Minulla on Audi A3 vm. 2001, 1.6 litrainen. Ongelmana on, että moottorin lämpötilamittari näyttää jatkuvasti vähän yli 90 astetta, ehkä noin 93-95, kun moottori on lämminnyt. Sitten välillä, aika harvoin, kone meinaa ylikuumentua ja mittari käy hetkellisesti jopa lähes 120 asteessa. Tällöin tuuletin käy kovaa, kun auton pysäyttää mutta moottorin antaa käydä. Tähän mennessä lämpö on aina aika pian laskenut takaisin "normaalilämpöön" noin 93 asteeseen, näiden ylikuumuuspiikkien jälkeen.
Vesipumppu on vaihdettu noin 20 000km sitten. Missähän on mahdollisesti vika? Termostaatti? Mielestäni jäähdytysnesteen määrä ei vähene, mutta laitan sen nyt vielä tarkempaan syyniin. Mistä kannattaisi ekana lähteä vikaa etsimään ehkä tee-se-itse -mielessä.
Kiitoksia etukäteen kaikesta avusta!
Auton moottorin lämpötila jatkuvasti yli 90
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei moottorin kyllä pitäis päästä missään vaiheessa normaalikäytössä ylikuumenemaan.
VCDS:llä katot mitä arvoja lämpöanturi antaa. Jos arvot on siellä päin, voi vika olla myös mittaristossa. Jos anturin näyttämä arvo on VCDS:n mukaan yli 90 astetta, vika löytyy todennäköisesti anturista tai termostaatista.
VCDS:llä katot mitä arvoja lämpöanturi antaa. Jos arvot on siellä päin, voi vika olla myös mittaristossa. Jos anturin näyttämä arvo on VCDS:n mukaan yli 90 astetta, vika löytyy todennäköisesti anturista tai termostaatista.
Re: Auton moottorin lämpötila jatkuvasti yli 90
Taidan kysellä mieltä askarruttavaa asiaa tässä.
Moottorin lämmetessä reilummin (kaupunkiajoa helteessä), lähteekö flektit pyörimään normaalisti molemmilla nopeuksilla, vaikka neula ei nousisikaan mittaristossa yli 90 asteen? Käsittääkseni normaaleissa olosuhteissa, eli silloin kun kaikki on ok, niin mittaristo näyttää kuljettajalle lähestulkoon aina 90 lämpöastetta, vaikka todelliset lämmöt huitelevatkin yli sadassa, että flektit käynnistyisivät.
Itsellä oma auto nosti mittariston mukaan lämmöt reippaasti yli 90 kaupunkiliikenteessä, mutta en kuullut flektien heräävän tässä tilanteessa. Pokka petti mittarin kivutessa ja kytkin ilmastoinnin päälle ja tuulettimet jäähdyttivät moottorin takaisin 90 asteeseen hetkessä. Päättelinkin tästä, että oisko anturi sökönä. Uusi anturi on jo ostettu ja odottaa vaihtoa, koska mielestäni tilanne ei ole normaali. Osaako joku arvailua puoltaa tuota todellinen lämpö / mittarinäyttö pähkäilyä. Octavia on vm. 2004 ja moottorityyppi Auq. Kiitos. :-)
Moottorin lämmetessä reilummin (kaupunkiajoa helteessä), lähteekö flektit pyörimään normaalisti molemmilla nopeuksilla, vaikka neula ei nousisikaan mittaristossa yli 90 asteen? Käsittääkseni normaaleissa olosuhteissa, eli silloin kun kaikki on ok, niin mittaristo näyttää kuljettajalle lähestulkoon aina 90 lämpöastetta, vaikka todelliset lämmöt huitelevatkin yli sadassa, että flektit käynnistyisivät.
Itsellä oma auto nosti mittariston mukaan lämmöt reippaasti yli 90 kaupunkiliikenteessä, mutta en kuullut flektien heräävän tässä tilanteessa. Pokka petti mittarin kivutessa ja kytkin ilmastoinnin päälle ja tuulettimet jäähdyttivät moottorin takaisin 90 asteeseen hetkessä. Päättelinkin tästä, että oisko anturi sökönä. Uusi anturi on jo ostettu ja odottaa vaihtoa, koska mielestäni tilanne ei ole normaali. Osaako joku arvailua puoltaa tuota todellinen lämpö / mittarinäyttö pähkäilyä. Octavia on vm. 2004 ja moottorityyppi Auq. Kiitos. :-)
Re: Auton moottorin lämpötila jatkuvasti yli 90
Kuinka likainen itse jäähdytin on?
Irroitus ja pesu sisältä ulospäin, jos termarit, flektit, vesipumput on kunnossa.
Irroitus ja pesu sisältä ulospäin, jos termarit, flektit, vesipumput on kunnossa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa