Kah, on jäänyt vastaukset huomaamatta. Siis mitä olen ymmärtänyt niin omassa mallissani ei ole erikseen magneettikytkintä, joka vetää tai ei - vaan rojut pyörivät jatkuvasti mukana ja muuttuvatilavuuksisessa kompurassa mäntien liikettä ohjataan jollain konstilla tuoton tarpeen mukaan.
Ymmärsin, että jossain tapauksessa oli mennyt alla olevan linkissä 2:s kuvan mukainen mukainen "kumisulake", joka antaa periksi jos tulee härdelliä apulaitteeseen, tai sitten kumiseos on pikkuhiljaa antautunut ajan saatossa
http://www.ebay.de/itm/Klimakompressor-Riemenscheibe-Kupplung-Audi-A4-1-9-TDI-8E0260805N-NEU-/251235571228
Jos em. pitää paikkaansa niin silloinhan siivapyörän sisäosan (ja akselin) pitäisi tietenkin olla yhtä puuta ulkokehän kanssa. Otin tänään pienen klipin, minkälainen kehän suuntainen välys löytyy tuosta omasta kioskista.
Jos ajatukseni toimii yhtään, niin em. selittäisi kolinan silloin kun ilmastointi on poissa päältä. Tällöinhän kompuran sisäinen vastus on pienimmillään (mäntien liike minimaalinen) ja tuon hajalla olevan kumin takia siivapyörän sisäosa (ja koko kompura) alkaa takomaan apulaitehihnan resonanssin mukana.
Taas kun ilmastointi on päällä, kompuran tuottamaa vastusta on niin paljon, että apulaitehihnan resonanssi ei pysty irroittamaan tuota kumia voimaa siirtävästä päätylaipasta - eikä näin ollen kolahdusta kuulu.
https://www.youtube.com/watch?v=A1GCvBR-364
Ja alla oleva klippi on vielä miltä meno kuulostaa tyhjäkäynnillä ja sitten kun ykkönen silmässä alkaa siirtää vetoa pyörille (25sekunnin kohdalla). Kyseisessä klipissä siis ilmastointi ECO-asennossa:
https://www.youtube.com/watch?v=JDvMgSeMQlk
Edit: hihnapyörä vaihdettu ja kolinat katosivat. AVF koneeseen 274e laakkosella - ebaysta löytyy alta satasen.