Nelikko / semimaasturi suomeen talveen
Valvoja: ffp jäsenet
Nelikko / semimaasturi suomeen talveen
Taas talven alle herännyt ajatus, että mitä jos reilusti madalletun 3BG Passatin vaihtaisi (vaikka ihan sama mihin) korkeampaan nelikkoautoon kaupunkitalvea vastaan. Oikeastaan en edes ajattelisi tällaista jos tulisi ajettua paljon moottoritiellä tai isommilla maanteillä jossa tie on lähes aina hyvää talvellakin, mutta kaupungissa keli on sen 6kk vuodesta aika huonoa. Joten miksi kituuttaa jollain matalalla perhesedanilla vain sen takia, että se joskus kesällä on kiva maantiellä :)
Mitä vaihtoehtoja olette miettineet samoista lähtökohdista? Eli optimi olisi joku A6 Allroad (2006), tai vanhempikin A6, BMW X5 tai Touareg. Mutta tuppaavat vähän olemaan hintavia ajomääriin ja ikään nähden. (toivon avointa keskustelua muistakin merkeistä VW-konsernin sivussa)
Mikään 1.6l bensa etuveto RAV4, vaikka olisikin isommalla maavaralla, ei kiinnosta vaan joku hyvä kompromissi laatua, nelikkoa, tilaa ja kohtuullista kulutusta ja huoltohintaa. Vanhempaa (2003) A6:sta saisi Allroadina, mutta siihen koneena on usein 2.5TDI ja hinnat tuppaa olemaan poskettomia ikään nähden (jopa 2x verrattuna saman ikäinen A6 quattro).
Mitä vaihtoehtoja olette miettineet samoista lähtökohdista? Eli optimi olisi joku A6 Allroad (2006), tai vanhempikin A6, BMW X5 tai Touareg. Mutta tuppaavat vähän olemaan hintavia ajomääriin ja ikään nähden. (toivon avointa keskustelua muistakin merkeistä VW-konsernin sivussa)
Mikään 1.6l bensa etuveto RAV4, vaikka olisikin isommalla maavaralla, ei kiinnosta vaan joku hyvä kompromissi laatua, nelikkoa, tilaa ja kohtuullista kulutusta ja huoltohintaa. Vanhempaa (2003) A6:sta saisi Allroadina, mutta siihen koneena on usein 2.5TDI ja hinnat tuppaa olemaan poskettomia ikään nähden (jopa 2x verrattuna saman ikäinen A6 quattro).
Hyvän talviauton saat Passatistasikin. 3BG:n madallusosat kiertoon, tilalle kunnolliset jämäkät tolpat (Esim. Koni tai Bilstein) ja uudet orkkisjouset Weitecin korotuspaloilla tai huonontien alustan jouset. Entiset tuning-talvivanteet kiertoon ja tilalle 15" tai 16" sopivasti suuremmalla halkaisijalla.
Kerran nelikko, aina nelikko :)
Kerran nelikko, aina nelikko :)
Laadusta saa maksaa, mm. Audi, BMW, MB yms. laatumerkit. Jotain etuveto Kiaa saa edukkaasti. Veli osti Dodge Caliberin (katuu), sai edukkaan, vähän ajetun ja uudehkon auton. Mutt huoltaakin on saanut normaalia enemmän, pikkuvikoja usein. Tekniikka pelaa OK (VW:n 2.0TDI 140hp).
Pankista saa rahaa, jos siihen on mahdollisuus niin sijoita kerralla parempaan. A6 All Roadissa ainakin jossain (ellei kaikissa) on ilmajousitus, joka säätää korkeutta nopeuden mukaan. Tosi kalliita osia ja krämppää talvella. Kannattaa lukea Audifinnssiltä lisää.
Nelivetona luotan pitkittäiskoneilla oleviin VAG ryhmän tuotteisiin. Älä tuijota sitä kilometrimäärää ja ilää pelkästään. Antaa osviittaa muttei kerro totuutta. Mun 600tkm rullattu Passat omaa vähemmän vikoja mitä veljen alle 200tkm ajettu Gälibaar. Laatupelin voit ostaa vähän enemmänkin rullattuna. En silti neuvo ostamaan 600tkm ajettua. Tuossakin oli penkissä sivuttaistuki repsahtanut täysin, hmm. En muuta sitten keksi. Ahdin menee enskesänä vaihtoon. Hiukan pitää meteliä eikä Mr. Muscle tehonnut.
Miten olis Touareg? Pienimmillä koneilla laiska mutta kulkee. Kallis tosin ylläpitää (VW:n juppiauto(ko?).
Pankista saa rahaa, jos siihen on mahdollisuus niin sijoita kerralla parempaan. A6 All Roadissa ainakin jossain (ellei kaikissa) on ilmajousitus, joka säätää korkeutta nopeuden mukaan. Tosi kalliita osia ja krämppää talvella. Kannattaa lukea Audifinnssiltä lisää.
Nelivetona luotan pitkittäiskoneilla oleviin VAG ryhmän tuotteisiin. Älä tuijota sitä kilometrimäärää ja ilää pelkästään. Antaa osviittaa muttei kerro totuutta. Mun 600tkm rullattu Passat omaa vähemmän vikoja mitä veljen alle 200tkm ajettu Gälibaar. Laatupelin voit ostaa vähän enemmänkin rullattuna. En silti neuvo ostamaan 600tkm ajettua. Tuossakin oli penkissä sivuttaistuki repsahtanut täysin, hmm. En muuta sitten keksi. Ahdin menee enskesänä vaihtoon. Hiukan pitää meteliä eikä Mr. Muscle tehonnut.
Miten olis Touareg? Pienimmillä koneilla laiska mutta kulkee. Kallis tosin ylläpitää (VW:n juppiauto(ko?).
Millain koneen suunta vaikuttaa tukivarsiin? :D Vai meinaatko vanhempia volkkareita pitkittäisellä koneella vs. uudemmat poikittain olevalla? :D
Pitkittäiset jatkuvalla nelivedolla, Torsen. Poikittaisissa yleisesti Haldex. Luotan itse enemmän Torseniin ja sen voimajakaumaan. Mulla on orkkis tukivarret Passatissa 570tkm kesti ennen kuin alkoi kolisemaan. Ajettu vaan sileetä asvalttitietä koko ajan. Voi vaikuttaa asiaan. Vaihtaa kaikki kerralla laadukkaisiin niveliin ja kiristää ne oikein ala-asennossa niin kestää yhtä pitkään kuin "tavallisetkin" :)
Pitkittäiset jatkuvalla nelivedolla, Torsen. Poikittaisissa yleisesti Haldex. Luotan itse enemmän Torseniin ja sen voimajakaumaan. Mulla on orkkis tukivarret Passatissa 570tkm kesti ennen kuin alkoi kolisemaan. Ajettu vaan sileetä asvalttitietä koko ajan. Voi vaikuttaa asiaan. Vaihtaa kaikki kerralla laadukkaisiin niveliin ja kiristää ne oikein ala-asennossa niin kestää yhtä pitkään kuin "tavallisetkin" :)
Budjetistahan tää on kiinni. Kyllä mulle ainakin kelpaisi Allroad joku citymaasturi, Cayenne, Touraeg tms.. Pitää vaan muistaa, että ylläpito on 3BG:tä kalliimpaa (ainakin jos autossa on ilmajousitusta yms). - Ja rehellisyyden nimissä, ainakin mua pelottaisi ostaa joku n. 10v ikäinen paljon varusteltu auto, jota "kukaan ei halua". - Vaikka joukossa varmaan on helmiäkin.. Jos ajatellaan isokoneista bensa-autoa...
Joku BMW:n X5 4,4 (4,8) bensakasillakin on ihan ok. - Mun mielestä aika "henkilöautomainen" ajaa. - Noissa ei muistaakseni ollut ihmeemmin ilmajousia sun muita.
Toisaalta vanha A6 2,7TT Allroad voi vielä löytyä hyvänä yksilönä jostain kohtuupienillä kilsoilla.
Joku BMW:n X5 4,4 (4,8) bensakasillakin on ihan ok. - Mun mielestä aika "henkilöautomainen" ajaa. - Noissa ei muistaakseni ollut ihmeemmin ilmajousia sun muita.
Toisaalta vanha A6 2,7TT Allroad voi vielä löytyä hyvänä yksilönä jostain kohtuupienillä kilsoilla.
Etsi muutama hyvä vaihtoehto ja kysyt niiden merkkien foorumeilta. Itse pitäisin 3BG:n. Hyvä tekniikka ja erinomainen auto muutenkin. Ja pääset halvemmalla. Korosatsia alle jos korkeutta haluaa :) A6 C5 malleissakin paljon ruosteongelmia jos sitä All Roadia funtsit. Ja sitä ei saa niin luotettavalla tekniikalla mitä esim. Passatin 1.9TDI.
Oliko se sun Passat neliveto? Jos on, pidä se. Jos ei niin hanki sellainen, joku hyvin varusteltu laatuyksilö :)
Oliko se sun Passat neliveto? Jos on, pidä se. Jos ei niin hanki sellainen, joku hyvin varusteltu laatuyksilö :)
Ei vaan taida nää ajatukset olla kaikki ihan vertailukelpoisia vajaavetoisen 3BG:n kanssa....
Kaikki kiva yleensä maksaa. - Nääkin alspen ajatuksissa olevat autot on jo vanhoja paskoja, joten vähän sattumaakin tarvitaan, jos aikoo hyvän yksilön löytää. - Valitettavasti ne ei yleensä ole niitä edullisimman pään yksilöitä.
3BG 4motion olis jees myös:) - Tai W8...
Kaikki kiva yleensä maksaa. - Nääkin alspen ajatuksissa olevat autot on jo vanhoja paskoja, joten vähän sattumaakin tarvitaan, jos aikoo hyvän yksilön löytää. - Valitettavasti ne ei yleensä ole niitä edullisimman pään yksilöitä.
3BG 4motion olis jees myös:) - Tai W8...
Itse pitäisin 3BG:n. Hyvä tekniikka ja erinomainen auto muutenkin. Ja pääset halvemmalla. Korosatsia alle jos korkeutta haluaa :) A6 C5 malleissakin paljon ruosteongelmia jos sitä All Roadia funtsit. Ja sitä ei saa niin luotettavalla tekniikalla mitä esim. Passatin 1.9TDI.
Oliko se sun Passat neliveto? Jos on, pidä se. Jos ei niin hanki sellainen, joku hyvin varusteltu laatuyksilö :)
A6 2002-04 Allroad tiptronic 1.9TDI huippunaveilla ja Dynaudio-äänillä olisi sellainen optimi, mutta kun ei saa 1.9:llä (ei saa edes A6 q:ta 1.9TDI:lla) ja toisekseen pirun kalllita ovat ikälopuiksi autoiksi. Näyttää jotenkin piirun verran uudemmalta A6 C5 allroadina kuin sedanina tai Avanttina.
BMW X5 530d:ssa saisi kyllä rahalle vastinetta kun puhutaan lähes 100k€ autosta uutena. Nyt kumminkin mietin vähän maltillisempia vaihtoehtoja ja hintaluokassa vähän edullisempi. Tätä nykyä työmatkojakin tulee joista saisi fyffee lainan maksuun, mutta toisaalta ei huvittaisi olla pankin kanssa tekemisissä autoon liittyen :)
Osku, Passattini on etuveto, sinänsä se menisi jos olisi himpun vähemmän ajettu (nyt 345tkm) ja nelikko. Farkku ei 3BG:sta kiehdo kun on vähän ruma. :/ Jotenkin korotettuun malliin kaipaisi Allroad-maista lookkia muovikaarin ja isommin kumein, pelkkä horokkikorkea sedan taitaa olla aika kauhea :D
Viimeksi muokannut alspe, 29.9.2013 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
no mikä scoutti octaviassa on vikana?
Ei kai mikään, en ole noita katsellut vielä. Saa vissiin 1.9TDInä, mutta ovatko manuaaleja usein? Kovaa askia ei jaksa hämmentää. Pitää istua Skooda uudestaan, kertakuulemalta ei jotenkin tuntunut ns. premiumilta joka toki olisi plussaa sekin kaiken muun lisäksi :)
X5 3.0d ~2002-03 kuumeilua, onko jollakin kokemusta millainen auto tuo "vanha" X5? Verrattuna esim. 180 hp 2.5TDI C5 A6:een Tiptronicilla? Ilmeisesti ekat Xfemmat on aika nuhaisia 3.0d:lla ja vissiin nelivetotekniikka ei erityisen hyvä? Ja vielä laatikoista puhutaan negatiivista. Onhan se paljon maasturimpi, mutta olisko teknisesti huonompi kuin ed.mainittu Audi?
No, varmaan voi lähtä siitä, et eroa on kuin yöllä ja päivällä. - Toinen on ns. katumaasturi, toinen on henkilöauto. - Se sit on makuasia kummasta itse tykkää.
Itse pidin ainakin X5:sta bensakasilla ihan ok kapistuksena, yllärin henkilöautomainen ajaa.
3,0d:tä olen ajanut 500 sarjan ympäristössä, en ainakaan mä kekkaa mitään syytä että se olisi parempi/huonompi kuin Audin V6 TDI. Bemarin koneissa tais olla jotain hajoavia imusarjan läppiä jotka saattaa hajotessaan johtaa täystuhoon..(?) VAG V6 TDI ympäristössä sitten omat juttunsa myös..
Taitaa ne molempien automaattiaskit olla ns. paskoja, ja se on sitten tuurista kiinni miten hyvin ne toimii käytetyssä autossa. (öljynvaihdot ei taida kummankaan huolto-ohjelmaan kuulua).
Mä sanoisin, et osta semmonen minkä löydät hyväkuntoisena yksilönä.
Itse pidin ainakin X5:sta bensakasilla ihan ok kapistuksena, yllärin henkilöautomainen ajaa.
3,0d:tä olen ajanut 500 sarjan ympäristössä, en ainakaan mä kekkaa mitään syytä että se olisi parempi/huonompi kuin Audin V6 TDI. Bemarin koneissa tais olla jotain hajoavia imusarjan läppiä jotka saattaa hajotessaan johtaa täystuhoon..(?) VAG V6 TDI ympäristössä sitten omat juttunsa myös..
Taitaa ne molempien automaattiaskit olla ns. paskoja, ja se on sitten tuurista kiinni miten hyvin ne toimii käytetyssä autossa. (öljynvaihdot ei taida kummankaan huolto-ohjelmaan kuulua).
Mä sanoisin, et osta semmonen minkä löydät hyväkuntoisena yksilönä.
Ostaa aidon Country kakkiksen, siinä onsentään kykyä edetä talvella, toisin kun noilla sitimaastureilla etuvetosena.
Ei tässä kukaan ole etuvetoisia katsellut.
---
Aihetta sivuten, minkä verran normiautoon (esim. A6 C5, Passat 3BG) saa maavaraa jos tosiaan ostaa "korottavan sarjan"? Ja lisäksi, saisiko kumeja isontaa vakiokoosta? Siis vierintäkehää. Omassa on madallusta reilusti ja kumit ovat nykytasoon nähden pienet (3BG vakiokoko?) 205/55/16. 205/60/16 kumit ovat kaiketi 10mm profiililtaan korkeammat joten sitä kautta ei hirveitä saada aikaiseksi.
Ei taid saada normiautoista ihan helposti semimaasturin tai Allroadin veroista talvipuksutinta sohjoleikkeihin...
215/55r17 kumit mahtuu pyörimään vakiojousituksen kanssa helposti, eli esim. 225/55r17 kumit mahtunee myös helposti. 225/55r17 kumeilla saisi jo 22mm korkeutta lisää.
Jos ruuvaat sen säädettävän alustasarjan vakiojousien korkeudelle (oletetaan että se ei nouse vakiota korkeammalle) ja korotat noilla Weitecin SD-lautasilla 20mm jousia, niin alle *voisi* mahtua 215/60r17 kumit, niillä irtoisi 28mm korkeutta. +30mm kohdilla alkaa varmaan kumi ottamaan ylhäältä olkavarteen ja reunoilta sisälokariin. Tarpeeksi pieni ET vanteisiin niin helpottaa vähän.
Tai sun tapauksessa, jos nyt puhutaan 16" kumeista, niin esimerkiksi 205/65r16 tai 205/70r16 olisi passeleita valintoja. 19mm ja 29mm korotusta noilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kun renkaan kehä suurenee, niin kiihtyvyys ja jarrutusteho ottavat takapakkia.
max. 5% sai suurentaa halkaisijaa, ylikin saa mennä mutta pitää sitten säätää VCDS:llä nopeusmittari näyttämään oikein. Ja mielellään myös trippimittarikin...
Jos ruuvaat sen säädettävän alustasarjan vakiojousien korkeudelle (oletetaan että se ei nouse vakiota korkeammalle) ja korotat noilla Weitecin SD-lautasilla 20mm jousia, niin alle *voisi* mahtua 215/60r17 kumit, niillä irtoisi 28mm korkeutta. +30mm kohdilla alkaa varmaan kumi ottamaan ylhäältä olkavarteen ja reunoilta sisälokariin. Tarpeeksi pieni ET vanteisiin niin helpottaa vähän.
Tai sun tapauksessa, jos nyt puhutaan 16" kumeista, niin esimerkiksi 205/65r16 tai 205/70r16 olisi passeleita valintoja. 19mm ja 29mm korotusta noilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kun renkaan kehä suurenee, niin kiihtyvyys ja jarrutusteho ottavat takapakkia.
max. 5% sai suurentaa halkaisijaa, ylikin saa mennä mutta pitää sitten säätää VCDS:llä nopeusmittari näyttämään oikein. Ja mielellään myös trippimittarikin...
Tai sun tapauksessa, jos nyt puhutaan 16" kumeista, niin esimerkiksi 205/65r16 tai 205/70r16 olisi passeleita valintoja. 19mm ja 29mm korotusta noilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kun renkaan kehä suurenee, niin kiihtyvyys ja jarrutusteho ottavat takapakkia.
Harmi kun on juuri ostetut talvinakit, jos olisin älynnyt niin ainakin 205/60/16 olis voinut ostaa. Olis se 10mm etu sekin ja tulisi lähes ilmaikseksi + joustoa ja pehmeyttä lisää.
205/55/16 on kyllä nykymitan mukaan tosi pieni kumi isossa autossa.
Hitto, olis kuumetta 3BG 4Motinille :) rakastuin uudestaa korimalliin jollainen on jo yksi :D 3BG sedan on hieno kori <3
Optimi tilanne olis nykyinen 3BG AVF titronic "2Motion" Highline kesällä ja toinen talveksi, joko 2.8 V6 4Motion tai 2.5TDI 4Motion :) ei tarvisi vaihdella renkaita vaan autoa. Kesällä etuvetoinen pienemmällä kulutuksella ja talvella isommalla motilla ja nelikkona. Talven ajot on noin 30-40% vuoden ajoista joten kulutus ei tuntuisi niin pahasti ja lämpöäkin riittäisi paremmin ainakin bensakoneella
Omat ajot on reilu 20k vuodessa joten 2.8 V6 voisi mennäkin, mutta kai sillä ainakin 3l/100km isompaan kulutukseen pitää valmistautua? 2.5 TDI 4Motion taas on vähän niin ja näin kun siinä on ilmeisesti aika mukavasti kulutusta ja vielä 800€ D-vero?
EDIT: ainiin se W8 4.0 4Motion! talviritsaksi?
Optimi tilanne olis nykyinen 3BG AVF titronic "2Motion" Highline kesällä ja toinen talveksi, joko 2.8 V6 4Motion tai 2.5TDI 4Motion :) ei tarvisi vaihdella renkaita vaan autoa. Kesällä etuvetoinen pienemmällä kulutuksella ja talvella isommalla motilla ja nelikkona. Talven ajot on noin 30-40% vuoden ajoista joten kulutus ei tuntuisi niin pahasti ja lämpöäkin riittäisi paremmin ainakin bensakoneella
Omat ajot on reilu 20k vuodessa joten 2.8 V6 voisi mennäkin, mutta kai sillä ainakin 3l/100km isompaan kulutukseen pitää valmistautua? 2.5 TDI 4Motion taas on vähän niin ja näin kun siinä on ilmeisesti aika mukavasti kulutusta ja vielä 800€ D-vero?
EDIT: ainiin se W8 4.0 4Motion! talviritsaksi?
reilu 800 on vero juu, kulutusta about kympin huitteilla seka-ajossa meillä ollu ainakin. Mulla oli joulua ennen 12/03 tehty nelikkohighline 2,5TDI ABT kaupan, mun se ei enää sua lämmitä varmaan :) http://www.ffp.fi/index.php?mid=4&pid=120
Kyllä tuo aika kalliiksi tulee pitää kahta tän ikäistä autoa tikissä, helvetisti paljon kalliimmaksi vrt. se vajaavetoisen pienempi kulutus. Kaveri ajelee A6 V6 TDI quattroaudillaan pienemmällä sopalla kuin mitä mun rivinelonen vie. Tuommoinen 1.5l /100km lienee kulutusero etuveto 1.9:n ja nelikko 2.5:n välillä, kyllä siinä saa kilometrejä tulla vuodessa että kannattaa seisottaa toista autoa pihassa ja maksella katsastukset / vuosihuollot.
Tai sitten se W8 pasuuna ja asennutat siihen kaasulaitteet (virossa), voisi kuvitella että kilometrikulut jää TDI:n tasolle mutta fiilis olisi sitten jotain muuta.
Tai sitten se W8 pasuuna ja asennutat siihen kaasulaitteet (virossa), voisi kuvitella että kilometrikulut jää TDI:n tasolle mutta fiilis olisi sitten jotain muuta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa