Touran -04 Kytkimen Hall-anturi.
Valvoja: ffp jäsenet
Touran -04 Kytkimen Hall-anturi.
Tervehdys kaikille, mie tässä 2kk sitten palasin vaihteeksi wolkkareihin... Mutta olen tästä viasta täälä lukennut mutta en saannut selville onko sitä kukaan vaihtannut.
Eli alun perin touranissa alkoi palaan jarruvalot, ja viaksi tietenkin kone näytti jarruvalo kytkimen ja eihän se sillä korjaantunnut....
Tänään vielä aloin käymään konehuoneen sulakkeita ja löysin palanneen sulakkeen 5A eli immeisti tuon jarruvalo kytkimen.
Löin sulakkeen paikoilleen, virrat päälle ja menin perään kattoon, jarruvalot ei enää palanneet mutta konehuoneesta akun alta savu nousi.... Äskön sitten puri akun, akkutelineen, ilmansuodattimen kotelon, mutta vielä päässyt selvyyten mikä paloi....
Mutta onko tuo kytkimen hall-anturi sielä tulipellissä, sielä erittäin hankalassa paikassa....?
Eli alun perin touranissa alkoi palaan jarruvalot, ja viaksi tietenkin kone näytti jarruvalo kytkimen ja eihän se sillä korjaantunnut....
Tänään vielä aloin käymään konehuoneen sulakkeita ja löysin palanneen sulakkeen 5A eli immeisti tuon jarruvalo kytkimen.
Löin sulakkeen paikoilleen, virrat päälle ja menin perään kattoon, jarruvalot ei enää palanneet mutta konehuoneesta akun alta savu nousi.... Äskön sitten puri akun, akkutelineen, ilmansuodattimen kotelon, mutta vielä päässyt selvyyten mikä paloi....
Mutta onko tuo kytkimen hall-anturi sielä tulipellissä, sielä erittäin hankalassa paikassa....?
Se on just se kytkimen hall-anturin liitin mikä siellä käryää. Se sulaa se liitin ja sieltä se käry tulee.. Joudut mahdollisesti uusimaan vähän johtoa ja sen liitinkotelon, sekä sen hall-anturin.
Ei se nyt ihan niin mahdottomassa paikassa ole vaihtaa, ihan tehtävissä. Se on kiinni semmosella muovikynnellä, eli kynttä vähän aukipäin kun vääntää jollain meisselillä ja sit se lähtee sieltä muistaakseni alaspäin.
Aika yleinen vika ton ikäsissä touraneissa, itekin oon monta vaihtanut.
Ei se nyt ihan niin mahdottomassa paikassa ole vaihtaa, ihan tehtävissä. Se on kiinni semmosella muovikynnellä, eli kynttä vähän aukipäin kun vääntää jollain meisselillä ja sit se lähtee sieltä muistaakseni alaspäin.
Aika yleinen vika ton ikäsissä touraneissa, itekin oon monta vaihtanut.
^ MIstä alitajunnasta mie nyt osasin tulla vanhoilla tunnusilla mitä en millään muistannnut.... Mutta ihmeiden aika ei ole ohi. Uteliaisuuttani laitoin pallikat paikoille ja auton käyntiin...Ja jarruvalot palo ja vikavalo vilkku... Löin tuon sulakkeen paikalle, vola jarruvalot toimii ja vikavalo sammui..... Eli sitä hall anturia ei näköjään tarvi, etenkään kun tuossa ei cruisea ole?
Ostat uuden liitinkotelon ja liittimiä merkkiliikkeestä ja laitat paikoilleen. Liitintyökalulla saa vanhat pois mutta jos vaihdat kaikki johdot niin voi vetää sivareilla johdot poikki ja uudella johdolla liittimet koteloon paikalleen. Oikeat osat saat kun otat liitinkotelosta varaosanumeron mukaan.
Eipä kai sillä ihan hirmusesti tekoa ole sillä kytkinpoljinanturilla jos vakkaria ei ole, mutta jos tuo oma auto olisi niin ehdottomasti sen sinne uusisin. Uudemmissa volsuissa ei auto starttaa ellei kytkinpoljin ole pohjassa, tuo taitaa olla niin vanha että sitä ominaisuutta ei ole.
Eipä kai sillä ihan hirmusesti tekoa ole sillä kytkinpoljinanturilla jos vakkaria ei ole, mutta jos tuo oma auto olisi niin ehdottomasti sen sinne uusisin. Uudemmissa volsuissa ei auto starttaa ellei kytkinpoljin ole pohjassa, tuo taitaa olla niin vanha että sitä ominaisuutta ei ole.
Itellä ehkä kuukauden päivät sitten lopetti vakkari toimintansa ja jokunen päivä sitten takavalot alkoi palamaan katkeamatta, kun laittoi virrat päälle. F7 sulakehan (5A) sieltä konehuoneen sulakerasialta oli palanut. Akkukotelo irti ja Hall-anturi esiin ja kärähtänyt oli, pieni reikä sulanut keskelle anturia. Liitin oli myös ottanut sen verran itseensä, että täytyi katkaista johdot poikki. Nyt johdot irrallaan (suojattuina toki) ja sulake paikoilleen ja valot toimii kuten pitääkin. Vakionopeudensäädin ei kylläkään pelaa, kun VCDS:llä katsottuna "Checking Cruise Control using Measuring Blocks" http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Checking_Cruise_Control_using_Measuring_Values Field 2 kohdassa on kolmas bitti oikealta jatkuvasti tilassa 1 = Clutch Depressed (always 0 in Auto. Trans.) Eli luulee siis että on kytkin pohjassa kokoajan.
Tuosta sitten tuli vastaan tollanen sakemannien sivusto http://www.motor-talk.de/bilder/kupplungspedalschalter-wechseln-g43509865/kupplungspedal-hallgeber-i204276673.html , jossa oli oskilloskoopilla kateltu tuon hall-anturin toimintaa. Eli antaa sen saman noin 5 volttia läpi kun magneetti kytkee hall-anturin. Onko kukaan testannut kytkeä suoraan yhteen nuo pari hall-anturin johtoa, jolloin ohjainlaitteelle menisi tieto, että kytkin ei ole painettuna ? Eipä kai tuossa sen kummempaa voi kärytä, kuin sulake joka palaa normaalisti suojatessa johdotuksia, kun tulee tuo oikosulku iän myötäkin liittimen vikaantuessa. Ei kiinnostaisi laittaa 100e anturiin ja liittimeen, jos kytkimen asentotiedolla ei -04 ikäisessä touranissa ole ilmeisesti juuri muuta merkitystä kuin vakionopeudensäätimen poiskytkeminen kytkintä painettaessa. Mitään vikakoodeja auto ei anna, vaikka anturi on irti johdoista...
Tuosta sitten tuli vastaan tollanen sakemannien sivusto http://www.motor-talk.de/bilder/kupplungspedalschalter-wechseln-g43509865/kupplungspedal-hallgeber-i204276673.html , jossa oli oskilloskoopilla kateltu tuon hall-anturin toimintaa. Eli antaa sen saman noin 5 volttia läpi kun magneetti kytkee hall-anturin. Onko kukaan testannut kytkeä suoraan yhteen nuo pari hall-anturin johtoa, jolloin ohjainlaitteelle menisi tieto, että kytkin ei ole painettuna ? Eipä kai tuossa sen kummempaa voi kärytä, kuin sulake joka palaa normaalisti suojatessa johdotuksia, kun tulee tuo oikosulku iän myötäkin liittimen vikaantuessa. Ei kiinnostaisi laittaa 100e anturiin ja liittimeen, jos kytkimen asentotiedolla ei -04 ikäisessä touranissa ole ilmeisesti juuri muuta merkitystä kuin vakionopeudensäätimen poiskytkeminen kytkintä painettaessa. Mitään vikakoodeja auto ei anna, vaikka anturi on irti johdoista...
Sijainti
Terve.
Purin tuossa akun telineineen pois. En kuitenkaan löytänyt anturia, missähän se on?
Onko se jarrutehostimen kyljessä? Siellä ainoastaan näkyi jotain nelinapaista liitintä.
Sorry vanhan ketjun nostaminen, mutta olen vähän avuttomassa tilanteessa.
E:sinne ei kyllä käsi sovi millänsä.
Purin tuossa akun telineineen pois. En kuitenkaan löytänyt anturia, missähän se on?
Onko se jarrutehostimen kyljessä? Siellä ainoastaan näkyi jotain nelinapaista liitintä.
Sorry vanhan ketjun nostaminen, mutta olen vähän avuttomassa tilanteessa.
E:sinne ei kyllä käsi sovi millänsä.
Ahaa.
Voisitko valottaa? :)
E: Siis tiedän missä se on, mutta en saa millään pois sitä anturia, en edes liitintä.
Tilaa on niin vähän ja liittimen klipsu on ton ton putken alla kaukana. ei sinne sovi millään. mietin, voisko sitä tosiaan purkaa helpostikkin.
Voisitko valottaa? :)
E: Siis tiedän missä se on, mutta en saa millään pois sitä anturia, en edes liitintä.
Tilaa on niin vähän ja liittimen klipsu on ton ton putken alla kaukana. ei sinne sovi millään. mietin, voisko sitä tosiaan purkaa helpostikkin.
Viimeksi muokannut KalaKalle, 21.2.2016 19:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Touran -04 Kytkimen Hall-anturi.
Eipä oo tullu tehtyä eikä testattua mitään käryn jälkeen, johdot on poikkastuna ollu edellisestä viestistä asti ja hyvin on ajeltu autolla ilman mitää vikakoodeja tai muita toimintahäröjä, paitsi vakkari ei vaan toimi. Ei haittaa muutaman kilsan työmatka-ajossa, muuten ois varmaan jo tullu korjattua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa