
Kun samaan aikaan kaavailtiin myös toisen koiran hankintaa ja farmarimalliselle ajoneuvolle olisi tarvetta, päätettiin Venton värjääminen jättää tulevalle omistajalle.
Nettiautostahan farkkuja löytyy, kriteereiksi tulevalle ajoneuvolle asetettiin seuraavat :
Merkki: Volkswagen
Käyttövoima: bensiini
Moottoritilavuus: 1.8 66 kW tai 2.0
Hinta: edullinen
Vuosimalli: ei pal Ventoa tuoreempi
Mittarilukema: ei niin väliä
Ei Passat.
Eli vahvasti kolmoskorisissa pysyttiin.
Lähiseudun Variant-tarjonta oli aika niukkaa, joten päätettiin tehdä viikonloppureissu Turun suunnalle jossa tarjolla oli useampikin sopiva ehdokas.
Salosta löytyi tämän näköinen yksilö,1.8 GL -94.

Koriltaan ja sisustaltaan siisti, takaa löytyivät kalvot, koiraverkko ja koukku - Oikein mainiota.
Koeajolla ainoat miinukset tulivat alustan hiacemaisuudesta ja hieman putputtavasta tyhjäkäynnistä.
Tyhjäkäynnin oireiden tuumittiin johtuvan pykineestä ruiskun kumilaipasta ja keinumisen luulisi poistuvan alustasarjan asentamalla.
Kaupat tehtiin ja käännettiin Golfin keula kohti Keski-Suomea.
Golffi kulki 350 km kotimatkan moiteetta - onneksi.
Seuraavana päivänä ei päästy omaa pihaa pitemmälle kun em. kumilaipan käyttötunnit tulivat täyteen. Myös jakajan kansi sekä pyörijä vaikuttivat olleen paikoillaan vuodesta -94.

Noh, mars Biltemaan ja uusi laippa paikoilleen. Tulppien, johtojen, pyörijän, öljyjen, suodattimien ja hihnojen vaihdolla niin tehdyt kuin tekemättä jääneet määräaikaishuollot saatiin kuitattua. Tyhjäkäynnin putputuskin loppui.
Tässä kohtaa voisi olla sopiva hetki kertoilla ajoneuvosta tarkempia tietoja:
Golf Variant



Kuten jo aiemmin tuli mainittua, ajoneuvo on vuosikertaa -94, tekniikka ikiliikkujan mainessa oleva 1.8 ABS.
Väri LA9V Brilliant schwartz effect.
Varustetaso GL, jonka ansiota ovat korinväriset puskurien alaosat+peilit ja kattokaiteet.
Sisätilojen GL-herkkuihin kuuluvat vakosamettiverhoilu, apukuskin lukuvalo, ratin korkeussäätö, sähköllä säätyvät peilit ja vastaava ratti kuin Ventossa.
Keulaansa Golf on jossain vaiheessa saanut Hellan lisävalomaskin sekä alkuperäismalliset tarvikesumarit.
Se niistä. Jatketaan tarinaa:
Askartelua - Jarrut, alusta
Ventolle löytyi ostaja lähipiiristä. Ennen auton luovutusta suoritettiin pientä osa-swappia (josta tietenkin sovittiin uuden omistajan kanssa):

Variantin 256x13-etujarrujen tilalle vaihdettiin Venton 280x22 G60-pysäyttimet:


Kyseiset jarrut tuli hankittua aikoinaan Kakkikseen josta ne siirrettiin autoa vaihdettaessa Ventoon. Kyseessä on siis jo perinteikäs vaihtotoimenpide. :)
Tällä kertaa homma oli pykälän verran helpompi: Vaihdettavia osia olivat ainoastaan levyt ja satulat kannakkeineen. Olka-akselit ja pääjarrusylinteri olivat valmiiksi sopivan malliset.
Myös takajarruja huollettiin:
Taakse vaihtui uudet rummut, kengät, vaijerit ja pyörän laakerit vaikka vanhatkin olivat melko pelikuntoiset.
Vanteetkin vaihtuivat päikseen: Golffi sai alleen Porschen "pölykapselit", Vento puolestaan 15" Autec:it 195/55 renkailla.
Seuraavaksi alustan pariin:


Jatkuu...