pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleitä
Valvoja: ffp jäsenet
Osaiskohan joku antaa infoo.
Tilanne on tällänen että kun kylmänä polkaset kaasua ja sen jälkeen starttaat ni käynnistyy hyvin, mutta käynnissä ei pysy muutaku vasta lämmettyä. Vahatermostaatti, eli se jonka läpi jäähd. neste kiertää niin tuntuis toimivan ainaskin-> ryypyn läppä sulkeutuu ja avautuu lämpötilan mukaan. Myös naksahdus kuuluu kun laittaa virrat päälle. Letkut tarkastettu sekä sytkäosat vaihdettu.
Kone on 1.3 2e3 kaasarilla eli automaattiryyppy.
Tilanne on tällänen että kun kylmänä polkaset kaasua ja sen jälkeen starttaat ni käynnistyy hyvin, mutta käynnissä ei pysy muutaku vasta lämmettyä. Vahatermostaatti, eli se jonka läpi jäähd. neste kiertää niin tuntuis toimivan ainaskin-> ryypyn läppä sulkeutuu ja avautuu lämpötilan mukaan. Myös naksahdus kuuluu kun laittaa virrat päälle. Letkut tarkastettu sekä sytkäosat vaihdettu.
Kone on 1.3 2e3 kaasarilla eli automaattiryyppy.
tarkista tyhjäkäyntisuutin.
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E3type.html
tossa kuvassa ylimpänä osa nro 6. Löytyy kaasarin päältä, kurkkujen oikeelta puolelta.
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E3type.html
tossa kuvassa ylimpänä osa nro 6. Löytyy kaasarin päältä, kurkkujen oikeelta puolelta.
2e3
Vaihteeksi Pierburgin kanssa saa taistella :)
Eli kylmänä toimii hyvin ja samoin lämpöisenä. Ongelma kohtana on lämpötila, jossa ryyppy on vielä päällä siten, että fast idleä on hieman, mutta kurkun läppä on jo avautunut. Tämä lämpötila on melkein loppu kolmannes ryypyn päällä olosta, kunnes moottori on tarpeeksi lämmin.
Eli itse ongelma on, että tässä ongelma lämpötilassa tyhjäkäynnistä kaasua hieman painamalla kierrokset tippuu ~1200 rpm:stä nopeasti, jolloin moottorin sammuminen on edessä. Jos kaasua painaa reippaammin, niin kierrokset tipahtaa myös, mutta kakimalla ne nousevat. Tästä kun pääsee esim. valoista liikkeelle, niin korkeammilla kierroksilla ei ole ongelmaa. Tosin kakiminen tuntuu ehkä myös jos päästää välillä kaasun ja painaa taas pohjaan.
Kun ryyppy menee (tai fast-idle) kokonaan pois, niin moottori vastaa hienosti kaasuun, eikä kakimisia esiinny.
Olen tarkistanut, että
*pull-downin välys on oikea (vaikkei se ilmeisesti enään vaikuta, koska läppä on jo auennut tuossa lämpötilassa)
*alipaineletkut uusittu vuosi sitten. (jos vuotaisivat, niin ongelma olisi muussa tilanteessa)
*kiihdytyspumppu toimiva? Jonkinlainen valumakusi sieltä tulee kurkkuun, kun painaa kaasua. Voisiko kalvo vähän vuotaa...? Olisiko rikkinäisellä kiihdytyspumpulla havaittavissa muutakin vikaa?
Eli missä säädössä tai osassa on vikaa?
EDIT: Jaa, tuleeko kiihdytyspumpun tuotos siitä käyräputkesta kakkoskurkkuun? Ei kyllä eilen tullut mitään kun annoin kierroksia... Ainoastaan ekassa kurkussa tulee kurkun sisällä tuo lirutus, mutta tuleeko se kiihdytyspumpusta?
EDIT2: Jaa, toinen kurkku tulee mukaan vasta kun on urku melkein kokonaan auki. Tosin ei raaskinut revittää. Eli kiihdytyspumppu lienee ok, kun katsoin nyt, niin joka kaasun painalluksella se ruikkasee sinne ekaan kurkkuun. Mutta mistä hitosta toi yhden vaiheen rykiminen johtuu?
Eli kylmänä toimii hyvin ja samoin lämpöisenä. Ongelma kohtana on lämpötila, jossa ryyppy on vielä päällä siten, että fast idleä on hieman, mutta kurkun läppä on jo avautunut. Tämä lämpötila on melkein loppu kolmannes ryypyn päällä olosta, kunnes moottori on tarpeeksi lämmin.
Eli itse ongelma on, että tässä ongelma lämpötilassa tyhjäkäynnistä kaasua hieman painamalla kierrokset tippuu ~1200 rpm:stä nopeasti, jolloin moottorin sammuminen on edessä. Jos kaasua painaa reippaammin, niin kierrokset tipahtaa myös, mutta kakimalla ne nousevat. Tästä kun pääsee esim. valoista liikkeelle, niin korkeammilla kierroksilla ei ole ongelmaa. Tosin kakiminen tuntuu ehkä myös jos päästää välillä kaasun ja painaa taas pohjaan.
Kun ryyppy menee (tai fast-idle) kokonaan pois, niin moottori vastaa hienosti kaasuun, eikä kakimisia esiinny.
Olen tarkistanut, että
*pull-downin välys on oikea (vaikkei se ilmeisesti enään vaikuta, koska läppä on jo auennut tuossa lämpötilassa)
*alipaineletkut uusittu vuosi sitten. (jos vuotaisivat, niin ongelma olisi muussa tilanteessa)
*kiihdytyspumppu toimiva? Jonkinlainen valumakusi sieltä tulee kurkkuun, kun painaa kaasua. Voisiko kalvo vähän vuotaa...? Olisiko rikkinäisellä kiihdytyspumpulla havaittavissa muutakin vikaa?
Eli missä säädössä tai osassa on vikaa?
EDIT: Jaa, tuleeko kiihdytyspumpun tuotos siitä käyräputkesta kakkoskurkkuun? Ei kyllä eilen tullut mitään kun annoin kierroksia... Ainoastaan ekassa kurkussa tulee kurkun sisällä tuo lirutus, mutta tuleeko se kiihdytyspumpusta?
EDIT2: Jaa, toinen kurkku tulee mukaan vasta kun on urku melkein kokonaan auki. Tosin ei raaskinut revittää. Eli kiihdytyspumppu lienee ok, kun katsoin nyt, niin joka kaasun painalluksella se ruikkasee sinne ekaan kurkkuun. Mutta mistä hitosta toi yhden vaiheen rykiminen johtuu?
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13.6.2010 0:06
pierpurg 2e2
Mistä neulaventtiili pierpurg 2e2 kaasariin? ei oo motonetissä, eikä paikallisilla purkaamoilla.
Moro houkit! Itelläni toi pierupurkin 2e2:n kiinni. Toimii ja kulkee hyvin näin kesällä ainakin.. Mutta kulutus on aika huimaa luokkaa. (N 10l) Joitain alipaineletkujakin siitä on revitty irti/tukittu. Ryypyn toimintakin epäilyttää.. Varaosa-autosta (Jetta 1.8 -84) saisin käsiryypyllisen kaasarin, ilmeisesti weber. Kannattaako se vaihtaa kiinni ja säädättää pienemmän kulutuksen toivossa vai alanko tutustua pieruburgin saloihin? Kokemuksia? Kuinka pieneen kulutukseen tommosella kakskurkkus weeberillä vois päästä?
Ostin tossa pari viikkoa sitten mk2 1.6 kaasari golffin. Ja autossa on sama vika että auto pitää korkeita kieroksia yllä. Eilen sitten tutkin samalla ku vaihdoin uutta syyläriä tilalle. Että kaasarin 3/4 tanko liikkuu kyll ihan normaalisti, mutta tangon ja vivun välissä on hirveä RAKO ja se ei edes osu koko vipuun?
Onko vipu jotenki jumissa vai mikä on?
Kokeilin viel ruuvimeisselillä työntää vipua niin kierokset tippu heti nätisti. Mutta vipu oli silti jäykkä?
Kiitos.
Onko vipu jotenki jumissa vai mikä on?
Kokeilin viel ruuvimeisselillä työntää vipua niin kierokset tippu heti nätisti. Mutta vipu oli silti jäykkä?
Kiitos.
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28.8.2008 21:05
Ei löytyny oikee vastausta vaikka etsiskelin joten ajattelin kysyä täältä!
Onko pierburg 2E2:n ja 2E3:n kiinnitys kumilaippaan samanlainen? Siis käykö laipat ristiin kaasarin puolesta?
Joo ja älkää pelätkö en mää oo laittamassa niitä ristiin mutta kun weberin kanssa tässä touhuan ni tommonen asia rupes kiinnostaa! :D Täytys nimittäin saada adapteri laippa tohon weberiin... Ajattelin että jos semmonen käy 2E2 kumilaippaan mikä menee weberiin ja 2E3:een ni ois aivan loistavaa :D
Onko pierburg 2E2:n ja 2E3:n kiinnitys kumilaippaan samanlainen? Siis käykö laipat ristiin kaasarin puolesta?
Joo ja älkää pelätkö en mää oo laittamassa niitä ristiin mutta kun weberin kanssa tässä touhuan ni tommonen asia rupes kiinnostaa! :D Täytys nimittäin saada adapteri laippa tohon weberiin... Ajattelin että jos semmonen käy 2E2 kumilaippaan mikä menee weberiin ja 2E3:een ni ois aivan loistavaa :D
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28.8.2008 21:05
Kiitokset kaikille tänne urputtaneille. Itselläni oli ongelma kun oma 2E3 1.3 golf sammutteli matalilla kierroksilla.
Liikennevaloihin tultaessa kun painoin kytkimen pohjaan vaihtaakseni pienemmälle auto usein sammui, vaikka oli jo normaalilämpöinen kone. Aivan kylmällä koneella ei sammutellut, vasta sen jälkeen kun ryyppy kytkeytyi pois. Ongelmana oli siis alle ~ 2000-1500 rpm jolloin auto tuppasi sammumaan, nopea tyhjäkäynti oli ilmeisesti juuri tuon ongelmarajan yli säädetty.
Kuumalla koneella (lämpömittari n. puolivälissä eli suunnilleen siinä kohtaa kun jäähdyttimen puhallin kytkee päälle) ongelmia ei esiintynyt.
Tämä aiheutti muuten mielenkiintoisia tilanteita liikennevaloihin tultaessa kun yhtäkkiä jarrutehostin on pois päältä eli jarruja ei löytynytkään ennen kuin älyää ihan kunnolla polkaista sitä poljinta.
Kaikkea kokeiltiin appiukon autotallissa. Kaasari kävi ruuvipenkissä ja suuttimet putsattiin mutta ei keksitty mikä mättää. Tyhjäkäynti ja seosruuveja säädettiin ja viriteltiin, ei tuntunut auttavan muuta kuin pakottamalla kierrokset 2500 - 3000 rpm välille, jossa puolestaan ei ollut mitään järkeä. Tämä muuten tapahtui kiertämällä eri kierteinen mutteri väkisin tyhjäkäyntiruuvin päähän. En suosittele, ei auta.
Ratkaisu: Illalla luettiin korjausopasta ja tästä ketjusta muiden murheita ja aamulla vähän viisaampana autotalliin. Vika löytyi virranjakajan alipainesäätimestä, jonka kalvo oli rikki. Motonetistä uusi alipainesäädin ja varmuuden vuoksi uudet letkut, remontille tuli kustannusta 27 €. Huonomminkin olisi voinut käydä.
Liikennevaloihin tultaessa kun painoin kytkimen pohjaan vaihtaakseni pienemmälle auto usein sammui, vaikka oli jo normaalilämpöinen kone. Aivan kylmällä koneella ei sammutellut, vasta sen jälkeen kun ryyppy kytkeytyi pois. Ongelmana oli siis alle ~ 2000-1500 rpm jolloin auto tuppasi sammumaan, nopea tyhjäkäynti oli ilmeisesti juuri tuon ongelmarajan yli säädetty.
Kuumalla koneella (lämpömittari n. puolivälissä eli suunnilleen siinä kohtaa kun jäähdyttimen puhallin kytkee päälle) ongelmia ei esiintynyt.
Tämä aiheutti muuten mielenkiintoisia tilanteita liikennevaloihin tultaessa kun yhtäkkiä jarrutehostin on pois päältä eli jarruja ei löytynytkään ennen kuin älyää ihan kunnolla polkaista sitä poljinta.
Kaikkea kokeiltiin appiukon autotallissa. Kaasari kävi ruuvipenkissä ja suuttimet putsattiin mutta ei keksitty mikä mättää. Tyhjäkäynti ja seosruuveja säädettiin ja viriteltiin, ei tuntunut auttavan muuta kuin pakottamalla kierrokset 2500 - 3000 rpm välille, jossa puolestaan ei ollut mitään järkeä. Tämä muuten tapahtui kiertämällä eri kierteinen mutteri väkisin tyhjäkäyntiruuvin päähän. En suosittele, ei auta.
Ratkaisu: Illalla luettiin korjausopasta ja tästä ketjusta muiden murheita ja aamulla vähän viisaampana autotalliin. Vika löytyi virranjakajan alipainesäätimestä, jonka kalvo oli rikki. Motonetistä uusi alipainesäädin ja varmuuden vuoksi uudet letkut, remontille tuli kustannusta 27 €. Huonomminkin olisi voinut käydä.
Helou!
Ehkäpä sarjassamme tyhmä kysymys, mutta onko tuhoon tuomittua käydä yrittämässä leimalle -89 Golf 1.3 2E kaasarilla, kun imuilman esilämmitys on vedetty suoraan imuilmapuolelle, ei siis siihen läpälle? Onko päästöt sekaisin? Läppä on jumeksissa, käy ja kulkee kuitenkin tällä virityksellä ihan ok ja olisi muutenkin aivan mintti kunnossa just nyt (just joo).
Ehkäpä sarjassamme tyhmä kysymys, mutta onko tuhoon tuomittua käydä yrittämässä leimalle -89 Golf 1.3 2E kaasarilla, kun imuilman esilämmitys on vedetty suoraan imuilmapuolelle, ei siis siihen läpälle? Onko päästöt sekaisin? Läppä on jumeksissa, käy ja kulkee kuitenkin tällä virityksellä ihan ok ja olisi muutenkin aivan mintti kunnossa just nyt (just joo).
1.3 koneinen golffi nyt aiheutta ongelmia, lieneekö kaasari siis 2e3? Tänään katosi tyhjäkäynti, ja pikku kierroksilla vähän nykii. Pa-suodatin, ilmansuodatin, tulpat, jakajankansi ja pyörijä uudet. Kun auton käynnistää niin ryyppy päällä käy tyhkäkäyntiä, mutta kun ekan kerran painaa kaasua niin tyhjäkäynti katoaa. Tyhjäkäyntisuuttimen irrotin, ei ollut tukossa. Kaikki letkut ja johdot silmämääräisesti ehjät. Mitäs tuolle nyt tekis? Kaasarin säätöohjeita, piuhojen mittausohjeita jne. kiitos.
Nyt olis hyvät neuvot kalliita. Olen saanut sen nyt käymään välillä tyhjäkäyntiä. Silloin kun pelaa niin "puputtaa" tyhjäkäynnillä. Ja kun lähtee kiihdyttämään niin joko röpeltää tai muuten vaan vastaa huonosti kaasuun. Kovemmilla kierroksilla pelaa mielestäni hyvin. Nyt siinä siis uudet suodattimet bensa ja ilma, tulpat/jakajankansi/pyörijä, tulpanjohdot bosch merkkiset ja melko uudet, kaasariin uusin kaikki alipaineletkut, Liqui molly kaasuttimen/venttiilien putsaus aineet tankissa, tyhjäkäyntisuutin putsattu ja vaihdettu testiksi toisesta kaasarista. Huomenna saan vielä tuon alipainesäätimen, jos se auttaisi. Mutta mikäs muu siinä voisi vielä olla jos sekään ei auta?
Jakopää pitänee kurkata jos olisi hihna hypännyt?
Jakopää pitänee kurkata jos olisi hihna hypännyt?
pierupurkki
jaksanu koko settiä lukee läpi, mut onko ihan kaasari kone ja millä koneella? Itellä oli 1.8 kaasari joka sammuili ja oli käyntihäiriöö. Loppu häiriöt ku vahapanokseen menee 2 letkua, niin letkut irti ja puhaltaa paineilmalla paskat pois.... vaikuttaa paljon jos nesteet ei kierrä siellä kunnolla... ja toisaalta vaikuttaa myös jos jakohihna päässy hyppään mut ajotuslampulla sen ainakin näkee.... jokkut pikkukorjaamot ei pyydä ees maksua kun ne kattoo
Lisätään listalle uusi ongelma, ei välttämättä johdu pierburgista mutta 2e3 siellä kuitenkin on. Eli:
Pakokaasujen HC liian korkea, noin 1000 kun muut arvot ovat sellaisia että menisi läpi. Saa tippumaan asialliselle tasolle kun nostaa kierroksia noin 1500rpm, mutta sehän ei tietysti kelpaa.
-Kaasaria on säädelty ja tutkittu, vaikuttaa mekaanisesti ehjältä ja toimii ajossa hyvin
-sytytys säädetty ja vaihdettu uudet tulpat+pyörijä, johdot mitattu
-jako tarkistettu
Olisiko todennäköistä että:
-kumilaippa on syyllinen?
-hydraulinen nostaja jotenkin jumissa ja joku venttiili kantaa (ja täten vuotaa)?
-joku pakoventtiili vuotaa muusta syystä?
-masiinassa on jotain muuta vikaa?
Kansiremppaa en aio tehdä, joten olisi kivaa että vika löytyisi jostain muualta kuin venttiilistä. Ideoita otetaan vastaan... :)
Pakokaasujen HC liian korkea, noin 1000 kun muut arvot ovat sellaisia että menisi läpi. Saa tippumaan asialliselle tasolle kun nostaa kierroksia noin 1500rpm, mutta sehän ei tietysti kelpaa.
-Kaasaria on säädelty ja tutkittu, vaikuttaa mekaanisesti ehjältä ja toimii ajossa hyvin
-sytytys säädetty ja vaihdettu uudet tulpat+pyörijä, johdot mitattu
-jako tarkistettu
Olisiko todennäköistä että:
-kumilaippa on syyllinen?
-hydraulinen nostaja jotenkin jumissa ja joku venttiili kantaa (ja täten vuotaa)?
-joku pakoventtiili vuotaa muusta syystä?
-masiinassa on jotain muuta vikaa?
Kansiremppaa en aio tehdä, joten olisi kivaa että vika löytyisi jostain muualta kuin venttiilistä. Ideoita otetaan vastaan... :)
Tossa tullu tapeltua yhen Polon 1.3 koneen kanssa joka yski, pätki, ei käyny tyhjää ja oli tehoton.
Ensinnä epäilys kohdistuin juurikin tuohon Pierburgiin. Lopulta auto sammahti kokonaan ja tarkemmissa tutkiskeluissa todettiin että kipinä puuttuu. Varmaan Hall-anturivika. Ostin netistä 80tkm ajetusta autosta koko jakajan ja heitin paikalleen. Nyt käy jo paljon paremmin, vetoja on, ei pätki ihan niin paljoa ja sammuminenkin on harvinaisempaa.
.
Joten ei kaikki käyntihäikät välttämättä siitä Pierupurkista johdu vaikka se ei ihan maailman paras keksintö olekaan.
Ensinnä epäilys kohdistuin juurikin tuohon Pierburgiin. Lopulta auto sammahti kokonaan ja tarkemmissa tutkiskeluissa todettiin että kipinä puuttuu. Varmaan Hall-anturivika. Ostin netistä 80tkm ajetusta autosta koko jakajan ja heitin paikalleen. Nyt käy jo paljon paremmin, vetoja on, ei pätki ihan niin paljoa ja sammuminenkin on harvinaisempaa.
.
Joten ei kaikki käyntihäikät välttämättä siitä Pierupurkista johdu vaikka se ei ihan maailman paras keksintö olekaan.
Apuja alipainekellon letkutukseen joka aukasee kakkos kurkun. Kuvia ja kaavoja selannu ja miettiny pääni puhki, mutta ei keksi. Kyseessä -88 Jetan 2E2 pierburg, notkumassa 1.6:n EZ koneen imusarjanpäältä.
Tämän hetkinen kytkentähän on jonkun edellisen jäljiltä ja tuollahan ei voi kiertää alipaine mitenkään kun ei ole letkuja kiinni oikeestaan missään, vai kulkeeko tuon "pneumatic thermalswitch":n läpi alipainetta?

Tämän hetkinen kytkentähän on jonkun edellisen jäljiltä ja tuollahan ei voi kiertää alipaine mitenkään kun ei ole letkuja kiinni oikeestaan missään, vai kulkeeko tuon "pneumatic thermalswitch":n läpi alipainetta?

Tyhjään nippaan tuo punasella ympyröity letku kiinni. Alempana oleva irtonainen letku kiinni tuon toisen samansuuntaisesti menevän letkun taakse 3/4-säätimeen. Alimpana näkyvä letku joka ei enää kuvassa sitten näykkään, kuuluu mennä ilmanputsarikopassa edestäpäin katsottuna taempaan nippaan. Ryypyn osalta letkut ok.
Yllämainittuun tyyliin omassa rakkineessa ja toimii, paitsi tuo ilmanputsarikoppaan tuleva letku täytyy olla irti kun muuten on niin pirun vaikea tyhjäkäynti. Autossa tosin laskettu kansi, jäykät venajouset ja kireämpi nokka niin osasyytä niissäkin..
Yllämainittuun tyyliin omassa rakkineessa ja toimii, paitsi tuo ilmanputsarikoppaan tuleva letku täytyy olla irti kun muuten on niin pirun vaikea tyhjäkäynti. Autossa tosin laskettu kansi, jäykät venajouset ja kireämpi nokka niin osasyytä niissäkin..
Mikä olis kaasarissa vikana? Eli auto vw golf 1.6 cl vm.-90 ja tolla pierpurkki 2e2:lla (kai?). Oireina mm. että juuri liikkeelle lähdössä puutuu ja keski-aluella hieman booaa kiihdyttäessä, eli tuntuu kuin sooppaa saisi aivan liikaa. Automaattiryyppy muutettu käsikäyttöseksi ja vaihdettu uusi ilmanputsari, joten vika ei ole ainakaan niissä. Ei auto kuitenkaan ole aivan mahoton ajaa. Aikoinaan jäi leimapajalla juuri päästöistä kiinni. Vikaa tutkittu sen verran että alipaine letkut ovat ainakin päällisin puolin ok kunnossa.
Nostetaanpa vanhaa topikkia...
GU koneinen Golffi rupesi vammailemaan käynnin osalta (liekkö suuttu kun uhkaa jäädä kesällä seisontaan..);
- Käy hyvin tyhjäkäyntiä lämpöisenä
- Kylmänä käyttää kierroksia ylhäällä mutta tiputtaa ne välillä nopeasti, välillä hitaasti, nopeasti tipauttaessa sammuu kovilla pakkasilla mikäli EI ole ollut lämmityksessä. Kaasua annostelemalla hetken saa käymään ihan ok ~1200rpm tyhjäkäyntiä joka sitten koneen lämmettyä laskee normaaliksi sinne hieman alle 1000rpm
Nyt tehnyt pari kertaa sen että tuntuu olevan 'tukossa' käynnistyksen jälkeen ja puutuilee kaasua antaessa, teki kerran viime viikolla tämän.
Samalla oli havaittavissa nypytystä moottoritieajossa ja kaasun kun runttasi pohjaan hyytyi vauhti, hieman kaasua ylös ja taas kulki ok.
Tällä viikolla tilanne paheni, valoista läheminenkin oli jo ongelma kun vääntöä ei ole alakierroksilla lainkaan, kierrokset 4000rpm luistattamalla sain ajettua töihin, isommilla kierroksilla pelaa hyvin, pienillä ei laisinkaan.
Eli siis ongelma on niin kylmänä kuin kuumanakin.
Toisiokurkun ohjaus (Secondary throttle diaphragm) tms siis ilmeisesti kenkkuilee, kuvan;
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html
palikoista sen ohjaus lienee 25?
Tuosta kun tangosta auton käydessä painaa niin kierrokset nousevat selvästi ja nopeasti, kaasupolkimesta/vaijerin päästä toteutettuna rötää hetken ja sammua pätkähtää.
Vai voisiko olla kiihdytyspumpun kalvo rikki?
Pistämällä osaan 25 irtoletkun ja imaisemalla siitä kalvo vetää tappia, kun letku oli osan 25 päästä irti ei autoa kaasuttelemalla saanut kyllä minkäänlaista alipainetta letkuun aikaseksi, letku oli ehjä...
Tuleeko tuolle alipaine suoraan kaasarin sisältä jostain vai onko vielä joku erillinen ohjaus joka ohjaa tuota? Kaasaristahan se letku tulee tuolle mulikalle.
edit:
Lisätäänpä sen verta vielä että mikäli koneen on ajanut lämpöiseksi ja se on sammuksissa esim. tunnin kauppareissun, saa konetta sahata aika kauan jotta lähtee uudestaan käyntiin, tosin sama homma myös kylmänä jos ei suostu kerrasta lähtemään käymään niin seuraavat yritykset sisältävät sahaamista aika kauan.. Tämä ominaisuus tosin ollut koko auton omistusajan enkä siihen ole sen pahemmin huomiota kiinnittänyt.
GU koneinen Golffi rupesi vammailemaan käynnin osalta (liekkö suuttu kun uhkaa jäädä kesällä seisontaan..);
- Käy hyvin tyhjäkäyntiä lämpöisenä
- Kylmänä käyttää kierroksia ylhäällä mutta tiputtaa ne välillä nopeasti, välillä hitaasti, nopeasti tipauttaessa sammuu kovilla pakkasilla mikäli EI ole ollut lämmityksessä. Kaasua annostelemalla hetken saa käymään ihan ok ~1200rpm tyhjäkäyntiä joka sitten koneen lämmettyä laskee normaaliksi sinne hieman alle 1000rpm
Nyt tehnyt pari kertaa sen että tuntuu olevan 'tukossa' käynnistyksen jälkeen ja puutuilee kaasua antaessa, teki kerran viime viikolla tämän.
Samalla oli havaittavissa nypytystä moottoritieajossa ja kaasun kun runttasi pohjaan hyytyi vauhti, hieman kaasua ylös ja taas kulki ok.
Tällä viikolla tilanne paheni, valoista läheminenkin oli jo ongelma kun vääntöä ei ole alakierroksilla lainkaan, kierrokset 4000rpm luistattamalla sain ajettua töihin, isommilla kierroksilla pelaa hyvin, pienillä ei laisinkaan.
Eli siis ongelma on niin kylmänä kuin kuumanakin.
Toisiokurkun ohjaus (Secondary throttle diaphragm) tms siis ilmeisesti kenkkuilee, kuvan;
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html
palikoista sen ohjaus lienee 25?
Tuosta kun tangosta auton käydessä painaa niin kierrokset nousevat selvästi ja nopeasti, kaasupolkimesta/vaijerin päästä toteutettuna rötää hetken ja sammua pätkähtää.
Vai voisiko olla kiihdytyspumpun kalvo rikki?
Pistämällä osaan 25 irtoletkun ja imaisemalla siitä kalvo vetää tappia, kun letku oli osan 25 päästä irti ei autoa kaasuttelemalla saanut kyllä minkäänlaista alipainetta letkuun aikaseksi, letku oli ehjä...
Tuleeko tuolle alipaine suoraan kaasarin sisältä jostain vai onko vielä joku erillinen ohjaus joka ohjaa tuota? Kaasaristahan se letku tulee tuolle mulikalle.
edit:
Lisätäänpä sen verta vielä että mikäli koneen on ajanut lämpöiseksi ja se on sammuksissa esim. tunnin kauppareissun, saa konetta sahata aika kauan jotta lähtee uudestaan käyntiin, tosin sama homma myös kylmänä jos ei suostu kerrasta lähtemään käymään niin seuraavat yritykset sisältävät sahaamista aika kauan.. Tämä ominaisuus tosin ollut koko auton omistusajan enkä siihen ole sen pahemmin huomiota kiinnittänyt.
Vika korjattu, ainakin toistaiseksi.
Käytin kiihdytyspumpun pois paikaltaan, tarkistin ja kasasin kun ehyt oli kaikin puolin. Olisiko ollut roska jossain koska tuntui että ilma alkoi kulkemaan läpi.
Samalla tarkastin alipaineletkut joista yksi puuttui ja yksi oli väärin kytketty.
Nyt toimii paremmin kuin vielä koskaan.
Käytin kiihdytyspumpun pois paikaltaan, tarkistin ja kasasin kun ehyt oli kaikin puolin. Olisiko ollut roska jossain koska tuntui että ilma alkoi kulkemaan läpi.
Samalla tarkastin alipaineletkut joista yksi puuttui ja yksi oli väärin kytketty.
Nyt toimii paremmin kuin vielä koskaan.
Välisäiliö 2E3 kaasarille
Aikasemmin näytti olevan keskustelua välisäiliöstä, nyt ois huutava pula kyseisestä vehkeestä 1.3 CL koneeseen kun joku joskus vaihellu kaasaria edestakasin ja nyt puuttuu 2E3 kaasarilta kyseinen välisäiliö. Eli ajattelin tänne tulla huutamaan jos jollain olis ylimääränen / ylimääräsenä myynnissä. Hyvään kotiin pääsee. ;)
Pierburg ongelmia
Löytyiskö täältä vähän apuja:
Ongelma on seuraavanlainen, eli ei lähe auto käyntiin starttaamalla. Kipinä tulee, ajotukset ja muut kaikki kohillaan, bensaakin tulee mutta kun käynnistää niin ei lupaile. Sitten ku toinen kaveri starttaa ja toinen on konehuoneessa ja sormella sulkee ja avaa satunnaisesti ryypyn (?) läppää niin se sylkee takasin siitä päältä. Savupöllähyksiä, bensaa ja lopulta liekkiäkin aina isompana ja isompana ja jossain vaiheessa palaa koko kaasarin päälli puoli. Oikeastaan ne sellaiset kovalla paineella tulevat savupöllähykset tulee sillon kun vaan painellaan sitä läppää, sitten kun tämän lisäks annetaan kaasua niin alkaa se liekin puskeminen. Tuntuu kun kaasari toimis ku pakosarja konsanaa, kipinä siihen kaasarista puskevaan liekkiinhän täytyy kuitenki tulla koneelta/tulpalta asti? Kaikki suuttimet PITÄISI olla läpikäytyjä ja puhdistettuja, solenoidi toimii.
Yks mikä jäi mysteeriks on se että mihin toisiokurkun alipainesäätimestä lähtevä letku on tarkotus kytkeä että se saa alipainetta?
Ja sitten tosta: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E3type.html osasta numero 28 tuntuu olevan poikki semmonen pieni musta mahd. alipaineletkun paikka? Eli ei kumpikaan niistä paksummista vesikierron lähdöistä eikä sähköjohto, vaan joku neljäs n.6-8mm lähtö?
Autossa myös pari omistajaa takaperin ilmennyt moottoripalo jossa bensalinjat, bensampumppu ja pari sähköjohtoa kuulemma vaurioitui. Nämä kaikki osat vaihettu. Nyt en vaan tiedä tapahtuko se palo tolla kyseisellä 2E3 kaasarilla vai varaosana mukaan tuleella puolikkaalla 2E2 kaasarilla.
Ja vielä loppuun kaks bonuskysymystä. Voiko 2e2:sen laittaa 1.3 koneeseen 2e3:sen tilalle? Vai sattuisko jollain olemaan myynnissä 2e3 kaasaria joka toimisi tai sanotaanko että ei olisi tiedostetusti ainakaan viallinen?
Pahoittelen osittain sekavaa tekstiä mutta jos edes jonkunnäköstä apua sais johonki ongelmista niin peukku ylös!
Kiitos
E: vai voisko sytkäjärjestys olla reisillä?
E: taitaa vaatia 2e2 erilaisen imusarjan kun 2e3?
Ongelma on seuraavanlainen, eli ei lähe auto käyntiin starttaamalla. Kipinä tulee, ajotukset ja muut kaikki kohillaan, bensaakin tulee mutta kun käynnistää niin ei lupaile. Sitten ku toinen kaveri starttaa ja toinen on konehuoneessa ja sormella sulkee ja avaa satunnaisesti ryypyn (?) läppää niin se sylkee takasin siitä päältä. Savupöllähyksiä, bensaa ja lopulta liekkiäkin aina isompana ja isompana ja jossain vaiheessa palaa koko kaasarin päälli puoli. Oikeastaan ne sellaiset kovalla paineella tulevat savupöllähykset tulee sillon kun vaan painellaan sitä läppää, sitten kun tämän lisäks annetaan kaasua niin alkaa se liekin puskeminen. Tuntuu kun kaasari toimis ku pakosarja konsanaa, kipinä siihen kaasarista puskevaan liekkiinhän täytyy kuitenki tulla koneelta/tulpalta asti? Kaikki suuttimet PITÄISI olla läpikäytyjä ja puhdistettuja, solenoidi toimii.
Yks mikä jäi mysteeriks on se että mihin toisiokurkun alipainesäätimestä lähtevä letku on tarkotus kytkeä että se saa alipainetta?
Ja sitten tosta: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E3type.html osasta numero 28 tuntuu olevan poikki semmonen pieni musta mahd. alipaineletkun paikka? Eli ei kumpikaan niistä paksummista vesikierron lähdöistä eikä sähköjohto, vaan joku neljäs n.6-8mm lähtö?
Autossa myös pari omistajaa takaperin ilmennyt moottoripalo jossa bensalinjat, bensampumppu ja pari sähköjohtoa kuulemma vaurioitui. Nämä kaikki osat vaihettu. Nyt en vaan tiedä tapahtuko se palo tolla kyseisellä 2E3 kaasarilla vai varaosana mukaan tuleella puolikkaalla 2E2 kaasarilla.
Ja vielä loppuun kaks bonuskysymystä. Voiko 2e2:sen laittaa 1.3 koneeseen 2e3:sen tilalle? Vai sattuisko jollain olemaan myynnissä 2e3 kaasaria joka toimisi tai sanotaanko että ei olisi tiedostetusti ainakaan viallinen?
Pahoittelen osittain sekavaa tekstiä mutta jos edes jonkunnäköstä apua sais johonki ongelmista niin peukku ylös!
Kiitos
E: vai voisko sytkäjärjestys olla reisillä?
E: taitaa vaatia 2e2 erilaisen imusarjan kun 2e3?
Koetan tässä yhdistellä vähän aiempia kirjoituksia omaan pierupurkkiini. 2e3:nen siis olis ja se ei kansirempan jälkeen oo tahtonu pysyä tyhjäkäynnillä lämpimänä/kuumana. Oranssin mötikän (lämminilmasensori?) letkuliitännät on katottu ja kaikki alipaineletkut uusittu. Alipainesäätimessä ei kai voi olla vikaa koska kuumanakaan ei toimi. Kun kaasuläppää sulkee vähän tyhjäkäynti pelaa. Kielisikö tämä liian laihasta seoksesta? Tällä hetkellä tyhjäkäynti toimii kun ruuvasin käyntikierrokset jumalattoman korkealle. Ajossa ei ole mitään moittimista muuten, tyhjäkäynnillä ei vaan halua pysyä ryypyn sammuttua.
Kun kaasuläppää sulkee vähän tyhjäkäynti pelaa. Kielisikö tämä liian laihasta seoksesta?
Jos tarkoitit rikastinläppää (se joka näkyy ekana kun poistaa ilmanpuhdistimen), niin vaikuttaisi vähän siltä. Vähemmän ilmaa > rikkaampi seos.
Ajossa ei ole mitään moittimista muuten, tyhjäkäynnillä ei vaan halua pysyä ryypyn sammuttua.
Tämä oire taas kuulostaisi samalta kuin unohtaessa liittää alipaineletkun sihen oranssiin palikkaan... tai laihalta tyhjäkäyntiseokselta.
Kun moottori lämpenee / tyhjäkäynti häviää, tulppaa oranssiin palikkaan menevä letku. Jos tyhjäkäynti löytyy jälleen, palikkka voi olla viallinen.
Katkennut kaasuttimen johto?? 1.6 jetta vm. 1988
Kuuluukohan tämä katkennut/sulanut johto mennä maihin vai?
Liittimeen tulee heikko n 12 voltin jännite kun sytytysvirta päällä, heikko siten ettei virtakynä pala kuin himmeästi mutta yleismittari näyttää 11,9 volttia. Auto toimii muuten ookoo mutta ryyppy läppä ei sulkeudu lainkaan ja kylmästartti vaatii kaasun pumppailua.
Auto katsastettu perjantaina päästöt tosi hyvät ja ei nyi tai muutakaan. Kylmänä vaan vaatii pumppailua että vähän lämpeää jotta alkaa käydä itsekseen.
Lienee tuosta osasta irronnut?

Liittimeen tulee heikko n 12 voltin jännite kun sytytysvirta päällä, heikko siten ettei virtakynä pala kuin himmeästi mutta yleismittari näyttää 11,9 volttia. Auto toimii muuten ookoo mutta ryyppy läppä ei sulkeudu lainkaan ja kylmästartti vaatii kaasun pumppailua.
Auto katsastettu perjantaina päästöt tosi hyvät ja ei nyi tai muutakaan. Kylmänä vaan vaatii pumppailua että vähän lämpeää jotta alkaa käydä itsekseen.

Lienee tuosta osasta irronnut?

mistähän kummasta saa pienennettyä kierroksia kun ryyppy päällä kylmäkäynnistyksen jälkeen huutaa päälle 2000rpm noin 5min ja senkin jälkeen noin 5min ajomatkan kierroksilla 1400 ja sitten tippuu normaaliin 900rpm. autona jetta 2 & pierpurg 2e2. nakattiin 1,8 kone ventosta vanhan 1,6ez:n tilalle jossa kierrokset kuitenkin oli vähä maltillisemmat 1600. alipaineletkut on oikeilla paikollansa ja muuten toimii hyvin. kaasarin käytin pöydällä ja putsailin ja voitelin vivut ja ryypyn nestekierto kunnossa.
Eiköhän alkanut jetsoni köhimään ja nykimään myös lämpimänä kun kehumasta pääsi. Pitää kolvata tuo irronnu piuha lämmitysvastukseen saattaa tämä nollan molemmin puolin oleva sää jäätää kaasaria. Tai sitten lähteny paskat liikkeelle bensaletkuissa ym. kun puolen vuoden seisonnan jälkeen otin vanhuksen aktiiviajoon.
EDITTIÄ: Eipä vaikuttanut vastuksen johdon korjaus mihinkään, liekkö toimii koko vastus. Pintakaasulla matalilla kierroksilla körötellessä kaasun pieni lisäys saa menon enemmänki hyytymään kuin kiihtymään. Reilummin kun polkasee vetää hyvin ja nykimättä matalilta kierroksilta asti...mistähän viasta tämä juoruaa?
EDITTIÄ 2: Kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa oli irti (ruuvit pyöri sormin), huomasin kun kiihdytys pumpun toimintaa testailin niin kusi bensat imusarjalle. Laippa irti ja ensiavuksi tiivistesilikonia pintoihin ja ympärillekkin kun oli hiushalkemia. Jopas köhiminen helpotti kummasti =)
EDITTIÄ: Eipä vaikuttanut vastuksen johdon korjaus mihinkään, liekkö toimii koko vastus. Pintakaasulla matalilla kierroksilla körötellessä kaasun pieni lisäys saa menon enemmänki hyytymään kuin kiihtymään. Reilummin kun polkasee vetää hyvin ja nykimättä matalilta kierroksilta asti...mistähän viasta tämä juoruaa?
EDITTIÄ 2: Kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa oli irti (ruuvit pyöri sormin), huomasin kun kiihdytys pumpun toimintaa testailin niin kusi bensat imusarjalle. Laippa irti ja ensiavuksi tiivistesilikonia pintoihin ja ympärillekkin kun oli hiushalkemia. Jopas köhiminen helpotti kummasti =)
Voi murheenkryyni!!
Ongelma on se ettei meinaa kylmällä koneella käynnistyä. Tuntuis että tyhjäkäynti on liian peini kun sammuu 1-3s käymisen jälkeen, kaasupolkimella saa välillä vähä kiusattua kierroksia ylemmäs mutta yleensä kone sammuu HETI kun vähänkää koskee kaasupolkimeen. Kun lopulta sahaamiselta käynnistyy ja saa koneen lämpimäks nii pintakaasulla ja täysikaasulla toimii edes siedettävästi mutta siltä väliltä kaasutellessa meinaa vaa booata.
Vaihdetut osat:
ilmansuodatin
tulpat
kumilaippa kaasuttimen ja koneen välis
osa alipaineletkuista
Välillä kone myös nykäsee vaikka pitää kaasua tasasesti samassa asennossa. Paikoillaan kaasutellessa tuntuis että paukuttaa pakoputkessa ja bensa haisee.
Pakoputkessa on reikä jossain heti pakosarjan jälkeen (äänestä päätellen) Miten paljon tämä vaikuttaa koneen käyntiin?
Leimaa tämän kuun enää ja pitäs auto saada appiukolle ajoon, kiire alkaa olla!!
Autona -88 1.6 golffi 2e2 kaasarilla
Ongelma on se ettei meinaa kylmällä koneella käynnistyä. Tuntuis että tyhjäkäynti on liian peini kun sammuu 1-3s käymisen jälkeen, kaasupolkimella saa välillä vähä kiusattua kierroksia ylemmäs mutta yleensä kone sammuu HETI kun vähänkää koskee kaasupolkimeen. Kun lopulta sahaamiselta käynnistyy ja saa koneen lämpimäks nii pintakaasulla ja täysikaasulla toimii edes siedettävästi mutta siltä väliltä kaasutellessa meinaa vaa booata.
Vaihdetut osat:
ilmansuodatin
tulpat
kumilaippa kaasuttimen ja koneen välis
osa alipaineletkuista
Välillä kone myös nykäsee vaikka pitää kaasua tasasesti samassa asennossa. Paikoillaan kaasutellessa tuntuis että paukuttaa pakoputkessa ja bensa haisee.
Pakoputkessa on reikä jossain heti pakosarjan jälkeen (äänestä päätellen) Miten paljon tämä vaikuttaa koneen käyntiin?
Leimaa tämän kuun enää ja pitäs auto saada appiukolle ajoon, kiire alkaa olla!!
Autona -88 1.6 golffi 2e2 kaasarilla
Käynti parani huomattavasti kun pistin pari irronnutta alipaineletkua kiinni sekä imukärsään tuleva alumiinihaitariputken kiinni kun oli irronnu jostaki syystä.
Vielä semmonen kysymys että onko bensapumpussa takaiskuventtiiliä? Vaihdoin uuden, isomman bensasuodattimen ja nyt kun suodattimen sisälle näkee pitkästä aikaa (entinen oli nii likanen) nii huomasin että suodatin oli lähes tyhjä bensasta, joko letku vuotaa (bensa haisee ajon jälkeen) tai sit bensapumpussa takaiskuventtiili rikki tai puuttuu ja siks pääsee valuu suodatin tyhjäks. Jos se aamuinen käynnistysvaikeus johtuis siitä ettei järjestelmässä ole kunnolla bensaa..?
Vielä semmonen kysymys että onko bensapumpussa takaiskuventtiiliä? Vaihdoin uuden, isomman bensasuodattimen ja nyt kun suodattimen sisälle näkee pitkästä aikaa (entinen oli nii likanen) nii huomasin että suodatin oli lähes tyhjä bensasta, joko letku vuotaa (bensa haisee ajon jälkeen) tai sit bensapumpussa takaiskuventtiili rikki tai puuttuu ja siks pääsee valuu suodatin tyhjäks. Jos se aamuinen käynnistysvaikeus johtuis siitä ettei järjestelmässä ole kunnolla bensaa..?
Ongelma Jetassa ( 1.8 -89 ) pierupurkki, joka ei saa bensaa...
Kun kaadat bensaa kaasuttimeen, lähtee heti käyntiin, mutta sen jälkeen kun bensan saanti loppuu sammuu. Bensaa tulee kaasuttimelle tulevaan letkun päähän asti, mutta kaasuttimeen se ei mene tai ainakaan tarpeeksi.
Yksin oli hiukan hankala katsoa tuleeko bensaa, kun starttaa, kaasuttimeen vai ei.
Onko siellä tukos vai onko noissa joku sähköjuttu joka nyt jumittaa seisonnan vuoksi, ajettu toimivana paikoilleen n.5 vuotta sitten???
Kun kaadat bensaa kaasuttimeen, lähtee heti käyntiin, mutta sen jälkeen kun bensan saanti loppuu sammuu. Bensaa tulee kaasuttimelle tulevaan letkun päähän asti, mutta kaasuttimeen se ei mene tai ainakaan tarpeeksi.
Yksin oli hiukan hankala katsoa tuleeko bensaa, kun starttaa, kaasuttimeen vai ei.
Onko siellä tukos vai onko noissa joku sähköjuttu joka nyt jumittaa seisonnan vuoksi, ajettu toimivana paikoilleen n.5 vuotta sitten???
-
- -
- Viestit: 46
- Liittynyt: 8.9.2005 19:42
2E-E
Koetetaan olisko täällä vielä velhoja olemassa..
Eli 91vm golffi 1.6litranen kone ja Pierburgin 2e-e sydämenä..
Ominaisuudet ovat:
Heti, kun lämpeää ja puottaa ryypyn pois niin alkaa kierrokset seilata - nostaa arviolta 2500 ja sitten ikäänkuin sammutin päälle, mutta ei sammu kuitenkaan. Sitä tekisi niin kauan, kuin polttoainetta olisi.
Ajossa tekee samaa myös. Ei pysty tasakaasulla ajamaan, kun nappaa itsekseen kaasua ja sit pudottaa. Tosi mielenkiintoista kaupungissa ajella, kun yrittää ryntäillä :)
Kaasuttimen alipaineletkut tarkistettu ja kaasutin putsailtu, kumilaippa vaihdettu, kaasutinkin on vaihdettu. Moottorinohjauspurkkia olen putsaillut ja nyt sain hommattua siihen toisen laatikon, jota odottelen. Jos ei silläkään korjaannu niin alkaa konstit loppua??
Kertokkee työ viisaammat mikä tätä vaivaa?
Eli 91vm golffi 1.6litranen kone ja Pierburgin 2e-e sydämenä..
Ominaisuudet ovat:
Heti, kun lämpeää ja puottaa ryypyn pois niin alkaa kierrokset seilata - nostaa arviolta 2500 ja sitten ikäänkuin sammutin päälle, mutta ei sammu kuitenkaan. Sitä tekisi niin kauan, kuin polttoainetta olisi.
Ajossa tekee samaa myös. Ei pysty tasakaasulla ajamaan, kun nappaa itsekseen kaasua ja sit pudottaa. Tosi mielenkiintoista kaupungissa ajella, kun yrittää ryntäillä :)
Kaasuttimen alipaineletkut tarkistettu ja kaasutin putsailtu, kumilaippa vaihdettu, kaasutinkin on vaihdettu. Moottorinohjauspurkkia olen putsaillut ja nyt sain hommattua siihen toisen laatikon, jota odottelen. Jos ei silläkään korjaannu niin alkaa konstit loppua??
Kertokkee työ viisaammat mikä tätä vaivaa?
Onko tämäkin selattu läpi: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=173863
Omassa kakkiksessa oli suunnilleen samaa ongelmaa pitkän aikaa eikä oikein mikään kikkailu tuntunut auttavan. Kunnes sitten eräänä syysiltana nitkuttelin keulasta katsottuna vasemmalla puolella olevia sähköliittimiä ja painelin niitä auton ollessa käynnissä, jolloin käynti tasaantui normaaliksi eikä sen koommin parin vuoden aikana enää kenkkuillut.
Omassa kakkiksessa oli suunnilleen samaa ongelmaa pitkän aikaa eikä oikein mikään kikkailu tuntunut auttavan. Kunnes sitten eräänä syysiltana nitkuttelin keulasta katsottuna vasemmalla puolella olevia sähköliittimiä ja painelin niitä auton ollessa käynnissä, jolloin käynti tasaantui normaaliksi eikä sen koommin parin vuoden aikana enää kenkkuillut.
Re: pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleitä
Käypiköhän scirocon 1b pieru purkki poloseen.
Roccoon 1.5 ja polo 1.1.
Onko imusarjoissa muuta eroa kun kanavien koko?
Roccoon 1.5 ja polo 1.1.
Onko imusarjoissa muuta eroa kun kanavien koko?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa