Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

bonedust
-

ViestiKirjoittaja bonedust » 23.5.2012 13:10

^Nyt käsittelemme asiaa nimeltään "hyppy-ruoste" joka on jokaisen autoilijan pahin painajainen. Tämän takia minäkin jätän aina kahteen ruutuun parkkipaikalla ettei tartu ;D

tttalja
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 23.5.2012 13:30

Mä olenkin aina ihmetellyt, että miks meidän perheyhtymän kolmoskoristen ja luonnonmukaisesti itsestään häviävien Ventojen viereen harvemmin parkkeerataan. =)

Jimme
-

ViestiKirjoittaja Jimme » 27.5.2012 3:52

Tuli tästä laumaantumisesta mieleen... Massaliikenteessä vituttaa ihan eniten nykyinen meno, kun joka vitun urpo tunkee siihen junan / metron oven eteen laiturilla, ennen kun pois jäävät ehtii edes ovea saada auki. Yritä siinä sitten ilman lihasvoimaa poistua junasta, josset halua Rastila Avenuelle asti tai jonnekin vitun Purolaan. Helvetin matalalattiapaskat, niistä tää johtuu, kun ennen ei olis edes mahtunu tunkeilemaan niissä kunnon junissa, jotka vielä toimi talvellakin.

Peke
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 31.5.2012 21:45

Joo, ensin ulos junasta/metrosta/ratikasta ja sit vasta uudet sisälle, se on ihan perussääntö. :)

Peke kirjoitti:...Eniten tässä lähiaikoina on varmaan ärsyttänyt tuolla "liikenteessä" kuitenkin pysäköintikulttuuri. Mä jätän autoni aina jonnekin hevon pers**seen asti ja silti jonku on aina pitäny parkkeerata ihan viereen, johonkin ahtaaseen tilaan oma ruosteen raiskaama kipponsa, vaikka parkkihalli ois melkein tyhjä...

topcatti kirjoitti:Jopas nyt

Niin??? ...ja silti jonku on aina pitäny parkkeerata ihan viereen, johonkin ahtaaseen tilaan oma ruosteen raiskaama kipponsa, vaikka parkkihalli ois melkein tyhjä...
Onks tossa jotain epäselvää?
Monesti ne ollu jonku satasen/tonnin todella huonokuntoisia romuja, mitkä viereen on mitä ihmeellisimpiin paikkoihin ilmaantuneet.

Nm
-

ViestiKirjoittaja Nm » 3.6.2012 10:23

...ja silti jonku on aina pitäny parkkeerata ihan viereen, johonkin ahtaaseen tilaan oma ruosteen raiskaama kipponsa, vaikka parkkihalli ois melkein tyhjä...

Jouduin Motonetin tyhjähköllä parkkiksella antamaan asennekasvatusta erälle ChevyVan -kuskille kun kolautti oven suoraan Mersuni sivupeiliin.
Kysyin että taitaa olla ylimääräistä rahaa kun on varaa hata lommoja toisen oveen?
Jätkä tuumas että osu peiliin eikä oveen ja samaan hengenvetoon sano että rahaa on kun on maanviljelijä... Vakavaksi meni vasta kun sanoin että kohta on maajussilla nenä kipee. No peiliin jäi hieman sinistä maalia joka lähti kynnellä pois.
Vittu kun väki on välinpitämätöntä eikä osata kunnioittaa toisen omaisuutta!
Olis pitänyt hakata vanista sivuikkuna sisään ja sanoa että taloudellisesti ajateltuna ollaan nyt tasoissa...

Ko. parkkipaikka oli tosiaan melkein tyhjä ja vani oli ilmestynyt iholle kun olin ostoksilla.

Tubi
-

ViestiKirjoittaja Tubi » 5.6.2012 19:50

Joillakin kuskeilla voi olla hankaluuksia hahmottaa autoaan ja sen takia ajavat sinne hevon perseeseen toisen viereen parkkiin. Yhdistyy kaksi asiaa, helpompi parkkeerata toisen viereen ja luottaa siihen, että se kaukana muista oleva ei kolhi rakasta peltikippoa.
Itsekin parkkeeraan mahdollisimman kauas sisäänkäynneistä, terveet jalat ja autokin osuu keskelle ruutua vaikkei vieressä ketään olisikaan.

Ihmetyttää kyllä ketä se ruosteen raiskaama kippo siinä vieressä haittaa, jos se on omassa ruudussaan? Vai onko se hyppyruoste mikä pelottaa. Mikä lienee vaikutusaika, ehtiikö tarttua liikennevaloissa, jos sellainen tulee rinnalle?

Tankkailusta kylmäasemalla näkyi olevan juttua, vituttaa kun (yleensä) naisihmiset alkaa järjestelemään käsilaukkuansa ja kampaustansa autossa tankkauksen jälkeen, auto edelleen siinä tankkauspaikalla. Sama homma muuten automaateilla useasti, mutta se nyt ei liikenteeseen liity.

Tekno
-

ViestiKirjoittaja Tekno » 5.6.2012 22:09

tankkauspaikoilla se ärsyttää jos on kaksi tankkauspumppua peräkkäin, niin ajetaan auto siihen ensimmäiseen, niin ettei seuraavalle pääse kuin toisesta suunnasta tulemalla, peruuttamalla tietenkin, eli jää tekemättä, kun ei lisäks kehtaa laittaa toista peruuttamaan pois. (Ja tietysti toisella puolella sattuu olemaan tankkaaja ajanut oikein, mutta kun itellä luukku toisinpäin niin pitäisi peruuttaa paikalle) :D

eli vähän hölmöä että joutuu odottamaan vuoroa vaan sen takia että joku ei viitsi ajatella mistä pumpusta ottaa polttoaineen...

Iso-Jaska
-

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 6.6.2012 14:35

eli vähän hölmöä että joutuu odottamaan vuoroa vaan sen takia että joku ei viitsi ajatella mistä pumpusta ottaa polttoaineen...

Mä oon huomannu, että yleensäkään, missään asiassa ei ajatella kanssaeläjiä. Pyöritään vaan oman persereiän ympärillä.

Hege_
-

ViestiKirjoittaja Hege_ » 10.6.2012 22:42

Yleensäkkin tankkaus asemilla käyttäytyminen vituttaa... välillä etuillaa aika törkeesti.
Mut ite käyn tankkaas yleesä sellaseen aikaan ettei oo ruuhkaa...

Mut vituttaa tollaset ohitettavas ketkä sitten kiihyttää... ja venäläiset, täälläpäin suomea niitä on ihan riesaks saakka. Täälläpäin asustelevat tietää kyllä!

jansku1989
-

ViestiKirjoittaja jansku1989 » 24.6.2012 8:06

myös semmoset on alkannut ottaa päähän et halutaan näyttää miten hyvä toisen auto on. Esim. ykspäivä joku mersukuski ärsytti oikeen kunnolla ajelemalla ensin 60 ja sitten vain kiihdytti täyteen kaasuun. tätä jatku noin 5-6 kilometriä.

nyky nuoriso on välillä ihmeelinen.

Daword
-

ViestiKirjoittaja Daword » 24.7.2012 20:41

Oma Wolksvageni!

sellasii pikku vikoja jotka tulee ihan tyhjästä...ei edes +20v vielä liikentees olevissa autoissa ole tälläsii vikoja kuin tässä ruoskassa! kokoajan sais olla korjaamassa

p0wer
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.7.2012 21:30

Ei oo tainnu Hestecin säädöt oikein mennä ihan nappiin tuona päivänä...

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?to ... #msg391702

Tuollanen on kyllä jo todella uskomatonta toimintaa, ei voi kyllä muuta sanoa. Etenkin ihmetyttää kun kyseessä oli itsellekin tähän mennessä ihan arvostettu nimi ja muutenkin tunnettu henkilö autopiireistä, niin tuollanen käyttäytyminen liikenteessä tai muita ihmisiä kohtaan kaupankäyntiä tuskin ainakaan edistää... Oliskin erityisen reilua kun lähtee auton kanssa pajalta uuden softan kanssa liikenteeseen niin varmuudeks soitellaan koppalakeille että sieltä onkin tulossa laittomasti viritetty auto, ottakaa kiinni :D

S4mmy
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 26.7.2012 22:21

On kyllä harvinaiseen perseestä Suomen laki... Mäpäs soitankin tossa poliisille et toi naapurin ärsyttävä ämmä ajo 300km/h:ssa sen pögötillä tuolla.

Ja täytyykin pistää nyt kyllä Harinen boikottiin, vaikka aluksi ajattelin sieltä pyytäväni tulevaan autoon viripaketti tarjousta, eipä tee enää mieli pyytää... Kusipäistä toimintaa.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 27.7.2012 9:40

Tuntuu kyllä vaan kovin uskomattomalta, että tälläisestä tuomitaan _oikeudessa_. - Miten kävisi ylemmissä oikeusasteissa..?

Vaikka ei tuolla, ei ainakaan meikäläistä 1v ajokielto tms. tuon suuremmin hetkauttaisi. Jossain lehdessä olikin ihan osuva kirjoitus yleisönosastolla aiheesta, onko oikein, jos ajokielto esimerkiksi syrjäyttää ihmisen täysin. - Jos ei voi tehdä työtään, ei euroja kotiin, lapset ei saa ruokaa, asioita ei voi hoitaa jne.. - Niin "rangaistus" muuttuu äkkiä aika kovaksi.:)

Slantsix
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 27.7.2012 10:15

Toisaalta, kuka pakotti painamaan sitä kaasupoljinta? :))
Mutta onhan toi aika juttu.
Sen verran täytyy kyllä vielä sanoa että seppohan myös sanoi oikeudessa että minun kuljettama subaru ei ole tieliikennekelpoinen, siihen tuomari sitten kysyi että miten niin, johon seppo vastasi että tehot ylittävät sallitun, että voisi lyödä vaikka vetoa siitä. siinä vaiheessa teki mieli sanoa että niiiiiin... mitäs sinä seppo teet työksesi?

Uskomatonta :) Noh empä ole kyseisessä puljussa asioinut, eikä varmaan edes tarvitse tulevaisuudessa.

S4mmy
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 27.7.2012 13:49

Kuulin vähän juttua, et toi kirjoitus on ilmeisesti suurinmalta osaltaan ainakin puppua. Kuulemani perusteella Harinen on myös tehnyt rikosilmoituksen tuosta kirjoituksesta...

Slantsix
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 27.7.2012 13:53

Ja oli näköjään teksti hävinnyt jo.

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.9.2012 20:26

Ihmiset, jotka kolhii toisten autoja ja pakenee paikalta ilmoittamatta itsestään mitään.

Nimimerkillä: "Tänään bongasin Jetan takaovesta kaksi lommoa."

Ei siis mitään parkkipaikka-ovikolhuja, vaan ihan oikeaa lommoa. Maalissa syvät naarmut jne. Ja helmalistakin on saanut sen verran osumaa, ettei meinaa kestää enää paikallaan.
Ei ole kyllä autolla tehty jäljistä päätellen, mutta pe*kele että pistää v*tuttamaan tuommoinen. Oli ne sitten tehty millä hyvänsä ja tahallaan tai tarkoituksella.

Pitänee koittaa josko menisi ilkivaltavakuutukseen, niin ei tarvitsisi bonuksia uhrailla.

topcatti
-

ViestiKirjoittaja topcatti » 4.9.2012 21:54

Juu no itekkin kun ostin tämän auton 1½ vuotta sitten niin ei ollu missään mitään lommoo. Nyt on ovet täynnä pikku lommoja mitkä on just tullu kun parkkipaikalla ihmiset availee ovia. Varmaan just kahtovat että "jaa tommonen 20v vanha golffi, tuskinpa sitä paljoo kiinnostaa" ja varmaan myös pelkäävät sitä hyppyruostetta ettei tartu siihen uuteen autoon

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 4.9.2012 22:12

Te joita ottaa pattiin ne klommot kyljissä niin miksi te parkkeeraatte ahtaaseen väliin? Jättäkää kauemmaksi missä on väljempää. Se 3 vuotias pikku-Matias ei ymmärrä sitä ovea avatessaan, että se saattaa osua toiseen autoon.

S4mmy
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 4.9.2012 22:14

Vaikka jättää kuinka kauas muista niin aina siihen joku helvetin puupää iskee autonsa kanssa ja hakkaa niitä ovia autoon. Ja en minä ainakaan 3 vuotiaana ovia hakannu muihin autoihin, se oli opetettu jo heti ettei niin tehdä.

topcatti
-

ViestiKirjoittaja topcatti » 4.9.2012 22:17

Joo ja sen 3v jani petterin isä voi ihan samallalailla ottaa vastuuta lapsesa teoistaan : d

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 4.9.2012 22:41

Itse olen parkkeerannut minne sattuu välittämättä viereisistä autoista ja ei ole vielä noihin autoihin tullut yhtäkään ovikolhua viiteen vuoteen. Ehkäpä ihmiset osaavat täällä käyttäytyä.

watermistake
-
Viesti:

Jalankulkijat

ViestiKirjoittaja watermistake » 18.9.2012 21:03

Eniten vituttaa liikenteessä jalankulkijat, jotka astuu suojatielle, vaikka aivan hyvin voisivat odottaa sen 2-5sekunttia,kun olen ajanut ohi ja ylittää vasta sitten tien.. Vituttaa äkisti jarruttaa ja taas kiihdyttää.. Montakertaa huutelen ihmisille rivouksia avo-golffistani keskisormi pystyssä xD Jos hermo menee täysin, ohjaan päin ja väistän viime hetkellä muutaman sentin päästä.. jokupäivä vielä osuu ja lähden vankilaan xD Kusipäät. ;)

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.9.2012 0:39

Vituttaa nää "rekka-autoilijat", eli ihmiset, jotka esim. vasemmalle kääntyessään koukkaa riteyksessä ennen kääntymistään pikkuisen oikealle (mielellään vähän sen oikeanpuoleisen kaistan puolelta). Itse jos ajat normaalisti ja satut just samaan aikaan siihen rinnalle, niin aina käy sydän kurkussa että osuuko tuo saatanan paska-aivo kylkeen.
Ihan niinku se sinun Ford Fiestasi ei kääntyisi siitä risteyksestä ilman tuota koukkausta, PERK!"#¤¤¤!1. :D

Sit nää omasta mielestään ahtaissa paikoissa autoilijat. Tilaa auton molemmin puolin on puoli metriä ja sit kun tulee vastaan toinen auto, niin pitää pysähtyä (mielellään siihen about keskelle sitä vapaata tilaa) kun jännittää se ahdas rako.
MAHTUUKO SE VASTAANTULIJA PAREMMIN SIITÄ JOS PYSÄHTYY?
No ei mahdu. S**tana. :D
Mahtuuko se vastaantulija paremmin jos otat pikkuisen laidempaan ja ajat normaalisti suoraan omaa kaistaa pitkin? Sherlokki? Mahtuuko? Täh?

Ei mulla muuta.

FWD
-

ViestiKirjoittaja FWD » 19.9.2012 0:54

Eniten vituttaa liikenteessä jalankulkijat, jotka astuu suojatielle, vaikka aivan hyvin voisivat odottaa sen 2-5sekunttia,kun olen ajanut ohi ja ylittää vasta sitten tien.. Vituttaa äkisti jarruttaa ja taas kiihdyttää.. Montakertaa huutelen ihmisille rivouksia avo-golffistani keskisormi pystyssä xD Jos hermo menee täysin, ohjaan päin ja väistän viime hetkellä muutaman sentin päästä.. jokupäivä vielä osuu ja lähden vankilaan xD Kusipäät. ;)

Siis mitä...? Unohtuiko miksi se suojatie yleensä on tehty? "Kusipää"

Hart
-

ViestiKirjoittaja Hart » 19.9.2012 7:31

^ +1

Kyllä itse ainakin näen, että minulla jalankulkijana on oikeus ylittää suojatie ja autot väistävät. Tietysti en nyt uimahyppääjäasennossa odota auton olevan kohdalla ja loikkaan vasta sitten, mutta normaalitilanteessa kyllä se auto saa jarruttaa.

Nykyään taitaa vallita villin lännen laki vähän joka puolella Suomea, kun jalankulkijat oikein hätkähtävät kun jarrutan suojatien eteen ja päästän heidät kulkemaan ensin enkä yritä kiihdyttää ja ajaa päälle (kuten aikaisempi kirjoittelija)

Eri asia mielestäni on jalankulkijat, jotka kävelevät liikennevaloissa punaisia päin tai muuten ylittävät katua kuten hirvilauma eli yllättäen ja ei_suojatietä_käyttäen.

Simon_
-

ViestiKirjoittaja Simon_ » 19.9.2012 9:09

Ärsyttää nuo jalankulkijat jotka kävelevät väkisin päin punasia. Ainakin tuolla Suomen pääkaupungissa tuntuu olevan enemmän sääntö kun poikkeus. Tuo suojatiekulttuuri on muutenki täällä niin syvältä kun lain mukaan pitää jalankulkijoille antaa tietä, mutta jos pysähdyt niin ei se kävelijä silti osaa kävellä siitä yli tai vaihtoehtosesti joku meinaa tuupata perään.

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 19.9.2012 13:32

Kyllä minä jalankulkijoille annan tietä, mutta vituttaahan ne sellaiset jalankulkijat, jotka oikein hyökkää sinne suojatielle "koska minulla on oikeus"-asenteella. Varsinkin sellaiset tilanteet, jossa jonossa tulee 5 autoa ja se jalankulkija ei voi odottaa 3 sekuntia pidempään vaan hyppää sen neljännen auton jälkeen suojatielle. Itse ainakin jään suosiolla pari metriä kauemmaksi ajotiestä ja päästän sen auton, varsinkin bussit ja raskaankaluston menemään ensin.

Ja pyöräilijät on kyllä monesti ihan hukassa väistämissääntöjen kanssa,

brainsurgery
-

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 19.9.2012 13:34

Kyllä minä jalankulkijoille annan tietä, mutta vituttaahan ne sellaiset jalankulkijat, jotka oikein hyökkää sinne suojatielle "koska minulla on oikeus"-asenteella. Varsinkin sellaiset tilanteet, jossa jonossa tulee 5 autoa ja se jalankulkija ei voi odottaa 3 sekuntia pidempään vaan hyppää sen neljännen auton jälkeen suojatielle. Itse ainakin jään suosiolla pari metriä kauemmaksi ajotiestä ja päästän sen auton, varsinkin bussit ja raskaankaluston menemään ensin.

Ja pyöräilijät on kyllä monesti ihan hukassa väistämissääntöjen kanssa,

Aika paradoksaalista tekstiä :)

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 19.9.2012 13:50

No mikäs tuossa nyt paradoksaalista oli?

S4mmy
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 19.9.2012 13:59

Ja pyöräilijät on kyllä monesti ihan hukassa väistämissääntöjen kanssa.

Tämä on kyllä totta. Vihasia ilmeitä vaan satelee kun ei päästäkään pyöräilijää menemään ensin, tai jos painaa tööttiä, kun on joutunut tekemään lukkojarrutuksen pyöräilijän takia, joka luulee, että hänellä on samat oikeudet kuin jalankulkijalla...

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 19.9.2012 14:17

Tämä on kyllä totta. Vihasia ilmeitä vaan satelee kun ei päästäkään pyöräilijää menemään ensin, tai jos painaa tööttiä, kun on joutunut tekemään lukkojarrutuksen pyöräilijän takia, joka luulee, että hänellä on samat oikeudet kuin jalankulkijalla...

Tätä juuri tarkoitin. Jotenkin tuntuu, että ainakin täällä Raumalla on pyöräilijät unohtaneet väistämissäännöt täysin. Liekö syynä nuo useat liikenneympyrät joita tänne on rakennettu viime vuosina ihan kiitettävästi. Niissä kun pitää pyöräilijää väistää, koska kolmio on ennen suojatietä. Nyt kaikki fillaristit luulevat, että autoilija väistää aina kun ajavat suojatien yli.

Tässäkin risteyksessä olen tänä kesänä meinannut ajaa pari kolaria kun joku hippi tulee jopolla tuolta oikealta täysillä suojatielle. Tuo kun on vielä yksisuuntainen tie niin sieltä ei oleta ketään tulevan muutenkaan. Tosin kerran tuolta tuli joku akka Fiestallaan ja ilmeisesti sekin luuli, että sitä pitää väistää.

brainsurgery
-

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 19.9.2012 14:35

No mikäs tuossa nyt paradoksaalista oli?

No ensin sinua vituttaa se että jalankulkijat tietävät väistämissäännöt ja sen jälkeen se että pyöräilijät eivät niitä tiedä. Joka tapauksessa lopputuloksen pitäisi olla laista riippumatta se että kaikki odottavat että sinä olet päässyt haluaamaasi paikkaan ja lähtevät vasta sen jälkeen itse liikkeelle.

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 19.9.2012 14:51

No ensin sinua vituttaa se että jalankulkijat tietävät väistämissäännöt

En minä ole näin sanonut. Jos luet uudestaan niin ymmärrät, että kyse oli siitä, että on olemassa joukko jalankulkijoita, jotka eivät halua liikenteen olevan sujuvaa vaan haluavat vain aiheuttaa autoilijoille harmia.

Joka tapauksessa lopputuloksen pitäisi olla laista riippumatta se että kaikki odottavat että sinä olet päässyt haluaamaasi paikkaan ja lähtevät vasta sen jälkeen itse liikkeelle.

Ei näin. Tästä ei ollut kysymys vaan edelleen pointtina oli se, että liikenteen tulisi olla sujuvaa. Et ilmeisesti huomannut, että kirjoitin, että itse en pidä oikeuksistani kiinni jalankulkijana sellaisissa tilanteissa missä siitä koituu liikenteelle turhaa häiriötä.

Maastomato
-

ViestiKirjoittaja Maastomato » 19.9.2012 16:21

Vituttaa tuolla lahden moottoritiellä kun ihmiset eivät osaa/halua/uskalla ajaa edes sitä 100km/h. Vähän väliä tulee joku sankari 60-80km/h perse edelllä vastaan. Eihän se vanha lahden tie olekaan ku vaan kivenheiton päässä ja siellä saa ihan vapaasti körötellä sitä 60-80km/h.

Toinen ryhmä on sitten kehällä noi henkilöautot jotka ajelevat jotain 70km/h normaalisti ja kun huomaavat että joku tulee pakettiautolla ohi niin pitää nostaa nopeus samaan tai vähän yli. No omaa laiskuuttahan se on ku ei jaksaisi millään säätää tuota vakionopeudensäädintä hitaammaksi/nopeammaksi jotta pääsisin ohi/ohitettavan perään.

Yritän itse ajella pääsääntöisesti oikealla kaistalla nopeusrajoitusten mukaan joten ohitustilanteessa kertyy jono bemareita taakse enkä halua pilata muiden päivää olemalla tiellä.

Itse myös vituttaa nuo babarin mainitsemat Kamikaze pyöräilijät. Polkupyörä on yllättävän nopea kulkupeli eikä autoillessa tule aina huomioitua edes mahdolliset kujat mistä noita sitten tulee täyttä laukkaa eteen. Itse väistän aina autoa, on minulla oikeus tai ei. Tiedän jo valmiiksi että jos pitää ottaa mittaa tuon 1600kg rautakasan kanssa niin jään väistämättä toiseksi.

Harry
-

ViestiKirjoittaja Harry » 21.9.2012 21:18

Sama kai se mitä motarilla muut ajelee, on siinä toinen kaista mitä pääsee ohi. En itsekään aina jaksa porottaa sitä suurinta maksimia. Harvemmin on kiire mihinkään. On syytä kyllä pysyä oikealla kaistalla, mikäli tulee vielä hitaampia niin vasemmalla kaistalle mentäessä vähintään se rajoituksen vauhti. Todellista 80:tä navilla ajaa vanhalla tiellä niin kyllä kohta saat jonkun hanuriin roikkumaan, ei onnistu köröttely oikein sielläkään. Se siinä hassua onkin. Luulisi että kiireimmät menisi isoa tietä. Kehällä ajo on oikein oma lajinsa, siellä näkee joskus aamukuuden-seiskan aikaan vaikka viikonloppuaamuna sellaisia parin kolmen auton muodostelmia toistensa perseessä kiinni. Ja muuten tie tyhjä eikä ketään missään.

HeikkiS
-

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 21.9.2012 21:23

Markku M. kirjoitti:Vituttaa nää "rekka-autoilijat", eli ihmiset, jotka esim. vasemmalle kääntyessään koukkaa riteyksessä ennen kääntymistään pikkuisen oikealle (mielellään vähän sen oikeanpuoleisen kaistan puolelta). Itse jos ajat normaalisti ja satut just samaan aikaan siihen rinnalle, niin aina käy sydän kurkussa että osuuko tuo saatanan paska-aivo kylkeen.
Ihan niinku se sinun Ford Fiestasi ei kääntyisi siitä risteyksestä ilman tuota koukkausta, PERK!"#¤¤¤!1. :D

Komppaan tätä. Oma Caravellekin kääntyy pienemmässä tilassa kuin nämä olvinkylän fiestat ja micrat :D

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 5.10.2012 17:24

Päivänajovalojen räikeä väärinkäyttö ja typeryys kuskin toimesta. Aja nyt motarilla pelkät ledituikut päällä peräpää pimeänä ja vettä sataa kuin Esterin sieltä. Eikö ihmiset tuotakaan tiedä, tajua tai välitä, että sateella tulee ajovalojen olla päällä? Jo ihan omankin turvalloisuuden takia, koska eihän muista koskaan tarvi välittää muutenkaan.

On tuo kyllä typerää kun takana ei määräysten mukaan tarvi valojen palaa, niin eivät idiootit niitä myöskään tarpeeseen kytke.

Nimim. ledejä keula täyteen, xenonit rihlattuihin umpioihin ja etusumarit asfalttihalkeamien tarkkailuun puskurin alta, näin minä meen, v..tut muista

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 8.11.2012 21:48

Tänään Tampereella...

Ajelin Viinikasta keskustaa kohti ja ihmettelin kun tummahko Passat vaihtoi jatkuvasti kaistaa, jopa kesken risteyksen suoraan toisen auton eteen. Hieman myöhemmin tajusin itse olevani virheellisesti vasemmalla kaistalla ja kun oikealla oli sopiva väli, laitoin vilkun päälle. Tästä tietenkin seuraa peritamperelainen tapa tukkia väli. Siinä sitten varovasti aloin hivuttautumaan oikealle kaistalle --> torvi soi, mutta lopulta tilaa tuli. Vähän ajan päästä torven soittaja vaihtoi kaistaa vasemmalle ja huomasin, että kyseessä oli aiemmin toisten eteen kiilaillut Passat.

Pikemminkin pisti naurattamaan koko episodi. Itse puskee koko ajan toisten eteen, mutta toisten eteneminen estetään hinnalla millä hyvänsä :D

Tekno
-

ViestiKirjoittaja Tekno » 13.11.2012 22:25

Sellaiset liian varovaiset kuljettajat, jotka eivät uskalla käyttää kaasupoljinta, tai muuten vain homma on vähän hakusessa.Jäädään vaikka junnaamaan traktorin perään kiinni 20km/h, ja ei mennä ohi koska aivan takaa ei näe. Pitämällä hajurakoa kun näkisi, ja voisi lyödä lapun lattiaan heti kun tie on auki.

http://youtu.be/3JScLpMFXkU

Samoihin autoilijoihin kuulunee myös nämä kiihdytyskaistalla junnaajat.

http://youtu.be/F18qODxGWCY

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 13.11.2012 23:38

Samoihin autoilijoihin kuulunee myös nämä kiihdytyskaistalla junnaajat.

Miksi et itse mennyt ohi aikaisemmin kun sulla oli sellaset 400m aikaa mennä tuosta ohi? Ja pnko tuolla kiihdytyskaistalla 60 vai 80 rajoitus ennen tuota 100 merkkiä? Eikä tuon edessä menevän ole järkeä kiihdyttää 100 kmh kun ei olisi kuitenkaan kerinnyt tuon rekan eteen joka taas menee 80kmh.

S4mmy
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 13.11.2012 23:44

Törttöilijät ynnä muut vituttaa, mutta kaikkein ärsyttävimpiä ja vittumaisia ovat kyllä nämä liikenne"poliisit" luulevat tietävänsä kaikki liikennesäännöt ja olevansa jotain liikenteen ylijumalia. Veerankin kanssa joskus kun kiihdyttänyt reippaammin nopeusrajoituksen mukaiseen nopeuteen, niin nämä "poliisit" luulevat osaavansa arvioida auton nopeuden sen äänien perusteella.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 14.11.2012 21:42

näyttäs ihan villähteentien liittymältä karistoon päin lahdessa. Kyllä tuossa junnaaja olisi kerennyt hienosti rekan eteen, koska tuo kiihdytys kaista jatkuu melko kauas. Tollaset matelevat ääliöt vois pysyä 60 kmh aluueella. Muistaakseni tuo koko kiihdytyskaista on 100 aluetta. Ymmärrän, jos tuossa alkumutkassa ei uskalla kiihdyttää reilummin, koska se on talvisin välillä hyvin liukas. Mutta kyllä tuossa alikulun jälkeen pitäisi jo nilkka oieta. Samassa liittymässä on toinenkin kohta, jossa joutuu liittymään virtaan. Kun tullaan nastolan suunnasta isoatietä ja liitytään kohtaan jossa matelee tuo videon auto. Sieltä tullessa ei ole kiihdytyskaistaa. Jotkut painaa 40 kmh nopeudella sekaan kun ei uskalla ajaa ottaa paikkaa jonosta. Säikähtänyt parikin kertaa tuossa kun joku jarruttaa kun ei uskalla sekaan mennä.

Tekno
-

ViestiKirjoittaja Tekno » 14.11.2012 22:04

"Miksi et itse mennyt ohi aikaisemmin kun sulla oli sellaset 400m aikaa mennä tuosta ohi? Ja pnko tuolla kiihdytyskaistalla 60 vai 80 rajoitus ennen tuota 100 merkkiä? Eikä tuon edessä menevän ole järkeä kiihdyttää 100 kmh kun ei olisi kuitenkaan kerinnyt tuon rekan eteen joka taas menee 80kmh."

Takana ei ollut ketään ja iski uteliaisuus nähdä mitä tuo uuvatti tekee. Jos takana olisi joku tullut, olisi kyllä painanut heti alussa vasemmalta ohi.

Ihan kevyesti olisi kerennyt tuon ekankin rekan eteen, nimittäin tuo kiihdytyskaista on PITKÄ, sehän nykyään ei edes lopu ollenkaan, vaan jatkuu tienä sinne missä on Karisma.

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 14.11.2012 22:51

Muistaakseni tuo koko kiihdytyskaista on 100 aluetta.

Linkki

Koska tuossa nastolantiellä on 60kmh rajoitus niin missä se muuttuu 100 alueeksi tuossa kiihdytyskaistalla?

Spex
-

ViestiKirjoittaja Spex » 14.11.2012 23:51

80km/h

Koska tuo on risteys ja sen jälkeen ei ole nopeusrajoitusta ilmasevaa kylttiä, kuin ennen moottoritietä, niin tossa on yleinen nopeusrajoitus, joka on 80km/h

vk
-

ViestiKirjoittaja vk » 15.11.2012 8:17

Hitaastihan tuo yaris kiihtyy mutta ei oma suorituksesikaan virheetön ole. Ruuhkaliikenteessä tuo vasemmalle kaistalle siirtyminen ennen edellä menevää arkaa tai hidasta kuskia voi johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 15.11.2012 10:48

Ei tuossa ylläolevassa mitään väärää ole tehty. Tuo kyseinen kaista jatkuu ihan suoraan pois moottoritieltä. Jos tuota Yarista olisi loppuun asti pitänyt seurata, niin olisi joutunut pois moottoritieltä.

Täytyy kurkata kun seuraavan kerran ajaa tuosta, mikä se rajoitus on missä alkaa.

Styroks
-

ViestiKirjoittaja Styroks » 15.11.2012 11:21

Muistaakseni siinä on 80 tai 100 heti siellä rampin alussa, kun lähtee siitä villähteentieltä nousemaan 4-tielle.

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 15.11.2012 11:37

Tuosta nastolantieltä kun kääntyy tuolle rampille niin rajoitus on 50 tai 80 riippuen siitä onko tuo alue taajamaa vai taajaman ulkopuolella. Ellei siihen nyt sitten ole laitettu uutta nopeusrajoitusmerkkiä. 100 merkki on vasta kiihdytyskaistan lopussa ennen 4 tietä.

Kaipa joku Lahtelainen osaa kertoa onko tuo taajamaa vai ei ja onko siellä liikennemerkki mikä kertoo paljoako siinä saa ajaa.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 15.11.2012 22:30

Enpä muistanut käydä katsomassa nopeusrajoitusta vaikka ohi ajoin. Muistikuvani kovasti vakuuttelee, että siinä olisi taajama päättyy kyltti.

diffas
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 15.11.2012 23:02

No tosta kun kääntyy tonne ramppiin niin on samantien moottoritien merkit. Laki varmaan sanoo et 80 tos on maksiminopeus ilman muuta kylttiä.

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 16.11.2012 0:55

Moottoritien merkki ei kerro muuta kuin, että on moottoritie, ei nopeutta.

topcatti
-

ViestiKirjoittaja topcatti » 16.11.2012 1:10

Jaa, norjasta kun tulee suomeen ainaki on rajalla kyltti että moottoritie merkki tarkottaa sitä 80 tjsp

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 16.11.2012 7:54

Jaa, norjasta kun tulee suomeen ainaki on rajalla kyltti että moottoritie merkki tarkottaa sitä 80 tjsp

Jaa. Tuota en tiennyt, että moottoritienmerkki merkitsisi 80kmh rajoitusta. Paljonko saa sitten ajaa "moottoritie päättyy" -kyltin jälkeen? Ja onko tuota sääntöä/lakia missään muualla luettavissa kun jossain Norjan rajalla?

Ike
-

ViestiKirjoittaja Ike » 16.11.2012 17:47

moottoritie merkki tarkottaa sitä 80 tjsp

Nimenomaan, "tjsp": sillä moottoritie / moottoriliikennetie liikennemerkit ei ilmoita noperusrajoitusta kuten taajama/taajama päättyy. Maarajoilla olevat merkit tauluissa kuvaavat yleisrajoituksia erityyppisillä tieosuuksillamme.

Tekno
-

ViestiKirjoittaja Tekno » 17.11.2012 20:26

"Kaipa joku Lahtelainen osaa kertoa onko tuo taajamaa vai ei ja onko siellä liikennemerkki mikä kertoo paljoako siinä saa ajaa."

Ei ole taajamaa enää tuo alue. Epäilijät voi vaikka tarkistaa Streetviewistä. Eli 80km/h on rajoitus tuossa kiihdytyskaistalla, ja 100km/h merkin sijainti näkyykin videossani.

ConD
-

ViestiKirjoittaja ConD » 18.11.2012 9:58

Ainakin käsivarresta kun tulee Norjasta Suomeen, siellä on merkki missä on taajamamerkki sekä 50 lätkä, sekä taajaman ulkopuolinen merkki ja 80 lätkä. Moottoritiestä siellä ei ole mitään.

http://goo.gl/maps/BpfWZ

100 rajoitus pitää nopeusmerkillä osoittaa, muuten on 80 tai 50 riippuen ollaanko taajamassa vai ei.

^^BeBe
-

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 26.11.2012 20:07

Ompas ollut sumuinen syksy ja alkutalvi kun joka kolmannen vastaantulian on pakko ajaa sumuvalot päällä. Olipa sitten päivä tai yö... Mutta sumua ei näy.

"Unohtu" No eikös sitä mittaristoa tule koskaan katsottua ?
"Näkee paremmin" niin pusikkoon ja 5metriä tietä vähän kirkkaammin.

Jos ei näin lumettomana ja pimeänä aikana näe,
1.Tarkista umpioiden kunto.
2. Pese valoja useammin. Myös kotona tai huoltsikalla
3. Suuntaa lyhyet ja pitkät kunnolla. (todella paljon näkee uusiakin autoja missä toinen lamppu sojottaa kuuseen latvoihin ja toinen ojaan)
4. Himmennä mittariston valoja

Monen auton manuaalissa lukee että sumuvalojen käyttö ei ole sallittua edes sateella.

Niin ja sitten sitä tärkeämpää takasumaria ei muisteta käyttää koskaan :D

mrannikko
-

ViestiKirjoittaja mrannikko » 27.11.2012 11:33

^ Tuo on kyllä niin totta!!

Monessa autossa on kyllä tosiaan valot aivan päin hel...tiä säädetty. Ja kumman usein tulee huomattua ettei moni autoilija näytä ymmärtävän tuon valojen korkeus säädönkään merkitystä! Lyhkäsetkin valot on yllättävän kirkkaat jos ne suoraan silmille sojottaa.

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 28.11.2012 9:27

Itteä kanssa ottaa päähän noi sumarit päällä ajavat. Tulee yleensä kohteliaasti pitkiä vilauttamalla ilmoitettua niille, että niiden valoissa on nyt jotain tarkistettavaa.

Aika monasti kuskina näyttäs olevan joku keski-iän paikkeilla oleva nainen, joten en tiedä onko ne vaan niin tyhmiä, ettei tajua että niillä sumarit loimottaa, vai laittaako ne varmuuden vuoksi "kaikki" valot päälle, että muka näkee...
Kuinkahan monessa tapauksessa sumarit on jo valmiiksi päällä kun lähtee ajamaan, eikä ne vaan tajuu sitä? Pitäs olla ehdottomasti niin, että ne pitäs aina erikseen kytkeä päälle.

Paras tapaus oli eräänä pimeänä aamuna, kun joku neitokainen ajeli sateella (semmonen perussade, pärjäsi pyyhkijät tihkulla) etu- ja takasumarit päällä. Pisteet siitä, että ajovalot eivät palaneet yhtäaikaa etusumareiden kanssa, niinkuin lakikin kait määrää, mutta itse sumarien käyttöä ei sitten oltu opeteltu.

Askelmittari
-

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 28.11.2012 9:55

Ainakin uudessa octaviassa on hehkulangat päivävaloina sumarin kanssa saman lasin(muovin) takana puskurissa. Ei noiden pimeällä kyllä pitäisi palaa jos valoautomatiikka kunnossa, mutta ehtoohämyssä ja aamun sarasteessa voi hyvin vielä palaakkin. Eikä ole tarkoitus kyseenalaistaa ettet nuita erota sumareista (ainakin takavaloista erottaa), mutta huomion arvoinen asia. :) Mistä muuten tiesit pimeänä sateisena aamuna että neitokainen ohjasti vai oliko kulkusuunta sama ja ohituksen kaltainen tilanne? :D

itseä vituttaa kaikki ylimääräiset häikäisevät valot (ei lisäpitkät paitsi jos ne ei vaihdu pois). Onneksi jälkiasennus xenon villitys menossa ohi ainakin niiden h4 suhteen jotka sunnattu liian ylös kun ei pitkistä ole mitään iloa muuten.

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 28.11.2012 12:04

Ocuissa tosiaan taitaa ne päivävalot olla siellä sumareiden vieressä, mutta ne onkin kyllä semmoset mitkä ei häikäise. Muutenkin noi päiväledit on semmosia, mitkä erottaa heti normi sumareista.
Varsinkin näin ennen lumen tuloa on aamuisin tosi pimeää ja työmatkalla on semmonen reilu 10km maantietä, joka osittain valaisematon, niin siellä ne sumarit käy silmiin.
Toki myös normivalotkin; jossain vaiheessa vastaan ajeli usein joku 90-luvun farkku escort, jossa kuskinpuolen valo oli ihan vituralleen suunnattu. Se häikäs kanssa aika kivasti.

Neitokaisen tapauksessa mentiin tosiaan samaan suuntaan. Kaksi kaistaa samaan suuntaan, jossa huomasin ensin ne takasumarit. Siinä köröttelin sen ohi ja katsoin kuka pönttö siellä väärinkäyttää valoja :) Ajattelin heti, että taatusti palaa etusetkin, ja niinhän ne tosiaan teki...

Askelmittari
-

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 28.11.2012 12:13

juu tuli mieleen kun vanhuksilla tosiaan on -11 octavia ja sitä aina joskus tulee ajettua niin vastaan tuliat toisinaan rämppää valoja päivällä :D siinä yhtenä erona esim. meisselien päivävaloihin on että palaa takanaki 5w lasikannat samalla.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 29.11.2012 22:21

"Unohtu" No eikös sitä mittaristoa tule koskaan katsottua ?
Etusumareilla ei tartte olla merkkivaloa, eipä ole kaikissa VAG-leirin kulkineissa.
Pisteet siitä, että ajovalot eivät palaneet yhtäaikaa etusumareiden kanssa, niinkuin lakikin kait määrää, mutta itse sumarien käyttöä ei sitten oltu opeteltu.
Ei tartte palaa, mutta etusumareita ei pitäisi pystyä kytkemään päälle ilman, että vähintään parkit (=etuvalot) ovat päällä. Jos siis edessä paloivat pelkät sumarit, on kytkentä laiton. Oletko aivan varma ettei kyseessä sittenkin olleet huomiovalot?

Mutta joo, näyttää iso osa autoilijoista ajelevan sumarit päällä melkein aina. Myönnetään että joskus saattavat jäädä epähuomiossa päälle kun katkaisija merkkivaloineen jää juuri sopivasti ratin kehän ja vasemman käden taakse. Takasumari onneksi sammuu aina virtojen sammutuksen yhteydessä.

T.Hell
-

ViestiKirjoittaja T.Hell » 30.11.2012 8:47

Kirjoitin tuossa tosiaan hieman epäselvästi, eli pelkillä sumareilla tarkoitin että ajovalot ei palaneet, mutta parkit olivat kuitenkin päällä.
Välillä tulee lainattua anopin -05 civicciä, niin siinä on myös mahdollista jättää etusumarit "päälle". Siinä sentään on merkkivalo mittaristossa.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 30.11.2012 16:46

Kyl noi takasumarit on sitten syvältä. Jos nyt hieman sataa lunta, niin on se kiva tuijotella ojia, kun häikäisyn takia ei voi suoraan eteen katsoa...

Laki on kyllä viisas tuon etusumarin määräyksen takia eli ei saa lähivalot palaa samaan aikaan. Harmi vaan, kun ainoat jotka sitä noudattaa, on sumaripellet kesällä eli bmw kuskit.

Hart
-

ViestiKirjoittaja Hart » 30.11.2012 16:52

Ehkä takasumarin käyttö luo kuljettajassa formulakuskin tunnetta..?

Takasumaria oon ite ruvennu käyttämään niissä tilanteissa, kun kirkkaalla kelillä (okei 1 sadepisara / minuutti) joku sumuvalovouhottaja vääntäytyy peräpeiliin kiinni. Kiva pistää takasumari palamaan pieneksi merkiksi, jos ei siitäkään ymmärrä joko a) pistää sumareita kiinni tai b) mennä ohi, niin tasaisin väliajoin välkytellä jarruvaloja ja ajella vähän laidasta laitaan. Sillä yleensä hölmömpikin tajuaa tehdä sen vilkuttoman ohituksen. Ja näitä riittää ainakin Tre - Turku välillä..

Tekno
-

ViestiKirjoittaja Tekno » 1.12.2012 15:07

Askelmittari
-

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 1.12.2012 19:26

jos takasumari häikäisee niin se sitten ei ole vaihtoehto että jätetään pidempi väli? joku saattaa jopa käyttää sitä takasumaria juurikin siihen tarkoitukseen että niitä perään liimautujia riittää..

-VariAntti-
-

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 1.12.2012 20:25

Kyllä ne takasumarisankarit pitäs pistää ajokieltoon ensimmäisenä. Heti kun on yksi lumihiutale ilmassa tai vähän sumun tapaista horisontissa niin napataan päälle. Ei näin. Ne kyllä ihan oikeasti häiritsee sitä takana ajavaa. Ja jostain syystä näitä käyttää innokkaimin ne jotka ajaa mielellään sen 5-10km/h alle rajoitusten. Eli jännittää kaikki liikenteeseen liittyvä. Ehkä se bussin tai taksin käyttö olisi parempi vaihtoehto sitten jos ei kävellen kerkiä...

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 2.12.2012 9:21

Koskaan ei ole kyllä takasumuvalo vielä häirinnyt kun on jättänyt väliä sen verran, että ei häikäse. Jos taas joku ei aja suurinta sallittua nopeutta niin siitä mennään ohi tai sitten vain tyydytään siihen, että kaikki ei ole yhtä taitavia kuskeja kuin itse. Se vaan pitää hyväksyä, että siellä liikenteessä on liikkujaa lapsesta vaariin ja naisia.

Askelmittari
-

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 2.12.2012 11:19

enemmän noita etusumarien väärinkäyttäjiä löytyy kuin takasumarien. siitä olen kyllä samaa mieltä että ei sitä ensimmäisen lumi hiutaleen jälkeen päälle paineta vaan käytetään sitä nimensä mukaiseen tarkoitukseen. eli paksussa sumussa missä lyhyillä näkee paremmin kuin pitkillä ja sankassa lumisateessa jossa se lumi oikeasti pöllyää niin paljon että haittaa edellä menevän auton näkymistä(eihän se tietysti niitä haittaa jotka liimaavat siihen takapuskurin tuntumaan). enemmän vaaraa ne naulapäät aiheuttaa jotka ajaa 5-10 lujempaa kuin edellä ajava ja liimaavat taakse kärkkymään jos jossain kohtaa mahtuisi 3 rinnan ohi. kannattaa ottaa huomioon että autossa voi mittarivirhekin olla jopa 10km/h eikä kaikki pääse tuota tarkistamaan. usein saa työmatkoilla hymyn suulle kun joku ritari on tullut näyttämään esimerkkiä ajamalla vähän yli rajoituksen ja ohitustilanteessa ei edes meinata päästä ohi kun se miehisyys loppuu 20 ylinopeuteen. sitten olkaa 3km päässä samassa risteyksessä rinnatusten kun tämä samainen kuski on ryhmittyneenä viereiselle kaistalle eikä ole päässyt kääntymään vasemmalle tai menemään suoraan. omaamieltä lämmittää se kiehuminen naapuri ohjaamossa, mutta se alkaakin jo olla melkoinen aikapommi kun se sama äkäpussi jatkaa matkaansa. ne taulut on rajoituksia eikä minimi nopeuksia helpottaa aika paljon kun tiputtaa itsekkin 90 siihen 80 niin ei tunnu ne 70-75 ajavat ihan niin paljon pakkautuvan eteen ja luulen niiden 'hidastelijoiden' ajavan liki 80. itse vaan on pakko ajaa 90 kun on niin kova kiire sinne kotisohvalld.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 2.10.2013 16:10

Joku nuori isä jätti vauvan yksin autoon kaukaloon pullo suussa. Lapsi oli varmasti alle 6kk ja eipä näyttänyt edes siltä että jaksaisi pulloa pois suulta sysäistä jos tukehtua olisi meinannut.

Lahden Ankkurin S-Marketin pysäköintialueella kohtasin tämän typeryyden. Olisko ollut Opel-kuski.

^^BeBe
-

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 5.10.2013 15:22

Pakko vielä avautua noista sumuvalosuhareista.
Viime yönä ajelin tampereelta hämeenlinnaan, niin joku hondamies liimautu perään. Ja tietenkin sumarit ja lyhyet päällä. Väläytin kohteliaasti muutaman kerran takasumaria... Alkoi hondamies tietenkin välkytteleen pitkiä. Sai tietty sen jälkeen jarruvaloa minun osaltani, ja saipa katsella sitten meikäläisen takasumaria loppumatkan...

Mietin siinä jo että jos ei oltaisi motarilla niin yrittäisin pysäyttää kaverin ja mennä ihan uteliaisuuttani kysymään, että mikä on se syy miksi ne sumarit on päällä??
Häikäsi kuitenkin niin perhanasti.

Ajoin toissapäivänä hirvikolarin ja voin kertoa, että se lyhyiden valojen keilan levitys ojiin ei varmasti lisää turvallisuutta sitten yhtään... jokainen varmaan osaa laskea montako metriä sekunnissa auto liikkuu esim 100km tuntivauhdilla. Ja mikäs olikaan ihmisen reaktio aika?
Eli kun joku asia osuu siellä ojassa siihen valokeilaan. Niin reakoimiseen menee niin pitkä aika että tilanne on jo lähestulkoon ohi. (näin karkeasti sanottuna)

Oma kolarini tuli yöllä heti kun vastaantulia oli ohittanut minut, niin näin lyhyissä valoissa hirven juoksevan omalla kaistallani kohti. Väistö vasempaan ja hirvi apparin kylkeen.
Onneksi oli kunnon auto eikä mikään riisikippo. Nimittäin auto säilyi ajokunnossa, mutta lunariin luultavasti menee.

OskuA
-

ViestiKirjoittaja OskuA » 5.10.2013 18:42

Itse käytin audilla sumareita aina koska antaa lisävalo eteen ja reunoille. Mua ei myöskään haittaa yhtään jos niitä vastaantulijatkin käyttää. Kunhan ne ei häikäise kamalasti niinkuin mopoautoissa, niissä häikäisee ajovalotkin. Passatissa on sumarit ja katkaisija, mutta piuhat puuttuu toistaiseksi kunnes jaksaa ne laittaa. Ja tulen käyttämään silläkin, mutta luultavasti muunnan ne "ledi päivävaloiksi". Useissa uudemmissa Volvoissa noita näkee.

Ja mikä liikenteessä ärsyttää, ne 10km/h alle rajoitusten ajajat jotka ohitettaessa suuttuu ja tulee puskuriin kiinni vaikka ite ajat sen +10km/h, ihmiset jotka eivät mene ohi ja keräävät jonoa. Jonoon ei ole syypää se joka on keulilla vaan ne jotka ei mene ohi. Ja yleisesti kaikki omasta mielestä retardit aivokääpiöt hidastelijat.

^^BeBe
-

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 5.10.2013 19:04

Itse olen ottanu tavaksi, että jos vastaantulialla on neljä lamppua päällä, niin sillon on mullakin. Vaikkei sumareita oliskaan ;)

OskuA
-

ViestiKirjoittaja OskuA » 5.10.2013 19:15

Siten annetaan vaataantulijalle väläytystä pitkillä ja Hellan Rallyeillä 100w, morjestellaan kun tavataan :D

Styroks
-

ViestiKirjoittaja Styroks » 5.10.2013 19:33

Kyllä se välillä keljuttaa, kun vastaantulija/ohittaja ajaa ihan lähelle asti sellaisilla valoilla, että häikäisee, osassa autoja jopa pelkät lähivalot. Onneksi pääosa kilometreistä tulee arkiöisin, melkein kaikki on siellä silloin pakosta jolloin myös kohteliaisuus on ihan eri tasolla...

OskuA
-

ViestiKirjoittaja OskuA » 5.10.2013 20:37

Ajovalojen suuntaus on yksi rasittava tekijä. Ei ne sumaritkaan häikäise jos ne on suunnattu oikein. Kuinka moni suuntailee sumareita?

Yksi on myös se kun vaihdetaan liian aikaisin pitkät pois, joudut ajamaan pitkän matkaa lyhyillä etkä näe tarpeeksi hyvin esim. hirveä. Jos toinen vaihtaa puolen puolen kilometrin päässä pitkät pois ja jatkat ajamista niin voi että sitä vilkuttelua. Pidän usein niin kauan päällä turvallisuussyistä kunnes valokeilat kohtaa, ei siinä vielä pahemmin häikäise. Kolareita sattuu yllättävän paljon näissä pitkien vaihdosta lyhkäsille tilanteissa.

^^BeBe
-

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 5.10.2013 23:45

Tuossa kolarissa tajusi myös sen, että kuinka sokkona joutuu ajamaan siinä tilanteessa kun vastaantulia on melkein kohdalla. Varsinkin jos vastaantulian valot häikäsee.

Valojen vaihdosta. Että sekin ärsyttää jos ollaan tulossa mäen harjalle. Molemmat varmasti näkee, että vastaan tulee joku. Mutta ei voi vaihtaa niitä pitkiä pois ennen kun näkee toisen valot... välimatkaa sillon 50metriä ja onhan sen vastaantulian pää kuitenkin pahimmillaan pakuissa ja rekoissa toista metriä korkeammalla kun ajovalot...

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2013 0:01

Kuinka moni suuntailee sumareita?
Tuo on muuten ihme juttu. Joka kerta on erikseen pitänyt katsastuksessa kehottaa tarkastamaan sumuvalojen suuntaus. Eikö se muka kuulu "ohjelmaan"?

OskuA
-

ViestiKirjoittaja OskuA » 6.10.2013 0:22

Valojen suuntaus on tärkeä asia niin oman kuin kanssaliikennöitsijän kannalta. Se asia kuitenkin pidetään vähäpätöisenä.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2013 0:31

Juu, siis on aina katottu alkuperäiset ajovalot ja kaukovalot. Lisäpitkistäkin pitänyt about joka toinen kerta mainita erikseen. Sumuvaloja ei olla koskaan tarkastettu ilman kehotusta.

Kosse
-

ViestiKirjoittaja Kosse » 6.10.2013 8:07

MarkkuM avautuikin jo tuolla aiemmin "rekkakuskeista", jotka kääntyessään koukkaavat. Toinen asia, joka ottaa pannuun ihan kohtalaisesti, on ihmiset, jotka ajavat ihan keskiviivan vieressä, jopa päällä. Ihan kuin se perkeleen Nissan Quasimodo olis niin saatana iso, että on vaarana ajaa pientareelle.
Ja tuosta parkkeeraamisestakin on paljon ollut parranpärinää. Sama keskiviivalla ajaja ei osu sillä kipollaan ruutuun sitten millään.
Mutta kaikkein eniten vituttaa ihmisten yleinen välinpitämättömyys ja omaan napaan tuijottaminen. Ei suoda minkäälaista ajatusta kanssa-autilijalle.
Ai niin perkele. Näin pimeiden aikojen alkaessa ihmiset ovat taas unohtaneet, kuinka pitkiä valoja käytetään. Ai että vituttaa, kun ei ajoissa osata pudottaa lyhyille. Eri asia oli C Kadetilla ajaessa, kun sillä pystyi pitämään pitkät vaikka koko ajan päälllä, kun nissä ei oikein tehoa ollut. Nyt saa joka perkeleen ilta jollekkin vilkutella valoja, kun ei itse hoksaa edes sitä, kun minä vaihdan lyhyille. Saati mutkan tai nyppylän takaa tuleva ei osaa ennakoida, milloin vlot vaihdetaan.

Ugh. Olen puhunut.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 6.10.2013 20:44

Mua näköjään ketuttaa siis OskuA:n kaltaiset omaan napaan tuijottajat. " Ei mua haittaa muiden sumarit ni mäkin voin ajaa ne päällä". Ei vit...u just tota asennetta mä en voi sietää. Minä, minä, minä.

Itsellekin sattuu vahinkoja, en muista käyttää joskus vilkkua jne. Mutta mitään tarkoituksellista ja muita haittaavaa toimintaa en halua liikenteessä harrastaa. Nykyään en aja sakkonopeuksiakaan, paitsi vahingossa. Onneksi on vakkari. Ajatus siinäkin on "mitä väliä jos ajaa ylinopeutta", kunnes jotain muuta sattuu.

Itsekkyys on se asia, joka pilaa koko ihmiskunnan.

Iso-Jaska
-

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 6.10.2013 21:08

Itse olen ottanu tavaksi, että jos vastaantulialla on neljä lamppua päällä, niin sillon on mullakin. Vaikkei sumareita oliskaan ;)

Mulla on kuusi, ja silloin ei ole vielä edes Suomen olosuhteisiin turhat etusumuvalot vielä päällä.

Montakohan kertaa olen käyttänyt etusumareita tarkoituksella? Väkisihä ne menee päällä ku takasumaria tarvittee. Pitäs olla pakko, että eka menee takasumari ja sitte vasta etusumarit päälle.

Nall3
-

ViestiKirjoittaja Nall3 » 6.10.2013 21:18

Toi etusumareitten käyttö ongelma on lähes aina bemareissa. En tiiä miksi mutta bimmeri kuskit tykkää pitää sumareita päällä yötä päivää. Kai se bensa lenkkareista on vaan niin siistiä.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 6.10.2013 21:19

Ai vaikka vastaantuleva auto olisi täysin laillinen kahdennetuilla lähivaloilla? Eli vanhemmat kuin -80 vm olevat.

Mulla on kolmessa -70 luvun vekottimessa ollut tupla H4:set. Niillä näkee mukavasti ja ihan laillisestikin. Meinasin kerran vaan ajaa pusikkoon, kun joku vatipää päätti kostaa mutkassa valojani. Ei ees poliisit näytä aina tietävän noita tuplavalojen määräyksiä. Faijankin kerran oikein pysäyttivät aiheettomasti.

Kosse
-

ViestiKirjoittaja Kosse » 6.10.2013 21:46

Ihmiset vois yrittää ymmärtää, ettei ne valot ole pelkästään itseään varten. Ne sumarit, päivävalot ja pitkät voi jotain häikäistä ihan oikeasti. Esim minua. Ja sit se valojen käyttämättä jättäminenkin risoo, kun aamuhämärissä pölähtää joku tonttu ilman valoja eteen, kun ajattelee, että hyvin mä nään ilman valojakin. Tai sumusta putkahtaa auton perä eteen, kun kuski näkee hyvin niillä päiväajovalolla. Mutta kun perkele ne ei välttämättä näy muille ne autot ilman valoja.

OskuA
-

ViestiKirjoittaja OskuA » 6.10.2013 22:01

Mua nimenomaan ei haittaa jos toiset pitää, pidän itse siitä syystä että lähinäkyvyys/sivuillenäkyvyys parempi. Aina ei mullakaan välttämättä ole päällä eikä silti haittaa se että toiset pitää. Mua ei ole koskaan se häirinnyt :D

Ja mun sumarit on aina suunnattuna niin että saan itse hyödyn eikä ne häikäise toisia. En käsitä miten jotakuta voi häiritä neljä valoa jos mikään ei häikäise. Asenneongelmako? Pian ollaan Suomi24 tasolla kun osutaan siihen "arkaan" paikkaan.

Sumarit VOI todellakin häikäistä ja lähes aina häikäisee, mutta ei silloin jos ne on oikein suunnattu. Päin hanuria suunnatut lähivalot on paljon isompi riesa mitä OIKEIN suunnatut sumarit, kutsutaan niitä vaikka laittomiksi lisälyhyiksi?

diffas
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 6.10.2013 22:05

Jos on päässä sumua, niin saa käyttää sumareita. :)

Slantsix
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.10.2013 0:30

Enemmän vituttaa kun ihmiset ei käytä niitä valoja.
N. kuukausi sitten ajeltiin la aamuna Mikkelistä Riihimäelle.
Ennen Heinolaa alko aivan törkee sumu. Näkyväisyys välillä max 50m Perusnäkyvyys oli n. 100m.
Moottoritiellä mitä autoja ohittelin n. 50 ehkä.
4 ei ollenkaan takavaloja päällä, vain pelkät etuhuomiovalot. Yllätys kaikki uusia mersuja.
2 oli takasumuvalo päällä. Venäläinen rekka ja suomalainen bussi....

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 7.10.2013 8:55

Kun kohdatessa neljä valonlähdettä tuottaa selkeästi enemmän valoa myös hajavalon muodossa. Näin ollen pupilli supistuu kohdatessa enemmän ja hetki mennään "pimeänäkö pois päältä". Eikä se sumareiden oikea suuntaus tuota poista.

Vastaantulevasta autoletkastakin se auto jossa on sumarit päällä, kyllä aikaansaa sen, että ikäänkuin kuin valot välähtäisi näkökentässä sumareiden kohdalla. Ja en todellakaan halua niitä tuijottaa.
Se ettei koe sitä henkilökohtaisesti häiritseväksi on eri asia kuin se, että ne oikeasti vie näkyvyyttä vastaantulevalta.

Sumareissa ei ole mitään järkeä. Jos ajovalot saisi kahdentaa, olisi se paljon järkevämpää. Mutta ei saa. Ei saa edes ajaa sumuvalot ja lähivalot samanaikaiseti päällä. Sen mukaan on vaan mentävä, jotta kaikki olisivat tasa-arvoisessa asemassa.

Nimim. Asennenongelmana muiden huomioiminen

Daword
-

ViestiKirjoittaja Daword » 7.10.2013 10:49

vituttaa nämä aamulla näkyvät hitaat armeijan opetus rekat jotka kääntyy vihreistä valoista niin hitaasti että kukaan muu ei kerkeä mukaan.

ja sitten vituttaa kesäiset moottoripyöräiliät jotka ampuu 100 lasissa keskustassa ja ohittelee autoja piantareenpuolelta.

ja sitten vituttaa noi klopit jotka näkee hiukan erillaisemmat takalamput, niin eikös sitä ajeta melkein takakonttiin sisälle.

ja sitten vituttaa ne jotka väläyttelee valoja täysin laillisille päiväajovaloille.

ja sitten vituttaa vielä lopuksi sekin että noi pyöräiliät suhaa pimeellä sateisella ilmalla yli suojatien, asenteella että "kyllä mää ehdin kun tästä nopiasti polkasen"

Kosse
-

ViestiKirjoittaja Kosse » 7.10.2013 15:06

Ja lisää vitutuksen aihetta. Sillä vilkulla ilmaistaan, että aikoo kääntyä, eikä että nyt käännyn. Päivittäin saa jonkun jarruttelijan takana arpoa, minne se on menossa.

Ja sit nämä, jotka nopeusrajoituksesta (40/50/60) piittamatta ajavat samaa 58 km/h. Tai rajoituksen ollessa 80/100/120, nopeus on aivan muuta, kuin suurin sallittu. Eihän se pakko ole ajaa suurinta sallittua, mutta jos sellaisen koko ajan 92 km/h ajavan ohittaa satasen rajoituksella, on se rajoituksen pudotessa kohta kannassa kiinni.

Kohta en vissiin enää voi lähteä liikenteeseen ollenkaan, kun kaikki vituttaa.

OskuA
-

ViestiKirjoittaja OskuA » 7.10.2013 16:41

Ja sitten nää retardit liikenteessä, siis ei oikeastaan vituta, lähinnä rasittaa se niisen tyhmyys, mm. liikenneympyrässä vilkutetaan niin kauan vasemmalla kunnes poistutaan, ykaisuuntaista väärään suuntaan ajavat (täällä löytyy kun yksisuuntaisia niin paljon), oikealta tulevat jotka näyttää että mene vaan, en varmana mene jos pitää kerta väistä. Eli siis tällaiset ihmiset jotka ei ymmärrä liikenneaääntöjä ja ennenkaikkea omia etuoikeuksiaan.

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 7.10.2013 20:45

Eilen illalla Hki-Tre motarilla. - Miksi vitussa on ohituksen jälkeen pakko ängetä ihan eteen vaikka tyhjää tietä olis vaikka millä mitalla!?

kakkone
-

ViestiKirjoittaja kakkone » 25.10.2013 16:00

^ Eikös tää ole ihan yleistä ? Tai sitten minussa ja autossani on vain jotain mikä vetää näitä purkkeja vaan lähemmäksi molempia puskureita..

Alkuviikosta lähin tosta bensiksen pihasta ajaan samaselle moottoritielle Helsingin suuntaan, kun joku sankari pöllähti Pösöllään aivan takapuskuriin kiinni roikkumaan, tais olla aika nollissa ilma ja pirun liukasta kun just satanu.. Olin ite lähteny eekolmekympillä kesärenkaat alla kieli keskellä suuta porhaltaan.

Aloin sitte takavaloja räpsytellä pois ja päälle että jos tämä kanssa-autoilija ymmärtäisi vähän kasvattaa turvaväliä.. Olin siis koko ajan tullut rajoitusten mukaan ja tietoinen kyllä nopeusmittarin virheestä. Ei mitään reaktiota joten päätimpä heilauttaa sentteriä, niin johan heräs ja täräytti pitkät päälle.

Niin sitten ajeltiin puskuri puskurissa xenon pitkät peileissä motarin kiihdytyskaistan loppuun josta sitte tämä sankari ampas ohi ja katosi rekan taakse

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”