T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Valvoja: ffp jäsenet
Hmmm... Mitäköhän kannattaisi alkaa tutkimaan, kun vika on seuraavanlainen
Vw t4 2.5 TDI
Ajaessa lämmöt nousee normaalisti 90 asteeseen, puhallin pelaa ja kaikki säädöt ok.
Mutta auton, kun sammuttaa ajon jälkeen ja jättää puhaltimen päälle niin n.10sec ja puhallin työntää kylmää.. Ja lisänä eber työntää kylmää vaikka se olisi ollut tunnin päällä....
Vw t4 2.5 TDI
Ajaessa lämmöt nousee normaalisti 90 asteeseen, puhallin pelaa ja kaikki säädöt ok.
Mutta auton, kun sammuttaa ajon jälkeen ja jättää puhaltimen päälle niin n.10sec ja puhallin työntää kylmää.. Ja lisänä eber työntää kylmää vaikka se olisi ollut tunnin päällä....
Mutta auton, kun sammuttaa ajon jälkeen ja jättää puhaltimen päälle niin n.10sec ja puhallin työntää kylmää.. Ja lisänä eber työntää kylmää vaikka se olisi ollut tunnin päällä....
Ei kai se lämmintä työnnä jos moottori ei käy = vesi ei kierrä?
Onko kaikki vesiventtiilit auki kun eberi on päällä? Lämmittääkö konetta kuitenkin?
Jos ei vesi kierrä, niin tulee kylmää. Tarkista eberin vesipumppu. On siis oma erillinen pumppu jonkun letkun välissä. Pumpun tuntee kädessä, että toimiiko. Vaikka eberi toimisi oikein, niin ilman vesipumppua ei siirry lämpö koskaan koppiin asti.
Pane siis lämmitin päälle ja koita kädellä pyöriikö pumppu. Jos et tunne mitään, niin on pumppu sökö. Eberin kuulukin haista palaneelle, koska ilman sitä palamista ei laite toimi ;).
Olen jo joskus aiemmin luvannut joillekin suomenkielisen eberin oman vika/selvitysoppaan, minkä olen maahantuojalta joskus saanut, mutta en ole muistanut skannata sitä. Taas olisi varmaan hyvä syy kaivaa ohjeet seille ja mennä skannerin ääreen. Opas siis sisältää kytkennät ja toimintaselvityksen vikakoodeineen.
Pane siis lämmitin päälle ja koita kädellä pyöriikö pumppu. Jos et tunne mitään, niin on pumppu sökö. Eberin kuulukin haista palaneelle, koska ilman sitä palamista ei laite toimi ;).
Olen jo joskus aiemmin luvannut joillekin suomenkielisen eberin oman vika/selvitysoppaan, minkä olen maahantuojalta joskus saanut, mutta en ole muistanut skannata sitä. Taas olisi varmaan hyvä syy kaivaa ohjeet seille ja mennä skannerin ääreen. Opas siis sisältää kytkennät ja toimintaselvityksen vikakoodeineen.
Jotakin ohjeita on myös valmistajan sekä maahantuojan nettisivuilla.
Jos on minikello, niin nuo eivät tietenkään paljoa lämmitä, mutta moduulikellolla voi lukea vikakoodit ja saa apuja vianetsintään.
Jos on minikello, niin nuo eivät tietenkään paljoa lämmitä, mutta moduulikellolla voi lukea vikakoodit ja saa apuja vianetsintään.
2.5 tdi AUF kone ja automaatilla.
Mitä automaattilaatikkoon öljyksi.
Nopeesti googeloin niin Motonetissä oli jotain törkyhintasta yli 20€/litra.
Laatikkoon menee 3.5 litraa ja jos kierrättää (puhdistaa) 2-3 litraa menis se 7litraa yhteensä.
Mistä laatikon suodatin kannattaa ostaa ?
Linkkiä ?
Talvihuolto menossa.
Servicee herjaillu pidemmän aikaa ja kuitaantu hetkeksi kun konepellin aukasee.
Oli konepellin kytkimestä yksi napa poikki. Otti välillä kontaktia ja välillä ei.
Egr:n siivous ja ei ollut vielä kuulema ihan umpitukossa.
Valoille releytys mallia Biltema.
ym. pientä huoltoa ja tsekkausta.
Mitä automaattilaatikkoon öljyksi.
Nopeesti googeloin niin Motonetissä oli jotain törkyhintasta yli 20€/litra.
Laatikkoon menee 3.5 litraa ja jos kierrättää (puhdistaa) 2-3 litraa menis se 7litraa yhteensä.
Mistä laatikon suodatin kannattaa ostaa ?
Linkkiä ?
Talvihuolto menossa.
Servicee herjaillu pidemmän aikaa ja kuitaantu hetkeksi kun konepellin aukasee.
Oli konepellin kytkimestä yksi napa poikki. Otti välillä kontaktia ja välillä ei.
Egr:n siivous ja ei ollut vielä kuulema ihan umpitukossa.
Valoille releytys mallia Biltema.
ym. pientä huoltoa ja tsekkausta.
Otin videolle pienen ääninäytteen,kyseessä siis T4 2.4d syncro -93.
https://www.youtube.com/watch?v=Xcs1JWx ... e=youtu.be
Kolina videolla kuuluu aina, kun kytkin poljinta EI paina. Klipissä auto kokoajan vapaalla parkissa. Kulkee eteen ja taakse, neliveto toimii ja sähkölukko. Mutta tuo ääni? Laatikon laakereita tuumaillaan syyksi (painelaakeria epäiltiin aiemmin foorumilla), mutta hyviä ideoita jos vastaavanlaista sivuääntä kuulunut?
Alan purkamaan autoa, kun saan nykyisen projektin alta pois.
https://www.youtube.com/watch?v=Xcs1JWx ... e=youtu.be
Kolina videolla kuuluu aina, kun kytkin poljinta EI paina. Klipissä auto kokoajan vapaalla parkissa. Kulkee eteen ja taakse, neliveto toimii ja sähkölukko. Mutta tuo ääni? Laatikon laakereita tuumaillaan syyksi (painelaakeria epäiltiin aiemmin foorumilla), mutta hyviä ideoita jos vastaavanlaista sivuääntä kuulunut?
Alan purkamaan autoa, kun saan nykyisen projektin alta pois.
99 bussista ei apparin ovesta enää aukee kaikki ovet. Kuskin ovesta aukee kyllä kaikki. Apparin ovessa ollu myös oire että lukot auki kun koskee kahvaan niin saattaapi räpsähtää ovet lukkoon. Saman tekee myös sisäpuolelta kahvaan koskiessa (siis ihan hippasen ku vetää vipua)
Onks muilla vastaavaa ollu ja missäs vika niinku on. Apparin lukon sähköosissa vissiin
Onks muilla vastaavaa ollu ja missäs vika niinku on. Apparin lukon sähköosissa vissiin
T4 -00 syncro Caravelle 2,5tdi seuraavanlainen ongelma:
mittarivalot toimii, mutta syttyy viiveellä kun kytkee valot päälle valokytkimestä. Mitkään muut taustavalot eivät pala: autom.ilmastoinnin/lämmityssäätimen taustavalot, hätävilkkujen taustavalo, tupakinsytytin, takalsinlämmitin jne. Samassa yhteydessä myös mittariston+muiden taustavalojen himmennin lakkasi toimimasta. Muut valot (parkit, takavalot, jarruvalot), radio ja toiminnot pelaa. Vika tuli tammikuussa, auto pääasiassa vaimon käytössä eikä osaa sanoa milloin tai missä yhteydessä huomasi valojen pimenneen.
Virtalukon pohja uusittu syksyllä muista syistä, valokatkaisin (tarvikemalli) uusittu pari vuotta sitten.
Olisiko kellään vinkkiä mistä lähtisi vikaa etsimään?
mittarivalot toimii, mutta syttyy viiveellä kun kytkee valot päälle valokytkimestä. Mitkään muut taustavalot eivät pala: autom.ilmastoinnin/lämmityssäätimen taustavalot, hätävilkkujen taustavalo, tupakinsytytin, takalsinlämmitin jne. Samassa yhteydessä myös mittariston+muiden taustavalojen himmennin lakkasi toimimasta. Muut valot (parkit, takavalot, jarruvalot), radio ja toiminnot pelaa. Vika tuli tammikuussa, auto pääasiassa vaimon käytössä eikä osaa sanoa milloin tai missä yhteydessä huomasi valojen pimenneen.
Virtalukon pohja uusittu syksyllä muista syistä, valokatkaisin (tarvikemalli) uusittu pari vuotta sitten.
Olisiko kellään vinkkiä mistä lähtisi vikaa etsimään?
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Mistäköhän mahtaisi olla semmoinen musta pultti jonka päässä lukee : "by 10.9" ?
Ilmeisesti tuo luku jotain lujuusluokkaa meinaa? Oikealta eturenkaan lähettyviltä löytyi, mukana myös pieni musta lammikko.
Ed. Päivänä kun lähin ajamaan joku vastusti tuolla oikealla puolella. Rutisi jarrutti tms ihan kuin olisi jotain jossain välissä? Katosi n. 1km ajon jälkeen.
Kiitoksia avusta![/img]
Ilmeisesti tuo luku jotain lujuusluokkaa meinaa? Oikealta eturenkaan lähettyviltä löytyi, mukana myös pieni musta lammikko.
Ed. Päivänä kun lähin ajamaan joku vastusti tuolla oikealla puolella. Rutisi jarrutti tms ihan kuin olisi jotain jossain välissä? Katosi n. 1km ajon jälkeen.
Kiitoksia avusta![/img]
Ja toimivia ohjeita etupään alas saattamiseksi. Edellisessä jo vääntösauvoista käänsin ja alas meni, mutta pohjaanlyöntikumi alkaa olemaan kiinteä osa kombinaatiota, ja keula on pomppuinen. Saako tonne eteen jotenkin korinpuoleen siihen iskarikorvajudanssiin väistöä järkkevästi että tukivarsi sais lisää pelivaraa. Takapää pelaa vielä ihan ok hyvinkin matalana...
Osaisko joku antaa vinkkejä seilaavaan ulkolämpötila mittariin? asteet näyttää välillä suht oikeaa (tänään n. 20c) mutta välillä näytää 30-40 astetta lämmintä. Minkälaista vastusta nuissa anturille tulevista johdosta pitäs olla?
Miltä osin tuo ulkolämpötila anturi on kytköksissä webastoon/climatronic:iin?
Auto on 97 caravelle 2,5tdi
Miltä osin tuo ulkolämpötila anturi on kytköksissä webastoon/climatronic:iin?
Auto on 97 caravelle 2,5tdi
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.11.2009 9:50
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Jos joku asiasta tietävä erehtyy lukemaan ja jaksaa neuvoa, niin kiitos jo etukäteen!
Eli niksit, erinlaiset kikat, ideat ja ajatukset kaikki vastaan otetaan....
Projektina T4 2001vm, etuiskareiden vaihto. Tällä hetkellä allla merkiltään tuntemattomat madallusiskarit.
Kysymyksiä alkuun,
Kun alhaalta ottaa mutterin irti jolla iskarin alapää on kiinni, riittääkö se? Onko siinä jotain jännitystä jossain osissa tms? Riittääkö sen yhden pultin irroitus?
Entä millä iskarin yläpää on kiinni?
Tarviiko muita osia/kannattaako muita osia vaihtaa, jos vaihtaa iskarit ?
Mikä ja missä on se ruuvi, josta kaikki puhuu kun kysymys on keulan korkeuden säädöstä?
Mitä työkaluja moiseen operaatioon tarvitsee?
Eli niksit, erinlaiset kikat, ideat ja ajatukset kaikki vastaan otetaan....
Projektina T4 2001vm, etuiskareiden vaihto. Tällä hetkellä allla merkiltään tuntemattomat madallusiskarit.
Kysymyksiä alkuun,
Kun alhaalta ottaa mutterin irti jolla iskarin alapää on kiinni, riittääkö se? Onko siinä jotain jännitystä jossain osissa tms? Riittääkö sen yhden pultin irroitus?
Entä millä iskarin yläpää on kiinni?
Tarviiko muita osia/kannattaako muita osia vaihtaa, jos vaihtaa iskarit ?
Mikä ja missä on se ruuvi, josta kaikki puhuu kun kysymys on keulan korkeuden säädöstä?
Mitä työkaluja moiseen operaatioon tarvitsee?
yläpää on semmosessa kokkareessa kiinni jonka joudut irroittamaan, että saat myös yläpään auki. Ne korkeudensäätö muntterit on siinä heti tankin takana, näet kyllä kun vilkaiset ajatuksella auton alle. Pänniä on vääntösauvoissa, eli varmaan joudut löysään juuri näitä isonja munttereita. Työkaluina riittää ihan perus vehkeet. Joku viisaampi saa korjata jos olen väärässä, on kuitenkin pari vuotta kun viimeksi sorkin etu-iskareita. Muiden osien vaihdosta en sano mitään, mutta ei kaitten, koska vaihto itsessään on helppo operaatio.
Tattista avusta, oli helppo homma ja selvittiin :)
Oisko intoa auttaa eber ja öljyvuoto hommassa vielä?
Eber vika :
Välillä aamulla huomaan, että puhaltaa pelkkää kylmää, kun on ajastettu. Vaikka painaa päälle, ni puhallin pyörii, mutta tuntuu ettei eber syty...
Välillä kuuluu semmosta ääntä, että ikäänkuin lupailis ja käynnistysnappia rämpäten välillä lähtee päälle.
Sitten melko usein kuskin puolen lokarista alkaa nousta reilusti sinistä dieselin hajuista savua....
Missä eber osat sijaitsee ja mitä niille tehään, missä vika?
Öljyhomma :
Tiputtaa öljyä, ei hirveesti mutta jonkin verran. Keltainen kannun valo vilkuttaa käynnistäessä, mutta ei jää palamaan.
Öljyt ja suodattimet vaihdettu 15 000km välein.
Auton öljypohja oli öljyinen ostaessa, mutta lammikkoa ei jäänyt ekaan 2v.
Viimeksi oli jotku nollaöljyt sisällä, nyttemmin 10w-40
Öljysuodattimen lähistö kuivaa, vaihdelaatikon lähettyvillä ja öljypohjan sivut, pohja ja reunat todella laaja-alaisesti öljyssä...
Mistäköhän mahtais tulla? Ainut keino varmaan pestä ja odottaa tihkumisen alkua?
Kiitos jo etukäteen!!!
Oisko intoa auttaa eber ja öljyvuoto hommassa vielä?
Eber vika :
Välillä aamulla huomaan, että puhaltaa pelkkää kylmää, kun on ajastettu. Vaikka painaa päälle, ni puhallin pyörii, mutta tuntuu ettei eber syty...
Välillä kuuluu semmosta ääntä, että ikäänkuin lupailis ja käynnistysnappia rämpäten välillä lähtee päälle.
Sitten melko usein kuskin puolen lokarista alkaa nousta reilusti sinistä dieselin hajuista savua....
Missä eber osat sijaitsee ja mitä niille tehään, missä vika?
Öljyhomma :
Tiputtaa öljyä, ei hirveesti mutta jonkin verran. Keltainen kannun valo vilkuttaa käynnistäessä, mutta ei jää palamaan.
Öljyt ja suodattimet vaihdettu 15 000km välein.
Auton öljypohja oli öljyinen ostaessa, mutta lammikkoa ei jäänyt ekaan 2v.
Viimeksi oli jotku nollaöljyt sisällä, nyttemmin 10w-40
Öljysuodattimen lähistö kuivaa, vaihdelaatikon lähettyvillä ja öljypohjan sivut, pohja ja reunat todella laaja-alaisesti öljyssä...
Mistäköhän mahtais tulla? Ainut keino varmaan pestä ja odottaa tihkumisen alkua?
Kiitos jo etukäteen!!!
Muistaako kukaan miten Eberin ajon aikaisen lämmityksen saa pois käytöstä? Puskurin takana ei näkynyt anturia mikä näissä ilmeisesti ruukaa olla... Autossa on melkoinen johtoviidakko kun kyseessä vanha maija ja kaiken lisäksi tekniikka vaihdettu eli anturi voi olla missä vaan. Eikö samaisen anturin johto pitäisi löytyä myös akun tienoilta?
Entiset ongelmat selvitetty ja korjattu ja uutta pukkaa :)
Eli ajelin moottoritiellä ja syttyi punainen ympyrä, jossa huutomerkki sisällä. Eli sama valo joka palaa, kun vetää käsijarrun päälle Samalla syttyi myös abs valo.
Jarrut pelaa, mutta abs ei.
Ohjekirjan opastuksen mukaan tarkistin jarrunesteen määrän, oli vajaa. Lisäsin.
Punainen valo ei pala enää.
Abs valo ei pala käynnistyksen jälkeen, ilmeisesti nollaa vikakoodin tms kun sammuttaa?
Ajamaan kun lähtee niin hölkkä vauhdista alkaa auto jarruttaa etujarruilla ittekseen melko voimakkaasti, ei pysty ajamaan.
Hetken kun rynkyttää, alkaa abs valo palamaan ja pystyy jatkaa taas ajamista ja itsestään jarruttelu loppuu.
Mikähän mahtaisi olla ? Paloissa on pintaa ok, jarrulevyt hieman kuluneet. Jarrusatula melko vanha ja kulahtaneen näköinen, jarruletkut vaihdettu vuosi sitten.
Eteen tuleva jarrupalojen mittaus piuha on parsittu sähköteipillä ja se repsottaa. Napaan tuleva abs anturin piuha vaikuttaa ok kuntoiselta.
Jos jollain tulee jotain mieleen, niin tattista jo etukäteen :)
Eli ajelin moottoritiellä ja syttyi punainen ympyrä, jossa huutomerkki sisällä. Eli sama valo joka palaa, kun vetää käsijarrun päälle Samalla syttyi myös abs valo.
Jarrut pelaa, mutta abs ei.
Ohjekirjan opastuksen mukaan tarkistin jarrunesteen määrän, oli vajaa. Lisäsin.
Punainen valo ei pala enää.
Abs valo ei pala käynnistyksen jälkeen, ilmeisesti nollaa vikakoodin tms kun sammuttaa?
Ajamaan kun lähtee niin hölkkä vauhdista alkaa auto jarruttaa etujarruilla ittekseen melko voimakkaasti, ei pysty ajamaan.
Hetken kun rynkyttää, alkaa abs valo palamaan ja pystyy jatkaa taas ajamista ja itsestään jarruttelu loppuu.
Mikähän mahtaisi olla ? Paloissa on pintaa ok, jarrulevyt hieman kuluneet. Jarrusatula melko vanha ja kulahtaneen näköinen, jarruletkut vaihdettu vuosi sitten.
Eteen tuleva jarrupalojen mittaus piuha on parsittu sähköteipillä ja se repsottaa. Napaan tuleva abs anturin piuha vaikuttaa ok kuntoiselta.
Jos jollain tulee jotain mieleen, niin tattista jo etukäteen :)
No niin, Eberi ei enää käy turhaan, kiitos nimim. Toheltaja. Sitte valojen ja mittariston kimppuun.
Mikä johto katkaistaan vilkkuviikseltä että nämä eripari-parkkisysteemit ei jää palamaan kun viiksi ei ole keskellä? Tästä tuli ongelma kun yritin saada ajovaloja syttymään avaimesta. Rupesi nimittäin viiksestä tapahtumaan kaikkea kummallista ku sitä käänteli virtojen ollessa pois päältä....
Ja sitte tuo mittaristo. Eli on tämä ns. uudempi eli sinisillä valoilla yms ja mittarit herää muutaman sekunnin viiveellä siitä kun virrat laittaa päälle. Liekkö ominaisuus vai vika? Ja toiseksi nopeusmittarin viisari jää tärisemään nollille muutamaksi sekunniksi kun virrat sammuttaa...?
Mikä johto katkaistaan vilkkuviikseltä että nämä eripari-parkkisysteemit ei jää palamaan kun viiksi ei ole keskellä? Tästä tuli ongelma kun yritin saada ajovaloja syttymään avaimesta. Rupesi nimittäin viiksestä tapahtumaan kaikkea kummallista ku sitä käänteli virtojen ollessa pois päältä....
Ja sitte tuo mittaristo. Eli on tämä ns. uudempi eli sinisillä valoilla yms ja mittarit herää muutaman sekunnin viiveellä siitä kun virrat laittaa päälle. Liekkö ominaisuus vai vika? Ja toiseksi nopeusmittarin viisari jää tärisemään nollille muutamaksi sekunniksi kun virrat sammuttaa...?
Valot sain pelaamaan virtalukon kautta yleismittarin ja sivuleikkureiden avulla.
Mites tuo nopeusmittari? Irrotin liittimen nopeusanturilta ja mittailin sitä virrat päällä niin toisessa laidassa maa, toisessa 12v ja keskellä mittari näytti jotain 8-9v? Mikä tuon keskimmäisen johdon tehtävä on? Eli tarviiko nyt ruveta purkamaan johtosarjaa että onko jossain kohtaa murtumia/hiertymiä ja toivoa ettei vika olisi itse mittarissa? Mittari tärisi samanlailla vaikka liitin oli irti virtoja kytkiessä ja sammuttaessa. Ja välillä viisari hyppää näyttämään jotain 40km/h ku sammuttaa virrat.
Mites tuo nopeusmittari? Irrotin liittimen nopeusanturilta ja mittailin sitä virrat päällä niin toisessa laidassa maa, toisessa 12v ja keskellä mittari näytti jotain 8-9v? Mikä tuon keskimmäisen johdon tehtävä on? Eli tarviiko nyt ruveta purkamaan johtosarjaa että onko jossain kohtaa murtumia/hiertymiä ja toivoa ettei vika olisi itse mittarissa? Mittari tärisi samanlailla vaikka liitin oli irti virtoja kytkiessä ja sammuttaessa. Ja välillä viisari hyppää näyttämään jotain 40km/h ku sammuttaa virrat.
Onko ollut tuskaa takapyörien aurauksen kanssa madallettaessa. Mulla ny aurausta luokkaa 14 ja tais olla maksimi jotain 2-3 mitä sais olla. Pitää vissiin ottaa tukivarsi irti ja tehdä pitkäks noi pultinreiät että saa säädettyä. Muualla ei liene säätöä tuolle edes. Hassua ku edellisessä ja nykysessä autossa sama alusta yhtä alhaalla ja vanhassa oli auraus 5 ja tässä tosiaan 14...
Näköjään epäkeskopusliakin saa, esim. http://www.amazon.co.uk/SUSENSION-Adjus ... B00R1BO43U
Oisko kuvaa millanen säätö tossa o? Ny on uloimmissa vingutettu 8mm hahloa pidemmälle ja kiristelty siihen. Pitänee vinguttaa sisemmät myös ja tehdä säätöpalat tohon ensviikolla ettei oo ihan sorkkarauta/jakoavain säädöllä sitte.
onneks on vanteet jossa kumi on sisempänä ku vanteen reuna. Mittailin kahden teräsprofiilin kanssa ny että auraus takana ois noin 0.22 astetta per pyörä. Nyt ku vielä oikeesti muistais paljonko niiden piti olla. etu ja takareunasta putkee mitattuna erotus oli 12mm 157,5mm matkalla. Siitä laskemalla kulmaks sais 0,43/2
Ny en vaan tied yhtään onko nää suhteessa etupäähän miten. Parempi laitella säätöpalat ja kuskata suuntaukseen. Taidan tehdä sisäpäähän pystysuuntaan ton hahlon ja palat siihenkin, saa säädettyä sitte molempiin suuntiin...
Google löysikin moisen kuvan:
http://api.viglink.com/api/click?format=go&jsonp=vglnk_144568809639714&key=706304136bec99228dfc134a5893a400&libId=ig51btuq01011ede000DAk40j6wpv&loc=http%3A%2F%2Fwww.vwt4forum.co.uk%2Fshowthread.php%3Ft%3D144214&v=1&out=http%3A%2F%2Fs90.photobucket.com%2Fuser%2FBob_Corbishley%2Fmedia%2F20130829_233623.jpg.html&ref=https%3A%2F%2Fwww.google.fi%2F&title=rear%20wheel%20alignment%20-%20VW%20T4%20Forum%20-%20VW%20T5%20Forum&txt=
onneks on vanteet jossa kumi on sisempänä ku vanteen reuna. Mittailin kahden teräsprofiilin kanssa ny että auraus takana ois noin 0.22 astetta per pyörä. Nyt ku vielä oikeesti muistais paljonko niiden piti olla. etu ja takareunasta putkee mitattuna erotus oli 12mm 157,5mm matkalla. Siitä laskemalla kulmaks sais 0,43/2
Ny en vaan tied yhtään onko nää suhteessa etupäähän miten. Parempi laitella säätöpalat ja kuskata suuntaukseen. Taidan tehdä sisäpäähän pystysuuntaan ton hahlon ja palat siihenkin, saa säädettyä sitte molempiin suuntiin...
Google löysikin moisen kuvan:
http://api.viglink.com/api/click?format=go&jsonp=vglnk_144568809639714&key=706304136bec99228dfc134a5893a400&libId=ig51btuq01011ede000DAk40j6wpv&loc=http%3A%2F%2Fwww.vwt4forum.co.uk%2Fshowthread.php%3Ft%3D144214&v=1&out=http%3A%2F%2Fs90.photobucket.com%2Fuser%2FBob_Corbishley%2Fmedia%2F20130829_233623.jpg.html&ref=https%3A%2F%2Fwww.google.fi%2F&title=rear%20wheel%20alignment%20-%20VW%20T4%20Forum%20-%20VW%20T5%20Forum&txt=
Käytössä tollanen T4 vm 2002 Climatronikilla vai mikä se automaatti ilmastointi nyt onkaan...
nyt rupes tekee sellasta et ei tule tuulilasille puhallusta vaikka valitsee tuulilasi asennon:( puhaltaa edellee vaa jaloille kovin. mistäs etsimään vikaa?? onkos säätö hantaakit hanskalokeron takana? tavallisen ikävä vika näin talvee vasten....
nyt rupes tekee sellasta et ei tule tuulilasille puhallusta vaikka valitsee tuulilasi asennon:( puhaltaa edellee vaa jaloille kovin. mistäs etsimään vikaa?? onkos säätö hantaakit hanskalokeron takana? tavallisen ikävä vika näin talvee vasten....
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.11.2009 9:50
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.11.2009 9:50
Mistä tulee vesi ohjaamoon välillä kuskin ja välillänapparin puolen karvamaton alle. Sit ku on tarpeeks ni imasee läpi maton ylös. Tuulilasista ei tuu, sen katoin jo mut onko ulko/sisälokarin välissä jotain kanavia tai reikiä sisälle? Edellisessä multivanissa oli sisä/ulkolokarin välissä 10cm kaari täys maatunutta neulasta yms. Tästä en vielä oo ottanu loksuja irti. Tulee vaan sateessa seistessä, ei ajaessa.
Nyt kun koitti pakkaset eteläänkin ni kytkin portterin T4 vm.2002 eberin johdon akun vierästä kiinni että lisälämmittää moottoria, mutta eberi ei sammu ollenkaan vaikka lämpömittari näyttää 90 astetta ja olisi ajanut 100km. olenko oikeessa että pitäisi sammua noin 70c?? ja mistä se haistelee sitä lämpöä? kun oiskoos sit joku anturi rikki mistä haistelee sitä lämpöä.... vai miten sen pitäisi toimia?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Tuohon älypuoleen en osaa vastata, mutta eberin lämpötila-anturi sijaitsee puskurissa vänkärinpuolella. Mää nappasin koko anturin kuikkaan ettei pöhise omia aikojaan. Kojelaudassa on kellokytkin mistä saa päälle sillon ku haluaa.
Edittiä:
Oon ollu siinä käsityksessä, että moottorin lämmöllä ei ole asian kans mitään tekemistä. Vaan se pöhisee aina sillon ku pihalla on riittävän kylmä.
Edittiä:
Oon ollu siinä käsityksessä, että moottorin lämmöllä ei ole asian kans mitään tekemistä. Vaan se pöhisee aina sillon ku pihalla on riittävän kylmä.
Kuinkas yleistä on että hydrauliset nostajat näissä TDI koneissa alkaa roplottaa? Bensakoneisiin aikanaan noita vaihdellu kyllä, en oo nytkään varma onko se alipainepumppu ku osittain ääni hiljenee jarrua polkiessa. Alipainepumppu vaihdettu just tyyliin 6tkm sitten uuteen (originaaliosa) ja taas roplottaa. Ei tosin samalla tavalla lutkuttamalla kun vanhalla alipainepumpulla. Vai nokkako sieltä on morjens alipainepumpun käyttökohdasta...
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
-00 Caravelle, climatronic ei puhalla tuulilasille
Ongelmana että climasta kun painaa tuulilasinkuvaa niin ei siirrä puhallusta lasille. Puhaltaa jaloille kyllä ja jos painaa ns naama asentoa niin vaihtaa kyllä kojelaudan suuttimille puhalluksen. Myös sisäkierronläpän ohjaus tuntuu toimivan. Mutta tuulilasille siis ei suostu sykkimään. Myös puhallinnopeuden säätö tuntuu toimivan. Olisiko tähän jotain vinkkejä?
Mistäs löytyy t4 2.4d koneeseen se metallinen jäähdytinneste putkihässäkkä mikä siellä vaihdelaatikon päässä koneen kyljessä. Näyttäs ruostuneen aika haperoksi kun läpi jo tihkuu. Marmorilta kysäisin ja hintaa reilu 150 euroo ja tilauskamaa.
Myykö nuita joku edullisemmin jossain vai tekiskö tuohon jonkun oman viritelmän?
Myykö nuita joku edullisemmin jossain vai tekiskö tuohon jonkun oman viritelmän?
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Aatoksia, ajatuksia, vinkkejä takajarru probleemaan?
Takajarrut kahisee, kihisee ja pitää inhaa ääntä. Ääni kuuluu välillä alle 40km/h vauhdissa koko ajan (laahaa), mutta myös kovassa vauhdissa jarruttaessa ääni on kauhea.
Jarrulevyt on kuluneet keskeltä uralle ja on pinnaltaan karheat ja palat taitaa olla loppu ja tämän aiheuttajat...
Vinkit levyjen ja palojen vaihtoon + jotain huomioitavaa?
Meneekö suunnilleen näin :
-perä ylös
-renkaat irti
-jarrupalojen vapautus? Mistä/miten?
-satula halki takana on 2 pulttia
-palat tippuu pois
-jarrulevy on kuuskulma pultilla kiinni renkaan pulttien välistä
-jarrulevy irti
-uus jarrulevy putsataan rasvoista ja paikalleen
Miten sitten?
Miten liukujen toimivuuden tarkastus? Ja miten jarrumäntien puristus? Ja kun uudet palat laittaa hakeeko männät oikean kohdan jarrua pumppaamalla?
Kiitos!
Takajarrut kahisee, kihisee ja pitää inhaa ääntä. Ääni kuuluu välillä alle 40km/h vauhdissa koko ajan (laahaa), mutta myös kovassa vauhdissa jarruttaessa ääni on kauhea.
Jarrulevyt on kuluneet keskeltä uralle ja on pinnaltaan karheat ja palat taitaa olla loppu ja tämän aiheuttajat...
Vinkit levyjen ja palojen vaihtoon + jotain huomioitavaa?
Meneekö suunnilleen näin :
-perä ylös
-renkaat irti
-jarrupalojen vapautus? Mistä/miten?
-satula halki takana on 2 pulttia
-palat tippuu pois
-jarrulevy on kuuskulma pultilla kiinni renkaan pulttien välistä
-jarrulevy irti
-uus jarrulevy putsataan rasvoista ja paikalleen
Miten sitten?
Miten liukujen toimivuuden tarkastus? Ja miten jarrumäntien puristus? Ja kun uudet palat laittaa hakeeko männät oikean kohdan jarrua pumppaamalla?
Kiitos!
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.11.2009 9:50
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
T4 Caravelle jossa on etupenkkien takana penkkirivi selkä menosuuntaan. Muut penkit pois ja väliseinällä takaosa kahtia jolloin taaempi loosi olisi tavaratilana. Onnistuuko tuommonen näin lainsäädännöllisesti ja jos kyllä niin mikä tuo kulkupeli sitten on, henkilöauto, paku vai bussi?
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Rommauttaja kirjoitti:T4 Caravelle jossa on etupenkkien takana penkkirivi selkä menosuuntaan. Muut penkit pois ja väliseinällä takaosa kahtia jolloin taaempi loosi olisi tavaratilana. Onnistuuko tuommonen näin lainsäädännöllisesti ja jos kyllä niin mikä tuo kulkupeli sitten on, henkilöauto, paku vai bussi?
mulla on jaettu väliseinällä kahtia, seinä on just takaakselin etupuolella. mulla on vaan caravelle muutettu paketiautoksi joten ylimääräsiä penkkejä ei ole.
ei tuo seinä ole katastuksessa haitannut mitään.
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.11.2009 9:50
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Jees. Vähä tuntuu olevan tarjolla tommosia vellejä missä on "väärinpäin" tuo eka penkkirivi kuskin takana. Mutta ois omiin tarpeisiin optimaalinen ratkaisu koska matkustajille pitäs olla kolmipistevyöt kun sinne tulis penskat turvaistuimineen, ja väliseinän taakse sais kaikki työromut tungettua. Ei vain löytynyt pikaisella guugletuksella kummosesti tietoa että miten tuo operaatio käytännössä onnistuu. Istumapaikkojahan olis sitte minun järjen mukaan 3+3, vai onko se 2+3 niin mihin kategoriaan tuo sitten luokitellaan.
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Mikä on tuo kojelaudan alla olevassa kotelossa oleva "juttu"
Siis tuolla oikeassa reunassa.
Siis tuolla oikeassa reunassa.
- Liitteet
-
- 20170222_183741.jpg (1.02 MiB) Katsottu 41977 kertaa
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Missähän tuo numero 14 sijaitsee, tai mitä se edes tarkoittaa? Kyseessä siis startin solenoidin virtapiuha. Oletin, että se menisi suoraan virtalukolle, mutta tuon kaavion mukaan näin ei ole? Ongelma autossa on, kun kääntää avaimesta niin mitään ei tapahdu. Nyppäsin ko. solenoidin piuhan irti ja laitoin ruuvarilla viereisestä navasta suoraa virtaa tuonne, niin alkoi startti pyörimään (käyntiin ei kuitenkaan lähtenyt). Eli ilmeisesti vika on jossain tuon johdon matkalla? Tuo on tehnyt samaa regoimattomuutta aiemminkin, mutta kuitenkin aina jossain vaiheessa alkoi pyörittämään starttia. Uuden virtalukon pohjan kävin vaihtamassa, sekä kokeilin eri akuilla, muttei vieläkään saatu toivottua tulosta. Ajattelinpas sitten kylähulluna vetästä tuon tilalle käynnistinnapin hyttiin, niin ei tarvitsisi alkaa taituroimaan hirveästi tuolla pakkasessa. Onko kuinka pakollista vetästä piuha x-releen kautta, vai jos kuitenkin vetäisi vaan suoraan akulta? Sulake tietysti väliin.


Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Itse itselleni vastaten, autossa oli kaksi oikosulkua. Startin solenoidin virtapiuhassa ja sammutinsolenoidin virtapiuhassa. Vetäsin sitten uudet piuhat suoraan akulta ja molemmille omat katkasimet hyttiin. Nyt on varmaan Suomen ainoa T4 transporter avaimettomalla käynnistyksellä :D
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Tuskin on ainut ;)
Mutta miksi et vetänyt vaan virtalukolta uudet johdot?
Olis ollu oikeastaan helpompi kun ei olis tarvinut niitä katkaisijoita rakennella.... vain kaksi johtoa.
Mutta miksi et vetänyt vaan virtalukolta uudet johdot?
Olis ollu oikeastaan helpompi kun ei olis tarvinut niitä katkaisijoita rakennella.... vain kaksi johtoa.
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
pete73 kirjoitti:Tuskin on ainut ;)
Mutta miksi et vetänyt vaan virtalukolta uudet johdot?
Olis ollu oikeastaan helpompi kun ei olis tarvinut niitä katkaisijoita rakennella.... vain kaksi johtoa.
Silloin olisi pitänyt selvittää johtojen värit ja reitit... Ihan liikaa saattohoidossa olevalle autolle :) Menihän noissa uusissa johdotuksissa sen 20min, ettei tuo tyhjästä rakentelukaan niin hidasta ollut. Ja kulkeehan tuo nyt paljon kovempaa, kun nappistartit ja kaikki :D
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
gt_man kirjoitti:Itse itselleni vastaten, autossa oli kaksi oikosulkua. Startin solenoidin virtapiuhassa ja sammutinsolenoidin virtapiuhassa.
sammutinsolenoidin sulakeen takana on myös huohottimenlämmitin, mulla löyty vika huohottimenlämmittimen pistokkeesta, johdot murtuneet ja oli yhdessä. katkasin vaan johdot ni alko sulake kestään.
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Kimmo_M kirjoitti:Mikä on tuo kojelaudan alla olevassa kotelossa oleva "juttu"
Siis tuolla oikeassa reunassa.
Sinne menee 1,5litran limupullo tms. Pysyy paikoillaan, eikä karkaa yllättäen. Sinne voi koteloa muokkaamalla laittaa lämpöä tai jäähdytystä jos autossa on ilmastointi. Tuon vieressä menee jalkatilan puhalluskanava.
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Miten saadaan näkymään mittaristossa perävaunun vilkut? Caravellessä on ihan orkkis perävaunun pistoke johtosarjoineen, mutta ilmeisesti mittaristossa pitäisi välkkyä vielä oma merkkivalo kärryn vilkuille.
Jostain ulkolaiselta foorumilta luin että pitäisi vaihtaa härävilkun katkaisija. Siinä vissiin on vilkkurele samassa, Eli sen pohjaan tulisi yksi napa lisää. Liekö kellään kokemusta?
Jostain ulkolaiselta foorumilta luin että pitäisi vaihtaa härävilkun katkaisija. Siinä vissiin on vilkkurele samassa, Eli sen pohjaan tulisi yksi napa lisää. Liekö kellään kokemusta?
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21.5.2018 15:40
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Onko kojelauta muuttunut jossain vaiheessa vai onko sama kaikissa malleissa? Ajattelin vaihtaa purkuautosta parempikuntoisen kojelaudan, mutta se on vanhemman mallisella mittaristolla.
Ratin suunnittelin samalla vaihtaa vähemmän kuluneeseen. Mistähän muista autoista käy 100% varmuudella ratti, facelift T4:seen?
Ratin suunnittelin samalla vaihtaa vähemmän kuluneeseen. Mistähän muista autoista käy 100% varmuudella ratti, facelift T4:seen?
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Oon itte vaihtanu -91 mallisen auton kojelaudan -03:seen. Päällisinpuolin näytti samalta, ja aikalailla muuten olikin, mutta keskikonsolin nappien, puhaltimien röörien yms. myös reunoilla, kiinnitys oli erilainen. Muistaakseni uudemmassa mallissa oli enemmän kojelautaan valettuja väli-väkäsiä, johon eri apparaatit asettuivat, kun taas vanhemmassa ne oli kasattu enemmän toisiinsa/olikohan siinä jotain irtonaisia väli-pidikkeitä välissä.
Jokatapauksessa hommasta selvittiin sivuleikkureilla materiaalia vanhasta (siis uudemmasta -03) lainaten ja pikaliimalla uuteen (siis vanhempaan vm-91)-malliseen liimaamalla.
Kerran olen prosessin jälkeen kojelaudan purkanut uudestaan lämppärin kennoa vaihdettaessa ja sain sen takaisin taas kokoon. Pikkuisen jostakin reunoista keskikonsolissa jotkut reunat irvistää, muttei jossei asiaa tiedä, ei huomaa. Natinaa tai nitinää prosessi ei ole aiheuttanut. Suosittelisin kuitenkin etsimään kojelaudan suurinpirtein saman ikäluokan autosta, jolloin välttyy kikkailulta :).
Mulla on nyt myös -97 transportteri, jossa kojelauta näyttäis samalta, mitä on myös -03 mallissa, vaikkakin mittaristossa ja joissakin namikoissa eroa onkin.
Jokatapauksessa hommasta selvittiin sivuleikkureilla materiaalia vanhasta (siis uudemmasta -03) lainaten ja pikaliimalla uuteen (siis vanhempaan vm-91)-malliseen liimaamalla.
Kerran olen prosessin jälkeen kojelaudan purkanut uudestaan lämppärin kennoa vaihdettaessa ja sain sen takaisin taas kokoon. Pikkuisen jostakin reunoista keskikonsolissa jotkut reunat irvistää, muttei jossei asiaa tiedä, ei huomaa. Natinaa tai nitinää prosessi ei ole aiheuttanut. Suosittelisin kuitenkin etsimään kojelaudan suurinpirtein saman ikäluokan autosta, jolloin välttyy kikkailulta :).
Mulla on nyt myös -97 transportteri, jossa kojelauta näyttäis samalta, mitä on myös -03 mallissa, vaikkakin mittaristossa ja joissakin namikoissa eroa onkin.
Re: T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Mistä löytyy paras korjaamomanuaali?
Alfamerit, haynes ym tuntuu olevan aika turhaa yleismaallista huttua ja turhaan en viitsisi netistä ostaa kirjaa ja todeta, että kuvat on eri autosta, momentit puuttuu, suositellaan siirtymistä korjaamon puoleen jne.
Joskus aikoinaan latailin joitan irtosivuja vw-bus-t4.de sivustolta missä kuvat oli selkeitä ja ohjeet vielä selkeämpiä. Kun vaan tietäisi mistä kirjasta kyseiset sivut on peräisin. Niin ja tuota saksanpojan sivustoa ei enää ole, niin sieltäkään ei löydy apuja.
Eli mitä opusta käyttää (tai käytti ennen online versioita) korjaamot ja saako sitä jostain hankittua.
Hakusessa lähinnä vw t4 tdi ahy -99 (2000) yhteensopiva opas ja vaikka lontoon murteella. Saksa taipuu aika kehnosti.
Siis ei tarvi olla kirja, vaan sähköisetkin versiot käy, mutta en halua online versioita, vaan kertamaksullisia.
Alfamerit, haynes ym tuntuu olevan aika turhaa yleismaallista huttua ja turhaan en viitsisi netistä ostaa kirjaa ja todeta, että kuvat on eri autosta, momentit puuttuu, suositellaan siirtymistä korjaamon puoleen jne.
Joskus aikoinaan latailin joitan irtosivuja vw-bus-t4.de sivustolta missä kuvat oli selkeitä ja ohjeet vielä selkeämpiä. Kun vaan tietäisi mistä kirjasta kyseiset sivut on peräisin. Niin ja tuota saksanpojan sivustoa ei enää ole, niin sieltäkään ei löydy apuja.
Eli mitä opusta käyttää (tai käytti ennen online versioita) korjaamot ja saako sitä jostain hankittua.
Hakusessa lähinnä vw t4 tdi ahy -99 (2000) yhteensopiva opas ja vaikka lontoon murteella. Saksa taipuu aika kehnosti.
Siis ei tarvi olla kirja, vaan sähköisetkin versiot käy, mutta en halua online versioita, vaan kertamaksullisia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa