Elikkä auto ei sitten lähtenyt tänään aamulla käyntiin. Kyseessä siis -98 vuosimallin polo. Starttaa aivan pienen hetken ja sammuu, samalla mittaristo nollaantuu. Onkohan akussa jotakin häikkää?
Akku tyhjeni pari päivää sitten (oli jäänyt valot päälle) ja latasin laturilla sitä jonkinverran. Mietin että voisikohan auton oma laturi olla hajalla, vaiko onko akku sökönä. Toisaalta jos auton laturi ei lataa, niin enköhän olisi jo aiemmin huomannut sen, kuitenkin melkein kaksi kuukautta olen tuolla ajellut.
Myös moottorin flekti pitää korkeaa meteliä, eilen viimeksi kiinnitin siihen huomiota. Tällä kai ei pitäisi olla tämän käynnistymisongelman kanssa mitään tekemistä? Ainakin moottorin lämmöt ovat pysyneet ajon aikana siellä missä pitääkin.
Polo käynnistymisongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Noilla tiedoilla tyhjä akku. Lataa akku täyteen ensimmäiseksi. Myös huono kontakti
Maa ja virtajohdossa voi aiheuttaa käynnistysongelmia. Samalla kun akku latautuu niin puhdistelet maa ja virtajohtojen liittimet.
Puhaltimen laakeri voi olla menossa jos siivet ei ota kiinni mihinkään
Crc tä kontaktipinnoille.
Maa ja virtajohdossa voi aiheuttaa käynnistysongelmia. Samalla kun akku latautuu niin puhdistelet maa ja virtajohtojen liittimet.
Puhaltimen laakeri voi olla menossa jos siivet ei ota kiinni mihinkään
Crc tä kontaktipinnoille.
Pari päivää sitten vaihdoin akun, puhdistin liittimet, sekä vaihdoin uudet hiilet laturiin (koko säätimen). Päivän sillä ajeli ja taas sammuili parkkiin, lopulta myös ajossa. Mittasin tollaisella 10 euron bilteman yleismittarilla jännitteet ja sammuneena tuollaiset normaali 12,1V, käynnissä ollessaan kaikki sähkölaitteet päällä jännite putosi jonnekkin 11,3V tuntumaan. Eli ilmeisesti laturi on sitten hajalla? Mikä tuossa vielä voisi olla vialla, kannattaako enää yrittää korjata vaiko hommata vain kokonaan uusi laturi? Hihna pyörii normaalisti ja tuntuu olevan jämäkästi kiiinni. Laturivalo ei ole palanut ollenkaan ja akkuvalokin hävisi tuossa huolto-operaatiossa (ei näy edes hehkutusvaiheessa).
Tarkista nyt ainakin laturin ja akun välinen yhteys, ainakin uudemmissa on sulake välissä (sijaitsee akun päällä olevassa sulakerasiassa), sitä en tiedä onko tuon ikäisessä koko sulakerasiaa....
Tuo 12,1V ei ole akun normaali lepojännite, enemmän pitäisi täydessä akussa olla... Muistaakseni luokkaa 12,5V oli itsellä virrat päälläkin (valomuistillisessa, eli myös ajovalot mukana)
Tuo 12,1V ei ole akun normaali lepojännite, enemmän pitäisi täydessä akussa olla... Muistaakseni luokkaa 12,5V oli itsellä virrat päälläkin (valomuistillisessa, eli myös ajovalot mukana)
On tuossa sulakekotelo akun päällä ja sulakkeet ovat ainakin kunnossa. Mitenhän nuo liitännät sun muut piuhat akun ja laturin välillä kannattaisi tarkastaa?
Tuo 12,1 volttia sain kun täydellä akulla oli jo ajeltu jonkun verran, eli oli hieman ehtinyt tyhjentyä. Ja tuosta bilteman mittarin tarkkuudesta en mene takuuseen, joten nuo luvut ovat varmaan hieman suuntaa-antavia.
Tuo 12,1 volttia sain kun täydellä akulla oli jo ajeltu jonkun verran, eli oli hieman ehtinyt tyhjentyä. Ja tuosta bilteman mittarin tarkkuudesta en mene takuuseen, joten nuo luvut ovat varmaan hieman suuntaa-antavia.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa