Atiwe felgenit 32B Passattiin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

Atiwe felgenit 32B Passattiin

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 27.12.2010 7:50

EDIT: Otsikko muutettu kuvaamaan sisältöä paremmin.

Törmäsin tuossa selatessa aika mielenkiintoisiin VW alkuperäisaluvanteisiin 7x15 koossa. ET:täkin olisi sopivasti 25 perinteeksi käyneen 38:n sijasta. Halvalla lähtis sikäli mikäli jos nuo edes suostuu suomeen lähettämään. Joku nuo on käläkälämaalilla maalannu, maailmaa nähneet...

Kuva

VW valmistenumeroksi sanotaan "Typ N 75 25", enpä ainakaan googlen kuvahaulla vastaavia löytänyt. Vanteiden kerrotaan olevan Passat 2.0L 2E 1990 -mallista.

Sinänsähän nämä ei mahottoman ilmeekkäät ole mutta kun VAG -kamaa ja halvalla ja vielä "tarpeeksi" isot niin heräs tosissaan mielenkiinto.

Googlen kuvahaulla löysin lähinnä Fordin tekeleitä, hyvin pitkälti saman näköiset kuin xr2 RS7:at, tosin nämä on 14"
Kuva
Toinen esimerkki Fordin kiekoista, nämä taas 13 tuumaset.

Venttiilin reikä on vähän erilailla sijoitettu. Voisikohan olla sama valmistaja?
Viimeksi muokannut ElektrikMekanik, 8.4.2011 0:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.12.2010 8:10

Väittäisin että nuo ei ole OEM vanteet. Ainakaan Etka ei tunnista -90 Passattiin tuollaista alkuperäistä vannetta, ja ET-lukukin vähän kertoo ettei olisi minkään tuon ikäisen Volkkarin orkkis vanne.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.12.2010 8:59

Piti ihan kaivella vanhoja arkistojani. Minusta nuo näyttää ihan RH:n vanteilta. Ainakin koko ja ET-lukema täsmää.
Käsittääkseni nuo ovat varsin laadukasta tekoa, joten kyllä noista kiillottamalla ihan kelpo vanteet autoon saa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 27.12.2010 14:12

No katos. Kiitoksia tiedosta! Tuollahan tuo paistaa "TYP N 75 25" linkkaamissasi vanteissa joten ei OEM:ää. Kasarivanteet kuitenkin, eli oikealta aikakaudelta.

Mutta tuskin ihan sieltä yleisimmästä päästä kuitenkaan...?

Ei viel niin kummosta visiota että miltä nuo alla näyttäis, pikaisesti kokeilin shopata alle nuo mut siitä nyt ei niin selvää ottanu.

Atiwehan luki noissa kansissa... kasipuolainen versio:
Kuva

EDIT: 60€ postit. En tiiä onko nuo sikakalliit, mutta lähtee sarja tulemaan. Myyjällä kuitenkin 99,7% positiivista palautetta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.12.2010 7:27

60€ on ihan normitaksa neljän vanteen rahdeille.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 28.12.2010 9:41

Mitä tuossa piirtelin ja mittailin ja laskeskelin (ja mikäli olen käsitteet sisäistäny ja piirustukset meni vähänkään suhteessa) niin vanne tulee n. 38mm ulommas mitä vakio ET:llä olevat 5 1/2" pellit. Tällä hetkellä kaaren ulkoreunasta peltivanteen huuleen on n. 50mm.

Alle ois tarkotus katella näillä näkymin ehkä 165/50 kumia

Kuva

Tuossa esimerkki 7x15 vanteella.

Tarkoitus kuitenkin pitää vierintävastus pienenä. Huomasi ihan selvän eron rullaavuudessa kun vaihdoin 165 nokialaisten tilalle yoko/michelin satsin 175 leveydessä, tosin olihan ne matalemmatki.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.12.2010 10:09

Jos verrataan 7" ET25 vannetta 5,5" ET38 vanteeseen, niin 7" vanne tulee 32,05mm ulospäin verrattuna 5,5":een.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.12.2010 11:29


MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 28.12.2010 11:34

Tossa on 7" et28 vanne 32b alla malliksi. et 25 sopii hyvin.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 28.12.2010 13:34

Laskuri väittää 42mm... Noh, nätisti tulee istumaan joka tapauksessa.

Hieman OT: Etupään madallus on vielä mietinnässä. Jos budjetilla lähtis niin ekaksi varmaan katkaistut Venton vieterit, en tiiä kannattaako noita esim. TA Technixin iskareita haalia, takana on nyt sellaset klipsillä säädettävät + Golf 3:sen jouset, saa ainaki tonttiin niiden avulla.

EDIT: MJF, oon muuten saattanu kyseisen pelin nähdäkin joskus. En mene vannomaan mutta ainakin coolerin olen joskus tuommosen keulan alta bongannut (piti kyylätä loputki kuvat). Mieleen jäi myös pääkallomalliset lukkojen nupit. Tapahtui Saaren Pekan pihalla joskus vuosia sitten, ja käyttövoima kävi myös äänistä selväksi.

EDIT2: Ehkä liian radikaaliksi menee tuo 165...
Kuva
"165/50 15 Bridgestone Potenza on my 7x15 OZ Turbo"

EDIT3: Piru, viittikö sitä noin matalaprofiilisia edes laittaa.. mitä tuossa
tällä laskeskelin niin 175/60 ois lähimpänä entisiä (165/80R13)

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 29.12.2010 16:46

MJF, minkäs kokoset nuo nyt sit oli? Näyttäis isommilta ku 15"

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 29.12.2010 18:22

195/50/15

Pääkallonupit oli joo :) Tais olla 2004 kun vitosdiisseli löysi paikkansa tuolta keulalta. Nuo oli 205/50/16, pikkasen liika isot mun. Raapi jo takakaariin kiinni noin melkeen vakiokorkusenakin.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 30.12.2010 18:16

Juu taitaapi ulkonäönkin osalta olla nuo 15" sopivimmat.

Tänään tuli todettua talvinakeilla että välitykset on kyl aika aavikkomallia tossa passatissa, melkeen joka risteyksessä joutuu hakemaan ykkösellä vauhtia kun kakkonen on niin armottoman pitkä. Nakit siis kokoa 175/70R13.

Vakiokoko muistaakseni 165/80R13, sellaiset oli alla ostettaessa. Kesällähän nuo oli ihan jees, mutta vaihdoin heiton takia golfin pellit 175/70 kumeilla niin huomasi heti rullaavuuden huonontuneen. Ja kyllähän se käytöskin muuttui. Lähinnä on tympässy tuo pitkä kakkonen kun ei oikeen "kaupunki" ajossa ole ideaalinen.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Tuolla tullu laskeskeltua että miten kävis erinäisillä profiileilla...
175/60 ei tuon mukaan antais paljo mitään eroa, tosin venytyshän madaltaa jonkin verran?
55 profiililla kai näyttäis vähän paremmalta..
165/60 vois olla kans, mutta meneekö liian kaposeksi... Mitään überstretchiä tuskin haen.

Nurkissa on yhdet 6,5x15 ET38 TSW:n viispuolaiset, samanlaiset oon bongannu CRC:n vanteenpuhdistusainepullosta. Nuo jää hävyttömän kauas kaarien sisään. Ja kumeja ei vanteille ole kuin yhdessä, sekin ilman vannesuojaa koossa 195/50. Lisäksi suoruudesta ei ole tietoa koska noista puuttuu keskiösovitteet ja entisessä 35i:ssä nuo anto siitä syystä vähän millasta kyytiä millonki.

EDITTIÄ: Viittaisi tämä uusin löydöskin siihen että näitä on jossain vaiheessa Passatteihin asennettu... Nimittäin http://www.wheel-whores.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=11&start=180 kuudes postaus, kuvan nimi "passatWheels008.jpg"

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 5.1.2011 15:43

Vanteet tuotiin tänään kotiovelle. Eivät Saksan päästä pitäneet mitään meteliä että maksutoimitus ois vastaanotettu ja tavara lähtenyt liikenteeseen. No, eipä siinä. Pitihän sitä heti tarkistaa tavaran laatu.

Paketointi oli toteutettu vanteiden hintaan nähden juuri oikealla tavalla, eli pelkät paloista teipillä kasatut pahvilaatikot ja pahvin palat vanteiden välissä. Kahdessa laatikossa tulivat. Ensimmäinen tutustuminen vaikutti varsin positiiviselta. Mutta tarkemmassa syynissä huomasin että yhdessä vanteessa oli kaksi painaumaa ulkokehällä.

Ensin pikkuvikaa:
1 - 2 - 3 - 4

Ja isompaa:
1 - 2 - 3 - 4 - 5

Jotta notta suoristusta kaipailis. Pitääköhän sitä lähteä ihan asialinjalle vai hoituisikohan moiset klommot ihan kumivasaralla (+lämmittämällä)? Vähän näyttäis siltä ettei noita suoristusta harjottavia tahoja ihan tässä Pyhäjokilaakson seudulla ole? Tai sanotaan että Kokkola-Nivala-Oulu akselilla... Yhden vanteen postittaminen kuitenkin on jo sen verran suuri summa ettei oikeen nappaa. Ja mitä oon lueskellu niin toimitusajat suoristusfirmoissa yleensä venyy aika pitkiksi.

Suoristamisen jälkeen pitää tietenkin vetää tosta "huulesta" jonkun verran pois että saa sileän pinnan.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 6.1.2011 16:02

Vähän maalin poistamista tuli harjoiteltua tänään. Yhtä vannetta vasta hieroin. Helposti irtosi tuo jälkikäteen tehty maalaus. Tarkempi syynäys paljasti että nuo on maalattu jollain helmiäismustalla.

Purkki esiin

Mömmöä pintaan

Vähän rapsuteltu

Lähtee se jotenkuten ja salama ylivalottaa aina (prkl panasonicci)

Vähän jo näkyy oikeaa pintaa

Lakka oli aika tiukassa mutta kyllä se siitä pehmeni, puutikuilla rappasin. En missään nimessä halua tuota sorvausjälkeä pois, se tuo sopivasti ilmettä.

Kyllä se siitä

Tähän jäätiin, taas salamakuva. Feikisti kiiltoa salamalla.

Kävi mielessä että laittaisi projektipuolelle juttua näistä mut menkööt nyt täällä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2011 16:10

älä mee oikomaan kumimoskalla tuosta vaan aluvanteita. murtuu helpommin jos ei tiiä mitä tekee. otappa yhteyttä lapinkumille rovaniemellä tai keminmaahan ja kysäse oikaisua. ainaskin toimitusajat olla ennen parin päivän luokkaa

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 6.1.2011 17:46

Etsiskelin googlella ja Kokkolasta löyty Konepaja Ågren. Pistin kyselyä maililla. Ja kävipä ilmi että Autiollakin on suoristusmasiina Ylivieskassa... Bimmerifoorumilta luin että on ollut huonoja kokemuksia tuosta Ågrenista. Autiolla tuo suoristuskone ei taas ole ollut kuin vuodesta 2008... Että parin vuoden kokemuksella kai sitten.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2011 18:03

tuo kellä lapinkumi suoristaa on tehny 20vuotta hommia ja tulee oikeasti suoria vanteita ja hintakaan ei ollu ku muutaman kympin per vanne. riippuu vanteen kunnosta tosin

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 7.1.2011 14:09

Kävin nyt viemässä tonne Autiolle, ottavat karvan yli 40 euroo per vanne. Ei ollu tinkivaraa yhtään. Ens viikolla selviää miten kävi.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 14.1.2011 21:19

Tiistaille lupasivat vanteen. Niinhän siinä sitten kävi että joku oli nakannut sen päälle läjän tiivisteitä ja niinpä vanne oli hautunut pahvilaatikkoineen niin syvälle ettei sitä kukaan ollut sieltä huomannut.

Meinasi vähän nakertaa kun hirveällä kiireellä lähdin hakemaan ja sitten välillä kun soittelin niin kävikin tällainen asia ilmi. Sitten kun aloin vaatimaan alennusta, myyjä alkoi selittää että voi olla vanne navasta (tai mitä sanaa siinä käyttikään) asti kiero kun on viime viikon aikana ollut useampikin sellainen ettei välttämättä edes suoristaminen onnistu. Mahtavaa palvelua.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 19.1.2011 15:14

Homma eteni. Eilen olivat vanteen suoristanu ja vähän reunasta sorvanneet. Kädet ristissä ettei etupuolen "boorit" ole sileenä.

OT: Pitää varmaan laitella kalustopuolelle jossain vaiheessa autosta enemmän mainintaa. NPS:n puolella on kirjotusta useampi seinällinen mutta anti on jäänyt heikohkoksi kuvamatskun puutteessa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 121 vierailijaa