Hirvipuro/Celtic Tuning kokemuksia ?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 189
- Liittynyt: 29.7.2003 23:26
Hirvipuro/Celtic Tuning kokemuksia ?
Perheen Passatit kaipaisi voimaa ja naapuriin tullut Hirvipuron softaukset.
Onko porukalla kokemuksia kyseisistä ohjelmista, mielestäni lupaavat kovin paljon voimaa ohjelmoinnilla.
Esimerkkinä pisti silmään tämä: "Vw golf 1.9tdi standard 100hp/240Nm Stage1 157hp/340Nm"
Kokemuksia/mielipiteitä ?
http://hirvipuro.fi/
Onko porukalla kokemuksia kyseisistä ohjelmista, mielestäni lupaavat kovin paljon voimaa ohjelmoinnilla.
Esimerkkinä pisti silmään tämä: "Vw golf 1.9tdi standard 100hp/240Nm Stage1 157hp/340Nm"
Kokemuksia/mielipiteitä ?
http://hirvipuro.fi/
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Hirvipuro Oy
Ei voi kun tykätä näistä ammattilaisten kommenteista :)
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Trolli oy myy hyviä softia.
Esim: Cordobassa tehon ja väännön nousun varmana tuntee satulassa asti :D Huom sisälsi sarkasmia!
Hintaa vaan 550€! Tolla rahalla saa 7hp ja vääntöä lähtee vakioon 13 nyyttonia.
Stage 1
Specs Original Modified Gain
Power (bhp): 60 bhp 67 bhp +7
Torque (lb/ft): 115 Nm 102 Nm --13 <---- HOX -13 nyyttonia!!
Request a quote
The stage 1 software on this vehicle is designed for use with standard components and within tolerances.
This is classed as our fast road application which is the best all round performance for stock vehicles.
Esim: Cordobassa tehon ja väännön nousun varmana tuntee satulassa asti :D Huom sisälsi sarkasmia!
Hintaa vaan 550€! Tolla rahalla saa 7hp ja vääntöä lähtee vakioon 13 nyyttonia.
Stage 1
Specs Original Modified Gain
Power (bhp): 60 bhp 67 bhp +7
Torque (lb/ft): 115 Nm 102 Nm --13 <---- HOX -13 nyyttonia!!
Request a quote
The stage 1 software on this vehicle is designed for use with standard components and within tolerances.
This is classed as our fast road application which is the best all round performance for stock vehicles.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Vapariin
Vaparia ei softalla korjata :)
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
No asiaa
Jos yritämme asiallisesti kertoa toiminnastamme olemme ohjelmoineet tänä vuonna noin 80kpl. ajoneuvoja pelkästään Uudenmaan alueella. Asiakastyytyväisyytemme on 100% .Deelerimme tekevät omaa työtänsä maakunnissa. Emme ole yhtäkään vapaasti hengittävää pikku konetta ohjelmoineet emmekä ohjelmoi. Suurin asiakasryhmämme on turbodieselit: VAG,BMW ja M-B henkilö- ja hyötyajoneuvot. Jos kiinnostusta ohjelmoimistamme autoista: https://www.facebook.com/hirvipurooy Otamme kaikki asiakkaamme vakavasti.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Vapari
Vapaastivirtaavia moottoreita viritetään mm. seuraavilla tavoilla:
Suurentamalla iskutilavuutta
Nostamalla puristussuhdetta
Kierrättämällä moottoria korkeammalle
Imu- ja pakokanavia muokkaamalla
Vaihtamalla jyrkempi nokka-akseli
Asentamalla isommat venttiilit ja muokkaamalla venttiilien seetejä
Keventämällä pyöriviä ja edestakaisin liikkuvia osia
Säätämällä bensansyöttöä
Säätämällä sytytystä
Asentamalla ilokaasulaitteisto
Virityksiä voivat siis olla esim. nokka-akselin/akselien vaihtaminen "kireämpiin", säädettävä nokkapyörä/pyörät, kannen työstö (kannen laskeminen, palotilojen muotoilu, imu- ja pakoventtiileiden vaihtaminen suurempiin, kanavien tasoitus ja kohdistaminen imu- ja pakosarjaan). Ilmansuodattimen vaihtaminen vapaammin virtaavaan, sekä ilmanoton siirto paikkaan, jossa on aina tarjolla viileää ilmaa. Pakosarjan ja -putkiston vaihto vapaammin virtaavaan, moottorin alakerran kevennys ja tasapainotus (kampiakseli, kiertokanget, männät, vauhtipyörä) päämääränä kierrosherkempi ja kestävämpi moottori. Näinkin laajat muutokset tarvitsevat kuitenkin usein auton moottorinohjausyksikön eli ECUn uudelleenohjelmoinnin toimiakseen kunnolla.
Jos asiakas haluaa viellä sen +/-10 % ECU:ta, sen teemme.
Eiköhän tämä riittänut tällä kertaa, pitää välillä tehdä töitäkin :)
Suurentamalla iskutilavuutta
Nostamalla puristussuhdetta
Kierrättämällä moottoria korkeammalle
Imu- ja pakokanavia muokkaamalla
Vaihtamalla jyrkempi nokka-akseli
Asentamalla isommat venttiilit ja muokkaamalla venttiilien seetejä
Keventämällä pyöriviä ja edestakaisin liikkuvia osia
Säätämällä bensansyöttöä
Säätämällä sytytystä
Asentamalla ilokaasulaitteisto
Virityksiä voivat siis olla esim. nokka-akselin/akselien vaihtaminen "kireämpiin", säädettävä nokkapyörä/pyörät, kannen työstö (kannen laskeminen, palotilojen muotoilu, imu- ja pakoventtiileiden vaihtaminen suurempiin, kanavien tasoitus ja kohdistaminen imu- ja pakosarjaan). Ilmansuodattimen vaihtaminen vapaammin virtaavaan, sekä ilmanoton siirto paikkaan, jossa on aina tarjolla viileää ilmaa. Pakosarjan ja -putkiston vaihto vapaammin virtaavaan, moottorin alakerran kevennys ja tasapainotus (kampiakseli, kiertokanget, männät, vauhtipyörä) päämääränä kierrosherkempi ja kestävämpi moottori. Näinkin laajat muutokset tarvitsevat kuitenkin usein auton moottorinohjausyksikön eli ECUn uudelleenohjelmoinnin toimiakseen kunnolla.
Jos asiakas haluaa viellä sen +/-10 % ECU:ta, sen teemme.
Eiköhän tämä riittänut tällä kertaa, pitää välillä tehdä töitäkin :)
Viimeksi muokannut HIRVIPUROOY, 12.10.2014 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos tuon 1.9tdi"90hp" mk4 golffin lastutukseen ja luupaamanne +40hp ei toteudu lupaatteko maksaa maksamani lastun hinnan takasin ja siihen vielä kylkeen sen saman 550€ ihan vaan toteutumattomista lupauksista? Auto ajetaan suoraan dynoon lastuttaja kyydissä.
+40hp/+91 nyyttonia näyttäis lupauksissa olevan.
+40hp/+91 nyyttonia näyttäis lupauksissa olevan.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Kyllä
Kaiken vastuun kannat itse penkityksestä, Penkität ennen ja jälkeen ohjelmoinnin. mikäli luvattua tehon nousua ei lähto tehosta tapahdu. Palautamme sinulle ohjelmointiin käyttämäsi rahat sekä 1/2 penkityksestä . PS. annan omasta pussistani viellä 50€ vaivan palkkaa.
-
- -
- Viestit: 189
- Liittynyt: 29.7.2003 23:26
Itsellä juurikin tuo ketjun aloittajan esimerkkinä mainitsema 100 hp PD boran keulalla. Ulosmittaamalla tuosta kaikki irti niin tuo 340 nm ja 157 hp on muistaakseni teoriassa mahdollinen,mutta itse tyydyin miedompaan 300nm 147 hp luvattuun versioon.Varoittelivat,että yli 300 nm väännöillä kaksoismassa antautuu ja alkaa täristä kuin parkinsonipotilas. Se mitä siellä boran keulalla nyt oikeasti on niin siitä ei ole tietoa. Liikkuu rivakammin kuin vakio ja hyvin tuolla pärjää joskin tehoa ei ole ikinä tarpeeksi.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Volkswagen Golf MK4 (1J) 1.9 TDI 1997-1999
Näihin vanhoihin ei käy kuin mikropiirin vaihto, 2000 eteenpäin menee softalla OBD portista, 2008 pitää jo mennä syvemmälle piiriin jotkut kuitenkin onnisttuu OBD, ei tiedä jollei testaa.. Ei taida tosissaan enään kukaan noihin vanhoihin noita "siruja" vaihdella.
Mä en ihan ymmärrä tuota firman tai tuotteiden suolaamista, kun ei ole edes kokeiltu tai ei ole faktapohjaa. Lupaahan tuo 130hp pumppariinkin +59hp lisää, mikä kuulostaa varsin kovalta, mutta enpä silti kehtaisi dissata tai haukkua trolliksi ilman faktoja.
En ole firman maksettu mainosmies enkä ole menossa ko. pajalle softaukseen, mutta noin yleisesti. Siinähän tuli yrittäjältä(?) hyvä lupaus, eli kuka käy testaamassa ja kirjottelee sitten tänne?
En ole firman maksettu mainosmies enkä ole menossa ko. pajalle softaukseen, mutta noin yleisesti. Siinähän tuli yrittäjältä(?) hyvä lupaus, eli kuka käy testaamassa ja kirjottelee sitten tänne?
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Niin siis, saahan näistä turboahdetuista koneista otettua vaikka kuinka hurjia tehoja (no okei ei nyt Veyronia tehdä 90hp AHUsta) mutta se kestävyys on sitten täysi kysymysmerkki. Jos 100hp koneesta luvataan muissa ohjelmointiputkissa 130hp ja tältä firmalta saa 145hp, kyllähän tuo lienee täysin mahdollista, mutta onko ahdin enää kunnossa 50tkm tai 100tkm jälkeen? Ahtopaineet voi myös nostaa turvallisiin maksimiarvoihin ja sen jälkeen ottaa ne ylimääräiset hevoset vain syöttöä lisäämällä. Onko tämä sitten terveellistä tai turvallista? Riippunee ohjelman ostajasta.
Noissa dynotestilapuissa tuntuu myös järjestäen olevan kovemmat lähtötehot kuin mitä VW-konserni on antanut ymmärtää. Lopputeho miinus lähtöteho on siis käytännössä sama kuin mitä muiden lafkojen lupaukset.
Noissa dynotestilapuissa tuntuu myös järjestäen olevan kovemmat lähtötehot kuin mitä VW-konserni on antanut ymmärtää. Lopputeho miinus lähtöteho on siis käytännössä sama kuin mitä muiden lafkojen lupaukset.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Kestävyys riippuu kyllä käyttäjästäkin. Kaiken saa hajalle jos "haluaa". Tuo 145 hp versio ollut kohta 100.000 km eikä tuo ole ongelmia vielä aiheuttanut. Ahtoja tuossa on kuitenkin vielä kokolailla maltilla eli 1.2. tehdasarvo taitaa olla 0.9 ja alavääntöä rajoitettu ettei 300 nm ylity. Enemmän ahtimen kestävyyteen vaikuttaa jumittuvat siivet jolloin pahimmoillaan jumittuu ahdot 1.8-2.0 kohdalle ja paukuttelee vikatilaa. Hevosvoimia enempi merkkaa tolkuton alavääntö joka irrottaa pahimmoillaan paikat hampaista kun hajottaa kaksoismassakytkimen ellei sitten muutakin.
1.6 TD jetassa oli aikoinaan 1.6 ahtoja ja lähes kaikki halvat perustemput tehty ( iso cooleri, parempi pumppu,isompi turbo, viiste karassa, virtaavampi putkisto, syötöt tapissa, parempi kytkin) Ajelin tuolla välin 375 000- 535 000 km. Tarina loppui tuolla kohden kun katkennut laturin remmi ui akselin ja suojamuovin välissä olevasta raosta jakopään puolelle. Virityksellä ei ollut tähän asiaan osuutta.
1.6 TD jetassa oli aikoinaan 1.6 ahtoja ja lähes kaikki halvat perustemput tehty ( iso cooleri, parempi pumppu,isompi turbo, viiste karassa, virtaavampi putkisto, syötöt tapissa, parempi kytkin) Ajelin tuolla välin 375 000- 535 000 km. Tarina loppui tuolla kohden kun katkennut laturin remmi ui akselin ja suojamuovin välissä olevasta raosta jakopään puolelle. Virityksellä ei ollut tähän asiaan osuutta.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
No
Viitasimme Ford 2.2 TDCI EU5 koneseen: Kone on täysin identtinen: 100hv,124hv,140hv, 155hv.. Kaikille moottorelille tarjoamme samaa Stage1 ohjelmointia
Stage1/3 187hp/427Nm Näitä olemme tehneet useammankin, vaatii ECU:n irroittamisen teräksisestä lukitus kehikostaan (fordin anti tuning :) ) ja avaamisen., Tricore piirisarjan ohjelmointi. Ohjelmoimme myös useImmat uudet VAG antitunig ECUT suoraan OBD portista
Stage1/3 187hp/427Nm Näitä olemme tehneet useammankin, vaatii ECU:n irroittamisen teräksisestä lukitus kehikostaan (fordin anti tuning :) ) ja avaamisen., Tricore piirisarjan ohjelmointi. Ohjelmoimme myös useImmat uudet VAG antitunig ECUT suoraan OBD portista
Viimeksi muokannut HIRVIPUROOY, 17.3.2015 16:45. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Taisi tuo yrittäjä tulla foorumille jossa "harrastelijoilla" on enemmän tietoa kuin ammattilaisille, sekin että täällä useat pyörivät harrastelijat ovat ammattilaisia. Ei taida löytyä 3 vagia jossa samat palikat moottorissa mutta eri tehoversio, löytyykö edes kahta. Samantyyppiseen lohkoon perustuvia kyllä.
Viimeksi muokannut Jani.K, 12.10.2014 9:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
HIRVIPUROOY: Sivuillanne lupaatte siis ARL:ään (150hp vakiona) 204hp/437Nm stage 1 ohjelmoinnilla. Eli saman lukeman saa siis AJM:stä (115hp vakiona) samalla softalla, kun kerta on samat palikat?
Sanot myös että SDI:stä (68hp) saa samat teholukemat jos siihen asentaa TDI 110hp ohjelman, eli 148hp/323Nm, koska näissäkin moottoreissa on ilmeisesti samat palikat?
Sanot myös että SDI:stä (68hp) saa samat teholukemat jos siihen asentaa TDI 110hp ohjelman, eli 148hp/323Nm, koska näissäkin moottoreissa on ilmeisesti samat palikat?
Nyt kyllä yrittäjä suolti niin paksua tuubaa jotta herättää pirusti luottamusta.
Mua henk.koht tympäsöö aikalailla tällääsistä puheista liikkeelle lähteneet urbaanilegendat, jotta eri tehoversioiden tehoero on ainoastaan ohjelmallisesti toteutettu.
En ota kantaa noihin vanhempiin koska en niitä niin hyvin tunne, mutta noista kolmesta HIRVIPUROOY:n ensiksi mainitsemasta PD-koneesta saatan tietää jotain pientä.
Noiden kolmen PD-koneen kesken eroa on suuttimissa, ahtimimissa, koneen alakerrassa, välijäähdytyksessä, imusarjoissa.
Eli näin se kansa maksaa turhasta.
Mua henk.koht tympäsöö aikalailla tällääsistä puheista liikkeelle lähteneet urbaanilegendat, jotta eri tehoversioiden tehoero on ainoastaan ohjelmallisesti toteutettu.
En ota kantaa noihin vanhempiin koska en niitä niin hyvin tunne, mutta noista kolmesta HIRVIPUROOY:n ensiksi mainitsemasta PD-koneesta saatan tietää jotain pientä.
Noiden kolmen PD-koneen kesken eroa on suuttimissa, ahtimimissa, koneen alakerrassa, välijäähdytyksessä, imusarjoissa.
Eli näin se kansa maksaa turhasta.
Jep jep nämä kommentit kyllä vahvisti asian eli aika huuhaa meininkiä tässä paikassa jos tekniikan tuntemus on tuolla tasolla.
Itseä ihmetytti tuo AKE (2.5tdi v6) koneen teholupaus 220hp 451nnm.. parilta luotettavaksi osoittautuneelta firmalta tuota tehomäärää kysynyt niin kuulemma 200hp on aika maksimi pumpulle, korjatkaa jos olen väärässä, ja silti tommonen plug and play firma lupaa tommosen tehovääntö lukeman...
Toinen oli tuo 90hp tdi kone johon luvataan 130hp.. omastani viilattiin eräällä luotettavalla pajalla penkissä vakiohiluilla 310nm ja olikohan 120hp ja se oli kuulemma ihan maksimi mitä tuli vakio- osilla,, onhan tuo jo 100nm ja 30hp enemmän johon olin tyytyväinen, mutta täältä olis irronnut plug and play softalla 40hp..
Itseä ihmetytti tuo AKE (2.5tdi v6) koneen teholupaus 220hp 451nnm.. parilta luotettavaksi osoittautuneelta firmalta tuota tehomäärää kysynyt niin kuulemma 200hp on aika maksimi pumpulle, korjatkaa jos olen väärässä, ja silti tommonen plug and play firma lupaa tommosen tehovääntö lukeman...
Toinen oli tuo 90hp tdi kone johon luvataan 130hp.. omastani viilattiin eräällä luotettavalla pajalla penkissä vakiohiluilla 310nm ja olikohan 120hp ja se oli kuulemma ihan maksimi mitä tuli vakio- osilla,, onhan tuo jo 100nm ja 30hp enemmän johon olin tyytyväinen, mutta täältä olis irronnut plug and play softalla 40hp..
Heh. Aika eeppiseksi tää keskustelu meni kuitenkin. :)
Ikäväähän se on että mukamas salaisen koodarin tietotaso laitteista on lähiökuppilan mutufakta-tasolla. Vaikka monelle ehkä celtic on tuttu ulkomaan piireistä, niin kyllä virallisen edustajan pitäisi jotain perusasioita tietää aiheesta. Kuten aiemmissa postauksissa kirjoitettu, niin täällä osaamminen on korkeammalla ja syvemmällä tasolla kuin monessa nimifirmassa. Suosittelen miettimään tarkemmin sisältöä seuraavaan viestiin, jos haluaa edustaa virallisesti jotain firmaa.
PS. yhteistyökumppaneille on täällä ihan oma osio. ;)
Ikäväähän se on että mukamas salaisen koodarin tietotaso laitteista on lähiökuppilan mutufakta-tasolla. Vaikka monelle ehkä celtic on tuttu ulkomaan piireistä, niin kyllä virallisen edustajan pitäisi jotain perusasioita tietää aiheesta. Kuten aiemmissa postauksissa kirjoitettu, niin täällä osaamminen on korkeammalla ja syvemmällä tasolla kuin monessa nimifirmassa. Suosittelen miettimään tarkemmin sisältöä seuraavaan viestiin, jos haluaa edustaa virallisesti jotain firmaa.
PS. yhteistyökumppaneille on täällä ihan oma osio. ;)
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Plug and Play
ABC:n baarissa kuultua. Penkissähän mitataan vaantöä Nm, Penkki mittaa vääntöä. Kun tiedetään mitattu vääntö ja kierrosluku, voidaan laskea teho. Teho on vääntöxnopeus.Kun puhutaan tehosta, pitää ymmärtää ero mitatun vetopyörätehon ja lasketun moottoritehon välillä.Häviö on suurin niistä tekijöistä mikä selitää miksi penkityksien välillä on suuria eroja.
Laite voi käyttää korjauskerrointa joka asetetaan testiohjelmaan, kerrointa muuttamalla voidaa vaikuttaa todelliseen tulokseen. Varmin tapa on jos penkki laskee itse vapailla rullilla vetopyörastön häviön. Ei tarvitse arvailla.kertoimia.Jos penkityksestä ei näy laskennassa häviön määrä, on raportti käytännössä hyödytön.
Laite voi käyttää korjauskerrointa joka asetetaan testiohjelmaan, kerrointa muuttamalla voidaa vaikuttaa todelliseen tulokseen. Varmin tapa on jos penkki laskee itse vapailla rullilla vetopyörastön häviön. Ei tarvitse arvailla.kertoimia.Jos penkityksestä ei näy laskennassa häviön määrä, on raportti käytännössä hyödytön.
Viimeksi muokannut HIRVIPUROOY, 17.3.2015 16:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Hienosti muokkailet näitä viestejäs, nyt ne ei ollutkaan samoilla palikoilla toisin kuin aikaisemmin tänään..
Hirvipuron nettisivuilta lisää faktatietoa:
Hiukkassuodattimen (DPF) optimointi.
Diesel autojen hiukkassuodattimet olleet pakollisia EU:ssa vuodesta 2007 lähtien. Suodattimen tarkoituksena on kerätä nokea pakokaasuista ja polttaa sen sisältämät saasteet tuhkaksi. Hiukkassuodattimet ovat erittäin vikaherkkiä. Tukkeutunut suodatin aiheuttaa vakavan moottorivaurion
Eli kaikki 07 jälkeen myydyyt uudet autot ovat olleet laittomia?
Ja miten toi fiatin dpf video tohon liittyy kun 96kw eikä 110kw koneessa semmoista ole..
Hirvipuron nettisivuilta lisää faktatietoa:
Hiukkassuodattimen (DPF) optimointi.
Diesel autojen hiukkassuodattimet olleet pakollisia EU:ssa vuodesta 2007 lähtien. Suodattimen tarkoituksena on kerätä nokea pakokaasuista ja polttaa sen sisältämät saasteet tuhkaksi. Hiukkassuodattimet ovat erittäin vikaherkkiä. Tukkeutunut suodatin aiheuttaa vakavan moottorivaurion
Eli kaikki 07 jälkeen myydyyt uudet autot ovat olleet laittomia?
Ja miten toi fiatin dpf video tohon liittyy kun 96kw eikä 110kw koneessa semmoista ole..
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Eli oikeastikkin vm. 2009 myyty 1.9 tdi octavia on ollut laitoin ja silti menee leimalta läpi? Tätäkö tarkoitat?
Tottakai asiakas on tyytyväinen jos rahaa haluaa säästää, senhän ymmärtää kaikki. Sama homma se muillakin softapajoilla on jotka tuota tekee, et siitä eroa yhtään enempää. Muista kuitenkin se että vaikka teillä selvisi vähemmällä, tuli autosta "laiton". Tämä monesti unohdetaan kun hehkutetaan tätä DPF offimista. En puolustele DPF laitteita tässä, mutta ei pidä unoohtaa tuota seikkaa. ELi jos aletaan tarkempia päästömittauksia tulevaisuudessa tekemään niin sitten on vähän eri ääni kellossa.
Tottakai asiakas on tyytyväinen jos rahaa haluaa säästää, senhän ymmärtää kaikki. Sama homma se muillakin softapajoilla on jotka tuota tekee, et siitä eroa yhtään enempää. Muista kuitenkin se että vaikka teillä selvisi vähemmällä, tuli autosta "laiton". Tämä monesti unohdetaan kun hehkutetaan tätä DPF offimista. En puolustele DPF laitteita tässä, mutta ei pidä unoohtaa tuota seikkaa. ELi jos aletaan tarkempia päästömittauksia tulevaisuudessa tekemään niin sitten on vähän eri ääni kellossa.
Viimeksi muokannut -tarzi-, 12.10.2014 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Niin, ei näy vielä tässä vaiheessa. Nyt eletään DPF offimisen kulta-aikaa, mutta ihme on jos tuota ei aleta tarkemmin mittailemaan tulevaisuudessa. Senhän jo haistaa kun on DPF poistettu(jos katalysaattori lähtee samalla) joten luulisi sen näkyvän myös joissain päästöissä. Kyllä se savutusarvo nousee DPF autoissa mutta ei yli rangaistavuuden.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Hiukkassuodatin
Hiukkassuodatin (josta käytetään myös lyhennettä DPF) on dieselmoottorilla varustettujen autojen pakokaasujen puhdistuslaite. Se suodattaa pakokaasuista hyvin pienikokoisia hiukkasia, jotka hengitysilmaan päästessään ovat terveydelle hyvin haitallisia.[1] Hiukkassuodattimella saadaan tyypillisesti talteen noin 85 prosenttia pakokaasujen hiukkasista.
Käytössä on ollut eri tyyppisiä suodattimia. Kertakäyttöisissä hiukkaset kertyvät vaihdettavaan suodatinpatruunaan. Toisissa suodattimissa kertyneet hiukkaset poltetaan aika ajoin pois katalyysissä (passiivinen menetelmä), auton polttoaineella (aktiivinen menetelmä) tai muuttamalla moottorin toimintaa ohjelmallisesti. Aktiivinen menetelmä luonnollisesti lisää polttoaineen kulutusta ja tämän myötä myös ilmaston lämpenemistä edistäviä hiilidioksidipäästöjä. Hyvin suunniteltu hiukkassuodatin lisää auton polttoaineenkulutusta vain vähän, mutta huonosti toteutettuna haitat ovat huomattavat. Tämän johdosta useimmat autonvalmistajat ovat välttäneet niiden käyttöä tähän asti. Hiukkassuodattimen käyttöikä on rajallinen. Kun hiukkassuodatin on ikääntynyt, tavallisesti 200 tuhannen ajokilometrin jälkeen, sillä alkaa olla vaikutuksia moottorin toimintaan. Lopulta hiukkassuodatin täytyy uusia.
Wikipedia, kuka löytää virheen tekstistä?
Hiukkassuodatin (josta käytetään myös lyhennettä DPF) on dieselmoottorilla varustettujen autojen pakokaasujen puhdistuslaite. Se suodattaa pakokaasuista hyvin pienikokoisia hiukkasia, jotka hengitysilmaan päästessään ovat terveydelle hyvin haitallisia.[1] Hiukkassuodattimella saadaan tyypillisesti talteen noin 85 prosenttia pakokaasujen hiukkasista.
Käytössä on ollut eri tyyppisiä suodattimia. Kertakäyttöisissä hiukkaset kertyvät vaihdettavaan suodatinpatruunaan. Toisissa suodattimissa kertyneet hiukkaset poltetaan aika ajoin pois katalyysissä (passiivinen menetelmä), auton polttoaineella (aktiivinen menetelmä) tai muuttamalla moottorin toimintaa ohjelmallisesti. Aktiivinen menetelmä luonnollisesti lisää polttoaineen kulutusta ja tämän myötä myös ilmaston lämpenemistä edistäviä hiilidioksidipäästöjä. Hyvin suunniteltu hiukkassuodatin lisää auton polttoaineenkulutusta vain vähän, mutta huonosti toteutettuna haitat ovat huomattavat. Tämän johdosta useimmat autonvalmistajat ovat välttäneet niiden käyttöä tähän asti. Hiukkassuodattimen käyttöikä on rajallinen. Kun hiukkassuodatin on ikääntynyt, tavallisesti 200 tuhannen ajokilometrin jälkeen, sillä alkaa olla vaikutuksia moottorin toimintaan. Lopulta hiukkassuodatin täytyy uusia.
Wikipedia, kuka löytää virheen tekstistä?
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Tekis kyllä niin mieli tähän jatkaa pätemistä mut ei tästä mitään taida tulla. Kun ei halua nähdä todellisia asioita niin ei halua. Jatkatkoon joku muu väittelyä jos tahtoo.
Mutta jos hyvän hinnan maksat niin voin kyllä tuoda vaikka 2009 auton missä ei ole dpf suodatinta vaan pelkkä diesel katalysaattori.
Mutta jos hyvän hinnan maksat niin voin kyllä tuoda vaikka 2009 auton missä ei ole dpf suodatinta vaan pelkkä diesel katalysaattori.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Octavia 2009 2.0 TDI BKD, Vm. 2009. Semmoisesta kun löydät loukun tehtaan jäljiltä niin ammattilainen olet kyllä!
https://imageshack.com/i/f01RZlC4j
https://imageshack.com/i/f01RZlC4j
Sitähän tässä tarvitaankin tuon AKEn korjaukseen :) Minä kiitän.
Tää oli kyl tän päivän piristys. Jacksonikin tuli poppareita jo syömään..
Mites haluatko päästölappuja ennen ja jälkeen dpf poiston? Niitäkin vois mahdollisesti löytyä missä näkyy selvä savutuksen nousu..
Tää oli kyl tän päivän piristys. Jacksonikin tuli poppareita jo syömään..
Mites haluatko päästölappuja ennen ja jälkeen dpf poiston? Niitäkin vois mahdollisesti löytyä missä näkyy selvä savutuksen nousu..
Viimeksi muokannut -tarzi-, 12.10.2014 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Mites haluatko päästölappuja ennen ja jälkeen dpf poiston? Niitäkin vois mahdollisesti löytyä missä näkyy selvä savutuksen nousu.
Näitä on tehty, ei nouse savutus muutenkuin paskoilla suuttimilla tai yli ohjelmoinnilla.
"savutus lappuja"? Päästöt pienenee "co arvot" kulutuksen pienentyässä. Voit lukea johtavien suomalaisten ohjelmointi alan yrityksistä : Motorbit ja muut huippu osaajat.
Näitä on tehty, ei nouse savutus muutenkuin paskoilla suuttimilla tai yli ohjelmoinnilla.
"savutus lappuja"? Päästöt pienenee "co arvot" kulutuksen pienentyässä. Voit lukea johtavien suomalaisten ohjelmointi alan yrityksistä : Motorbit ja muut huippu osaajat.
Ensinmäisessä kuvassa huomataan että katalysaattosriin ei kosketa tyhjäyksessä, näin se menee :)
Hakusanana Octavia tdi dpf off, mutta mistä tuo kuva sitten onkaan?
Mazda 6 2.2MZR-CD 163hp Manual 2009 DPF eli hiukkassuodatin tyhjennetty ja odottamassa kiinni hitsaamista. Katalysaattori on samassa pöntössä ja se jätetäänkin paikoilleen.
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Ei ole viitsitty nähdä edes sen vertaa vaivaa, että olisi edes yritetty kääntää noita. Hevosvoimaluvutkin ilmoitettu BHP:na...
bhp (Brake horsepower)
Termiä käytettiin yleisesti ennen vuotta 1970 Yhdysvalloissa, ja on yhä yleisesti käytössä Englannissa. Termin nimi viittaa jarrudynamometriin (brake dynamometer), jolla voidaan mitata moottorin todellinen teho. Tehon ilmoittaminen muodossa "bhp" antaa viitteen, että teholukema on todellinen eikä laskettu tai arvioitu. Tämä termi ei kuitenkaan kerro onko teho mitattu vauhtipyörästä, vaihteistosta vai pyöristä.
110 kW = 147bhp (UK) = 150 hv DIN
bhp (Brake horsepower)
Termiä käytettiin yleisesti ennen vuotta 1970 Yhdysvalloissa, ja on yhä yleisesti käytössä Englannissa. Termin nimi viittaa jarrudynamometriin (brake dynamometer), jolla voidaan mitata moottorin todellinen teho. Tehon ilmoittaminen muodossa "bhp" antaa viitteen, että teholukema on todellinen eikä laskettu tai arvioitu. Tämä termi ei kuitenkaan kerro onko teho mitattu vauhtipyörästä, vaihteistosta vai pyöristä.
110 kW = 147bhp (UK) = 150 hv DIN
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 11.10.2014 9:43
- Viesti:
Viellä kerran: tästä on jo DPF kenno poistettu: klik
Ja vielä kerran. Tuo helvetin kuva ei ole Octaviasta, ei edes VAG-konsernin vehkeestä, vaan Mazdasta. Jos etsin kuvia hakusanalla "Arnold Schwarzenegger" löydän todennäköisesti kuvia myös Syltystä.
EN pystynyt edellistä viestii muuttaan mut laitan tähän:
On muuten kaikkia viestejä muokannut jälkeenpäin. Eli ilmeisesti hyväksynyt väärässä olemisensa. Mm tuohon katin poistoon lisännyt mk5 ei pakollinen, eli myöntää ettei ole dpfää, vaikka tuo samanmallinen putki jopa 2009 skodassa ihan varaosanumeroiden perusteella.
On muuten kaikkia viestejä muokannut jälkeenpäin. Eli ilmeisesti hyväksynyt väärässä olemisensa. Mm tuohon katin poistoon lisännyt mk5 ei pakollinen, eli myöntää ettei ole dpfää, vaikka tuo samanmallinen putki jopa 2009 skodassa ihan varaosanumeroiden perusteella.
-
- -
- Viestit: 189
- Liittynyt: 29.7.2003 23:26
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Saanko ehdottaa että linkkejä laittaneet vastaajat lyhentävät tai linkittävät ne asianmukaisesti ettei tätä tarvi lukea projektorin kautta. foorumisofta ei osaa käsitellä tämmöisiä suksen mittaisia linkkejä. Taitaa muodostua sen verran viihdyttävä keskustelu...
Ja muistakaahan nyt kaikki pitää vähän malttia päällä, ettei tätä ketjua suljeta asiattomana tmv., eiks je? ;)
Ja muistakaahan nyt kaikki pitää vähän malttia päällä, ettei tätä ketjua suljeta asiattomana tmv., eiks je? ;)
Mo
Itse asiasta en tiijä mitään, mutta asiakaspalvelusta KYLLÄ. Tää hirvipuro sai oman kuoppansa valmiiksi eka postauksessaan kertomalla kommentoijien olevan ammattilaisia??not.
1. Paras palaute on negatiivinen. (silloin voit edes yrittää korjata perseelleen menneen asian)
2. Älä missään nimessä ala haukkumaan omaa asiakaskuntaasi.
Loput voit keksiä itte.
Itse asiasta en tiijä mitään, mutta asiakaspalvelusta KYLLÄ. Tää hirvipuro sai oman kuoppansa valmiiksi eka postauksessaan kertomalla kommentoijien olevan ammattilaisia??not.
1. Paras palaute on negatiivinen. (silloin voit edes yrittää korjata perseelleen menneen asian)
2. Älä missään nimessä ala haukkumaan omaa asiakaskuntaasi.
Loput voit keksiä itte.
Tästä DPF:stä. DPF tuli pakolliseksi EURO 5 moottoreihin, ja EURO 5 tuli juu 2009. Mutta esim 2010 sai kuitenkin myydä EURO 4 moottorilla olevia autoja.
Euro 4 tyypitykset piti tehdä 2005. Ja EURO 5 tyypitykset alkoivat 2009. Mutta tämän jälkeenkin sai myydä EURO 4 autoja.
EDIT: Jos nyt olen asian oikein ymmärtänyt, älkää teilatko :)
Euro 4 tyypitykset piti tehdä 2005. Ja EURO 5 tyypitykset alkoivat 2009. Mutta tämän jälkeenkin sai myydä EURO 4 autoja.
EDIT: Jos nyt olen asian oikein ymmärtänyt, älkää teilatko :)
Ihan tarkkaan en noita tieliikennelaitteitten säädöksiä tunne (offroad puolen sitäkin paremmin), mutta epäilen myös että missään säädöksissä ei vaadita DPF:ää. Vaaditaan vaan tietyt päästönormit ja se on ihan sitten ajoneuvonvalmistajan käsissä millä niihin päästään. Tässä tullaan siihen tosin että käytännössä Euro5 päästöihin pääsemiseen kustannustehokkain vaihtoehto on DPF, joten kaikki sitä käyttää.
Offroad puolella on sitten kirjavempaa, uusimmat päästönormit suurin osa moottorin valmistajista käyttää DPF:ää, mutta on myös moottorimalleja joissa moista ei ole. Esim Volvo Pentan suurin osa moottorimalleista pääsee vadittuihin partikkelinormeihin ilman DPF:ää, kun sitten taas Deutz, Cummins yms niitä "joutuvat" käyttämään.
Offroad puolella on sitten kirjavempaa, uusimmat päästönormit suurin osa moottorin valmistajista käyttää DPF:ää, mutta on myös moottorimalleja joissa moista ei ole. Esim Volvo Pentan suurin osa moottorimalleista pääsee vadittuihin partikkelinormeihin ilman DPF:ää, kun sitten taas Deutz, Cummins yms niitä "joutuvat" käyttämään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa