Touranin ratinvaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Touranin ratinvaihto
Rattikuume iski ja ebaysta katselin lähinnä gti mallin ratteja. Touran on -06 mallia, 1.9TDI ja DSG vaihteistolla. Ajattelin jos saisi edullisesti ebaysta sellaisen ratin missä on nuo dsg namiskat.. Vanha paikallaoleva ratti on 3-puolainen ja siinä on muistaakseni 8 kpl nappeja ajotietokoneen, mankan volyymin ym säätöön.
Kysymys kuuluukin onko mahdollista tai peräti bolt-on tuollaisen gti-mallin ratin asennus; nimenomaan niillä dsg namiskoilla?
Ja saa laittaa linkkejä jos löytyy sopivasti ebaysta ko rattia... tai jos jollakin jopa ylimääräisenä hyllyssä?
Kysymys kuuluukin onko mahdollista tai peräti bolt-on tuollaisen gti-mallin ratin asennus; nimenomaan niillä dsg namiskoilla?
Ja saa laittaa linkkejä jos löytyy sopivasti ebaysta ko rattia... tai jos jollakin jopa ylimääräisenä hyllyssä?
vanha topikki, sama aihe.
oon katellu tollasta 2008 -mallista manuaalilatikolla olevaa Tourania jossa 3-puolanen muoviratti ilman namiskoja. ajotietokone löytyy (MFA), kuten myös vakionopeudensäädin ja soittimena taitaa olla RCD 310.
Nyt kysymys kuuluukin, että saako tollasen ratin tilalle vaihdettua järkevästi esim. kutos gti-golffin 3-puolasta nahkarattia nappuloineen? bägi uudesta ratista, mut meneeks johtosarjat yksiin, ja pitääkö hommata uutta ohjainmoduulia?
vitoskoppasen gti/r32 golffin ruorihan menee ilmeisesti suoraan ainakin ilman nappuloita vanhalla bägillä ja nappuloiden kanssa vaihtunee ohjainmoduuli?
kiinnostais vaan toi kutoskorisen uudempi design ratissa...
oon katellu tollasta 2008 -mallista manuaalilatikolla olevaa Tourania jossa 3-puolanen muoviratti ilman namiskoja. ajotietokone löytyy (MFA), kuten myös vakionopeudensäädin ja soittimena taitaa olla RCD 310.
Nyt kysymys kuuluukin, että saako tollasen ratin tilalle vaihdettua järkevästi esim. kutos gti-golffin 3-puolasta nahkarattia nappuloineen? bägi uudesta ratista, mut meneeks johtosarjat yksiin, ja pitääkö hommata uutta ohjainmoduulia?
vitoskoppasen gti/r32 golffin ruorihan menee ilmeisesti suoraan ainakin ilman nappuloita vanhalla bägillä ja nappuloiden kanssa vaihtunee ohjainmoduuli?
kiinnostais vaan toi kutoskorisen uudempi design ratissa...
Eiköhän tuo onnistu
www.penningmedia.de sivut on nyt alhaalla, mutta tuolta löytyi kuvallisia ohjeita kaikkiin projekteihin Touranin ympärillä.
Jotain löytyy vielä cachesta:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=fi
Toinen:
http://www.mytouran.de/index.html
ja tuossa kuvallinen ohje:
http://www.mytouran.de/html/golf_6_tacho.html

www.penningmedia.de sivut on nyt alhaalla, mutta tuolta löytyi kuvallisia ohjeita kaikkiin projekteihin Touranin ympärillä.
Jotain löytyy vielä cachesta:
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=fi
Toinen:
http://www.mytouran.de/index.html
ja tuossa kuvallinen ohje:
http://www.mytouran.de/html/golf_6_tacho.html
Onnistuu se:
2007 Duranduran
Kuvassa kaverin 2007 Touran, jossa ei-napillisen ratin tilalle asennettu GTI:n monitoimi-sporttiratti DSG läpyköillä.
Vaihtoon meni lopulta ohjainlaite ja vilkkuviiksi ratin/bägin/johtosarjan lisäksi. Pikkuisen koodausta päälle ja avot. Kaikki napit ja DSG viikset pelaa.
V -> VI rattiin siirryttäessä ratin LIN-väylätyyppi muuttuu, joten ohjainlaitteen pitää tukea uudempaa väylää nuiden nappien ohjauksessa. Tuon rattiakselin ohjainlaitteen uusinnan jälkeen vaan vakkari lopetti toimintansa, joten se piti kaverilla uusata vielä että sai vakkarin pelaamaan.
2007 Duranduran
Kuvassa kaverin 2007 Touran, jossa ei-napillisen ratin tilalle asennettu GTI:n monitoimi-sporttiratti DSG läpyköillä.
Vaihtoon meni lopulta ohjainlaite ja vilkkuviiksi ratin/bägin/johtosarjan lisäksi. Pikkuisen koodausta päälle ja avot. Kaikki napit ja DSG viikset pelaa.
V -> VI rattiin siirryttäessä ratin LIN-väylätyyppi muuttuu, joten ohjainlaitteen pitää tukea uudempaa väylää nuiden nappien ohjauksessa. Tuon rattiakselin ohjainlaitteen uusinnan jälkeen vaan vakkari lopetti toimintansa, joten se piti kaverilla uusata vielä että sai vakkarin pelaamaan.
no toi on se seuraava vaihtoehto (eiks toi oo sama ku vitoskoppasen gti:n ruori?), jos kutos gti:n ratinvaihtoon joutuu hakkaamaan ns. liikaa rahaa. tohon vitos gti:n rattiin kun menee ilmeisesti myös vanha bägi.
http://www.slamit.net/product/6166/golf ... hjauspyora
http://www.slamit.net/product/6166/golf ... hjauspyora
Hyvin pitkälti sama ruori. Noita taisi olla viitoskoppasissa GTi, R32 ja R-line (+Touran, Passat...) varustetuissa malleissa.
Normi kolmipuolaisen bägi menee tähän, kuten täälläkin kerrotaan:
http://shop.ahw-shop.de/326-vw-r-line-s ... tml?c=2027
Normi kolmipuolaisen bägi menee tähän, kuten täälläkin kerrotaan:
http://shop.ahw-shop.de/326-vw-r-line-s ... tml?c=2027
noni, tuli tehtyä kaupat tollasesta '08 Touranista ja nyt pitäs hommata siihen uus ratti.
Oon nyt budjetin takia päätyny hankkiin tollasen vitos-gti:n ratin kutosen sijaan, mut nyt kysymys kuuluukin et ku tossa autossa ei oo monitoimirattia, ni jos hommaan nappuloilla varustetun ratin, ni meneekö ratin lisäks muuta vaihtoon ku ratin ohjainboksi?
Oon nyt budjetin takia päätyny hankkiin tollasen vitos-gti:n ratin kutosen sijaan, mut nyt kysymys kuuluukin et ku tossa autossa ei oo monitoimirattia, ni jos hommaan nappuloilla varustetun ratin, ni meneekö ratin lisäks muuta vaihtoon ku ratin ohjainboksi?
On pieni mahdollisuus olemassa, että joudut vaihtamaan myös liukurenkaan siihen ratin akselin ympärille rattiakselin ohjainlaitteen lisäksi. Toki ratista pitää löytyä myös sen nappien johtosarja.
Jos saat autoa käytettyä VCDS:n perässä, niin vertaa sieltä löytyvää rattiakselin ohjainlaitteen varaosanumeroa täältä löytyvään listaan:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... e_Versions
Type1 ja Type2 slip ringit on siis mikä tuossa voi ehkä muuttua. Joudut siis päivittämään midline-ohjainlaitteen highlineksi.
ps. mielenkiintoista nähdä mitä touhuat Touranin kanssa. :) Onnittelut hankinnasta
Jos saat autoa käytettyä VCDS:n perässä, niin vertaa sieltä löytyvää rattiakselin ohjainlaitteen varaosanumeroa täältä löytyvään listaan:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... e_Versions
Type1 ja Type2 slip ringit on siis mikä tuossa voi ehkä muuttua. Joudut siis päivittämään midline-ohjainlaitteen highlineksi.
ps. mielenkiintoista nähdä mitä touhuat Touranin kanssa. :) Onnittelut hankinnasta
eBaysta varaosanumerolla (katsoo sopivan tuolta linkin takaa) tai sitten esim carsystemsiltä:
http://www.carsystems.pl/steering-wheels,c57.html
http://www.carsystems.pl/steering-wheels,c57.html
nyt oli roikka kiinni autossa ja selvis toi ohjainlaitteen numero: 1K0-953-549-BN
tossahan on nyt slip ring type2, joten jos laittaa tollasen highlinen ohjainlaitteen (type 2 -mallisen), ni ei tarvii sitä slip ringiä vaihtaa, vai olenko kartalla?
Tossa se ratti minkä nyt sit ostin ja meniskö tää ohjainlaite sen kanssa sitte...?
Vai pitäskö sen uuden boksin päättyy BP?
edit. aivot ihan jumissa tän kans nyt...
tossahan on nyt slip ring type2, joten jos laittaa tollasen highlinen ohjainlaitteen (type 2 -mallisen), ni ei tarvii sitä slip ringiä vaihtaa, vai olenko kartalla?
Tossa se ratti minkä nyt sit ostin ja meniskö tää ohjainlaite sen kanssa sitte...?
Vai pitäskö sen uuden boksin päättyy BP?
edit. aivot ihan jumissa tän kans nyt...
Viimeksi muokannut albanzo, 19.10.2013 8:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
hmm, mun pitää ilmeisesti hommata tonne myös uus johto noiden nappuloiden takia, ni eikös tää sopeis tohon: http://www.ebay.de/itm/350890671397?redirect=mobile ?
ja kun toi on c-loppunen, ni ilmeisesti boksinkin pitää olla c?
ja kun toi on c-loppunen, ni ilmeisesti boksinkin pitää olla c?
Johto pitänee uusia, ihan oikein. CF ohjainlaite käyttää liian uutta LIN-väylää, joten voi tulla "vanhan" ratin kanssa ongelmia. CH olisi hyvä kun tukee molempia.
Äkkiä arpoisin sopivaksi ohjainlaitteen tyypiksi seuraavat:
-BG
-BK
-BP
-BS
-CH
Näistä kolme ensinmainittua ehkä varmimmat, kun softaversiot lähinnä nykyistäsi (ei ongelmia vakkariviiksen kera ym.)
Äkkiä arpoisin sopivaksi ohjainlaitteen tyypiksi seuraavat:
-BG
-BK
-BP
-BS
-CH
Näistä kolme ensinmainittua ehkä varmimmat, kun softaversiot lähinnä nykyistäsi (ei ongelmia vakkariviiksen kera ym.)
^Kiitos! Alan ite vasta pikkuhiljaa ehkä hoksimaan mikä tässä on homman juoni, meinas alkuun olla sormi suussa aika pahasti... ;)
mut taidan koittaa etsiä tollasen BG:n, BK:n tai CH:n (CH:ssa eri software level, haittaako?) ni se varmaan osuu parhaiten kohdilleen. Osuinko ton johdon kanssa oikeaan, eli uskallanko tilata ton minkä linkkasin?
mut taidan koittaa etsiä tollasen BG:n, BK:n tai CH:n (CH:ssa eri software level, haittaako?) ni se varmaan osuu parhaiten kohdilleen. Osuinko ton johdon kanssa oikeaan, eli uskallanko tilata ton minkä linkkasin?
En usko tuon johdon sopimisen kanssa olevan mitään ongelmia.
Sen CH-boksin kanssa kaveri joutui uusimaan vilkkuviiksen kun vanhassa ei vakionopeussäätimen napit enää toimineet. Tuo LIN-väylän versio 2.0 on tarpeen sitten kun aletaan 12-nappisia 6-koppaisen ratteja retrofittaamaan, joten jos tuntuu että sellainen saattaisi ehkä joskus olla tulossa niin kannattaa ennakoida jo nyt.
Mutta niin se vaan menee, että pikkuhiljaa näihin pääsee sisään. :D
Sen CH-boksin kanssa kaveri joutui uusimaan vilkkuviiksen kun vanhassa ei vakionopeussäätimen napit enää toimineet. Tuo LIN-väylän versio 2.0 on tarpeen sitten kun aletaan 12-nappisia 6-koppaisen ratteja retrofittaamaan, joten jos tuntuu että sellainen saattaisi ehkä joskus olla tulossa niin kannattaa ennakoida jo nyt.
Mutta niin se vaan menee, että pikkuhiljaa näihin pääsee sisään. :D
Golf V Gti ratin myynti-ilmo by slamit:
"Alkuperäinen GTI -mallin nahkapäällysteinen ohjauspyörä. Ei sisällä turvatyynyä. Musta ohjauspyörä harmailla tikkauksilla. Sopivuus suoraan tavallisen 3- puolaisen ohjauspyörän tilalle. 4- puolaista ohjauspyörää korvattaessa Airbag on lisäksi vaihdettava, 4- puolaisen Airbag EI käy 3- puolaiseen ohjauspyörään."
Sopivuus oli kuitenkin Touraniin 2004->
eli onko nyt sit kuitenkin niin, että se bägi menee vain GOLFFIN 3-puolasesta ratista, eikä muista? Eli toi ratti sopii moneen malliin, mut bägi ei sovi tohon muista ku golffeista?
ja mä jo menin huutamaan sen ratin ilman bägiä, voi kilinvittu.
"Alkuperäinen GTI -mallin nahkapäällysteinen ohjauspyörä. Ei sisällä turvatyynyä. Musta ohjauspyörä harmailla tikkauksilla. Sopivuus suoraan tavallisen 3- puolaisen ohjauspyörän tilalle. 4- puolaista ohjauspyörää korvattaessa Airbag on lisäksi vaihdettava, 4- puolaisen Airbag EI käy 3- puolaiseen ohjauspyörään."
Sopivuus oli kuitenkin Touraniin 2004->
eli onko nyt sit kuitenkin niin, että se bägi menee vain GOLFFIN 3-puolasesta ratista, eikä muista? Eli toi ratti sopii moneen malliin, mut bägi ei sovi tohon muista ku golffeista?
ja mä jo menin huutamaan sen ratin ilman bägiä, voi kilinvittu.
Viimeksi muokannut albanzo, 21.10.2013 10:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
perhealbumista asiaa koitin katsella, totta on että Touranissa on bägin varaosanumero sama kuin Tiguanissa ja Golfissa sitten omansa.
No... bägi saattaa silti käydä tai olla käymättä, en tullut ajatelleeksi että tuollainenkin vaihtoehto on olemassa. Kokeile toki?
3- ja 4-puolaisen bägin erot on selvät, muttaettä 3- ja 3-puolaisen. Olisi kiva nähdä mitä eroa niillä oikeasti on :P
No... bägi saattaa silti käydä tai olla käymättä, en tullut ajatelleeksi että tuollainenkin vaihtoehto on olemassa. Kokeile toki?
3- ja 4-puolaisen bägin erot on selvät, muttaettä 3- ja 3-puolaisen. Olisi kiva nähdä mitä eroa niillä oikeasti on :P
koitin tossa selvitellä asiaa nyt tarkemmin, ni ilmeisesti erona tossa kiinnityksessä on se, et Touranissa on pyöreä kiinnitys kun taas golffissa on bägi kiinni sellasilla lenkeillä... eli siinä se ero.
Ei täs varmaan auta muu ku ostaa toinen bägillinen ratti ebaysta, ottaa bägi itelle ja myydä loppuratti jollekin jolla on Golf, Jetta tai Eos...
Ei täs varmaan auta muu ku ostaa toinen bägillinen ratti ebaysta, ottaa bägi itelle ja myydä loppuratti jollekin jolla on Golf, Jetta tai Eos...
onkos noissa golffien bägeissä vuosimalleissa eroja? eli meneekö 2007 rattiin esim. 2006-mallinen bägi? Auto mulla on kuitenkin 2008.
ku jostain luin et:
"Note: (2005-06 should have dual wire, 2007+ should have single purple but check before buying)"
Ratti johon bägi tulee, on osanumeroltaan 1K0419091CT, jos joku viitseis vaikka perhealbumista vilkasta noita bägien sopivuuksia...
edit. nevermind, bägi tilattu ja myyjään luotettu sopivuuden suhteen.
ku jostain luin et:
"Note: (2005-06 should have dual wire, 2007+ should have single purple but check before buying)"
Ratti johon bägi tulee, on osanumeroltaan 1K0419091CT, jos joku viitseis vaikka perhealbumista vilkasta noita bägien sopivuuksia...
edit. nevermind, bägi tilattu ja myyjään luotettu sopivuuden suhteen.
Golf V ja VI airbageissä on eroa kiinnityskohdissa, malleissa ja juurikin noiden laukaisujohtojen muuttumiset sekä "rattikehänauhan" liittimien muuttuminen.
Siksi varmiten onnistuu vaihto, jos ostaa ratin ja airbägin pakettina.
Esimerkiksi Skodan rateissakin oli 2009 muuttunut piuhat, liitin ja liittimen piuhojen sijoittelu.
Siksi varmiten onnistuu vaihto, jos ostaa ratin ja airbägin pakettina.
Esimerkiksi Skodan rateissakin oli 2009 muuttunut piuhat, liitin ja liittimen piuhojen sijoittelu.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Re: Touranin ratinvaihto
Kertokeepas missä kusoo, auto on touran 2006 guideline 2 ratin ohjainmoduuli on 1ko953549bc ja auto oli normiratilla ilman namiskoja.
Vaihoin tilalle nappiratin ja ohjainyksikön 1ko953549g napit alko pelaamaan suoraan ja valotki sytty, mutta tuo keltanen ratin kuva ei häviä ja ohjaus on jäykähkö. Antaa koodia steering limit stop ja steering angle sensor.
Liukurengasta en vaihtanu ku oli samalla osanumerolla molemmat, vai voiko tuo ratin mukana tullu silti olla erilainen vaikka numero onki sama?
Edittiä.
Vaihoin vakioratin ohjaimineen takas, niin vikapa ei poistunutkaan. Onnistuinko nyt sitten särkemään jotakin...prkl.
Vaihoin tilalle nappiratin ja ohjainyksikön 1ko953549g napit alko pelaamaan suoraan ja valotki sytty, mutta tuo keltanen ratin kuva ei häviä ja ohjaus on jäykähkö. Antaa koodia steering limit stop ja steering angle sensor.
Liukurengasta en vaihtanu ku oli samalla osanumerolla molemmat, vai voiko tuo ratin mukana tullu silti olla erilainen vaikka numero onki sama?
Edittiä.
Vaihoin vakioratin ohjaimineen takas, niin vikapa ei poistunutkaan. Onnistuinko nyt sitten särkemään jotakin...prkl.
Re: Touranin ratinvaihto
se pitää g85 anturi pitää opettaa uudelleen.
Re: Touranin ratinvaihto
Ja täältä löytyy linkit eri ohjainlaitteiden ohjeille: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00778#00778_-_Steering_Angle_Sensor_.28G85.29:_No_or_Incorrect_Basic_Setting_.2F_Adaptation
Re: Touranin ratinvaihto
Jep, mitehän lie tuo onnistuu jos vänkärin puolelta on jousipoikki ja raidetangonpää väljä, muutaman kerran tuon tekasin mut ei vaikutusta.
Re: Touranin ratinvaihto
Jos vaikka korjaisi ne viat sitte ensin....
Re: Touranin ratinvaihto
Tykkääköhän tuo ohjausvaihde kyttyrää jos tuolla nyt ajelee ku se on vähän jäykempi. Osat tuloo vasta viikon piästä..
Re: Touranin ratinvaihto
Annapa se täydellinen vikakoodilistaus tekstiselitteineen.
Re: Touranin ratinvaihto
Dodii tämäpä ratkeskin..
Tämmönen pisti silmään tuolta aiemmista...
"Minulla tuo lähti toimimaan niin, että ajoin parkkipaikalla kädet irti ratista noin 100m jonka jälkeen annoin auton pysähtyä paikoillee. Siinä odottelua noin 10s jonka jälkeen ratti vasemmalleja pito noin 30sek (tässä vaiheessa kuului kolme piippausta). Sitten ratti oikealle ja taas pito noin 30sek (tässä myöskin kuului kolme piippausta). Sen jälkeen keskitys jonka aikana valo sammuikin ja tehostin rupesi toimimaan normaalilla voimalla.."
Aamulla hävis töihi mennessä se esp valo että vissiin eiliset koodailut onnistu jotenki, sit jostain lukasin et jännite pitäs olla 12v min ja sit nuo vikakoodit näytti mitä äskön lukasin ni alta 12v, niimpä testasin raakasti pihassa et pakitin sen 100m koskematta rattiin ja sit pikkukierroksilla ratti vasuriin ja pitoa, oottelin piippausta mitä ei kyllä kuulunu ja sit ratti oikeaan ja pitoa kierrokset jossain 1500rpm ja sit ku palautin keskelle hävis ratti samoin tein ja alko tehostaa tehostin. Nice! Mieletön voittaja fiilis.
Kiitos ja anteeksi taas kaikille maalaisuuttani.
Tämmönen pisti silmään tuolta aiemmista...
"Minulla tuo lähti toimimaan niin, että ajoin parkkipaikalla kädet irti ratista noin 100m jonka jälkeen annoin auton pysähtyä paikoillee. Siinä odottelua noin 10s jonka jälkeen ratti vasemmalleja pito noin 30sek (tässä vaiheessa kuului kolme piippausta). Sitten ratti oikealle ja taas pito noin 30sek (tässä myöskin kuului kolme piippausta). Sen jälkeen keskitys jonka aikana valo sammuikin ja tehostin rupesi toimimaan normaalilla voimalla.."
Aamulla hävis töihi mennessä se esp valo että vissiin eiliset koodailut onnistu jotenki, sit jostain lukasin et jännite pitäs olla 12v min ja sit nuo vikakoodit näytti mitä äskön lukasin ni alta 12v, niimpä testasin raakasti pihassa et pakitin sen 100m koskematta rattiin ja sit pikkukierroksilla ratti vasuriin ja pitoa, oottelin piippausta mitä ei kyllä kuulunu ja sit ratti oikeaan ja pitoa kierrokset jossain 1500rpm ja sit ku palautin keskelle hävis ratti samoin tein ja alko tehostaa tehostin. Nice! Mieletön voittaja fiilis.
Kiitos ja anteeksi taas kaikille maalaisuuttani.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa