GeeäL Variant
Valvoja: ffp jäsenet
GeeäL Variant
Hyvin palvelleen käyttöauton kanssa tultiin tänä kesänä siihen pisteeseen, että laite olisi tarvinnut uuden maalipinnan sekä pientä paikkailua jo aiemmin tehtyjen lisäksi.
Kun samaan aikaan kaavailtiin myös toisen koiran hankintaa ja farmarimalliselle ajoneuvolle olisi tarvetta, päätettiin Venton värjääminen jättää tulevalle omistajalle.
Nettiautostahan farkkuja löytyy, kriteereiksi tulevalle ajoneuvolle asetettiin seuraavat :
Merkki: Volkswagen
Käyttövoima: bensiini
Moottoritilavuus: 1.8 66 kW tai 2.0
Hinta: edullinen
Vuosimalli: ei pal Ventoa tuoreempi
Mittarilukema: ei niin väliä
Ei Passat.
Eli vahvasti kolmoskorisissa pysyttiin.
Lähiseudun Variant-tarjonta oli aika niukkaa, joten päätettiin tehdä viikonloppureissu Turun suunnalle jossa tarjolla oli useampikin sopiva ehdokas.
Salosta löytyi tämän näköinen yksilö,1.8 GL -94.
Koriltaan ja sisustaltaan siisti, takaa löytyivät kalvot, koiraverkko ja koukku - Oikein mainiota.
Koeajolla ainoat miinukset tulivat alustan hiacemaisuudesta ja hieman putputtavasta tyhjäkäynnistä.
Tyhjäkäynnin oireiden tuumittiin johtuvan pykineestä ruiskun kumilaipasta ja keinumisen luulisi poistuvan alustasarjan asentamalla.
Kaupat tehtiin ja käännettiin Golfin keula kohti Keski-Suomea.
Golffi kulki 350 km kotimatkan moiteetta - onneksi.
Seuraavana päivänä ei päästy omaa pihaa pitemmälle kun em. kumilaipan käyttötunnit tulivat täyteen. Myös jakajan kansi sekä pyörijä vaikuttivat olleen paikoillaan vuodesta -94.
Noh, mars Biltemaan ja uusi laippa paikoilleen. Tulppien, johtojen, pyörijän, öljyjen, suodattimien ja hihnojen vaihdolla niin tehdyt kuin tekemättä jääneet määräaikaishuollot saatiin kuitattua. Tyhjäkäynnin putputuskin loppui.
Tässä kohtaa voisi olla sopiva hetki kertoilla ajoneuvosta tarkempia tietoja:
Golf Variant
Kuten jo aiemmin tuli mainittua, ajoneuvo on vuosikertaa -94, tekniikka ikiliikkujan mainessa oleva 1.8 ABS.
Väri LA9V Brilliant schwartz effect.
Varustetaso GL, jonka ansiota ovat korinväriset puskurien alaosat+peilit ja kattokaiteet.
Sisätilojen GL-herkkuihin kuuluvat vakosamettiverhoilu, apukuskin lukuvalo, ratin korkeussäätö, sähköllä säätyvät peilit ja vastaava ratti kuin Ventossa.
Keulaansa Golf on jossain vaiheessa saanut Hellan lisävalomaskin sekä alkuperäismalliset tarvikesumarit.
Se niistä. Jatketaan tarinaa:
Askartelua - Jarrut, alusta
Ventolle löytyi ostaja lähipiiristä. Ennen auton luovutusta suoritettiin pientä osa-swappia (josta tietenkin sovittiin uuden omistajan kanssa):
Variantin 256x13-etujarrujen tilalle vaihdettiin Venton 280x22 G60-pysäyttimet:
Kyseiset jarrut tuli hankittua aikoinaan Kakkikseen josta ne siirrettiin autoa vaihdettaessa Ventoon. Kyseessä on siis jo perinteikäs vaihtotoimenpide. :)
Tällä kertaa homma oli pykälän verran helpompi: Vaihdettavia osia olivat ainoastaan levyt ja satulat kannakkeineen. Olka-akselit ja pääjarrusylinteri olivat valmiiksi sopivan malliset.
Myös takajarruja huollettiin:
Taakse vaihtui uudet rummut, kengät, vaijerit ja pyörän laakerit vaikka vanhatkin olivat melko pelikuntoiset.
Vanteetkin vaihtuivat päikseen: Golffi sai alleen Porschen "pölykapselit", Vento puolestaan 15" Autec:it 195/55 renkailla.
Seuraavaksi alustan pariin:
Jatkuu...
Kun samaan aikaan kaavailtiin myös toisen koiran hankintaa ja farmarimalliselle ajoneuvolle olisi tarvetta, päätettiin Venton värjääminen jättää tulevalle omistajalle.
Nettiautostahan farkkuja löytyy, kriteereiksi tulevalle ajoneuvolle asetettiin seuraavat :
Merkki: Volkswagen
Käyttövoima: bensiini
Moottoritilavuus: 1.8 66 kW tai 2.0
Hinta: edullinen
Vuosimalli: ei pal Ventoa tuoreempi
Mittarilukema: ei niin väliä
Ei Passat.
Eli vahvasti kolmoskorisissa pysyttiin.
Lähiseudun Variant-tarjonta oli aika niukkaa, joten päätettiin tehdä viikonloppureissu Turun suunnalle jossa tarjolla oli useampikin sopiva ehdokas.
Salosta löytyi tämän näköinen yksilö,1.8 GL -94.
Koriltaan ja sisustaltaan siisti, takaa löytyivät kalvot, koiraverkko ja koukku - Oikein mainiota.
Koeajolla ainoat miinukset tulivat alustan hiacemaisuudesta ja hieman putputtavasta tyhjäkäynnistä.
Tyhjäkäynnin oireiden tuumittiin johtuvan pykineestä ruiskun kumilaipasta ja keinumisen luulisi poistuvan alustasarjan asentamalla.
Kaupat tehtiin ja käännettiin Golfin keula kohti Keski-Suomea.
Golffi kulki 350 km kotimatkan moiteetta - onneksi.
Seuraavana päivänä ei päästy omaa pihaa pitemmälle kun em. kumilaipan käyttötunnit tulivat täyteen. Myös jakajan kansi sekä pyörijä vaikuttivat olleen paikoillaan vuodesta -94.
Noh, mars Biltemaan ja uusi laippa paikoilleen. Tulppien, johtojen, pyörijän, öljyjen, suodattimien ja hihnojen vaihdolla niin tehdyt kuin tekemättä jääneet määräaikaishuollot saatiin kuitattua. Tyhjäkäynnin putputuskin loppui.
Tässä kohtaa voisi olla sopiva hetki kertoilla ajoneuvosta tarkempia tietoja:
Golf Variant
Kuten jo aiemmin tuli mainittua, ajoneuvo on vuosikertaa -94, tekniikka ikiliikkujan mainessa oleva 1.8 ABS.
Väri LA9V Brilliant schwartz effect.
Varustetaso GL, jonka ansiota ovat korinväriset puskurien alaosat+peilit ja kattokaiteet.
Sisätilojen GL-herkkuihin kuuluvat vakosamettiverhoilu, apukuskin lukuvalo, ratin korkeussäätö, sähköllä säätyvät peilit ja vastaava ratti kuin Ventossa.
Keulaansa Golf on jossain vaiheessa saanut Hellan lisävalomaskin sekä alkuperäismalliset tarvikesumarit.
Se niistä. Jatketaan tarinaa:
Askartelua - Jarrut, alusta
Ventolle löytyi ostaja lähipiiristä. Ennen auton luovutusta suoritettiin pientä osa-swappia (josta tietenkin sovittiin uuden omistajan kanssa):
Variantin 256x13-etujarrujen tilalle vaihdettiin Venton 280x22 G60-pysäyttimet:
Kyseiset jarrut tuli hankittua aikoinaan Kakkikseen josta ne siirrettiin autoa vaihdettaessa Ventoon. Kyseessä on siis jo perinteikäs vaihtotoimenpide. :)
Tällä kertaa homma oli pykälän verran helpompi: Vaihdettavia osia olivat ainoastaan levyt ja satulat kannakkeineen. Olka-akselit ja pääjarrusylinteri olivat valmiiksi sopivan malliset.
Myös takajarruja huollettiin:
Taakse vaihtui uudet rummut, kengät, vaijerit ja pyörän laakerit vaikka vanhatkin olivat melko pelikuntoiset.
Vanteetkin vaihtuivat päikseen: Golffi sai alleen Porschen "pölykapselit", Vento puolestaan 15" Autec:it 195/55 renkailla.
Seuraavaksi alustan pariin:
Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.1.2018 17:52. Yhteensä muokattu 14 kertaa.
Tästä tulee varmasti hieno, jatka tarinaa kunhan kerkeät, älä pidä ihmisiä jännityksessä ;)
Oma kikotin oli muuten kutakuinkin samankorkuinen tuossa keväällä, nyt hitusen matalempi.
Tuosta koiraverkosta piti kysymäni; onko tietoa mistä se on peräisin? tarvike vai alkuperäinen?
Yritin silloin räyskälässä vähän kuikuilla sitä ja näytti ihan erilaiselle kuin omani..
Oma kikotin oli muuten kutakuinkin samankorkuinen tuossa keväällä, nyt hitusen matalempi.
Tuosta koiraverkosta piti kysymäni; onko tietoa mistä se on peräisin? tarvike vai alkuperäinen?
Yritin silloin räyskälässä vähän kuikuilla sitä ja näytti ihan erilaiselle kuin omani..
Koiraverkko tuli auton mukana, ilmeisesti jokin merkkikohtainen tarvikeverkko(?). Ei tietoa mistä on hankittu.
Mutta jatketaan tarinaa...
Alustaksi hankittiin toimivaksi havaittu Weitecin Hicon GT.
Aiempien kokemusten perusteella oli myös havaittu, että enemmän madaltaessa alkuperäiset puslat eivät pidä yläviistoon osoittavien tukivarsien asennosta. Siispä tukivarsiin hankittiin kierros Powerflexejä, kallistuksenvakaaja sai edelleen tyytyä kumipusliin.
Alustan ja Powerflexit toimitti paikallinen rengasliike Rengaskanava.
Askartelua - Peltitöitä
Ennen alustan osien vaihtoa päätettiin Golffin pohjaa tutkia hieman tarkemmin.
Kolmoskorisethan ovat tunnettuja ruosteettomuudestaan ja ehjistä tunkin nostokohdista helmoissa... :)
Tuumasta toimeen:
Sisälokasuojien alta löytyivät normaalit "kakkuset".
Parin tunnin rapsuttelun jälkeen pohjasta löytyi hieman huomautettavaa, samoin takapyöräkoteloista.
Oikea puoli oli ihan vähän parempi mutta ei täysin ehjä sekään:
Alun perin pohja ja kotelot siis näyttivät täysin ehjiltä, mitä nyt massa hieman repsotti parin kumitulpan ympäriltä.
Noh, tämä ei ollut mitään uutta. Enemmän olisi hämmästyttty jos paikattavaa ei olisi löytynyt lainkaan. :D
VW:ltä noudettiin G3 pohjan tilkitsemisosat 1H0803225 ja 1H0803226 sekä kasa uusia kumitulppia.
Myös helmapelleistä löytyi pari ei-alkuperäistä reikää, niiden tukkimiseen arveltiin riittävän 1 kpl Klokkerholmin tarvikehelmoja.
Tässä kuvassa ollaankin jo niin pitkällä että oikeanpuolen reikien tilalle on hitsattu... uudet reiät. :)
Edellisellä kerralla samoja peltejä vaihtaessa ne tuli raksittua irti pistehitseistään. Tällä kertaa iski laiskuus ja käytin niistä vain osan.
Seuraavaksi kuvasarja helman takaosan korjauksesta:
... sekä kuva korjatusta takapyöräkotelosta:
Jokaisen pintapellin vedenpoistoreiän ympäriltä oli myös hävinnyt tavaraa. Ne korjattiin tähän tapaan:
Klokkerholmista leikatun palan muoto ei ihan vastaa alkuperäistä mutta menettelee.
Eiköhän nämä kuvat riitä tästä aiheesta.
Hieman maalia, polyuretaanimassaa ja kotelosuoja-ainetta ja helma näytti tältä:
Pohjaan samat aineet, päällimmäiseksi vielä alustamassa.
Pintapellin paikatut kohdat olisi voinut toki kitatakin mutta kun tarkoituksena oli asentaa päälle helmamuovit, pyyhkäistiin niiden päälle vain uretaanimassa ja maali. Kuvassa helmaan onkin jo liimattu muovien kiinnityslista ja reikiin asennettu pari kiinnitysklipsua.
Valmis!
Kun alustamassan roiskeet oli viimein saatu siivottua naamasta, asennettiin ne alustan hilppeet:
Vanteet, renkaat
Nyt kun jarrut on uusittu, reiät paikattu ja ajoneuvo säädettävissä sopivan korkuiseksi, luulisi asentajan olevan tytyväinen?
No ei.
Tällä välin vanteet olivat alkaneet näyttämään siltä että ne eivät passaa Varianttiin ollenkaan.
Eihän siinä auta kuin myydä "Possut" autoon johon ne sopivat ja hankkia tilalle jotain muuta.
Vaan sepä ei ollutkaan yksinkertaista: Uusien vanteiden valinta tuntui tällä kertaa olevan ylipääsemättömän vaikeata.
Viimein mieleen putkahti että varastossa nököttää kierros 9x16 Schmidt Modern Line:ja jotka tuli hankittua kakkis-projektia varten.
Kakkisen jarrujen ympärille ne eivät mahtuneet joten kai niitä voisi kokeilla Varianttiin...
Pienen sovittelun ja tuumailun jälkeen tultiin siihen tulokseen että nämä saavat jäädä Golperon alle.
Ennen alle pulttaamista vanteilla olevat 215/40 Marshallit saivat vaihtua toisiin kumeihin: Postin kuljettamana oven pieleen ilmestyi setti Falkeneita.
Aluksi pyörät näyttivät pykälää matalammilla kumeilla huvittavan pieniltä, mutta äkkiä niihin silmä tottui.
Näillä eväillä kehdattiin lähteä ihan Räyskälään asti Boxer Speed Day:lle. Ennen lähtöä Golperoa oli tuunattiin savustetuilla sivuvilkuilla ja saman värisillä, kiinnikevikaisilla etuvilkuilla.
Reissulla hävisi yksi Schmidt:in keskikupeista: Se oli päättänyt poistua irronneen rasvakupin kyydissä välille Jyväskylä - Tuulos.
Onneksi Hämeenlinnan Motonet oli matkan varrella, saatiin osapuute rasvakupin osalta korjattua. Schmidt:in keskikuppeja ei Motonetistä löytynyt.
Jatkuu...
Mutta jatketaan tarinaa...
Alustaksi hankittiin toimivaksi havaittu Weitecin Hicon GT.
Aiempien kokemusten perusteella oli myös havaittu, että enemmän madaltaessa alkuperäiset puslat eivät pidä yläviistoon osoittavien tukivarsien asennosta. Siispä tukivarsiin hankittiin kierros Powerflexejä, kallistuksenvakaaja sai edelleen tyytyä kumipusliin.
Alustan ja Powerflexit toimitti paikallinen rengasliike Rengaskanava.
Askartelua - Peltitöitä
Ennen alustan osien vaihtoa päätettiin Golffin pohjaa tutkia hieman tarkemmin.
Kolmoskorisethan ovat tunnettuja ruosteettomuudestaan ja ehjistä tunkin nostokohdista helmoissa... :)
Tuumasta toimeen:
Sisälokasuojien alta löytyivät normaalit "kakkuset".
Parin tunnin rapsuttelun jälkeen pohjasta löytyi hieman huomautettavaa, samoin takapyöräkoteloista.
Oikea puoli oli ihan vähän parempi mutta ei täysin ehjä sekään:
Alun perin pohja ja kotelot siis näyttivät täysin ehjiltä, mitä nyt massa hieman repsotti parin kumitulpan ympäriltä.
Noh, tämä ei ollut mitään uutta. Enemmän olisi hämmästyttty jos paikattavaa ei olisi löytynyt lainkaan. :D
VW:ltä noudettiin G3 pohjan tilkitsemisosat 1H0803225 ja 1H0803226 sekä kasa uusia kumitulppia.
Myös helmapelleistä löytyi pari ei-alkuperäistä reikää, niiden tukkimiseen arveltiin riittävän 1 kpl Klokkerholmin tarvikehelmoja.
Tässä kuvassa ollaankin jo niin pitkällä että oikeanpuolen reikien tilalle on hitsattu... uudet reiät. :)
Edellisellä kerralla samoja peltejä vaihtaessa ne tuli raksittua irti pistehitseistään. Tällä kertaa iski laiskuus ja käytin niistä vain osan.
Seuraavaksi kuvasarja helman takaosan korjauksesta:
... sekä kuva korjatusta takapyöräkotelosta:
Jokaisen pintapellin vedenpoistoreiän ympäriltä oli myös hävinnyt tavaraa. Ne korjattiin tähän tapaan:
Klokkerholmista leikatun palan muoto ei ihan vastaa alkuperäistä mutta menettelee.
Eiköhän nämä kuvat riitä tästä aiheesta.
Hieman maalia, polyuretaanimassaa ja kotelosuoja-ainetta ja helma näytti tältä:
Pohjaan samat aineet, päällimmäiseksi vielä alustamassa.
Pintapellin paikatut kohdat olisi voinut toki kitatakin mutta kun tarkoituksena oli asentaa päälle helmamuovit, pyyhkäistiin niiden päälle vain uretaanimassa ja maali. Kuvassa helmaan onkin jo liimattu muovien kiinnityslista ja reikiin asennettu pari kiinnitysklipsua.
Valmis!
Kun alustamassan roiskeet oli viimein saatu siivottua naamasta, asennettiin ne alustan hilppeet:
Vanteet, renkaat
Nyt kun jarrut on uusittu, reiät paikattu ja ajoneuvo säädettävissä sopivan korkuiseksi, luulisi asentajan olevan tytyväinen?
No ei.
Tällä välin vanteet olivat alkaneet näyttämään siltä että ne eivät passaa Varianttiin ollenkaan.
Eihän siinä auta kuin myydä "Possut" autoon johon ne sopivat ja hankkia tilalle jotain muuta.
Vaan sepä ei ollutkaan yksinkertaista: Uusien vanteiden valinta tuntui tällä kertaa olevan ylipääsemättömän vaikeata.
Viimein mieleen putkahti että varastossa nököttää kierros 9x16 Schmidt Modern Line:ja jotka tuli hankittua kakkis-projektia varten.
Kakkisen jarrujen ympärille ne eivät mahtuneet joten kai niitä voisi kokeilla Varianttiin...
Pienen sovittelun ja tuumailun jälkeen tultiin siihen tulokseen että nämä saavat jäädä Golperon alle.
Ennen alle pulttaamista vanteilla olevat 215/40 Marshallit saivat vaihtua toisiin kumeihin: Postin kuljettamana oven pieleen ilmestyi setti Falkeneita.
Aluksi pyörät näyttivät pykälää matalammilla kumeilla huvittavan pieniltä, mutta äkkiä niihin silmä tottui.
Näillä eväillä kehdattiin lähteä ihan Räyskälään asti Boxer Speed Day:lle. Ennen lähtöä Golperoa oli tuunattiin savustetuilla sivuvilkuilla ja saman värisillä, kiinnikevikaisilla etuvilkuilla.
Reissulla hävisi yksi Schmidt:in keskikupeista: Se oli päättänyt poistua irronneen rasvakupin kyydissä välille Jyväskylä - Tuulos.
Onneksi Hämeenlinnan Motonet oli matkan varrella, saatiin osapuute rasvakupin osalta korjattua. Schmidt:in keskikuppeja ei Motonetistä löytynyt.
Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.1.2018 23:04. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Niinhän sitä aina... :)
Perää tulikin viikonloppuna pudotettua 15mm, alemmas sitä ei noilla tolpilla saa. Etupäähän en ole koskenut, taitaa silti olla osien asettumisen myötä pudonnut hieman alaspäin. Jotenkin se näyttäisi nykyään olevan alempana kuin noissa kuvissa.
Perää tulikin viikonloppuna pudotettua 15mm, alemmas sitä ei noilla tolpilla saa. Etupäähän en ole koskenut, taitaa silti olla osien asettumisen myötä pudonnut hieman alaspäin. Jotenkin se näyttäisi nykyään olevan alempana kuin noissa kuvissa.
Viimeksi muokannut jii_bee, 3.10.2008 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varsin huolellisen näköistä peltityötä, minkä arvoa ei alenna yhtään se, että kyseessä on erittäin yleinen ongelma ko. automallissa.
Kokeilepa ilman ja vaikka photoshopilla kokeile maalata tuo koko vanteen keskiöosa mustaksi, hieman tuohon tyyliin.
Keskiökuppikin puuttui.
Kokeilepa ilman ja vaikka photoshopilla kokeile maalata tuo koko vanteen keskiöosa mustaksi, hieman tuohon tyyliin.
jii_bee
Sisälokasuojien alta löytyivät normaalit "kakkuset".
Pientähän tuo on: Tässä mun tapaus.
Toisesta Ventostani löytyi vielä puolta kauheammin tavaraa jemmasta. Suosittelen siis itse kutakin mk3:sen omistajaa kurkkaamaan.
Tosi hyvännäköistä peltipaikkatyötä muuten.
Heh, vastaavanlainen helman takaosan korjaus piti tehdä tuossa loppukesästä -81 golffiin :)
-95 mk3:sesta tuli käytettyä sisälokareita auki, siellä oli nöyhtää kylkilistan korkeudelle asti(!) joten kannattaa niitä kyllä auki käytellä.
Viksun näköinenhän siitä tuli lähtökohtaan verrattuna, niin se menee että vanteet ja alusta auton tekee :)
-95 mk3:sesta tuli käytettyä sisälokareita auki, siellä oli nöyhtää kylkilistan korkeudelle asti(!) joten kannattaa niitä kyllä auki käytellä.
Viksun näköinenhän siitä tuli lähtökohtaan verrattuna, niin se menee että vanteet ja alusta auton tekee :)
Mak383 kirjoitti:Voivoiii, vielä näytti olevan Weiteceissä paaaaaljon kierrettä säätölevyn alla...
Niin näyttää olevan. Asennuskuvissa säätölevyt ovat siinä korkeudessa mihin ne on tehtaalla ruuvattu. Nykyään ovat jonkin verran alempana.
Keskiökuppeja on tilattu useampikin kappale, pitäisi saapua lähipäivinä.
Kori- ja valomuutoksia
Neljätoista vuotta jättää jälkensä myös auton pisteosiin.
Variantin takaluukun merkkien "kromit" olivat hävinneet aikoja sitten, pyyhkijän varren maali hilseillyt, takavalot naarmuuntuneet ja saaneet pintaansa pari halkeamaa.
Ruosteinen retrohenkinen pakoputken pää ei myöskään sopinut uuteen sporttiseen (?) ulkonäköön.
Pieniä ulkonäköseikkoja, mutta vaikuttavat yllättävän paljon auton yleisilmeeseen.
Takavaloiksi hankittiin uudet Hellan punamustat, samoin merkit vaihdettiin uusiin.
Vaihtoehtoja Mk3 Variantin takavaloiksi ei kovin montaa ole, omaan silmään tämä on se ainoa vaihtoehto.
Hetken aikaa tuli mietittyä josko tuon Golf-tekstin jättäisi pois, mutta jotenkin sen vain kuuluu olla luukussa.
Taitaa sisäinen mobiilisti pikkuhiljaa heräillä... ;)
Valot, merkit ja suurimman osan muistakin "entisöinnissä" käytetyistä alkuperäisosista toimitti Slamit.
Pakoputken pää tuunattiin edullisesti:
Romuja tonkiessa löytyi Kuplassa aikoinaan kiinni ollut tarvikevaimennin johon oli liitetty jokin Simonsin kromipää.
Samasta kasasta bongattiin myös sopivan kokoinen liitosmuhvi.
Hieman Walliusliimaa mattamustaa, "retropää" poikki ja uusi rööri putkikiristimen kanssa paikoilleen.
Pyyhkijän varresta saatiin maalaamalla uuden veroinen.
Uutena Suomeen tuodut autothan on varustettu ihastuttavilla ajovalon pesureilla. Variantistakin ne löytyvät, eroon niistä päästiin hankkimalla toinen, tuonti-veeärrän puskin.
Kyllästyneenä yläosien mustaamiseen Bumber Carella, päätin maalauttaa puskurit kokonaan. Takapuskurikin laitettiin samaan kuormaan.
Venton kulmikkaaseen keulaan ihastuneena Golffiinkin piti saada sellainen.
Konepelti noudettiin naapuripitäjästä ja muutaman kiveniskemän hiekkapuhaltamisen ja mataksi hionnan jälkeen sekin oli valmis vietäväksi maalarille.
Muita maalattavia osia oli maskin peltilista joka haettiin Motonetistä.
Maskin jätin itselleni autoa vaihtaessa, tilalle Ventoon tuli uudempi kolmiripainen.
Parin kuukauden odottelun jälkeen saapuivat loputkin valaisimet:
Ajovaloiksi InPro:n tummaoptiikat sekä Hellan tummien sumuvalojen kanssa yhteensopiva savunharmaa vilkkusarja.
Sarjassa tulleet reikäpalat on tarkoitettu kirkkaiden sumareiden "tummentamiseen", palaset liimataan valojen päälle.
Tällä kertaa niitä ei kuitenkaan tarvittu, aiemmin mainitun etupuskurin mukana tulivat myös Hellan tummaoptiikka sumuvalot.
InPro:t toimitti Dopi MDComprexilta.
Näin tällä kertaa. Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.1.2018 23:16. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Voivoiii, vielä näytti olevan Weiteceissä paaaaaljon kierrettä säätölevyn alla...
Eihän tuolle kyllä parin (viiden) parin (viiden) parin (viiiöööäööörr) sentin lisämadallus olisi pahitteeksi. ;)
Aina sama setti, tonttiin ja leveet alle. Missäs lenrtokentällä ajelllaan kun ei tuollaisella tee täällä pohjanmaan rannikolla mitään,raapii, raapii.
Kovasti nähty vaivaa kolopallon eteen eli hattua täytyy nostaa. Tummaa lasia kaipais tuo.
Pakoputken pää kannattaa asentaa tarpeeksi pitkälle ettei kaasut jää pyörimään puskurin alle , pitää silloin helvetillistä pörinää motarilla, liitä se kromipää peräpöntön juuresta asti, se alkuperäinen loppupää kun ei ole suora. Omaan liimailin bitumia takaluukun pohjaan,varapyöräkoteloon sekä takapenkin alustaan mutta ei siitä huomattavaa hyötyä ollut.
Eihän tuolle kyllä parin (viiden) parin (viiden) parin (viiiöööäööörr) sentin lisämadallus olisi pahitteeksi. ;)
Aina sama setti, tonttiin ja leveet alle. Missäs lenrtokentällä ajelllaan kun ei tuollaisella tee täällä pohjanmaan rannikolla mitään,raapii, raapii.
Kovasti nähty vaivaa kolopallon eteen eli hattua täytyy nostaa. Tummaa lasia kaipais tuo.
Pakoputken pää kannattaa asentaa tarpeeksi pitkälle ettei kaasut jää pyörimään puskurin alle , pitää silloin helvetillistä pörinää motarilla, liitä se kromipää peräpöntön juuresta asti, se alkuperäinen loppupää kun ei ole suora. Omaan liimailin bitumia takaluukun pohjaan,varapyöräkoteloon sekä takapenkin alustaan mutta ei siitä huomattavaa hyötyä ollut.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 5.10.2008 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voivoiii, vielä näytti olevan Weiteceissä paaaaaljon kierrettä säätölevyn alla...
Eihän tuolle kyllä parin (viiden) parin (viiden) parin (viiiöööäööörr) sentin lisämadallus olisi pahitteeksi. ;)
Sanoo mies jolla on omassa autossa maavaraa enemmän kuin traktorissa =)
Ei kaikkien tarvii olla aina niin saatanan tontissa, autolla on mukava ajaakkin välillä ilman että pitää väistellä kaikkea mahdollista. mk3 on vielä todella vittumainen ajaa madallettuna, kun puskurin lippoja menee sitten järjettömiä määriä, ainakin täällä huonoilla pohjoisen teillä.
Täällä vaasassa tiet on ainakin aivan hanurista, uraa joihin lyödään paikka paikan päälle, teräviä ja korkeita reunakiviä, kuoppaa ym. Muutaman kerran olen ajanut mielestäni pieneen kuoppaan mutta sai pelätä että koska tulee iskarit kurkkaaman konepellistä.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 6.10.2008 8:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jatketaanpa taas.
Ihan ensimmäiseksi kiittelen kannustavista kommenteista: Kiitos, kiitos.
Sitten asiaan:
Askartelua - Peltitöitä II
Taisin aiemmin lupailla liikoja siitä että ruostehommat olisi jo käsitelty.
Ne joita vanhan Volkkarin parsinta jo kyllästyttää, voivat siirtyä lukemaan seuraavan otsikon alta.
Muut jotka ovat aina halunneet kurkistaa rakkaan kolmos-Golffinsa puskurin alle mutta eivät ole uskaltaneet,
jatkakoot tämän varoittavan esimerkin parissa. :) Tällaista sieltä saattaa löytyä:
Takapuskurin alta ensimmäisenä vastaan tuli ruosteinen vetokoukku.
Vähän hiekkaa ja maalia niin hyvä siitä tulee!
Ruostepeikon hampaan jälkiä havaittiin myös oikeassa takanurkassa...
Noh, vähän hiekkaa ja maalia niin eiköhän siitäkin hyvä tule.
Vasen takanurkka...
kiskotaanpa se Wallius sittenkin lähemmäksi...
Samat kohteet hiekkapuhalluksen jälkeen:
Vasenta taaempaa puskurin kiinnityskorvaketta ei unohdettu puhaltaa. Siitä meni ruuvimeisseli läpi ilmankin joten säästin hiekkaa.
Taas marssittiin marmoriviilupöydän ääreen:
"1H9804937 ja kaksi kertaa 1H9804739, kiitos" ja hämmästelyä "mitäs osia nämä on kun ei näitä ole koskaan meiltä myyty?"
No nyt on, näyttävät tältä:
Kotimatkalla autotarvikeliikkeestä napattiin kyytiin vielä pari takakaaren korjauspaloja.
Kaarista käytettiin vain puskurin alle jäävät osat. Muoto ei taaskaan ollut lähelläkään alkuperäistä, mutta pienellä muokkauksella niistä saattiin ihan hyvät paikkapalaset.
Jälleen kuvasarjaa, kohteena vasen takanurkka:
Sisäpuoli näyttää tältä...
... oikeasta takanurkasta tuli tämän näköinen:
Kiinnityskorvakekin löysi paikkansa.
Lopuksi maalit ja massat päälle niin homma on selvä.
Maski, puskurit, kupit
Lisävalomaski ja kirkkaat sumarit lähtivät valaisemaan jonkun toisen Golffin matkaa.
Vento-keulan osat olivat edelleen maalarilla joten ostin työkaverilta väliaikaismaskin ettei etupääkin näytäisi niin resuiselta. Variantillahan oli kurvailtu jo pari viikkoa ilman takapuskuria.
Maski ehtikin olla paikoillaan lähes vuorokauden kun maalari jo soitti että osat ovat värjätty ja noudettavissa.
Heti perään varaosatiskiltä soiteltiin heinäkuussa tilaamani tavaratilan kaukalomaton saapumisesta ja luuri viestitti paketista matkahuollossa. Johan nyt...
Paketti sisälsi muutaman keskikupin, lähettäjä SA-Marketing.
Otin kuppeja kerralla koko kierroksen jos niitä sattuisi katoamaan enemmänkin.
Auton tämän hetkinen tilanne:
Keulan osat ovat paikoillaan, koukku puhaltamatta ja takapuskuri asentamatta. Uudet rekisterikilvet tilattu ja saapuneet, sisustaankin löytyy jotain pientä kikkaretta.
Näistä lisää kuvia ja tekstiä kunhan saadaan askarreltua kaikki rojut paikoilleen.
Toivotaan että ehditään ennen kuin lumi on maassa.
Jatkuu...
Ihan ensimmäiseksi kiittelen kannustavista kommenteista: Kiitos, kiitos.
Sitten asiaan:
Askartelua - Peltitöitä II
Taisin aiemmin lupailla liikoja siitä että ruostehommat olisi jo käsitelty.
Ne joita vanhan Volkkarin parsinta jo kyllästyttää, voivat siirtyä lukemaan seuraavan otsikon alta.
Muut jotka ovat aina halunneet kurkistaa rakkaan kolmos-Golffinsa puskurin alle mutta eivät ole uskaltaneet,
jatkakoot tämän varoittavan esimerkin parissa. :) Tällaista sieltä saattaa löytyä:
Takapuskurin alta ensimmäisenä vastaan tuli ruosteinen vetokoukku.
Vähän hiekkaa ja maalia niin hyvä siitä tulee!
Ruostepeikon hampaan jälkiä havaittiin myös oikeassa takanurkassa...
Noh, vähän hiekkaa ja maalia niin eiköhän siitäkin hyvä tule.
Vasen takanurkka...
kiskotaanpa se Wallius sittenkin lähemmäksi...
Samat kohteet hiekkapuhalluksen jälkeen:
Vasenta taaempaa puskurin kiinnityskorvaketta ei unohdettu puhaltaa. Siitä meni ruuvimeisseli läpi ilmankin joten säästin hiekkaa.
Taas marssittiin marmoriviilupöydän ääreen:
"1H9804937 ja kaksi kertaa 1H9804739, kiitos" ja hämmästelyä "mitäs osia nämä on kun ei näitä ole koskaan meiltä myyty?"
No nyt on, näyttävät tältä:
Kotimatkalla autotarvikeliikkeestä napattiin kyytiin vielä pari takakaaren korjauspaloja.
Kaarista käytettiin vain puskurin alle jäävät osat. Muoto ei taaskaan ollut lähelläkään alkuperäistä, mutta pienellä muokkauksella niistä saattiin ihan hyvät paikkapalaset.
Jälleen kuvasarjaa, kohteena vasen takanurkka:
Sisäpuoli näyttää tältä...
... oikeasta takanurkasta tuli tämän näköinen:
Kiinnityskorvakekin löysi paikkansa.
Lopuksi maalit ja massat päälle niin homma on selvä.
Maski, puskurit, kupit
Lisävalomaski ja kirkkaat sumarit lähtivät valaisemaan jonkun toisen Golffin matkaa.
Vento-keulan osat olivat edelleen maalarilla joten ostin työkaverilta väliaikaismaskin ettei etupääkin näytäisi niin resuiselta. Variantillahan oli kurvailtu jo pari viikkoa ilman takapuskuria.
Maski ehtikin olla paikoillaan lähes vuorokauden kun maalari jo soitti että osat ovat värjätty ja noudettavissa.
Heti perään varaosatiskiltä soiteltiin heinäkuussa tilaamani tavaratilan kaukalomaton saapumisesta ja luuri viestitti paketista matkahuollossa. Johan nyt...
Paketti sisälsi muutaman keskikupin, lähettäjä SA-Marketing.
Otin kuppeja kerralla koko kierroksen jos niitä sattuisi katoamaan enemmänkin.
Auton tämän hetkinen tilanne:
Keulan osat ovat paikoillaan, koukku puhaltamatta ja takapuskuri asentamatta. Uudet rekisterikilvet tilattu ja saapuneet, sisustaankin löytyy jotain pientä kikkaretta.
Näistä lisää kuvia ja tekstiä kunhan saadaan askarreltua kaikki rojut paikoilleen.
Toivotaan että ehditään ennen kuin lumi on maassa.
Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.1.2018 23:18. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Valmis (?)
Ja niinhän siinä kävi että talvi yllätti asentajan.
Takakaarien entisöinnin lisäksi piti innostua putsaamaan korista löytyneitä kukkasiakin. Niiden rapsuttelun ja kaiken näköisten kiireiden takia auto on nököttänyt tallissa toista kuukautta. Viikonloppuna sain viimein koukun maalattua ja paikoilleen takapuskurin kanssa.
Tältä se nyt sitten näyttää:
Kuvat ovat mitä ovat - pilvinen keli, iltapäivän hämärä ja surkea kuvaaja eivät ole paras yhdistelmä.
Etuspoilerista en näköjään ole muistanut tarinoida ollenkaan. Kuten kuvista näkyy, sekin on mallia Vento 92-93.
Sen lisäksi että Venton puskuri on hieman pitempi kuin Golfin vastaava, on se alareunastaan myös kulmikkaampi. "Nurkkien" sisäpuolelta hieman tavaraa poistaen lippa kuitenkin taipui paikoilleen. Päistä ylimääräinen mitta pois ja ruuvit molemmin puolin varmistamaan etteivät jää irvistämään (kiinnitysväkäset pidemmät kuin Golffin lipassa).
Maskin peltilistaksi suosittelen lämpimästi alkuperäistä. Klokkerholm-tuotetta sai leipoa melkoisesti ennen kuin se suostui maskin kaveriksi. Tämän jälkeen kaveruksia piti vielä tovi suostutella asettumaan keulalle. Parin nippusiteen avustamana ne ovat nyt kuitenkin paikoillaan.
Olisi sittenkin kannattanut kokeilla paikoilleen ennen maalausta... ;)
Seuraava toimenpide olisikin vääntää talvirenkaat alle ja alustaa hieman korkeammalle. Takalasin äyskäri-mallinen lisäjarruvalo pitäisi myös poistaa ja kalvottaa lasi uudestaan.
Jatkuu...
Ja niinhän siinä kävi että talvi yllätti asentajan.
Takakaarien entisöinnin lisäksi piti innostua putsaamaan korista löytyneitä kukkasiakin. Niiden rapsuttelun ja kaiken näköisten kiireiden takia auto on nököttänyt tallissa toista kuukautta. Viikonloppuna sain viimein koukun maalattua ja paikoilleen takapuskurin kanssa.
Tältä se nyt sitten näyttää:
Kuvat ovat mitä ovat - pilvinen keli, iltapäivän hämärä ja surkea kuvaaja eivät ole paras yhdistelmä.
Etuspoilerista en näköjään ole muistanut tarinoida ollenkaan. Kuten kuvista näkyy, sekin on mallia Vento 92-93.
Sen lisäksi että Venton puskuri on hieman pitempi kuin Golfin vastaava, on se alareunastaan myös kulmikkaampi. "Nurkkien" sisäpuolelta hieman tavaraa poistaen lippa kuitenkin taipui paikoilleen. Päistä ylimääräinen mitta pois ja ruuvit molemmin puolin varmistamaan etteivät jää irvistämään (kiinnitysväkäset pidemmät kuin Golffin lipassa).
Maskin peltilistaksi suosittelen lämpimästi alkuperäistä. Klokkerholm-tuotetta sai leipoa melkoisesti ennen kuin se suostui maskin kaveriksi. Tämän jälkeen kaveruksia piti vielä tovi suostutella asettumaan keulalle. Parin nippusiteen avustamana ne ovat nyt kuitenkin paikoillaan.
Olisi sittenkin kannattanut kokeilla paikoilleen ennen maalausta... ;)
Seuraava toimenpide olisikin vääntää talvirenkaat alle ja alustaa hieman korkeammalle. Takalasin äyskäri-mallinen lisäjarruvalo pitäisi myös poistaa ja kalvottaa lasi uudestaan.
Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.1.2018 23:20. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Ai hitto ku tulikin tutun olonen fiilis tosta keulasta ja oon edelleen sitä mieltä, et toi on paras mahdollinen kombinaatio tollaseen autoon!
Siisti peli noin niinku muutenkin! \o/
Siisti peli noin niinku muutenkin! \o/
En yleensä jaksa kirjoitella näitä "nätti 5p!" minunauto.com kommentteja, koska niitä piisaa ja kunhan on itse tyytyväinen niin sen pitäisi riittää.
Tästä on kyllä sanottava että on komein farkkukolmonen jonka olen internetin ihmeellisessä maailmassa kohdannut. Erittäin hieno! Pieni on kaunista, niin myös auton muutoksissa.
Tästä on kyllä sanottava että on komein farkkukolmonen jonka olen internetin ihmeellisessä maailmassa kohdannut. Erittäin hieno! Pieni on kaunista, niin myös auton muutoksissa.
Sisusta
Jos Suorituskykyinen Volkswagen -lehteä (=PVW) on uskominen, euro-, german- jne. näköä tavoiteltaessa matalan alustan ja tötterövanteiden lisäksi ajoneuvosta tulee löytyä myös pieni ohjauspyörä. Siispä sellainen ostoslistalle.
Olemattoman kokoista 280-millistä ohjainta en tohtinut hankkia, joten päädyin Arwidsonin tuning-poistoista bongattuun edulliseen Raid:in 320 mm ruoriin:
Ratin lisäksi sisustan koristeiksi hankittiin perinteiset TT Audin poljinpinnat sekä JOM:in kromikahvat, lukkonupit ja mittariston kromirinkulat. Vaihdekepin nuppi/pussi-yhdistelmä napattiin 3B Passatista, kangasmatot Biltemasta.
Pian kuvan ottamisen jälkeen asentaja kuitenkin havaitsi että Pasuunan vaihdekaavion R onkin hieman eri paikassa kuin Golfin... :D
Nuppipussukka kaupattiin tutulle Pasuunistille, tilalle tuli Golf IV:n vastaava osa.
Koristelun lisäksi suoritettiin pieniä korjauksia:
Valokatkaisijaa oli jossain vaiheessa murjottu, vieressä oleva sumareiden katkaisija puolestaan saisi olla hieman vähemmän jälkeenpäin asennetun näköinen.
Valokatkaisija vaihdettiin ehjään käytettyyn, sumuvalojen katkaisija saatiin toisesta takalasin lämmittimen nappulasta:
Kojetauluun, mittaristoon ja katkaisijoihin vaihdettiin myös kourallinen polttimoita palaneiden tilalle.
Pari kuvaa koristeista paikoillaan:
Jatkuu...
Jos Suorituskykyinen Volkswagen -lehteä (=PVW) on uskominen, euro-, german- jne. näköä tavoiteltaessa matalan alustan ja tötterövanteiden lisäksi ajoneuvosta tulee löytyä myös pieni ohjauspyörä. Siispä sellainen ostoslistalle.
Olemattoman kokoista 280-millistä ohjainta en tohtinut hankkia, joten päädyin Arwidsonin tuning-poistoista bongattuun edulliseen Raid:in 320 mm ruoriin:
Ratin lisäksi sisustan koristeiksi hankittiin perinteiset TT Audin poljinpinnat sekä JOM:in kromikahvat, lukkonupit ja mittariston kromirinkulat. Vaihdekepin nuppi/pussi-yhdistelmä napattiin 3B Passatista, kangasmatot Biltemasta.
Pian kuvan ottamisen jälkeen asentaja kuitenkin havaitsi että Pasuunan vaihdekaavion R onkin hieman eri paikassa kuin Golfin... :D
Nuppipussukka kaupattiin tutulle Pasuunistille, tilalle tuli Golf IV:n vastaava osa.
Koristelun lisäksi suoritettiin pieniä korjauksia:
Valokatkaisijaa oli jossain vaiheessa murjottu, vieressä oleva sumareiden katkaisija puolestaan saisi olla hieman vähemmän jälkeenpäin asennetun näköinen.
Valokatkaisija vaihdettiin ehjään käytettyyn, sumuvalojen katkaisija saatiin toisesta takalasin lämmittimen nappulasta:
Kojetauluun, mittaristoon ja katkaisijoihin vaihdettiin myös kourallinen polttimoita palaneiden tilalle.
Pari kuvaa koristeista paikoillaan:
Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.1.2018 18:23. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Mainittakoon sitten, että tämä kulkine on varsin kliini. Vain ratti rikkoo harmoniaa -mielestäni.
Tälläkin foorumilla nähdyistä eräistä hypererikoisvanteilla, ratkeamaisilleen venytetyillä renkailla ja ultramatalilla alustoilla esitellyistä ruostepesistä ei uskalleta taikka osata esittää mitään kritiikkia (kaikki on oossomia) ja on se perin outoa. Itse otan mielihyvin vastaan rakentavan kritiikin omia tekeleitäni kohtaan.
Tälläkin foorumilla nähdyistä eräistä hypererikoisvanteilla, ratkeamaisilleen venytetyillä renkailla ja ultramatalilla alustoilla esitellyistä ruostepesistä ei uskalleta taikka osata esittää mitään kritiikkia (kaikki on oossomia) ja on se perin outoa. Itse otan mielihyvin vastaan rakentavan kritiikin omia tekeleitäni kohtaan.
Tästä tulee aina vain hienompi :)!! Miten toi IV Golffin nuppi, haluisin tietää siit enempi jos vaihtaisin omaan varianttiinkin. Sopiiks noi osat ihan bolt-on? Onks nuppi ihan kierrettevä? Hommasiks jostain romikselt? Ent tt:n poljinpinnat? Saaks niit ihan tarvikkeena jostakin ?? tykkään just tällai rakennelluista. Seuraan mielelläni tätä topiccia:)
lukkari kirjoitti: Itse otan mielihyvin vastaan rakentavan kritiikin omia tekeleitäni kohtaan.
Olen lukkarin kanssa samaa mieltä:
Vaikka omaksi iloksi näitä rakennellaan, pitää myös osata ottaa vastaan kritiikkiä - Itsehän rakennelmat on tänne toisten arvosteltaviksi laitettu.
Jos jotakin kritisoi, niin tuo teinikorollasta lainatun näköinen ratti ei sovi harmoniseen oem-lookiin ollenkaan. Jos en pahasti pieleen veikkaa, niin peittää jo mittareitakin. Koska airbag ei ole este, vw:llä on ihan oman merkin ruoreista tarjolla sopivampiakin.
Kyllä, yhtään pienempää ruoria en tuohon laittaisi: Meikäläiselle mittarit näkyvät vielä kokonaisuudessaan korolla-ratin kehän alta, vaikka pidänkin ajoasentoni ryhdikkäänä. Asiaan varmasti vaikuttaa se että meikäpoika on aika lyhyt kaveri.
Totta puhuen, ensi alkuun kavahdin itsekin ratin "teiniyttä" kun tyrkkäsin sen paikoilleen. Isompikin se kyllä voisi olla... mutta kun edullinen oli ja mielestäni alkuperäistä siistimpi niin pyöritellään nyt sitä.
Entisöimässähän laitetta ei olla, vaan tekemässä lähinnä "euro-look"-henkinen Volkkari tötterövanteineen ja tontituksineen (mihin kuvien punavalkoisilla rekisterikilvilläkin viitataan).
Miten toi IV Golffin nuppi, haluisin tietää siit enempi jos vaihtaisin omaan varianttiinkin. Sopiiks noi osat ihan bolt-on? Onks nuppi ihan kierrettevä? Hommasiks jostain romikselt? Ent tt:n poljinpinnat? Saaks niit ihan tarvikkeena jostakin ??
Nuppi ja pinnat ovat uusia, tilasin Slamitilta tuotenumeroilla 8N1064200 ja 1J0711113FEU.
Neloseen nuppi taidetaan laittaa vain painamalla ja lukitaan paikoilleen nupin juuressa (pussin sisäpuolella) olevalla metallirenksulla (?).
Itse jätin renksun pois ja ruuvasin vain nupin paikoilleen. Ilmeisesti kepin kierre puri nupin muoviin, tanakasti se ainakin paikoillaan on. Pussukka asettui kehyksen ympärille lähes alkuperäisen tavoin.
Poljinpinnat sopivat suoraan... tai no, kaasupolkimen pintaa piti hitusen taivuttaa suoremmaksi.
Ai niin! Variant leimattiin maanantaina huomautuksitta. Samalla suoritettiin alustasarjan muutoskatsastus.
Uusi pakoputkiston "down pipe" tuli myös hankittua, alkuperäisen jousto-osa alkaa olla pikkuhiljaa vaihdon tarpeessa.
Viimeksi muokannut jii_bee, 4.1.2009 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toivottavasti ei mene hurjasti off-topicin puolelle mutta tahdon kysyä silti. Mainitset kertomuksen aika alussa näin : "tekniikka ikiliikkujan mainessa oleva 1.8 ABS." Oma varianttini on 90hevosvoimaisella ADZ moottorilla ja luulin senkin olevan aika "ikiliikkuja." Onko asia näin vai onko tuo ABS moottori se todellinen "ikiliikkuja"?? Olisin varmasti vastauksen haulla löytänyt mut toivottavasti ei haittaa kun kysyn näin.
On tuo sun variantti vaan niin hieno!:)
On tuo sun variantti vaan niin hieno!:)
Tuossa perhealbumin kertomat erot moottorityypeistä:
Noista poljinpinnoista sen verran kommenttia, että laitoin omaan Caravelleen moiset vuosi sitten ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Ulkonäön suhteen tietty ja sekin, että nuo nystyrät on oikeaa kumia, joka pitää paremmin kuin perus muoviläpykkä. Myöskään lumi ja jää ei haittaa.
Noista poljinpinnoista sen verran kommenttia, että laitoin omaan Caravelleen moiset vuosi sitten ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Ulkonäön suhteen tietty ja sekin, että nuo nystyrät on oikeaa kumia, joka pitää paremmin kuin perus muoviläpykkä. Myöskään lumi ja jää ei haittaa.
Aki kirjoitti:Minkäslaiset talvipyörät se sai alleen?
OEMia ja kitkaa. :) Talvivarustusta voisi esitellä sitten kun auto on käynyt kalvottajalla.
Tällä hetkellä laite on niin reissussa rähjääntynyt ettei siitä kannata kuvia ottaa.
lukkari kirjoitti:poljinpinnoista sen verran kommenttia, että laitoin omaan Caravelleen moiset vuosi sitten ja olen ollut hyvin tyytyväinen. Ulkonäön suhteen tietty ja sekin, että nuo nystyrät on oikeaa kumia, joka pitää paremmin kuin perus muoviläpykkä. Myöskään lumi ja jää ei haittaa
Täälläkin on havaittu samat asiat. Nystyrät haraavat sen verran vastaan, että jalka pitää nostaa polkimelta jos haluaa korjata asentoa.
Pätevät kamppeet vaikka ovatkin tuollaiset koristeet.
Onko säätövaraa vielä alaspäin weiteceissä? Esim tässä kuvassa http://i7.photobucket.com/albums/y269/j ... nther2.jpg
-
- -
- Viestit: 79
- Liittynyt: 1.4.2006 0:48
hiano on, täytyy myöntää :)
iski pikkinen epävarmuus omassa kärryssä ja paan purkaen viel tänää sisälokarit et mitä sieltä löytyykään, perkl.. muuten kärryssä en o missään huomannu ruostetta, en ees alustassa vaikka siel alla tuli oleskeltua 5 tuntia täs männä viikolla.. ainoastaan pakoputki oli hapertunu miltei poikki joka tuli uudeks hitsaamalla..
off tobic, mut täällä tuntus käyvän kolmosen harrastajia enemmänki.. mikä talvinakki teil on pitänyt parhaiten III koppasessa? ko ostin kärryn ni alla oli hakkapeliitta4 jotka oli samana talvena ostetut edellisen omistajan toimesta mut ei pitäny jarrutuksissa ja kaarteissa lähti luisuun, ei hyvä. ostin viime talvena gislaved nastat alle, uutena piti hyvin mut heikkeni pito perkeleesti 10tkm jälkeen ja nyt viimoset 10tkm on tullu liukasteltua vaikka pinta o miltei uus ainaki näöltään ja muutama nasta vain uupuu.. menin tänää ja ostin hakkapeliitta5 (380e) ja 45km ajamisen jälkeen tuntuu että vanhat piti paremmin, voi vitt*..
iski pikkinen epävarmuus omassa kärryssä ja paan purkaen viel tänää sisälokarit et mitä sieltä löytyykään, perkl.. muuten kärryssä en o missään huomannu ruostetta, en ees alustassa vaikka siel alla tuli oleskeltua 5 tuntia täs männä viikolla.. ainoastaan pakoputki oli hapertunu miltei poikki joka tuli uudeks hitsaamalla..
off tobic, mut täällä tuntus käyvän kolmosen harrastajia enemmänki.. mikä talvinakki teil on pitänyt parhaiten III koppasessa? ko ostin kärryn ni alla oli hakkapeliitta4 jotka oli samana talvena ostetut edellisen omistajan toimesta mut ei pitäny jarrutuksissa ja kaarteissa lähti luisuun, ei hyvä. ostin viime talvena gislaved nastat alle, uutena piti hyvin mut heikkeni pito perkeleesti 10tkm jälkeen ja nyt viimoset 10tkm on tullu liukasteltua vaikka pinta o miltei uus ainaki näöltään ja muutama nasta vain uupuu.. menin tänää ja ostin hakkapeliitta5 (380e) ja 45km ajamisen jälkeen tuntuu että vanhat piti paremmin, voi vitt*..
^ Bridgestone Noranza 2 toimii aivan loistavasti kolmoskoppasessa. Ja samoin Borassakin. Kolmoskopassa renkaat ovat kokoa 185/55r15, maksoivat 250€ sarja KM-Däckissä :) Entiset talvirenkaat olivat Hakkapeliitta 4:set samassa koossa eikä nämä ainakaan huonommat ole, päinvastoin!
Mutta onkohan sinulla pyöränkulmat kohdallaan, kyllä Hakkapeliittakin on loistava talvirengas...
Mutta onkohan sinulla pyöränkulmat kohdallaan, kyllä Hakkapeliittakin on loistava talvirengas...
Talvivarustelua
Variantin talvivarustus ei ole mitenkään ihmeellinen. Muutokset kesäasetuksiin ovat
- 185/60/15 Continentalit peltivanteilla
- 40/30 mm korkeampi maavara
- neljä kappaletta roiskeläppiä.
Aiemmin tulikin mainittua takalasissa möllöttävä ruma lisäjarruvalo, jonka johdot asentaja oli vetänyt kätevästi pintavetona.
Valaisin sai lähtöpassit, samoin takalasin kalvo jossa oli aukko valolle.
Tämän jälkeen Variant hurautettiin Vihijärvelle Madcar:iin jossa lasi tummennettiin uudelleen.
Samalla auto pestiin ja vahattiin sekä suoritettiin sisätilojen pesu. Nyt on pinnat lipakat ja verhoiluissa kirkkaat värit. :) Kiitokset Kimmolle!
Varustelun tulokset näyttävät tältä:
Varusteiden lisäksi on vaihdettu vuotavia pakoputkiston osia sekä termosttaatteja pari kertaa.
Jatkuu...
Variantin talvivarustus ei ole mitenkään ihmeellinen. Muutokset kesäasetuksiin ovat
- 185/60/15 Continentalit peltivanteilla
- 40/30 mm korkeampi maavara
- neljä kappaletta roiskeläppiä.
Aiemmin tulikin mainittua takalasissa möllöttävä ruma lisäjarruvalo, jonka johdot asentaja oli vetänyt kätevästi pintavetona.
Valaisin sai lähtöpassit, samoin takalasin kalvo jossa oli aukko valolle.
Tämän jälkeen Variant hurautettiin Vihijärvelle Madcar:iin jossa lasi tummennettiin uudelleen.
Samalla auto pestiin ja vahattiin sekä suoritettiin sisätilojen pesu. Nyt on pinnat lipakat ja verhoiluissa kirkkaat värit. :) Kiitokset Kimmolle!
Varustelun tulokset näyttävät tältä:
Varusteiden lisäksi on vaihdettu vuotavia pakoputkiston osia sekä termosttaatteja pari kertaa.
Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.1.2018 19:15. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Uskomattoman hienosti istuu venton keula farkkuun! - Awesome! ;D
Kesälookissa todella tasapainoisen näköinen laite, omana olisi varmaan tummunut tuo vw-maskimerkki, ainakin olisin kokeillu mustakromisena. Talvivarusteisena IV Golf/Passat pölykapselit istuvat paremmin omaan silmään, kuin pelkät peltivanteet, [näin siis omassa nelipyörässä].
Kesälookissa todella tasapainoisen näköinen laite, omana olisi varmaan tummunut tuo vw-maskimerkki, ainakin olisin kokeillu mustakromisena. Talvivarusteisena IV Golf/Passat pölykapselit istuvat paremmin omaan silmään, kuin pelkät peltivanteet, [näin siis omassa nelipyörässä].
Noita helmoja itsekin kurkkineena pitää kysyä, että löysitkö ylläreitä bensatankin luukun takaa? Itse kun otin sen kumisuojuksen täyttöputken ympäriltä pois niin alta paljastui lapiokaupalla hiekkaa ja savea kun vekottimessa ei ole mitään sisälokaria vaan kaikki paska takarenkaalta päätyy suoraan sinne täyttöputken päälle pyöräkotelon yläosaan.
Oli IMHO vielä eksoottisempaa kuin edessä sisälokarien takana olevat kurakakut :D
Oli IMHO vielä eksoottisempaa kuin edessä sisälokarien takana olevat kurakakut :D
Kevät 2009
Maaliskuussa kurvailtiin jälleen ilman puskuria. Tällä kertaa kyydistä puuttui etummainen.
Pimeässä seisova tummanpuhuva farmari ei ole niitä helpoimmin havaittavia kohteita, joten toisen autoilijan matkaan lähti hieman maalia.
Puskurin mukana maalarilla käväisi myös uusi marmoritiskiltä noudettu maskin peltilista.
Olisi suoraan pitänyt hankkia alkuperäinen - Tämän kiinnitykseen ei tarvittu ainoatakaan nippusidettä toisin kuin Motonet-osan kanssa. Taas piti hankkia ne molemmat tuotteet: Halpa ja hyvä...
Samoihin aikoihin konepeltiin ripustettiin 1.8:n raksutusta vaimentamaan pellin mukana hankittu äänieristematto.
Kyseinen eriste löytyy dieselistä, mistä konepeltikin on peräisin.
Toivotaan että melutason lasku kompensoi maton painon aiheuttamaa ohituskiihtyvyyden heikentymistä. :)
Sitten olikin aika veivata kesäpyörät alle ja kori kesäkorkeuteen:
Lainataanpa sitten pari sanaa toisesta topicista :
Oman auton kohdalla tilanne ei ole ihan yhtä positiivinen: Renkaissa on leveyttä 20 milliä enemmän, ET:ssä 10 mm vähemmän.
Viime kesä noilla kuitenkin mentiin, tilannetta paikattiin laittamalla eteen sen verran camberia että kuvio jää kaaren sisään.
Tänä keväänä laiskuus kuitenkin pääsi niskan päälle: Alusta säädettiin alemmaksi ja auraukset sen mukaan. Camberiin ei koskettu vaan jätettiin siihen mihin se talvipyörillä oli asennettu. Näillä toimenpiteillä tilanne näyttää tältä:
Tarkoituksena oli levittää kaarta mankelilla, mutta pian havaittiin että se saa muovikaarien niitin reikien kohdalta kaaren peilaamaan. Ei hyvä.
Siispä jälleen marmoritiskin ääreen ja pois kaksi etulokasuojaa kainalossa.
Maskilistasta opittiin siis jotain eikä tarvikelokasuojien hankintaa edes harkittu.
Saa nähdä kuinka hyvin nämä saadaan turmeltua...
Jatkuu...
Maaliskuussa kurvailtiin jälleen ilman puskuria. Tällä kertaa kyydistä puuttui etummainen.
Pimeässä seisova tummanpuhuva farmari ei ole niitä helpoimmin havaittavia kohteita, joten toisen autoilijan matkaan lähti hieman maalia.
Puskurin mukana maalarilla käväisi myös uusi marmoritiskiltä noudettu maskin peltilista.
Olisi suoraan pitänyt hankkia alkuperäinen - Tämän kiinnitykseen ei tarvittu ainoatakaan nippusidettä toisin kuin Motonet-osan kanssa. Taas piti hankkia ne molemmat tuotteet: Halpa ja hyvä...
Samoihin aikoihin konepeltiin ripustettiin 1.8:n raksutusta vaimentamaan pellin mukana hankittu äänieristematto.
Kyseinen eriste löytyy dieselistä, mistä konepeltikin on peräisin.
Toivotaan että melutason lasku kompensoi maton painon aiheuttamaa ohituskiihtyvyyden heikentymistä. :)
Sitten olikin aika veivata kesäpyörät alle ja kori kesäkorkeuteen:
Lainataanpa sitten pari sanaa toisesta topicista :
kartza kirjoitti:Ikuinen arvailu että mahtuuko 3 golfissa vakiokaarien sisällä pyörimään ratkesi osaltani positiivisesti, et 25 ja kumeiksi 195/45 niin menee vaikka eteen. Toki sisäkantit oli mankeloitava.
Oman auton kohdalla tilanne ei ole ihan yhtä positiivinen: Renkaissa on leveyttä 20 milliä enemmän, ET:ssä 10 mm vähemmän.
Viime kesä noilla kuitenkin mentiin, tilannetta paikattiin laittamalla eteen sen verran camberia että kuvio jää kaaren sisään.
Tänä keväänä laiskuus kuitenkin pääsi niskan päälle: Alusta säädettiin alemmaksi ja auraukset sen mukaan. Camberiin ei koskettu vaan jätettiin siihen mihin se talvipyörillä oli asennettu. Näillä toimenpiteillä tilanne näyttää tältä:
Tarkoituksena oli levittää kaarta mankelilla, mutta pian havaittiin että se saa muovikaarien niitin reikien kohdalta kaaren peilaamaan. Ei hyvä.
Siispä jälleen marmoritiskin ääreen ja pois kaksi etulokasuojaa kainalossa.
Maskilistasta opittiin siis jotain eikä tarvikelokasuojien hankintaa edes harkittu.
Saa nähdä kuinka hyvin nämä saadaan turmeltua...
Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 13.1.2018 19:20. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Kesä & syksy 2009
Tarvikejarrupalojen taipumus sotkea etuvanteet hyvinkin lyhyessä ajassa alkoi pikkuhiljaa ärsyttää. Tilalle piti siis tuumailla jokin vähemmän pölyävä vaihtoehto.
Ensimmäisenä mieleen tuli EBC:n
vaikka Variantin kova katukäyttö onkin tuntematon käsite ja viritys rajoittuu kiiltävään pakoputken päähän.
Palat saivat kaverikseen uudet vakiolevyt (Delphi) ja satulat niskaansa mustaa Miranol-jarrusatulamaalia.
Tarvikepaloihin verrattuna pölyäminen on tosiaan ainakin puolet vähäisempää, jarrut eivät häivy sateella ajaessa, ja vanteiden puhdistaminen on helpompaa. Miinuksena noilla on tietysti korkeampi hinta.
Muuta ihmeellistä Variantille ei kesän aikana sitten tehtykään.
Lokasuojien askartelukin sai jäädä myöhemmälle ajankohdalle, kun autolle oli jatkuvasti käyttöä eikä etukaarista pilkistävät kulutuspinnat vaikuttaneet ohituskiihtyvyyteen.
Viimein tällä viikolla sain aikaiseksi aloittaa lokasuojien pilkkomisen:
Etukaarien levitys
Ensimmäiseksi ihastellaan kuinka akuperäisosa sopii paikoilleen niin kuin sen kuuluukin:
Nämähän on suorastaan ilo pilkkoa ja pilata! :)
Seuraavaksi sahataan kaari auki ja leikataan poikkisuuntaisia viiltoja jotta kaaren saa taipumaan siististi,
samaan tapaan kuin Pajalla jo ajat sitten opastettiin.
Tässä kaari jätettiin kiinni vain takaosastaan, peltiä avattiin hieman myös sivulistan ympäriltä: Kuva
Kaarta käännettiin etuosasta mitattuna 15 mm ulospäin ja lukittiin paikoilleen parilla täpillä hitsatulla pellin palalla.
Poikittaisviipaleet taivuteltiin sopivasti kaarevaan muotoon ja heppailtiin kiinni.
Listan ympäriltä kaaren leveys ei muuttunut kuin pari milliä: Kuva
Takaosa muotoutui pelkästään peltiä taivuttelemalla, etuosaa piti jatkaa pienellä pellin soirolla:
Kun soirot ja viipaleet ovat löytäneet paikkansa, kaari näyttää tältä:
Sama yläviistosta: Kuva
Kun kerran tuuningin pimeille poluille lähdettiin, päätettiin samalla poistaa myös sivuvilkkujen reiät.
Uudet vilkut tullaan sijoittamaan lokasuojien listan pätkiin.
Lopuksi liimataan kaaren etunurkkaan pala peltiä ja hitsaillaan vähän kerrallaan saumat umpeen.
Sitten ei tarvitsekaan kuin hioa saumat tasaiseksi, tinata, hioa vähän lisää, askarrella muovilokari ja puskuri passaamaan kaareen jne. :)
Samat toimenpiteet vasemmalle puolle ja lokasuojat maalarille. Helppoa kuin heinän teko...
Jatkuu...
Muokattu tekstiä ja lisätty unohtuneita juttuja.
Tarvikejarrupalojen taipumus sotkea etuvanteet hyvinkin lyhyessä ajassa alkoi pikkuhiljaa ärsyttää. Tilalle piti siis tuumailla jokin vähemmän pölyävä vaihtoehto.
Ensimmäisenä mieleen tuli EBC:n
Redstuff Ceramic - Vähiten pölyävä pala viritettyihin autoihin ja kovaan katukäyttöön
vaikka Variantin kova katukäyttö onkin tuntematon käsite ja viritys rajoittuu kiiltävään pakoputken päähän.
Palat saivat kaverikseen uudet vakiolevyt (Delphi) ja satulat niskaansa mustaa Miranol-jarrusatulamaalia.
Tarvikepaloihin verrattuna pölyäminen on tosiaan ainakin puolet vähäisempää, jarrut eivät häivy sateella ajaessa, ja vanteiden puhdistaminen on helpompaa. Miinuksena noilla on tietysti korkeampi hinta.
Muuta ihmeellistä Variantille ei kesän aikana sitten tehtykään.
Lokasuojien askartelukin sai jäädä myöhemmälle ajankohdalle, kun autolle oli jatkuvasti käyttöä eikä etukaarista pilkistävät kulutuspinnat vaikuttaneet ohituskiihtyvyyteen.
Viimein tällä viikolla sain aikaiseksi aloittaa lokasuojien pilkkomisen:
Etukaarien levitys
Ensimmäiseksi ihastellaan kuinka akuperäisosa sopii paikoilleen niin kuin sen kuuluukin:
Nämähän on suorastaan ilo pilkkoa ja pilata! :)
Seuraavaksi sahataan kaari auki ja leikataan poikkisuuntaisia viiltoja jotta kaaren saa taipumaan siististi,
samaan tapaan kuin Pajalla jo ajat sitten opastettiin.
Tässä kaari jätettiin kiinni vain takaosastaan, peltiä avattiin hieman myös sivulistan ympäriltä: Kuva
Kaarta käännettiin etuosasta mitattuna 15 mm ulospäin ja lukittiin paikoilleen parilla täpillä hitsatulla pellin palalla.
Poikittaisviipaleet taivuteltiin sopivasti kaarevaan muotoon ja heppailtiin kiinni.
Listan ympäriltä kaaren leveys ei muuttunut kuin pari milliä: Kuva
Takaosa muotoutui pelkästään peltiä taivuttelemalla, etuosaa piti jatkaa pienellä pellin soirolla:
Kun soirot ja viipaleet ovat löytäneet paikkansa, kaari näyttää tältä:
Sama yläviistosta: Kuva
Kun kerran tuuningin pimeille poluille lähdettiin, päätettiin samalla poistaa myös sivuvilkkujen reiät.
Uudet vilkut tullaan sijoittamaan lokasuojien listan pätkiin.
Lopuksi liimataan kaaren etunurkkaan pala peltiä ja hitsaillaan vähän kerrallaan saumat umpeen.
Sitten ei tarvitsekaan kuin hioa saumat tasaiseksi, tinata, hioa vähän lisää, askarrella muovilokari ja puskuri passaamaan kaareen jne. :)
Samat toimenpiteet vasemmalle puolle ja lokasuojat maalarille. Helppoa kuin heinän teko...
Jatkuu...
Muokattu tekstiä ja lisätty unohtuneita juttuja.
Viimeksi muokannut jii_bee, 29.5.2011 1:41. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- -
- Viestit: 263
- Liittynyt: 19.10.2005 17:10
No niin, asiallista tekstiä jälleen kerran.. Löysitkö ihan Jyväskylästä noita redstuffi paloja vai menikö tilaus kamaksi? Muuten tuo vilkkujen siirto tuonne listaan pisti mietityttämään kun huomasin omastani listoja vaihdellessa että siellä oli niiden listan reikien lisäksi isot reiät. Onkohan siis jenkkimalleissa ollut jotain valaistuksia pikkulistoissa?
vilkkujen siirto tuonne listaan pisti mietityttämään kun huomasin omastani listoja vaihdellessa että siellä oli niiden listan reikien lisäksi isot reiät. Onkohan siis jenkkimalleissa ollut jotain valaistuksia pikkulistoissa?
En osaa sanoa, en ainakaan ole nähnyt sellaisia. Olisikin luksusta jos listojen alta löytyisi valmiit reiät sivuvilkun polttimon tötterölle.
Löysitkö ihan Jyväskylästä noita redstuffi paloja vai menikö tilaus kamaksi?
AD:ltä niitä kuulemma pitäisi saada, mutta kun soitin ja kysyin, niin eivät saaneet luetteloa auki koneeltaan.
Parista muustakin paikasta noita kyselin, mutta loppujen lopuksi oli helpointa tilata palat Sporttiauton verkkokaupasta.
Viimeksi muokannut jii_bee, 21.9.2009 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rupeshan ne farkutkin leviämään :) Asiallista jälkeä!
Sisälokari taipuu helposti, kun tekee saman homman kun pellillekin. Eli reunasta siivu pois, ja pitkittäisviiltoja paljon, kuumailmapuhaltimella lämmittää ja painaa peltiä vasten. Sitten saumaan tiivistemassaa-/liimaa, näin ainakin itse tein ja toimii. Luonnollisesti kunnolliset puhdistukset ym.
Sisälokari taipuu helposti, kun tekee saman homman kun pellillekin. Eli reunasta siivu pois, ja pitkittäisviiltoja paljon, kuumailmapuhaltimella lämmittää ja painaa peltiä vasten. Sitten saumaan tiivistemassaa-/liimaa, näin ainakin itse tein ja toimii. Luonnollisesti kunnolliset puhdistukset ym.
Etulokasuojien värjääminen siirtynee ensi keväälle. Jos sitä samalla saisi loputkin laitteesta tuoreeseen maaliin.
Laitetaan kuitenkin vielä pari kuvaa lokasuojiin liittyen:
Sisäkantteihin lovettiin hieman lisätilaa. Eivätpähän raavi jos vaikka innostuu tontittamaan oikein kunnolla.
Samalla sisälokasuojan kiinnityspisteet muotoiltiin lähemmäs kaaren reunaa.
Sivuvilkkujen tehtävää saavat jatkossa hoitaa mitkäs muutkaan kuin kakkis-sellaiset. Sopivan tummat löytyivät InPro:n valikoimista.
Listan pätkää piti hieman veistellä ja toinen kiinnitysväkänen poistaa, mutta eiköhän nuo saada paikoillaan pysymään.
Tärkeintä oli saada vilkun irroitus ja takaisin laitto tapahtumaan niin kuin se Mk2 vilkkujen kanssa kuulu tehdä.
Jatkuu....
Laitetaan kuitenkin vielä pari kuvaa lokasuojiin liittyen:
Sisäkantteihin lovettiin hieman lisätilaa. Eivätpähän raavi jos vaikka innostuu tontittamaan oikein kunnolla.
Samalla sisälokasuojan kiinnityspisteet muotoiltiin lähemmäs kaaren reunaa.
Sivuvilkkujen tehtävää saavat jatkossa hoitaa mitkäs muutkaan kuin kakkis-sellaiset. Sopivan tummat löytyivät InPro:n valikoimista.
Listan pätkää piti hieman veistellä ja toinen kiinnitysväkänen poistaa, mutta eiköhän nuo saada paikoillaan pysymään.
Tärkeintä oli saada vilkun irroitus ja takaisin laitto tapahtumaan niin kuin se Mk2 vilkkujen kanssa kuulu tehdä.
Jatkuu....
Viimeksi muokannut jii_bee, 28.12.2009 23:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 263
- Liittynyt: 19.10.2005 17:10
^ Ei juuri nyt. Keväämmällä kyllä, kuten tuossa aiemmin jo mainitsin.
Talvi 2009 - Remonttia ja renkaita
Vuodenvaihteen molemmin puolin on farkkua pitänyt ihan huoltaakin:
Ennen katsastusta Variantia tähysteltiin altapäin. Kori - taka-akseli välisten jarruletkujen havaittiin hieman pykineen, joten ne olisi hyvä vaihtaa ennen leimalle menoa. Tuumasta toimeen:
1. Irroita jarrupaineen säätimen jousi vasemman jarruletkun irroituksen helpottamiseksi
2. ... minkäs h*lvetin takia paineensäätimen männän pölysuojan välistä valuu jarrunestettä..?
3. Irroita paineensäätimen kiinnityspultit
4. Sahaa paineensäädin korvakeineen irti taka-akselin kiinnityskorvakkeesta
Ja niin edelleen. Tuttuja juttuja kolmoskoristen omistajille...
Variant sai uudet letkut, paineensäätimen sekä vuoden verran ajoaikaa.
Jouluaatton aattona Golpero päätti haluta lahjaksi uuden pakoputken. Onneksi Motonet pelastaa, niin selvittiin ilman Peltoreita Joulun viettohon.
Tämän vuoden puolella matkamittariiin piirtyi 250 tkm ja samalla polttoainepumpun työsopimus päättyi.
Onneksi irtisanoutuminen tapahtui paikassa B, joten tien päälle ei jääty. Pahaksi onneksi tankki oli juuri täytetty piripintaan, joten säiliön sisällä olevan pumpun vaihto ei käynytkään -20 asteen pakkasessa ihan käden käänteessä...
Pumppu tuli kuitenkin vaihdettua ja anturi kahteen kertaan: Tarvikeanturi näytti vajaan varttitankillisen liian vähän, joten alkuperäinen sai luvan jatkaa tehtävässään.
Lumien tultua kolmatta talvea alla olevat kitkat alkoivat tuntua myös turhan liukkailta. Siispä suunta kohti rengaskauppaa.
Renkaiden vaihdon jouduttamiseksi piipahdettiin ensin marmoritiskillä noutamassa uusi kierros G60-levypyöriä.
Tällä kertaa tilattiin myös ne GL-vannekehät, joista haaveiltiin edellistalven päivityksissä.
Autoon ulkonäköön noilla ei juurikaan ole vaikutusta, mutta piilottavat ainakin rengaspainot ja myöhemmin vanteen keskiön ja kehän välistä puskevan ruosteen.
Kehällä ja ilman.
Sellaista tällä kertaa.
Jatkuu...
Talvi 2009 - Remonttia ja renkaita
Vuodenvaihteen molemmin puolin on farkkua pitänyt ihan huoltaakin:
Ennen katsastusta Variantia tähysteltiin altapäin. Kori - taka-akseli välisten jarruletkujen havaittiin hieman pykineen, joten ne olisi hyvä vaihtaa ennen leimalle menoa. Tuumasta toimeen:
1. Irroita jarrupaineen säätimen jousi vasemman jarruletkun irroituksen helpottamiseksi
2. ... minkäs h*lvetin takia paineensäätimen männän pölysuojan välistä valuu jarrunestettä..?
3. Irroita paineensäätimen kiinnityspultit
4. Sahaa paineensäädin korvakeineen irti taka-akselin kiinnityskorvakkeesta
Ja niin edelleen. Tuttuja juttuja kolmoskoristen omistajille...
Variant sai uudet letkut, paineensäätimen sekä vuoden verran ajoaikaa.
Jouluaatton aattona Golpero päätti haluta lahjaksi uuden pakoputken. Onneksi Motonet pelastaa, niin selvittiin ilman Peltoreita Joulun viettohon.
Tämän vuoden puolella matkamittariiin piirtyi 250 tkm ja samalla polttoainepumpun työsopimus päättyi.
Onneksi irtisanoutuminen tapahtui paikassa B, joten tien päälle ei jääty. Pahaksi onneksi tankki oli juuri täytetty piripintaan, joten säiliön sisällä olevan pumpun vaihto ei käynytkään -20 asteen pakkasessa ihan käden käänteessä...
Pumppu tuli kuitenkin vaihdettua ja anturi kahteen kertaan: Tarvikeanturi näytti vajaan varttitankillisen liian vähän, joten alkuperäinen sai luvan jatkaa tehtävässään.
Lumien tultua kolmatta talvea alla olevat kitkat alkoivat tuntua myös turhan liukkailta. Siispä suunta kohti rengaskauppaa.
Renkaiden vaihdon jouduttamiseksi piipahdettiin ensin marmoritiskillä noutamassa uusi kierros G60-levypyöriä.
Tällä kertaa tilattiin myös ne GL-vannekehät, joista haaveiltiin edellistalven päivityksissä.
Autoon ulkonäköön noilla ei juurikaan ole vaikutusta, mutta piilottavat ainakin rengaspainot ja myöhemmin vanteen keskiön ja kehän välistä puskevan ruosteen.
Kehällä ja ilman.
Sellaista tällä kertaa.
Jatkuu...
Viimeksi muokannut jii_bee, 19.6.2010 1:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kesä 2010
Kesäkuussa koitti jälleen 1/2 vuoden määräaikaishuollon aika:
Auton ollessa tyhjäkäynnillä, havaittiin konehuoneesta kantautuva vaimea "lotkutus".
Puutarhaletku korvassa kuulosteltiin äänen aiheuttajan olevan vesipumppu, jonka laakerien viimeinen käyttöpäivä tuntui olevan käsillä.
Vaan eipä hätää! Onneksi hyllystä piti löytyä hyvinkin vähän käytetty tarvikepumppu...
Hetken peltihäkkyrä-siipisen vatkaimen ihmettelyn jälkeen, alkoi tuntua siltä että kyseinen palikka saa jatkaa hyllyssä lojumista.
Soitto marmoritiskille... pumppu löytyi heti varastosta. Lupasivat vielä hyvittää hinnassa kun tuo vanhan vaihdossa. Pumppu noudettiin ja taas oli ooeeäm-miehellä hyvä mieli, kun sai ruuvata kiinni alkuperäisosia. :)
Pumppuremonttia lukuunottamatta Variant on kerännyt mittariinsa huolettomia kilometrejä. Pisin reissu tehtiin koiranäyttelyyn Jällivaaraan, Ruotsiin.
Näyttelyparkkiksella viereen kurvasi sen verran tyylikäs ajoneuvo, että pitihän siitäkin ottaa kuva.
Koriin liittyvät askartelut eivät taas ole edenneet ihan niin nopeasti ja näppärästi kun on haaveiltu.
Ehkä parempi niin, pöydällä lojunut valmis vilkkulista ainakin alkoi näyttää melko kaamealta...
Tovi veistelyä ja listan pätkän ulkonäkö muuttui huomattavasti parempaan suuntaan: 3,5 mm upotus tekee ihmeitä.
Juhin (ex-)VR6:ssahan tämä ratkaisu on jo nähty. Tässä versiossa vikut jätettiin vakiomittoihinsa.
Takakaaret
Etukaaret tulikin jo käsiteltyä, joten käytetään vaihteeksi tovi takakaarille:
Lähtökohta oli tämän näköinen... Eli vähän siinä ja siinä ettei kuvio tule kaaren yli.
Tilannetta lähdettiin aluksi parantamaan kaarimankelilla, mutta homma ei taaskaan sujunut oikein halutulla tavalla:
Kaari olisi kovasti halunnut tehdä vekin pop-niitin reiän kohdalle. Tuloksena peilaava kaari - samalla tavalla kuin edessä.
Siispä kaaret päätettiin "rullata" oikein kunnolla, olihan auto joka tapauksessa tarkoitus maalata.
Aluksi hiottiin maali ja massat pois sekä porattiin pistehitsit auki.
Tämän jälkeen kantti "viipaloitiin", naputeltiin irti sisemmästä pellistä ja taivutettiin hieman ulospäin.
Seuraavaksi leikattiin siempi kantti pois, hiottiin ulomman kantin sisäpuoli ja sisemmän pellin reuna peltipuhtaaksi.
Sinkkispray väliin, ulkokantti sisäpeltiä vasten ja viipaleet parilla hitsitäpillä kiinni. Hitsailujen jälkeen kaarta pakotetiin vielä mankelilla hitusen ulospäin.
Em. toimenpiteiden jäljiltä kaareen jäi pientä heittoa...
... joista suurimmat tasoiteltiin tinalla.
Jäi tuohon tilaa kitillekin - vielä ei tinakoura ole niin harjaantunut, että hiontavärin voisi heittää suoraan hiotulle pinnalle...
Tinailujen jälkeen sisäkaareen lutrattiin reilusti epoksia.
Kun epoksi oli kuivunut, päälle pyyhkäistiin koriliima ja liiman päälle alustamassa.
Auton sisäpuolelle, ulkopellin ja pyöräkotelon saumaan valutettiin kotelonsuoja-aine.
Toivotaan että kestäisi jokusen vuoden kukkimatta.
Lopuksi poistetiin takalasin pyyhkijä ja hitsattiin sen reikä umpeen.
Koriin kohdistuvat muutokset taitavatkin olla tässä.
Muualle autoon saattaakin sitten vaihtua muutama osanen...
Jatkuu....
Kesäkuussa koitti jälleen 1/2 vuoden määräaikaishuollon aika:
Auton ollessa tyhjäkäynnillä, havaittiin konehuoneesta kantautuva vaimea "lotkutus".
Puutarhaletku korvassa kuulosteltiin äänen aiheuttajan olevan vesipumppu, jonka laakerien viimeinen käyttöpäivä tuntui olevan käsillä.
Vaan eipä hätää! Onneksi hyllystä piti löytyä hyvinkin vähän käytetty tarvikepumppu...
Hetken peltihäkkyrä-siipisen vatkaimen ihmettelyn jälkeen, alkoi tuntua siltä että kyseinen palikka saa jatkaa hyllyssä lojumista.
Soitto marmoritiskille... pumppu löytyi heti varastosta. Lupasivat vielä hyvittää hinnassa kun tuo vanhan vaihdossa. Pumppu noudettiin ja taas oli ooeeäm-miehellä hyvä mieli, kun sai ruuvata kiinni alkuperäisosia. :)
Pumppuremonttia lukuunottamatta Variant on kerännyt mittariinsa huolettomia kilometrejä. Pisin reissu tehtiin koiranäyttelyyn Jällivaaraan, Ruotsiin.
Näyttelyparkkiksella viereen kurvasi sen verran tyylikäs ajoneuvo, että pitihän siitäkin ottaa kuva.
Koriin liittyvät askartelut eivät taas ole edenneet ihan niin nopeasti ja näppärästi kun on haaveiltu.
Ehkä parempi niin, pöydällä lojunut valmis vilkkulista ainakin alkoi näyttää melko kaamealta...
Tovi veistelyä ja listan pätkän ulkonäkö muuttui huomattavasti parempaan suuntaan: 3,5 mm upotus tekee ihmeitä.
Juhin (ex-)VR6:ssahan tämä ratkaisu on jo nähty. Tässä versiossa vikut jätettiin vakiomittoihinsa.
Takakaaret
Etukaaret tulikin jo käsiteltyä, joten käytetään vaihteeksi tovi takakaarille:
Lähtökohta oli tämän näköinen... Eli vähän siinä ja siinä ettei kuvio tule kaaren yli.
Tilannetta lähdettiin aluksi parantamaan kaarimankelilla, mutta homma ei taaskaan sujunut oikein halutulla tavalla:
Kaari olisi kovasti halunnut tehdä vekin pop-niitin reiän kohdalle. Tuloksena peilaava kaari - samalla tavalla kuin edessä.
Siispä kaaret päätettiin "rullata" oikein kunnolla, olihan auto joka tapauksessa tarkoitus maalata.
Aluksi hiottiin maali ja massat pois sekä porattiin pistehitsit auki.
Tämän jälkeen kantti "viipaloitiin", naputeltiin irti sisemmästä pellistä ja taivutettiin hieman ulospäin.
Seuraavaksi leikattiin siempi kantti pois, hiottiin ulomman kantin sisäpuoli ja sisemmän pellin reuna peltipuhtaaksi.
Sinkkispray väliin, ulkokantti sisäpeltiä vasten ja viipaleet parilla hitsitäpillä kiinni. Hitsailujen jälkeen kaarta pakotetiin vielä mankelilla hitusen ulospäin.
Em. toimenpiteiden jäljiltä kaareen jäi pientä heittoa...
... joista suurimmat tasoiteltiin tinalla.
Jäi tuohon tilaa kitillekin - vielä ei tinakoura ole niin harjaantunut, että hiontavärin voisi heittää suoraan hiotulle pinnalle...
Tinailujen jälkeen sisäkaareen lutrattiin reilusti epoksia.
Kun epoksi oli kuivunut, päälle pyyhkäistiin koriliima ja liiman päälle alustamassa.
Auton sisäpuolelle, ulkopellin ja pyöräkotelon saumaan valutettiin kotelonsuoja-aine.
Toivotaan että kestäisi jokusen vuoden kukkimatta.
Lopuksi poistetiin takalasin pyyhkijä ja hitsattiin sen reikä umpeen.
Koriin kohdistuvat muutokset taitavatkin olla tässä.
Muualle autoon saattaakin sitten vaihtua muutama osanen...
Jatkuu....
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa