T4 AAB 2.4D ei käynnisty kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
T4 AAB 2.4D ei käynnisty kylmänä
Lämpötilan laskiessa noin alle seitsemän asteen, starttaa huonosti. Jos lämmittelee webastolla hetken, lähtee hienosti. Kansiremontti tehty kesällä. Hehkuvalo palaa käynnistettäessä normaalisti.
5kpl hehkuja laitettu 12kk sitten. Voivatko olla jo rikki?
Viimeisen parin viikon aikana:
-uusi akku
-uusi pa-suodatin
-uusi hehkurele
Mikä vielä neuvoksi? Pumpussa vikaa?
5kpl hehkuja laitettu 12kk sitten. Voivatko olla jo rikki?
Viimeisen parin viikon aikana:
-uusi akku
-uusi pa-suodatin
-uusi hehkurele
Mikä vielä neuvoksi? Pumpussa vikaa?
Startti pyörii siis hyvin mutta pitää tsekata johdot.
Ajossa nesteen lämpömittari toimii. En edes tiennyt että tässä olisi ulkoilman anturi?
Kuinkas tuo pumpunajoitus tsekataan? Mielelläni maksaisin jollekin joka sen todella osaisi tehdä , koska muistaakseni tältä foorumilta joskus luin että osaava kaveri tekee tuon vartissa ja jotkut liikkeet laskuttavat mielellään 2-3 tunnin työn. Sijainti 33100.
Aluksi arvelin hehkuja mutta minäkin olen vähän sitä mieltä että nollakelillä pitäisi lähteä hyvin vaikkei olisi yhtään hehkua pelissä.
Ajossa nesteen lämpömittari toimii. En edes tiennyt että tässä olisi ulkoilman anturi?
Kuinkas tuo pumpunajoitus tsekataan? Mielelläni maksaisin jollekin joka sen todella osaisi tehdä , koska muistaakseni tältä foorumilta joskus luin että osaava kaveri tekee tuon vartissa ja jotkut liikkeet laskuttavat mielellään 2-3 tunnin työn. Sijainti 33100.
Aluksi arvelin hehkuja mutta minäkin olen vähän sitä mieltä että nollakelillä pitäisi lähteä hyvin vaikkei olisi yhtään hehkua pelissä.
Moottoritilassa hehkun isot sulakkeet ovat ehjät ja kuten mainittu, releen vaihtokin on jo kokeiltu.
Auto on ollut mulla 2,5 vuotta eikä ikinä vikaa ennen kansiremonttia. Ikinä en ole tuota ennakkovipua käyttänyt ja aina on lähtenyt kuin palmun alta kunhan hehkuttaa. Nyt ei tunnu olevan vivullakaan vaikutusta. Tänäänkään ei lähtenyt käyntiin ilman webastoa.
Pumpun kaasuvivun tiiviste vuosi kansirempan jälkeen ja sekin uusittiin.
Kuten arvelinkin niin hieman eri näkemyksiä on, lähteekö esikammiodiesel ilman hehkuja +4 asteessa vai ei. Kiitoksia kaikille vinkeistä. Aloitan nyt ekana tuosta hehkujen mittaamisesta jahka saan auton sellaiseen paikkaan.
Auto on ollut mulla 2,5 vuotta eikä ikinä vikaa ennen kansiremonttia. Ikinä en ole tuota ennakkovipua käyttänyt ja aina on lähtenyt kuin palmun alta kunhan hehkuttaa. Nyt ei tunnu olevan vivullakaan vaikutusta. Tänäänkään ei lähtenyt käyntiin ilman webastoa.
Pumpun kaasuvivun tiiviste vuosi kansirempan jälkeen ja sekin uusittiin.
Kuten arvelinkin niin hieman eri näkemyksiä on, lähteekö esikammiodiesel ilman hehkuja +4 asteessa vai ei. Kiitoksia kaikille vinkeistä. Aloitan nyt ekana tuosta hehkujen mittaamisesta jahka saan auton sellaiseen paikkaan.
Sellaista pohdin, että auto kun oli viime viikolla pajalla, ja sen sieltä noutaessa piti olla kunnossa. Kyseisestä pihasta T4 hörähti käyntiin juuri kuten pitää ja sanoisin, että hehkut toimivat. Sitä oli viikon ajan käynnistelty huollon pihassa ja kuulemma aina toimi. Ajoin kotihalliin, ja laitoin pohjapanssarin kiinni ja ajoin ulos. 5 tunnin päästä ei enää lähtenyt käymään. Eli varmaan pitää tsekata myös hehkuille menevät johdot.
"Kuten arvelinkin niin hieman eri näkemyksiä on, lähteekö esikammiodiesel ilman hehkuja +4 asteessa vai ei."
Jos kaikki kunnossa lähtee +4 käyntiin, tarkista saako polttoainetta, eli hölläät suuttimilta suutinputkia ja starttaat pitää tulla REILUSTI polttoainetta (kastuu konetila) tipat ei riitä tai olet keksinyt ikiliikkujan ;)
Jos kaikki kunnossa lähtee +4 käyntiin, tarkista saako polttoainetta, eli hölläät suuttimilta suutinputkia ja starttaat pitää tulla REILUSTI polttoainetta (kastuu konetila) tipat ei riitä tai olet keksinyt ikiliikkujan ;)
Ilmeisesti sulakkeelle lähtee releen takaa punavalkoinen paksuhko johto. Johdossa tai liittimessä ei vaikuttanut olevan mitään vikaa, eikä sen irroittelu ja uudelleenkytkentä tuonut vaikutusta.
Brittiforumilta löysin tällaisen pätkän:
Postauksessa oli myös linkki saksankieliseen T4-wikiin, mutta se ei ollut enää nähtävillä.
Brittiforumilta löysin tällaisen pätkän:
If you're a bit handy with a soldering iron, you might wish to try and fix it by resoldering the joints on the printed circuit board. These are often the cause of relay 109 / 103 problems.
Postauksessa oli myös linkki saksankieliseen T4-wikiin, mutta se ei ollut enää nähtävillä.
Hyvin tuo Saksan linkki vielä täällä näyttääpi toimivan
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J317_ ... emme_30%29
http://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J317_ ... emme_30%29
juu vaikuttaa vissiin sillain että hehkuttaa moottorinlämpötilasta riippumatta? mulla ei kylmänä hehkuttanut ollenkaa ja pari talvee ilman hehkuja ajoin, sitte ku pinnin taivutin ni alkoivat toimimaan.
toinen paikka mikä kannattaa tarkistaa ni sulake/relerasia että siellä on kaikki kunnossa, eteenki hehkureleen ympäristö.
toinen paikka mikä kannattaa tarkistaa ni sulake/relerasia että siellä on kaikki kunnossa, eteenki hehkureleen ympäristö.
Kiinalainen rele mallia Mätäneti.
Pinnikikka ei vaikuttanut.
Mittasin yleismittarilla releeltä lähtevästä reiästä vastusta sulakkeelle. Piippaa, eli johto ei poikki? Testasin rungosta ja miinusvasta, taas piippaa, oikosulku läpivientipellissä? Edit; olikin liian nopea johtopäätös. Ei oikosulkua.
Huomenna marmorilta uutta relettä..
Pinnikikka ei vaikuttanut.
Mittasin yleismittarilla releeltä lähtevästä reiästä vastusta sulakkeelle. Piippaa, eli johto ei poikki? Testasin rungosta ja miinusvasta, taas piippaa, oikosulku läpivientipellissä? Edit; olikin liian nopea johtopäätös. Ei oikosulkua.
Huomenna marmorilta uutta relettä..
Viimeksi muokannut ET1, 23.12.2015 22:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Alkuperäistä relettä ei löytynyt. Uusi tarvike peliin. Yleismittari sulakkeelle, rele kiinni ja hehkuvalo palamaan -> ei värähdäkään.
Aikani lueskelin käyttöohjekirjan sulakesivua ja tarkastin pari sulaketta (ei rikki, ei löysiä) ja taisin paria johtoliitintä painaa kevyesti sormella josko olisi johto löysällä. Mittari kiinni, hehku päälle ja kas , hehkun sulakkeelle jännite. Jännite sulakkeella vaihteli useista yrityksistä huolimatta aina välillä 10,0-10,4 V. Onko tämä normaalia? Auto lähti laakista käyntiin. Pahinta on, etten tarkalleen tiedä missä kohtaa vika oli.
Aikani lueskelin käyttöohjekirjan sulakesivua ja tarkastin pari sulaketta (ei rikki, ei löysiä) ja taisin paria johtoliitintä painaa kevyesti sormella josko olisi johto löysällä. Mittari kiinni, hehku päälle ja kas , hehkun sulakkeelle jännite. Jännite sulakkeella vaihteli useista yrityksistä huolimatta aina välillä 10,0-10,4 V. Onko tämä normaalia? Auto lähti laakista käyntiin. Pahinta on, etten tarkalleen tiedä missä kohtaa vika oli.
Silloinhan ainakin yksi hehku toimii. Hehkuja et saa jänniteellä tarkastettua. Virtapuolella saa kyllä tarkastettua. Yleismittarissa vaan on maksimivirta yleensä 10 ampeeria. Jos hehkuja mittaa, niin yleismittari tai sen sulake kärähtää.
Hehkujen virrankulutuksen saa mitattua yleismittarilla, kun liittää siihen virtapihdit.
Hehkujen virrankulutuksen saa mitattua yleismittarilla, kun liittää siihen virtapihdit.
Kyllä siellä se noin 12v (tuo reilu 10V lienee normaalin rajoissa) pitäisi olla hehkuille asti.
Tarkoititko releeltä sulakkeelle lähtevää pinniä? Seuraavaksi pitää sitten mitata siitä järjestyksessä liitoskohtia akkua kohti niin löytyy se vikapaikka johon jännite jää.
Vika voi toki olla sulaketaulun sisälläkin.
Tarkoititko releeltä sulakkeelle lähtevää pinniä? Seuraavaksi pitää sitten mitata siitä järjestyksessä liitoskohtia akkua kohti niin löytyy se vikapaikka johon jännite jää.
Vika voi toki olla sulaketaulun sisälläkin.
"Mittailin suoraan pinnistä josta lähtee johto sulakkeelle ja sieltä hehkuille. Avaimesta kääntää niin pinniin tulee 12V. Jos hehkuille menevällä johdolla hipaiseekin samaanaikaan pinniä, jännite putoaa 0,0 volttiin? Alkaa kohta mun eväät olla syöty tässä hommassa."
Ota lattasulake irti ja tarkista (50-80A) joskus ovat hapettuneet/poikki, löytyy konehuoneesta.
Ota lattasulake irti ja tarkista (50-80A) joskus ovat hapettuneet/poikki, löytyy konehuoneesta.
Otin 80A-sulakkeelle sulakerasialta tulevan kaapelin irti: 12V jännite tulee hehkuttaessa. Sulakkeenkin testasin, ehjä on. Kaapelit sulakerasialla yhteen sulakkeen kanssa tai ilman, sama tulos: jännite putoaa nollaan välittömästi. Sulake ei pala eikä mikään muukaan.
Jos välillä sulakerasia-hehkut olisi oikosulku, eikö palaisi sulake?
Jos välillä sulakerasia-hehkut olisi oikosulku, eikö palaisi sulake?
Re: T4 AAB 2.4D ei käynnisty kylmänä
Täälläkin 2.4d missä hehkut temppuilee, vaihdettu nyt hehkurele 2krt ja nyt myös virtalukon pohja,
Jää käynnistyksen jälkeen hehkut sahaamaan päälle/pois ja hehkurele menee aika kuumaksi jos jatkaa ajoa.
Olisko sitten lämpötilaanturi seuraava vaihdettava kohde vai onko vielä välissä joku muu palikka joka ohjaa hehkurelettä?
Missäs tämä hehkun lämpöanturi sijaitsee 2.4D:ssä?
Jää käynnistyksen jälkeen hehkut sahaamaan päälle/pois ja hehkurele menee aika kuumaksi jos jatkaa ajoa.
Olisko sitten lämpötilaanturi seuraava vaihdettava kohde vai onko vielä välissä joku muu palikka joka ohjaa hehkurelettä?
Missäs tämä hehkun lämpöanturi sijaitsee 2.4D:ssä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa