Tässä autossa istuttiin suurinpiirtein kaikki lapsuuden automatkat, eritoten mieleen jäi kerta, jolloin nokipannulla vedätettiin jotain telillistä asuntovaunua ja ylämäet ajettiin kolmosella, kaikki vastaantulijat vilkuttelivat valoja kun lyhyet osoitti mihin sattuu. Yksi reissu meinasi katketa laturin/vesipumpun remmin katkeamiseen mutta tuolloin huoltoasemilta sai vielä varaosia.
Tämä auto antoi kyytiä toista vuosikymmentä, ennenkuin se päästettiin isännän huolimattomuudesta johtuen pahasti ruostumaan. Pohja oli mätä ja kun auto pistettiin kiertoon, vannoin että vielä jonain päivänä on samanlainen purkki saatava.
Tämä auto oli se, jossa oma automieltymys iskostui. Välillä se koki hetkittäisiä mullistuksia, ensin veekasien suuntaan ja sitten lasikuitupommien, mutta jossain vaiheessa taas palautui ennalleen. Kahdeksankymmentä luvulla tehtiin viimeiset AUTOT.
Vaikka passatteja tulikin aina tasaisin väliajoin katseltua erinäisistä paikoista, ei ollut varaa/intoa/rahoittajaa. Olin itseasiassa jo heittäny toivoni, kunnes viime syksynä isäukko bongasi nettiautosta ilmoituksen. Auto oli -85, 1.8 litran koneella, viisilovisella laatikolla ja vielä pre-facelift. Itseäni kun ei uudempi muovikylki raiskattuine takavaloineen lämmitä yhtään. Pakkohan sitä oli lähteä katsomaan. Auto istui kentässä, edessä taisi olla n. kolme kierrosta jousia, takanakin oli varmaan yli puolet lähteny rälläkän käsittelyssä.
Autoa koekäytettiin ja tutkittiin päällisin puolin. Takakontin avatessani tuli tunne että tämähän on aika hyvässä kunnossa. Nostin maton ylös ja minua tervehti alkuperäinen, koskematon Michelinin vararengas ja kirkas maalipinta, tarrakin oli paikallaan ja selvästi luettavissa. Hinnasta päästiin sopuun ja mukaan tuli legendaariset hakkapeliitat ilmeisesti alkuperäisillä vanteilla, sekä pari yksittäistä osaa, mm. kaasari imusarjoineen. Valitettavasti autosta ei ole ostohetkeltä kuvaa, sen verran hurmiossa lähdin autoa katsomaan.
Ensimmäiset kilometrit lähimmälle huoltoasemalle olivat puhdasta hangon keksiä. Puhumattakaan niistä reilusta kolmestakymmenestä muusta jotka seurasivat varsin pompottavan alustan hillitessä kaasujalkaa. Varmaan joka pompulla suupielet nousivat sentillä.
Heti kun isäukko kävi testiajolla, tuli suora kaneetti että jouset vaihtoon. Tämä kävi siten että kolhitusta golffista otettiin vieterit ja takaiskarit hyötykäyttöön. Tällä operaatiolla takapää tippui ja etupää nousi.
Kuva operaation jälkeen, golfista laitettiin myös jonkun aivopierun saattelemana keskilätkät
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Kylki.jpg)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/th_P1010720-25.jpg)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/th_P1010730-25.jpg)
Sen jälkeen hieman pesua ja puskurien käsittelyä
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/th_Etuviisto.jpg)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/th_P1010868-25.jpg)
Asensin myös lisä/sumuvalot, SAW merkkiset sumarit jostain samalta ajalta kuin itse auto. Sain sedältä avaamattomassa paketissaan. Sisälle sovelsin keltaiset xenonit.
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/th_Keula.jpg)
Autoon on vaihdettu kuluvia osia melko läjä, mm. takapyörän laakerit, jakohihna, tulpat, laturin/vesipumpun remmi, takaiskarit (TA-Technix säädettävällä jousilautasella), jouset golf III:sta, tyhjät sumariumpiot (NOS Hellat), kaikki kojelaudan polttimot yms.
Vaihtoon on menossa etupään puslat, etuiskarit (TA-Technix sport), virranjakajan kansi ja pyörijä, ohjauslaakerit ja pyöränlaakerit eteen.
Tulossa myös kirkkaat etu- ja sivuvilkut.
Ruostepaikkoja autossa on, mutta ne on suhteellisen pieniä ja niitä on siellä täällä. Ovien alareunat on yks murheenkryyni. Apparin ovi on pitkäksi venähtäneen korjauksen alla.
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020065.jpg)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020066.jpg)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020063.jpg)
Sisusta on kontista katsottuna tällä mallilla
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020045.jpg)
Ja kuskin ovesta:
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020094.jpg)
Peräkontin maalipinta on kuin uudessa, tosin pölyinen
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020079.jpg)
Tolpat irti etupäästä. Huomaa uudet sumariumpiot (mallia tyhjä)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020051.jpg)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020093.jpg)
Jalkatilan ilmareikä
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020099.jpg)
Takaiskari ylimmässä asennossa
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020087.jpg)
Konetilassa olisi siistimistä
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020072.jpg)
Kylkeä, pahvi oli toimiva tilapäisratkaisu kun piti yksi pikku reissu tehdä :)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020055.jpg)
Tulevien vanteiden (Atiwe 7x15 ET25) sovittelua taakse
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020150-25.jpg)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020153-25.jpg)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020154-25.jpg)
Kokokuvassa koko komeus(ko?)
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020148-25.jpg)
kattotelineistä ei kommentteja, kokeilin paikalleen kun löyty hyllystä lojumasta
Alustan komponentteja, pussissa ALKUPERÄINEN iskari, jämyä tekoa
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020170-25.jpg)
Nuo alkup. iskarit muuten korjattiin lisäämällä uudet öljyt ulos tulleiden tilalle, eikä mitään sanomista :D
Vertailukuvaa. Alkuperäinen golffin jousella ja sportti kaksi kierrosta lyhennetyllä. Puristimet ei vaikuta pituuteen tossa kuvassa, oli vain testi. Neljä senttiä lyheni uudella setupilla. Katotaan miten stanssi noilla asettuu.
![Kuva](http://i270.photobucket.com/albums/jj94/DjAnalog/Passat/Vaiheita/th_P1020174-25.jpg)
Etutolpat puhalsin viikonloppuna ja maaliksi sivelin pensselillä mastonin sileän hammerin mustana. Niistä kuvia kun kerkeää. Myös vanteiden kanssa on väkerretty ja niistä alkaa olla maalit pikkuhiljaa tiessään. Puolien välit mitä ilmeisimmin tulee mustalla, tai sitten ehkäpä joku haluaa ehdottaa jotain kekseliäämpää. Puolat ja keskikuppi tulee kiillotettua niin että ilmettä antavat sorvausurat jää näkyviin.
Tänään lähti satsi varaosaa tilaukseen. Apurungon puslat, tukivarren helat, ohjauslaakerit (jotka saattaa vielä vaihtua audin vahvistettuun marmorituotteeseen), virranjakajan kansi ja pyörijä.
Toivottavasti tämä nyt kelpaa ensi postaukseksi itse autosta.
EDIT: Niin tavoitteita/suunnitelmia voisi vielä nakata:
-Tonttiin maulla ja maalaisjärkeä käyttäen, pitää pystyä myös ajamaan
-Maalipinnan kunnostus/ehostus, tulevaisuudessa uusi pinta
-ooeeämmää jos sitäkään, ei kotkotuksia
-Moottoritila kliinimmäksi, ehkä myöhemmin uudelleenjärjestelyjä
-Mahdollisesti pari humoristista tarraa
-Miedot pronssikalvot (mietinnässä vielä)
Eli ajettava ja katottava laite suunnitteilla.