Polo G40 leima ehti mennä pitkäksi kun ei ole ollut parkkipaikkaa autolle. Nyt paikka ilmaantui ja aamulla laitoin auton rekisteriin, hain auton säilytyksestä ja kävin konttorilla. Kaikki muu oli ok, mutta keksivät että takapenkillä on 2-pistevyöt. Ei kuulemma saa olla.
Auto on 10 vuotta katsastettu Suomessa ongelmitta noilla samoilla vöillä ja myös rekisteröintikatsastettu niillä vöillä. Onko nyt sitten niin että minun on pakko joko asentaa 3-piste vyöt tai muutoskatsastaa auto 2-paikkaiseksi? Vai onko katsastusmiesten hylkäys virheellinen?
Onko kellään tietoa millaiset vyöt Polo G40 autossa on ollut tehtaalta tullessa takana 2 vai 3 pistevyöt?
2-pistevyöt takana -91 Polo G40 autossa. Katsastus hylätty?
Valvoja: ffp jäsenet
Kiitos huippunopeasta vastauksesta. Minulla on aiemmin ollut -83 vm. ja 92 vm. Polo Classicit itsellä ja muistelin, että vanhemmassa ei ollut, mutta uudemmassa oli 3-piste vyöt takana reunapaikoilla. En tiedä kyllä muistanko oikein.
Löysin mobile.de:sta yhden kuvan, jossa alkuperäiskuntoisessa G40 oli 3-pistevyöt, joten on siis mahdollista että ne on tuossakin ollut ja jostain syystä poistettu käytöstä. Mietin tämän päivän mitä teen asian kanssa. Sain maanantaihin asti ajoaikaa (kaikki ajot penkin purkamiseen liittyvää), voi olla että en käytä katsastuksessa ollenkaan nyt ja käyn vain ensi keväänä toisessa paikassa. Tai sitten laitan viikonloppuna 3-pistevyöt, jos ne on pakko olla...
Löysin mobile.de:sta yhden kuvan, jossa alkuperäiskuntoisessa G40 oli 3-pistevyöt, joten on siis mahdollista että ne on tuossakin ollut ja jostain syystä poistettu käytöstä. Mietin tämän päivän mitä teen asian kanssa. Sain maanantaihin asti ajoaikaa (kaikki ajot penkin purkamiseen liittyvää), voi olla että en käytä katsastuksessa ollenkaan nyt ja käyn vain ensi keväänä toisessa paikassa. Tai sitten laitan viikonloppuna 3-pistevyöt, jos ne on pakko olla...
Totta, Suomessa uusina rekisteröityihin autoihin 3-pistevyö on ollut tuolta asti pakollinen. Euroopan muissa maissa näin ei kuitenkaan ole ollut. Ymmärtääkseni on mahdollista, että autoni on alun perin tyyppihyväksytty Saksassa 2-pisteturvavöillä. Asian selvittäminen kuitenkin lienee kalliimpi vaihtoehto kuin joko muutoskatsastus (40e) tai 3-pistevöiden asennus.
Ymmärtääkseni on mahdollista, että autoni on alun perin tyyppihyväksytty Saksassa 2-pisteturvavöillä.
On täysin mahdollista, en tunne ajanjakson kansainvälisiä säädöksiä. Kansallinen säädös on että -81 eteenpäin pitää olla kolmipistevyöt ja se on se mikä loppupeleissä merkitsee. Aina on mahdollista saada poikkeus minimivaatimuksiin, Trafille vain anomus sisään.
Yritin kaivella auton vanhoja papereitakin tyyppihyväksyntäkoodin löytämiseksi. Jotain löysinkin, mutta eipä näistä mitään ota selvää, kun netistä etsii vastauksia. Ajattelin, että jos auto on rekisteröintikatsastettu Suomeen tietyn tyyppihyväksynnän mukaisesti (ja ko. koodi sattuisi todistamaan, että alun perinkin ollut 2-p. vyöt takana), olisi mahdollista todistaa katsastusmiehelle auton tulleen tehtaan linjalta näillä varusteilla ja että se on Suomeen rekisteröimisvaiheessa hyväksytty tänne käyttöön ko. varustuksella.
Kun en kuitenkaan ymmärrä näistä tyyppikoodeista juuri mitään eikä minulla ole mahdollisuutta käyttää paljoa aikaa asian selvittämiseen, on jäljellä aiemminkin mainitut vaihtoehdot;
a) 3-piste vöiden asennus maanantaihin mennessä (siihen korjausaikaa) (vyöt+ 20 euroa jälkitarkastus)
b) muutoskatsastus 2 paikkaisena maanantaihin mennessä (40 euroa)
c) auton liikennekäytöstä poisto ja keväällä katsastus joko 3-piste vöillä tai ilman (joka tapauksessa joutuu katsastamaan taas keväällä).
Taidan kallistua viimeiseen, jos autosta löytyy paikat 3-p. vöille, asentelen ne talven aikana paikalleen. Eipä tässä enää ajomahkuja juuri olisi ollutkaan kun pakkaselle vetää joka yö ja suolankuraa ajetaan tielle niin ei viitsi kesäautoa suolassa uittaa.
Kiitos kaikille nopeista ja hyvistä vastauksista!
Kun en kuitenkaan ymmärrä näistä tyyppikoodeista juuri mitään eikä minulla ole mahdollisuutta käyttää paljoa aikaa asian selvittämiseen, on jäljellä aiemminkin mainitut vaihtoehdot;
a) 3-piste vöiden asennus maanantaihin mennessä (siihen korjausaikaa) (vyöt+ 20 euroa jälkitarkastus)
b) muutoskatsastus 2 paikkaisena maanantaihin mennessä (40 euroa)
c) auton liikennekäytöstä poisto ja keväällä katsastus joko 3-piste vöillä tai ilman (joka tapauksessa joutuu katsastamaan taas keväällä).
Taidan kallistua viimeiseen, jos autosta löytyy paikat 3-p. vöille, asentelen ne talven aikana paikalleen. Eipä tässä enää ajomahkuja juuri olisi ollutkaan kun pakkaselle vetää joka yö ja suolankuraa ajetaan tielle niin ei viitsi kesäautoa suolassa uittaa.
Kiitos kaikille nopeista ja hyvistä vastauksista!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ajattelin, että jos auto on rekisteröintikatsastettu Suomeen tietyn tyyppihyväksynnän mukaisesti (ja ko. koodi sattuisi todistamaan, että alun perinkin ollut 2-p. vyöt takana), olisi mahdollista todistaa katsastusmiehelle auton tulleen tehtaan linjalta näillä varusteilla ja että se on Suomeen rekisteröimisvaiheessa hyväksytty tänne käyttöön ko. varustuksella.
Ei, ilman poikkeuslupaa kansallisten säädösten yli ei kävellä. Sillä ei siis ole mitään väliä vaikka autolla olisi tyyppihyväksyntä 2pistevöille, Suomessa siihen vaaditaan 3pistevyöt.
Ok,
ilmesesti on tietoa, kun on niin vankkumatonta tekstiä. Uskon puhetta, harmittaa vaan, että asiaa ei ole huomattu aiemmin. Olisin voinut asian korjata helpommin silloin kun oli aikaa, eli ei vielä ollut perhettä...
Takaa en löytänyt paikkoja 3-p.vöille. Puuhastelen paikat ja vyöt talven aikana. Eiköhän tämä topikki sitten ollut tässä. Kiitos vielä tiedoista :)
ilmesesti on tietoa, kun on niin vankkumatonta tekstiä. Uskon puhetta, harmittaa vaan, että asiaa ei ole huomattu aiemmin. Olisin voinut asian korjata helpommin silloin kun oli aikaa, eli ei vielä ollut perhettä...
Takaa en löytänyt paikkoja 3-p.vöille. Puuhastelen paikat ja vyöt talven aikana. Eiköhän tämä topikki sitten ollut tässä. Kiitos vielä tiedoista :)
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 52 vierailijaa