G2 lämmityslaitteen kennon vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
G2 lämmityslaitteen kennon vaihto
Pitäisi viikonloppuna askarrella kennon vaihto.
Korjausmanuaali sanoo että kojelauta poistettava ennen kun pääsee kennoon käsiksi. Pitääkö se nostaa pois autosta vai riittääkö että sitä jotenkin raottaa kiinnitykset löysällä?
Eli onko tuossa oikotietä onneen vai pitääkö se tehdä just niinkuin manuaali sanoo?
Korjausmanuaali sanoo että kojelauta poistettava ennen kun pääsee kennoon käsiksi. Pitääkö se nostaa pois autosta vai riittääkö että sitä jotenkin raottaa kiinnitykset löysällä?
Eli onko tuossa oikotietä onneen vai pitääkö se tehdä just niinkuin manuaali sanoo?
itse vaihdoin aikanaan kojelauta paikoillaan,en siis koskenut yhteenkään kojelaudan kiinnikkeeseen. Eli oikotie onneen on,mutta kannattaako se.
kaikki purkaa keskikonsolia myöten apurinpuolelta pois,kolme mutteria auki konehuoneen puolelta(ja letkut toki myös) että pömpeli tulee kokonaan pöydälle sieltä ja vaihtaa siinä.
Ensikertalaisenakin meni vain muutama tunti siinä.(parkkipaikalla kaatosateessa,kivaa on harrastaminen)
Tosin nykyään kun tietää kuinka helppo se kojelauta on poistaa,en enää rassaisi hermojani sitä kiinnipitämällä. =D
kaikki purkaa keskikonsolia myöten apurinpuolelta pois,kolme mutteria auki konehuoneen puolelta(ja letkut toki myös) että pömpeli tulee kokonaan pöydälle sieltä ja vaihtaa siinä.
Ensikertalaisenakin meni vain muutama tunti siinä.(parkkipaikalla kaatosateessa,kivaa on harrastaminen)
Tosin nykyään kun tietää kuinka helppo se kojelauta on poistaa,en enää rassaisi hermojani sitä kiinnipitämällä. =D
Kojetaulu paikoillaan vaihdettu jokunen vuosi sitten kesällä. Keskikonsolia ja hansikaslokeroa myöten kaikki pois, niin kyllä se sieltä lähti. Ilmakanavien sovittelu otti oman aikansa takaisin laitettaessa, ja samalla tuli pestyä sitten lattiamatot. Suosittelen lämpimästi myöd nostamaan apukuskin penkin pois edestä. Eristeiden pesu on kivaa puuhaa, jos jäähdytinnesteet on tullut jalkatilaan :D
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sanotaanko nyt vaikka näin että kyllä teillä on optimistinen asenne tuohon hommaan.
Nelisen tuntia meni ekakertalaiselta että oli kojetaulu ja kenno irti. Eniten meni niiden kiinnikkeiden ettimiseen kun ei toi manuaali kovin hyvin niitä esittäny.
Ens kerrallahan toi menee todella paljon nopeammin, mutta toivottavasti sitä kertaa ei ihan heti tule.
En tiedä kumpi on vittumaisempi homma; vaihteiston irrotus kun siinä piti moottori irrottaa ja siirtää sivuun, vai tämä.
Nelisen tuntia meni ekakertalaiselta että oli kojetaulu ja kenno irti. Eniten meni niiden kiinnikkeiden ettimiseen kun ei toi manuaali kovin hyvin niitä esittäny.
Ens kerrallahan toi menee todella paljon nopeammin, mutta toivottavasti sitä kertaa ei ihan heti tule.
En tiedä kumpi on vittumaisempi homma; vaihteiston irrotus kun siinä piti moottori irrottaa ja siirtää sivuun, vai tämä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pitääpä huvikseen tutkia että miten se ens kerralla 20 vuoden päästä sitten menee ilman kojalaudan irrotusta.
Ehdotuksia maton pesuun? Apukuskin jalkatilassa matto litimärkä. Pohjasta tulppa auki ja saavista vettä maton päälle? Kaikkihan näillä keleillä kuivuu, ettei se varmaankaan muodostuisi ongelmaksi. Nostaa vaan ilmavasti että ilma kiertää.
Mitäköhän glykoli tekee matolle jos sen antaa kuivua vaan?
Ehdotuksia maton pesuun? Apukuskin jalkatilassa matto litimärkä. Pohjasta tulppa auki ja saavista vettä maton päälle? Kaikkihan näillä keleillä kuivuu, ettei se varmaankaan muodostuisi ongelmaksi. Nostaa vaan ilmavasti että ilma kiertää.
Mitäköhän glykoli tekee matolle jos sen antaa kuivua vaan?
^ei se kuivu, jää vaan tahmeeksi ja kylmäksi. Ota suosiolla etumatto kokonaan irti ja pese jossain "pasuhuoneen lattialla".
Useaan kertaan piti ainakin omaa huuhtoa, ennenkuin glykolit oli siitä poissa, astetta v-mäisempi oli pestä maton alla olevat eristeet, ne kun märkinä meinaa hajota käsiin ja painua kasaan. Samalla tulee sitten pestyä auto pohjaa myöten, ja kuten aikoinaan naapurille sanoin: eikös teilläkin matot pestä, ainakin kerran vuodessa, niin miksei autossakin sitten? :D
Etupenkkien alta etu- ja takamatot erkanee, edestä vaan jalkatilan päältä prikkasokat irti, konsolin alta matto veks, samoin kynnyksien alta, penkit lähtee sokkakiinnityksellä samoin. Suosittelen mattopesua lämpimästi kun on kesäkin vielä.
Useaan kertaan piti ainakin omaa huuhtoa, ennenkuin glykolit oli siitä poissa, astetta v-mäisempi oli pestä maton alla olevat eristeet, ne kun märkinä meinaa hajota käsiin ja painua kasaan. Samalla tulee sitten pestyä auto pohjaa myöten, ja kuten aikoinaan naapurille sanoin: eikös teilläkin matot pestä, ainakin kerran vuodessa, niin miksei autossakin sitten? :D
Etupenkkien alta etu- ja takamatot erkanee, edestä vaan jalkatilan päältä prikkasokat irti, konsolin alta matto veks, samoin kynnyksien alta, penkit lähtee sokkakiinnityksellä samoin. Suosittelen mattopesua lämpimästi kun on kesäkin vielä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onneksi ne on edellisen korjaustoimenpiteen jäljiltä ollut tallissa jo hyvän aikaa :)astetta v-mäisempi oli pestä maton alla olevat eristeet
Eli se pelkkä musta kokolattiamatto pitäisi saada pestyä "kardaanitunnelin" oikealta puolelta. Näköjään eestä ja takaa.
Aattelin vaan että mitäköhän karseeta tapahtuis jos laittaisin auton sopivasti kallelleen ja kaataisin fairyvettä ämpärillisen maton päälle? Siis niin että se vesi lorisisi aukosta ulos. Ja pelkkää vettä huuhteluun kans.
^ vaikea sanoa paljonko sulla sinne on glykolia menny, mutta en ite kyllä lähtis kikkaileen, sen varran nätti käyttää koko matto irti, pestä ja kuivata.
Taisi itsellä tulla ainakin puolisentuntia huuhdottua mattoja ja vajaa kymmenen kertaa, ennekuin huuhteluvesi muuttui sameasta mustanvihreästä kirkkaaksi.
Multa siis lähti kennosta pääty irti kerta laakista keskellä liikenneympyrää ja nilkoille tuli nesteet.
- Sitten vaan konehuoneen puolelta sisäkennon ohitus letkulla (onneksi on Eberi niin tykötarpeet löytyi konehuoneesta), ja eikun vettä lisää Makuunista limonaadipulloilla ja kotiin häntä koipien välissä :D
Taisi itsellä tulla ainakin puolisentuntia huuhdottua mattoja ja vajaa kymmenen kertaa, ennekuin huuhteluvesi muuttui sameasta mustanvihreästä kirkkaaksi.
Multa siis lähti kennosta pääty irti kerta laakista keskellä liikenneympyrää ja nilkoille tuli nesteet.
- Sitten vaan konehuoneen puolelta sisäkennon ohitus letkulla (onneksi on Eberi niin tykötarpeet löytyi konehuoneesta), ja eikun vettä lisää Makuunista limonaadipulloilla ja kotiin häntä koipien välissä :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^ Itseasiassa ei, yllätys vaan oli suuri, sillä tuulilasi meni hetkessä umpi huuruun, reaktiomaisesti tuli käännettyä puhallin täysille (ei toivottua vaikutusta) ja sitten ikkunat alas ja kengät ylös lattiasta :D Siinä vaiheessa oli jo suu makeana, eli: "totuus iski makeana suuhun" :D
Ei sitä edes ehtinyt tajuta miksi vasen nilkka ja kengät kastui; kun istuskelin vänkärin penkillä ja rouva oli puikoissa; sitä vaan oli epätietoisen tyrmistynyt tilanteesta :D
Ei sitä edes ehtinyt tajuta miksi vasen nilkka ja kengät kastui; kun istuskelin vänkärin penkillä ja rouva oli puikoissa; sitä vaan oli epätietoisen tyrmistynyt tilanteesta :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu, eli ei se kennoa ympäröivä kotelo räjähdä nilkoille, vaan kennon rikkoontuessa jäähdytinneste purkautuu suurimmaksi osaksi tuohon ilmakanavaan mikä menee sisäpuhaltimelle,(sijaitsee siellä vänkärinpuolella ). Siitä se vesihöyry sitten levähtää hetkessä laseille :D
Suurimmat nesteet tuli siis pulppuamalla nilkoille vänkärin jalkatilan ilmasuulakkeen suunnalta, loput kanavaan päätyneet nesteet puolestaan tippasi ulos sitten hiljalleen. (Painehan tippuu kuin lehmän häntä kennon korkatessa ja tuotto on vesipumpun tuotto ja nesteen välivarastona toimii tuo ilmakanava, mikä ei kuitenkaan ole vesitiivis.) :D
Purkaessa puhallinta ympäröivä harmaa solumuovi oli edelleen glykolissa, samoin kanavien läppien solumuovitiivisteet oli nesteen kyllästäminä :D Tulipa vaijerit ja mekanismit puhdistettua ja rasvattua samalla perusteellisesti.
Sitäpaitsi mattopesu antoi autoon raikkaan tuoksun pitkäksi aikaa makean glykolinkatkun sijaan :D
e: ja tosiaan nilkka säästyi palovaurioilta vaikka kone oli 20-30km moottoritieajelun ja muutaman liikennevaloristeyksen jälkeen varmasti käyntilämpöinen nesteiltään.
Suurimmat nesteet tuli siis pulppuamalla nilkoille vänkärin jalkatilan ilmasuulakkeen suunnalta, loput kanavaan päätyneet nesteet puolestaan tippasi ulos sitten hiljalleen. (Painehan tippuu kuin lehmän häntä kennon korkatessa ja tuotto on vesipumpun tuotto ja nesteen välivarastona toimii tuo ilmakanava, mikä ei kuitenkaan ole vesitiivis.) :D
Purkaessa puhallinta ympäröivä harmaa solumuovi oli edelleen glykolissa, samoin kanavien läppien solumuovitiivisteet oli nesteen kyllästäminä :D Tulipa vaijerit ja mekanismit puhdistettua ja rasvattua samalla perusteellisesti.
Sitäpaitsi mattopesu antoi autoon raikkaan tuoksun pitkäksi aikaa makean glykolinkatkun sijaan :D
e: ja tosiaan nilkka säästyi palovaurioilta vaikka kone oli 20-30km moottoritieajelun ja muutaman liikennevaloristeyksen jälkeen varmasti käyntilämpöinen nesteiltään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Maton pesu tuntui menevän helposti siten että Pinelineä maton päälle, matto nostetaan vähän irti, puutarhasuuttimella vettä päälle ja alta märkäimurilla vedet pois.
Muuten meni hyvin, mutta toi imuri luulee olevansa hetikohta täynnä kun tollasta vaahtoavaa tavaraa imee. Sit kun vaahtoaminen vähenee niin imppakin jaksaa heti paljon pidempään. Ja saihan tuota vettä aika paljon laskea ennen kuin vaahtoaminen lakkasi. Nyt tosin on apukuskin matto sen näköinen ettei viitsisi kengillä astua päälle :)
Muuten meni hyvin, mutta toi imuri luulee olevansa hetikohta täynnä kun tollasta vaahtoavaa tavaraa imee. Sit kun vaahtoaminen vähenee niin imppakin jaksaa heti paljon pidempään. Ja saihan tuota vettä aika paljon laskea ennen kuin vaahtoaminen lakkasi. Nyt tosin on apukuskin matto sen näköinen ettei viitsisi kengillä astua päälle :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niin ja lähtihän sieltä etujalkatiloista kaikki koriin liimatut bitumit sitten pois. Osa lähti kynnellä rapsuttamalla ja kun kynsi ei jaksanut niin apuun haettiin äipän pyöreäkärkinen pullaveitsi. Sitkeimmät siten lähti veitsen ja kuumailmapuhaltimen kanssa.
Sen jälkeen Pinelineä epämääräisessä suhteessa, letkusta vettä perään ja impaamaan liuosta lammikosta. Hyvä tuntui tulevan kun sormella harmaata pintaa vetäen kuului sellainen "narisevan puhdas" ääni. Uusi motonetin n. 5 mm bitumimattokin lämmettyään otti siihen kiinni kun tauti. Sitä tässä on levitelty, mutta kun tuo raudan yhtyminen happeen välillä tuo ikäviä sattumia matkaan...
Sen jälkeen Pinelineä epämääräisessä suhteessa, letkusta vettä perään ja impaamaan liuosta lammikosta. Hyvä tuntui tulevan kun sormella harmaata pintaa vetäen kuului sellainen "narisevan puhdas" ääni. Uusi motonetin n. 5 mm bitumimattokin lämmettyään otti siihen kiinni kun tauti. Sitä tässä on levitelty, mutta kun tuo raudan yhtyminen happeen välillä tuo ikäviä sattumia matkaan...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa