G2 pohjan ruostevaurion korjaus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

G2 pohjan ruostevaurion korjaus

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2009 1:12

Tänään sitten kävi mukavasti kun talvirenkaita piti ruuvata alle.

Edessä hallinosturin nostokohdasta (se viiden sentin halkaisijaltaan oleva kohouma) kuului pamaus ja märässä maassa auton alle kuikuiltaessa näkyi n. kämmenen kokoinen pala joka oli osittain revennyt irti.

Sormellakin rapsutettaessa näkyi että ruostesuojaus pettänyt ja lopputulos olikin sitten vaan ajan kysymys. Toisaalta johan se 20 vuotta vanhassa autossa on jokseenkin normaalia että tälläinen tapahtuu, varsinkin kun siitä nostettaessa on vähän yli puolet auton painosta päällä. Joten eipä siinä mitään. Olis vaan saanu tapahtua kesällä, vittu.

Mutta mites tuon korjaus sitten saadaan kestämään toiset 20 vuotta?

Aloitan koneteräsharjalla revennyttä saumaa puhdistaen. Sitten mahdollisesti väännän irti sen revenneen kappaleen jos se helposti irtoaa. Toisena vaihtoehtona vääntelen sen takaisin paikalleen. Tässä ei kai mitään "voi tehdä väärin"?

Jos ja kun revennyt sauma ei oo kohdallaan tai siitä on lähtenyt peltiä pois niin täytelankaisella MIGillä pitäisi saada uutta tilalle. Saumoista puhdistan koneteräsharjalla kuona-aineet pois ennen muita toimenpiteitä. Mahdollisesti hitusen tasoitan saumaa lamellilaikalla.

Onko hitsauslanka tai korjauspelti kuinka suuressa roolissa? Jotain tuntemattomia puhtaannäköisiä pellinkappaleita vaihtelevilla vahvuuksilla on tallin perällä ja hitsauskoneessa on jotain motonetin edullista täytelankaa.

Sitten viimeisimpänä mutta ei tod. vähäisimpänä; Suoja-aineet. Käytössä ei toistaiseksi ole ruiskuja tms. Millä aineella aloitetaan ja mitä sen päälle (ja sen päälle, ja sen päälle, jne.) että tulee mahdollisimman hyvä? Pensselöitävä aine olisi käytännöllisin.

Esteettisillä seikoilla ei ole merkitystä mutta kestävyydellä on.

E: Eihän tuohon mitään käytännöllistä korjauspalaa ole myytävänä? Taitaa tulla vähintään puoli pohjaa kerralla...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 9.11.2009 10:35

Ruuvaat siihen peltiruuveilla lätkän päälle että vesi pysyy ulkopuolella, myös lasikuitu ja pikasementti ovat hyviä pikapaikka aineita.
Eikai tuollaiseen +20v käkkylään enää suurempia kannata uhrata?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 9.11.2009 11:09

Just joo, ompa hyviä korjausohjeita.

Eiköhän siihen Laakkoselta yms löydy korjauspala, jos haluaa sellaista käyttää.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 9.11.2009 11:13

Mielestäni siihen löytyy korjauspala, taisin sitä kysyäkin vanhaan katiskaani.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 9.11.2009 13:57

Niin siis se nostokohta petti ja painui sisään?

Ei ainakaan klokkerholmilla ollut korjauspalaa vain tuohon kohtaan.

Jos siellä on ruostetta niin todennäköisesti on muuallakin.

Massat ja maalit pois ja hiekkapuhaltaa, sitten uutta peltiä

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2009 16:31

Niin siis se nostokohta petti ja painui sisään?
Just noin.

Ympäri pohjaa koputeltu suunnilleen aina kun auto on ollut ylhäällä ja muualta ei ole ruostetta vielä löytynyt. Toisella puolella samassa kohdassa massat näyttää siltä että kohta sama homma sielläkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.11.2009 21:30

Kertokaapas nyt joku noista aineista jotain.

Eli mitä pohjamaaliksi ja mitä aineita missä järjestyksessä siihen lisäksi?

shrteam
-
Viestit: 51
Liittynyt: 4.12.2008 15:28

ViestiKirjoittaja shrteam » 11.11.2009 22:46

sinkki spreytä, kiveniskumassa ja senkin päälle voi vielä maalata jos haluaa tai sitten pelkkä massa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.11.2009 23:54

Mjaa... Happoväriä olen kuullut käytettävän?

Noi sinkkisprayt ei takavuosina vakuuttaneet pätkääkään. Toki ne varmasti on parempia tänäpäivänä.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 12.11.2009 0:25

1. happoväri, epoksi tms. pohjamaali
2. jonkin sortin pintamaali (itse olen laittanut jopa Miranolia satunnaisiin pohjan paikkauksiin)
3. kotelon suoja-aine tartuntapohjaksi
4. alustamassa

Kotelon suoja-aineen annetaan hieman kuivahtaa ennen massan levittämistä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2009 1:04

1. happoväri, epoksi tms. pohjamaali
Onkos noista toinen parempi kuin toinen? Onko siveltavä parempi kuin spray? Jos siveltävää edes onkaan... Ja tärkeämpänä, saako valmiissa pullossa vai pitääkö ostaa maaliruisku? (Haftgrund niminen spraypurkki taitaa ollakin tallissa...)

Kävin kuikuilemassa motonetin suoja-aineita ja Dinitrolin massassa suositeltiin pohja-aineeksi kotelosuojaa tai sen tapaista.

Onko noista massoista jotain mitä pitäisi tietää ennen kuin aletaan suinpäin lätkimään?

Lähdetään siitä että kun ne aineet kumminkin on alle satasen niin laitetaan sitten parasta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.11.2009 8:42

Noi sinkkisprayt ei takavuosina vakuuttaneet pätkääkään. Toki ne varmasti on parempia tänäpäivänä.
Mene ja tiedä, tarvikekaupasta ostin taannoin myyjän mukaan tosi laadukasta sinkkisprayta, 9€ purkki (merkkiä en muista). Hitsisaumojen pohjusteeksi laitoin, annoin kuivua kunnolla, päälle vetäisin muutaman kerroksen maalia. Ei siinä montaa viikkoa mennyt taivasalla, kun alkoi ruoste tihkua läpi.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 12.11.2009 17:22

Lainaus:
Noi sinkkisprayt ei takavuosina vakuuttaneet pätkääkään. Toki ne varmasti on parempia tänäpäivänä.
Mene ja tiedä, tarvikekaupasta ostin taannoin myyjän mukaan tosi laadukasta sinkkisprayta, 9€ purkki (merkkiä en muista). Hitsisaumojen pohjusteeksi laitoin, annoin kuivua kunnolla, päälle vetäisin muutaman kerroksen maalia. Ei siinä montaa viikkoa mennyt taivasalla, kun alkoi ruoste tihkua läpi.


Ei muuten kannata ostaa kilikali -pulloja, tulee maalille hintaa ruhtinaallisesti..
Sitä on myös purkkitavarana, jos ei suoraan maali- tai rautakaupan hyllystä löydy niin ainakin tilaamalla, en tarkoita sitä "litkua" joka on nimeltään Zinca tms. vaan on olemassa sellasta oikein jöötiä.. maalipurkkikin painaa suhteellisen paljon, ettei mikään kukkakeppi sitä jaksa välttämättä nostaa.. ;)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.11.2009 17:33

Tuollaiselle olisi kyllä käyttöä. Kilikalipullolla on vaikea saada paksua kerrosta, kun se kuivuu niin hitaasti.

tounigee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 20.10.2007 23:05

ViestiKirjoittaja tounigee » 13.11.2009 22:39

Noi sinkkisprayt ei takavuosina vakuuttaneet pätkääkään. Toki ne varmasti on parempia tänäpäivänä.


Noissa Sinkkisprayssa on hyvä nyrkkisäääntö, että mitä painavampi purkki sen parempi = enemmän sinkkiä. Sinkki pitoisuus on parhaissa jopa 99% Pölykuiva n15min riittoisuus 400ml pullo muistaakseni n16m2.

Purkki kamana "Sinkki300" 500ml pölykuiva myös 15min. Erään saksalaisen firman kamoihin viittaan, nimi alkaa Weellä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.11.2009 0:40

Meinaat warmaan wurtin litkua, sitä meillä töis käytetään mutta kun peräkärryn laitoja korjasin niin eipä se kauaa ruostetta poissa pitänyt.

Kannattaako nyt vanhoihin 90-luvun kulkineisiin enää paljoa uhrata? Jos harrasteauto niin ymmärrän mutta jos käyttöauto niin peltiä kiinni millä saa ja kovaa ajoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.11.2009 1:46

Kun on tarkoitus saada lopputuloksesta sellainen ettei tarvi uudestaan korjata...

Lisäksi kohdan pitää luonnollisesti kestää nostaminen kuten ennenkin.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.11.2009 10:33

Kannattaako nyt vanhoihin 90-luvun kulkineisiin enää paljoa uhrata? Jos harrasteauto niin ymmärrän mutta jos käyttöauto niin peltiä kiinni millä saa ja kovaa ajoa.


Tietääpähän ainakin keltä ei kannata autoja ostaa jos kunnossapito on tällä tasolla... Oletko joskus Opeleita omistanu? Korjaustavat viittaisivat hyvin siihen.

Niin mitä sitä jakohihnaakaan jokakerta uutta ostaa, vaihtaa vaan pyörimissuuntaa niin kuluu tasasesti?! Näin yhdellä remmillä päästään se 200tkm ja säästyy uuden 15€ hihnan ostolta joka viides vuosi!

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.11.2009 12:20

Ei ole vielä opelia itellä ollut, ehkä joskus. On noita autoja tullut aikoinaan nysvättyä kun kipeää ***, mutta enää ei niin jaksa kiinnostaa, pääasia että pääsee eteenpäin.
Ja luuletko että laittaisin meidän kalustoa johonkin myyntiin, ne paalataan tai menevät liikkeeseen vaihdossa .

Opelilla muuten voi ajaa 200tkm remmillä ja kun katkeaa niin uus tilalle ja ajoa.
En vaan näe mitään järkeä alkaa 500e autoon sijoittamaan montaa sataa johonkin ruostereikään, täällä jo ehdotellaan hiekkapuhallusta ym.

Ventoon just kesällä liimasin migillä 2 lappua pohjaan niiden vesitulppien paikalle, puikkovingulla mätä pelti pois ja lappu päälle, valkoista rostexia sattui olemaan ja sen päälle kiveniskumassa, näin helppoa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 14.11.2009 12:36

Originaali 16v gti lienee jotain muuta ku 500e auto, näkyyhän nuilla hinnatki olevan jotain järkyttävää hyväkuntoisilla yksilöillä, niin kannattanee panostaa kunnossapitoon.

Eriasia joku 50e peruskakkis.

tounigee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 20.10.2007 23:05

ViestiKirjoittaja tounigee » 14.11.2009 13:58

mutta enää ei niin jaksa kiinnostaa, pääasia että pääsee eteenpäin.

Mielenkiintoinen foorumi valinta kuitenkin, vaikka ei autojen laittelu kiinnosta?. Onhan se vittuilukin tietysti kivaa jossain määrin. Luulisi esim suomi24 olevan parempi foorumi moiseen? Enemmän ei autoihin liittyviä keskusteluja.

Eikä niiden Orig 16vee kakkosten hinnat ainakaan tuosta laske. Veikkaan, että on hyvinkin haluttuja ja arvokkaita klassikoita 10vuoden päästä. Kuten ykköset nykyään. Vaikka nekin kai pitäisi paalata sun mielestä.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 14.11.2009 16:19

Mielenkiintoinen foorumi valinta kuitenkin, vaikka ei autojen laittelu kiinnosta?. Onhan se vittuilukin tietysti kivaa jossain määrin. Luulisi esim suomi24 olevan parempi foorumi moiseen? Enemmän ei autoihin liittyviä keskusteluja.


Täysin samaa mieltä!!!

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.11.2009 18:11

No jos se pirssi omasta mielestä kannattaa korjata ja on ns erikoismalli niin mikäs siinä, omat kokemukset vaan kertoo toista, ei sen auton arvo siitä nouse vaikka kuinka hyvä olis, vm ja ajomäärä määrää hinnan.
GT vento tuossa koitettiin laittaa myyntiin ilman hintaa, tarjouksia tuli mutta ei yhtään varteenotettavaa vaikka tuo malli ventona suomessa harvinainen onkin.

On noita autoja tullu harrastettua ja yksikin raadosta rakennettiin kuntoon, enää eivät autot pahemmin kiinnosta ja tallista löytyykin muutama kaksipyöräinen.
Tänne nyt tulee kirjoiteltua ja joihinkin muiden kysymyksiin vastaillen kun onhan näitä vw tuotteita meillä täällä 4kpl ja tyyppiviat ja oikut on kantapään kautta opittu.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 14.11.2009 19:47

No miksipä sitten et jakaisi tietoutta nuista tyyppivioista sen sijaan kun lyttäät toisten pohjanpaikkuu rojekteja?

Itsekkin viimetalvena purin Venton pohjasta kaikki pois akseleita myöten, raaputin ruostekohdat puhtaaksi, hiekkapuhalsin, maalasin, massasin. En sillä että auton arvo siitään jotenkin nousisi, vaankun aion pitää tuon auton vielä vuosia. Mukava se sellasella autolla on ajella, missä ei tarvii sateella kumisaappaita pitää.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 15.11.2009 21:08

Oma versio korjauksesta :

- rälläkän teräsharjalla riittävän isolta alalta siitä vierestä massat pois.
- Suunnittelee ennen leikkausta miten sen meinaa korjata hitsaamalla.
- leikkaus rälläkällä.
- valmiiksi sinkittyä peltiä tilalle hitsaamalla
- hitsaussaumojen läpikäynti rälläkän teräsharjalla
- hiotaan enimmät ylimääräiset räkäisyt pois
- puhdistus bräkleenillä
- kuivaus kunnolla
- sinkkimaalia pintaan
- kuivaus kunnolla
- saumoihin jotain joustavaa bitumimassaa
- kuivaus kunnolla
- kotelosuoja-ainetta
- annetaan kuivua niin kauan että alustamassan pystyy levittämään siihen päälle.
- annetaan kuivua kunnolla
- kovaa ajoa

Harvoin se vaurio on niin pieni miltä ensi alkuun näyttää, mutta peltihän on onneksi halpaa vielä nykyäänkin :-)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2009 23:55

Mistäs saisi hyvää peltiä siihen? Tallissa lojuvat on jotain tuntemattomia palasia...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 16.11.2009 1:40

Jos et paljoa peltiä tartte niin ihan paikallisen amiksen peltipuolelta voi käydä kysymässä hukkapaloja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.11.2009 2:37

Muistaakseni kyseiseltä romulavalta nämäkin ovat kotoisin :)

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 16.11.2009 7:20

Tuollaisen kunnon pensselillä levitettävän sinkkimaalin ku jostain löydät. Tuli mieleen että 3v sitten tuohon ventooni ostin uuden lokasuojan. Maalasin varastomaalin päälle pelkästään sinkkiä pensselillä kunnon kerroksen, ja massa päälle. Lokari näyttää vieläkin uudelta. Harmi vaan etten tuota maalin nimeä muista. :/

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.11.2009 12:09

Kyllä se sinkittykin pelti ruostuu, nimimerkillä 13 vuotta peltialalla.
Ja moni sinkkimaali ei kestä normaalimaaleja eli voi kiehahtaa tms ja kun sinkittyä peltiä maalataan, pitää pinta karhentaa jollakin tai mielellään "vanhentaa" eli pari viikkoa lumihangessa riittää.

Pistä nyt H. Jormalainen kuva ruostekohdasta niin mietitään yhdessä tuumin mitä kannattaa tehdä, ei yhden reiän korjaaminen nyt maailman vaikein homma voi olla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.11.2009 17:34

Kuva ei auta ainevalinnoissa varmaankaan mitään?

Eikä kamera tarkenna, auto on ajossa ja korjaus alkaa loppuviikosta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.11.2009 18:54

No ei siihen nyt ihmeelisiä tököttejä tarvita, mulla ei ole hajuakaan missä kohtaa kakkakopassa tuo ruoste on mutta ite oon ruosteenestomaalilla ja kiveniskumassalla selvinnyt, muutamaan tutun autoon on käytetty lasikuitua peltiruuveja, popniittejä ja pikabetonia, pääasia on ollut helppo korjaus joka pitää veden ulkopuolella :)

Suurin työ tuossa on paikkojen suojaus hitsi ja rälläkän kipinöiltä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.11.2009 19:23

Edessä hallinosturin nostokohdasta...
Kuvittelisin että aika samoilla kohdin kun kolmoskorissakin.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 16.11.2009 19:31

Ilmankos jarkko joka ketjussa valittaakin kun autot kuluttaa liikaa, ovet ei toimi ja kaikki muukin on suoraan sanottuna paskana. Pakoputken vuodot korjattu pistämällä nippusiteillä päistään katkaistuja kaljatölkkejä jatkoksi ja sähköliitännät vedetty abikoilla? Vai kenties jotain parempaa kun alustakin on fiksattu sementillä, kusilaidulla ja poppareilla?

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 16.11.2009 19:39

Kyllä se sinkittykin pelti ruostuu, nimimerkillä 13 vuotta peltialalla.
Ja moni sinkkimaali ei kestä normaalimaaleja eli voi kiehahtaa tms ja kun sinkittyä peltiä maalataan, pitää pinta karhentaa jollakin tai mielellään "vanhentaa" eli pari viikkoa lumihangessa riittää.


Kaikki pellit ruostuu toiset hitaammin kuin toiset.Se on totta että sinkkimaalit ei kestä päällemaalausta.Auton pohjaan kukaan tuskin pintamaalia vetääkään.
Kuusakoski Oy:ltä saanee peltiä,putkea,palkkia, ympäri Suomen.

Omasta mielestä pienempi työ siinä on hitsata se paikka verrattuna siihen että alkaa lasikuitua levittämään ja hiomaan ja kuitenkin jää se mahdollisuus että katsastus jää siitä lasikuitupaikasta kiinni ja joutuu uusimaan koko korjauksen.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 16.11.2009 19:52

Joo ja kerran 9h hitsannu yhtä nissania missä pellit oli korjattu lasikuidulla, niin voin sanoa et tollasista korjauksista pitäs saada linnaa. Vitun kiva seuraavan omistajan korjata tommosia vehkeitä, ku se lasikuitupahka kuitenki lohkeaa sieltä ja sit onki totaalinen savotta edessä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.11.2009 10:05

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 17.11.2009 10:32

Takaisin asiaan... cool bluen teksti oli hyvä kokonaisuus.

Katsoo että kaikki ruosteinen pelti on leikattu ja tulevan sauman kohdalle ei jää ruostetta (Se jos mikä on ärsyttävää jos hitsaus vaiheessa vieressä olevasta ruosteisesta kohdasta palaa hitsi läpi.)

Jos korjauspalaa ole ei valmiina saatavissa, yritä tehdä suorasta pellistä vastaava kuin irronnut alkuperäinen. Aluksi voi tarvittavaessa tehdä pahvimallin korjauspalasta, jonka mukaan tekee pellistä itse korjauspalan. Hyvin istuva korjauspala on mukava hitsata paikalleen.

Sauman kohdassa tulee olla kirkas puhdas pelti näkyvissä niin korin puolella kuin korjauspalassakin --> paljon helpompi hitsata. Epäpuhtaudet massa, ruoste etc saattaa tehdä siitä ikävän tökkivää ja sauma on mitä sattuu.

Heppailee sen kiinni sieltä täältä ja tarkkailee miten se käyttäytyy. Hitsauksen edistyessä korjauspalan reunoja tarvii toisinaan vasaroida lähemmä saumaa.

Isältä pojalle korjauksessa korjauspala ja hitsisauma olisi saatava maalattua / suojattua hitsauksen jälkeen myös takapuolelta, jos vain mahdollista.

Maalausjärkeä kannattaa käyttää. Esim tarkkaan katsoa mitä vaurio kohdan takana on. Tietty jo ennen rälläköintiä. Ettei siellä ole jotain mikä ei kestä rälläköintiä ja kuumutta, sähköjohtoja, verhoilua etc.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.11.2009 20:24

Pellinpalalla ei liene niin suurta merkitystä, ei haittaa vaikka on vähän alkuperäistä paksumpi. Ennen maalausta putsaus teräsharjalla tms, maaliksi joku kunnon sinkkimaali (siveltävä) tai Inerta Primer 2k-pohjamaali tms. Pääasia että maalia on kunnon kerros ja mahdollisimman puhtaalle alustalle. Päälle kunnon pintamaalikerros (siveltävä), maalin laadun (automaali, Miranol, tms.) kanssa ei pohjassa niin tarkkaa ole kunhan pinta on tiivis.

Maalauksen jälkeen kerros kotelosuojaa pohjusteeksi ja päälle alustamassa. Noita voi käyttäää sprayversioinakin. Äläkä unohda sisäpuolta, en muista millainen tuo rakenne tuossa kohtaa on, mutta varmasti sinne pellin taaksekin saa jostain kohtaa kotelosuojaa.

Matto kannattanee sisäpuolelta nostaa irti pellistä varmuuden vuoksi.

Korjauspala helpottaa hommaa, mutta voihan sen pellistäkin väännellä, ei se niin millintarkkaa ole että on täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen.

E: Suoja-aineina olen itse käytellyt Dinitrolin kamoja Motonetista, ainakin Pirkkalan hyllyssä oli joku Dinitrolin opas jossa opastettiin oikeiden aineiden valinnassa. ML ainakin pohjusteeksi ja esim CAR päälle suojaksi. Yläpuolelle kotelon sisään voi laittaa tuota samaa ML:ää.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.12.2009 17:13

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2009 18:01

Muita huvituksia ollus siinä määrin että tänään vasta aloitetaan varsinainen työ.

Olikin useamman päivän homma saada talli ensin tyhjäksi :(

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 1.12.2009 18:29

Happomaali kestää todella hyvin pohjimmaisena ja siihen päälle pohjamaalia.
Sitten voi laittaa kiveniskumassaa ja siihen maali taikka ilman massaa suoraan maali.
Testasin tuota spray happomaalia ja kesti pelkiltään kaksivuotta pellissä ennenkuin tuli ruoste läpi.

Silloinkaan en kaikkea ruostetta poistanut vaan pikkasen pinnasta. Tuohon kun vielä olis laittanut pohjamaalin ja pintamaalin niin ei olis kyllä helposti ruostunut uudestaan.
Happomaali oli U-Pol ACID 8 pohjalle.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 1.12.2009 20:02

Hirveät runot pienestä hommasta, jokos se reikä on korjattu?


Juu, tulee melkein mieleen se kummeli -sketsi, jossa oli se täydellisesti soittava duo..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2009 21:48

Tuollainen reikä siellä sitten oli kun puhdisteltiin ja kaiveltiin. Kuva on vähän erikoisesta kuvakulmasta altapäin. Oikealla tukivarsi ja kallistuksenvakaaja. Vasemmalla auton oman tunkin nostokohta. Roiskeläppä poistettu.

Selvästi näki että oli saumasta muutamasta kohtaa pettänyt suojaus ja siitä se sitten oli levinnyt massakerroksen alla.

Perkele kun pitää olla sellanen kohta ettei suoraa peltiä senttiäkään. Ehdotuksia miten nuijitaan uusi pellinpala myötäilemaan pohjan muotoja? Pienissä osissa peltiä kiinni ja naputtelua?

Motonetissä oli siveltävää sinkkimaalia parin desin purkissa. Onkohan se mistään kotoisin? Oli muistaakseni jotain tunnetun firman tuotetta.

Tuo sapluuna oli hyvä vinkki, kiitos siitä!

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 1.12.2009 22:26

Tuon kuvan perusteella pitäis tehdä kaksi palaa niin saa muodon suurinpiirtein pysymään oikeana.
Ainakin tuota massaa pitää poistaa laajemmalta alueelta jotta voi hitsata uutta peltiä tilalle.
Leikata ruostuneet pellit pois ja leikata uudesta pellistä uutta tilalle. Suhtkoht helppo tehdä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2009 22:51

Tuo kuva otettu aika alkuvaiheessa ja on puhdistettu laajemmalta alueelta.

Useampaa palaa itsekin ajattelin, mutta onko sekään sitten kovin paljon helpompaa jos palapeliä lähtee rakentamaan...

Sellainen ajatus kävi mielessä että jos lähtisi peltiä kiinnittämään yhdestä reunasta ja vuorotellen painaisi palaa tunkilla kiinni, hitsaisi ja vähän paukuttelisi?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 2.12.2009 1:48

Niin, siis tee heti aluksi suurempi pala kuin tuo reikä, sitten sovitat sen palan "puukkosahalla" paikoilleen, eli surutta vaan autosta peltiä irti ja saat tuoretta palaa tilalle :-)
Älä siis yritä tehdä reikään sopivaa palaa vaan sovita reikä palan mukaan (vois toimia joissain muissakin yhteyksissä) ;-)
Tee kerros kerrallaan, eli eka lattiapelti, ja rakenna loput sitten sen perään.

g2dsl
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.1.2004 12:31

ViestiKirjoittaja g2dsl » 2.12.2009 2:46

SS:n maalausohjeet oli jo sentään oikeaa meininkiä eli siis sinkkiä karhennetulle puhtaalle pinnalle alle mutta ei haeta sillä paksuutta maalikalvoon koska sinkki halkeaa jos se on kunnon sinkkiä eli painavaa tai happomaalia ja siihen päälle sitten esim. alumiinipigmentoitu epoksi ruosteenesto pohjamaali vaikka kahteen kertaan ja tuoteselosteet kannattaa kysyä jossa ilmenee suositeltu maalikalvon paksuus ja päällemaalattavuus ajat jotta välttyy kiehumisilta ja halkeiluilta saadaan paras lopputulos..
Jos tekee harvinaisempaa ja arvokasta projektia niin siihen pintamaaliksi ennen massoja on suotavaa laittaa vaikka upotusrasituksenkin kestävää pintamaalia ja auton ollessa kyseessä maalien suhteen on aina muistettava se että maalikalvo jää täysin kuivuttuaankin elastiseksi kun ohut peltihän taipuu auton lattiassa jo pelkästään siitä että nouset autoon ja siitä pois painaen lattiaa jalallasi.
Nämä ohjeet nyt oli tarkoitettu sellaisiin autoihin joita todella pidetään ja arvo nousee. Joku käyttis jolla on tarkoitus ajaa vain vuosi tai pari niin siinä lienee ihan sama millä massalla hitsauskohdat peittelee kunhan leimattua saa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.12.2009 9:41

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.12.2009 12:13

Niinpäniin, ei edelleen häävi homma mutta kun se halutaan tehdä huolella.

Itse paikkailin tuollaisia viime talvena 4kpl venton pohjasta. Tunkin nostokohta helmojen päistä joskus taiteltu pohjapeltiä vasten -> muhinu ja meni sekä helmaa että pohjapeltiä joka nurkasta uusiksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.12.2009 13:40

Maalikaupasta tarttui mukaan pohjamaaliksi Spies Hecker Priomat®. Myyjän puheiden mukaan pitäisi olla paras vaihtoehto...

Jaa että reikää pitäisi suurentaa uuden lapun kokoiseksi? Kyllä tuota reikää jo nyrhinkin reunoilta että tuli terve pelti vastaan. Sitä varmaankin tarkoitettiin?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.12.2009 16:40

Jep, se mätä pitsi pois reunoilta niin että tulee paksumpaa ehjää peltiä vastaan.
Olisit hakenu rautakaupasta rostex/ferrexiä ja massa päälle.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 2.12.2009 21:56

Tuo spiesheckeri todennäkösesti vaan toimii paljon paremmin ruostetta vastaan, ku rostex.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.12.2009 22:09

Niin, olishan se maalikaupan myyjä ehkä sitä tarjonnut jos se olisi parempaa?

Kerroin tarkalleen mihin paikkaan maali tulee.

E: Toi 400 ml spray maksoikin melki neljä kymppiä. Sopis ollakin sitten hyvää...

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 3.12.2009 17:37

Ferrexin ominaisuuksista kertoo kaiken se, että kuivuttuaa sen voi pyyhkiä melko miedolla liuottimella pois. Itse en ainakaan sitä laittaisi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.12.2009 23:26

Tuollanen se olis tässä vaiheessa. Keskellä lipare johon kiinnitin hitsauskoneen maajohdon. Vasaralla ajoittain paukutellen sain yhdestä palasta reunat myötäilemään aika hyvin pohjan muotoja.

Olis varmaan kannattanu opetella hitsaamaan ennen eikä jälkeen :D

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 4.12.2009 21:27

Olis varmaan kannattanu opetella hitsaamaan ennen eikä jälkeen :D


..ja heti alotit kaikista helpoimmasta, eli ns. pystysaumasta, tai no voiko tota nyt pystysaumaks kutsua... minkälainen hitsin hitsi sulla on?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2009 21:40

Joku vähän korjailtu Arcos Combi tai Combo. Serkun kone naapurista lainassa. Tietäneekö itekkään koneesta tarkempia speksejä... Täytelangalla mennään.

Sen tiedän koneesta että ei 10 A sulake kestä sähkönsyötössä :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.12.2009 22:18

Olis varmaan kannattanu opetella hitsaamaan ennen eikä jälkeen :D

Njääh, tekemällä oppii...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2009 22:25

Just noinhan se onkin...

Saumasta tuli maailman ruminta ja vahvinta. En edes uskaltanu kattoa paljonko lankaa meni :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.12.2009 22:34

Se että lankaa menee paljon ei ainakaan omalla kohdalla takaa vielä mitään vahvuudesta. Tuossa vähän aikaa sitten roiskin puikolla menemään ja helposti sai monta puikkoa kulutettua eikä kappaleet vielä ollut lainkaan toisissaan kiinni :D
En nimittäin osaa hitsata sitten en yhtään. Tai no sen verran, että yläasteella aikoinaan sain MIGillä ruuvarin kyllä hitsattua seinään kiinni...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2009 22:39

Tuota sauman vahvuutta tukee (kuvitteellisesti) se että nyt kun hioin sauman tasaiseksi niin ei erota alkuperäisen korjauspalan muotoja kun on niin iso hitsauspalko tullut. Eikä ole juurikaan kuona-aineesta jääneitä koloja.

Em. happoväri kuivumassa parhaillaan ja huomenna laitan kotelosuojan tartunta-aineeksi (ja tietty koteloon) kuten valmistaja ohjeistaa. Siihen päällimmäiseksi alustasuoja. Tectyliä ostin kun oli kalliimpaa ja sehän aina korreloi laadun kanssa :)

Koeponnistetaan varmaankin sunnuntaina kun koitetaan miten kestää tunkata.

Nyt palkitsen itseni annoksella punaviiniä ja Nikke Knattertonia.

E: Sopis pysyä toi Priomat yhtä hyvin autossa kun mun sormissa ja kynsissä! Taitaa olla ensimmäinen vastaantullut maali joka ei lähde saunassa kuuraten pois.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 5.12.2009 1:11

Onko ruostekorjaus oikeasti näin saatanan monimutkaista?! ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2009 1:18

Emmäävaantiiä...

Kuitenkin kun pitäis saada vähintään p*keleen hyvä eikä "pari vuotta hyvä".

Alkuperäinen kysymys oli että millä tää kestää seuraavat 20 vuotta... Toiset paikkaa lasikuidulla mutta minä en. Minä korjataan niin että sitä kehtaa esitellä muillekin. Mun autoon ei tule purkkavirityksiä, vaan kerralla kunnolla kuntoon ja seuraavia vikoja odottamaan :)

Harmillisesti tossa 300 tkm jälkeen on tullut jo useampi pikku vaiva esiin... Mutta onneksi osat on halpoja alkuperäislaatuisenakin.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 5.12.2009 1:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 5.12.2009 1:22

Vitunmoisella työllä se kestää seuraavat 20 vuotta! Aina tulee uusi mätäpaikka! Ikävä oravankehä. :(

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 5.12.2009 1:31

Otas nyt teräsharjalaikka kätösees ja pärrää massaa pois reilummalta alalta. Alta voi paljastua oikeenkin otolliset saumat korjauspalaa ajatellen! Sitte vaan saumoja myöten pala pois ja uutta tilalle. Äläkä vaan laita korjauspalaa vanhan pellin päälle!! (Potentiaalinen paikka uudelle ruosteelle!) Vaan mahdollisimman tarkasti reiän kokoinen korjauspala! Ei haittaa vaikka jää milli pari rakoa joka puolelle, parempi vaan, ni palaa sauma varmasti läpi asti. Heftailemalla joudut tuon hitsata, eli varmistu siitä, että sauman kohta on puhdas massasta ja muusta paskasta. Ja heftaile vähän kerrallaan sieltä täältä ni vetelee vähemmän.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2009 1:35


Katoitko viimeisen kuvan? Vähän myöhäistä...

Muuten jatkan keskustelua:
Nimpä!

Odotellaan seuraavaa kohtaa. Johan se oli aikakin että 19-v autossa tulee ruostetta pohjassa vastaan. Eipä se hirveästi yllättänyt. On sitä nuorempiakin hitsattu ihan omin pikku kätösin. Ja puikolla, vi*u :DD

Mutta leuka alas ja uusia pettymyksiä kohden! Vai miten se sanonta menee?

Tässä vaiheessa kyllä tarjoaisin edelliselle omistajalle illallisen ihan siitä hyvästä että on suojannut tätä autoa näinkin huolellisesti. Ei ole montaa katsaria ollut tässä kahdeksan vuoden aikana joka ei olisi hämmästynyt alustan suojauksesta ja kunnosta :)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 5.12.2009 1:40

Jaa, katos perkl.... :/

No mutta ihan hyvähän tuo on! Tuohon ku lyö kunnon maalit ja massat päälle, ni ei varmasti ilmottele ittestään hetkeen! Muistat vaan käsitellä sauman auton sisäpuoleltaki. ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2009 1:53

Juu, (|):n hyvää tuli :)

Hitsaukseen meni ehkä n tunti. Hitsaussaumojen siistiksi hiomiseen meni varmaan neljä x n tuntia. Että näin meillä. Toisaalta ei mua kiinnosta tehdyt tunnit. Autoa ei myydä ja tehdään parasta jälkeä mitä osataan ja jos osaaminen ei riitä niin viedään ammattilaiselle.

Mukavasti tuossa reijän kohdalla on sellanen 8 cm lätkä apukuljettajan jalkatilassa josta pääsee kurkkaamaan tuonne hitsatulle alueelle. Tai, no ehkä jos joku rektoskooppi tms. Mut anyway, tuntuu että tuossa ei oo paljoa paikkoja johon ei pääse kotelosuojan kanssa. Eniten kiusaa tekee se että niitä hitsattuja koteloita ei pääse puhdistamaan ennen aineen laittoe :(

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 5.12.2009 8:48

Vähä OT mutta tollasta räkimistä saa puikolla aikaan:

3,2 mm puikkoa tasasuuntaajalla

Ja MIGillä:

0,8 mm lanka + suojakaasut

Tolla täytelankahommalla en kyllä lähtis röpötteleen, jos kerran kestävää ja hyvää haluaa niin ehdottomasti tavallinen lanka + suojakaasu. Joka tapauksessa aina muistettava se että hätäilemällä ei tuu kuin kuspäisiä lapsia... ;)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 5.12.2009 10:11

Ihan ok jälkeä tuo Jormalaisen paikka on ensikertalaiseks. Kestää kyllä. :) Autopeltihommiin sopii parhaiten 0,6mm lanka ja hiilidioksidi. Täytelangalla ei tuu tosiaan muutaku sanomista!

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.12.2009 20:29

Tästähän saa aivan inspiraatiota oman kakkiaisen pohjan paikkailuun. Vielä kun olis nosturi, hitsi, rälläkkä, maalit, talli, ja ja... Eli ei taida tapahtua mitään ennen kesää...

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 23.12.2009 16:04

Hieman pisti topik hymyilyttämään :)

Mutta eihän sitä opi kuin tekemällä, näin se vain on..

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 23.12.2009 16:29

niinhän se on, sitä luulee olevansa kaikkien alojen asiantuntija, muuta yhden paikan hitsaaminen pohjaan saattaa osoittautua melkeinpä ylivoimaiseksi :)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.12.2009 17:57

Tää topikki pitäisi saada rojekti osastolle stickyksi :d

Paintmaster
-
Viestit: 480
Liittynyt: 23.7.2003 12:54

ViestiKirjoittaja Paintmaster » 23.12.2009 19:15

Ehottomasti.. Vaikkapa otsikolla DIY korroosion korjaus askel askeleelta..Kyllä tällä topicilla hölmömpikin pari paikkaa laittaa pohjaan..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.12.2009 19:52

Ku ei oo mitään kuvia noista työvaiheista... Ja jos oliskin niin en ilkeäisi näyttää :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.8.2010 1:31

Ja koska salama ei koskaan iske samaan kohtaa toista kertaa niin nyt olisi samaa tautia kuljettajan puolella :) Huomattavasti pienemmissä määrin, tosin.

Osin omaa laiskuuttani. Olin nähnyt että siitä se massa alkaa irtoilemaan ja silti annoin sen muhia. Noh, kerrottakoon muille että ei näin kannata tehdä! Korjatkaa vika heti.

Huomasin vaivan tuon remontin ohessa ja terävällä n. 4 mm ruuvarilla näillä käsivarsilla ei sanut lyötyä läpi kuin parin sentin "railon". Autokin nousee rutisematta koko kyljeltään siitä samasta nostokohdasta kuten ennenkin vaikka vikakohde ihan vieressä onkin.

Ei tässä vaiheessä mitään taika-aineita ole tullut myyntiin? Samat metodit kun ennenkin...

Mutta silti Teemulle tai Tommille terveisiä että kiitos vaan! Yleensä tän ikäisiä autoja olis hitsailtu jo useamman kerran! Tän suuntaisia vaivoja olisin odottanut jo paljon aiemmin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa