ilmastoinnin jälkiasennus Golf 3:seen ??
Valvoja: ffp jäsenet
ilmastoinnin jälkiasennus Golf 3:seen ??
Onko kellään fakta tietoa aiheesta?!
Tarkoitus olisi asentaa Golf VR6:sesta lähtöisin oleva ilmastointi laite CL-mallin golffiin. meneekö toimenpide heittämällä läpi vai tarviiko joitain osia vaihtaa toisiin??
-Tuomas
Tarkoitus olisi asentaa Golf VR6:sesta lähtöisin oleva ilmastointi laite CL-mallin golffiin. meneekö toimenpide heittämällä läpi vai tarviiko joitain osia vaihtaa toisiin??
-Tuomas
Vr6:n kompura tuskin menee 4-pyttyiseen, mutta senhän voi vaihtaa. Kompuran asennus taasen vaatinee uuden laturin tuennan ja ehkä koko laturin. Tulipellistä kabiiniin päin luulisi olevan samat rojut kaikissa malleissa. Vaihtoon taitaa mennä kaikki säädinpakettia ja kennostonympäryksiä myöten. Climatronicista puhumattakaan. ;)
Tää nyt on semmoista mutuilua, kun itsellänikin joskus kävi moinen mielessä. Katsellaan sitten, kun auto seisoo talvet.
Tää nyt on semmoista mutuilua, kun itsellänikin joskus kävi moinen mielessä. Katsellaan sitten, kun auto seisoo talvet.
Itselle on asennettu (en itse siis) alkuperäinen manuaali-ilmastointi jälkikäteen.
Ainakin nämä olen huomannut vaihdetuiksi/asennetuiksi:
-keulalle "jäähdytin"(?), mikäs sen oikee nimi on onkaan
-kompura
-hanskalokeron taakse tuleva puhallinlaitteiston osa minne putket konehuoneesta tulee
-hanskalokeron alle tuleva hylly/lokero
-sähköjä vedetty
Itsellä alkuperäinen säädinpaneli ja säätimet, vaatii yhden vaijerin katkaisun. Näin itse opiskelin kun luulin sen itse vahingossa katkaisseeni.
Ainakin nämä olen huomannut vaihdetuiksi/asennetuiksi:
-keulalle "jäähdytin"(?), mikäs sen oikee nimi on onkaan
-kompura
-hanskalokeron taakse tuleva puhallinlaitteiston osa minne putket konehuoneesta tulee
-hanskalokeron alle tuleva hylly/lokero
-sähköjä vedetty
Itsellä alkuperäinen säädinpaneli ja säätimet, vaatii yhden vaijerin katkaisun. Näin itse opiskelin kun luulin sen itse vahingossa katkaisseeni.
Viime kesänä yhden asensin. Nyt tallilla kahteen autoon rojut valmiina eli kahteen autoon tuo pitäis tänä keväänä vielä väsätä. Kyseessä siis mk3 golffit.
Vaihtoon menevät / erillaiset osat.
mennään nyt sitten keulasta perään päin.
-lukkopelti/ muovi eli jos nyt yhdellä flektillä ni tuplaflektinen malli tilalle.
-isompi jäähdytin kenno
-ilmastoinnin lauhdutin
-jäähdytin puhaltimen ohjainlaite
-ilmastoinnin kompura
-kompuran / laturin asennusjalka
-laturi
-alipaine säiliö kuskin sisälokasuojaan.
-ilmastoinnin johtosarja
-kasa alipaine letkuja
-kampiakselin päässäoleva hihnapyörä, normia voi käyttää mut ilmastoidun on kerta luokkaa jytkympää tekoa.
-vesipumpun hihnapyörä pitää vaihtaa.
tuossa nyt konehuoneen puolelle lisättävät tai vaihdettavat osat.
-sisällä tarvii koelauta kirvoittaa kokonaan samoin koetaulun alla oleva metalli palkki.
Tähän muumuuassa on asennettu rattiputki... jonka jälkeen saat vaihdettua koko sisäpuhallin yksikön. Tosin ennen vaihtoa pitää rintapeltiin sorvata reikä lauhdeveden poistoputkelle / ilmastoinninputkille. Eli kaksi erillistä reikää.
sen jälkeen puhaltimen säätimet kokonaisuudessaan vaihtoon sekä ilmastoinnin napit keskikonsoliin.
Ja niin vallan unohtui että koetaulun puolella riippuen siitä onko autossa hanttarin airbag vai ei vaihtoon menee koetaulun alapuolella oleva hanskalokero tai avohylly. Koska sisäpuhallin yksikkö on sen verran isompi ettei ilmastoimattoman enää mahdu paikallensa
Nyt on ne helpot työt tehty. Sen jälkeen ku uhraat muutaman päivän noille sähköille ni johan saattaa toimia tai sit ei.
Tiedoksi et vr6:sen sähköt ei sitten suoraan sovi pienemmällä koneella olevaan volsuun.
Samoin jos hommaan alat ni kannattaa samalla uusia kuivain tuohon ilmastointi systeemiin sekä uusia sisälämppärin kenno kun sen kuitenkin joutuu puhallin koneiston kanssa vaihtamaan.
Vaihtoon menevät / erillaiset osat.
mennään nyt sitten keulasta perään päin.
-lukkopelti/ muovi eli jos nyt yhdellä flektillä ni tuplaflektinen malli tilalle.
-isompi jäähdytin kenno
-ilmastoinnin lauhdutin
-jäähdytin puhaltimen ohjainlaite
-ilmastoinnin kompura
-kompuran / laturin asennusjalka
-laturi
-alipaine säiliö kuskin sisälokasuojaan.
-ilmastoinnin johtosarja
-kasa alipaine letkuja
-kampiakselin päässäoleva hihnapyörä, normia voi käyttää mut ilmastoidun on kerta luokkaa jytkympää tekoa.
-vesipumpun hihnapyörä pitää vaihtaa.
tuossa nyt konehuoneen puolelle lisättävät tai vaihdettavat osat.
-sisällä tarvii koelauta kirvoittaa kokonaan samoin koetaulun alla oleva metalli palkki.
Tähän muumuuassa on asennettu rattiputki... jonka jälkeen saat vaihdettua koko sisäpuhallin yksikön. Tosin ennen vaihtoa pitää rintapeltiin sorvata reikä lauhdeveden poistoputkelle / ilmastoinninputkille. Eli kaksi erillistä reikää.
sen jälkeen puhaltimen säätimet kokonaisuudessaan vaihtoon sekä ilmastoinnin napit keskikonsoliin.
Ja niin vallan unohtui että koetaulun puolella riippuen siitä onko autossa hanttarin airbag vai ei vaihtoon menee koetaulun alapuolella oleva hanskalokero tai avohylly. Koska sisäpuhallin yksikkö on sen verran isompi ettei ilmastoimattoman enää mahdu paikallensa
Nyt on ne helpot työt tehty. Sen jälkeen ku uhraat muutaman päivän noille sähköille ni johan saattaa toimia tai sit ei.
Tiedoksi et vr6:sen sähköt ei sitten suoraan sovi pienemmällä koneella olevaan volsuun.
Samoin jos hommaan alat ni kannattaa samalla uusia kuivain tuohon ilmastointi systeemiin sekä uusia sisälämppärin kenno kun sen kuitenkin joutuu puhallin koneiston kanssa vaihtamaan.
Opalle kiitokset tarkasta selvityksestä, mutta kylläpä tieto taas lisäs tuskaa. Mutta oikeestaan hyvä tässä vaiheessa tietää ennenkuin on auto pihalla osina eikä mitään saa niputettua. Huh huh mikä homma tuntuis olevan.
Saiskohan tuota mitenkään yksinkertaisemmin touhuttua?
Velipojan Ventoon (1.8 -96) olis tarkotus nääs saada ilmastointi, roippetta on jo jonkinverran -97:sta dieselgolfista peräisin:
-sisäpömpeli (täydellinen kennoineen, moottoreineen)
-lämmönsäätövivut
-kompressori
-lauhdutin
-kuivain paineantureineen
-letkut/putket
-flektinohjausboxi
-joku irtonainen lämpötila-anturi (mistä lie?)
Eli onko pakko saada
-tuplaflektit/lukkomuovi?
-isompi syyläri?
-eikös kompura käy samaan laturin jalkaan?
-mitä alipaineletkuja muka tarviis ja pömpeli sisäloksun sisään? Ei ymmärrä ollenkaan.
Saisko sähköjä mitenkään oikaistua? Jos kompuralle releyttäis painekytkimeltä vaan jonku on/off homman? Ja flekti pyörimään aina kun kompura käy. Eiks se nyt silleen tolleen vois pelata ok, kun ei nyt tarviis hifistellä, kylmänviilee on-off toiminta riittäis.
Nyt kun ei oo tosiaan mitään sähkösarjaa vielä olemassa, eikä oikein tiedä mitä olis edes vailla ja mistä moottorikoodeista/vuosimalleista olevat passais. Tarviisko moottoritilaan ja kojetaulun sisään vielä eri johtoniput vai onko ne samaa?
Saiskohan tuota mitenkään yksinkertaisemmin touhuttua?
Velipojan Ventoon (1.8 -96) olis tarkotus nääs saada ilmastointi, roippetta on jo jonkinverran -97:sta dieselgolfista peräisin:
-sisäpömpeli (täydellinen kennoineen, moottoreineen)
-lämmönsäätövivut
-kompressori
-lauhdutin
-kuivain paineantureineen
-letkut/putket
-flektinohjausboxi
-joku irtonainen lämpötila-anturi (mistä lie?)
Eli onko pakko saada
-tuplaflektit/lukkomuovi?
-isompi syyläri?
-eikös kompura käy samaan laturin jalkaan?
-mitä alipaineletkuja muka tarviis ja pömpeli sisäloksun sisään? Ei ymmärrä ollenkaan.
Saisko sähköjä mitenkään oikaistua? Jos kompuralle releyttäis painekytkimeltä vaan jonku on/off homman? Ja flekti pyörimään aina kun kompura käy. Eiks se nyt silleen tolleen vois pelata ok, kun ei nyt tarviis hifistellä, kylmänviilee on-off toiminta riittäis.
Nyt kun ei oo tosiaan mitään sähkösarjaa vielä olemassa, eikä oikein tiedä mitä olis edes vailla ja mistä moottorikoodeista/vuosimalleista olevat passais. Tarviisko moottoritilaan ja kojetaulun sisään vielä eri johtoniput vai onko ne samaa?
Mites ku omassa golf 3:ssa ei kompuralle tuu jostain syystä virtaa. napista ku laittaa ilmastoinnin päälle nii flektit kyllä alkaa pyöriä. Koitin mitatatakki liittimestä että tuleeko jännitettä eikä tullu mitään. Just käytetty täyttöhuollossa mutta ei oo oman omistuksen aikana koskaan toiminu ilmastointi.
Tuossa jo KZJ90 heittiki samanlaisen idean. Voisko ilmastoinnin napista ottaa vaan herätteen releelle ja vetäis vaikka akulta suoraan releen kautta siihen kompuralle virran. Eikös tuo kompura käy aina täysillä ku tulee virtaa niin pitäis toimia tällasella asennuksella?
Ei muuten mutta nyt on virtapoikki jossain välillä nappi-->kompura ja parituntia purkuhommia tehneenä luovutin kun en löytäny edes mihin se johto menee siitä napilta.
Olis vaan aika helppo tehä tuo releytys.
Tuossa jo KZJ90 heittiki samanlaisen idean. Voisko ilmastoinnin napista ottaa vaan herätteen releelle ja vetäis vaikka akulta suoraan releen kautta siihen kompuralle virran. Eikös tuo kompura käy aina täysillä ku tulee virtaa niin pitäis toimia tällasella asennuksella?
Ei muuten mutta nyt on virtapoikki jossain välillä nappi-->kompura ja parituntia purkuhommia tehneenä luovutin kun en löytäny edes mihin se johto menee siitä napilta.
Olis vaan aika helppo tehä tuo releytys.
Miten ne pystyy testata? löysin apukuskin puolelta auton etukulmasta anturin mikä näyttäisi kuvien perusteella juurikin joltain ilmastoinnin painekytkimeltä.
siihen tuli nelijohtoinen liitin mutta en tiedä mistä johdoista sitä pitäis mitata että onko se toimiva.
Edit: Missähän paikassa muuten tuon ilmastoinnin rele on? selailin jotain saksan/englanninkielisiä sivustoja ja sain niistä semmosen kuvan että ilmastoinnin rele pitäisi olla paikassa numero 1. Itellä ei siinä paikassa ole relettä ollenkaan?
siihen tuli nelijohtoinen liitin mutta en tiedä mistä johdoista sitä pitäis mitata että onko se toimiva.
Edit: Missähän paikassa muuten tuon ilmastoinnin rele on? selailin jotain saksan/englanninkielisiä sivustoja ja sain niistä semmosen kuvan että ilmastoinnin rele pitäisi olla paikassa numero 1. Itellä ei siinä paikassa ole relettä ollenkaan?
jatketaan tarinaa koska nyt viikonlopun verran tapellut ilmastointi numero kakkosen kanssa ja nyt ei mennytkään niiku ekalla kerralla.
tuo tupla flekti sekä isompi jäähdytin on luultavastikkin vain varmistamassa et helteillä riittävä määrä ilmaa läpäisee sekä ilmastoinnin kennon että jäähdyttimen. Eli ei välttis pakollinen mut teoriassa mahdollisuus että auto keittää "helpommin"
tosin en tiedä sopiiko lauhdutin kenno ton vakio jäähyn eteen / kiinnikkeisiin. Sebastianin kertoman mukaan kyllä.
Tosin uus jäähdytin 20 ekeä ja lauhdutin 55 ekee ni itse en todellakaan jaksanut käyttää vanhoja paskoja
laturin kiinnitys jalka on täysin erillainen ilmastoidussa ja ei ilmastoidussa autossa.
Ilmastoimattomassa laturin remmin kiristys tapahtuu laturin alla olevalla jousella kun taas ilmastoidussa on oma kiristin rulla.
alun perinhän jos autossa ei ilmastointia ole pyörii laturi ja vesipumppu moniurahihnan avulla.
ilmastoidussa mukaan tulee ilmastoinnin kompura jolloin vesipumpun hihnapyörä pitää vaihtaa kiilahihnalle sopivaksi ja se pyörii siitä eteenpäin ohjaustehostimen pumpun kanssa.
Alipaine pömpelit tarviit jos haluat että alkuperäinen sisäkierto toimii. koska puhallin kennossa oleva sulkuläppä toimii alipaineella. jos sisäkiertoa ei halua ni mitä sitä sit kytkemään. itse vaan koittanut tehdä asennuksen niinkuin tehtaalla.
Auton etukulmassa hanttarinpuolella on ilmastoinnin kuivain jonka kyljessä painekatkaisija jolle tosiaan tulee nelinapainen liitin.
Omissa kytkiksissä ilmastoinnin rele on riippuvainen auton moottori tyypistä eli toisissa se on toisissa sitä ei ole ollenkaan.
johdoista sen verran että konehuoneen johtosarjasta tarvitaan parit johtoniput auton sisälle, muutoin riittää kun puhaltimen johtosarjan vaihtaa auton sisäjohtosarjasta.
sulaketaululta pari sinistä ja yk vihreä moninapa liitin irti johtoineen ja uudet tilalle. Hiukan voi joutua johtoja irrottelee ja vaihtelee jos on ajonestolaitteella oleva jne.
sekä muutama yksittäinen johto jakotukeista jne.
viikonlopun projektista olis hyviä projekti kuvia mut ehan mä hollaa kuvien uppaamista tänne nettiin :(
tuo tupla flekti sekä isompi jäähdytin on luultavastikkin vain varmistamassa et helteillä riittävä määrä ilmaa läpäisee sekä ilmastoinnin kennon että jäähdyttimen. Eli ei välttis pakollinen mut teoriassa mahdollisuus että auto keittää "helpommin"
tosin en tiedä sopiiko lauhdutin kenno ton vakio jäähyn eteen / kiinnikkeisiin. Sebastianin kertoman mukaan kyllä.
Tosin uus jäähdytin 20 ekeä ja lauhdutin 55 ekee ni itse en todellakaan jaksanut käyttää vanhoja paskoja
laturin kiinnitys jalka on täysin erillainen ilmastoidussa ja ei ilmastoidussa autossa.
Ilmastoimattomassa laturin remmin kiristys tapahtuu laturin alla olevalla jousella kun taas ilmastoidussa on oma kiristin rulla.
alun perinhän jos autossa ei ilmastointia ole pyörii laturi ja vesipumppu moniurahihnan avulla.
ilmastoidussa mukaan tulee ilmastoinnin kompura jolloin vesipumpun hihnapyörä pitää vaihtaa kiilahihnalle sopivaksi ja se pyörii siitä eteenpäin ohjaustehostimen pumpun kanssa.
Alipaine pömpelit tarviit jos haluat että alkuperäinen sisäkierto toimii. koska puhallin kennossa oleva sulkuläppä toimii alipaineella. jos sisäkiertoa ei halua ni mitä sitä sit kytkemään. itse vaan koittanut tehdä asennuksen niinkuin tehtaalla.
Auton etukulmassa hanttarinpuolella on ilmastoinnin kuivain jonka kyljessä painekatkaisija jolle tosiaan tulee nelinapainen liitin.
Omissa kytkiksissä ilmastoinnin rele on riippuvainen auton moottori tyypistä eli toisissa se on toisissa sitä ei ole ollenkaan.
johdoista sen verran että konehuoneen johtosarjasta tarvitaan parit johtoniput auton sisälle, muutoin riittää kun puhaltimen johtosarjan vaihtaa auton sisäjohtosarjasta.
sulaketaululta pari sinistä ja yk vihreä moninapa liitin irti johtoineen ja uudet tilalle. Hiukan voi joutua johtoja irrottelee ja vaihtelee jos on ajonestolaitteella oleva jne.
sekä muutama yksittäinen johto jakotukeista jne.
viikonlopun projektista olis hyviä projekti kuvia mut ehan mä hollaa kuvien uppaamista tänne nettiin :(
Tämmöinenkö siellä pitäs olla ilmastoidussa?
Mites tuon toisen rupellin moottori on? Vai onko siinä joku ohjaus tuosta toisesta?
Mites tuon toisen rupellin moottori on? Vai onko siinä joku ohjaus tuosta toisesta?
ilmastoinnin osat myyntiin
Eipä riittänyt mulla mielenkiinto jälkiasennukseen, joten muutama viesti ylempänä aiemmassa viestissä luetellut roippeet joutaa myydä pois tilaa viemästä. Ks. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=826984#826984
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa