Loppuvuodesta -95 liukuhihnalta putkahtanut, alunperin 1.9TD (AAZ). Auto täytti päivälleen 11 vuotta kun se minulle tuli lakkavikaisena, jokseenkin laiminlyötynä mutta hyväpeltisenä yksilönä. Ostokunnossa se oli tämännäköinen:
Tämän hankin sen takia, koska dieselin piristäminen oli silloin kasvavassa suosiossa ja isojen poikien puheiden mukaan tuollainen AAZ oli mitä oivallisin harjoittelun kohde. Pellin alle löysi tiensä MB:n KKK K26, sekä keulalle kiina-ic. AAZ-villitys kuitenkin loppui lyhyeen, koska seuraava näky oli tällainen:
KLIK
Siitä suivaantuneena hankittiin uusi tekniikanluovuttaja:
KLIK
Tekniikaksi muuttui siis 110hp AFN, jota kutiteltiin ties mitenkä monella eri ahtimella. AFN:n viimeisimmäksi ahtimeksi jäi GT3267W, jolla päästiin vakiokannen mahdollistamiin teholukemiin. Ennen tekniikanvaihtoa ulkonäköä piristettiin uudella maalipinnalla alkuperäisellä värisävyllä sekä siihen aikaan todella hillityllä ja valtavirrasta poikkeavalla tuningilla:
KLIK
KLIK
Vanteet vaihtuivat kesät talvet eri sarjoihin kun mikään ei miellyttänyt. Loppuunsa vaihtui värikin koska se ei itseäni loppuunsa miellyttänyt:
KLIK
Vähäksi aikaa alkoi riittämään autojen pintatyöt, joten luonnollisesti konepelti oli useaan otteeseen auki. Ehkä jopa enemmän kuin kiinni. Viimeiseksi tämä koppa liikahti dieselin voimin 90hp AHU:n voimin, koska AFN:n läpi meni turhaa romua. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. AHU nousi Venton keulalle tämän näköisenä:
KLIK
Nyttemmin pannuhuoneessa hohkaa VR6, joka nostettiin sinne kuntotarkistuksen jälkeen -98 Ford Galaxystä. Mitään turhaa tuningia moottoriin ei harrastettu, vaan se päätyi sen näköisenä keulalle kun sattui olemaan.
KLIK
Vento liikkuu nykyään raa-an E85:n voimin vanteita lukuunottamatta tämän näköisenä:

Sisusta myös verhoiltu kokomustaksi ja höystetty GTI Golfin syvillä Recaroilla. Sähkölasitkin asensin. Varusteista vielä ilmastointi ja kattoluukku puuttuu, joista ainakaan jälkimmäistä ei tule koskaan olemaan.
Tänäpäivänä Venton korille kertynyt kilometrejä 550-600tkm, joista itse olen ajanut kolmanneksen. Auto tuskin lähtee ihan heti kiertoon, joten miljoonan rajaa havitellaan. Tekniikan osaltahan peli menetettiin jo vuonna -07, mutta korin kannalta toivoa on vielä hieman jäljellä.
Golf 3 -95
Koska Vento luovutti nafta-sydämmensä jo aijemmin pois, piti sille alkaa etsimään koria. Puntaroin vaihtoehtoja kakkiksesta cordobaan, silmälläpitäen kuitenkin asennuksen helppoutta. No lopulta löysin eräältä foorumilaiselta paaliin menevän kaunottaren. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Olihan sekin sentään punainen.
Rakkaudesta pöhkönä koppa venytettiin tontille ja TDI-tekniikka vaihtui 1.4 AEX:n tilalle n. 1.5 viikon aikana. Tekniikanvaihto sisälsi siis kaiken, mitä muutoskatsastukseen tarvitaan; akseleista, johtosarjoista, polttonestetankeista jne lähtien.
KLIK
Koska edellisistä koritöistä oli jo sormenpäät parantuneet, alettiin Golfiinkin hieromaan pohjia hitsuuhommien muodossa. Niitä löytyi mk3:n peruspaikkojen lisäksi myös kyljestä.
KLIK
KLIK
KLIK
Korjaukset:
KLIK
KLIK
KLIK
KLIK
KLIK
Väliprojektina PUSKURIKIN sai osakseen hitsauskonetta.
Golfin tila on nyt TÄSSÄ vaiheessa, ja tulee jatkumaan vänkärin puolen tarkalla syynäämisellä, sekä löytyvien ruostevikojen paikkauksella.
Näitä tulee vkloppusin rassailtua, joten päivittelen topickia aina kun jotain tapahtuu. Topickista saattaa tulla ehkä projekti-luonteinen, mutta ponnistetaan nyt tältä puolen liikenteeseen.
Sana vapaa.