Noita kommentteja lukiessa nousee verenpaine väkisinkin kun huomaa miten ihminen voi olla tarvittaessa idiootti. Omaa asiaa ajetaan päättömästi perustellen ja touhottaminen on niin kovaa että faktat saa väistyä. Motoparkin toimintaa näkyvimmin vastustanut Pro Hällinmäki yhdistyksen keulahahmo muun muassa tarinoi seuraavasti:
Marja-Leena Nenonen kirjoitti:On ymmärrettävää, että esimerkiksi poliisit sekä palo- ja pelastustehtävissä toimivat tarvitsevat kiiretilanteita varten ajoharjoittelua, mutta tavallisten ajajien liikenteessä kaahailua ei tule kannustaa. On nimittäin todettu, että erityisesti rata-ajoa harrastavat nuoret miehet ottavat liikenteessä isompia riskejä – ja sen vuoksi joutuvat useammin ja vakavampiin onnettomuuksiin.
Minä haluaisin todella kovasti nähdä sen tutkimuksen missä noin on todettu. Pelkään pahoin että tämä on täysin kirjoittajan oman mielikuvituksen tuotetta, ei missään tapauksessa tutkittua faktaa. Juha-Pekka Pusa sen sijaan on ottanut asiasta oikeasti selvää, siitä hatun nosto hänelle:
Otimpa yhteyttä. Liikenneturvan koulutuspäällikön mukaan Liikenneturva ei ole tehnyt tutkimusta radalla tapahtuvan ajoharjoittelun vaikutuksesta tieliikenneonnettomuuksiin mutta kehoittivat ottamaan yhteyttä Helsingin yliopiston liikennepsykologian tutkimusryhmän Markus Mattsoniin. Kyseinen henkilö on tehnyt vuonna 2008 ajoneuvohallintokeskukselle tutkimuksen moottoripyöräilyn turvallisuudesta. Ko. tutkimuksessa käsiteltyjen vuosien ‘92-’03 kuolemaan johtaneista yksittäisistä moottoripyöräonnettomuuksista oli tieltäsuistumisonnettomuuksia 72%. Tutkijalautakunta piti näissä onnettomuuksissa välittömänä riskitekijänä ajoneuvon puutteellista hallintaa 61%:ssa tapauksista. Kyseisen tutkimuksen raportti on luettavissa mm. ake:n sivuilla. Vuosina 2004-2008 tieliikenteessä kuoli 137 motoristia, näistä suistumisonnettomuuksissa enää 56 eli 41% (lähde tähän Liikenneturvan tilasto). Näistä 56:sta onnettomuudesta 37 olivat tyyppiä suistuminen mutkassa. Eli mutkassa suistuminen oli syynä keskimäärin 27% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Vuosina 2007-2008 tieliikenneonnettomuuksissa kuolleita motoristeja oli 63 joista mutkassa suistumisia (27%) noin 17. Jos näistä 17:sta tuo edelläviitatun tutkimuksen 61% johtui osittainkin pyörän puutteellisesta käsittelytaidosta niin se tekee noin 10 onnettomuutta joista vähintäänkin ne kaksi, uskallan väittää faktana, olisi ollut vältettävissä mikäli kuljettaja olisi hallinnut ajoneuvonsa paremmin.
Nythän on niin että koska mp-harrastus on yleistynyt (Motoparkin tapauksessa ainakin niinä päivinä joina olen radan palveluita itse ollut käyttämässä on ylivoimaisesti suurin osa maksaneista asiakkaista ollut moottoripyöräilijöitä) on myöskin suomen moottoriratojen käyttäjäkunnasta alati kasvava osa moottoriurheilun harrastajien sijaan ihan tavan kadulla ajelevaa motoristia joka käy radalla harjoittelemassa mp:n hallintaa turvallisemmassa ympäristössä. Tällaista harjoittelua ei autokoulu tänäkään päivänä tarjoa mikä, vaikka nyt ajokorttikustannuksia lisäisikin, saisi tulla pakolliseksi mp-korttia ajaville.
Tuolla on onneksi todella monta muutakin Motoparkkia puolustavaa kommenttia ja asiallisia vieläpä. Toivottavasti sinne ei edes tule yhtään asiatonta haistattelua, ne kun ei auta yhtään. Itse Tynkkynen on jo kerran tuolla yrittänyt mustamaalata näitä puolustelevia kommentteja, tosin aika epätoivoisesti tarttuen pariin rumaan sanaan.
Oras kirjoitti:Ilahduttavasti edes osa radan puolustajista on kyennyt osallistumaan keskusteluun käyttämättä sanaa “perse”.
Samaan aikaan tuolta on myös poistettu jo radan toimintaa puolustelevia kommentteja.. ilmeisesti jotkin kommenteista ovat osuneet liian arkoihin paikkoihin, tai sitten kaikki ne "perse" kommentit on poistettu, niitä kun ei tuolta löydy. Asiallisia perusteluja radan puolesta sitäkin enemmän.
Tässä vielä uusin Motoparkin toimintaa rajoittava ympäristölupapäätös:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?con ... fi&clan=fi
Päätöksessä on luettavissa esimerkiksi Pieksänmäen kaupunginhallituksen kanta aiheeseen:
Pieksämäen kaupunki pitää tärkeänä Moottoriurheilukeskus Motoparkin toiminnan
jatkumista sekä toimintaedellytysten luomista sellaisiksi, että alue voi kehittyä moot-
toriurheilukeskuksena.
Moottoriurheilukeskus Motopark on tärkeä matkailukohteena, moottoriurheilun har-
raste- ja kilpailupaikkana sekä myös liikenneturvallisuuden koulutuspaikkana.
Myös tulevassa maakuntakaavassa on otettu rata-alue huomioon:
Motoparkin osalta kaavassa on osoitettu seutukaavan mukaisesti olemassa oleva ympäristöluvin luvitettu moottorirata. Motopark on valtakunnallisesti tunnettu moottorirata, jolla järjestetään vuosittain useita kilpailuja ja tapahtumia, jotka keräävät osallistujia ja yleisöä laajasti. Radalla järjestetään mm. moottoripyörä ja rata-autokilpailuja. Moottorirata toimii näin matkailukohteena, jolla on taloudellisessa mielessä positiivisia vaikutuksia maakunnalle. Radan yhteydessä toimii myös leirintäalue. Lisäksi se lisää kohderyhmässään alueen yleistä tunnettavuutta.
....
Alueelle osoitetun yleispiirteisen melualuemerkinnän osalta on annettu yksityiskohtaisempaa suunnittelua ohjaava määräys, joka estää uuden merkittävän asutuksen tai muun melulle herkän toiminnan sijoittumisen toiminnan välittömään läheisyyteen.
Ympäristön suojelu on tietysti tärkeä asia, mutta nykypäivänä sen varjolla voi estää ihan mitä vain jos vähänkin haluaa.