Jetta mk2 1988 1.6 bensa 315tkm naputus..venttiilinnostajat?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

Jetta mk2 1988 1.6 bensa 315tkm naputus..venttiilinnostajat?

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 18.1.2014 19:00

Onkohan vakavaa kun kylmästartissa naputtelee hetken melko äänekkäästi, sitten vaimenee mutta ei poistu yleensä ennen kuin ajaa kunnolla koneen lämpimäksi. Lämpimänä käy yleensä naputtamatta tyhjää.. joskus voi hetken naputtaa ja sitten vaimenee itsekseen. Kierroksia nostamalla naputus loppuu myös joksikin aikaa viileälläkin koneella. Naputus ei kuulu ohjaamoon kuin joskus kylmänä sen muutaman sekunnin kun on voimakkaampaa. Venttiilinnostajat ilmeisesti syypää tähän ominaisuuteen..? Helppohan ne olis vaihtaakki ilmeisesti kun jakopääremppakin onnistui menestyksekkäästi..? Nokkapukit vain merkata että tulevat samoin päin samoihin paikkoihin ja momenttiin kiinni, mikähän se momentti mahtaa olla?

Kiitos neuvoista jos joku vaivautuu jeesaan.
Viimeksi muokannut JiiKoo81, 21.1.2014 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

m-tuninki
-
Viestit: 57
Liittynyt: 15.6.2013 22:50

ViestiKirjoittaja m-tuninki » 18.1.2014 22:34

Joo nostajathan noissa yleesä kuluu, ja se kulumisen tuoma lisävälys siellä kolistaa. Lämmetessä se rako kapenee lämpölaajenemisen takia just sen verran ettei enää ääntä kuulu.

Joo vaihto on tosiaan melko helppo, nokka-akseli irti ja sitte ne nostajakupit lähtee vetämällä koloistaan. Momenttia en ulkoo muista, mutta voin selvittää sen maanantaina ku työpaikalta löytyy autodata :)

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 19.1.2014 9:50

Momentti muistaakseni 8 tai 10Nm? Vaihtohan on aika suoraviivainen. Näppäräsormisen ei tarvitse edes ottaa jakohihnaa pois nokkapyörältä tuon operaation takia, senkus vaan nostaa nokka-akselia sen verran että saa nostajat pudotettua paikalleen.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.1.2014 11:27

Nokka-hihnan vetää 3-4 kpl nippusiteitä pyörään kiinni ja merkkaan vielä paikan, ettei ole hypänny. Niin nostajat vihtaa helposti.

Fränklin
-
Viestit: 98
Liittynyt: 16.5.2013 14:54

ViestiKirjoittaja Fränklin » 19.1.2014 12:12

Korjauskäsikirjan mukaan toi nokkapukkien kiritysmomentti ois 20.

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 19.1.2014 13:15

Kiitoksia neuvvoista, pitänee ensi viikolla vaihella nostajat. Motonetistä luulis löytyvän, vai onko joku edullisempikin paikka olemassa..? Vaikka ulkomailta ei niin kiire ole kun vika/ominaisuus ei akuutti ajamista estävä ole.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 19.1.2014 15:16

Itse olen saanut omasta paikallisesta varaosaputkasta halvemmalla kuin motonetissä ja olivat vielä niitä ilmeisesti hyväksi todettuja INA:n kamppeita. Eli jos lähellä on joku varaosapulju niin kannassaa ainakin kysäistä.

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 19.1.2014 15:40

Joo, pitää käydä kyseleen onhan nuita muitakin tarvikeliikkeitä täällä Rovaniemellä. Autoasi,Vianor yms.
8,90€/kpl näkyy Motonetissä olevan nostimet

Kiitos vinkistä!

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 20.1.2014 17:33

8,5e / kpl venttiilinnostimet Autoasi ketjun liikkeessä puhelin kyselyn perusteella...pitää käydä viel paikanpäällä tinkimässä..

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 24.1.2014 12:35

Hei, näkeekö tai tunteeko käytetyistä nostimista "maallikko" ovatko kunnossa vai kuluneet? Olisi 366tkm ajettu varaosa jetta jossa tuurilla voisi olla nostimet uusittu. Ne osat olisivat ilmaisia..

Kiitän vastauksista :)

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 24.1.2014 13:43

Nokka-akselin nokat on kait syytä tarkistaa samalla? Mites se mitataan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.1.2014 13:55

Harvemmin nokkia kaiketi mitataan? Katotaan ettei ole halkeamia ja että pinta ei ole muuttanut väriä.

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 24.1.2014 14:36

Nokat näytti hyvältä saman "maallikon" eli minun silmään. Naputuskaan ei esiinny kuin kylmällä/viileällä moottorilla, jolloin syy käsittääkseni melko varmasti on kuluneet nostajat..? Mutta kysymys kuuluukin voiko varaosa-auton nostajien kuntoa todeta muuten kuin kokeilemalla paikalleen ajossa olevaan yksilöön, että loppuuko naputus jne..?

Ovat ne nostajat vielä paikallaan varaosa-autossa joka 70km päässä kotoota eli Rovaniemeltä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.1.2014 14:45

8,5 € uusien hintaan en edes miettisi ilmaisia jotka ovat 70 km päässä...

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 24.1.2014 21:06

Työttömänä sitä miettii... Tokikaan ei järkeä vartavasten lähtä hakeen vaan kun on muutakin käyntiä mummolassa.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 24.1.2014 21:39

Voi olla ihan turhaa alkaa mitään tekemään...
Aikoinaan ajelin 1,8 "kakkiksella" itse semmosen reilut parisataatuhatta km ja koko aikana nostimet naputtelivat välillä enemmän ja välillä olivat hetkittäin melko hiljaakin, autosta luovuin kun mittarissa oli reilut 300000 km ja mitään en asialle tehnyt.
Eli jos naputus on suht hiljaista, eikä mitenkään "terävää" ja häipyy kierroksilla niin tuon kokemukseni perusteella en itse ainakaan tekisi asialle mitään.
Semmoinen erikoinen juttu hommassa oli ja jota moni ei meinannut uskoakkaan että aina kun öljyt vaihtoi niin naputus oli selvästi voimakkaampaa ensimmäisen 1000km ja sitten vaimeni selvästi - jotenkin luulis että uusilla öljyillä olisi ollut toisinpäin.

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 24.1.2014 22:51

Joo, eihän tollaseen vanhaan lie järkeä muutenkaan paljon remppaa tehä. Tullut jo laitettua ihan liikaa rahaa (helmat,jakopääremppa,vesipumppu,alipaineletkut,moottorin etutukikumi) tosin itse auto olikin ilmainen =D Ehkä minä vielä ne nostajat vaihdan, pelaa kuitekki muuten ookoo ja puhtain paperein leimaki heltisi. Mätökään ei ole kun lapin auto, helmatkin vähän turha oli vaihtaa pari reikää kun eelliset omistajat tunkanneet mistä sattuu.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 26.1.2014 16:57

Miun vento maksoi pari vuotta sitten 200. Osia on vaihdettu siihen saman edestä. Aina vaan kulkee... Sanoisin että remppaa vaan, jos auto toimii ja leimakin on voimassa. Kakkoskoppaset kulmikkaat volkkarit on minusta tyylikkäitä. Joskus vielä hommaan oman MK2 Caddyn.

Kyllä noita uusia autojakin pitää korjailla. Mut...

1. Osat on vaan toisessa hintaluokassa, kun kultaisen 90-luvun autoissa.
2. uuden auton elektroniikkavialle ei oikein mahda maallikko mitään.
3. Foorumi on täynnä hyviä korjausohjeita vanhoille autoille ja lisää tulee.
4. Omaa kun korjaa oppii koko ajan lisää. Ei mene sormi suuhun kun kosla pettää tien päällä.

Laitan kyllä aina uusia kulutusosia, jos vain mahdollista, niin ei tarvitse enää palata samaan kohtaan vähään aikaan.

Itsekin olen sairaslomalla, niin kerkeää tekemään remppaa ja istumaan foorumilla. Ei hassumpaa... Tsemiä sullekin.

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 11.4.2014 19:45

No niin viimein sain nostajat vanhukseen vaihdettua. Naputus loppu ja nättihomma 45min ajosta ajoon ;) Autoasi ketjun liikkeestä 7e kpl INA merkkiset hain.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 12.4.2014 15:00

Lainaan ketjua, onko mk3 eli Ventossa samanlaiset/tyyppiset nostajat?

JiiKoo81
-
Viestit: 36
Liittynyt: 23.12.2013 18:10

ViestiKirjoittaja JiiKoo81 » 15.4.2014 17:09

Ei tietoa mutta esim. Motonetin sivulta 2-koppasen nostajien koodi talteen ja vertaamaan 3-koppasen vastaavaan luulis selviävän..?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.4.2014 18:11

Moottorikoodilla voin varmistaa, mutta kyllä ne varmaankin on. Kakkosgolfissakin on samoja dieselissä, 8v ja 16v:ssä.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 15.4.2014 18:37

Motonetin mukaan ainakin samalla koodilla kulkee nuo. ABS/ADZ koodilla taitaapi olla tuo Venton kone, eli se 1.8 66kw.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.4.2014 20:08

Kyl ne sit samanlaiset olis. Samoja käytetty jo -77 jossain teollisuusmoottorissa ja vielä nykyään Crafterissa. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa