160225_204915.jpg
mini-IMG_20160225_204915.jpg (127.73 KiB) Katsottu 79118 kertaa


mini-IMG_20160225_204838.jpg
mini-IMG_20160225_204838.jpg (123.94 KiB) Katsottu 79118 kertaa

MXU
-
Viestit: 422
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

Re: Corrado 16VG60 -> G60 syncro

ViestiKirjoittaja MXU » 17.12.2016 14:58

Pienet apulätkät alle.

mini-IMG_20160225_195724.jpg
mini-IMG_20160225_195724.jpg (90.43 KiB) Katsottu 79103 kertaa


Alkaa istumaan jo kohtuu lähelle

mini-IMG_20160228_205823.jpg
mini-IMG_20160228_205823.jpg (102.12 KiB) Katsottu 79103 kertaa


mini-IMG_20160228_205740.jpg
mini-IMG_20160228_205740.jpg (110.53 KiB) Katsottu 79103 kertaa


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa