Cruisailu yhdellä kädellä ja rengasrikko..?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Cruisailu yhdellä kädellä ja rengasrikko..?

ViestiKirjoittaja Levis » 8.12.2012 20:57

On ollut jo vuosikausia mielessä scenaario, jossa cruisalillaan yhdellä kädellä ratista pidellen. Tottakai vielä pidetään kiinni klo:6 kohdasta, rystyset alaspäin. Mitä käy kun rengas puhkeaa tai laakeri leipoo kiinni?

Miten auto käyttäytyy? Onko pusikko osa todellisuutta? Kuski on nainen jos voimia tarvii suhteuttaa yhtälöön.

Huolettaa, koska takapenkillä matkustaa lapsi.

Loppumietintänä lapsiperheille: muistathan kiinnittää lastenvaunut takakonttiin, etteivät ne paiskaudu kolarissa rakkaimpasi selkään.
Viimeksi muokannut Levis, 9.12.2012 0:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 8.12.2012 21:34

Kun rengas puhkeaa tai laakeri leipoo kiinni niin auto syttyy tuleen ja räjähtää. Harmittavia tapauksia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2012 21:56

Vaikka olisi Kippari-Kalle juuri pinaattia nauttineena puikoissa niin reaktioaikana menee vahvemmallakin kuskilla auto metsään jos jotain noin vakavaa tapahtuu.

Lisäksi ratilla ei kaikkea voi ohjauksessa kompensoida jos laakeri tai rengas menee.

muistathan kiinnittää lastenvaunut takakonttiin
Siinä on melko vahva takapenkki välissä eikä ne mahdu penkin ja katon välistä kumminkaan. Ja jos ne menee niin muussiksi että mahtuu, niin siinä vaiheessa ne on menettäneet liike-energiasta jo lähes kaiken.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.12.2012 22:02

ei oo tullu mieleen rattaita köyttää vaikka kaikista arvokkain ja rakkain matkustaakin takana. tosin enpä usko että rattaat tekee vahinkoa siinä vaiheessa jos jotain sattuis. paiskautuuhan rattaat takapenkkiin mutta en jaksa uskoa että kuitenkaan läpi penkistä tulee. lukitus ja turvavyö on kuitenkin oikein

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 8.12.2012 22:06

Ton verran hakkis 4:sta jäljellä kun sladitin kolmostiellä

http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... _pieni.jpg

Noin 140 km/h mittarissa ohituskaistalla niin kun oikea etukumi poksahti niin oltiin aika sukkana penkalla, kerkesi kyllä reagoimaan mutta muskeli ei riittänyt asfaltilla kääntää rattia, kun oikea puoli autosta tippui penkalle niin pysty vasta kääntää rattia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2012 22:12

Ja varovasti uskallan Esan tuntevana väittää että jos Esa ei jaksa pitää autoa käsin suunnassaan, nii ei pidä välttämättä kovin moni muukaan.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.12.2012 23:54

Eturenkaan laakeri leikkasi kiinni 50 rajoitusalueella, ratti tempaisi ihan kivasti, mutta onneksi oli tietyömaa ja auto sepelillä. Säikähdyksellä selvittiin odottamattomasta yksirengasjarrutuksesta. Tästä onkin aikaa n. 15-vuotta.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.12.2012 23:57

140 kmh on harvinaisempi nopeus tässä tapauksessa ja ei olisi kiva tapahtuma. Mutta jos jotain maltillisempaa n. 60 kmh nopeutta ajatellen. Ei osaa edes hahmottaa miten se rattia tai auton ohjattavuutta muuttaa, kun eturengas äkisti tyhjenee.

Minä kyllä kiinnitän rattaat konttiin sen takia, koska irtonainen massa potkaisee kyllä sitä takapenkin selkänojaa. Ja siinä tilanteessa kun pienikin etu on matkustajan hyväksi, pelaan sen edun mukaisesti. Jossain se raja kuitenkin menee niiden tapaturmien kohdalla.
Mutta kukin tyylillään. Eipä ole kukaan kavereistakaan edes ajatellut kiinnitystä ennen kuin mainitsin.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 9.12.2012 0:07

Rengasrikkoja on tullut matkanvarrella aika iso liuta vastaan, mutta koskaan ei ole eturengas "räjähtänyt" eli tyhjentynyt kerrasta. Ohjaushan alkaa puoltaa renkaan vailletessa ja runflat:n tyhjenemistä ei huomaa kuulemma kuin merkkivalosta. Takarengas taas voi tipahtaa tielle ja mennä ohi omia menojaan eikä eroa huomaa kuin uudesta asennosta ja jarrulevyn antamasta sivuäänestä.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 9.12.2012 0:29

Tossa on sitten vasen eturengas kolme kuukautta edellisen rengasrikon jälkeen

http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... 0kaksi.jpg

Nyt oli rouva ratissa ja poksahti taas laakista :d

Kolmannessa oli patti kyljessä niin vaihtui uuden kumit alle

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.12.2012 0:32

Ja siinä tilanteessa kun pienikin etu on matkustajan hyväksi, pelaan sen edun mukaisesti. Jossain se raja kuitenkin menee niiden tapaturmien kohdalla.
Ja tuo on kunnioitettava asenne. Itse ei sitä tapaturmaa tule ajatelleeksi ennen kuin se omalle kohdalle tapahtuu.

Siitä mä kyllä pidän kiinni aina että mun kyydissä kaikilla (vaikkakin känniääliöillä) on turvavyö kiinni. Ja jos lain vastaisesti otan ylimääräisiä matkustajia siten että ei kaikille oo vöitä niin silloin auto ei liiku ennen kun mun takana olijoilla on vyöt kiinni. Etumatkustaja kolaritilanteessa ei ihan helposti aiheuta mulle (kuljettajalle) korjaamattomia vahinkoja, mutta ainahan sekin voi käydä. Tosin kertaakaan ei mun kyydissä olla oltu etupenkillä ilman terveyssidettä.

Siis toivotaan vaikka joulupukilta sitä viitseliäisyyttä laittaa se vyö kiinni, eikö?

E: Mitäköhän (|):a sä Esa teet renkailles... Asut liian mettässä? :DD

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.12.2012 0:40

Mun vissiin pitäs hommata analoginen rannekello kun en edes tiedä enää mikä numero se siellä alimpana on. Tarkoitin siis kello 6 kohtaa eli ratin alareunaa, enkä vasenta reunaa eli klo 9...
Minusta tuolta alhaalta kiinnipitäminen on ehkä typerintä mitä näkee. Jotenkin vaan tuntuu ettei paljoa tarvi häikkää tulla, kun tuolta ohjatessa päätyy pusikkoon...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.12.2012 0:43

No hei, lienee ihan sama mistä pitää kiinni jos tilanne tulee täysin yllättäen.

Jos otetaan reaktioaika huomioimatta, niin silti kaikki on spekulointia.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.12.2012 9:14

Mulla lähti kerran Granadalla ajaessa ohjaustehostin pois päältä. Onneksi pidin ratista kunnolla kahdella kädellä, koska ei tuolla V6 motilla varustettu kovin kevyt ole kääntää ilman tehostusta. Olis mennyt päin seiniä muuten.

Tuo toisen renkaan vikaantumistilanne ei ole tuttu. Kai siinäkin joku syy on, että autokoulussa se tietty ote opetetaan.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 9.12.2012 12:06

Enemmänkin miettisin tuossa klo 6:ssa käden pitämisessä sitä, että mitä jos sun pitää väistää nopeasti jotain tai auto lähtee yllättäen sivuluisuun? Siinä ei paljoa tehdä jos kättään klo. 6:ssa pitää. Yksi mistä autokoulussa myös muistuttivat oli se, että ei saisi yhdellä kädellä käännellä hiljaisessakaan vauhdissa (itse tätä tosin teen). Tuolla autokoulussa yhdelle oli käynyt niin, että pyöritti parkkipaikalla menemään yhdellä kädellä ja auton toinen rengas osui kaivonkanteen -> auto lähti meneen vinoon kun ratista ei pidetty kunnolla kiinni, onneksi sai kuulemma pysähtymään juuri ennen osumaa toiseen autoon.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 9.12.2012 12:22

mä oon aina sanonu, et jos yhdellä kädellä ois parempi/tarkempi/tukevampi ohjata, ni ne ajais takuulla rallia ja formuulakin silleen. ;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 9.12.2012 13:11

Joo, mutkun ajohan se Vatanenkin Pikes Peakia yhdellä kädellä... ;)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.12.2012 16:53

Tuo väistöliikkeen tekeminen tottakai on tehokkaampaa kahdella kädellä. Itse en ole vaan koskaan kokenut mitä seuraa siitä, kun toinen etupyörä alkaa menoa vastustamaan.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 10.12.2012 7:00

Eikä se vika tarvitse aina olla renkaassa. Eräitä tapauksia tiedän jossa etujousi mennyt poikki ja viiltänyt renkaan kyljen auki. Ja se kaikki käy aika äkkiä esim. satasen vauhdissa.

nafta-
-
Viestit: 64
Liittynyt: 9.8.2005 20:40

ViestiKirjoittaja nafta- » 12.12.2012 17:52

Itselläni pitkään napsuttanut vetonivel alkoi hirttää varaosanhakumatkalla kiinni. Säikäytti kyllä kun yhdellä kädellä piti ratista kiinni, mutta ei kuitenkaan lyönyt rengasta lukkoon. 80 km oli hallille vielä matkaa ja suoraan pääsi nivelen vaihtoon, kun muisti pitää ratista kiinni kaksin käsin ja tottui yllättäviin nykäisyihin. :)

Tämä tapahtui onneksi sulalla maantiellä, vaikka oli talvi. Jäisellä tiellä ensimmäinen hirtto olis voinu johtaa ojanpohjalle.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 12.12.2012 18:10

Eikä se vika tarvitse aina olla renkaassa. Eräitä tapauksia tiedän jossa etujousi mennyt poikki ja viiltänyt renkaan kyljen auki. Ja se kaikki käy aika äkkiä esim. satasen vauhdissa.


Määrätyn vuosimallin Berlingoissa tämä on ns. "tyyppivika". On lisätty myöhemmin jonkinlainen patentti estämään renkaan puhkeamisen.. Tosin taitaa olla koko auto yhtä tyyppivikaa :D

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 12.12.2012 22:26

Mersuilla (ainakin väyrysillä) perussettiä, että etulaakeri hirttää kiinni. Itse koin tuon moottoritiellä, tosin vauhti ei ollut ihan edes rajoituksen maksimia, mutta jonkin verran auto puolsi.

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 12.12.2012 23:07

Aikoinaan teinivuosina, isäni tehostamattomassa puntossa tyhjeni eturengas kahdesti kuukauden sisään. Kyllähän se puolsi hieman ja ratti täristi pirusti, mutta eipä tuossa kyllä 50-80km/h vauhdissa mikään kehonrakentaja tarvinnut olla, että piti ratista kiinni. Aiheutti lähinnä vitutusta ja sitä kautta vaaratilanteen kanssamatkustajille.

OT: Tosin tuli huomattua, että renkaan tyhjennyttä punto tunkki ei mahdu auton alle, ja tuon tunkinhan ainoa funktio on, että renkaan tyhjennyttyä saa vaihdettua vararenkaan alle.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 12.12.2012 23:17

Lisätilaahan saa kun "autoa" siirtää: vaikka sitten apparin jalan päälle ja Puntonhan nyt v*tutuksissaan nostaa vaikka sen verran nurkasta ylös että saa oman jalan tyhjentyneen renkaan alle :D

Ei ehkä se kiinni leikannut laakeri vielä, mutta jos napa katekaa ja pyörä karkaa alle/alta, niin siinä ne ajo-ominaisuudet ovatkin sitten ihan eri planeetalta...

Maastomato
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.10.2010 23:18

ViestiKirjoittaja Maastomato » 13.12.2012 16:14

Tässä mennään jo sille tasolle, että mitä jos pidät yhdellä kädellä ratista kiinni kun taka-akseli tippuu tiehen? Tai puoli autoa halkeaa, jättimäinen lehmä tippuu takakontin päälle ja tsunami pyyhkäisee yli. Silloin jos yhdellä kädellä pitää ratista kiinni voi olla jo aika kusiset paikat, näin ranskalaisittain sanottuna.

Harvemmin laakerit laakista hajoavat. Ensin pitävät hirvittävää ääntä kun jumittavat. Silloin pitäisi jo omistajan pään sisällä ääni sanoa, että vie auto huoltoon tai vaikka korjaa itse, jos osaat. Sama pätee irtoaviin vanteisiin. Jo kun pultit löystyvät, rupee täristämään siihen malliin, että on syytä pysähtyä ja tarkistaa, mikä voisi olla vialla.

Täytyy kyllä nyt todeta, että harvinaisen usein kruisailen ihan yhdellä kädellä, jos tieolosuhteet ovat hyvät. Tosin itselläni ei ole jälkikasvua ja auton kyydissä ei yleensä ole kuin minä ja sivupersoonani, joten kovinkaan suurta vahinkoa ei satu, vaikka täräyttäisin kovempaakin ojaan. Kilometrejä tulee työautolla vuodessa noin 30tkm, pääsääntöisesti pätkäajoa ja olen tien päällä noin 1-4 tuntia työajasta.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 13.12.2012 16:24

Minäkun en oikein osaakkaan kahdella kädellä puristaa ratista, aina tulee vasurilla ohjailtua, myös jääradalla.

Simon_
-
Viestit: 36
Liittynyt: 13.9.2011 17:03

ViestiKirjoittaja Simon_ » 29.1.2013 14:29

Ei nyt hirveesti liity aiheeseen, mutta oma kauhuskenaario on kuplasta stripillä spoolilla kun vetari napsahtaa poikki...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 29.1.2013 16:26

^ En nyt usko että siinä hirveetä paniikkia tulee 24-54hp tehoilla :)

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 31.1.2013 13:55

Rattaat paiskautuu kun auton nokka 80km/h betoniseinään tms. Silloin tulee voimalla.
Hätäjarrutuksissakaan ei ole tavarat kontista tulleet sisälle asti koska liike ei pysähdy seinään.

Viime kesänä veljen autosta irtos rengas 80km/h vauhdista ja soitto vehkeet pysyi kontissa. Autokin pysyi tiellä ja vain levy meni kieroon tukivarren kera.

Vai miten meinasit että ne sieltä takaa tulee? Mihin ajat että saat auton pysähtyyn alle sekunnissa esim 80-> 0kmh jos noin käy niin se mihin törmäät on tod. näkösesti kuollettavin.

En purista rystyset valkosena rattia.. Enkä taida alkaa pelkään mitä jos mitä jos... Jos ei pysty niin parempi pysyä sisällä ja napsii sinisiä nappeja.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 31.1.2013 23:28

^ Kiinnitän rattaa konttiin, koska ei se pelkkä isku selkänojaan, mutta myös mahdollisuus jos rattaat pyrkivät nousemaan ylemmäs. Tällöin ne lyövät niskatukeen. Turvaistuimemme yläosa taas on kiinni niskatuessa. Kaikki tarpeettomat iskut edessä olevan selkänojaan ovat tarpeettomia. Vrt perhosvaikutus.

Ja en tarkoita siis äkkipysähdystä betoniseinään, joka massojen kasvaessa potenssiin x, olisi kohtalookkaampaa. En myöskään ajatellut minkään läpäisevän selkänojaa.

Kiinnitän myös ostoskassit turvavöillä. Jos auto nyt sattuisi kaatumaan. Tosin eihän niin käy kuin elokuvissa.

En ajatellut pysyä myöskään kotona. Sinisen pillerin otan vasta kun tulee verenkiertohäiriö.

Oiskohan tässä nyt kaikki tällä kertaa. No loppuun vielä: ignorance is a bliss. Jos nyt meni oikein, kun ei suomenkielistäkään vastinetta tullut mieleen...

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 8.2.2013 8:24

Eilen se sitten tapahtui. Viime viikolla lukiessani tätä topiccia mietin, että jos mulle käy näin, varmasti menee tällä tuurilla henki.

Alla puolitoista vuotta vanhat kitkat, ajettu myös loppukesästä eli ei ihan otollisimpana aikana kitkoille. Tiet sulat, 30km motaria about 100km/h-110km/h jonka jälkeen siirtymä pienemmälle tielle, puoltoista kilometriä ja poks. Renkaan kappaleet lensi, kumi haisi ja kamala mekkala kun joku rämmäle löi sisälokariin. Kitkat siis käytännössä suli alle. Auto nytkähti hieman ja alko puoltamaan oikealle sen verran että piti kahdella kädellä pitää kiinni. No, en kuollut vaan ajoin loput 500m huoltsikan pihaan joka tietenkin oli kiinni. Tänään sitten vaihtamaan kesärenkaita alle, jotta saadaan auto kotopuoleen. Onneksi albanzolla on semmone hemmetin hyvä matalaprofiilinen tunkki, ei mahdu normi tunkki alle vaikka rengas olisi täysi..

Eipä tartte miettiä mitä tekee duunin jälkee perjantai-iltana..

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 10.3.2013 22:17

Inttiaikaan sattu yhelle kuskitoverille vähän ikävästi kun levisi kolmeakselisesta actrossista oikea etupyörä matkavauhdissa, eli n80km/h. Auto ja perässä ollut lavetti olivat tyhjiä, onneksi. Sai pidettyä auton tiellä eikä suurempaa vahinkoa pääsyt sattumaan. Olipa vielä PV:n kantahenkilökuntaa apparin penkillä. Tosiaan noilla vehkeillä kannattaa pitää ratista kaksin käsin kiinni...

Auto ollut jossain rauhanturvatehtävissä ties missä ja renkaissa oli vielä pintaa reilusti mutta paistoleima -05. Pv:n ajossa kun noita kilometrejä varsinkaan lastatulla autolla ei kovin äärettömästi tule...

Kuva


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa