Viallinen akku?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

Viallinen akku?

ViestiKirjoittaja Sane » 12.2.2014 8:46

Onkohan akku viallinen jos lepojännite on 12.4 v, latauksen jälkeen. Kysessä on aivan uusi akku, ja taattua motonet snejder (100A) laatua. Lepovirta on ollut 0.28A luokkaa, keraan nopeasti mitattu muutaman sekunnin ajan. Autossa on luultavasti maahantuojan asentama Gemel merkkinen hälytin. Meinaa vain hieman vaikeasti startata. Laturi on uusi. Niin ja autohan on Transporter T4 2.5 tdi

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 12.2.2014 9:32

Lepojännite on varmaan OK, etenkin jos akku on kylmä. Kuinka pitkään odotit latauksen jälkeen ennen kuin mittasit jännitteen?

Tuo 0,28 A on aivan liikaa. Minulla oli samanlainen ongelma kun bluetooth moduuli vei A4-sessa 2,0A. Kun nyppäsi sen irti tippui virrankulutus 0,08A tasolle. Nyt on lähtenyt pitkänkin ardic-lämmityksen jälkeen ripeästi käyntiin.

Aloita nappamalla päreitä irti, ja seuraa milloin virrankulutus tippuu reilusti.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 12.2.2014 10:03

Joko akku tai laturi on viallinen.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 12.2.2014 10:06

Edellisessä yli kymmenen vuotta vanhassa akussa oli lepojännite 12,5-12,6V ja noilla lukemilla oleva akku alkanee olla kai jo "puolikuntoinen". Starttaus oli jo aika heikkoa. Oiskohan uuden/tikissään olevan akun sopiva lepojännite luokkaa 12,9V ja ylöspäin..?

Tuolla on joku ainakin kirjoitellut, tiedä sitten tietojen paikkansa pitävyyttä http://koti.mbnet.fi/artoni/Muut/Ajoneu ... ietoa.html

Ja tosiaan, kuten jo laturista mainittiin, niin onhan se latausjännite syytä mitata. 14V kieppeillä tulisi olla.

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 12.2.2014 11:41

Latausjännite on 14.5v, ja kuten tuossa aiemmin tuli jo ilmi autossa on uusi laturi. Laturi piti vaihtaa laakerivian takia, sama ongelma ennen laturin vaihtoa. Tuo hieman ihnetytti, että akku oli latauksessa n. 18h ja jännite oli vain 12.4v. Lisäksi laturi on antaa virtaa max 4A, mutta mittari laturissa näytti vain 2A latausvirtaa. Akku oli n.1.5kk irrallaan, jollloin jännite putosi 11.5v.

JooNat
-
Viestit: 46
Liittynyt: 4.1.2014 13:54

ViestiKirjoittaja JooNat » 12.2.2014 12:11

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun juurikin tuo Sznajder merkin akku on paska jo uudesta pitäen, kaverilla oli uudesta pitäen huono se akku.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 12.2.2014 22:34

Jep nuo snajderit kyllä omallakin kohdalla olleet täyttä kuraa. Itse ostan akkuni nykyään Biltemasta, jossa on pitkät takuut akuilla. Harmaat akut 4v takuulla ja ainakin hintaluokaltaan kilpailukykyiset. Golffiin just ostin uuden akun Biltemasta, jossa tehdas lupasi 720A käynnistysvirtaa... testattiin akku ja se antoikin yllätykseksi 790A :D Kaikissa akuissa ei ollut noita tehoeroja annettuun lukuun verrattuna, mutta allaolevan linkin akku joka sopii esim. V-koppasiin golffeihin heittämällä (75ah) ja useampi akku testattiin Biltemalla ja tämä kyseinen akkumalli antoi poikkeuksetta enemmän ampperssoneja kuin lupasi. Ja en nyt halua mitenkään mainospuheena tätä postata, vaan ihan vinkkinä, kun esim. Bilteman oma varaosaohjelma ei tarjoa tätä akku V-koppaisiin golffeihin, mutta tosiaan sopii heittämällä.

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Auton ... AH-802752/

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.2.2014 22:59

Oliskohan nuo sitten parantuneet sitten neljän vuoden takaisesta, kun tuollasta 75Ah Bilteman hopeista vaihdoin kolme kertaa muutaman viikon sisällä uuteen kun ei jaksanu täyteen latauksen jälkeen käynnistää vanhaa TDI Cordobaa pikkupakkaselta. Takuu oli kyllä pitkä, mutta ei se paljoa lämmittäny kun ei vehkeet käynnisty :) Akkumerkin vaihto sittemmin poisti ongelman.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 13.2.2014 6:27

Jep ja toki moni akuista ei antanut sitä A-määrää, mitä tarrassa lupasivat, mutta toki ovatkin myymälässä ns. tehdasvarauksessa, eli pitäisi ladata myös ennen käyttöönottoa. Mut jännä tosiaan kun toi yksi akkumalli 80-2752 antoi heti tehdasvarauksessaan poikkeuksetta enemmän ampperssoneja. Myyjillä on siellä käytössä hyvä testeri ja myyjää voi pyytää mittaamaan niitä akkuja, niin saa itselle "parhaan" yksilön :D

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 13.2.2014 9:23

Soittelin Motonettiin, ja pitää käydä tuota akkua näyttämässä ja tastauttamssa. Pitääpä laitella tietoa tänne kunhan saan tuloksia. Huvittavaa sinällään on, että akku (Exide) jonka tilalle tuon uuden vaihdoin on seissyt tallissa 3kk ja vielä näytti 12.0v jännitettä. Ja tuo Motonetin patterin jännite putosi 1.5kk 11.5v, kun akun kengät oli irti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.2.2014 12:55

Eiks tuossa ilmoitetussa virrassa ole joku mittausnormi? Eli jos hetkellisen mittaa niin ei se ole sama mitä ilmoitettu?

Sane
-
Viestit: 89
Liittynyt: 13.10.2011 6:47

ViestiKirjoittaja Sane » 13.2.2014 13:30

No niin, vaihtoivat akun uuteen Motonetissä. Ja katsottiijn uudesta akusta vielä jännite, joka oli 12.68v. Hieman toiseen tyyliin pyörittää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 11 vierailijaa