Automaatti häiriö?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Roger_77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.5.2013 19:29

Automaatti häiriö?

ViestiKirjoittaja Roger_77 » 10.9.2013 21:26

Elikkäs auto on -07 Skoda Superb 2,5 v6 tdi automaatilla. Varsinkin kylmällä koneella/laatikolla, laatikko menee välillä vikatilaan. Mittaristossa näyttää korostettuna mikä alue päällä, yhtä-äkkiä koko rivi on korostettuna ja käynti on heikompaa. Kone toimii hyvin mutta kiertää paljon pitemmälle ja veto on heikkoa. Eikä myöskään anna laittaa kovin isoa pykälää. Merkkihuolto ei osannut sanoa mitään, käyn huomenna vikakoodin luvussa josko löytyisi jotain? Auto on 251tkm ajettu, vaihteisto öljyt vaihdettu 111tkm kohdalla. Aamulla tuli samaan aikaan "emission workstop", sain kuitattua pois omalla laitteella. Ja hyvin toimii sitten kun auto lämmennyt.. Voisko tuo EGR vaikuttaa laatikkoon myös jos alkaa oleen paskanen? Ajattelin ensin kokeilla vaihtaa/vaihdattaa uudet öljyt laatikkoon, mut katotaan saako merkkihuolto mitään selville...

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 10.9.2013 22:37

Aika paljon on ajettu vaihtamatta öljyjä laatikkoon. DSG:ssä taksikäytössä suositeltu vaihtoväli oli 60tkm.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 11.9.2013 10:52

Aika paljon on ajettu vaihtamatta öljyjä laatikkoon. DSG:ssä taksikäytössä suositeltu vaihtoväli oli 60tkm.

Tuota... Tuonikäisessä Superbissa on käsittääkseni TipTronic.
Lisäksi DSG:ssä on *aina* 60tkm öljynvaihtoväli...

Itse ongelmaksi veikkaan solenoideja. Laatikossa on muistaakseni 9kpl niitä, joden vaihto saattaa auttaa siihen ettei laatikko vaihda isommalle kylmänä. Lue esim:: http://forums.vwvortex.com/showthread.p ... -when-cold

Tipissä kolme solenoideista vaikuttaa siihen mikä vaihde on päällä, eri vaihteella nuo ovat "bitti"-tyylisesti on/off. Eli jos esim. solenoidin N92 ei toimi, ei kakkonen välttämättä mene päälle, jne. Näin siis esim. 09A Tipissä.

Roger_77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.5.2013 19:29

ViestiKirjoittaja Roger_77 » 11.9.2013 19:35

Kävin sitten luettamassa koodit. Vika: P1815 Paineensäätöventtiili 1-N215, oikosulku plussaan. Lähden siitä liikkeelle että vaihdan öljyt laatikkoon, koitan samalla kurkkia niitä solenoideja. Vika voi myös olla johtosarjassa, huoltopäälikkö sanoi.
Huolto-ohjelmaan ei kuulu öljyn vaihto tähän laatikkoon, mutta teen sen joka tapauksessa ja toivottavasti on pelkästään se vikana.

Roger_77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.5.2013 19:29

ViestiKirjoittaja Roger_77 » 11.9.2013 22:01

Tossa tutkailin paremmin paperia, laatikon Vag koodi: 01V ja valmistajan koodi: ZF 5HP19
Näyttää löytyvän Googlesta paljon tietoa, öljyn vaihto selostettu kuvien kanssa, jos ymmärtää lontoon murretta. :) Saksasta näytti saavan laatikon filtterin, tiivisteen ja 4l öljyä n.65€. Tarve olis n 6l ja näytti saavan solenoidit myös tilattua, tarkemmin en niitä kattonut, vielä.. Yhdellä jenkkisivulla oli juttu et laatikon piuhat kiinnittyy jossain päällä (töpseli) ja se kerää hyvin kosteutta ja likaa, saattaa pelkästään olla hapettumia liittimessä!? Tutkintaan..

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 12.9.2013 11:01

Jos öljy on noinkin halpaa, niin kannattaa ehkä tehdä huuhtelemalla että saa kaikki p*skat pois? Ellet sitten tietenkin pura niin paljon että turbiinit, ym. saa tyhjäksi.

Tippi taitaa olla öljynvaihdon kanssa yhtä kranttu esim. lämmöistä (vaihteisto / öljy tietyn lämpöistä täytön yhteydessä) kuin Multitronickin?


No joka tapauksessa, kerro miten kävi. ;)

Reindeer
-
Viestit: 40
Liittynyt: 10.7.2005 18:08

ViestiKirjoittaja Reindeer » 13.9.2013 8:44

Yhden vastaavan lootan tuurilla korjanneena suosittelen tuon johtosarjan vaihtoa. Taisin itse ostaa marmorilta 250 e, mutta sillähän se vika korjaantui. Hieman edullisempi kuin vaihtoloota. Joutuu irrottamaan venttiilikoneiston koska esim. input speed sensor on siellä venakoneiston päällä, mutta ihan normilogiikalla saa senkin korjattua.

Se johtosarja kun siellä kiehuu noin monta tuhatta kilsaa niin se hapertuu kivasti. Sen jälkeen vikakoodit voivat tulla antureista vaikka johtosarja onkin syyllinen. En toki sano etteikö jokin solenoidikin voisi olla paskana.

Timo

Roger_77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.5.2013 19:29

ViestiKirjoittaja Roger_77 » 13.9.2013 19:21

Nostin auton ylemmäs eilen ja kävin alla puhdistamassa sen 16 pin liittimen. Ei ollut kovin paskanen vaik oli aika otollisessa paikassa laatikon etukulmassa. Putsasin ja pistin kontaktispeitä, samalla taisin vähän taivutella laatikonpuoleista liitintä, kotimatkalla se oli koko ajan vikatilassa! Kävin tänään sitten Espoossa yhdellä laatikko gurulla, oli kanssa samaa mieltä että johtosarja viallinen, ehkä kannattaa vaihtaa venttiilin kela samalla? Ja tietenkin öljyn+suodattimen vaihto samalla. :)
Katellaan maanantaina selviää enemmän aikataulusta.

Roger_77
-
Viestit: 7
Liittynyt: 9.5.2013 19:29

ViestiKirjoittaja Roger_77 » 25.9.2013 21:19

Noh saatiinhan tuo tippilaatikko kuntoon, kesti hieman kun en itse ollut maksajana..
Oikeestaan viikko tuhraantui siinä kun käytin ensin toisella huoltajalla, ei sillä oikein ollut sitten aikaa tutkia sitä tarkemmin ja palvelu alttius oli ihan nollassa! :( En tiedä viittinkö mainita kuka oli kyseessä, paikka sillä oli Espoossa AVK:n vieressä.
Sitten piti viedä auto Vantaalle, Vantaan Erikoisautolle ja heti otettiin työn alle! :)

Oli pätevä kaveri siellä, sanoi ettei näissä ZF laatikoissa koskaan venttiilit hajonneet.
Ongelma oli loppupeleissä likainen öljy, venttiilit jumitti sen takia. Ottivat laatikon "aivot" eli venttiili levyn irti, irroitti ja putsasivat solenoidit. Vaihtoivat öljyn, suodattimen, laittoi kaikki takaisin, toimii taas. :) Okei, kerran ekan illan aikana meni taas vikatilaan, lähti varmaan joku kökkö liikkeelle jostain mutkasta... Sen jölkeen ajanut pari-kolme sataa km ja toiminut. Nyt ajan pari tonnia noilla öljyillä ja sit vaihdan pelkät öljyt, saa tsekattua samalla jäikö paljon paskaa vielä sinne! Ja vaihtaa paljon pehmeemmin nyt, on ilo ajaa. :)

Huolto ohjelmassa ei ole laatikon öljyn vaihtoa, mutta syytä olis vaihtaa 50-60tkm välein!
Juu ja on aika tarkka öljyn vaihdossa tuon lämpötilan kanssa, täytyy olla koneen ja piuhan kanssa kiinni autossa. Piuhan tilasin ja VCDS ohjelman ajattelin ladata kanssa avuksi, saahan sillä muutakin ohjelmoitua ja säädettyä.. :)

Kiitos kaikille kommenteista ja avusta, esim tuon http://forums.vwvortex.com kautta löytyi paljon tietoa noista laatikoista.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 25.9.2013 21:48

Huolto ohjelmassa ei ole laatikon öljyn vaihtoa, mutta syytä olis vaihtaa 50-60tkm välein!

Sama pätee 3b ja 3bg pasuunaan. Täällä meilläpäin tarjosivat tuota öljyjen vaihtoa, ennen kuin ehdin kysymään. Siis "marmorilla" ja muun huollon yhteydessä.
Tippiä moititaan huonoksi vain siksi, kun ei öljyjä vaihdeta ajallaan...
Samaa "vaivaa" on muillakin autonvalmistajilla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.9.2013 22:13

Eiks se ole lisätyöt-kohdassa huolto-ohjelmassa?

samppa78
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.10.2009 19:30

ViestiKirjoittaja samppa78 » 26.9.2013 16:37

vantaalla on kainuun ammatti opiston toimipiste jossa on todella velhoja tyyppejä nuiden vaihteistojen kanssa. suosittelen kysyä neuvoa myös sieltä..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 33 vierailijaa