Moottorivalo palaa ja syttyy aina uudelleen Jetta -06

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

Moottorivalo palaa ja syttyy aina uudelleen Jetta -06

ViestiKirjoittaja OQO » 22.4.2014 18:02

Kyseessä on isovanhempieni Jetta 1.6 bensa vm 2006, jolla ajettu vajaa 40000 km ja ajot ovat olleet paljon 1-10km pituista ajoa. Välillä on käyty kauempanakin 30-500km, mutta pääasiassa ainakin viimeisimpinä vuosina vain tuollaista pientä ajoa. Johtuuko seuraava ongelma siis ajomatkojen lyhyydestä, vaikka itse ajan autolla silloin tällöin ja annan kenkää kyllä, jotta mahdollinen tukkoisuus helpottaisi...?
Ongelmana on moottorivalo joka on syttynyt useita kertoja mittaristoon. Se syttyi ensimmäisen kerran noin 2-3v sitten kun ajoin itse autolla moottoritiellä noin 200km ajon jälkeen yhtäkkiä. Auton ohjekirjassa sanotaan valon liittyvän pakokaasuihin muistaakseni.
Autoon vaihdettiin silloin 2.3 vuotta sitten korjaamossa katalysaattoria yms ja valo kuitattiin pois. Hetken se kesti sammuksissa kunnes taas uudestaan syttyi.
Katsastusmies sanoi valon johtuvan jostain johtosarjasta joka vaihdettiin korjaamossa sittemmin. Taas meni valo sammuksissa jonkin aikaa mutta aina se syttyy uudelleen.
Valon syttyminen ei aiheuta auton käyttäytymisessä mitään eikä sitä huomaa muusta kuin mittaristosta eli tehot pysyy ja käynti on siistiä, mutta tuskin se turhaankaan siellä syttyilee. Merkkihuollossakin on ilmeisesti käyty eikä sieltäkään suoraa vastausta ilmeisesti ole saatu.
Alkaa kuulemma mennä jo usko tähän touhuun ja he ovat luovuttaneet valon kanssa, mutta katsastukseen sen joutuu aina käydä korjaamossa kuittaamassa. Osaako joku sanoa mistä ko. vika voisi johtua vai onko se "ominaisuus"?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.4.2014 18:58

Vikakoodi pitäs tietää niin osais arvata..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.4.2014 21:20

EGR, MAF, kaasuläppä, tilapäinen mielenhäiriö... Vikakohteita voi olla lukuisia, koodit lukemalla luultavasti selviää. Tosin aina ei välttämättä anna koodia, etenkään jos vika ei ole päällä. Toi meidän Skoda teki samaa, syyllinen oli varmaankin viallinen EGR-venttiili. Auton toiminta parani huomattavasti ja vikavalo ei ole syttynyt kuin kerran parin tunnin ajaksi tuon EGR:n vaihdon jälkeen.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 23.4.2014 10:14

No vikakoodeja ei ole saatavilla tähän hätään.. Jännä ettei edes merkkihuolto ole saanut vikaa kuntoon.
Miten tuon EGR:n voisi testata?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.4.2014 11:26

Jos ei vikakoodeja saa luettua ja/tai autolle tehtyä muitakaan testejä, niin lottoamiseksi menee vianhaku. EGR:n voit testata ilman tietokonetta ja kaapelia vaihtamalla sinne uuden tilalle. Saattaa vaatia vikakoodien nollauksen että moottorin häiriövalo sammuu, vaikka vika poistuisikin.

Ja niinkuin sanoin: jos vika ei ole päällä, niin koodia ei välttämättä tule. Monessa "ei niin vakavassa" viassa on tämä ominaisuus, että koodi ei jää muistiin ja sitä ei saa ulos kuin vika päällä. Tähän ei merkkiliikekään pysty tarjoamaan kuin 1) "ei pystytä paikallistamaan" tai 2) "vaihdetaan osia lottoamalla asiakkaan piikkiin" korjausmenetelmiä. Jälkimmäisestä tulee helposti sanomista ja vääntöä asiakkaan kanssa, jos vaihdetaankin jotain turhaan, joten yleensä tatjotaan vaihtoehtoa 1.

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 23.4.2014 12:53

Onko varmuus, että vikakoodi eli mahdollisesti myös vika on ollut kolmen vuoden aikana aina sama? Moottorin vikavalo voi syttyä niin monesta syystä ja vikoja on hyvin monenlaisia.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 23.4.2014 14:03

JaKa
LähetäLähetetty: Keskiviikko 23.4.2014 11:53:27 Viestin aihe:
Onko varmuus, että vikakoodi eli mahdollisesti myös vika on ollut kolmen vuoden aikana aina sama? Moottorin vikavalo voi syttyä niin monesta syystä ja vikoja on hyvin monenlaisia.


Ei ole varmuutta, mutta auto on aina silti toiminut samalla tavalla eli käyttäytymisessä ei ole ollut eroa onko valo päällä vai ei.

Kai tuon pitää sitten antaa vain palaa ja käydä kuittaamassa ennen katsastusta.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.4.2014 15:17

Jos vika on päällä ja uusiutuu, niin auto ei todennäköisesti mene OBD-testistä läpi. Aika tarkkoja ovat noiden pakokaasujärjestelmän vikojen kanssa katsastuksessa.

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja JaKa » 23.4.2014 21:10

Autosta voi irrottaa ilmamäärämittarin, lambdan ja nipun lämpöantureita sen vaikuttamatta kovin voimakkaasti moottorin käyntiin ja käyttöön. Päästöistä se ei kuitenkaan silloin läpi menisi eikä varsinkaan OBD-katsastuksesta, kun järjestelmä on vikoja täynnä.

Vikakoodit lukuun ja nykyistä vikaa korjaamaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa