Octavia 1 1.6 AVU outoja oireita(ko)?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

IhmeJanne
uusi tulokas

Octavia 1 1.6 AVU outoja oireita(ko)?

ViestiKirjoittaja IhmeJanne » 29.10.2012 19:46

Hei!!

Ostin tossa kesän lopulla liikkeestä tommoisen Skoda Octavia Combi Ambiente 1.6i, kone mallia AVU ajettu 163tkm tällä hetkellä. Mulla oisinkin muutama kysymys mitä olen huomannut tässä parin kuun aikana:

1. Onko autossa jotain vialla vai onko normaalia että se syö öljyä ainakin sen 4-6dl /1000km, syönnin määrä riippuu ajotavasta.

2. Bensaa sille tuntuu maistuvan omasta mielestä vähän liikaa, ajotietokoneen mukaan 6.8 litraa/100km puhtaasti matka-ajossa, seka ajossa sen 8.6 litraa/100km. Tehdas kuitenkin lupailee 5.7 litraa/100km matkalle ja seka-ajolle muistaakseni 7.5 litraa/100km. Tasasellakin hetkellistä melkein kokoajan 7-8 litraa. Itse laskemalla sain matkakulutukseksi 6.7litraa/100km, eli aika tarkka näyttäs olevan ajotietokone.

3. Viimeisimpänä lisänä on tullut nykiminen alle 100:n vauhdissa, nykäisee välillä ihan tuntuvasti ja vähän väliä, tosi ärsyttävä talvinopeuksissa. Tehot on kyllä muuten tallella ja vetää ja käynnistyilee normaalisti.

Itse tohon öljyn syöntiin olen miettinyt että voisiko se että auto on ollut aijemmin naisen käytössä ja ei ole annettu kenkää kunnolla jolloin koneeseen vois olla kertynyt esim. männärenkaiden väliin nii paljon paskaa että juminu? Öljy meni aika heti ihan mustaksi öljynvaihdon jälkeen. Katkenneen huohotinputkenkin vaihdoin mutta ei ollut vaikutusta öljyn syöntiin. Niin se kans että se vissii polttaa sitä öljyä kun siitä jää perään kunnon öljyn katku kun antaa kunnolla happea, sinistä ei työnnä (katti poistaa sinisyyden?)

En itse ainakaan löytänyt hakemalla vastauksia kysymyksiini..

Edit: Unohtu sanoa että muita vikakoodeja ei anna kuin joskus ajoestosta, eikä mitää valoja vilkuttele mittaristossa. EGR kans vaihdettu silloin kun ostin auton.

Arsaa
-

ViestiKirjoittaja Arsaa » 29.10.2012 20:27

Mulla oli joskus samanlainen octavia mutta sedani.
Kulutti paljon bensaa, ja öljykin maistuin aika hyvin, noin 1-2 litraa 10tkm. ajettu oli noin 200tkm sillon. nykiminen oli kans, mutta mulla se alkoi ensin vähän ja sitten se teki sitä jatkuvasti, ikinä ei tullut vikaa selvitettyä, koska ajoin kyseisen auton sitten lunariin. muistaakseni uusin tulpan johdot, tulpat, virranjakajan kannen, ilmaputsarin, katin uusin sinne ja lambdan mutta mikään ei auttanut nykimiseen.

IhmeJanne
uusi tulokas

EGR vaiko kaasuläppä?

ViestiKirjoittaja IhmeJanne » 1.11.2012 20:58

Kiitoksia Arsaalle vastauksesta, mutta tuossa netin ihmeellistä maailmaa selaillessani tuli vastaan tälläinen keskustelu toisella foorumilla: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10887.0 , sieltä pisti silmään ensimmäinen vastaus ConD:n vastaamana:
Tuo nykimishomma haiskahtaa aiemman sukupolven 1.6 koneista tutulta EGR-ongelmalta. Perusrakenne moottorissa on sama, joten kun EGR tukkiutuu eikä enää toimi niinkuin moottorinohjaus olettaa alka nykiminen. Myös karstoittuva kaasuläppä aiheuttaa samantapaisia ongelmia. Homma selviäisi kohtuudella jos pääsisi käymään VCDS:n perässä missä voisi lukaista vikakoodit sekä seurata nykimisen mukaan EGR:n ja kaasuläpän asentoja.

Tohon mun autoon heti oston jälkeen vaihdettiin EGR venttiili kun antoi siitä vikakoodeja ja ajattelin sen olevan syypää isoon bensan kulukseen (myyjä maksoi ventiilin onneksi), eli siitä ei pitäisi olla kiinni, ellei sitten ole EGR putkistot tukossa kun ovat mallia pikkurillin kokoisia putkien ulkohalkaisijat. Mutta tuo toinen ConD:n ehdottama syypää nykimiselle, eli Kaasuläppä, se on itsellä todella paskainen eli vaatisi putsausta.

Kysymykseni kuuluukin: Pitääkö mulla ajaa Vag-comilla tohon kaasuläpän sopeutus kun käyttää tota irti, vai osaako se ajaa ite sen kun laittaa virrat päälle? Millä aineella puhdistus kannattaisi tehdä? Kaasarin puhdistusainetta, bensaa tai kenties jotain muuta? Konetyyppinähän on AVU ja siinä on kokonaan sähköinen kaasupoljin, minusta ainakin näyttäs että sähkömoottori suoraan läpän kyljessä, vaijeria ei ole.

MTP
uusi tulokas

V: Octavia 1 1.6 AVU outoja oireita(ko)?

ViestiKirjoittaja MTP » 12.10.2013 17:56

Päänvaivaa aiheuttaa täälläkin n. 230tkm rullatun AVU koneisen 1.6-litraisen bensa Octavian nykiminen. Kylmänä ei nyi, mutta kun käyntilämpö mittarin mukaan saavutetaan, alkaa julmettu nykiminen tasakaasulla n. 2000-3500 r/min alueella. Vaihteella ei väliä. Kiihdyttäessä toimii ok.

Ei anna mitään vikakoodeja, luettu useampaan otteeseen.

Tähän mennessä tehty: EGR vaihdettu, EGR-putkisto puhdistettu, kaasuläppäkotelo puhdistettu, sopeutukset ajettu molemmille. Ei mitään vaikutusta, vaikka alunperin likaisia olivatkin.

Kun nyppää EGR:n tai ilmamassamittarin piuhan irti, nykiminen loppuu siihen paikkaan... vikavaloja luonnollisesti syttyy mittaristossa, mutta kulkineesta tulee sentään ajokelpoinen. Menee johonkin oletustilaan ja lakkaa lukemasta antureita? Mitäköhän antureita?

Eli mistäköhän vikaa voisi vielä etsiä? Tuttu korjaamokaan ei enää osannut auttaa, muuta kuin arpomalla...Vikakoodia ei tosiaan anna kun kaikki liittimet kiinni ja ajetaan nykien kun viat on nollattu mitkä ovat tuleet irroitetuista liittimistä. Mutta nykii siis kun viimeistä päivää pintakaasulla ajettaessa.

Ratkaisua en suoraan ainkaan keskusteluista löytänyt?

lemmentalja
-

ViestiKirjoittaja lemmentalja » 13.10.2013 15:56

Itellä oli aikanaan samanlaisessa kiulussa samaa nykimisongelmaa, parhaiten huomasi tasakaasulla n. 80km/h nopeudella. Vikakoodeja ei antanut myöskään..ongelma poistui uudella AKLUPERÄISELLÄ ilmamassamittarilla.

MTP
uusi tulokas

ViestiKirjoittaja MTP » 7.11.2013 15:53

Päivitetääs vähän Octavian tilannetta. Hain vinkin perusteella toisen ilmamassamittarin, alkuperäisen käytetyn, mutta toimivaksi tiedetyn. Ei vaikutusta itse lämpimänä nykimiseen, mutta koneen käytös muuten perstuntumalla parani hieman. Eli ei nyt ihan hukkaan mennyt siis se muutama kymppi kumminkaan.

No, tämän jälkeen on aina toisinaan hieman ajeltu nytkyttävällä autolla, josko jossain kohtaa suostuisi jotain vinkkiä viasta antamaan. Tuossa eräänä päivänä sitten syttyikin moottorin vikavalo, ja vikakoodina yleismallin testerillä luettuna heti ajon jälkeen ykkös ja nelospyttyjen misfiret. Häipyi kuitenkin itsekseen ennen kuin pajalle ehdin, eikä asiassa päästy sen pitemmälle, arveltiin erinäisiä syitä moiselle. Päätettiin jatkella tutkimuksia myöhemmin, josko toistaisi ilmiön, pysyvämpänä.

Toisti sitten tämän tempun eilen uudestaan, vikavalo syttyi parinkymmenen ajokilometrin jälkeen, ja sain tälle päivälle ajan pajalle. Pajalle mennessä pysäytin huotsikalle, vikavalo edelleen palaen. Nyt uudelleen käynnistettäessä, täysin käyntilämpöinen kone, ei meinannut millään lähteä, sai sahata useamman kerran ennen kuin jäi käymään. Moottorin vikavalo sammui, mutta luistoneston varoitusvalo syttyi tauluun, ja koneesta tehot poissa. Uudelleen sammuksiin, ja nyt startatessa heti käyntiin, vikavalot poissa ja tehot taas tallessa.

Mielenkiinnolla kohtapuoleen kippoa noutamaan, onko nyt löydetty tällä kertaa jotakin, vai pitääkö paalaamista alkaa harkita...

eddie71
-

ViestiKirjoittaja eddie71 » 7.11.2013 17:39

Olen oman skeidan kanssa tullut siihen tulokseen, että paalaaminen on ainoa järkevä vaihtoehto vanhan VAGgineen kanssa....

K. Seppä
-

ViestiKirjoittaja K. Seppä » 8.11.2013 16:29

Onkos tämä MTP:n AVU tuollaisella coilpack sytytyspuolalla missä on neljä lähtöä? Olen aikoinaan paininut yhden boran kanssa, jossa oli juurikin samanlaista ongelmaa. Alkuperäinen ongelma oli ettei käynyt kuin kolmella. Autoon oli vaihdettu uusi puola ja tulpan johdot, jonka jälkeen ilmeni tämä nykiminen tuolla 2000rpm paikkeilla. Vikaa haettiin kanssa vähän joka suunnasta, mutta lopulta kokeilin lainata puolaa toisesta autosta, ja kas kummaa, alkoi toimia kuin kello. Uudessa puolassa oli selkeästi joku vika, ei vain tullut ekana mieleen alkaa sitä vaihtamaan toistamiseen.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”