G2 pohjan ruostevaurion korjaus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
G2 pohjan ruostevaurion korjaus
Tänään sitten kävi mukavasti kun talvirenkaita piti ruuvata alle.
Edessä hallinosturin nostokohdasta (se viiden sentin halkaisijaltaan oleva kohouma) kuului pamaus ja märässä maassa auton alle kuikuiltaessa näkyi n. kämmenen kokoinen pala joka oli osittain revennyt irti.
Sormellakin rapsutettaessa näkyi että ruostesuojaus pettänyt ja lopputulos olikin sitten vaan ajan kysymys. Toisaalta johan se 20 vuotta vanhassa autossa on jokseenkin normaalia että tälläinen tapahtuu, varsinkin kun siitä nostettaessa on vähän yli puolet auton painosta päällä. Joten eipä siinä mitään. Olis vaan saanu tapahtua kesällä, vittu.
Mutta mites tuon korjaus sitten saadaan kestämään toiset 20 vuotta?
Aloitan koneteräsharjalla revennyttä saumaa puhdistaen. Sitten mahdollisesti väännän irti sen revenneen kappaleen jos se helposti irtoaa. Toisena vaihtoehtona vääntelen sen takaisin paikalleen. Tässä ei kai mitään "voi tehdä väärin"?
Jos ja kun revennyt sauma ei oo kohdallaan tai siitä on lähtenyt peltiä pois niin täytelankaisella MIGillä pitäisi saada uutta tilalle. Saumoista puhdistan koneteräsharjalla kuona-aineet pois ennen muita toimenpiteitä. Mahdollisesti hitusen tasoitan saumaa lamellilaikalla.
Onko hitsauslanka tai korjauspelti kuinka suuressa roolissa? Jotain tuntemattomia puhtaannäköisiä pellinkappaleita vaihtelevilla vahvuuksilla on tallin perällä ja hitsauskoneessa on jotain motonetin edullista täytelankaa.
Sitten viimeisimpänä mutta ei tod. vähäisimpänä; Suoja-aineet. Käytössä ei toistaiseksi ole ruiskuja tms. Millä aineella aloitetaan ja mitä sen päälle (ja sen päälle, ja sen päälle, jne.) että tulee mahdollisimman hyvä? Pensselöitävä aine olisi käytännöllisin.
Esteettisillä seikoilla ei ole merkitystä mutta kestävyydellä on.
E: Eihän tuohon mitään käytännöllistä korjauspalaa ole myytävänä? Taitaa tulla vähintään puoli pohjaa kerralla...
Edessä hallinosturin nostokohdasta (se viiden sentin halkaisijaltaan oleva kohouma) kuului pamaus ja märässä maassa auton alle kuikuiltaessa näkyi n. kämmenen kokoinen pala joka oli osittain revennyt irti.
Sormellakin rapsutettaessa näkyi että ruostesuojaus pettänyt ja lopputulos olikin sitten vaan ajan kysymys. Toisaalta johan se 20 vuotta vanhassa autossa on jokseenkin normaalia että tälläinen tapahtuu, varsinkin kun siitä nostettaessa on vähän yli puolet auton painosta päällä. Joten eipä siinä mitään. Olis vaan saanu tapahtua kesällä, vittu.
Mutta mites tuon korjaus sitten saadaan kestämään toiset 20 vuotta?
Aloitan koneteräsharjalla revennyttä saumaa puhdistaen. Sitten mahdollisesti väännän irti sen revenneen kappaleen jos se helposti irtoaa. Toisena vaihtoehtona vääntelen sen takaisin paikalleen. Tässä ei kai mitään "voi tehdä väärin"?
Jos ja kun revennyt sauma ei oo kohdallaan tai siitä on lähtenyt peltiä pois niin täytelankaisella MIGillä pitäisi saada uutta tilalle. Saumoista puhdistan koneteräsharjalla kuona-aineet pois ennen muita toimenpiteitä. Mahdollisesti hitusen tasoitan saumaa lamellilaikalla.
Onko hitsauslanka tai korjauspelti kuinka suuressa roolissa? Jotain tuntemattomia puhtaannäköisiä pellinkappaleita vaihtelevilla vahvuuksilla on tallin perällä ja hitsauskoneessa on jotain motonetin edullista täytelankaa.
Sitten viimeisimpänä mutta ei tod. vähäisimpänä; Suoja-aineet. Käytössä ei toistaiseksi ole ruiskuja tms. Millä aineella aloitetaan ja mitä sen päälle (ja sen päälle, ja sen päälle, jne.) että tulee mahdollisimman hyvä? Pensselöitävä aine olisi käytännöllisin.
Esteettisillä seikoilla ei ole merkitystä mutta kestävyydellä on.
E: Eihän tuohon mitään käytännöllistä korjauspalaa ole myytävänä? Taitaa tulla vähintään puoli pohjaa kerralla...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onkos noista toinen parempi kuin toinen? Onko siveltavä parempi kuin spray? Jos siveltävää edes onkaan... Ja tärkeämpänä, saako valmiissa pullossa vai pitääkö ostaa maaliruisku? (Haftgrund niminen spraypurkki taitaa ollakin tallissa...)1. happoväri, epoksi tms. pohjamaali
Kävin kuikuilemassa motonetin suoja-aineita ja Dinitrolin massassa suositeltiin pohja-aineeksi kotelosuojaa tai sen tapaista.
Onko noista massoista jotain mitä pitäisi tietää ennen kuin aletaan suinpäin lätkimään?
Lähdetään siitä että kun ne aineet kumminkin on alle satasen niin laitetaan sitten parasta.
Mene ja tiedä, tarvikekaupasta ostin taannoin myyjän mukaan tosi laadukasta sinkkisprayta, 9€ purkki (merkkiä en muista). Hitsisaumojen pohjusteeksi laitoin, annoin kuivua kunnolla, päälle vetäisin muutaman kerroksen maalia. Ei siinä montaa viikkoa mennyt taivasalla, kun alkoi ruoste tihkua läpi.Noi sinkkisprayt ei takavuosina vakuuttaneet pätkääkään. Toki ne varmasti on parempia tänäpäivänä.
Lainaus:
Noi sinkkisprayt ei takavuosina vakuuttaneet pätkääkään. Toki ne varmasti on parempia tänäpäivänä.
Mene ja tiedä, tarvikekaupasta ostin taannoin myyjän mukaan tosi laadukasta sinkkisprayta, 9€ purkki (merkkiä en muista). Hitsisaumojen pohjusteeksi laitoin, annoin kuivua kunnolla, päälle vetäisin muutaman kerroksen maalia. Ei siinä montaa viikkoa mennyt taivasalla, kun alkoi ruoste tihkua läpi.
Ei muuten kannata ostaa kilikali -pulloja, tulee maalille hintaa ruhtinaallisesti..
Sitä on myös purkkitavarana, jos ei suoraan maali- tai rautakaupan hyllystä löydy niin ainakin tilaamalla, en tarkoita sitä "litkua" joka on nimeltään Zinca tms. vaan on olemassa sellasta oikein jöötiä.. maalipurkkikin painaa suhteellisen paljon, ettei mikään kukkakeppi sitä jaksa välttämättä nostaa.. ;)
Noi sinkkisprayt ei takavuosina vakuuttaneet pätkääkään. Toki ne varmasti on parempia tänäpäivänä.
Noissa Sinkkisprayssa on hyvä nyrkkisäääntö, että mitä painavampi purkki sen parempi = enemmän sinkkiä. Sinkki pitoisuus on parhaissa jopa 99% Pölykuiva n15min riittoisuus 400ml pullo muistaakseni n16m2.
Purkki kamana "Sinkki300" 500ml pölykuiva myös 15min. Erään saksalaisen firman kamoihin viittaan, nimi alkaa Weellä.
Meinaat warmaan wurtin litkua, sitä meillä töis käytetään mutta kun peräkärryn laitoja korjasin niin eipä se kauaa ruostetta poissa pitänyt.
Kannattaako nyt vanhoihin 90-luvun kulkineisiin enää paljoa uhrata? Jos harrasteauto niin ymmärrän mutta jos käyttöauto niin peltiä kiinni millä saa ja kovaa ajoa.
Kannattaako nyt vanhoihin 90-luvun kulkineisiin enää paljoa uhrata? Jos harrasteauto niin ymmärrän mutta jos käyttöauto niin peltiä kiinni millä saa ja kovaa ajoa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kannattaako nyt vanhoihin 90-luvun kulkineisiin enää paljoa uhrata? Jos harrasteauto niin ymmärrän mutta jos käyttöauto niin peltiä kiinni millä saa ja kovaa ajoa.
Tietääpähän ainakin keltä ei kannata autoja ostaa jos kunnossapito on tällä tasolla... Oletko joskus Opeleita omistanu? Korjaustavat viittaisivat hyvin siihen.
Niin mitä sitä jakohihnaakaan jokakerta uutta ostaa, vaihtaa vaan pyörimissuuntaa niin kuluu tasasesti?! Näin yhdellä remmillä päästään se 200tkm ja säästyy uuden 15€ hihnan ostolta joka viides vuosi!
Ei ole vielä opelia itellä ollut, ehkä joskus. On noita autoja tullut aikoinaan nysvättyä kun kipeää ***, mutta enää ei niin jaksa kiinnostaa, pääasia että pääsee eteenpäin.
Ja luuletko että laittaisin meidän kalustoa johonkin myyntiin, ne paalataan tai menevät liikkeeseen vaihdossa .
Opelilla muuten voi ajaa 200tkm remmillä ja kun katkeaa niin uus tilalle ja ajoa.
En vaan näe mitään järkeä alkaa 500e autoon sijoittamaan montaa sataa johonkin ruostereikään, täällä jo ehdotellaan hiekkapuhallusta ym.
Ventoon just kesällä liimasin migillä 2 lappua pohjaan niiden vesitulppien paikalle, puikkovingulla mätä pelti pois ja lappu päälle, valkoista rostexia sattui olemaan ja sen päälle kiveniskumassa, näin helppoa.
Ja luuletko että laittaisin meidän kalustoa johonkin myyntiin, ne paalataan tai menevät liikkeeseen vaihdossa .
Opelilla muuten voi ajaa 200tkm remmillä ja kun katkeaa niin uus tilalle ja ajoa.
En vaan näe mitään järkeä alkaa 500e autoon sijoittamaan montaa sataa johonkin ruostereikään, täällä jo ehdotellaan hiekkapuhallusta ym.
Ventoon just kesällä liimasin migillä 2 lappua pohjaan niiden vesitulppien paikalle, puikkovingulla mätä pelti pois ja lappu päälle, valkoista rostexia sattui olemaan ja sen päälle kiveniskumassa, näin helppoa.
mutta enää ei niin jaksa kiinnostaa, pääasia että pääsee eteenpäin.
Mielenkiintoinen foorumi valinta kuitenkin, vaikka ei autojen laittelu kiinnosta?. Onhan se vittuilukin tietysti kivaa jossain määrin. Luulisi esim suomi24 olevan parempi foorumi moiseen? Enemmän ei autoihin liittyviä keskusteluja.
Eikä niiden Orig 16vee kakkosten hinnat ainakaan tuosta laske. Veikkaan, että on hyvinkin haluttuja ja arvokkaita klassikoita 10vuoden päästä. Kuten ykköset nykyään. Vaikka nekin kai pitäisi paalata sun mielestä.
No jos se pirssi omasta mielestä kannattaa korjata ja on ns erikoismalli niin mikäs siinä, omat kokemukset vaan kertoo toista, ei sen auton arvo siitä nouse vaikka kuinka hyvä olis, vm ja ajomäärä määrää hinnan.
GT vento tuossa koitettiin laittaa myyntiin ilman hintaa, tarjouksia tuli mutta ei yhtään varteenotettavaa vaikka tuo malli ventona suomessa harvinainen onkin.
On noita autoja tullu harrastettua ja yksikin raadosta rakennettiin kuntoon, enää eivät autot pahemmin kiinnosta ja tallista löytyykin muutama kaksipyöräinen.
Tänne nyt tulee kirjoiteltua ja joihinkin muiden kysymyksiin vastaillen kun onhan näitä vw tuotteita meillä täällä 4kpl ja tyyppiviat ja oikut on kantapään kautta opittu.
GT vento tuossa koitettiin laittaa myyntiin ilman hintaa, tarjouksia tuli mutta ei yhtään varteenotettavaa vaikka tuo malli ventona suomessa harvinainen onkin.
On noita autoja tullu harrastettua ja yksikin raadosta rakennettiin kuntoon, enää eivät autot pahemmin kiinnosta ja tallista löytyykin muutama kaksipyöräinen.
Tänne nyt tulee kirjoiteltua ja joihinkin muiden kysymyksiin vastaillen kun onhan näitä vw tuotteita meillä täällä 4kpl ja tyyppiviat ja oikut on kantapään kautta opittu.
No miksipä sitten et jakaisi tietoutta nuista tyyppivioista sen sijaan kun lyttäät toisten pohjanpaikkuu rojekteja?
Itsekkin viimetalvena purin Venton pohjasta kaikki pois akseleita myöten, raaputin ruostekohdat puhtaaksi, hiekkapuhalsin, maalasin, massasin. En sillä että auton arvo siitään jotenkin nousisi, vaankun aion pitää tuon auton vielä vuosia. Mukava se sellasella autolla on ajella, missä ei tarvii sateella kumisaappaita pitää.
Itsekkin viimetalvena purin Venton pohjasta kaikki pois akseleita myöten, raaputin ruostekohdat puhtaaksi, hiekkapuhalsin, maalasin, massasin. En sillä että auton arvo siitään jotenkin nousisi, vaankun aion pitää tuon auton vielä vuosia. Mukava se sellasella autolla on ajella, missä ei tarvii sateella kumisaappaita pitää.
Oma versio korjauksesta :
- rälläkän teräsharjalla riittävän isolta alalta siitä vierestä massat pois.
- Suunnittelee ennen leikkausta miten sen meinaa korjata hitsaamalla.
- leikkaus rälläkällä.
- valmiiksi sinkittyä peltiä tilalle hitsaamalla
- hitsaussaumojen läpikäynti rälläkän teräsharjalla
- hiotaan enimmät ylimääräiset räkäisyt pois
- puhdistus bräkleenillä
- kuivaus kunnolla
- sinkkimaalia pintaan
- kuivaus kunnolla
- saumoihin jotain joustavaa bitumimassaa
- kuivaus kunnolla
- kotelosuoja-ainetta
- annetaan kuivua niin kauan että alustamassan pystyy levittämään siihen päälle.
- annetaan kuivua kunnolla
- kovaa ajoa
Harvoin se vaurio on niin pieni miltä ensi alkuun näyttää, mutta peltihän on onneksi halpaa vielä nykyäänkin :-)
- rälläkän teräsharjalla riittävän isolta alalta siitä vierestä massat pois.
- Suunnittelee ennen leikkausta miten sen meinaa korjata hitsaamalla.
- leikkaus rälläkällä.
- valmiiksi sinkittyä peltiä tilalle hitsaamalla
- hitsaussaumojen läpikäynti rälläkän teräsharjalla
- hiotaan enimmät ylimääräiset räkäisyt pois
- puhdistus bräkleenillä
- kuivaus kunnolla
- sinkkimaalia pintaan
- kuivaus kunnolla
- saumoihin jotain joustavaa bitumimassaa
- kuivaus kunnolla
- kotelosuoja-ainetta
- annetaan kuivua niin kauan että alustamassan pystyy levittämään siihen päälle.
- annetaan kuivua kunnolla
- kovaa ajoa
Harvoin se vaurio on niin pieni miltä ensi alkuun näyttää, mutta peltihän on onneksi halpaa vielä nykyäänkin :-)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuollaisen kunnon pensselillä levitettävän sinkkimaalin ku jostain löydät. Tuli mieleen että 3v sitten tuohon ventooni ostin uuden lokasuojan. Maalasin varastomaalin päälle pelkästään sinkkiä pensselillä kunnon kerroksen, ja massa päälle. Lokari näyttää vieläkin uudelta. Harmi vaan etten tuota maalin nimeä muista. :/
Kyllä se sinkittykin pelti ruostuu, nimimerkillä 13 vuotta peltialalla.
Ja moni sinkkimaali ei kestä normaalimaaleja eli voi kiehahtaa tms ja kun sinkittyä peltiä maalataan, pitää pinta karhentaa jollakin tai mielellään "vanhentaa" eli pari viikkoa lumihangessa riittää.
Pistä nyt H. Jormalainen kuva ruostekohdasta niin mietitään yhdessä tuumin mitä kannattaa tehdä, ei yhden reiän korjaaminen nyt maailman vaikein homma voi olla.
Ja moni sinkkimaali ei kestä normaalimaaleja eli voi kiehahtaa tms ja kun sinkittyä peltiä maalataan, pitää pinta karhentaa jollakin tai mielellään "vanhentaa" eli pari viikkoa lumihangessa riittää.
Pistä nyt H. Jormalainen kuva ruostekohdasta niin mietitään yhdessä tuumin mitä kannattaa tehdä, ei yhden reiän korjaaminen nyt maailman vaikein homma voi olla.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No ei siihen nyt ihmeelisiä tököttejä tarvita, mulla ei ole hajuakaan missä kohtaa kakkakopassa tuo ruoste on mutta ite oon ruosteenestomaalilla ja kiveniskumassalla selvinnyt, muutamaan tutun autoon on käytetty lasikuitua peltiruuveja, popniittejä ja pikabetonia, pääasia on ollut helppo korjaus joka pitää veden ulkopuolella :)
Suurin työ tuossa on paikkojen suojaus hitsi ja rälläkän kipinöiltä.
Suurin työ tuossa on paikkojen suojaus hitsi ja rälläkän kipinöiltä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ilmankos jarkko joka ketjussa valittaakin kun autot kuluttaa liikaa, ovet ei toimi ja kaikki muukin on suoraan sanottuna paskana. Pakoputken vuodot korjattu pistämällä nippusiteillä päistään katkaistuja kaljatölkkejä jatkoksi ja sähköliitännät vedetty abikoilla? Vai kenties jotain parempaa kun alustakin on fiksattu sementillä, kusilaidulla ja poppareilla?
Kyllä se sinkittykin pelti ruostuu, nimimerkillä 13 vuotta peltialalla.
Ja moni sinkkimaali ei kestä normaalimaaleja eli voi kiehahtaa tms ja kun sinkittyä peltiä maalataan, pitää pinta karhentaa jollakin tai mielellään "vanhentaa" eli pari viikkoa lumihangessa riittää.
Kaikki pellit ruostuu toiset hitaammin kuin toiset.Se on totta että sinkkimaalit ei kestä päällemaalausta.Auton pohjaan kukaan tuskin pintamaalia vetääkään.
Kuusakoski Oy:ltä saanee peltiä,putkea,palkkia, ympäri Suomen.
Omasta mielestä pienempi työ siinä on hitsata se paikka verrattuna siihen että alkaa lasikuitua levittämään ja hiomaan ja kuitenkin jää se mahdollisuus että katsastus jää siitä lasikuitupaikasta kiinni ja joutuu uusimaan koko korjauksen.
Takaisin asiaan... cool bluen teksti oli hyvä kokonaisuus.
Katsoo että kaikki ruosteinen pelti on leikattu ja tulevan sauman kohdalle ei jää ruostetta (Se jos mikä on ärsyttävää jos hitsaus vaiheessa vieressä olevasta ruosteisesta kohdasta palaa hitsi läpi.)
Jos korjauspalaa ole ei valmiina saatavissa, yritä tehdä suorasta pellistä vastaava kuin irronnut alkuperäinen. Aluksi voi tarvittavaessa tehdä pahvimallin korjauspalasta, jonka mukaan tekee pellistä itse korjauspalan. Hyvin istuva korjauspala on mukava hitsata paikalleen.
Sauman kohdassa tulee olla kirkas puhdas pelti näkyvissä niin korin puolella kuin korjauspalassakin --> paljon helpompi hitsata. Epäpuhtaudet massa, ruoste etc saattaa tehdä siitä ikävän tökkivää ja sauma on mitä sattuu.
Heppailee sen kiinni sieltä täältä ja tarkkailee miten se käyttäytyy. Hitsauksen edistyessä korjauspalan reunoja tarvii toisinaan vasaroida lähemmä saumaa.
Isältä pojalle korjauksessa korjauspala ja hitsisauma olisi saatava maalattua / suojattua hitsauksen jälkeen myös takapuolelta, jos vain mahdollista.
Maalausjärkeä kannattaa käyttää. Esim tarkkaan katsoa mitä vaurio kohdan takana on. Tietty jo ennen rälläköintiä. Ettei siellä ole jotain mikä ei kestä rälläköintiä ja kuumutta, sähköjohtoja, verhoilua etc.
Katsoo että kaikki ruosteinen pelti on leikattu ja tulevan sauman kohdalle ei jää ruostetta (Se jos mikä on ärsyttävää jos hitsaus vaiheessa vieressä olevasta ruosteisesta kohdasta palaa hitsi läpi.)
Jos korjauspalaa ole ei valmiina saatavissa, yritä tehdä suorasta pellistä vastaava kuin irronnut alkuperäinen. Aluksi voi tarvittavaessa tehdä pahvimallin korjauspalasta, jonka mukaan tekee pellistä itse korjauspalan. Hyvin istuva korjauspala on mukava hitsata paikalleen.
Sauman kohdassa tulee olla kirkas puhdas pelti näkyvissä niin korin puolella kuin korjauspalassakin --> paljon helpompi hitsata. Epäpuhtaudet massa, ruoste etc saattaa tehdä siitä ikävän tökkivää ja sauma on mitä sattuu.
Heppailee sen kiinni sieltä täältä ja tarkkailee miten se käyttäytyy. Hitsauksen edistyessä korjauspalan reunoja tarvii toisinaan vasaroida lähemmä saumaa.
Isältä pojalle korjauksessa korjauspala ja hitsisauma olisi saatava maalattua / suojattua hitsauksen jälkeen myös takapuolelta, jos vain mahdollista.
Maalausjärkeä kannattaa käyttää. Esim tarkkaan katsoa mitä vaurio kohdan takana on. Tietty jo ennen rälläköintiä. Ettei siellä ole jotain mikä ei kestä rälläköintiä ja kuumutta, sähköjohtoja, verhoilua etc.
Pellinpalalla ei liene niin suurta merkitystä, ei haittaa vaikka on vähän alkuperäistä paksumpi. Ennen maalausta putsaus teräsharjalla tms, maaliksi joku kunnon sinkkimaali (siveltävä) tai Inerta Primer 2k-pohjamaali tms. Pääasia että maalia on kunnon kerros ja mahdollisimman puhtaalle alustalle. Päälle kunnon pintamaalikerros (siveltävä), maalin laadun (automaali, Miranol, tms.) kanssa ei pohjassa niin tarkkaa ole kunhan pinta on tiivis.
Maalauksen jälkeen kerros kotelosuojaa pohjusteeksi ja päälle alustamassa. Noita voi käyttäää sprayversioinakin. Äläkä unohda sisäpuolta, en muista millainen tuo rakenne tuossa kohtaa on, mutta varmasti sinne pellin taaksekin saa jostain kohtaa kotelosuojaa.
Matto kannattanee sisäpuolelta nostaa irti pellistä varmuuden vuoksi.
Korjauspala helpottaa hommaa, mutta voihan sen pellistäkin väännellä, ei se niin millintarkkaa ole että on täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen.
E: Suoja-aineina olen itse käytellyt Dinitrolin kamoja Motonetista, ainakin Pirkkalan hyllyssä oli joku Dinitrolin opas jossa opastettiin oikeiden aineiden valinnassa. ML ainakin pohjusteeksi ja esim CAR päälle suojaksi. Yläpuolelle kotelon sisään voi laittaa tuota samaa ML:ää.
Maalauksen jälkeen kerros kotelosuojaa pohjusteeksi ja päälle alustamassa. Noita voi käyttäää sprayversioinakin. Äläkä unohda sisäpuolta, en muista millainen tuo rakenne tuossa kohtaa on, mutta varmasti sinne pellin taaksekin saa jostain kohtaa kotelosuojaa.
Matto kannattanee sisäpuolelta nostaa irti pellistä varmuuden vuoksi.
Korjauspala helpottaa hommaa, mutta voihan sen pellistäkin väännellä, ei se niin millintarkkaa ole että on täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinen.
E: Suoja-aineina olen itse käytellyt Dinitrolin kamoja Motonetista, ainakin Pirkkalan hyllyssä oli joku Dinitrolin opas jossa opastettiin oikeiden aineiden valinnassa. ML ainakin pohjusteeksi ja esim CAR päälle suojaksi. Yläpuolelle kotelon sisään voi laittaa tuota samaa ML:ää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Happomaali kestää todella hyvin pohjimmaisena ja siihen päälle pohjamaalia.
Sitten voi laittaa kiveniskumassaa ja siihen maali taikka ilman massaa suoraan maali.
Testasin tuota spray happomaalia ja kesti pelkiltään kaksivuotta pellissä ennenkuin tuli ruoste läpi.
Silloinkaan en kaikkea ruostetta poistanut vaan pikkasen pinnasta. Tuohon kun vielä olis laittanut pohjamaalin ja pintamaalin niin ei olis kyllä helposti ruostunut uudestaan.
Happomaali oli U-Pol ACID 8 pohjalle.
Sitten voi laittaa kiveniskumassaa ja siihen maali taikka ilman massaa suoraan maali.
Testasin tuota spray happomaalia ja kesti pelkiltään kaksivuotta pellissä ennenkuin tuli ruoste läpi.
Silloinkaan en kaikkea ruostetta poistanut vaan pikkasen pinnasta. Tuohon kun vielä olis laittanut pohjamaalin ja pintamaalin niin ei olis kyllä helposti ruostunut uudestaan.
Happomaali oli U-Pol ACID 8 pohjalle.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuollainen reikä siellä sitten oli kun puhdisteltiin ja kaiveltiin. Kuva on vähän erikoisesta kuvakulmasta altapäin. Oikealla tukivarsi ja kallistuksenvakaaja. Vasemmalla auton oman tunkin nostokohta. Roiskeläppä poistettu.
Selvästi näki että oli saumasta muutamasta kohtaa pettänyt suojaus ja siitä se sitten oli levinnyt massakerroksen alla.
Perkele kun pitää olla sellanen kohta ettei suoraa peltiä senttiäkään. Ehdotuksia miten nuijitaan uusi pellinpala myötäilemaan pohjan muotoja? Pienissä osissa peltiä kiinni ja naputtelua?
Motonetissä oli siveltävää sinkkimaalia parin desin purkissa. Onkohan se mistään kotoisin? Oli muistaakseni jotain tunnetun firman tuotetta.
Tuo sapluuna oli hyvä vinkki, kiitos siitä!
Selvästi näki että oli saumasta muutamasta kohtaa pettänyt suojaus ja siitä se sitten oli levinnyt massakerroksen alla.
Perkele kun pitää olla sellanen kohta ettei suoraa peltiä senttiäkään. Ehdotuksia miten nuijitaan uusi pellinpala myötäilemaan pohjan muotoja? Pienissä osissa peltiä kiinni ja naputtelua?
Motonetissä oli siveltävää sinkkimaalia parin desin purkissa. Onkohan se mistään kotoisin? Oli muistaakseni jotain tunnetun firman tuotetta.
Tuo sapluuna oli hyvä vinkki, kiitos siitä!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuo kuva otettu aika alkuvaiheessa ja on puhdistettu laajemmalta alueelta.
Useampaa palaa itsekin ajattelin, mutta onko sekään sitten kovin paljon helpompaa jos palapeliä lähtee rakentamaan...
Sellainen ajatus kävi mielessä että jos lähtisi peltiä kiinnittämään yhdestä reunasta ja vuorotellen painaisi palaa tunkilla kiinni, hitsaisi ja vähän paukuttelisi?
Useampaa palaa itsekin ajattelin, mutta onko sekään sitten kovin paljon helpompaa jos palapeliä lähtee rakentamaan...
Sellainen ajatus kävi mielessä että jos lähtisi peltiä kiinnittämään yhdestä reunasta ja vuorotellen painaisi palaa tunkilla kiinni, hitsaisi ja vähän paukuttelisi?
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Niin, siis tee heti aluksi suurempi pala kuin tuo reikä, sitten sovitat sen palan "puukkosahalla" paikoilleen, eli surutta vaan autosta peltiä irti ja saat tuoretta palaa tilalle :-)
Älä siis yritä tehdä reikään sopivaa palaa vaan sovita reikä palan mukaan (vois toimia joissain muissakin yhteyksissä) ;-)
Tee kerros kerrallaan, eli eka lattiapelti, ja rakenna loput sitten sen perään.
Älä siis yritä tehdä reikään sopivaa palaa vaan sovita reikä palan mukaan (vois toimia joissain muissakin yhteyksissä) ;-)
Tee kerros kerrallaan, eli eka lattiapelti, ja rakenna loput sitten sen perään.
SS:n maalausohjeet oli jo sentään oikeaa meininkiä eli siis sinkkiä karhennetulle puhtaalle pinnalle alle mutta ei haeta sillä paksuutta maalikalvoon koska sinkki halkeaa jos se on kunnon sinkkiä eli painavaa tai happomaalia ja siihen päälle sitten esim. alumiinipigmentoitu epoksi ruosteenesto pohjamaali vaikka kahteen kertaan ja tuoteselosteet kannattaa kysyä jossa ilmenee suositeltu maalikalvon paksuus ja päällemaalattavuus ajat jotta välttyy kiehumisilta ja halkeiluilta saadaan paras lopputulos..
Jos tekee harvinaisempaa ja arvokasta projektia niin siihen pintamaaliksi ennen massoja on suotavaa laittaa vaikka upotusrasituksenkin kestävää pintamaalia ja auton ollessa kyseessä maalien suhteen on aina muistettava se että maalikalvo jää täysin kuivuttuaankin elastiseksi kun ohut peltihän taipuu auton lattiassa jo pelkästään siitä että nouset autoon ja siitä pois painaen lattiaa jalallasi.
Nämä ohjeet nyt oli tarkoitettu sellaisiin autoihin joita todella pidetään ja arvo nousee. Joku käyttis jolla on tarkoitus ajaa vain vuosi tai pari niin siinä lienee ihan sama millä massalla hitsauskohdat peittelee kunhan leimattua saa.
Jos tekee harvinaisempaa ja arvokasta projektia niin siihen pintamaaliksi ennen massoja on suotavaa laittaa vaikka upotusrasituksenkin kestävää pintamaalia ja auton ollessa kyseessä maalien suhteen on aina muistettava se että maalikalvo jää täysin kuivuttuaankin elastiseksi kun ohut peltihän taipuu auton lattiassa jo pelkästään siitä että nouset autoon ja siitä pois painaen lattiaa jalallasi.
Nämä ohjeet nyt oli tarkoitettu sellaisiin autoihin joita todella pidetään ja arvo nousee. Joku käyttis jolla on tarkoitus ajaa vain vuosi tai pari niin siinä lienee ihan sama millä massalla hitsauskohdat peittelee kunhan leimattua saa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuollanen se olis tässä vaiheessa. Keskellä lipare johon kiinnitin hitsauskoneen maajohdon. Vasaralla ajoittain paukutellen sain yhdestä palasta reunat myötäilemään aika hyvin pohjan muotoja.
Olis varmaan kannattanu opetella hitsaamaan ennen eikä jälkeen :D
Olis varmaan kannattanu opetella hitsaamaan ennen eikä jälkeen :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se että lankaa menee paljon ei ainakaan omalla kohdalla takaa vielä mitään vahvuudesta. Tuossa vähän aikaa sitten roiskin puikolla menemään ja helposti sai monta puikkoa kulutettua eikä kappaleet vielä ollut lainkaan toisissaan kiinni :D
En nimittäin osaa hitsata sitten en yhtään. Tai no sen verran, että yläasteella aikoinaan sain MIGillä ruuvarin kyllä hitsattua seinään kiinni...
En nimittäin osaa hitsata sitten en yhtään. Tai no sen verran, että yläasteella aikoinaan sain MIGillä ruuvarin kyllä hitsattua seinään kiinni...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuota sauman vahvuutta tukee (kuvitteellisesti) se että nyt kun hioin sauman tasaiseksi niin ei erota alkuperäisen korjauspalan muotoja kun on niin iso hitsauspalko tullut. Eikä ole juurikaan kuona-aineesta jääneitä koloja.
Em. happoväri kuivumassa parhaillaan ja huomenna laitan kotelosuojan tartunta-aineeksi (ja tietty koteloon) kuten valmistaja ohjeistaa. Siihen päällimmäiseksi alustasuoja. Tectyliä ostin kun oli kalliimpaa ja sehän aina korreloi laadun kanssa :)
Koeponnistetaan varmaankin sunnuntaina kun koitetaan miten kestää tunkata.
Nyt palkitsen itseni annoksella punaviiniä ja Nikke Knattertonia.
E: Sopis pysyä toi Priomat yhtä hyvin autossa kun mun sormissa ja kynsissä! Taitaa olla ensimmäinen vastaantullut maali joka ei lähde saunassa kuuraten pois.
Em. happoväri kuivumassa parhaillaan ja huomenna laitan kotelosuojan tartunta-aineeksi (ja tietty koteloon) kuten valmistaja ohjeistaa. Siihen päällimmäiseksi alustasuoja. Tectyliä ostin kun oli kalliimpaa ja sehän aina korreloi laadun kanssa :)
Koeponnistetaan varmaankin sunnuntaina kun koitetaan miten kestää tunkata.
Nyt palkitsen itseni annoksella punaviiniä ja Nikke Knattertonia.
E: Sopis pysyä toi Priomat yhtä hyvin autossa kun mun sormissa ja kynsissä! Taitaa olla ensimmäinen vastaantullut maali joka ei lähde saunassa kuuraten pois.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Emmäävaantiiä...
Kuitenkin kun pitäis saada vähintään p*keleen hyvä eikä "pari vuotta hyvä".
Alkuperäinen kysymys oli että millä tää kestää seuraavat 20 vuotta... Toiset paikkaa lasikuidulla mutta minä en. Minä korjataan niin että sitä kehtaa esitellä muillekin. Mun autoon ei tule purkkavirityksiä, vaan kerralla kunnolla kuntoon ja seuraavia vikoja odottamaan :)
Harmillisesti tossa 300 tkm jälkeen on tullut jo useampi pikku vaiva esiin... Mutta onneksi osat on halpoja alkuperäislaatuisenakin.
Kuitenkin kun pitäis saada vähintään p*keleen hyvä eikä "pari vuotta hyvä".
Alkuperäinen kysymys oli että millä tää kestää seuraavat 20 vuotta... Toiset paikkaa lasikuidulla mutta minä en. Minä korjataan niin että sitä kehtaa esitellä muillekin. Mun autoon ei tule purkkavirityksiä, vaan kerralla kunnolla kuntoon ja seuraavia vikoja odottamaan :)
Harmillisesti tossa 300 tkm jälkeen on tullut jo useampi pikku vaiva esiin... Mutta onneksi osat on halpoja alkuperäislaatuisenakin.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 5.12.2009 1:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Otas nyt teräsharjalaikka kätösees ja pärrää massaa pois reilummalta alalta. Alta voi paljastua oikeenkin otolliset saumat korjauspalaa ajatellen! Sitte vaan saumoja myöten pala pois ja uutta tilalle. Äläkä vaan laita korjauspalaa vanhan pellin päälle!! (Potentiaalinen paikka uudelle ruosteelle!) Vaan mahdollisimman tarkasti reiän kokoinen korjauspala! Ei haittaa vaikka jää milli pari rakoa joka puolelle, parempi vaan, ni palaa sauma varmasti läpi asti. Heftailemalla joudut tuon hitsata, eli varmistu siitä, että sauman kohta on puhdas massasta ja muusta paskasta. Ja heftaile vähän kerrallaan sieltä täältä ni vetelee vähemmän.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
↑
Katoitko viimeisen kuvan? Vähän myöhäistä...
Muuten jatkan keskustelua:
Nimpä!
Odotellaan seuraavaa kohtaa. Johan se oli aikakin että 19-v autossa tulee ruostetta pohjassa vastaan. Eipä se hirveästi yllättänyt. On sitä nuorempiakin hitsattu ihan omin pikku kätösin. Ja puikolla, vi*u :DD
Mutta leuka alas ja uusia pettymyksiä kohden! Vai miten se sanonta menee?
Tässä vaiheessa kyllä tarjoaisin edelliselle omistajalle illallisen ihan siitä hyvästä että on suojannut tätä autoa näinkin huolellisesti. Ei ole montaa katsaria ollut tässä kahdeksan vuoden aikana joka ei olisi hämmästynyt alustan suojauksesta ja kunnosta :)
Katoitko viimeisen kuvan? Vähän myöhäistä...
Muuten jatkan keskustelua:
Nimpä!
Odotellaan seuraavaa kohtaa. Johan se oli aikakin että 19-v autossa tulee ruostetta pohjassa vastaan. Eipä se hirveästi yllättänyt. On sitä nuorempiakin hitsattu ihan omin pikku kätösin. Ja puikolla, vi*u :DD
Mutta leuka alas ja uusia pettymyksiä kohden! Vai miten se sanonta menee?
Tässä vaiheessa kyllä tarjoaisin edelliselle omistajalle illallisen ihan siitä hyvästä että on suojannut tätä autoa näinkin huolellisesti. Ei ole montaa katsaria ollut tässä kahdeksan vuoden aikana joka ei olisi hämmästynyt alustan suojauksesta ja kunnosta :)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Juu, (|):n hyvää tuli :)
Hitsaukseen meni ehkä n tunti. Hitsaussaumojen siistiksi hiomiseen meni varmaan neljä x n tuntia. Että näin meillä. Toisaalta ei mua kiinnosta tehdyt tunnit. Autoa ei myydä ja tehdään parasta jälkeä mitä osataan ja jos osaaminen ei riitä niin viedään ammattilaiselle.
Mukavasti tuossa reijän kohdalla on sellanen 8 cm lätkä apukuljettajan jalkatilassa josta pääsee kurkkaamaan tuonne hitsatulle alueelle. Tai, no ehkä jos joku rektoskooppi tms. Mut anyway, tuntuu että tuossa ei oo paljoa paikkoja johon ei pääse kotelosuojan kanssa. Eniten kiusaa tekee se että niitä hitsattuja koteloita ei pääse puhdistamaan ennen aineen laittoe :(
Hitsaukseen meni ehkä n tunti. Hitsaussaumojen siistiksi hiomiseen meni varmaan neljä x n tuntia. Että näin meillä. Toisaalta ei mua kiinnosta tehdyt tunnit. Autoa ei myydä ja tehdään parasta jälkeä mitä osataan ja jos osaaminen ei riitä niin viedään ammattilaiselle.
Mukavasti tuossa reijän kohdalla on sellanen 8 cm lätkä apukuljettajan jalkatilassa josta pääsee kurkkaamaan tuonne hitsatulle alueelle. Tai, no ehkä jos joku rektoskooppi tms. Mut anyway, tuntuu että tuossa ei oo paljoa paikkoja johon ei pääse kotelosuojan kanssa. Eniten kiusaa tekee se että niitä hitsattuja koteloita ei pääse puhdistamaan ennen aineen laittoe :(
Vähä OT mutta tollasta räkimistä saa puikolla aikaan:
3,2 mm puikkoa tasasuuntaajalla
Ja MIGillä:
0,8 mm lanka + suojakaasut
Tolla täytelankahommalla en kyllä lähtis röpötteleen, jos kerran kestävää ja hyvää haluaa niin ehdottomasti tavallinen lanka + suojakaasu. Joka tapauksessa aina muistettava se että hätäilemällä ei tuu kuin kuspäisiä lapsia... ;)
3,2 mm puikkoa tasasuuntaajalla
Ja MIGillä:
0,8 mm lanka + suojakaasut
Tolla täytelankahommalla en kyllä lähtis röpötteleen, jos kerran kestävää ja hyvää haluaa niin ehdottomasti tavallinen lanka + suojakaasu. Joka tapauksessa aina muistettava se että hätäilemällä ei tuu kuin kuspäisiä lapsia... ;)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja koska salama ei koskaan iske samaan kohtaa toista kertaa niin nyt olisi samaa tautia kuljettajan puolella :) Huomattavasti pienemmissä määrin, tosin.
Osin omaa laiskuuttani. Olin nähnyt että siitä se massa alkaa irtoilemaan ja silti annoin sen muhia. Noh, kerrottakoon muille että ei näin kannata tehdä! Korjatkaa vika heti.
Huomasin vaivan tuon remontin ohessa ja terävällä n. 4 mm ruuvarilla näillä käsivarsilla ei sanut lyötyä läpi kuin parin sentin "railon". Autokin nousee rutisematta koko kyljeltään siitä samasta nostokohdasta kuten ennenkin vaikka vikakohde ihan vieressä onkin.
Ei tässä vaiheessä mitään taika-aineita ole tullut myyntiin? Samat metodit kun ennenkin...
Mutta silti Teemulle tai Tommille terveisiä että kiitos vaan! Yleensä tän ikäisiä autoja olis hitsailtu jo useamman kerran! Tän suuntaisia vaivoja olisin odottanut jo paljon aiemmin...
Osin omaa laiskuuttani. Olin nähnyt että siitä se massa alkaa irtoilemaan ja silti annoin sen muhia. Noh, kerrottakoon muille että ei näin kannata tehdä! Korjatkaa vika heti.
Huomasin vaivan tuon remontin ohessa ja terävällä n. 4 mm ruuvarilla näillä käsivarsilla ei sanut lyötyä läpi kuin parin sentin "railon". Autokin nousee rutisematta koko kyljeltään siitä samasta nostokohdasta kuten ennenkin vaikka vikakohde ihan vieressä onkin.
Ei tässä vaiheessä mitään taika-aineita ole tullut myyntiin? Samat metodit kun ennenkin...
Mutta silti Teemulle tai Tommille terveisiä että kiitos vaan! Yleensä tän ikäisiä autoja olis hitsailtu jo useamman kerran! Tän suuntaisia vaivoja olisin odottanut jo paljon aiemmin...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa