Lattiamatto homehtuu

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

Lattiamatto homehtuu

ViestiKirjoittaja leinoan » 9.9.2013 22:26

Borassa vm. 03 alkanut "tuoksahdella" tunkkaiselle. Kyytiläisen saadessa siinä astma oireita vein paikalliseen putsausfirmaan. Ongelma yrittäjän mukaan melko yleinen nykyisin. Uudet lattiamateriaalit uusiotavaraa ja eivät kestä lattialle joutuneita vesiä vaan alkaa matot homehtua. Nyt sitten täydelliset putsaukset ja otsonointi edessä. Eniten yrittäjä kertoi olleen Focuksia ko. ongelman takia "hoidossa" Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Miten ehkäistä jatkossa ko. ongelma? Ainahan tuonne lattialle tuppaa lunta jäämään/ sulamaan.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 9.9.2013 23:11

Mahtaako olla ilmastointi joka haisee vai ihan oikeesti homehtuva lattiamatto? Talveksi kumimatot jalkatiloihin, hieman huomiota kenkien putsaukseen sekä mattojen putsailua silloin tällöin niin pitäisi riittää. Tosiaan jos se lattiamatto homehtuu, jotenkin itsellä tulisi mieleen, että jokin tiiviste tai muu vuotaa tai auto on niin tiivis, ettei vesi haihdu ollenkaan.

Kaksi 3B passattia olen tuon ongelman takia nyt vuoden sisään repinyt kaikki ovet auki ja tiivistänyt uusiksi (vesi tulee oven ja "välipellin" välistä ja valuu sisälle). Tosin aiemmassa G4:ssä ei ollut tätä ongelmaa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 10.9.2013 8:17

Tunkkainen haju on autossa jo ennenkuin avainta näyttää lukkoon, eli tuskin ilmastoinnissa se ongelma on. Lattiamatto haisee selvästi samalle kuin tuo yleistuoksu autoon tullessa. Autossa on korkeakauluksiset kaukalomatot. Noiden ongelma on, ettei tahdo saada kammettua ulos, ettei yhtään vettä roiskahtaisi lattialle. En tiedä olisiko jatkossa perinteinen kumimatto parempi. Tällä hetkellä lattia on kuiva, mutta haisee silti.

lucifer
-
Viestit: 556
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 10.9.2013 17:45

No kuinka paljon sillä lattiamatolla sitä nestettä oikein on jos meinaa aina läikkyä kun nostaa pois?
Tyhjennä useammin.Putsaa kenkäs.
Tietty talvella jos raktoripohjaset kengät niin ainahan niissä tuppaa lunta tuleen sisälle, mutta kesällä?
Jos repsikka on sellaista laatua ettei talvella putsaa kenkiään niin laita sellainen pyöreä matala vati jalkotilaan jos siitä ymmärtäisi vihjeen?
Jos ongelmia näin kesällä niin silloin jostain vuotaa vettä autoon.
Raitis-ilmasuodattimen kaukalosta?
Edellämainitut oventiivisteet?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.9.2013 23:16

Itse käytän talvella mieluiten kangasmattoja, koska kumimaton alta kosteus ei niin hyvin pääse haihtumaan pois. Jos vähänkin järjellä ajattelee ja osaa jalkojaan, kenkiään ja lämmityslaitetta käyttää oikein, kosteuden kertyminen jalkatilaan on todella vähäistä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.9.2013 1:04

Monilla näkyy olevan lämppärin talviasentona kaikki puhallus vasten kylmää tuulilasia...

Itsellä on tapana pitää puhallus pääosin jalkatilaan, tuulilasille vain sen verran kuin on tarpeen, lämpenee autokin paljon tasaisemmin ja lattiat jopa kuivuukin ;)
Ja autoon istutaan perse edellä ja kenkiä kopistetaan yhteen jotta lumet jää ulos,eikä tule myöskään ylimääräisiä kolhuja kynnyskoteloihin...

Jultsu
-
Viestit: 2984
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.9.2013 5:29

Mitä minä olen lukenut, niin puhallus pitää nimenomaan suunnata pelkästään tuulilasille ettei se lattialla oleva lumi sula ja muuta auton sisätiloja trooppisen kosteiksi, joka taas puolestaan voi aiheuttaa sähkö- ja ruosteongelmia pitkässä juoksussa..

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.9.2013 14:53

Jokainen tavallaan, ja riippuu paljolti auton käytöstäkin. Auton sisällä on jokatapauksessa aina kosteutta joten yksi lumikökkäreen sulattaminen ja siitä edelleen höyrystäminen tuskin paljoa vaikuttaa kokonaisuuteen ruostumisen ja hapettumisen osalta. Mitä enemmän puhallusta ja lämpöä, sitä paremmin kosteus poistuu ilmanvaihdon mukana.

Näissä ei ehkä kannata uskoa pelkästään lukemaansa vaan ajatella ihan omalla järjellä ja kokeilla erilaisia tapoja miten mikäkin toimintatapa juuri sillä omalla autolla, ajotyylillä ja tarpeella toimii.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 11.9.2013 18:37

Pitänee heittää nuo isot kaukalot mäkeen ensi talveksi. Eivät mahdu ulos ellei "hieman" rutista ja jos sitä lunta jostain syystä on siihen sulanut niin lattiallehan se valahtaa. Niiden allahan tuo kosteus on päässyt muhimaan. Ja näköjään täytyy olla huolellisempi tuon lumen kanssa sekä pitää muijallekin puhuttelu aiheesta. Aiemmissa kikottimissa ei vastaavaa ongelmaa ole ollut ja onhan noita kuitenkin ehtinyt jo olla toista kymmentä vuosien varrella. Raitisilma suodatin on kuiva eikä muutenkaan kosteutta tällähetkellä ole joten tuskin vuotaa mistään. Tietysti täysin pois -suljettu sekään vaihtoehto ei ole.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.9.2013 18:53

Niistä kaukaloista saa kätevästi veden pois vaikkapa imeyttämällä vanhaan pyyhkeeteen, niin ei läiky. Tai poistaa jäätyneenä ;)

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 12.9.2013 9:46

Kannattaa katsoa tuo kotelo tuulilasin alapuolelta, jos vedenpoisto reijät/kotelo on täys lehtiä, neulasia tmsp mujua niin vesi ei välttämättä poistu kuten pitäisi ja jossain vaiheessa se vesi tulee läpi jostain kohtaa auton sisälle. Konsernin laitteissa on tullut törmättyä jonkin verran kyseiseen ongelmaan.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa