Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Valvoja: ffp jäsenet
Flairilla tuskin lähdetään merta edemmäs kalaan. Kenties vain koeponnistetaan sekä aloitetaan säätöhommat tossa Jetassa.
Ikonen: Ihan yksipyörävetoisena mennään nyt ihan aluksi. Lukko tohon pitäisi kyllä jossain vaiheessa hommata, mutta perheellisen perusduunarin palkoilla sellaisia ei ihan extempore ostella.
Eilen sain leikeltyä ja soviteltua cooleriin lähdöt ja tänään olisi tarkoitus viedä alumiinihitsarille.
Kun cooleri ja ahtoputket alkavat hahmottua, niin saa alkaa sovittamaan jäähdytintä sen kaveriksi.
Joustotkin on hommattuna downpipelle sekä hukkaportille. Niitä pääse kenties sovittelemaan loppuviikosta..
Ikonen: Ihan yksipyörävetoisena mennään nyt ihan aluksi. Lukko tohon pitäisi kyllä jossain vaiheessa hommata, mutta perheellisen perusduunarin palkoilla sellaisia ei ihan extempore ostella.
Eilen sain leikeltyä ja soviteltua cooleriin lähdöt ja tänään olisi tarkoitus viedä alumiinihitsarille.
Kun cooleri ja ahtoputket alkavat hahmottua, niin saa alkaa sovittamaan jäähdytintä sen kaveriksi.
Joustotkin on hommattuna downpipelle sekä hukkaportille. Niitä pääse kenties sovittelemaan loppuviikosta..
-
- -
- Viestit: 23
- Liittynyt: 16.2.2009 23:22
Enpä muista äkkiseltään, että mikä se korkeus oli, mutta voin mittailla illalla jos muistan.
Tässä kuvassa näkyy joten kuten se kiristys. Eli noiden pantojen alempi puolisko on hitsattu tuohon runkopukin putken päihin ja yläpuoli on ruuvien varassa. Lisäksi putkessa näkyy heikosti kaksi pulttia jolla voi vielä hieman varmistella tuota kiristystä jos on tarvetta.
Tässä kuvassa näkyy joten kuten se kiristys. Eli noiden pantojen alempi puolisko on hitsattu tuohon runkopukin putken päihin ja yläpuoli on ruuvien varassa. Lisäksi putkessa näkyy heikosti kaksi pulttia jolla voi vielä hieman varmistella tuota kiristystä jos on tarvetta.
Hifistelyversio on että käytetään vaikka rumpujarrullisen kakkiksen takanapoja/jarruja pyörityslaakereina ja jarruina. Kaverilla iso jenkkilotja tuollain grillissä, kuulemma pysyy yhdellä jarrulla paikoillaan vaikka seisoo oviaukon kynnyksellä. Toiseen jarruunhan menee käsijarruvaijeri ja käsijarrukahva on hitsattu grillin jalkaan.
Aika näppärä varmaan se rumpujarrusysteemi!
Tuossa omassa on se hyvä ominaisuus että pantoja voi löysätä tarvittaessa vain hiukan "nahkeaksi" jolloin pystyy yksinkin pyörittelemään eikä ole vaaraa että homma lähtee lapasesta.
Tuo oma grillihän on aika hyvin painopisteessä tyhjällä korilla mutta jos on jotain akseleita sun muita paikallaan niin painopiste muuttuu johonkin suuntaan.
Tuossa omassa on se hyvä ominaisuus että pantoja voi löysätä tarvittaessa vain hiukan "nahkeaksi" jolloin pystyy yksinkin pyörittelemään eikä ole vaaraa että homma lähtee lapasesta.
Tuo oma grillihän on aika hyvin painopisteessä tyhjällä korilla mutta jos on jotain akseleita sun muita paikallaan niin painopiste muuttuu johonkin suuntaan.
Mulla on juurikin tommonen kakkiksen rumpujarruin varustettu koripukki. Pyörii kyllä tosi kevyesti ja pysähtyy juuri sellaiseen asentoon ku haluaa. Molemmista päistä löytyy jarrut, mutta toiseen päähän jarrukahva jäi laittamatta ku pysy niin hyvin yhelläkin paikalla
Jotain kuviakin löytyy:
http://s2.photobucket.com/albums/y37/mk ... g&newest=1
Jotain kuviakin löytyy:
http://s2.photobucket.com/albums/y37/mk ... g&newest=1
-
- -
- Viestit: 23
- Liittynyt: 16.2.2009 23:22
Tuon oman grillin pyöritysakselin korkeus on n. 1100mm maasta. Poikkipalkki on n. 180mm pyöritysakselista alaspäin.
Lisää laadukasta kännykuvaa, ei vaan muista ikinä oikeaa kameraa ottaa mukaan :/
Cooleri saatu hitsarilta ja asenneltu paikoilleen
Myös ahtoputket on nyt heppailtu paikalleen. Enää ympärihitsaus ja vähän hinkkausta.
toinen suunta.
Downpipen tekoakin on aloiteltu ja se alkaa pikkuhiljaa taittua jo kohti kardaanitunnelia.
Kun dp on saatu hierottua sopivaan kohtaan niin pakosarja, ahdin ja dp irti. Sitten koko kompleksi ruuvipenkkiin hukkaportin putken asennusta varten.
Lisää laadukasta kännykuvaa, ei vaan muista ikinä oikeaa kameraa ottaa mukaan :/
Cooleri saatu hitsarilta ja asenneltu paikoilleen
Myös ahtoputket on nyt heppailtu paikalleen. Enää ympärihitsaus ja vähän hinkkausta.
toinen suunta.
Downpipen tekoakin on aloiteltu ja se alkaa pikkuhiljaa taittua jo kohti kardaanitunnelia.
Kun dp on saatu hierottua sopivaan kohtaan niin pakosarja, ahdin ja dp irti. Sitten koko kompleksi ruuvipenkkiin hukkaportin putken asennusta varten.
-
- -
- Viestit: 95
- Liittynyt: 20.10.2010 23:55
-
- -
- Viestit: 95
- Liittynyt: 20.10.2010 23:55
Kappas, onpa mennyt ohi silmien että tätäkin on kommentoitu.
edit: nyt on kuvapalveluun maksettu vuosi jatkoa. Että vassokuu.. Olen unohtanut muutta tuonne sähköpostini ja vanha ei ole enää käytössä, joten oli mennyt lasku ohi..
Itse auto olla möllöttää tallissa tälläkin hetkellä paksun pölykerroksen alla.
Sen verran tässä alkukesän aikana on saatu aikaiseksi että mk3 tdi:stä kotoisin oleva kevennetty kiinteä vauhtipyörä on nyt tasapainotettu. Joten heti kun sopivaa inspiraatiota ilmaantuu niin moottorin ja vaihteiston saisi lyödä nippuun sekä nostaa keulille hukkarpotin putken sovittelua varten.
Kyllä tää tästä etenee - vaikkakin melko hitaasti :)
Tuli ostettua perheeseen matkavene joten näin kesäaikaan kaikki ylimääräinen vapaa-aika pyritään viettämään saaristossa.
Jospa talvella sit taas :D
edit: nyt on kuvapalveluun maksettu vuosi jatkoa. Että vassokuu.. Olen unohtanut muutta tuonne sähköpostini ja vanha ei ole enää käytössä, joten oli mennyt lasku ohi..
Itse auto olla möllöttää tallissa tälläkin hetkellä paksun pölykerroksen alla.
Sen verran tässä alkukesän aikana on saatu aikaiseksi että mk3 tdi:stä kotoisin oleva kevennetty kiinteä vauhtipyörä on nyt tasapainotettu. Joten heti kun sopivaa inspiraatiota ilmaantuu niin moottorin ja vaihteiston saisi lyödä nippuun sekä nostaa keulille hukkarpotin putken sovittelua varten.
Kyllä tää tästä etenee - vaikkakin melko hitaasti :)
Tuli ostettua perheeseen matkavene joten näin kesäaikaan kaikki ylimääräinen vapaa-aika pyritään viettämään saaristossa.
Jospa talvella sit taas :D
Jokasyksyinen motivaation siemen alkaa taas löytyä. :D On tää koomista..
Tallissa alkoi olla ahdasta joten Flairi meni paaliin ja kone roikkuu jälleen pukissa.
Pakosarjan laipat sain koneistettua suoriksi. Seuraavaksi jotain kuumaa kestävää maalia päälle, tiivisteiden metsästys ja satsi paikalleen.
Ahtimelle pitää rakennella öljyn paluulinja. Öljypohjan paluulaipan mitoitin ja teetin plasmalla. Jos jollain tarvista ni löytyy muutama ylimääräinen.
Alkuperäisen ahtimen vesikierron paluulinjan tulppaan sorvaamalla orkkis banjopulttiin banjon kokoisen sokean teräsholkin, hehkutan kuparitiivisteet sekä runttaan kiinni.
Polyuretaanin valamiseen ajattelin perehtyä moottorin etukannakkeen jäykistämisen yhteydessä. Kirjoittelen lisäinfoa kun saan homman käyntiin.
Takajarrusatuloita on myös hierottu ja ikäväkseni huomasin että joku hätähousu on joskus vääntänyt molemmista satuloista ilmausruuvit poikki. Kiitos siitä.
M8 kierre paikkaansa ja "ylikoko"-ilmausruuvit tilalle. M8(x1.25) ilmausruuvit löytyvät mm. 3b-Pasuunoista.
Kun ilmausruuvit ovat kondiksessa, niin uudet tiivisteet sekä maalia päälle ja satulat saakin ruuvata kiinni.
Muumikeulan poljinasetelmankin vaihdoin alkuperäisen tilalle ja koplasin kytkin- ja jarrupääsylintereihin kiinni. Joten jahka saan takasatulat paikalleen niin alkaa jarruputkien ja letkujen hämmästely. Jospa saisi edes jarrut toimimaan niin voin sanoa jonkin vaiheen olevan valmis :D
Kun moottorin asennusta valmistelevat työt on tehty koriin sekä moottoriin, naitan vauhtis/kytkinpaketin ja laatikon kiinni ja pudotan koneen paikalleen - toivottavasti tällä kertaa lopullisesti :)
Eiköhän tässä jo ollut aika paljon. Katsellaan ensi syksynä taas lisää ;)
Tallissa alkoi olla ahdasta joten Flairi meni paaliin ja kone roikkuu jälleen pukissa.
Pakosarjan laipat sain koneistettua suoriksi. Seuraavaksi jotain kuumaa kestävää maalia päälle, tiivisteiden metsästys ja satsi paikalleen.
Ahtimelle pitää rakennella öljyn paluulinja. Öljypohjan paluulaipan mitoitin ja teetin plasmalla. Jos jollain tarvista ni löytyy muutama ylimääräinen.
Alkuperäisen ahtimen vesikierron paluulinjan tulppaan sorvaamalla orkkis banjopulttiin banjon kokoisen sokean teräsholkin, hehkutan kuparitiivisteet sekä runttaan kiinni.
Polyuretaanin valamiseen ajattelin perehtyä moottorin etukannakkeen jäykistämisen yhteydessä. Kirjoittelen lisäinfoa kun saan homman käyntiin.
Takajarrusatuloita on myös hierottu ja ikäväkseni huomasin että joku hätähousu on joskus vääntänyt molemmista satuloista ilmausruuvit poikki. Kiitos siitä.
M8 kierre paikkaansa ja "ylikoko"-ilmausruuvit tilalle. M8(x1.25) ilmausruuvit löytyvät mm. 3b-Pasuunoista.
Kun ilmausruuvit ovat kondiksessa, niin uudet tiivisteet sekä maalia päälle ja satulat saakin ruuvata kiinni.
Muumikeulan poljinasetelmankin vaihdoin alkuperäisen tilalle ja koplasin kytkin- ja jarrupääsylintereihin kiinni. Joten jahka saan takasatulat paikalleen niin alkaa jarruputkien ja letkujen hämmästely. Jospa saisi edes jarrut toimimaan niin voin sanoa jonkin vaiheen olevan valmis :D
Kun moottorin asennusta valmistelevat työt on tehty koriin sekä moottoriin, naitan vauhtis/kytkinpaketin ja laatikon kiinni ja pudotan koneen paikalleen - toivottavasti tällä kertaa lopullisesti :)
Eiköhän tässä jo ollut aika paljon. Katsellaan ensi syksynä taas lisää ;)
Kyllä ensi syksyn ohjelmassa kuuluu olla joko...
A. koneremontti kun on rääkätty liikaa
B. korin oikaisua kun on ajettu miljoonaa metsään
C. nelivetokonversio, kun ei ole mitään onnistuttu vielä rikkomaan edes koko kesän jatkuneella kaahaamisella...?
Valmista tulee siis, eikös niin! Ja nopeammin kuin luulisitkaan, häh? :)
A. koneremontti kun on rääkätty liikaa
B. korin oikaisua kun on ajettu miljoonaa metsään
C. nelivetokonversio, kun ei ole mitään onnistuttu vielä rikkomaan edes koko kesän jatkuneella kaahaamisella...?
Valmista tulee siis, eikös niin! Ja nopeammin kuin luulisitkaan, häh? :)
Antakaas viisaat apuja.
Öljyn paluulinja tars rakennella.
Ahtimelta tulee pätkä (n.100mm) 16/14mm putkea, mutta jotenkin tuntuu että se on vähän pientä. Ajattelin suurentaa sitä jonkin verran, miten tila antaa vain periksi.
Öljypohjassa paluun laippa on lähellä pohjaa eli öljyn pinnan alla. Mahtaako se aiheuttaa onkelmia, eli pitääkö koittaa siirtää se paluu öljyn pinnan yläpuolelle? Onko työmäärää vastaavaa hyötyä?
Entäs mitä letkua siihen väliin kannattaa laittaa? Kestääkö silikoni vai tarviiko laittaa jotain hydrauliikkaletkua tai kudosvahvisteista nitriililetkua?
Onko mitään kokemuksia miten kuumaksi öljy tulee virratessaan ahtimen laakerin läpi? Tuo HY35 ei ole vesijäähdytteinen joten öljy saattaapi tulla aika kuumaksi.
Asiaa ei varmaan helpota sekään että joudun vetämään paluulinjan pakosarjan "läpi" jolloin on vaara että öljy alkaa karstoittumaan putken sisäpintaan. Jotain termoteciä kaiketi kannattaa rullata paluulinjan ympäri ainakin pakosarjan matkalle?
Toinen vaihtoehto on tuoda paluulinja pakosarjan vierestä, mutta tällöin linjan pituus kasvaa ja kulma loivenee, sekään ei taida ihan hyvä asia olla.
Mielipiteitä ja jelppiä kiitos..
Koko viikonlopun siivoilin ja järjestelin tallia sekä suunnittelin taas käyväni projektin kimppuun..heh.. saa nähdä miten äijän taas käy. :)
Yhessä romukasassa tuli mukana melkein uudet Girling 38 takasatulat jotka laitan noiden happamien ja ilmaruuvivikaisten 36:sten sijaan.
Koneen oikean takakumin kannake on tällähetkellä sitruunahapossa uiskentelemassa ja se pitää maalata, sitten saa taas sovitella konetta+laatikkoa paikalleen...toivottavasti sen verran lopullisesti että saa otettua siitä ne perkeleen savutkin :D
Öljyn paluulinja tars rakennella.
Ahtimelta tulee pätkä (n.100mm) 16/14mm putkea, mutta jotenkin tuntuu että se on vähän pientä. Ajattelin suurentaa sitä jonkin verran, miten tila antaa vain periksi.
Öljypohjassa paluun laippa on lähellä pohjaa eli öljyn pinnan alla. Mahtaako se aiheuttaa onkelmia, eli pitääkö koittaa siirtää se paluu öljyn pinnan yläpuolelle? Onko työmäärää vastaavaa hyötyä?
Entäs mitä letkua siihen väliin kannattaa laittaa? Kestääkö silikoni vai tarviiko laittaa jotain hydrauliikkaletkua tai kudosvahvisteista nitriililetkua?
Onko mitään kokemuksia miten kuumaksi öljy tulee virratessaan ahtimen laakerin läpi? Tuo HY35 ei ole vesijäähdytteinen joten öljy saattaapi tulla aika kuumaksi.
Asiaa ei varmaan helpota sekään että joudun vetämään paluulinjan pakosarjan "läpi" jolloin on vaara että öljy alkaa karstoittumaan putken sisäpintaan. Jotain termoteciä kaiketi kannattaa rullata paluulinjan ympäri ainakin pakosarjan matkalle?
Toinen vaihtoehto on tuoda paluulinja pakosarjan vierestä, mutta tällöin linjan pituus kasvaa ja kulma loivenee, sekään ei taida ihan hyvä asia olla.
Mielipiteitä ja jelppiä kiitos..
Koko viikonlopun siivoilin ja järjestelin tallia sekä suunnittelin taas käyväni projektin kimppuun..heh.. saa nähdä miten äijän taas käy. :)
Yhessä romukasassa tuli mukana melkein uudet Girling 38 takasatulat jotka laitan noiden happamien ja ilmaruuvivikaisten 36:sten sijaan.
Koneen oikean takakumin kannake on tällähetkellä sitruunahapossa uiskentelemassa ja se pitää maalata, sitten saa taas sovitella konetta+laatikkoa paikalleen...toivottavasti sen verran lopullisesti että saa otettua siitä ne perkeleen savutkin :D
1,4 Tsi:ssä on tullut maahantuojalta/tehtaalta käsky vaihtaa juurikin tuo turbon öljyputki joka menee liian läheltä pakosarjaa, aiheuttaen karstoittumista. Uusi putki on lämpösuojattu ja kulkee hieman eri reittiä kaiketi. Tuo karsta kaiketi voi kulkeutua öljysihtiin öljypohjassa ja tehdä sen ettei koneessa öljy kierrä kunnolla. Tsi:ssä on vieläpä jakopää ketjulla ja kiristyy öljynpaineella, joten kun starttailee niin ketju ei ehdi kiristyä tarpeeksi nopeasti. Turbokin lämpeää tietysti enemmän jos öljyn ei pääse ulos nopeasti jos karsta tukkii putken. Tämä tuli vain mieleeni ongelmastasi...
Tuo 1.4Tsi:n putki on öljyn painepuolen putki ja uusi putki on täysin sama putki vanhan kanssa, mutta se suoja vaan päällä. Vanhemmissa 1.8T koneissa (esim. AEB) taas paluuptkia karstoittui tukkoon hajottaen ahtimia. Paluuksi käy periaatteessa mikä vaan letku mikä kestää öljyä ja lämpöä ja kannattaa suojata thermonauhalla. Kunhan ahdin on öljypinnan yläpuolella voi paluu olla suoraan sinne jo olemassa olevaan paikkaan.
Parin ehtoon saldo:
Sorvattu dieselin vauhtipyörä, 4-lapainen sintteri sekä G60:n asetelma paikallaan
Kuva
Myös mk3 TDi:n 02A ASD-laatikko on nyt paikallaan. Koko höskä on nostettu Golfin keulalle sekä jopa pultattu kiinni tällä kertaa.
Vaihdekeppi vaijereineen on paikallaan ja pykälät loksahtelevat kepistä päälle.
1.6 Flairin katista louhin sisuskalut veks sekä rälläköin päätyjä sen verran että 3" putki menee mukavasti läpi ;)
Ärsyttää tuo kattisääntö tän ikäisissä vehkeissä...
Kuva
Downpipe, jousto, "katti" sekä pönttö sovituksessa
Kuva 1, Kuva 2
Kuva alhaalta päin. Vetoakselit pitäisi laittaa vielä kiinni niin näkee mistä hukkaportin putken sekä öljyn paluun mahtuu tuomaan alas.
Kuva
Tässä mallissa ollaan tällä hetkellä. Vanhempi tytär taiteillut kuvia pölyiseen tuulilasiin.
Valaiskaas mun muistiani, mites noi jarruputket piti liitellä pääsylinteriin sekä jarrupaineensäätimeen? Joskus jostain sitä kyselinkin mutta en enää muista mistä :D
Sorvattu dieselin vauhtipyörä, 4-lapainen sintteri sekä G60:n asetelma paikallaan
Kuva
Myös mk3 TDi:n 02A ASD-laatikko on nyt paikallaan. Koko höskä on nostettu Golfin keulalle sekä jopa pultattu kiinni tällä kertaa.
Vaihdekeppi vaijereineen on paikallaan ja pykälät loksahtelevat kepistä päälle.
1.6 Flairin katista louhin sisuskalut veks sekä rälläköin päätyjä sen verran että 3" putki menee mukavasti läpi ;)
Ärsyttää tuo kattisääntö tän ikäisissä vehkeissä...
Kuva
Downpipe, jousto, "katti" sekä pönttö sovituksessa
Kuva 1, Kuva 2
Kuva alhaalta päin. Vetoakselit pitäisi laittaa vielä kiinni niin näkee mistä hukkaportin putken sekä öljyn paluun mahtuu tuomaan alas.
Kuva
Tässä mallissa ollaan tällä hetkellä. Vanhempi tytär taiteillut kuvia pölyiseen tuulilasiin.
Valaiskaas mun muistiani, mites noi jarruputket piti liitellä pääsylinteriin sekä jarrupaineensäätimeen? Joskus jostain sitä kyselinkin mutta en enää muista mistä :D
1-4 vaihteiden välitykset ovat tuossa samat mitä mk3 gti 16v ABF-koneisen laatikossa. Vitonen on aika paljon pidempi ja perävälityskin vähän mutta en muista paljonko.
Savuja ei vielä ole otettu, kaikki sähköt ja bensalinjat on vielä tekemättä. Unohdin sen kudospäällysteisen kumiletkun bensalinjana. Nyt selvittelen erään muoviletkun sopivuutta.
Savuja ei vielä ole otettu, kaikki sähköt ja bensalinjat on vielä tekemättä. Unohdin sen kudospäällysteisen kumiletkun bensalinjana. Nyt selvittelen erään muoviletkun sopivuutta.
Pitäis kai tännekin jotain koittaa kerran vuodessa kirjoitella..
Olen koittanut järkeillä käyttövoimaa bensan ja E85:n välillä ja kaipailenkin vähän jelppiä muutamassa asiassa.
Bensapuolella on reilusti erilaisia inline-pumppuja, mutta mitä löytyy E85:lle jotka kestävät VARMASTI? Esim. Bosch 044:sta olen kuullut sekä että. Kestää ja sitten että ei kestä.
Entäs linjat? Muovia (polyuretaani, nylon), kumi, teflon, kupari ymym..? Mitään suoraa faktaa en ole vielä mistään löytänyt, että mikä kestää varmasti ja mikä ei.
Letkut ja pumput tuovat mukanaan seuraavan ongelman: Liittimet. Puristusliitin vai klemmari? Jos puristusliitin niin alumiini vai sinkitty teräs? E85 kuitenkin liuottaa ja syövyttää sinkittyjä teräsosia joten onko se sitten hyvä? Eloksoitu alumiini taitaa ksetää mutta hinnat pompsahtaa ja onhan ne alumiiniset vähän rimpuloita teräkseen verrattuna. Ja halponkestävässä se hinta pomppaakin jo aivan helvetisti.
Tankki-siirtopumppu-kerääjäsäiliö-painepumppu-suodatin -kompleksissa kun tuppaa noita liitoksia olemaan aika runsaasti.
Lopputulemana pohditaan että tuoko E85:een siirtyminen sen verran lisäkustannuksia/harmaita hiuksia että hintaeron kiinnikurominen vs. bensa kestään niin kauan ettei sillä ole merkitystä.
Nakutukset sun muut tuskin lienevät ongelmia jotka tukisivat olennaisesti E85:ta. Lisäksi bensaa saa joka kylältä. (toisaalta kun tämä romu joskus liikkuu, etanolia saa varmaan joka asemalta :)
faktoja pöytään, mutua on jo omasta takaa liikaakin.
Eiköhän sitä tässä taas ollu, kattellaan taas vuoden päästä...
Olen koittanut järkeillä käyttövoimaa bensan ja E85:n välillä ja kaipailenkin vähän jelppiä muutamassa asiassa.
Bensapuolella on reilusti erilaisia inline-pumppuja, mutta mitä löytyy E85:lle jotka kestävät VARMASTI? Esim. Bosch 044:sta olen kuullut sekä että. Kestää ja sitten että ei kestä.
Entäs linjat? Muovia (polyuretaani, nylon), kumi, teflon, kupari ymym..? Mitään suoraa faktaa en ole vielä mistään löytänyt, että mikä kestää varmasti ja mikä ei.
Letkut ja pumput tuovat mukanaan seuraavan ongelman: Liittimet. Puristusliitin vai klemmari? Jos puristusliitin niin alumiini vai sinkitty teräs? E85 kuitenkin liuottaa ja syövyttää sinkittyjä teräsosia joten onko se sitten hyvä? Eloksoitu alumiini taitaa ksetää mutta hinnat pompsahtaa ja onhan ne alumiiniset vähän rimpuloita teräkseen verrattuna. Ja halponkestävässä se hinta pomppaakin jo aivan helvetisti.
Tankki-siirtopumppu-kerääjäsäiliö-painepumppu-suodatin -kompleksissa kun tuppaa noita liitoksia olemaan aika runsaasti.
Lopputulemana pohditaan että tuoko E85:een siirtyminen sen verran lisäkustannuksia/harmaita hiuksia että hintaeron kiinnikurominen vs. bensa kestään niin kauan ettei sillä ole merkitystä.
Nakutukset sun muut tuskin lienevät ongelmia jotka tukisivat olennaisesti E85:ta. Lisäksi bensaa saa joka kylältä. (toisaalta kun tämä romu joskus liikkuu, etanolia saa varmaan joka asemalta :)
faktoja pöytään, mutua on jo omasta takaa liikaakin.
Eiköhän sitä tässä taas ollu, kattellaan taas vuoden päästä...
Normikuluttajalle on 3 vaihtoehtoa. Dw300 tai sit pienempi Dw200 tai Walbron E85 pumppu.
Itse tuli hommattua Saab forum kimppatilauksesta toi Dw200. Sieltä löytyy kokemuksia yms tosta.
Itse tuli hommattua Saab forum kimppatilauksesta toi Dw200. Sieltä löytyy kokemuksia yms tosta.
Kovin vähän yleensäkään on vielä tietoa tuon 85:n kanssa varmasti toimivista komponenteista. Taitaa vaan olla niin että on viisainta unohtaa viinan kanssa läträäminen toistaiseksi. Jonkun tiedon mukaan ohentaa moottoriöljyäkin verrattain nopeasti, mene ja tiedä...
Tuo MSD riittää kyllä siihen minkä vakio alakerralla uskaltaa ottaa, joten ehkä menen sitten sillä. Bensalinjat toki olisi järkevä tehdä jo valmiiksi E85 sopiviksi. Vaihtelee sitten vain sopivat pumput järjestelmään jos haluaa joskus vaihtaa etanoliin.
Ikonen, nuo DW:t ja Walbro on in-tank pumppuja ja etsin nyt in-line pumppua.
Tuo MSD riittää kyllä siihen minkä vakio alakerralla uskaltaa ottaa, joten ehkä menen sitten sillä. Bensalinjat toki olisi järkevä tehdä jo valmiiksi E85 sopiviksi. Vaihtelee sitten vain sopivat pumput järjestelmään jos haluaa joskus vaihtaa etanoliin.
Ikonen, nuo DW:t ja Walbro on in-tank pumppuja ja etsin nyt in-line pumppua.
Doh....
Noh Edelbrockilta löytyy in-line pumppuja.
80 GPH at 45 psi, -10 AN inlet/outlet for EFI applications 1790
120 GPH at 45 psi, -12 AN inlet/outlet for EFI applications 1794 hintaa vaivaset 499$ ja 799$ xD
Aeromotiven, holleyn yms pumput tuntuu olevan kaikki 1000-2000hp kaasarivehkeisiin.
Noh Edelbrockilta löytyy in-line pumppuja.
80 GPH at 45 psi, -10 AN inlet/outlet for EFI applications 1790
120 GPH at 45 psi, -12 AN inlet/outlet for EFI applications 1794 hintaa vaivaset 499$ ja 799$ xD
Aeromotiven, holleyn yms pumput tuntuu olevan kaikki 1000-2000hp kaasarivehkeisiin.
Moni ihan kaveripiiristäkin viinalla ajelee ja kaikki vaan kehuneet. Itsekin pistän talven aikana pari vehjettä viinalla käymään. Ihan nakun ja pakolämpöjenkin takia. Ei sullakaan varmaan haittaa olisi varsinkaan, jos pakolämmöt tippuu pari sataa astetta, varsinkin kun ahtimen öljylinjat menee niin likeltä pakosarjaa,
Kyllä useampi ajelee tuolla bosch:n 044:lla etanolilla ihan käyttöautoissa enkä ole kuullut, että olis kellään ollut ongelmia. Myös aeromotiven ja fuelap:n pumppuja käyttävät linjassa tosin ne varmaan vähän ylimitoitettuja tähän sun projektiin ja on sitten hintakin vähän eri.
Kannattaa myös muistaa, että viinaa kuluu n.30% enemmän eli bensavermeet/linjat kannattaa mitoittaa sen mukaan. Tosin jengi ylimitoittanut linjoja, koska eivät tajua, että pinta-ala kasvaa pikkasen eri suhteessa, kuin putken paksuus. Varmaan ihan tuollainen 7.5mm riittää sulle meno/paluu http://www.speedimports.fi/index.php?tuotteet&k=4&a=1 , koska vakiona itsellä 6mm joka riittää kyllä bensalla ainakin 500hv saakka ja jos etanolia menee 30% enemmän niin 6.84mm riittää samoille tehoille etanolilla. Etanolin kestävää letkua saa myös motonetistä ja http://www.dunlophiflex.fi/upload/?id=2 ... 3d1faef6d3 (sivu 18 letku kestää)
Itse sinuna varmaan tälläisen ostaisin mielestäni hinta suhde aika kohdillaan http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoain ... 4-pumpulle
Kyllä useampi ajelee tuolla bosch:n 044:lla etanolilla ihan käyttöautoissa enkä ole kuullut, että olis kellään ollut ongelmia. Myös aeromotiven ja fuelap:n pumppuja käyttävät linjassa tosin ne varmaan vähän ylimitoitettuja tähän sun projektiin ja on sitten hintakin vähän eri.
Kannattaa myös muistaa, että viinaa kuluu n.30% enemmän eli bensavermeet/linjat kannattaa mitoittaa sen mukaan. Tosin jengi ylimitoittanut linjoja, koska eivät tajua, että pinta-ala kasvaa pikkasen eri suhteessa, kuin putken paksuus. Varmaan ihan tuollainen 7.5mm riittää sulle meno/paluu http://www.speedimports.fi/index.php?tuotteet&k=4&a=1 , koska vakiona itsellä 6mm joka riittää kyllä bensalla ainakin 500hv saakka ja jos etanolia menee 30% enemmän niin 6.84mm riittää samoille tehoille etanolilla. Etanolin kestävää letkua saa myös motonetistä ja http://www.dunlophiflex.fi/upload/?id=2 ... 3d1faef6d3 (sivu 18 letku kestää)
Itse sinuna varmaan tälläisen ostaisin mielestäni hinta suhde aika kohdillaan http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoain ... 4-pumpulle
8mm linjojen teko on ollut mielessä, joten sen puolesta pitäs riittää. Linjojen materiaalin ajattelin joka tapauksessa rakennella kestämään E85:tä joten sen puolesta on sama millä ajelee ensialkuun.
Tuo 25-30% määrän kasvu on myöskin tiedossa ja se pitääkin aina lisätä pumppujen ja suuttimien tuottoja laskiessa.
Toisinsanoen tuo yksi MSD:n pumppu riittänee nyt ensialkuun (bensalla) ja laitetaan sitten väkevämpää soppakauhaa jos/kun voimaa joskus otetaan lisää.
Tuosta keruusäiliöstä sen verran että ajattelin itse tehdä n. 1-2l vetoisen "swirl pot"-tyyppisen pyöreän pystypöntön jossa letkulähdöt ovat tangentiaalisesti purkin kyljessä. Tällöin saa optimoitua virtauksia mutta ennen kaikkea hillittyä mahdollisten ilmakuplien pääsyn tukille.
Kyllähän tuommoinen, jossa pumppu on astian sisällä, säästää liitoksissa ja vaimentaa pumpun ääniä mutta kabiinin sisäinen melutaso ei nyt ainakaan toistaiseksi ole määräävä tekijä. Katsellaan sitten pidemmän päälle jos alkaa ärksyttämään. Mutta siltikin paras vaihtoehto lienee pyöreä pystykerääjä jossa pumppu sisällä.
Toisaalta kerääjänhän voisi tehdä niin että siinä olisi irroitettava kansilaippa jolloin voisi harkita vaikka sitä DW:n in-tank etanoolipumppua...
Tuo 25-30% määrän kasvu on myöskin tiedossa ja se pitääkin aina lisätä pumppujen ja suuttimien tuottoja laskiessa.
Toisinsanoen tuo yksi MSD:n pumppu riittänee nyt ensialkuun (bensalla) ja laitetaan sitten väkevämpää soppakauhaa jos/kun voimaa joskus otetaan lisää.
Tuosta keruusäiliöstä sen verran että ajattelin itse tehdä n. 1-2l vetoisen "swirl pot"-tyyppisen pyöreän pystypöntön jossa letkulähdöt ovat tangentiaalisesti purkin kyljessä. Tällöin saa optimoitua virtauksia mutta ennen kaikkea hillittyä mahdollisten ilmakuplien pääsyn tukille.
Kyllähän tuommoinen, jossa pumppu on astian sisällä, säästää liitoksissa ja vaimentaa pumpun ääniä mutta kabiinin sisäinen melutaso ei nyt ainakaan toistaiseksi ole määräävä tekijä. Katsellaan sitten pidemmän päälle jos alkaa ärksyttämään. Mutta siltikin paras vaihtoehto lienee pyöreä pystykerääjä jossa pumppu sisällä.
Toisaalta kerääjänhän voisi tehdä niin että siinä olisi irroitettava kansilaippa jolloin voisi harkita vaikka sitä DW:n in-tank etanoolipumppua...
Vedä kovat putket eestä taakse. Eipä älyttämästi 8mm hapokas putki maksa ja taipuu aika halvoillakin putken taivuttimilla. Päihin hitsailee vähän kaulusta, että pysyy letku klemmarilla kiinni. Ja jos rupee hifistelemään, niin saahan niihin vaikka ja mitä poimuteflonia pumppu-putki putki-suutintukki välille. Noin ainakin meinasin ite toteuttaa tulevan alkoholisoitumiseni.
E: siis kestääkö MSD pumppu viinaa? Siis tää malli 2225 malli? Mun mä oon siinä uskossa että ei.
E: siis kestääkö MSD pumppu viinaa? Siis tää malli 2225 malli? Mun mä oon siinä uskossa että ei.
Dona, siinä uskossa minäkin olen että tuo MSD ei viinaa kestä. En kyllä muista faktaakaan asiasta lukeneeni. Tiedä vaikka tuurilla kestäiskin :)
Mutta joo, vaikka ny alottelis bensalla ni se vaihto etanoliin on kuitenkin aika helppoa jos leojonanosa bensasysteemistä rakentaa sitä silmälläpitäen.
Jazin sivuilla luki että turvavaahto ei kestä etanolia, mutta en ajatellut sitä tankkiin jättää vaikka bensallakin ajaisin. Irtoo kuulemma röhnää ja roskaa siitä. Eli sitä suuremmalla syyllä se kerääjä linjaan.
Jemmassa pitäis olla 88,9 hapanta putkea josta suunnittelin liimaavani 200mm korkean pöntön.
Happoiset tai kupariset linjat on käyny mielessä. Onko tietoa miten kupari suhtautuu e85:een?
Mutta joo, vaikka ny alottelis bensalla ni se vaihto etanoliin on kuitenkin aika helppoa jos leojonanosa bensasysteemistä rakentaa sitä silmälläpitäen.
Jazin sivuilla luki että turvavaahto ei kestä etanolia, mutta en ajatellut sitä tankkiin jättää vaikka bensallakin ajaisin. Irtoo kuulemma röhnää ja roskaa siitä. Eli sitä suuremmalla syyllä se kerääjä linjaan.
Jemmassa pitäis olla 88,9 hapanta putkea josta suunnittelin liimaavani 200mm korkean pöntön.
Happoiset tai kupariset linjat on käyny mielessä. Onko tietoa miten kupari suhtautuu e85:een?
Suoraan vaan E85 linjoille, kestää enemmän ahtoja, viileämpi imuilma, alemmat pakokaasujen lämpötilat, korkeampi oktaani luku yms piljuuna syytä. Ja hintakin on halvempi, vaikka sitä menee se huima 30% (ehkä) enemmän.
Jos metanoli ei olisi luvanvarasta tavaraa (myrkyllisyyden takia) niin se ois paras.
Mutta kyllä E85 pieksää 98 yms mennen tullen. Moni arastelee tota viinaa ihan suotta. Esim jenkeissä vm 84 ja uudemmat on pitäny kestää alkoholia.
Jos metanoli ei olisi luvanvarasta tavaraa (myrkyllisyyden takia) niin se ois paras.
Mutta kyllä E85 pieksää 98 yms mennen tullen. Moni arastelee tota viinaa ihan suotta. Esim jenkeissä vm 84 ja uudemmat on pitäny kestää alkoholia.
Tämä projekti on ollut sen verran letkajenkkaa heinäkuusta 2007 että käyttövoima voi loppupelissä olla mitä vain maakaasusta rikastettuun uraaniin.. Joten en ole ehdoton sen bensan kanssa, mieli saattaa vielä muuttua.
Mutta ahtojen kestävyys ja pakolämmöt tuskin tulevat bensalla ongelmaksi tässä ensimmäisessä n.300hp setupissa koska joka paikka ahdinta myöden on mitoitettu reippaasti yläkanttiin. Toisin sanoen moottorista saattaa ihan vahingossa irrota voimaa sen verran että alkuperäiset kanget alkavat morjenstelemaan lohkon kyljestä. Joten mitään viimeisiä tehoja ei nyt lähdetä hakemaan vaan ajatuksena on säädellä "kertalaakista" mukavan pyöreät luvut mittariin ja ajella sitten sillä siihen asti että voimaa tarvitaan lisää, auto menee myyntiin tai lunnaiksi... :)
Mutta ahtojen kestävyys ja pakolämmöt tuskin tulevat bensalla ongelmaksi tässä ensimmäisessä n.300hp setupissa koska joka paikka ahdinta myöden on mitoitettu reippaasti yläkanttiin. Toisin sanoen moottorista saattaa ihan vahingossa irrota voimaa sen verran että alkuperäiset kanget alkavat morjenstelemaan lohkon kyljestä. Joten mitään viimeisiä tehoja ei nyt lähdetä hakemaan vaan ajatuksena on säädellä "kertalaakista" mukavan pyöreät luvut mittariin ja ajella sitten sillä siihen asti että voimaa tarvitaan lisää, auto menee myyntiin tai lunnaiksi... :)
-
- -
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19.12.2006 14:32
Mistää mitään oikeen tiedä, mutta itse otin ja ottaisin edelleen pohjalle kulkeviksi linjoiksi : hst tarkkuusteräsputkea 12*1,0 mm. saa myös 10*1,0mm, on siis mitta putken päältä eli sisä mitat tulee olemaan 10 ja toisessa 8mm. Pystyy pokkailemaan ongelmitta, kupariputkelle tarkoitetuilla taivuttimilla, mutta ei pääse missään vaiheessa reagoimaan toisin kuin kupari, jos linjat kulkisi jossakin alumiinipellin suojissa esim. Hintakaan ei kauheasti kuparista pomppaa. Liittiminä messinkiset helmiliittimet mitkä tarkoitettu kuparille. Toiseen päähän jää aina tällöin valinnan varaa, itsellä moneen paikkaan tuli 3/8 tuumaa sisä kierre. Siitä sitte teflonilla tai halvemmalla polttoaineita kestävällä kumilla eteenpäin ja anl ja muilla liittimillä on helppo lähteä tuosta kierteestä. Noista pumpuista on sitten vissiinkin niin paljon eriäviä mielipiteitä, että mikä kestää ja mikä ei. On ihan sitten ketä uskoo. Futurez:lta väittävät että boshin 044 tehty kahta versiota, ns parempaa tai huonompaa tiedä sitte.
Tee samalla tavalla kuin TeemuM. Eli haponkestävää tarkkuusteräsputkea ja JIC-liitokset, putkenpäät levitetään koneella ja laitetaan tukirengas ja mutteri. Tuohon sitten teflonletkut kaveriksi ja mielellään puristettavilla päillä.
Omaan katiskaan tulee 10mm happosta putkea ja varmaan kutosen JIG liittimet ja teflonletkut.
Omaan katiskaan tulee 10mm happosta putkea ja varmaan kutosen JIG liittimet ja teflonletkut.
Ei JIC-liittimien käyttäminen ole hifistelemistä, maksaa saman verran kuin BSP-liittimet, mutta tiivistys on parempi.
Tuo Teemun polttoainelinjasto vaan nyt on sellainen mistä kannattaa ottaa mallia, no ei ehkä noista kiinalaisista AN-liittimistä ja hyvä että ne on korvattu kunnollisilla puristettavilla liittimillä.
Tuo Teemun polttoainelinjasto vaan nyt on sellainen mistä kannattaa ottaa mallia, no ei ehkä noista kiinalaisista AN-liittimistä ja hyvä että ne on korvattu kunnollisilla puristettavilla liittimillä.
Viimeksi muokannut j_u_k_i, 11.11.2012 9:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä toi E85 on vähän sellai mikä jakaa mielipiteitä onko iloa vai ei. Lisääntyyhän siinä muut kulut. Lähinnä öljynvaihdon tarve. Hyvä esimerkki http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121092. Kaikki viinahan ei pala ja valuu sitä myöden öljyn sekaa ja liuottaa moottorista karstan öljyn sekaan. Näissä olisi mielenkiintoista saada lisätietoa miten käyttäytyy noiden uudelleen rakennettujen koneiden kanssa mitkä on putsattu ja ajettu ainoastaan E85:llä ja vaihdettu öljyt järkevin välein. Luulis että joku lehti tekee jossain vaiheessa 100tkm:n testin E85:llä :) sitä odotellessa...
Perjantaina aloitin kerääjän tekoa. 88.9mm hst-putkesta 200mm korkea pönttö johon päälle 8/10 lähtö ylijuoksulle sekä 6/8mm lähdöt muille linjoille.
Pitää käydä hakemassa vähän lisää bensalinjan komponentteja ja alka sijoittelemaan niitä auton alle että tietää mihin päin purkkia lähdöt hitsaillaan.
Motonetista ostin 200-turbon suodattimen jonka pistän painepumpun jälkeen.
Millainen karkeasuodin kannattais laittaa ennen siirtopumppua?
Pitää käydä hakemassa vähän lisää bensalinjan komponentteja ja alka sijoittelemaan niitä auton alle että tietää mihin päin purkkia lähdöt hitsaillaan.
Motonetista ostin 200-turbon suodattimen jonka pistän painepumpun jälkeen.
Millainen karkeasuodin kannattais laittaa ennen siirtopumppua?
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 24.8.2007 8:18
Joo se E85 on kauheeta myrkkyä ja rikkoo ja sulattaa kyllä paikat kun paikat. Älkää ihmeessä siirtykö sen käyttöön. Mullakin liuotti karstat öljytilasta jotka sitten tukki ja sulatti katalysaattorin. Oon vaan niin persaukinen että pari vuotta on ollut jo pakko ajaa pelkällä viinalla kun diiseli haisee pahalle ja bensaan ei ole varaa. Vajaa 6 litrainen vapari käyttiskin vie sitä ihan perkeleesti, kaupungissa melkein 20L HUI!. Ilmavolkkari meinaa käydä motarilla liian kylmänä ja muuta tuskaa. ihan karseeta siis.
Tankatkaa bensaa, se on hyvää ja terveellistä kukkarolle.
Tankatkaa bensaa, se on hyvää ja terveellistä kukkarolle.
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 24.8.2007 8:18
Kyllä siihen etanoliin liittyy niin paljon kuulopuheita,"faktatietoa" jne etten tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Mulla on 4 autoa ja yksi ruohonleikkuri jotka kulkevat kaikki etanolilla, itse asiassa kulkeneet jo hyvän tovin. Yhtään letkua, pumppua tai mitään muutakaan ei ole hajonnut, syöpynyt tai ylipäätään oireillut millään tavalla.
Suurinpaan osaan laitteista se ei tietenkään sellaisenaan sovi, polttoaineen syöttö vaatii säätöä. Miten sen kukin toteuttaa on jokaisen oma asia.
Mulla on 4 autoa ja yksi ruohonleikkuri jotka kulkevat kaikki etanolilla, itse asiassa kulkeneet jo hyvän tovin. Yhtään letkua, pumppua tai mitään muutakaan ei ole hajonnut, syöpynyt tai ylipäätään oireillut millään tavalla.
Suurinpaan osaan laitteista se ei tietenkään sellaisenaan sovi, polttoaineen syöttö vaatii säätöä. Miten sen kukin toteuttaa on jokaisen oma asia.
No juu, omakohtaista kokemusta kun ei ole niin elelen kuulopuheiden varassa.
Ei vaan huvikseen viitsi testata mitä tapahtuu jos vaikka painepumppu leipoo kovassa vedossa yms.
Oletko semmosta kuullut että etanolista alkaa seistessä saostumaan jotain suodattimiakin tukkivaa mäskiä kun olen sellasestakin lukenut juttuja?
Motonetista ostin pätkät etanolin kestävää letkua jotta saa rakennella tankin päähän tulevat systeemit.
Ei vaan huvikseen viitsi testata mitä tapahtuu jos vaikka painepumppu leipoo kovassa vedossa yms.
Oletko semmosta kuullut että etanolista alkaa seistessä saostumaan jotain suodattimiakin tukkivaa mäskiä kun olen sellasestakin lukenut juttuja?
Motonetista ostin pätkät etanolin kestävää letkua jotta saa rakennella tankin päähän tulevat systeemit.
Vitut...
Ei oikein ole ollut aikaa kunnolla perehtyä aiheeseen..
Kesä on mennyt veneillessä/terassia tehdessä/töissä enimmäkseen... seliseli..
Jospa sitä taas syksyllä/alkutalvesta kykenis jatkamaan. Vähän jopa olis mielenkiintoakin. Vaikka toisaalta niinhän oikeastaan joka syksy on tuntunut olevan - hetken aikaa :)
Ei sitä nyt kuitenkaan kuoppaamassa/myymässä olla vaan ajatuksena kimmeltää takaraivossa vähän väliä.
Ensialkuun kaiketi pelkistettynä versiona sen verran että sais nyt ne saakelin savut edes.ja ehkä pääsis vähän kokeilemaan. Jospa siitä sit tulis vahvempaa intoa jatkaa.
To-do -listalla lähinnä samat jutut kuin viime syksynäkin: bensa-/jarrulinjat, vesikierto sekä sähköt se pääpiirteissään vaatis että sais avaimesta vääntää. Ei tosiaan paljoa, kun vaan sais toimeksi.. :)
Ei oikein ole ollut aikaa kunnolla perehtyä aiheeseen..
Kesä on mennyt veneillessä/terassia tehdessä/töissä enimmäkseen... seliseli..
Jospa sitä taas syksyllä/alkutalvesta kykenis jatkamaan. Vähän jopa olis mielenkiintoakin. Vaikka toisaalta niinhän oikeastaan joka syksy on tuntunut olevan - hetken aikaa :)
Ei sitä nyt kuitenkaan kuoppaamassa/myymässä olla vaan ajatuksena kimmeltää takaraivossa vähän väliä.
Ensialkuun kaiketi pelkistettynä versiona sen verran että sais nyt ne saakelin savut edes.ja ehkä pääsis vähän kokeilemaan. Jospa siitä sit tulis vahvempaa intoa jatkaa.
To-do -listalla lähinnä samat jutut kuin viime syksynäkin: bensa-/jarrulinjat, vesikierto sekä sähköt se pääpiirteissään vaatis että sais avaimesta vääntää. Ei tosiaan paljoa, kun vaan sais toimeksi.. :)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 187
- Liittynyt: 13.3.2014 17:26
Morjens taas kullanmurut... Pientä foorumitaukoa pidellyt.
Sen verran päivitystä, että työnsin golfin viikko sitten noin 5 metriä eteenpäin, siirtelin takaa vähän tavaraa ees taas, sekä tuuppasin golfin takaisin poteroonsa. Joten hyvin hiljaista on sen kanssa... Mielenkiintoakin ehkä olisi, mutta ei sitä vertaa joutoaikaa, että viitsisi oikein lähteä perehtymään.
Mutta siinä se tallissa pölyyntyy.. :D
Korigrillin mitoituksia en just nyt muista, se on kierrellyt ympäri suomea siitä asti kun oman Golfin pudotin siitä alas. :)
Sen verran päivitystä, että työnsin golfin viikko sitten noin 5 metriä eteenpäin, siirtelin takaa vähän tavaraa ees taas, sekä tuuppasin golfin takaisin poteroonsa. Joten hyvin hiljaista on sen kanssa... Mielenkiintoakin ehkä olisi, mutta ei sitä vertaa joutoaikaa, että viitsisi oikein lähteä perehtymään.
Mutta siinä se tallissa pölyyntyy.. :D
Korigrillin mitoituksia en just nyt muista, se on kierrellyt ympäri suomea siitä asti kun oman Golfin pudotin siitä alas. :)
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Päivitystä pukkaa semmosella tahdilla että ihan itseäkin hirvittää.
Auto on roikkunut nosturilla muutaman viikon ja kaikenlaista on taas tehty sitä mukaa kun on kerinnyt.
Jonkinlaista ohutta inspiraation tapaista olis havaittavissa taas. Saa nähä kauanko tätä riemua riittää.
-Jarrut ovat nipussa, nesteet sisässä ja ilmattuna.
-Kytkintä tarvii vielä vähän ilmailla jossain välissä, mutta sekin periaatteessa jo toimii.
-Vetarit saivat maalia sekä uudet nivelet molempiin päihin ja ovat myöskin jo paikallaan.
-Pakoputki olis parin kiinnikkeen viimeistelyä ja lambdan paikkaa vaille valmis.
-Ahtimen öljynpaluulinja ois hefteissä ja odottaa hitsamista juurikaasulla.
-Vesikierrot, huohottimet sekä alipainejutut ovat hämmästelyn alla.
-bensalinja pumppuineen ja suodattimineen tullee lähiaikoina tehtyä kans kuntoon. MSD:n pumpun tilalle ostin Boschin 044:n.
Megasquirtin kerkesin myymään veks ja päätin että mennään Motronicilla, johon tehään custom ohjelma.
AGU:n kaasuläppä sai väistyä orkkiksen sähköläpän tilalta. Sähköinen kaasupoljin tarvii siis myös hankkia.
Iso maffi on myös ostoslistalla.
Kuviakin olis mutta en ole kerinny latailemaan kännystä tietokoneen kautta mihinkään nettiin. Pitänee ryhdistäytyä ja tehä semmonen temppu.
Vai oisko järkevintä tehdä kokonaan uus topikki jossa olis tiivistettynä olennaisimmat lätinät tän rojektin tiimoilta?
Auto on roikkunut nosturilla muutaman viikon ja kaikenlaista on taas tehty sitä mukaa kun on kerinnyt.
Jonkinlaista ohutta inspiraation tapaista olis havaittavissa taas. Saa nähä kauanko tätä riemua riittää.
-Jarrut ovat nipussa, nesteet sisässä ja ilmattuna.
-Kytkintä tarvii vielä vähän ilmailla jossain välissä, mutta sekin periaatteessa jo toimii.
-Vetarit saivat maalia sekä uudet nivelet molempiin päihin ja ovat myöskin jo paikallaan.
-Pakoputki olis parin kiinnikkeen viimeistelyä ja lambdan paikkaa vaille valmis.
-Ahtimen öljynpaluulinja ois hefteissä ja odottaa hitsamista juurikaasulla.
-Vesikierrot, huohottimet sekä alipainejutut ovat hämmästelyn alla.
-bensalinja pumppuineen ja suodattimineen tullee lähiaikoina tehtyä kans kuntoon. MSD:n pumpun tilalle ostin Boschin 044:n.
Megasquirtin kerkesin myymään veks ja päätin että mennään Motronicilla, johon tehään custom ohjelma.
AGU:n kaasuläppä sai väistyä orkkiksen sähköläpän tilalta. Sähköinen kaasupoljin tarvii siis myös hankkia.
Iso maffi on myös ostoslistalla.
Kuviakin olis mutta en ole kerinny latailemaan kännystä tietokoneen kautta mihinkään nettiin. Pitänee ryhdistäytyä ja tehä semmonen temppu.
Vai oisko järkevintä tehdä kokonaan uus topikki jossa olis tiivistettynä olennaisimmat lätinät tän rojektin tiimoilta?
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Jatkahan jorinoita tähän linjaan!
Kohta saadaan projektin 10-vuotisjuhlat pitää.
Kohta saadaan projektin 10-vuotisjuhlat pitää.
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Sebastian: Joo, pikkuhiljaa alkaa kynttilöitä kertymään synttärikakkuun aika paljon.
Jospa 10-v juhlavuoden kunniaksi sais ne prkln savut siitä pikkuhiljaa. :D
Jospa 10-v juhlavuoden kunniaksi sais ne prkln savut siitä pikkuhiljaa. :D
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Tähän vaan jatkoa. Mukava joskus lueskella vaihettain projektista.
Kuulostaa siltä että koitahan pitää inspiraatiota yllä, tuohan on kohta ajettava jo! Oisin voinu antaa äänen megalle, mutta taitaa olla myöhästä :)
Kuulostaa siltä että koitahan pitää inspiraatiota yllä, tuohan on kohta ajettava jo! Oisin voinu antaa äänen megalle, mutta taitaa olla myöhästä :)
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Joo, kyllä sitä siinä pähkäiltiin, että tuleeko mega vai ei. Mut en nyt jaksanu alkaa värkkäämään sen kanssa. Oishan siihen Megaan saanu toki kaikkea jännää bonusfeaturea.
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Janne kuvat saa nykyään tähän foorumillekin sit suoraan, ni ei tarvi laittaa "johonkin nettiin" :) Tuosta kun kirjoitat, niin tekstilaatikon alta vaan Attachments.
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Njoo. Tässä sit muutama uusi kuva.
- Liitteet
-
- 20160913_225325~01.jpg (156.11 KiB) Katsottu 103075 kertaa
-
- Pakoputkiston mallailua
- 20160911_015007~01.jpg (255.06 KiB) Katsottu 103075 kertaa
-
- Vetokepit ja uudet nivelet
- 20160828_170603~01~01.jpg (280.03 KiB) Katsottu 103075 kertaa
-
- Nosturi tuli hankittua pari vuotta sitten
- 20160816_150040~01.jpg (113.81 KiB) Katsottu 103075 kertaa
-
- Keulan osien sovittelua
- 20161001_234037~01.jpg (139.76 KiB) Katsottu 103075 kertaa
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Taas on hiukan edennyt..
- Liitteet
-
- Hukkiksen putki sovituksessa. Kun päät oli hefteissä, niin katkaisin sen ja lisäsin jouston väliin.
En tajua miksi pystykuvat kaatuu ladatessa, mutta olkoon.. - 20161020_214317.jpg (4.51 MiB) Katsottu 102228 kertaa
- Hukkiksen putki sovituksessa. Kun päät oli hefteissä, niin katkaisin sen ja lisäsin jouston väliin.
-
- Hukkiksen putken mallailua
- 20161020_193534.jpg (4.5 MiB) Katsottu 102230 kertaa
-
- 20161126_234717.jpg (4.14 MiB) Katsottu 102232 kertaa
-
- Pakosatsi maalattuna
- 20161126_234704.jpg (4.82 MiB) Katsottu 102232 kertaa
-
- Jarrupaineensäätimen vipu oli sen verran hapan, että mallinsin sen cadilla sekä teetin laserilla muutaman kappaleen haponkestävästä. Näitä on jokunen ylimääräinen jos joku tarvii.
- 20161029_230708.jpg (4.41 MiB) Katsottu 102232 kertaa
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Bensapuoli alkais olla valmiina. Linjat ovat PA12 nylonputkea sekä koottu JIC-liittimillä sekä ruostumattomilla puristusklemmareilla.
Penkkien raudat haki paikkansa. Nyt pääsi testaamaan penkkejä ja vöitä, sekä hakemaan ajoasentoa.
Samassa tuli huomattua, että vaihdekeppi on jotenki liian alhaalla. Siispä hetken mielijohteesta keppihässäkkä irti, sekä vaijereille läpiviennit tulipeltiin.
Mallinsin korokepömpelin solidworksilla, sekä tilasin laserleikattuna tuon korokkeen. Saan sen varmaan ensi viikolla, joten joulun pyhinä pääsee toivottavasti sovittamaan. Kuvassa kepin paikka hakusessa parin irtoraudan varassa.
Pyrin tekemään tuon tornin suht "bolt-on" -tyyppiseksi, joten sillä pitäs olla helppo tehä tuo muutos vaijrrikepille.
Penkkien raudat haki paikkansa. Nyt pääsi testaamaan penkkejä ja vöitä, sekä hakemaan ajoasentoa.
Samassa tuli huomattua, että vaihdekeppi on jotenki liian alhaalla. Siispä hetken mielijohteesta keppihässäkkä irti, sekä vaijereille läpiviennit tulipeltiin.
Mallinsin korokepömpelin solidworksilla, sekä tilasin laserleikattuna tuon korokkeen. Saan sen varmaan ensi viikolla, joten joulun pyhinä pääsee toivottavasti sovittamaan. Kuvassa kepin paikka hakusessa parin irtoraudan varassa.
Pyrin tekemään tuon tornin suht "bolt-on" -tyyppiseksi, joten sillä pitäs olla helppo tehä tuo muutos vaijrrikepille.
- Liitteet
-
- Penkkien tukiraudat ovat 30x30x3mm RHS-putkea. Pitäs kestää.
- 20161202_232506.jpg (4.25 MiB) Katsottu 102217 kertaa
-
- Penkit ja vyöt koesovituksessa.
- 20161203_010131.jpg (4.89 MiB) Katsottu 102217 kertaa
-
- 20161210_160858.jpg (4.69 MiB) Katsottu 102217 kertaa
-
- Bensalinjat alkais olla valmiit.
- 20161210_160921.jpg (4.47 MiB) Katsottu 102217 kertaa
-
- Jarrutehostimelle uusi putki.
- 20161210_220024.jpg (3.86 MiB) Katsottu 102217 kertaa
-
- 20161214_213215~01.jpg (619.51 KiB) Katsottu 102217 kertaa
-
- 20161214_213307~01.jpg (568.53 KiB) Katsottu 102217 kertaa
-
- 20161214_212059.jpg (4.55 MiB) Katsottu 102217 kertaa
-
- 20161213_222553.jpg (3.41 MiB) Katsottu 102217 kertaa
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Nam... Kivan näköistä,saatko myös tuon vaihdekepin korotuspalikan kantattuna? Vaikuttaa haastavalta tehdä. Ainakin näin särmääjän silmin.
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Juu, särmäys ei ole ongelma. Piirsin lopulliseen versioon halkiot joista osat taittuu oikeastaan itsestään kun vääntää vain.
Muuten saa näppärästi kantattua kun vetää katkaisulaikalla taakse uran melkein läpi ja taittaa. Vahvikkeeksi voi laittaa muutaman hitsin.
Muuten saa näppärästi kantattua kun vetää katkaisulaikalla taakse uran melkein läpi ja taittaa. Vahvikkeeksi voi laittaa muutaman hitsin.
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
No sittenhän siinä ei ole mitään ongelmaa. Oletko alusta asti vääntänyt turvakaaret? Mietin vain tuota omaa projektia että nuo ois kivat vaikka ihan tieliikennekäyttöön on tulossa.
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Kaaret ovat Luuppalan tekemät ja niitä ois tarkotus jalostaa vähän pidemmälle.
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Tänään kävin Benecarsilla haalimassa lisää espanjan aarteita. Ibiza FR luovutti tällä kertaa kojelaudan, mittariston, johtosarjat, rattiakselin sekä sähköisen kaasupolkimen..
Toivotaan ettei johtosarjat olis saaneet kauheasti vettä. Ainakin liittimet olivat siistin näköiset.
Toivotaan ettei johtosarjat olis saaneet kauheasti vettä. Ainakin liittimet olivat siistin näköiset.
- Liitteet
-
- Johtosarjat sun muuta ryjää.
- 20161221_200243.jpg (4.57 MiB) Katsottu 101566 kertaa
-
- Pari lautaa, toinen ehjä, toinen protoa varten..
- 20161221_200418.jpg (4.3 MiB) Katsottu 101566 kertaa
-
- Koesovitusta..
- 20161221_211716.jpg (4.66 MiB) Katsottu 101566 kertaa
-
- Elimenluovuttaja
- received_10210200157032187.jpeg (119 KiB) Katsottu 101566 kertaa
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Rattiakselin swappi ei mennyt ihan niinku strömsöössä. Ohjausvaihteeseen tulevan ristinivelen boorit olivat erilaiset Ibizan sekä kakkiksen nivelissä.
Onneksi oli nippu vanhoja nivelakseleita hyllyssä, joten yksi sai uhrautua elimenluovutukseen.
Vasemmalla ylimääräiseksi jäänyt Ibizan nivelpää, oikealla kakkiksen.
2mm poralla porasin stanssatut lukitukset auki.
Sitten vähän koputtelua ja naputtelua ja ristinivel irti.
Neulalaakeriholkit hollille, ristikko sisään ja prässäten paikoilleen.
Lopuksi pistepuikoilla meistasin uudet lukitukset, ettei nivel pääse purkautumaan.
Osat alkavat hakea paikkaansa. Kuvassa näkyy myös uusi vaihdekeppitorni, joka tuntuisi toimivan oikein mallikkaasti. Ehkä teen vielä parannellun version siitä lopulliseen asennukseen..
Onneksi oli nippu vanhoja nivelakseleita hyllyssä, joten yksi sai uhrautua elimenluovutukseen.
Vasemmalla ylimääräiseksi jäänyt Ibizan nivelpää, oikealla kakkiksen.
2mm poralla porasin stanssatut lukitukset auki.
Sitten vähän koputtelua ja naputtelua ja ristinivel irti.
Neulalaakeriholkit hollille, ristikko sisään ja prässäten paikoilleen.
Lopuksi pistepuikoilla meistasin uudet lukitukset, ettei nivel pääse purkautumaan.
Osat alkavat hakea paikkaansa. Kuvassa näkyy myös uusi vaihdekeppitorni, joka tuntuisi toimivan oikein mallikkaasti. Ehkä teen vielä parannellun version siitä lopulliseen asennukseen..
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Myöhästyneet onnittelut projektin 10-vuotispäivänä.
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Mutta sentään tapahtuu jotain :D
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Hiljaa hyvä tulee....
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Tämän hitaammin ei välttämättä edes pysty tekemään! :D
-
- -
- Viestit: 187
- Liittynyt: 13.3.2014 17:26
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Tälläisessa "ikuisuusprojektissa" on se hyvä puoli, että me jotka olemme aloittaneet vastaavanlaisen projektin emme välttämättä paina heti leukaa rintaan, kun tulee ensimmäinen vastoinkäyminen.
Oman projektin kanssa meinannut välillä usko loppua reilun kolmen vuoden aikana, mutta onneksi sullakin hommat on venynyt.
Koitahan saada kikkare valmiiksi!
Oman projektin kanssa meinannut välillä usko loppua reilun kolmen vuoden aikana, mutta onneksi sullakin hommat on venynyt.
Koitahan saada kikkare valmiiksi!
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Lehtilä kirjoitti:Tämän hitaammin ei välttämättä edes pysty tekemään! :D
Sanoisin että pystyy ;)
-
- -
- Viestit: 315
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Niin pystyy[emoji16]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Joko se käy ja kukkuu?
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Kyllähän nyt täytyy myöntää, että neljääntoista vuoteen ei ole kakkis hörähtänyt käyntiin, eikä varmaan seuraavaan neljääntoista vuoteen hörähdä mun toimestani.
Muut asiat vievät ajan ja mielenkiinnon, joten lienee aika myydä kakkis jollekin, jolla olisi inspiraatiota laittaa se kuntoon. Paljosta se ei ole kiinni. Sähköt kun ompelee kuntoon, niin saa kääntää avaimesta ja lähteä ajamaan.. noin niinku karrikoidusti..
Neljä tonnia kaikkine roippeineen, tai sit osina.. Ensisijaisesti yhtenä palana toki.
https://m.nettiauto.com/volkswagen/golf/12365992
Muut asiat vievät ajan ja mielenkiinnon, joten lienee aika myydä kakkis jollekin, jolla olisi inspiraatiota laittaa se kuntoon. Paljosta se ei ole kiinni. Sähköt kun ompelee kuntoon, niin saa kääntää avaimesta ja lähteä ajamaan.. noin niinku karrikoidusti..
Neljä tonnia kaikkine roippeineen, tai sit osina.. Ensisijaisesti yhtenä palana toki.
https://m.nettiauto.com/volkswagen/golf/12365992
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa