Golf '95 & Golf '01 4motion
Valvoja: ffp jäsenet
Golf '95 & Golf '01 4motion
Vento -95 CL:
Loppuvuodesta -95 liukuhihnalta putkahtanut, alunperin 1.9TD (AAZ). Auto täytti päivälleen 11 vuotta kun se minulle tuli lakkavikaisena, jokseenkin laiminlyötynä mutta hyväpeltisenä yksilönä. Ostokunnossa se oli tämännäköinen:
Tämän hankin sen takia, koska dieselin piristäminen oli silloin kasvavassa suosiossa ja isojen poikien puheiden mukaan tuollainen AAZ oli mitä oivallisin harjoittelun kohde. Pellin alle löysi tiensä MB:n KKK K26, sekä keulalle kiina-ic. AAZ-villitys kuitenkin loppui lyhyeen, koska seuraava näky oli tällainen:
KLIK
Siitä suivaantuneena hankittiin uusi tekniikanluovuttaja:
KLIK
Tekniikaksi muuttui siis 110hp AFN, jota kutiteltiin ties mitenkä monella eri ahtimella. AFN:n viimeisimmäksi ahtimeksi jäi GT3267W, jolla päästiin vakiokannen mahdollistamiin teholukemiin. Ennen tekniikanvaihtoa ulkonäköä piristettiin uudella maalipinnalla alkuperäisellä värisävyllä sekä siihen aikaan todella hillityllä ja valtavirrasta poikkeavalla tuningilla:
KLIK
KLIK
Vanteet vaihtuivat kesät talvet eri sarjoihin kun mikään ei miellyttänyt. Loppuunsa vaihtui värikin koska se ei itseäni loppuunsa miellyttänyt:
KLIK
Vähäksi aikaa alkoi riittämään autojen pintatyöt, joten luonnollisesti konepelti oli useaan otteeseen auki. Ehkä jopa enemmän kuin kiinni. Viimeiseksi tämä koppa liikahti dieselin voimin 90hp AHU:n voimin, koska AFN:n läpi meni turhaa romua. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. AHU nousi Venton keulalle tämän näköisenä:
KLIK
Nyttemmin pannuhuoneessa hohkaa VR6, joka nostettiin sinne kuntotarkistuksen jälkeen -98 Ford Galaxystä. Mitään turhaa tuningia moottoriin ei harrastettu, vaan se päätyi sen näköisenä keulalle kun sattui olemaan.
KLIK
Vento liikkuu nykyään raa-an E85:n voimin vanteita lukuunottamatta tämän näköisenä:
Sisusta myös verhoiltu kokomustaksi ja höystetty GTI Golfin syvillä Recaroilla. Sähkölasitkin asensin. Varusteista vielä ilmastointi ja kattoluukku puuttuu, joista ainakaan jälkimmäistä ei tule koskaan olemaan.
Tänäpäivänä Venton korille kertynyt kilometrejä 550-600tkm, joista itse olen ajanut kolmanneksen. Auto tuskin lähtee ihan heti kiertoon, joten miljoonan rajaa havitellaan. Tekniikan osaltahan peli menetettiin jo vuonna -07, mutta korin kannalta toivoa on vielä hieman jäljellä.
Golf 3 -95
Koska Vento luovutti nafta-sydämmensä jo aijemmin pois, piti sille alkaa etsimään koria. Puntaroin vaihtoehtoja kakkiksesta cordobaan, silmälläpitäen kuitenkin asennuksen helppoutta. No lopulta löysin eräältä foorumilaiselta paaliin menevän kaunottaren. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Olihan sekin sentään punainen.
Rakkaudesta pöhkönä koppa venytettiin tontille ja TDI-tekniikka vaihtui 1.4 AEX:n tilalle n. 1.5 viikon aikana. Tekniikanvaihto sisälsi siis kaiken, mitä muutoskatsastukseen tarvitaan; akseleista, johtosarjoista, polttonestetankeista jne lähtien.
KLIK
Koska edellisistä koritöistä oli jo sormenpäät parantuneet, alettiin Golfiinkin hieromaan pohjia hitsuuhommien muodossa. Niitä löytyi mk3:n peruspaikkojen lisäksi myös kyljestä.
KLIK
KLIK
KLIK
Korjaukset:
KLIK
KLIK
KLIK
KLIK
KLIK
Väliprojektina PUSKURIKIN sai osakseen hitsauskonetta.
Golfin tila on nyt TÄSSÄ vaiheessa, ja tulee jatkumaan vänkärin puolen tarkalla syynäämisellä, sekä löytyvien ruostevikojen paikkauksella.
Näitä tulee vkloppusin rassailtua, joten päivittelen topickia aina kun jotain tapahtuu. Topickista saattaa tulla ehkä projekti-luonteinen, mutta ponnistetaan nyt tältä puolen liikenteeseen.
Sana vapaa.
Loppuvuodesta -95 liukuhihnalta putkahtanut, alunperin 1.9TD (AAZ). Auto täytti päivälleen 11 vuotta kun se minulle tuli lakkavikaisena, jokseenkin laiminlyötynä mutta hyväpeltisenä yksilönä. Ostokunnossa se oli tämännäköinen:
Tämän hankin sen takia, koska dieselin piristäminen oli silloin kasvavassa suosiossa ja isojen poikien puheiden mukaan tuollainen AAZ oli mitä oivallisin harjoittelun kohde. Pellin alle löysi tiensä MB:n KKK K26, sekä keulalle kiina-ic. AAZ-villitys kuitenkin loppui lyhyeen, koska seuraava näky oli tällainen:
KLIK
Siitä suivaantuneena hankittiin uusi tekniikanluovuttaja:
KLIK
Tekniikaksi muuttui siis 110hp AFN, jota kutiteltiin ties mitenkä monella eri ahtimella. AFN:n viimeisimmäksi ahtimeksi jäi GT3267W, jolla päästiin vakiokannen mahdollistamiin teholukemiin. Ennen tekniikanvaihtoa ulkonäköä piristettiin uudella maalipinnalla alkuperäisellä värisävyllä sekä siihen aikaan todella hillityllä ja valtavirrasta poikkeavalla tuningilla:
KLIK
KLIK
Vanteet vaihtuivat kesät talvet eri sarjoihin kun mikään ei miellyttänyt. Loppuunsa vaihtui värikin koska se ei itseäni loppuunsa miellyttänyt:
KLIK
Vähäksi aikaa alkoi riittämään autojen pintatyöt, joten luonnollisesti konepelti oli useaan otteeseen auki. Ehkä jopa enemmän kuin kiinni. Viimeiseksi tämä koppa liikahti dieselin voimin 90hp AHU:n voimin, koska AFN:n läpi meni turhaa romua. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. AHU nousi Venton keulalle tämän näköisenä:
KLIK
Nyttemmin pannuhuoneessa hohkaa VR6, joka nostettiin sinne kuntotarkistuksen jälkeen -98 Ford Galaxystä. Mitään turhaa tuningia moottoriin ei harrastettu, vaan se päätyi sen näköisenä keulalle kun sattui olemaan.
KLIK
Vento liikkuu nykyään raa-an E85:n voimin vanteita lukuunottamatta tämän näköisenä:
Sisusta myös verhoiltu kokomustaksi ja höystetty GTI Golfin syvillä Recaroilla. Sähkölasitkin asensin. Varusteista vielä ilmastointi ja kattoluukku puuttuu, joista ainakaan jälkimmäistä ei tule koskaan olemaan.
Tänäpäivänä Venton korille kertynyt kilometrejä 550-600tkm, joista itse olen ajanut kolmanneksen. Auto tuskin lähtee ihan heti kiertoon, joten miljoonan rajaa havitellaan. Tekniikan osaltahan peli menetettiin jo vuonna -07, mutta korin kannalta toivoa on vielä hieman jäljellä.
Golf 3 -95
Koska Vento luovutti nafta-sydämmensä jo aijemmin pois, piti sille alkaa etsimään koria. Puntaroin vaihtoehtoja kakkiksesta cordobaan, silmälläpitäen kuitenkin asennuksen helppoutta. No lopulta löysin eräältä foorumilaiselta paaliin menevän kaunottaren. Se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Olihan sekin sentään punainen.
Rakkaudesta pöhkönä koppa venytettiin tontille ja TDI-tekniikka vaihtui 1.4 AEX:n tilalle n. 1.5 viikon aikana. Tekniikanvaihto sisälsi siis kaiken, mitä muutoskatsastukseen tarvitaan; akseleista, johtosarjoista, polttonestetankeista jne lähtien.
KLIK
Koska edellisistä koritöistä oli jo sormenpäät parantuneet, alettiin Golfiinkin hieromaan pohjia hitsuuhommien muodossa. Niitä löytyi mk3:n peruspaikkojen lisäksi myös kyljestä.
KLIK
KLIK
KLIK
Korjaukset:
KLIK
KLIK
KLIK
KLIK
KLIK
Väliprojektina PUSKURIKIN sai osakseen hitsauskonetta.
Golfin tila on nyt TÄSSÄ vaiheessa, ja tulee jatkumaan vänkärin puolen tarkalla syynäämisellä, sekä löytyvien ruostevikojen paikkauksella.
Näitä tulee vkloppusin rassailtua, joten päivittelen topickia aina kun jotain tapahtuu. Topickista saattaa tulla ehkä projekti-luonteinen, mutta ponnistetaan nyt tältä puolen liikenteeseen.
Sana vapaa.
Viimeksi muokannut Sami-, 19.12.2013 10:58. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Projekti etenee, joskin verkkaisesti. Tallissa tuli vklopun aikaan vietettyä noin 10h yhteensä.
Edellisistä kuvista huomaakin että kuljettajan puolella helman päästä pohjapeltiin päin näkyy ruostetta. Tarkemman tutkinnan ja putsailun tuloksena löytyikin alkuperäisen massan alta tällaista. No, ei muutakuin pala pois. Reijän tukkeeksi yritin tehdä mahdollisimman originellin näköisen paikan. Paikkaan suhauttelin hieman ruosteenesto-tuotteita sisäpuolellekin siinä toivossa että se hidastaisi tulevaa ruostumista. Paikka kiinni pohjaan ja hieman viimeistelyä. Lopuksi ruosteenestomönjää palkin sisään reilusti, alkuperäinen tulppa takaisin paikoilleen ja hieman kulutusta kestävää pintaa. Ja sepä olisi siltä osin taas valmista.
Kuljettajan ovea menin pistepuikolla tökkimään ja isoimpiin ruostekohtiinhan tulikin reijät. Noh, eikun vaan palat pois. Uutta peltiä tilalle ja viimeistelyä. Sisäpuolelta paikkoihin maalia ja eristystä kosteutta vastaan. Lopputulos sisäpuolelta.
Eipä sitten muutakuin puolenvaihtoa. Vänkärinpuolen takajalkotila näytti tulppien kanssa täysin terveeltä. No, tiesin odottaa jotain pientä värkkäämistä, joten otin tulpat pois ja tulos oli odotetun näköinen. Eipä taas kun reilusti palaa pois ja uutta lappua reijäntukkeeksi. Homma jäi tältä vklopulta tähän, josta on hyvä jatkaa jälleen tulevana vkloppuna.
Vielä loppukevennys tulevasta operaatiosta, ja muistutus väärästä paikasta tunkkaajille. Te tollot..
BTW, verkumiehille olisi tarjolla RST:stä hitsattua 3" imuputkea. Käy kuumalanka-maffillisiin. Vaihdossa haluan originellit osat, ilman tuota MAF-anturia tietenkin. Tuon putsarinkin saa kauppaan niin on koko setti heti käsillä. Tietenkin pesen ja rasvaan sen jos jollekin tuo vain kelpaa. Tästä kuvasta saattaa eroottaa, että imuputki on myös tuettu lohkoon. On tukevaksi tehty.
Edellisistä kuvista huomaakin että kuljettajan puolella helman päästä pohjapeltiin päin näkyy ruostetta. Tarkemman tutkinnan ja putsailun tuloksena löytyikin alkuperäisen massan alta tällaista. No, ei muutakuin pala pois. Reijän tukkeeksi yritin tehdä mahdollisimman originellin näköisen paikan. Paikkaan suhauttelin hieman ruosteenesto-tuotteita sisäpuolellekin siinä toivossa että se hidastaisi tulevaa ruostumista. Paikka kiinni pohjaan ja hieman viimeistelyä. Lopuksi ruosteenestomönjää palkin sisään reilusti, alkuperäinen tulppa takaisin paikoilleen ja hieman kulutusta kestävää pintaa. Ja sepä olisi siltä osin taas valmista.
Kuljettajan ovea menin pistepuikolla tökkimään ja isoimpiin ruostekohtiinhan tulikin reijät. Noh, eikun vaan palat pois. Uutta peltiä tilalle ja viimeistelyä. Sisäpuolelta paikkoihin maalia ja eristystä kosteutta vastaan. Lopputulos sisäpuolelta.
Eipä sitten muutakuin puolenvaihtoa. Vänkärinpuolen takajalkotila näytti tulppien kanssa täysin terveeltä. No, tiesin odottaa jotain pientä värkkäämistä, joten otin tulpat pois ja tulos oli odotetun näköinen. Eipä taas kun reilusti palaa pois ja uutta lappua reijäntukkeeksi. Homma jäi tältä vklopulta tähän, josta on hyvä jatkaa jälleen tulevana vkloppuna.
Vielä loppukevennys tulevasta operaatiosta, ja muistutus väärästä paikasta tunkkaajille. Te tollot..
BTW, verkumiehille olisi tarjolla RST:stä hitsattua 3" imuputkea. Käy kuumalanka-maffillisiin. Vaihdossa haluan originellit osat, ilman tuota MAF-anturia tietenkin. Tuon putsarinkin saa kauppaan niin on koko setti heti käsillä. Tietenkin pesen ja rasvaan sen jos jollekin tuo vain kelpaa. Tästä kuvasta saattaa eroottaa, että imuputki on myös tuettu lohkoon. On tukevaksi tehty.
Se on tämä teini-iän puberteetti. Jotkut yksilöt siltä säästyvät, joihinkin se iskee oikein kunnolla. Omat kulkineet sellaista perus-tasoa. Nuista kuvista kun katselee niin löytää kaikki normipaikat. Toki pidemmälle mätineet ovat sitten jo pohjapelliltään irtaantuneet helmalinjasta, takakontin pohja mätä, taka-akselin kiinnityskohdat alkaneet hapettua, yms muuta "pientä". Nämä minunkin yksilöt on onneksi joskus massattu jälkikäteen. Golfin kuvista tuon tuoreimman massan erottaa hitsauspaikkojen ympäriltä ruskeana pintana tehtaan pohjamassan päältä. On muuten vieläkin notkeaa litkua, jonka takia säilynytkin näin hyvänä. Tarkoitus olisi itselläkin vielä "räjäyttää" massat helmakoteloihin, runkopalkkeihin ja kaikkialle muuallekin mihin niitä vaan saa, jotta se omat ajot kestäisi. Luultavasti +5 vuotta siis haluttu käyttöikä, jonka tuo Ventokin nyt saavuttaa kohtsillään vastaavan remontin jälkeen. Ei kyllä ollut näin paha silloin.
Ei varmaan muuten tulisi värkättyä näin "vanhoja" autoja, mutta kun ovat toimivina ja huollettuina niin pirun hyviä autoja. Tekniikka on perus-yksinkertaista ja ajolleenkin mahtavia. Golfista nyt olisi tarkoitus jalostaa jopa niin hyvä, että sillä kehtaa käydä mutkaankin ajamassa, mutta kuitenkin siviili-ominaisuuksista tinkimättä. Jemmassa on jo alusta, sekä kaksi mäntää per etujarrulevy, + muuta pientä kiusaa.. Noh, loppuu tämä suunnittelu ja edetään sen mukaan kun kerkeää tehdä. :)
Ei varmaan muuten tulisi värkättyä näin "vanhoja" autoja, mutta kun ovat toimivina ja huollettuina niin pirun hyviä autoja. Tekniikka on perus-yksinkertaista ja ajolleenkin mahtavia. Golfista nyt olisi tarkoitus jalostaa jopa niin hyvä, että sillä kehtaa käydä mutkaankin ajamassa, mutta kuitenkin siviili-ominaisuuksista tinkimättä. Jemmassa on jo alusta, sekä kaksi mäntää per etujarrulevy, + muuta pientä kiusaa.. Noh, loppuu tämä suunnittelu ja edetään sen mukaan kun kerkeää tehdä. :)
Olipas laiska vkloppu itse projektin suhteen. Aikaiseksi ei juuri saanut mitään ihmeellistä. Ennestään tuttua ruosteenpoistoa vänkärinpuolelle, eikä vieläkään päästy pohjan osalta miellyttävään kuntoon tänäkään vkloppuna. Ehkäpä syyslomalla sitten..
Kuvia ilman turhia tarinoita:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vento tuli herkisteltyä käyttökuntoon 5kk seisonnan jälkeen siinä toivossa että tulevalla viikolla jälleen pääsisi ajelemaan. Etujarrusatula jostain syystä jumitti, mutta ilmeisesti alkoi jälleen toimimaan pienen edestakas-pumppailun sekä kuumaksi ajon jälkeen. Olisipa siis jarrujenkin osalta leimakunnossa. Jospa siihen pitkän leiman hakisi kun se on mahdollista.
Myöskin pari patonkia rassailtu. Toisessa ohjelmisto-juttuja sekä toisessa airbagin valon palamisen syypään korjaus. Basic weekend.
Kuvia ilman turhia tarinoita:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vento tuli herkisteltyä käyttökuntoon 5kk seisonnan jälkeen siinä toivossa että tulevalla viikolla jälleen pääsisi ajelemaan. Etujarrusatula jostain syystä jumitti, mutta ilmeisesti alkoi jälleen toimimaan pienen edestakas-pumppailun sekä kuumaksi ajon jälkeen. Olisipa siis jarrujenkin osalta leimakunnossa. Jospa siihen pitkän leiman hakisi kun se on mahdollista.
Myöskin pari patonkia rassailtu. Toisessa ohjelmisto-juttuja sekä toisessa airbagin valon palamisen syypään korjaus. Basic weekend.
Syysloma meni miten meni. Autojen kimpussakin pyörähdettiin. Golfissa alkaa olla suurimmat korin ruostehommat tehtynä. Vielä hiekkapuhallus pinnalla oleviin kukkiin ja päästään vääntämään urakalla pohjatöitä. Sama luukkuihin + yksi hitsipaikka vänkärin oveen.
1
2
3
Mieleen putkahti myös, että ovathan nuo tehtaalla räityt helmojen massat melkosta huttua. Hieman tulevaa ulkoista habitusta ajatellen ne sitten poistin ja tilalle tulee sileämpi massa kunhan nuo lommoiset helmat saadaan suoraksi ja kuorrutettua epoksilla.
1
2
Siinäpä se viikko golfin osalta. Ventosta katosi mittariston valot, joten joutui hieman purkamaan ja mittailemaan sitäkin. Säätöön meni päivä, niitä näitä puuhastellessa. Loppujenlopuksi viaksi osoittautui mittariston piirilevyltä palanut johde, joten vika korjattiin uudella johteella. Samalla korjattiin valokytkimen taustavalo, jota en koskaan ole omissa mk3:ssa nähnyt. Kaikissa se on ollut pimeänä. Häiritsevän kirkas nyt kun tottunut pimeään kytkimeen.. Vento ajoon kunhan saan jostain halvat mutta järkevät talvivanteet.
1
2
3
Mieleen putkahti myös, että ovathan nuo tehtaalla räityt helmojen massat melkosta huttua. Hieman tulevaa ulkoista habitusta ajatellen ne sitten poistin ja tilalle tulee sileämpi massa kunhan nuo lommoiset helmat saadaan suoraksi ja kuorrutettua epoksilla.
1
2
Siinäpä se viikko golfin osalta. Ventosta katosi mittariston valot, joten joutui hieman purkamaan ja mittailemaan sitäkin. Säätöön meni päivä, niitä näitä puuhastellessa. Loppujenlopuksi viaksi osoittautui mittariston piirilevyltä palanut johde, joten vika korjattiin uudella johteella. Samalla korjattiin valokytkimen taustavalo, jota en koskaan ole omissa mk3:ssa nähnyt. Kaikissa se on ollut pimeänä. Häiritsevän kirkas nyt kun tottunut pimeään kytkimeen.. Vento ajoon kunhan saan jostain halvat mutta järkevät talvivanteet.
Onpas taas ollut hiljaista. Noh, tänävkloppuna taas poljettiin hieman eteenpäin hiekkapuhalluksen merkeissä. Hiekkaa kitusiinsa saivat minun lisäksi kaikki luukut.
Muuten säästyttiin pelkillä pintaruosteiden puhdistuksella, mutta kontinluukusta tein löydöksen, joka nyt hieman oli jo ennalta arvattavissakin, mikäli aiempia kuvia on yhtään tarkemmin selaillut. Noh, ei muutakuin skalpelli esille ja mätä pelti pois. En tiedä mikä päähäni meni, mutta kun laskin skalpellin käsistäni, niin näky oli tällainen. Noh, eipä tuohon koloon kilpeä saa tämän ajoneuvoluokan kulkineeseen, joten eikun vain neliö peltiä ja luukku tasaiseksi. Noh, lopputuloksesta tuli kuitenkin tällainen jo monessakin golfissa nähty ratkaisu.
Pahoittelen lukiessa mahdollisesti syntyneitä sydämen tykytyksiä, oli pakko. :)
Huvikseni punnitsin myös etuovet kokonaisina, sekä purettuina. Ilman ovipahvia taisi olla 30kg, sekä raaka-ovi 23kg. Tämä ihan vain sen takia, että pidän pientä kirjanpitoa siitä mitä mikäkin painaa, jos auto tullaan jalostamaan myös ajettavaksi.
Eipä tähän mitään enää lisättävää. Huomio keskittyi vklopulla tuohon hieman ehkä ennalta suunnittelemattomaan muokkaukseen. Luvassa lisää taas tulevaisuudessa. Jos sitä jotain pientä tavallisuudesta poikkeavaa ilkeyttä myös jatkossakin keksisi. Liian helppoahan tuo on tähän asti ollut..
Toivon myös keskustelua muokkaus-ehdotuksista yms. Itse kun ei kaikkea aina keksi.
Muuten säästyttiin pelkillä pintaruosteiden puhdistuksella, mutta kontinluukusta tein löydöksen, joka nyt hieman oli jo ennalta arvattavissakin, mikäli aiempia kuvia on yhtään tarkemmin selaillut. Noh, ei muutakuin skalpelli esille ja mätä pelti pois. En tiedä mikä päähäni meni, mutta kun laskin skalpellin käsistäni, niin näky oli tällainen. Noh, eipä tuohon koloon kilpeä saa tämän ajoneuvoluokan kulkineeseen, joten eikun vain neliö peltiä ja luukku tasaiseksi. Noh, lopputuloksesta tuli kuitenkin tällainen jo monessakin golfissa nähty ratkaisu.
Pahoittelen lukiessa mahdollisesti syntyneitä sydämen tykytyksiä, oli pakko. :)
Huvikseni punnitsin myös etuovet kokonaisina, sekä purettuina. Ilman ovipahvia taisi olla 30kg, sekä raaka-ovi 23kg. Tämä ihan vain sen takia, että pidän pientä kirjanpitoa siitä mitä mikäkin painaa, jos auto tullaan jalostamaan myös ajettavaksi.
Eipä tähän mitään enää lisättävää. Huomio keskittyi vklopulla tuohon hieman ehkä ennalta suunnittelemattomaan muokkaukseen. Luvassa lisää taas tulevaisuudessa. Jos sitä jotain pientä tavallisuudesta poikkeavaa ilkeyttä myös jatkossakin keksisi. Liian helppoahan tuo on tähän asti ollut..
Toivon myös keskustelua muokkaus-ehdotuksista yms. Itse kun ei kaikkea aina keksi.
Hommat etenee taas sopivan verkkaisesti, jottei kovin pääse kehuskelemaan aikaansaannoksillaan.
Golffi sai hieman raitista ilmaa vkloppuna, sekä koki hieman hellemmän ruosteenpoiston. Pintapeltien ruostepaikat sekä hitsatut paikat hiekkapuhalsin. Päälle väliaikainen suojamaali, jotta kestää ruostumatta kittaukseen asti. Kuvia itse toimenpiteestä ei tarttunut, kun ei kehdannut kameraa hiekkasilla kamppeilla käsitellä.
Venton suhteen tein hieman varaslähdön ensikesän vanne-valinnan suhteen. Jonkinaikaa minulla on tällaisista vanteista ollut haku päällä, ja nyt se vihdoin sitten napsahti. Tarkoitus olisi istuttaa alle tällaiset Audit. Talven aikana ne hiplataan alkuperäiseen loistoonsa, koska nyt ovat hieman arvoonsa nähden huonossa kunnossa. Strategiset mitat ovat 7x16 ET42. Eiväthän nuo mitkään sikoossom-3-osaset vanteet ole, mutta muut ominaisuudet näissä enemmän kiehtoi, kuten mm. vanteiden keveys. Painon huhutaan olevan siinä 5kg/kpl kieppeillä, mutta en vielä ole tarkistanut sen paikkaansa pitävyyttä.
Golffi sai hieman raitista ilmaa vkloppuna, sekä koki hieman hellemmän ruosteenpoiston. Pintapeltien ruostepaikat sekä hitsatut paikat hiekkapuhalsin. Päälle väliaikainen suojamaali, jotta kestää ruostumatta kittaukseen asti. Kuvia itse toimenpiteestä ei tarttunut, kun ei kehdannut kameraa hiekkasilla kamppeilla käsitellä.
Venton suhteen tein hieman varaslähdön ensikesän vanne-valinnan suhteen. Jonkinaikaa minulla on tällaisista vanteista ollut haku päällä, ja nyt se vihdoin sitten napsahti. Tarkoitus olisi istuttaa alle tällaiset Audit. Talven aikana ne hiplataan alkuperäiseen loistoonsa, koska nyt ovat hieman arvoonsa nähden huonossa kunnossa. Strategiset mitat ovat 7x16 ET42. Eiväthän nuo mitkään sikoossom-3-osaset vanteet ole, mutta muut ominaisuudet näissä enemmän kiehtoi, kuten mm. vanteiden keveys. Painon huhutaan olevan siinä 5kg/kpl kieppeillä, mutta en vielä ole tarkistanut sen paikkaansa pitävyyttä.
Vanteista löytyy seuraavat merkinnät. Ovat vm. 1994-2003 A8/S8:n sekä vm. 1997 S6:n alkuperäiset taotut vanteet. Jako 5x112. Kenen tekemiä lie ovat nämä Audin alkuperäiset, sitä en tiedä. Lieköhän tuo lyhenne FCO liittyy tekijään? (Tietääkö Audin-miehet?) Sen verran laadukasta tavaraa kuitenkin, että löytyy ihan erilliset leimatkin laaduntarkastuksesta.
Tänä vkloppuna Vento tuli otettua käyttöön. Lauantai-iltana sitten hoksasin, että viimeinen ajopäivä tänään 3.12. No, ei muuta kuin säilöstä lähes suoraan konttorille vikalistaa hakemaan. Inssi-mies kuitenkin lompsi naama hymyssä hallista ja löi leiman otteeseen. Aika hyvin 6kk seisonnan jälkeen..
Kuitenkin ennen leimaa korkeus-säädettävä alusta väistyi auton alta, koska toisesta etutolpasta tuli vihdoin 4 vuoden käytön jälkeen mehut pihalle. Olin jo viittä vaille ostamassa ebaystä talveksi jotain -40-60mm iskari-jousi-settiä, mutta päätin kokeilla omissa nurkissa olevia vaihtoehtoja. Alle eksyi orkkis kaasuiskarit, sekä originellin mittaiset, 1.9TD:n jousia paksummat jouset. Onneksi tein tämän vedon, nimittäin enpä muista milloin viimeksi olen yhtä hyvällä alustalla ajanut. Meno on kuin pilven päällä. Ei tule tien saumat käsille, eikä kokoajan nytkytä valtateillä ajellessa, mutta alusta on kuitenkin samalla todella jämäkkä. Ei hytky yhtään ylimääräisiä, kuten vakio-alustalta saattaisi odottaa. Todella ässä-veto. Vaihdoin myös termostaatin niin alkoi tarkenemaan sisäpuolellakin.
Kuva talvi-lookista. Tulossa vielä 3kpl Bosch 225:sia 35W xenoneilla, koska pelkään pimeää.
Golfista sain ovenvälien alalaidat, sekä helmat suoraksi. Lopuksi hieman epoksia ruiskulla pintaan.
1
2
Loput kittaukset myös kuorrutetaan epoksilla ja annetaan vetäytyä siinä toivossa että hiomanaarmut häviävät valmiista pinnasta kokonaan.
Loppukevennykseksi kuvakaappaus sarjastamme "The Faceless".
Kuitenkin ennen leimaa korkeus-säädettävä alusta väistyi auton alta, koska toisesta etutolpasta tuli vihdoin 4 vuoden käytön jälkeen mehut pihalle. Olin jo viittä vaille ostamassa ebaystä talveksi jotain -40-60mm iskari-jousi-settiä, mutta päätin kokeilla omissa nurkissa olevia vaihtoehtoja. Alle eksyi orkkis kaasuiskarit, sekä originellin mittaiset, 1.9TD:n jousia paksummat jouset. Onneksi tein tämän vedon, nimittäin enpä muista milloin viimeksi olen yhtä hyvällä alustalla ajanut. Meno on kuin pilven päällä. Ei tule tien saumat käsille, eikä kokoajan nytkytä valtateillä ajellessa, mutta alusta on kuitenkin samalla todella jämäkkä. Ei hytky yhtään ylimääräisiä, kuten vakio-alustalta saattaisi odottaa. Todella ässä-veto. Vaihdoin myös termostaatin niin alkoi tarkenemaan sisäpuolellakin.
Kuva talvi-lookista. Tulossa vielä 3kpl Bosch 225:sia 35W xenoneilla, koska pelkään pimeää.
Golfista sain ovenvälien alalaidat, sekä helmat suoraksi. Lopuksi hieman epoksia ruiskulla pintaan.
1
2
Loput kittaukset myös kuorrutetaan epoksilla ja annetaan vetäytyä siinä toivossa että hiomanaarmut häviävät valmiista pinnasta kokonaan.
Loppukevennykseksi kuvakaappaus sarjastamme "The Faceless".
Let there be light. Keulassa siis 3x Bosch 225. Jokaisessa köykäset 35W 5000K- tuikut. Kytkentä suoritettu niin, että pelkästään lisäpitkät voi pudottaa pois pitkillä suorilla jo hyvissä ajoin.
Vento alkaa olla talvikunnossa. Kehtaa ehkä jo lähteä tienpäällekin kelloa katsomatta. Mielellään kyllä pimeällä ajelee enempi.
Aika käydä jälleen Golfin kimppuun, mikäli bensakrematorio pysyy nipussa.
Vento alkaa olla talvikunnossa. Kehtaa ehkä jo lähteä tienpäällekin kelloa katsomatta. Mielellään kyllä pimeällä ajelee enempi.
Aika käydä jälleen Golfin kimppuun, mikäli bensakrematorio pysyy nipussa.
Noiden A8 felgeneiden paino on muuten 6,5kg, ei 5kg! ;)
Komealle ne näyttää Lupossakin.
Komealle ne näyttää Lupossakin.
Jokohan tuo olisi aika päivitellä tätäkin topickia pienen hiljaiselon jälkeen?
Aikaa meni "turhaan" järkikuntoisten alkuperäisten lokasuojien etsimiseen. Tuntuu että hinta-laatu-suhteeltaan järkeviä alkuperäis-suojia ei enää Suomessa ole. Ostin sitten tarvikesuojat, hintaan 38€/kpl kun kyllästyin vastaavan hintaisiin ruosteettomien alkuperäisten etsimiseen..
Siitäpä se urakka sitten alkoi. Ihmeen hyvin passasivat autoon. Jopa puskuriin sekä konepeltiin istuvuus oli hyvä, sekä oveen kyljen kanttiin asti. Eli ainoa kulma mikä ei käynyt, oli tuo oven puoleinen ylänurkka. Nurkka ei passannut konepeltiin, oveen kyljen suunnassa, sekä sivusta päin katsottuna lokasuojan ja oven väli suureni nurkkaa kohti. Lisäksi toisessa lokasuojassa ei sivuvilkku pysynyt kiinni, joten joutui hieman tekemään taikoja reijällekin. Nooooh, lopputulos hitsattuna, mankeloituna ja pakkeloituna näyttää tältä: Oikea sekä vasen. Peltihommien jälkeen sisäpinta karheaksi, sinkki-kerros, pinnan sulkemiseen kiiltävä musta maali sekä pirusti massaa. Nyt on lokasuojat pohjamaalausta vaille.
Julkisivun muoviosat käsittelin viikko sitten muovintartunta-aineella sekä joustoaineella sotketulla pohjamaalilla. Vaiheista ei valitettavasti tarttunut kuvia kameraan.
Tulevassa jaksossa näemme, kuinka oven alareunat hangataan hitsailujen jälkeen taas suoraksi. Viimeksi ne jäi hieman kesken. Ovien alareunojen oikomisen jälkeen sitten pohjamaali lokasuojiin, oviin sekä kontinluukkuun.
Aikaa meni "turhaan" järkikuntoisten alkuperäisten lokasuojien etsimiseen. Tuntuu että hinta-laatu-suhteeltaan järkeviä alkuperäis-suojia ei enää Suomessa ole. Ostin sitten tarvikesuojat, hintaan 38€/kpl kun kyllästyin vastaavan hintaisiin ruosteettomien alkuperäisten etsimiseen..
Siitäpä se urakka sitten alkoi. Ihmeen hyvin passasivat autoon. Jopa puskuriin sekä konepeltiin istuvuus oli hyvä, sekä oveen kyljen kanttiin asti. Eli ainoa kulma mikä ei käynyt, oli tuo oven puoleinen ylänurkka. Nurkka ei passannut konepeltiin, oveen kyljen suunnassa, sekä sivusta päin katsottuna lokasuojan ja oven väli suureni nurkkaa kohti. Lisäksi toisessa lokasuojassa ei sivuvilkku pysynyt kiinni, joten joutui hieman tekemään taikoja reijällekin. Nooooh, lopputulos hitsattuna, mankeloituna ja pakkeloituna näyttää tältä: Oikea sekä vasen. Peltihommien jälkeen sisäpinta karheaksi, sinkki-kerros, pinnan sulkemiseen kiiltävä musta maali sekä pirusti massaa. Nyt on lokasuojat pohjamaalausta vaille.
Julkisivun muoviosat käsittelin viikko sitten muovintartunta-aineella sekä joustoaineella sotketulla pohjamaalilla. Vaiheista ei valitettavasti tarttunut kuvia kameraan.
Tulevassa jaksossa näemme, kuinka oven alareunat hangataan hitsailujen jälkeen taas suoraksi. Viimeksi ne jäi hieman kesken. Ovien alareunojen oikomisen jälkeen sitten pohjamaali lokasuojiin, oviin sekä kontinluukkuun.
TSI-meininki jatkuu. Hypätään suoraan maalaus-hommiin, kun ei nämä kitti-hommat kuitenkaan ketään kiinnosta. Itseäkin jo puistattaa pelkkä ajatuskin..
Tämän illan tuloksia tinnerihuuruissa suhitut lokasuojat, kontinluukku sekä ovet. Luukut töhrittiin jokapuolelta siksi, koska näitä on joskus aikaisemminkin paikkamaalattu. Kokopeittävällä pohjaväri-kerroksella ehkäistään mahdolliset base vs. vanhamaali -reaktiot.
Seuraavaksi koppa pois piilosta, karhennus ja pohjamaalia sen päälle. Kyllä se sittenkin saattaa olla kevääksi ajokunnossa..
Tämän illan tuloksia tinnerihuuruissa suhitut lokasuojat, kontinluukku sekä ovet. Luukut töhrittiin jokapuolelta siksi, koska näitä on joskus aikaisemminkin paikkamaalattu. Kokopeittävällä pohjaväri-kerroksella ehkäistään mahdolliset base vs. vanhamaali -reaktiot.
Seuraavaksi koppa pois piilosta, karhennus ja pohjamaalia sen päälle. Kyllä se sittenkin saattaa olla kevääksi ajokunnossa..
Reilu tunti sitten pois tallista. Vihdoin loput osaset ja itse kori hiontavärissä.
Tältä näytti kun lähdin:
Kori
Konepelti ja maski
Seuraavaksi parin viikon tauko, jonka aikana pohjaväri toivottavasti vetäytyy mahdollisiin pinnoille jääneisiin karkeimpiin hiontanaarmuihin. Tässä välissä jos kävisi pyörähtämässä ACS:kin.
Tältä näytti kun lähdin:
Kori
Konepelti ja maski
Seuraavaksi parin viikon tauko, jonka aikana pohjaväri toivottavasti vetäytyy mahdollisiin pinnoille jääneisiin karkeimpiin hiontanaarmuihin. Tässä välissä jos kävisi pyörähtämässä ACS:kin.
Värissä vähän kahden vaiheilla. Joko tämä tai sitten tämä. Kallistumassa hieman tuohon jälkimmäisen kannalle, koska ensin mainitun värinen jo seisoskelee pihassa. Toisaalta ei tämäkään aivan pöhlön näköinen omaan silmään ole. Pintaan ei kuitenkaan mitään massasta erottuvaa väriä tule. Pysytään ihan VAG-konsernin metallihileittömissä perusväreissä ja unohdetaan turha kikkailu. Pää-pointti on tehdä ulkokuoresta vain hillitysti paranneltu OEM-look. Jätetään kikkailut konepellin alle.
Noiden koristetiivisteiden alle yritin reilu puolituntia saada johtoa, joka oli nurkkiin aivan liian kankeaa ja ei pysynyt paikallaan mitenkään. Päädyin siis toistaiseksi sopivan ratkaisun puutteeseen teippaamaan ne, mutta voihan se olla että siistin ja hermoja raastamattoman lopputuloksen saamiseksi joudun ne puukottamaan pois. Eipähän seiso ja muhi lika sitten sieläkään välissä. Takaluukulle jo kyseisen tempun tein. Sielä kasvoikin jo kuusen taimia välissä.
Noiden koristetiivisteiden alle yritin reilu puolituntia saada johtoa, joka oli nurkkiin aivan liian kankeaa ja ei pysynyt paikallaan mitenkään. Päädyin siis toistaiseksi sopivan ratkaisun puutteeseen teippaamaan ne, mutta voihan se olla että siistin ja hermoja raastamattoman lopputuloksen saamiseksi joudun ne puukottamaan pois. Eipähän seiso ja muhi lika sitten sieläkään välissä. Takaluukulle jo kyseisen tempun tein. Sielä kasvoikin jo kuusen taimia välissä.
Tuo keltainen kyllä näyttää kuvissa katsottuna erittäin potentiaaliselta väriltä, mutta ei välttämättä enää omassa pihassa pienen hetken pällistelyn jälkeen. Samoin tuo punainen. Ei kahta samanväristä jaksaisi katsella, ehkä. Toisaalta, kun on itse tehdyt pohjat niin musta on taas turhan paljastava ja tylsä väri. Vaikeita ovat nämä valinnat. Saa nähdä mitä ruiskusta löytyy maalaushetkellä.
Niin, jos metallittomissa/hileettömissä väreissä meinasit pysyä, niin sitten jazz blue pitää karsia pois valikoimasta. Aika selkeästikin näkyy jazzikikkelinsinisessä se helmiäiskide auringonvalossa läheltä katsottuna.
Heitän vielä parit jokerit pakkaan:
Salsa Green
Pistachio Green
Eka löytyy Colour Concept Mk3:sta, toinen muunmuassa 6N Polosta (melko yleinenkin Polon sävy) sekä Harlequin-mallien vihreistä osista...
Heitän vielä parit jokerit pakkaan:
Salsa Green
Pistachio Green
Eka löytyy Colour Concept Mk3:sta, toinen muunmuassa 6N Polosta (melko yleinenkin Polon sävy) sekä Harlequin-mallien vihreistä osista...
Ei haittaa vaikka ehdotellaan. :) Saanpahan jotakin päänvaivaa, ihan kun ei muutakin mietittävää olisi. Loppupeleissä omaan silmään sopivimman värin kuitenkin sitten valitsen. Tällähetkellä ne on nuo kaksi mitkä ensin mainitsin.
Enpä tiennytkään että jazz blue on metalliväri. Ei ole koskaan kyllä hileet omaan silmään näkynyt, joskaan en kyllä ole nenä pelissä sellaista syynännytkään.
Enpä tiennytkään että jazz blue on metalliväri. Ei ole koskaan kyllä hileet omaan silmään näkynyt, joskaan en kyllä ole nenä pelissä sellaista syynännytkään.
Väri ja lakka tulevat tietenkin 2k (värimassa/lakka + kovete) tuotteilla, eikä 1k (haihtumalla kuivava) tuotteella. Jätetään spärä-/tela-/talomaali-maalaukset muihin projekteihin.
Musta voisi siis olla esim. L041, missä ei ole turhia hileitä ilmeisesti seassa. Tuo konepelti oli aijemmin luultavasti Magic Pearl Black (LC9Z) ja näytti ihan harmaalta hyvässä valossa metallihileen takia. Sellaista en halua.
Helmiäis- ja metallihile-sotkuja olen kyllä maalaillut, mutta enpä taida tähän niitä sotkea senkään takia, jos joutuu joskus paikkamaalailemaan. Tässä esim. yksi maalaustuotokseni luukkujen välien osalta, missä lakkaan on sotkettu helmiäis-massaa. Onpa harmittavan mukava tarvittaessa paikkamaalailla.
Musta voisi siis olla esim. L041, missä ei ole turhia hileitä ilmeisesti seassa. Tuo konepelti oli aijemmin luultavasti Magic Pearl Black (LC9Z) ja näytti ihan harmaalta hyvässä valossa metallihileen takia. Sellaista en halua.
Helmiäis- ja metallihile-sotkuja olen kyllä maalaillut, mutta enpä taida tähän niitä sotkea senkään takia, jos joutuu joskus paikkamaalailemaan. Tässä esim. yksi maalaustuotokseni luukkujen välien osalta, missä lakkaan on sotkettu helmiäis-massaa. Onpa harmittavan mukava tarvittaessa paikkamaalailla.
Kyllä, tarkoitin 2k:lla massa + lakka. 3k on sitten (esim) massa + helmiäinen + lakka. Toki sen k:n voi sotkea komponentiksikin...
Eikä se muuten näissä normaaleissa autosävyissä sotketa lakkaan se helmiäinen, se on ihan vaan massassa ja lakka on kirkasta (ei Hectorista, heh hee).
Tällainen väri on kyllä helppo paikkamaalata ja häivyttää, jos vaan sävy sattuu kohdalleen. Noita on tullut itsekin tehtyä muutamia (mm. juurikin Jazz Bluehen) ja hyvin on onnistunut kaikki, jopa hopea.
Eikä se muuten näissä normaaleissa autosävyissä sotketa lakkaan se helmiäinen, se on ihan vaan massassa ja lakka on kirkasta (ei Hectorista, heh hee).
Tällainen väri on kyllä helppo paikkamaalata ja häivyttää, jos vaan sävy sattuu kohdalleen. Noita on tullut itsekin tehtyä muutamia (mm. juurikin Jazz Bluehen) ja hyvin on onnistunut kaikki, jopa hopea.
Kansa vaatii ja kansa saa.
Asettelua, pesua ja rasvanpoistoa.
Värimassa pölisteltynä
-Takapuskuri
-Etupuskuri
-Takapuskuriin tarttui tuollanen karvakin, mutta sepä lähti vesihiomalla ennen lakkaa pois.
"Valmis" pinta:
Peilikuoret
Listat sekä nippelit & nappelit
Takapuskuri
Etupuskuri
Puskurit + maskilista
Semmoset niistä tuli.
Värimassan suihkiminen meni roskatta, mutta lakan sekaan sitä taas perinteisesti jostain löytyi. Noh, katsellaan kesällä vesihiontaa ja myllytystä. Jokatapauksessa itse olen tyytyväinen värivalintaan sekä pinnan laatuun. Joku voisi vaatia parempaakin mutta kehtaan kuitenkin tästäkin sanoa että olen itse tehnyt talli-projektina.
Haistellaanpa tinneriä sitten seuraavan kerran viikon päästä.
Asettelua, pesua ja rasvanpoistoa.
Värimassa pölisteltynä
-Takapuskuri
-Etupuskuri
-Takapuskuriin tarttui tuollanen karvakin, mutta sepä lähti vesihiomalla ennen lakkaa pois.
"Valmis" pinta:
Peilikuoret
Listat sekä nippelit & nappelit
Takapuskuri
Etupuskuri
Puskurit + maskilista
Semmoset niistä tuli.
Värimassan suihkiminen meni roskatta, mutta lakan sekaan sitä taas perinteisesti jostain löytyi. Noh, katsellaan kesällä vesihiontaa ja myllytystä. Jokatapauksessa itse olen tyytyväinen värivalintaan sekä pinnan laatuun. Joku voisi vaatia parempaakin mutta kehtaan kuitenkin tästäkin sanoa että olen itse tehnyt talli-projektina.
Haistellaanpa tinneriä sitten seuraavan kerran viikon päästä.
Taas yö vietetty tallissa. Aikaansaannoksista paskalaatuisia teasereita.
Oikea lokasuoja
Vasen lokasuoja
Takaluukku 1
Takaluukku 2
Konepelti
Ihmettelinkin illanpäätteeksi (klo 06 aamulla), että mikäs tässä nyt meni vikaan kun ei edes valunut. Noooh, löytyihän sieltä nyt sentään yksi jokeri konepellistä. Mylläyshän tässä on edessä jokatapauksessa jos aikoo mustalle värille kuuluvan pinnan saada aikaiseksi. Muuten kyllä suht kivaa pintaa tallimaalaukseksi. Tyytyväinen olin uuteen lakka-kokeiluun. Jokseenkin kyllä pystymetsästä sitä lähdettiin vetämään. Pienellä koe-erällä ennen varsinaista läträämistä olisi ehkä ollut vaikutusta pintaan, mutta näillä mennään mitä on suotu. Katsoopi sitten tuon pinta-viimeistelyn kunhan lakka on kovettunut muutaman viikon.
Huomenna kopan kimppuun. Kuulemiin.
Oikea lokasuoja
Vasen lokasuoja
Takaluukku 1
Takaluukku 2
Konepelti
Ihmettelinkin illanpäätteeksi (klo 06 aamulla), että mikäs tässä nyt meni vikaan kun ei edes valunut. Noooh, löytyihän sieltä nyt sentään yksi jokeri konepellistä. Mylläyshän tässä on edessä jokatapauksessa jos aikoo mustalle värille kuuluvan pinnan saada aikaiseksi. Muuten kyllä suht kivaa pintaa tallimaalaukseksi. Tyytyväinen olin uuteen lakka-kokeiluun. Jokseenkin kyllä pystymetsästä sitä lähdettiin vetämään. Pienellä koe-erällä ennen varsinaista läträämistä olisi ehkä ollut vaikutusta pintaan, mutta näillä mennään mitä on suotu. Katsoopi sitten tuon pinta-viimeistelyn kunhan lakka on kovettunut muutaman viikon.
Huomenna kopan kimppuun. Kuulemiin.
Viimeksi muokannut Sami-, 15.4.2013 19:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Nyt olisi päästy yhteen välietappiin tässäkin projektissa, joka tarkoittaa sitä että, hiomapaperit sun muut saa laittaa sivuun ja sormenpäät pääsevät taas paranemaan.
Helmoihin laittelin alkuviikosta kiveniskumassat ja hioin pohjamaalin tasaiseksi.
Vasen & Oikea helma.
Kori hiottuna
Helmojen etupäihin tuli tähän projektiin tehtyä kunnolliset lokasuojan kiinnikkeet. Kaaria mankeloidessa jo paukkui irti ne alkuperäiset, joten nyt sai riittää. Uusi kiinnitys ei toivottavasti ihan heti anna periksi.
Eipä muutakuin ruisku karvaiseen käteen ja tekemään taikoja. Lopputulos:
1
2
3
4
5
6
Postilaatikkoon oli myös ilmestynyt paketti, josta paljastui tällaista. Seuraavaksi siis alustan puslien kimppuun. Etutukivarsiin tulee väliaikaisesti uudet etummaiset oem-puslat sekä takapuslat R32/TT. Taakse nuo uretaaniset. Puslienvaihdon yhteydessä asennellaan alustasarjakin paikalleen. Sitten vasta kasaillaan luukut ja pellit autoon kiinni.
"Kuun loppuun liikenteeseen"-aikataulu saa nyt unohtua, koska rekisteriotetta tutkiessani huomasin, että parin viikon kitumisella saa 16kk leiman. Otamme siis sellaisen, niin ei tarvitse kahta kertaa vierailla konttorilla tänävuonna.
Helmoihin laittelin alkuviikosta kiveniskumassat ja hioin pohjamaalin tasaiseksi.
Vasen & Oikea helma.
Kori hiottuna
Helmojen etupäihin tuli tähän projektiin tehtyä kunnolliset lokasuojan kiinnikkeet. Kaaria mankeloidessa jo paukkui irti ne alkuperäiset, joten nyt sai riittää. Uusi kiinnitys ei toivottavasti ihan heti anna periksi.
Eipä muutakuin ruisku karvaiseen käteen ja tekemään taikoja. Lopputulos:
1
2
3
4
5
6
Postilaatikkoon oli myös ilmestynyt paketti, josta paljastui tällaista. Seuraavaksi siis alustan puslien kimppuun. Etutukivarsiin tulee väliaikaisesti uudet etummaiset oem-puslat sekä takapuslat R32/TT. Taakse nuo uretaaniset. Puslienvaihdon yhteydessä asennellaan alustasarjakin paikalleen. Sitten vasta kasaillaan luukut ja pellit autoon kiinni.
"Kuun loppuun liikenteeseen"-aikataulu saa nyt unohtua, koska rekisteriotetta tutkiessani huomasin, että parin viikon kitumisella saa 16kk leiman. Otamme siis sellaisen, niin ei tarvitse kahta kertaa vierailla konttorilla tänävuonna.
Viimeksi muokannut Sami-, 21.4.2013 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kääntelin ja vääntelin noita edellä mainittuja kuvia eri ohjelmalla tuossa aikaisemmin. Jospa ne nyt toimisivat kaikille niinkuin pitää.
Tällä viikolla jotain pientä nikkarointia tapahtunut Golfille. Laittelin etutukivarsiin uudet etu- sekä takapuslat pehmenneiden vanhojen tilalle. Hieman jämäkämmät, mutta laitellaan sitten myöhemmin uretaania tuonnekin.
Alle löysi tiensä myös alustasarja "pienen" putsailun ja herkistelyn jälkeen. Sarja oli minulle tullessa aika "hyvässä hapessa", mutta kyllä siitä vielä kalu tuli kun sen huolsi. Eteen joutui tekemään jarruletkuille kannakeraudat. Suunnittelija unohtanut alkuperäisen kannakkeen option täysin.. Balanssi hierotaan kohdilleen, kunhan auto on ajokuntoon kasattu. Edellisestä kuvasta huomaakin, että kasaus on aloitettu pikkuhiljaa. Luukut paikoilleen kunhan saan kaverin pyörittelemään pultteja.
Tällä viikolla jotain pientä nikkarointia tapahtunut Golfille. Laittelin etutukivarsiin uudet etu- sekä takapuslat pehmenneiden vanhojen tilalle. Hieman jämäkämmät, mutta laitellaan sitten myöhemmin uretaania tuonnekin.
Alle löysi tiensä myös alustasarja "pienen" putsailun ja herkistelyn jälkeen. Sarja oli minulle tullessa aika "hyvässä hapessa", mutta kyllä siitä vielä kalu tuli kun sen huolsi. Eteen joutui tekemään jarruletkuille kannakeraudat. Suunnittelija unohtanut alkuperäisen kannakkeen option täysin.. Balanssi hierotaan kohdilleen, kunhan auto on ajokuntoon kasattu. Edellisestä kuvasta huomaakin, että kasaus on aloitettu pikkuhiljaa. Luukut paikoilleen kunhan saan kaverin pyörittelemään pultteja.
Kannattaako noi puslat vaihtaa samalla kun vaihtaa alustasarjan alle ja onko millainen homma vaihtaa? Suosiolla vaan powerflexiä vai jotain muuta? Kuinkahan paljon noita tarttee jos kaikki vaihtaa? Sori tälläne pieni OT.
Hienosti projekti etenee kuitenkin! Sillä takaluukulla ei ole kiirettä, itsellänikin on sittenkin rahaa maksaa se vasta kesäkuussa...
Edit: Ja mitenkäs noita kannattas vahvistehitsata?
Hienosti projekti etenee kuitenkin! Sillä takaluukulla ei ole kiirettä, itsellänikin on sittenkin rahaa maksaa se vasta kesäkuussa...
Edit: Ja mitenkäs noita kannattas vahvistehitsata?
Viimeksi muokannut S4mmy, 24.4.2013 23:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Riippuu mitä autolta haluaa. Kyllä ne kannattaa vaihtaa, jossei niitä ole vuosiin vaihdettu sekä silmämääräisesti ovat jo halkeilleet. Yleensä esim. taka-akselin puslien asentoa ei korjata vakiosta madallettaessa, joka aikaansaa vanhan kovettuneen kumin repeämisen kiertyessään liikaa. Sama pätee etutukivarsiinkin. Huomenna ehkäpä laittelen kuvia noista oman Golfin taka-akselin puslista niin näette minkälainen on alkuperäinen pusla nykyään.
Vastaus tuohon puslan tyypin valintaan on ihan sama. Jos haluat/tarvitset tarkasti käyttäytyvän auton niin kai se uretaani on silloin se parempi osaratkaisu. Ebaystä itse ainakin noita halvempia uretaaneja nyt ostelen, kun ei ihan powerflexiin taivu lompakko. En tiedä millaisia ovat kestävyydeltään tai kuinka hyvin tulee rengasmelut kabiiniin. Nuo taka-akselin puslat ovat hitusen kovemmat kuin PF:t. Kokeillaan ja opitaan.
(Katsotaan sitä luukku-juttua yv:llä sitten kun on ajankohtaista. :))
jarskii: Kävi mielessä, mutta ei raaskinut tehdä turhaa työtä. Tulee uudet tukivarret sitten uretaaneilla ja uusilla nivelillä, niin katsotaan sitten niihin kaikki jekut takataskusta. Tällä hetkellä suurimmat sijoitukset on tehty, ja auto laitetaan ajokuntoon ja muutoskatsastukseen näillä rahkeilla mitä on.
Vastaus tuohon puslan tyypin valintaan on ihan sama. Jos haluat/tarvitset tarkasti käyttäytyvän auton niin kai se uretaani on silloin se parempi osaratkaisu. Ebaystä itse ainakin noita halvempia uretaaneja nyt ostelen, kun ei ihan powerflexiin taivu lompakko. En tiedä millaisia ovat kestävyydeltään tai kuinka hyvin tulee rengasmelut kabiiniin. Nuo taka-akselin puslat ovat hitusen kovemmat kuin PF:t. Kokeillaan ja opitaan.
(Katsotaan sitä luukku-juttua yv:llä sitten kun on ajankohtaista. :))
jarskii: Kävi mielessä, mutta ei raaskinut tehdä turhaa työtä. Tulee uudet tukivarret sitten uretaaneilla ja uusilla nivelillä, niin katsotaan sitten niihin kaikki jekut takataskusta. Tällä hetkellä suurimmat sijoitukset on tehty, ja auto laitetaan ajokuntoon ja muutoskatsastukseen näillä rahkeilla mitä on.
eipä taida olla ihan katsastuksessa hyväksyttävää asiaa tuo hitsaaminen. en varmaksi väitä kuitenkaan.
rallimiesten suosiossa on ollu hitsata se peltien liitoskohta ensin ja siihen päälle sopivan paksuinen latta joka peittää tuon uran ja hitsata kiinni. tämä toimenpide on aiheuttanu rallikäytössä taas sen ongelman että urtsien kanssa nuo etumaisten puslien silmukat vääntyy soikeaksi. joten niille voi myös tehdä vahvistuksen eli latta kiertämään sen silmukan ja hitsata kiinni. tosin rallikäytössä pito ja rasitus on vielä reilusti rankempaa kuin siviili-autoissa joten jättäisin tuo silmukan vahvistamisen pois ettei petä jostain muusta paikkaa joka on joku muu kuin tukivarsi
edit: vois ottaa kuvia joku päivä ku sais aikaiseksi alkaa vahvistamaan yhden sarjan
rallimiesten suosiossa on ollu hitsata se peltien liitoskohta ensin ja siihen päälle sopivan paksuinen latta joka peittää tuon uran ja hitsata kiinni. tämä toimenpide on aiheuttanu rallikäytössä taas sen ongelman että urtsien kanssa nuo etumaisten puslien silmukat vääntyy soikeaksi. joten niille voi myös tehdä vahvistuksen eli latta kiertämään sen silmukan ja hitsata kiinni. tosin rallikäytössä pito ja rasitus on vielä reilusti rankempaa kuin siviili-autoissa joten jättäisin tuo silmukan vahvistamisen pois ettei petä jostain muusta paikkaa joka on joku muu kuin tukivarsi
edit: vois ottaa kuvia joku päivä ku sais aikaiseksi alkaa vahvistamaan yhden sarjan
Korjaaminen on kiellettyä hitsaamalla, mutta onko ehjän tukivarren vahvistaminen sit korjaamista?
Tosin tukivarsia mitä ei saa enää uusina, on hitsaamalla korjattu.
Kannattaa varmistaa paikalliselta konttorilta.
Tollaset alle, niin on jämäkkä tukivarsi :)
Tosin tukivarsia mitä ei saa enää uusina, on hitsaamalla korjattu.
Kannattaa varmistaa paikalliselta konttorilta.
Tollaset alle, niin on jämäkkä tukivarsi :)
Onpa söpöt tukivarret. Ei vain sovellu omaan harrasteajoneuvoon. Ehkä sitten jos harrastuksesta jotain hyötyy rahallisesti. Muutenhan nuo on ihan esson-baarissa vouhottamista varten tämänkin tason ajoneuvossa.
"Kiellettyihin muutoksiin" en ota kantaa sen enempää, kun että varmasti noita linkittämiäsi tukivarsia joutuu enemmän konttorilla todistelemaan mitä siististi vahvikehitsattuja alkuperäisiä.
Noh, asiaan.
Tänään temmoin nuo taka-akselin puslat irti, kuten eilen vähän varoittelin. Nehän oli juuri siinä kunnossa kuin pitikin. Auto renkaillaan puslat näyttivät tältä. Auto ilmaan, ja toinen pääty puslista näyttää sitten vähintään yhtä hyvältä. Akselin pultit irti ja hieman tarkempaa syyniä. Ajattelin, että vaihdan nuo puslat jarruletkut ja -vaijerit paikoillaan, mutta yhdeksi makuupainiksihan se meni ilman paineilmavasaraa. Noh, temusin sitten tuon akselin pois. Harmittaa kun jarruletkun vääntely sai sen vuotamaan. Noh, eipä nuo häävissä kunnossa muutenkaan ollut, joten laitoin putken poikki kun sitä ei järkipelillä aukikaan saanut. Parempi että se katkesi tuossa tallissa kuin 250km/h vauhdissa kiitoradan päässä. Siitä olisi pian saattanut jonkunlainen ääritilanne syntyä. Noh, akseli penkkiin kiinni ja olikohan kymmenkunta vasaraniskua niin tilanne näytti jo tältä. Puslien ulkokoolit on vain halkaistu helpomman irrottamisen takia, muuten ei ole työkaluja käytetty vasaran lisäksi. Tänään sain hieman ideoita taka-akselin suhteen ja huomenna se ideoiden kera taputellaan uretaanipuslien kanssa paikoilleen. Illasta saan uuden jarruputkenkin, niin saa auton ajokuntoon.
Tuosta jarruputken katkeamisesta suivaantuneena sitten vänkäsin väkisin takaluukun ja jotain muuta pientä paikoilleen. Kaikki peltiosiin kiinnitetyt klipsut ja ruuvit on pyöritelty paikoilleen kotelomassaan dipattuna. On se tuo musta hieno väri. Heti näkyy paskasia räpylänjälkiä sielä täällä. :)
"Kiellettyihin muutoksiin" en ota kantaa sen enempää, kun että varmasti noita linkittämiäsi tukivarsia joutuu enemmän konttorilla todistelemaan mitä siististi vahvikehitsattuja alkuperäisiä.
Noh, asiaan.
Tänään temmoin nuo taka-akselin puslat irti, kuten eilen vähän varoittelin. Nehän oli juuri siinä kunnossa kuin pitikin. Auto renkaillaan puslat näyttivät tältä. Auto ilmaan, ja toinen pääty puslista näyttää sitten vähintään yhtä hyvältä. Akselin pultit irti ja hieman tarkempaa syyniä. Ajattelin, että vaihdan nuo puslat jarruletkut ja -vaijerit paikoillaan, mutta yhdeksi makuupainiksihan se meni ilman paineilmavasaraa. Noh, temusin sitten tuon akselin pois. Harmittaa kun jarruletkun vääntely sai sen vuotamaan. Noh, eipä nuo häävissä kunnossa muutenkaan ollut, joten laitoin putken poikki kun sitä ei järkipelillä aukikaan saanut. Parempi että se katkesi tuossa tallissa kuin 250km/h vauhdissa kiitoradan päässä. Siitä olisi pian saattanut jonkunlainen ääritilanne syntyä. Noh, akseli penkkiin kiinni ja olikohan kymmenkunta vasaraniskua niin tilanne näytti jo tältä. Puslien ulkokoolit on vain halkaistu helpomman irrottamisen takia, muuten ei ole työkaluja käytetty vasaran lisäksi. Tänään sain hieman ideoita taka-akselin suhteen ja huomenna se ideoiden kera taputellaan uretaanipuslien kanssa paikoilleen. Illasta saan uuden jarruputkenkin, niin saa auton ajokuntoon.
Tuosta jarruputken katkeamisesta suivaantuneena sitten vänkäsin väkisin takaluukun ja jotain muuta pientä paikoilleen. Kaikki peltiosiin kiinnitetyt klipsut ja ruuvit on pyöritelty paikoilleen kotelomassaan dipattuna. On se tuo musta hieno väri. Heti näkyy paskasia räpylänjälkiä sielä täällä. :)
Taka-akselin paikalleen laitto on hieman viivästynyt. Tänään sain iltamassa vasta uuden jarruputken, joten huomenna nostan akselin paikalleen ja lasken auton renkailleen. Puslat asentelin jo viimeperjantaina, ja akseli on muutenkin jo valmis. Siinä pienenä täytehommana sitten kasailin kontinluukun sähköt, etuovet, konepellin sekä muuta pientä osaa sinne tänne. Kotelosuojasin myös pintapeltien taustapuolet kabiinin osalta (pl. katto- & lattiapelti). Tänään sain myös uudet kylkilistojen kiinnikkeet, niin tarttuu listatkin kiinni reikiinsä. Alkaa olla työskentelykin jo motivoivaa, kun kokonaisuus alkaa pikkuhiljaa hahmottu. Käyntiinkin lähti kuin vasta sammutettuna, vaikka puolisen vuotta se on mykkänä ollut. Tästä jatketaan huomenna.
So far, so good.
So far, so good.
Ehkä se on syystä jätetty pois. :) Noh, aivoissa olleet visiot ainakin näin käytännössäkin näyttää omaan silmään juuri siltä miltä pitikin.
Tänään asenneltiin taka-akseli, massattiin pohja sekä pyöränkotelot ja hieman sisustan kasailua aloittelin.
Puslaa ahdistettuna
Auto pölkyille
Kotelot massassa
Pohja massassa (Pahoittelen silmiin sattumisesta, en jaksanut salaman tai lisävalojen kanssa kikkailla.)
Perää ja keulaa. Keulaan kun vielä saan H1+H1 umpiot sekä merkille jotain taikoja tehtyä niin avot. En kyllä kadu enää yhtään että päädyin mustaan väriin. Ite tykkään pirusti enempi nyt kuin punaisesta.
Tuli tuossa käytyä varmistamassa harrastuksien jatkuvuus, joten katsellaan sitten kesäkuussa jotain fiksumpaa vannetta alle. Nämä vain muutoskatsastuksen takia tuli "lainaan". Mitään överiä teidän on turha odottaa. Jotain perus siistiä 17" ehkäpä. Nuo 16" on ehkä vain liika pienet. Menee liian matalaksi.
Tänään asenneltiin taka-akseli, massattiin pohja sekä pyöränkotelot ja hieman sisustan kasailua aloittelin.
Puslaa ahdistettuna
Auto pölkyille
Kotelot massassa
Pohja massassa (Pahoittelen silmiin sattumisesta, en jaksanut salaman tai lisävalojen kanssa kikkailla.)
Perää ja keulaa. Keulaan kun vielä saan H1+H1 umpiot sekä merkille jotain taikoja tehtyä niin avot. En kyllä kadu enää yhtään että päädyin mustaan väriin. Ite tykkään pirusti enempi nyt kuin punaisesta.
Tuli tuossa käytyä varmistamassa harrastuksien jatkuvuus, joten katsellaan sitten kesäkuussa jotain fiksumpaa vannetta alle. Nämä vain muutoskatsastuksen takia tuli "lainaan". Mitään överiä teidän on turha odottaa. Jotain perus siistiä 17" ehkäpä. Nuo 16" on ehkä vain liika pienet. Menee liian matalaksi.
Katsotaanhan nyt kunhan saa vähän kilometrejä alle. Tekniikan pitäisi olla pomminvarma, mutta enpä heti kehtaa viedä valumaan öljyä toisten rullille ennenkuin on varmuus siitä että kaikki jälleen reilun vuoden käyttötauon jälkeen toimii. Säätämistäkin on vielä vaikka ja kuinka, sekä päivityksiäkin tekisi mieli tehdä. Nyt myös vasta karkea softa sisässä. Pääasia että nyt töissä pääsee omalla autolla käymään.
Toistaseksi. Ennemmin tähän rahansa syytää kuin vr6:n viritykseen. :)
Lälläriveto vajailla paineilla alaväännöillä, 4-vaihteella.
Lälläriveto vajailla paineilla alaväännöillä, 4-vaihteella.
Onpa jäänyt hetkeen päivittämättä tämäkin topicki. Noh, toisaalta ei ole ollut tarviskaan, kun kulkupelit on toimineet moitteettomasti. Golfiinkin tullut liikenteeseen oton jälkeen 10tkm ongelmitta.
Golfin ohjelmaa on tullut hierottua hieman. Tehoja ei oikeastaan enempää enää saa, koska setuppi ei anna myöten. Seuraavaksi pitäisi miettiä rullilla käyntiä, ennenkuin kokoonpanoa taas aletaan päivittämään. Olisipahan vertailupohja uudelle kokoonpanolle, sekä tietenkin jotain faktaa mitä tietyillä osilla tehoa saa näistä tdi:stä. Jotain pientä ja vähän suurempaakin on tullut hankittua tekniikkapuolelle, silmällä pitäen tulevia rakenteluita. Ei tuo AHU tunnu olevan vielä moksiskaan, niin koitetaan ponnistaa enemmän. Myös kulutus on ollut säädön alla, ja ohjelmasta pikku epäkohtia poistamalla ollaan päästy jo 4.6litr/100km kulutuslukemiin, ihan normaalilla rajoitusten mukaisella tasaisella ajotyylillä. Rankemmalla ajolla kulutus on ollut siinä 5.1litr/100km, ajoi miten tahansa. Kävin tuossa paikallisella vauhtiradalla kokeilemassa hieman suorituskykyä. Vetoa olisi vielä, mutta loppuu lentokenttä kesken. Jospa HTS:n aikaan vielä olisi Pudasjärvellä vauhtiajot, niin käydään sielä kokeilemassa sitten uudestaan.
Vento on ollut nyt jonkun tovin myynnissä. Ei tunnu hyvä auto ketään kiinnostavan. :)
Golfin ohjelmaa on tullut hierottua hieman. Tehoja ei oikeastaan enempää enää saa, koska setuppi ei anna myöten. Seuraavaksi pitäisi miettiä rullilla käyntiä, ennenkuin kokoonpanoa taas aletaan päivittämään. Olisipahan vertailupohja uudelle kokoonpanolle, sekä tietenkin jotain faktaa mitä tietyillä osilla tehoa saa näistä tdi:stä. Jotain pientä ja vähän suurempaakin on tullut hankittua tekniikkapuolelle, silmällä pitäen tulevia rakenteluita. Ei tuo AHU tunnu olevan vielä moksiskaan, niin koitetaan ponnistaa enemmän. Myös kulutus on ollut säädön alla, ja ohjelmasta pikku epäkohtia poistamalla ollaan päästy jo 4.6litr/100km kulutuslukemiin, ihan normaalilla rajoitusten mukaisella tasaisella ajotyylillä. Rankemmalla ajolla kulutus on ollut siinä 5.1litr/100km, ajoi miten tahansa. Kävin tuossa paikallisella vauhtiradalla kokeilemassa hieman suorituskykyä. Vetoa olisi vielä, mutta loppuu lentokenttä kesken. Jospa HTS:n aikaan vielä olisi Pudasjärvellä vauhtiajot, niin käydään sielä kokeilemassa sitten uudestaan.
Vento on ollut nyt jonkun tovin myynnissä. Ei tunnu hyvä auto ketään kiinnostavan. :)
Eipä se kovin hirveästi maksa, jos on itsellä kädentaitoja. Kalliimmat osat minulla tuossa on ahdin, suuttimet ja kytkin. Siis osat joita ei kotipajalla pysty itse valmistamaan. Näistä kertynee ~1500€. Tuo täydellinen moottoriaihio maksoi 100€ muistaakseni. Siihen päälle kaikki männänrenkaat, laakerit, tiivisteet yms mitä peruskunnostuksessa tarvitsee. Kai se on sellainen 2500€ +\- 500€ moottori.
Pientä päivitystä:
Sisusta vihdoin ja viimein kasattuna. Kattoon mustaa huopaa ja vaaleisiin pilariverhoiluihin mattamustaa väriä. Sain myös vaihdettua harmaat alkuperäiset ovipahvit ja lattiamaton GTI 16V:n vastaaviin mustiin. Kontrastiksi Color Conseptin siniset nahkaset vaihdekepin pussi+nuppi sekä käsijarrukahva. Ratiksi vaihtui myös sinisillä tikkauksilla ja logolla oleva nahkainen yksilö.
Katto.
Samalla kun kamera sattui kätösiin, nappasin nykyisestä ulkokuorestakin kuvan:
Sisusta vihdoin ja viimein kasattuna. Kattoon mustaa huopaa ja vaaleisiin pilariverhoiluihin mattamustaa väriä. Sain myös vaihdettua harmaat alkuperäiset ovipahvit ja lattiamaton GTI 16V:n vastaaviin mustiin. Kontrastiksi Color Conseptin siniset nahkaset vaihdekepin pussi+nuppi sekä käsijarrukahva. Ratiksi vaihtui myös sinisillä tikkauksilla ja logolla oleva nahkainen yksilö.
Katto.
Samalla kun kamera sattui kätösiin, nappasin nykyisestä ulkokuorestakin kuvan:
Tapahtuipas taas jotain pientä, ilman kuvia.
Ventoon tuli haettua leima. Eihän se ihan kerrasta tullut, mutta etujarruletkun ja käsijarrun säädön jälkeen sai taas reilun vuoden ajella inssi-miehen luvalla. Vähillä kilometreillä oletettavasti osuutta asiaan, kun kerkee paikat kuivua ja hapettua paikallaan ollessa. Onhan tuohon tänävuonna tullut arviolta niinkin reilusti kuin 5tkm.
Golffiin tuli talvea vasten vaihdettua alkuperäiset Boschin H4-umpiot pienen hinkkauksen jälkeen, kun ei noilla tupla-H7:illa saanut valoa riittävästi tiehen, vaan se heijasteli kuusenlatvoihin ja ties minne kuulumattomiin paikkoihin. Mielessä on käynyt, että modaan projektorit noihin tupla-lamppuihin, kun sellaiset ylimääräiset nurkista löytys. Kehtaisipahan sitten laitella vaikka xenonitkin keulille häiritsemättä yhtään vastaantulevaa liikennettä. Saa nähdä. Raudat tulessa nyt yhden V6 TDi:n kanssa, josta pitäisi tulla oikein kiva luisupulkka talveksi.
Ventoon tuli haettua leima. Eihän se ihan kerrasta tullut, mutta etujarruletkun ja käsijarrun säädön jälkeen sai taas reilun vuoden ajella inssi-miehen luvalla. Vähillä kilometreillä oletettavasti osuutta asiaan, kun kerkee paikat kuivua ja hapettua paikallaan ollessa. Onhan tuohon tänävuonna tullut arviolta niinkin reilusti kuin 5tkm.
Golffiin tuli talvea vasten vaihdettua alkuperäiset Boschin H4-umpiot pienen hinkkauksen jälkeen, kun ei noilla tupla-H7:illa saanut valoa riittävästi tiehen, vaan se heijasteli kuusenlatvoihin ja ties minne kuulumattomiin paikkoihin. Mielessä on käynyt, että modaan projektorit noihin tupla-lamppuihin, kun sellaiset ylimääräiset nurkista löytys. Kehtaisipahan sitten laitella vaikka xenonitkin keulille häiritsemättä yhtään vastaantulevaa liikennettä. Saa nähdä. Raudat tulessa nyt yhden V6 TDi:n kanssa, josta pitäisi tulla oikein kiva luisupulkka talveksi.
Tulipas vihdoin aloitettua nelosen aijemmin mainitsemani kausihuolto:
Ostettaessahan tässä oli jo kannentiivistevika. Oireena painetta jäähdytinjärjestelmässä, öljyä jäähdytin-nesteen seassa sekä sisälle ei enää tullut lämmintä.
Kannen purin heti jatkojalostusta varten. Nokka-akseli oli vielä ihan ok. Parissa nokassa pientä jurmua, mutta menkööt takaisin paikalleen tuollaisena. Samoiten nostajat. Laitellaan myöhemmin sitten uutta kun on oikeasti tarve.
Hommat jatkunee huomenna kannen ja ahtimen puhdistuksen parissa.
Välijäähdytinkin oli pari hiekanjyvästä kerännyt ajan saatossa. Nostattaakohan tuo jo ahtolämpöjä?
Ostettaessahan tässä oli jo kannentiivistevika. Oireena painetta jäähdytinjärjestelmässä, öljyä jäähdytin-nesteen seassa sekä sisälle ei enää tullut lämmintä.
Kannen purin heti jatkojalostusta varten. Nokka-akseli oli vielä ihan ok. Parissa nokassa pientä jurmua, mutta menkööt takaisin paikalleen tuollaisena. Samoiten nostajat. Laitellaan myöhemmin sitten uutta kun on oikeasti tarve.
Hommat jatkunee huomenna kannen ja ahtimen puhdistuksen parissa.
Välijäähdytinkin oli pari hiekanjyvästä kerännyt ajan saatossa. Nostattaakohan tuo jo ahtolämpöjä?
Viimevkloppuna plaanattiin kansi hovi-pajalla vieraillessa.
Muuten en olisi kannen pintaa oikaissut, mutta tiivisteen liekkirenkaat olivat syöneet kevyet urat kannen tiivistepintaan, kuten seuraavasta kuvasta voi nähdä, ensimmäisen höylätyn siivun jälkeen. Täysin virheettömään ja suoraan pintaan oli matkaa .175mm. Voipahan nyt nukkua yönsä kunnolla, sekä painaa poljinta hymyssäsuin vielä syvemmälle vakion ahtopainepyynnin ylityttyä.
Kaikkihan tietävät miten hyvä tällaisen pumpparin nokan öljynsaanti on, joten tulipahan tutkittua, että onko näihin tehtävissä/tehty voitelua parantavia muutoksia. Ulkomaalaisella diesel-foorumilla törmäsin (ilmeisesti) suomalaiseen innovaatioon, josta sitten tein omanlaiseni toteutuksen.
Tällaiset loiske-/patolevyt tuli askarreltua. Näiden tarkoitushan on kerätä kannen puutteellisen suunnittelun takia enemmän öljyä venttiilin-nostajien sekä nokka-akselin kosketusta varten, sekä nokan roiskimana myös muille kuluville pinnoille. Tarkoitus on myös vielä ajaa pienet syvennykset yhden sylinterin venttiilin-nostajien väliin(samaan tyyliin kuin VE-kansissa), jotta voiteluaine kulkeutuu karvanverran helpommin nostajien yläpinnalle niiden ollessa nokan painamana. Suunnittelin myös öljyruiskuja, mutta toteutuksen vaativuuden ja ajan vievyyden takia tähän modiin en alkanut. Täytyy haalia jostain irtokansi, mihin sitten ajan kanssa kokeilee ideoita, jos on vielä tarve parantaa voitelua nykyisistä muutoksista.
Ei-jakopään puoleiseen loiskelevyyn tein pienen viisteen alipainepumpun kanavan takia, jottei pumpun kanava tukkiutuisi öljyn määrästä. Levyille porattiin myös kiinnitysreijät, joihin tehtiin M6-kierteet. Luulisi levyn pysyvän kierrelukitteen sekä tiivisteliiman avittamana nyt visusti paikallaan.
Tällasta alkuperäisyyden pilausta tällä kertaa.
Muuten en olisi kannen pintaa oikaissut, mutta tiivisteen liekkirenkaat olivat syöneet kevyet urat kannen tiivistepintaan, kuten seuraavasta kuvasta voi nähdä, ensimmäisen höylätyn siivun jälkeen. Täysin virheettömään ja suoraan pintaan oli matkaa .175mm. Voipahan nyt nukkua yönsä kunnolla, sekä painaa poljinta hymyssäsuin vielä syvemmälle vakion ahtopainepyynnin ylityttyä.
Kaikkihan tietävät miten hyvä tällaisen pumpparin nokan öljynsaanti on, joten tulipahan tutkittua, että onko näihin tehtävissä/tehty voitelua parantavia muutoksia. Ulkomaalaisella diesel-foorumilla törmäsin (ilmeisesti) suomalaiseen innovaatioon, josta sitten tein omanlaiseni toteutuksen.
Tällaiset loiske-/patolevyt tuli askarreltua. Näiden tarkoitushan on kerätä kannen puutteellisen suunnittelun takia enemmän öljyä venttiilin-nostajien sekä nokka-akselin kosketusta varten, sekä nokan roiskimana myös muille kuluville pinnoille. Tarkoitus on myös vielä ajaa pienet syvennykset yhden sylinterin venttiilin-nostajien väliin(samaan tyyliin kuin VE-kansissa), jotta voiteluaine kulkeutuu karvanverran helpommin nostajien yläpinnalle niiden ollessa nokan painamana. Suunnittelin myös öljyruiskuja, mutta toteutuksen vaativuuden ja ajan vievyyden takia tähän modiin en alkanut. Täytyy haalia jostain irtokansi, mihin sitten ajan kanssa kokeilee ideoita, jos on vielä tarve parantaa voitelua nykyisistä muutoksista.
Ei-jakopään puoleiseen loiskelevyyn tein pienen viisteen alipainepumpun kanavan takia, jottei pumpun kanava tukkiutuisi öljyn määrästä. Levyille porattiin myös kiinnitysreijät, joihin tehtiin M6-kierteet. Luulisi levyn pysyvän kierrelukitteen sekä tiivisteliiman avittamana nyt visusti paikallaan.
Tällasta alkuperäisyyden pilausta tällä kertaa.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa