Cruisailu yhdellä kädellä ja rengasrikko..?
Valvoja: ffp jäsenet
Cruisailu yhdellä kädellä ja rengasrikko..?
On ollut jo vuosikausia mielessä scenaario, jossa cruisalillaan yhdellä kädellä ratista pidellen. Tottakai vielä pidetään kiinni klo:6 kohdasta, rystyset alaspäin. Mitä käy kun rengas puhkeaa tai laakeri leipoo kiinni?
Miten auto käyttäytyy? Onko pusikko osa todellisuutta? Kuski on nainen jos voimia tarvii suhteuttaa yhtälöön.
Huolettaa, koska takapenkillä matkustaa lapsi.
Loppumietintänä lapsiperheille: muistathan kiinnittää lastenvaunut takakonttiin, etteivät ne paiskaudu kolarissa rakkaimpasi selkään.
Miten auto käyttäytyy? Onko pusikko osa todellisuutta? Kuski on nainen jos voimia tarvii suhteuttaa yhtälöön.
Huolettaa, koska takapenkillä matkustaa lapsi.
Loppumietintänä lapsiperheille: muistathan kiinnittää lastenvaunut takakonttiin, etteivät ne paiskaudu kolarissa rakkaimpasi selkään.
Viimeksi muokannut Levis, 9.12.2012 0:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vaikka olisi Kippari-Kalle juuri pinaattia nauttineena puikoissa niin reaktioaikana menee vahvemmallakin kuskilla auto metsään jos jotain noin vakavaa tapahtuu.
Lisäksi ratilla ei kaikkea voi ohjauksessa kompensoida jos laakeri tai rengas menee.
Lisäksi ratilla ei kaikkea voi ohjauksessa kompensoida jos laakeri tai rengas menee.
Siinä on melko vahva takapenkki välissä eikä ne mahdu penkin ja katon välistä kumminkaan. Ja jos ne menee niin muussiksi että mahtuu, niin siinä vaiheessa ne on menettäneet liike-energiasta jo lähes kaiken.muistathan kiinnittää lastenvaunut takakonttiin
ei oo tullu mieleen rattaita köyttää vaikka kaikista arvokkain ja rakkain matkustaakin takana. tosin enpä usko että rattaat tekee vahinkoa siinä vaiheessa jos jotain sattuis. paiskautuuhan rattaat takapenkkiin mutta en jaksa uskoa että kuitenkaan läpi penkistä tulee. lukitus ja turvavyö on kuitenkin oikein
Ton verran hakkis 4:sta jäljellä kun sladitin kolmostiellä
http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... _pieni.jpg
Noin 140 km/h mittarissa ohituskaistalla niin kun oikea etukumi poksahti niin oltiin aika sukkana penkalla, kerkesi kyllä reagoimaan mutta muskeli ei riittänyt asfaltilla kääntää rattia, kun oikea puoli autosta tippui penkalle niin pysty vasta kääntää rattia.
http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... _pieni.jpg
Noin 140 km/h mittarissa ohituskaistalla niin kun oikea etukumi poksahti niin oltiin aika sukkana penkalla, kerkesi kyllä reagoimaan mutta muskeli ei riittänyt asfaltilla kääntää rattia, kun oikea puoli autosta tippui penkalle niin pysty vasta kääntää rattia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
140 kmh on harvinaisempi nopeus tässä tapauksessa ja ei olisi kiva tapahtuma. Mutta jos jotain maltillisempaa n. 60 kmh nopeutta ajatellen. Ei osaa edes hahmottaa miten se rattia tai auton ohjattavuutta muuttaa, kun eturengas äkisti tyhjenee.
Minä kyllä kiinnitän rattaat konttiin sen takia, koska irtonainen massa potkaisee kyllä sitä takapenkin selkänojaa. Ja siinä tilanteessa kun pienikin etu on matkustajan hyväksi, pelaan sen edun mukaisesti. Jossain se raja kuitenkin menee niiden tapaturmien kohdalla.
Mutta kukin tyylillään. Eipä ole kukaan kavereistakaan edes ajatellut kiinnitystä ennen kuin mainitsin.
Minä kyllä kiinnitän rattaat konttiin sen takia, koska irtonainen massa potkaisee kyllä sitä takapenkin selkänojaa. Ja siinä tilanteessa kun pienikin etu on matkustajan hyväksi, pelaan sen edun mukaisesti. Jossain se raja kuitenkin menee niiden tapaturmien kohdalla.
Mutta kukin tyylillään. Eipä ole kukaan kavereistakaan edes ajatellut kiinnitystä ennen kuin mainitsin.
Rengasrikkoja on tullut matkanvarrella aika iso liuta vastaan, mutta koskaan ei ole eturengas "räjähtänyt" eli tyhjentynyt kerrasta. Ohjaushan alkaa puoltaa renkaan vailletessa ja runflat:n tyhjenemistä ei huomaa kuulemma kuin merkkivalosta. Takarengas taas voi tipahtaa tielle ja mennä ohi omia menojaan eikä eroa huomaa kuin uudesta asennosta ja jarrulevyn antamasta sivuäänestä.
Tossa on sitten vasen eturengas kolme kuukautta edellisen rengasrikon jälkeen
http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... 0kaksi.jpg
Nyt oli rouva ratissa ja poksahti taas laakista :d
Kolmannessa oli patti kyljessä niin vaihtui uuden kumit alle
http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... 0kaksi.jpg
Nyt oli rouva ratissa ja poksahti taas laakista :d
Kolmannessa oli patti kyljessä niin vaihtui uuden kumit alle
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja tuo on kunnioitettava asenne. Itse ei sitä tapaturmaa tule ajatelleeksi ennen kuin se omalle kohdalle tapahtuu.Ja siinä tilanteessa kun pienikin etu on matkustajan hyväksi, pelaan sen edun mukaisesti. Jossain se raja kuitenkin menee niiden tapaturmien kohdalla.
Siitä mä kyllä pidän kiinni aina että mun kyydissä kaikilla (vaikkakin känniääliöillä) on turvavyö kiinni. Ja jos lain vastaisesti otan ylimääräisiä matkustajia siten että ei kaikille oo vöitä niin silloin auto ei liiku ennen kun mun takana olijoilla on vyöt kiinni. Etumatkustaja kolaritilanteessa ei ihan helposti aiheuta mulle (kuljettajalle) korjaamattomia vahinkoja, mutta ainahan sekin voi käydä. Tosin kertaakaan ei mun kyydissä olla oltu etupenkillä ilman terveyssidettä.
Siis toivotaan vaikka joulupukilta sitä viitseliäisyyttä laittaa se vyö kiinni, eikö?
E: Mitäköhän (|):a sä Esa teet renkailles... Asut liian mettässä? :DD
Mun vissiin pitäs hommata analoginen rannekello kun en edes tiedä enää mikä numero se siellä alimpana on. Tarkoitin siis kello 6 kohtaa eli ratin alareunaa, enkä vasenta reunaa eli klo 9...
Minusta tuolta alhaalta kiinnipitäminen on ehkä typerintä mitä näkee. Jotenkin vaan tuntuu ettei paljoa tarvi häikkää tulla, kun tuolta ohjatessa päätyy pusikkoon...
Minusta tuolta alhaalta kiinnipitäminen on ehkä typerintä mitä näkee. Jotenkin vaan tuntuu ettei paljoa tarvi häikkää tulla, kun tuolta ohjatessa päätyy pusikkoon...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla lähti kerran Granadalla ajaessa ohjaustehostin pois päältä. Onneksi pidin ratista kunnolla kahdella kädellä, koska ei tuolla V6 motilla varustettu kovin kevyt ole kääntää ilman tehostusta. Olis mennyt päin seiniä muuten.
Tuo toisen renkaan vikaantumistilanne ei ole tuttu. Kai siinäkin joku syy on, että autokoulussa se tietty ote opetetaan.
Tuo toisen renkaan vikaantumistilanne ei ole tuttu. Kai siinäkin joku syy on, että autokoulussa se tietty ote opetetaan.
Enemmänkin miettisin tuossa klo 6:ssa käden pitämisessä sitä, että mitä jos sun pitää väistää nopeasti jotain tai auto lähtee yllättäen sivuluisuun? Siinä ei paljoa tehdä jos kättään klo. 6:ssa pitää. Yksi mistä autokoulussa myös muistuttivat oli se, että ei saisi yhdellä kädellä käännellä hiljaisessakaan vauhdissa (itse tätä tosin teen). Tuolla autokoulussa yhdelle oli käynyt niin, että pyöritti parkkipaikalla menemään yhdellä kädellä ja auton toinen rengas osui kaivonkanteen -> auto lähti meneen vinoon kun ratista ei pidetty kunnolla kiinni, onneksi sai kuulemma pysähtymään juuri ennen osumaa toiseen autoon.
Joo, mutkun ajohan se Vatanenkin Pikes Peakia yhdellä kädellä... ;)
Itselläni pitkään napsuttanut vetonivel alkoi hirttää varaosanhakumatkalla kiinni. Säikäytti kyllä kun yhdellä kädellä piti ratista kiinni, mutta ei kuitenkaan lyönyt rengasta lukkoon. 80 km oli hallille vielä matkaa ja suoraan pääsi nivelen vaihtoon, kun muisti pitää ratista kiinni kaksin käsin ja tottui yllättäviin nykäisyihin. :)
Tämä tapahtui onneksi sulalla maantiellä, vaikka oli talvi. Jäisellä tiellä ensimmäinen hirtto olis voinu johtaa ojanpohjalle.
Tämä tapahtui onneksi sulalla maantiellä, vaikka oli talvi. Jäisellä tiellä ensimmäinen hirtto olis voinu johtaa ojanpohjalle.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Eikä se vika tarvitse aina olla renkaassa. Eräitä tapauksia tiedän jossa etujousi mennyt poikki ja viiltänyt renkaan kyljen auki. Ja se kaikki käy aika äkkiä esim. satasen vauhdissa.
Määrätyn vuosimallin Berlingoissa tämä on ns. "tyyppivika". On lisätty myöhemmin jonkinlainen patentti estämään renkaan puhkeamisen.. Tosin taitaa olla koko auto yhtä tyyppivikaa :D
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Aikoinaan teinivuosina, isäni tehostamattomassa puntossa tyhjeni eturengas kahdesti kuukauden sisään. Kyllähän se puolsi hieman ja ratti täristi pirusti, mutta eipä tuossa kyllä 50-80km/h vauhdissa mikään kehonrakentaja tarvinnut olla, että piti ratista kiinni. Aiheutti lähinnä vitutusta ja sitä kautta vaaratilanteen kanssamatkustajille.
OT: Tosin tuli huomattua, että renkaan tyhjennyttä punto tunkki ei mahdu auton alle, ja tuon tunkinhan ainoa funktio on, että renkaan tyhjennyttyä saa vaihdettua vararenkaan alle.
OT: Tosin tuli huomattua, että renkaan tyhjennyttä punto tunkki ei mahdu auton alle, ja tuon tunkinhan ainoa funktio on, että renkaan tyhjennyttyä saa vaihdettua vararenkaan alle.
Lisätilaahan saa kun "autoa" siirtää: vaikka sitten apparin jalan päälle ja Puntonhan nyt v*tutuksissaan nostaa vaikka sen verran nurkasta ylös että saa oman jalan tyhjentyneen renkaan alle :D
Ei ehkä se kiinni leikannut laakeri vielä, mutta jos napa katekaa ja pyörä karkaa alle/alta, niin siinä ne ajo-ominaisuudet ovatkin sitten ihan eri planeetalta...
Ei ehkä se kiinni leikannut laakeri vielä, mutta jos napa katekaa ja pyörä karkaa alle/alta, niin siinä ne ajo-ominaisuudet ovatkin sitten ihan eri planeetalta...
-
- -
- Viestit: 100
- Liittynyt: 6.10.2010 23:18
Tässä mennään jo sille tasolle, että mitä jos pidät yhdellä kädellä ratista kiinni kun taka-akseli tippuu tiehen? Tai puoli autoa halkeaa, jättimäinen lehmä tippuu takakontin päälle ja tsunami pyyhkäisee yli. Silloin jos yhdellä kädellä pitää ratista kiinni voi olla jo aika kusiset paikat, näin ranskalaisittain sanottuna.
Harvemmin laakerit laakista hajoavat. Ensin pitävät hirvittävää ääntä kun jumittavat. Silloin pitäisi jo omistajan pään sisällä ääni sanoa, että vie auto huoltoon tai vaikka korjaa itse, jos osaat. Sama pätee irtoaviin vanteisiin. Jo kun pultit löystyvät, rupee täristämään siihen malliin, että on syytä pysähtyä ja tarkistaa, mikä voisi olla vialla.
Täytyy kyllä nyt todeta, että harvinaisen usein kruisailen ihan yhdellä kädellä, jos tieolosuhteet ovat hyvät. Tosin itselläni ei ole jälkikasvua ja auton kyydissä ei yleensä ole kuin minä ja sivupersoonani, joten kovinkaan suurta vahinkoa ei satu, vaikka täräyttäisin kovempaakin ojaan. Kilometrejä tulee työautolla vuodessa noin 30tkm, pääsääntöisesti pätkäajoa ja olen tien päällä noin 1-4 tuntia työajasta.
Harvemmin laakerit laakista hajoavat. Ensin pitävät hirvittävää ääntä kun jumittavat. Silloin pitäisi jo omistajan pään sisällä ääni sanoa, että vie auto huoltoon tai vaikka korjaa itse, jos osaat. Sama pätee irtoaviin vanteisiin. Jo kun pultit löystyvät, rupee täristämään siihen malliin, että on syytä pysähtyä ja tarkistaa, mikä voisi olla vialla.
Täytyy kyllä nyt todeta, että harvinaisen usein kruisailen ihan yhdellä kädellä, jos tieolosuhteet ovat hyvät. Tosin itselläni ei ole jälkikasvua ja auton kyydissä ei yleensä ole kuin minä ja sivupersoonani, joten kovinkaan suurta vahinkoa ei satu, vaikka täräyttäisin kovempaakin ojaan. Kilometrejä tulee työautolla vuodessa noin 30tkm, pääsääntöisesti pätkäajoa ja olen tien päällä noin 1-4 tuntia työajasta.
Rattaat paiskautuu kun auton nokka 80km/h betoniseinään tms. Silloin tulee voimalla.
Hätäjarrutuksissakaan ei ole tavarat kontista tulleet sisälle asti koska liike ei pysähdy seinään.
Viime kesänä veljen autosta irtos rengas 80km/h vauhdista ja soitto vehkeet pysyi kontissa. Autokin pysyi tiellä ja vain levy meni kieroon tukivarren kera.
Vai miten meinasit että ne sieltä takaa tulee? Mihin ajat että saat auton pysähtyyn alle sekunnissa esim 80-> 0kmh jos noin käy niin se mihin törmäät on tod. näkösesti kuollettavin.
En purista rystyset valkosena rattia.. Enkä taida alkaa pelkään mitä jos mitä jos... Jos ei pysty niin parempi pysyä sisällä ja napsii sinisiä nappeja.
Hätäjarrutuksissakaan ei ole tavarat kontista tulleet sisälle asti koska liike ei pysähdy seinään.
Viime kesänä veljen autosta irtos rengas 80km/h vauhdista ja soitto vehkeet pysyi kontissa. Autokin pysyi tiellä ja vain levy meni kieroon tukivarren kera.
Vai miten meinasit että ne sieltä takaa tulee? Mihin ajat että saat auton pysähtyyn alle sekunnissa esim 80-> 0kmh jos noin käy niin se mihin törmäät on tod. näkösesti kuollettavin.
En purista rystyset valkosena rattia.. Enkä taida alkaa pelkään mitä jos mitä jos... Jos ei pysty niin parempi pysyä sisällä ja napsii sinisiä nappeja.
^ Kiinnitän rattaa konttiin, koska ei se pelkkä isku selkänojaan, mutta myös mahdollisuus jos rattaat pyrkivät nousemaan ylemmäs. Tällöin ne lyövät niskatukeen. Turvaistuimemme yläosa taas on kiinni niskatuessa. Kaikki tarpeettomat iskut edessä olevan selkänojaan ovat tarpeettomia. Vrt perhosvaikutus.
Ja en tarkoita siis äkkipysähdystä betoniseinään, joka massojen kasvaessa potenssiin x, olisi kohtalookkaampaa. En myöskään ajatellut minkään läpäisevän selkänojaa.
Kiinnitän myös ostoskassit turvavöillä. Jos auto nyt sattuisi kaatumaan. Tosin eihän niin käy kuin elokuvissa.
En ajatellut pysyä myöskään kotona. Sinisen pillerin otan vasta kun tulee verenkiertohäiriö.
Oiskohan tässä nyt kaikki tällä kertaa. No loppuun vielä: ignorance is a bliss. Jos nyt meni oikein, kun ei suomenkielistäkään vastinetta tullut mieleen...
Ja en tarkoita siis äkkipysähdystä betoniseinään, joka massojen kasvaessa potenssiin x, olisi kohtalookkaampaa. En myöskään ajatellut minkään läpäisevän selkänojaa.
Kiinnitän myös ostoskassit turvavöillä. Jos auto nyt sattuisi kaatumaan. Tosin eihän niin käy kuin elokuvissa.
En ajatellut pysyä myöskään kotona. Sinisen pillerin otan vasta kun tulee verenkiertohäiriö.
Oiskohan tässä nyt kaikki tällä kertaa. No loppuun vielä: ignorance is a bliss. Jos nyt meni oikein, kun ei suomenkielistäkään vastinetta tullut mieleen...
Eilen se sitten tapahtui. Viime viikolla lukiessani tätä topiccia mietin, että jos mulle käy näin, varmasti menee tällä tuurilla henki.
Alla puolitoista vuotta vanhat kitkat, ajettu myös loppukesästä eli ei ihan otollisimpana aikana kitkoille. Tiet sulat, 30km motaria about 100km/h-110km/h jonka jälkeen siirtymä pienemmälle tielle, puoltoista kilometriä ja poks. Renkaan kappaleet lensi, kumi haisi ja kamala mekkala kun joku rämmäle löi sisälokariin. Kitkat siis käytännössä suli alle. Auto nytkähti hieman ja alko puoltamaan oikealle sen verran että piti kahdella kädellä pitää kiinni. No, en kuollut vaan ajoin loput 500m huoltsikan pihaan joka tietenkin oli kiinni. Tänään sitten vaihtamaan kesärenkaita alle, jotta saadaan auto kotopuoleen. Onneksi albanzolla on semmone hemmetin hyvä matalaprofiilinen tunkki, ei mahdu normi tunkki alle vaikka rengas olisi täysi..
Eipä tartte miettiä mitä tekee duunin jälkee perjantai-iltana..
Alla puolitoista vuotta vanhat kitkat, ajettu myös loppukesästä eli ei ihan otollisimpana aikana kitkoille. Tiet sulat, 30km motaria about 100km/h-110km/h jonka jälkeen siirtymä pienemmälle tielle, puoltoista kilometriä ja poks. Renkaan kappaleet lensi, kumi haisi ja kamala mekkala kun joku rämmäle löi sisälokariin. Kitkat siis käytännössä suli alle. Auto nytkähti hieman ja alko puoltamaan oikealle sen verran että piti kahdella kädellä pitää kiinni. No, en kuollut vaan ajoin loput 500m huoltsikan pihaan joka tietenkin oli kiinni. Tänään sitten vaihtamaan kesärenkaita alle, jotta saadaan auto kotopuoleen. Onneksi albanzolla on semmone hemmetin hyvä matalaprofiilinen tunkki, ei mahdu normi tunkki alle vaikka rengas olisi täysi..
Eipä tartte miettiä mitä tekee duunin jälkee perjantai-iltana..
Inttiaikaan sattu yhelle kuskitoverille vähän ikävästi kun levisi kolmeakselisesta actrossista oikea etupyörä matkavauhdissa, eli n80km/h. Auto ja perässä ollut lavetti olivat tyhjiä, onneksi. Sai pidettyä auton tiellä eikä suurempaa vahinkoa pääsyt sattumaan. Olipa vielä PV:n kantahenkilökuntaa apparin penkillä. Tosiaan noilla vehkeillä kannattaa pitää ratista kaksin käsin kiinni...
Auto ollut jossain rauhanturvatehtävissä ties missä ja renkaissa oli vielä pintaa reilusti mutta paistoleima -05. Pv:n ajossa kun noita kilometrejä varsinkaan lastatulla autolla ei kovin äärettömästi tule...

Auto ollut jossain rauhanturvatehtävissä ties missä ja renkaissa oli vielä pintaa reilusti mutta paistoleima -05. Pv:n ajossa kun noita kilometrejä varsinkaan lastatulla autolla ei kovin äärettömästi tule...

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa