Veikkaan että tälläkin foorumilla on omien asuntojen rakentajia tai ainakin hyviä veikkauksia aiheeseen.
Olemme aloittamassa omakotitaloprojektia ja tällainen kysymys tuli vastaan, kun arkitehdiltä kyllä löytyy suositukset mikä on ns standardi kokoinen autotalli, mutta mikä on hyvä koko kahden auton tallille, (mittasuhteet ja pinta-ala) ??
Nyt siis haetaan sellaista optimaallista, koska joudumme laskemaan koko projektin neliöt aika tarkkaan, mutta kuitenkin niin että ne kaksi autoa ihan oikeasti myös mahtuvat talliin.
Tarkoitus oli myös toteuttaa ovi yhdellä isolla ovella kuin kahdella pienellä mutta onko tähän asiaan mielipiteitä?
Autotallin koko rakennettavassa omakotitalossa?
Valvoja: ffp jäsenet
Jos haluat 2 autoa talliin niin, että saat ovetkin auki ja takakontin auki sisällä oli sitten kyseessä mikä tahansa auto, niin tallissa on hyvä olla:
Pituutta vähintään 7m auton kohdalla, sillä nykyautot on lähellä 5m pitkiä ja metrin tarvitset jos haluat takaluukun auki sisällä, eikä ole muodikasta ajaa etupuskuriakaan seinään kiinni vaan hyvä jättää tila mistä mahtuu kulkemaan.
Leveyttä on nykyautoilla 2-2.2m peilistä peiliin mitattuna Ja on luonnollista että autosta pääsisi tallista ulos joten jos otetaan huomioon niin 3 ja 5 oviset autot niin auton sivulla olisi hyvä olla 1.5m tilaa että saat oven auki vapaasti ilman seinä kontaktia jolloin autopaikan kokonaisleveydeksi muodostuu 5-5,2m.
Kahdelle autolle kun teet tallia niin 7-8m pituutta ja 10-11m leveyttä on sellainen että sisälle mahtuu väljästi toisiaan kohlimatta 2 autoa ovet auki ja tarvittaessa seinille renkaat säilöön ja kulmaan ruohonleikkurikin ja painepesuri.
Mitä oviin tulee niin ehdottomasti omat ovet molemmille paikoille, standardi ovi on niin paljon halvempi kun mittojen mukaan teetetty leveä, puhumattakaan siitä että talvella saat isolla ovella kerralla koko tallin kylmäksi. Oma kulkuovi on myös ehdoton, että sitä nosto-ovea ei avata joka kerta kun talliin mennään.
Myös on hyvä muistaa samaan vaivaan laittaa talliin öljynerotuskaivo ja seinille vesieristeet vaikka et ikinä autoa tulisikaan pesemään siellä, niin eipähän talvella paikat ota sen takia kipeää ja kaupunki itke kun kaivoon menee likavedet.
Valaistus ja sähköt on myös syytä laittaa kerralla kuntoon, vaikka ei tallissa mitään tekisikään aktiivisesti, niin valoja ei ole ikinä liikaa, katon lisäksi valot myös seinille ja pistorasioita tarpeeksi, myös 3vaihepistokkeita sillä jälkikäteen lisääminen ei ole aina mahdollista ilman isompia muutoksia.
Pituutta vähintään 7m auton kohdalla, sillä nykyautot on lähellä 5m pitkiä ja metrin tarvitset jos haluat takaluukun auki sisällä, eikä ole muodikasta ajaa etupuskuriakaan seinään kiinni vaan hyvä jättää tila mistä mahtuu kulkemaan.
Leveyttä on nykyautoilla 2-2.2m peilistä peiliin mitattuna Ja on luonnollista että autosta pääsisi tallista ulos joten jos otetaan huomioon niin 3 ja 5 oviset autot niin auton sivulla olisi hyvä olla 1.5m tilaa että saat oven auki vapaasti ilman seinä kontaktia jolloin autopaikan kokonaisleveydeksi muodostuu 5-5,2m.
Kahdelle autolle kun teet tallia niin 7-8m pituutta ja 10-11m leveyttä on sellainen että sisälle mahtuu väljästi toisiaan kohlimatta 2 autoa ovet auki ja tarvittaessa seinille renkaat säilöön ja kulmaan ruohonleikkurikin ja painepesuri.
Mitä oviin tulee niin ehdottomasti omat ovet molemmille paikoille, standardi ovi on niin paljon halvempi kun mittojen mukaan teetetty leveä, puhumattakaan siitä että talvella saat isolla ovella kerralla koko tallin kylmäksi. Oma kulkuovi on myös ehdoton, että sitä nosto-ovea ei avata joka kerta kun talliin mennään.
Myös on hyvä muistaa samaan vaivaan laittaa talliin öljynerotuskaivo ja seinille vesieristeet vaikka et ikinä autoa tulisikaan pesemään siellä, niin eipähän talvella paikat ota sen takia kipeää ja kaupunki itke kun kaivoon menee likavedet.
Valaistus ja sähköt on myös syytä laittaa kerralla kuntoon, vaikka ei tallissa mitään tekisikään aktiivisesti, niin valoja ei ole ikinä liikaa, katon lisäksi valot myös seinille ja pistorasioita tarpeeksi, myös 3vaihepistokkeita sillä jälkikäteen lisääminen ei ole aina mahdollista ilman isompia muutoksia.
Aika hyvin tulikin Jonden sanomana. Jos haluaa hifistellä, niin paineilmalinjat kannattaa vetää vaikka molemmille puolille tallia, oman maun mukaan. Ei tarvi aina välttämättä ottaa letkua, kun seinällä kulkee linja. Lamppuja ei kannata sijoittaa autojen keskilinjalle, kun harvemmin sitä tehdään keskellä mitään. Koska uudesta talosta kyse, niin ehdottomasti myös tallin puolelle lattialämmitys. Sulaa jäät ja lumet lattialta nopeasti, ja lattia varaa lämpöä kun käyttää tallin ovea auki --> Ei jääkaappi-ilmiötä ihan niin herkästi.
Ja vastauskin tuli omalta kohdalta aika sujuvasti ohi aiheen, eihän noista mikään liity neliöihin mitenkään. :)
Ja vastauskin tuli omalta kohdalta aika sujuvasti ohi aiheen, eihän noista mikään liity neliöihin mitenkään. :)
Ja se tunneteun valmistajan standardi ovi (2,5x2,2 m) on samalla paljon tiiviimpi. Samoin kuin halvempi vaihtaa ruttuun ajettu lamelli.
Jos olisi vain yksi ovi kahdelle autolle, niin rakennesuunnittelijana alkaa hirvittämään tollanen viiden metrin aukko vaikka ei olisikaan kantavasssa seinässä, taipumia tulee kuiten.
Jos olisi vain yksi ovi kahdelle autolle, niin rakennesuunnittelijana alkaa hirvittämään tollanen viiden metrin aukko vaikka ei olisikaan kantavasssa seinässä, taipumia tulee kuiten.
Kiitos vastauksista, ajatus yhden oven talliin tuli tuolta hyvinkään messuilta, missä oli toteuttu autoharrastajan talli juurikin yhdellä isolla ovella.
Mutta argumentit kahdelle ovelle ovat kyllä validit, talliin kääntösade tulee olemaan hieman haastava joten jo senkin takia ajattelin että tuolla yhdellä ovella talliin on helpompi ajaa.
Mutta argumentit kahdelle ovelle ovat kyllä validit, talliin kääntösade tulee olemaan hieman haastava joten jo senkin takia ajattelin että tuolla yhdellä ovella talliin on helpompi ajaa.
Itse kun suunnittelin tallia, niin leikkelin paperista kaksi passatin kokoista autoa sopivassa mittakaavassa ja aloin sovitella niitä paperille. Auton ovet sopivat pienempään tilaan kuin metri. Lopulta käyttöautojen säilytystilasta tuli 7,8m syvä ja 6,5 metriä leveä. Siihen sopii vierekkäin kaksi kookasta käyttöautoa ovet auki, mutta hyllyä ei sovi enää seinälle. Oviaukkoja on vain yksi 4m leveä. Nurkassa lavuaari ja virtapisteitä joka nurkassa. Valaisimia laitoin vain kattoo, koska tämä puoli on vain säilytystä varten.
Laitoin vesikiertoisen lattialämmityksen ja seinät maalasin kylpyhuonemaalilla, ei tarvitse lotrata kallista vesieristettä.
Harrastamista varten talli jatkuu 8,5m sivulle jonne toinen ovi ja käyntiovi on sille puolelle.
Tuonne käyttöauto puolelle sopii myös 57' Chrysler ja 60' Jaguar vierekkäin ovet auki vaikka ovat kohtalaisen kokoisia autoja.
Kannatta vähän myös kysellä suurimman mahdollisen talousrakennuksen kokoa, jos rakennat kaava-alueelle. Tuommoiselle 90m2 ei ehkä joka paikassa lupaa heru, mutta ei se ole mahdotonta. Öljynerotuskaivo taitaa olla jo pakollinen uusissa luvissa.
Laitoin vesikiertoisen lattialämmityksen ja seinät maalasin kylpyhuonemaalilla, ei tarvitse lotrata kallista vesieristettä.
Harrastamista varten talli jatkuu 8,5m sivulle jonne toinen ovi ja käyntiovi on sille puolelle.
Tuonne käyttöauto puolelle sopii myös 57' Chrysler ja 60' Jaguar vierekkäin ovet auki vaikka ovat kohtalaisen kokoisia autoja.
Kannatta vähän myös kysellä suurimman mahdollisen talousrakennuksen kokoa, jos rakennat kaava-alueelle. Tuommoiselle 90m2 ei ehkä joka paikassa lupaa heru, mutta ei se ole mahdotonta. Öljynerotuskaivo taitaa olla jo pakollinen uusissa luvissa.
-
- -
- Viestit: 319
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Miun tallissa on 50x21 lamelliovi. Maksoi mansikoita ja kermahilloa, ja kertopuutakin meni oven päälle useampi liuska. Vuoden verran tuo yläpalkki on kantanut notkumatta.
Miulle kaksi ovea ei olisi ollut vaihtoehto. Talli on talon takana, viiden metrin päässä talosta. 7m leveä ja 6,3m pitkä. Tuonne mennään talon vierestä, nelimetristä tietä pitkin. Toiselle paikalle ajaminen olisi ollut tekemätön paikka, jos keskellä olisi ollut ovienjakaja. Tuonne mahtuu kaksi kotteroa vierekkäin, ja muutamia kaappeja seinille. Virtaa kahden metrin välein ja vielä keskellä kattoa. Tulossa vielä paineilmaverkkoa ja nosturia jajaja...
Valoa on katossa 18 loisteptkea, ja valkoista pintaa. Ihan niinkuin leikkaussalissa, mutta pimeät nurkat vain puuttuvat.
Miulle kaksi ovea ei olisi ollut vaihtoehto. Talli on talon takana, viiden metrin päässä talosta. 7m leveä ja 6,3m pitkä. Tuonne mennään talon vierestä, nelimetristä tietä pitkin. Toiselle paikalle ajaminen olisi ollut tekemätön paikka, jos keskellä olisi ollut ovienjakaja. Tuonne mahtuu kaksi kotteroa vierekkäin, ja muutamia kaappeja seinille. Virtaa kahden metrin välein ja vielä keskellä kattoa. Tulossa vielä paineilmaverkkoa ja nosturia jajaja...
Valoa on katossa 18 loisteptkea, ja valkoista pintaa. Ihan niinkuin leikkaussalissa, mutta pimeät nurkat vain puuttuvat.
Sähköt kannattaa hoitaa näillä, pari kolme kelaa talliin eikä tartte aina etsiä jatkojohtoa saatikka kerätä nippuun.
Löytyy myös voimamallina.
Meillä on firman talli 6x7m ja se riittää juuri yhdelle autolle kun seinien vieressä on pöytää ja muuta säilytystilaa, mahtuishan tyhjään talliin varmaan kaks autoa mut ei kovinkaan tilavasti kyllä. Tallin ovi on 3m levee eli mahtuu ilman tähtäilyä ajelemaan

Löytyy myös voimamallina.
Meillä on firman talli 6x7m ja se riittää juuri yhdelle autolle kun seinien vieressä on pöytää ja muuta säilytystilaa, mahtuishan tyhjään talliin varmaan kaks autoa mut ei kovinkaan tilavasti kyllä. Tallin ovi on 3m levee eli mahtuu ilman tähtäilyä ajelemaan
Itellä rakenteilla kahden auton talli, jossa sisämitat pituus 7,8 metriä ja leveys 7,5. Talli tuli yhdellä 6 metriä leveällä ovella, jossa moottori + käyttö kaukosäädöllä. Yhdellä ovella hinta ei paljoa muuttunut verrattuna kahteen kapeampaan oveen vastaavilla varusteilla. Leveässä ovessa hintaa nostaa myös se, että ne valmistetaan yleensä teollisuusovena, jolloin rakenne ja muut komponentit on vähän vahvempia. Yhden oven tapauksessa vuotavia reunasaumoja on puolet vähemmän. Toisaalta ovea avaessa on taas puolet liikaa reikää seinässä noin periaatteessa.
Talli on sen verta vielä vaiheessa, että kaikkia tarpeita / puutteita ei ole vielä pystynyt huomioimaan. Sähköjä on riittävästi ja osa työpöydän kohdalle tulevista pistorasioista on katkaisijalla ohjattuja. Helppo napsia laturit, radiot ym. pois päältä kun lähtee tallista. Samoin kompuralle on oma katkaisija tallin puolella ja itse laite erillisessä kopissa, jotta koneen meteliä ei tarvitse kuunnella korvan vieressä.
Loisteputkia on 10 valaisimessa yhteensä 20 ja ne syttyy kolmessa ryhmässä, jolloin ei tarvitse polttaa kaikkia, jos tekee esimerkiksi työpöydän ääressä jotain. Samoin tallin keskellä on erillinen tunnistimella toimiva kulkuvalo, jolloin aamulla/illalla ei tarvitse sytyttää kaikkia valoja autolle menneessä. Valo sitten sammuu aikanaan, eikä jää turhaan päälle.
Verkko- ja antennirasiat löytyy myös. Lämmitys lattiasta vesikierrolla. Ilmanvaihto koneellisella poistolla.
Mikäli sulle on tulossa puurunkoinen talli, kannattaa harkita esim. vanerin asentamista seiniin gyprocin alle, jolloin myöhemmin hyllyjen ym. telineiden kiinnittäminen on helpompaa, kun ei tarvitse muistella runkotolppien paikkoja.
Talli on sen verta vielä vaiheessa, että kaikkia tarpeita / puutteita ei ole vielä pystynyt huomioimaan. Sähköjä on riittävästi ja osa työpöydän kohdalle tulevista pistorasioista on katkaisijalla ohjattuja. Helppo napsia laturit, radiot ym. pois päältä kun lähtee tallista. Samoin kompuralle on oma katkaisija tallin puolella ja itse laite erillisessä kopissa, jotta koneen meteliä ei tarvitse kuunnella korvan vieressä.
Loisteputkia on 10 valaisimessa yhteensä 20 ja ne syttyy kolmessa ryhmässä, jolloin ei tarvitse polttaa kaikkia, jos tekee esimerkiksi työpöydän ääressä jotain. Samoin tallin keskellä on erillinen tunnistimella toimiva kulkuvalo, jolloin aamulla/illalla ei tarvitse sytyttää kaikkia valoja autolle menneessä. Valo sitten sammuu aikanaan, eikä jää turhaan päälle.
Verkko- ja antennirasiat löytyy myös. Lämmitys lattiasta vesikierrolla. Ilmanvaihto koneellisella poistolla.
Mikäli sulle on tulossa puurunkoinen talli, kannattaa harkita esim. vanerin asentamista seiniin gyprocin alle, jolloin myöhemmin hyllyjen ym. telineiden kiinnittäminen on helpompaa, kun ei tarvitse muistella runkotolppien paikkoja.
Mulla on kipsien takana 12mm vaneri, pinnat maalattu Luja maalilla. Ovi on yhden auton tallissa 3.5 leveä ja 2.8 korkea. Tallin sisäkorkeus 3.2m, valaisimet sijoitetaan 45 asteen kulmassa seinän ja katon nurkassa. Oma erillinen käyntiovi. Rakennusoikeus ei riittänyt kuin yhden auton talliin. Joissain tapauksissa on talli nimetty harrastetilaksi; luvissa usein on merkitty rakennusoikeus tallille erikseen ja kun se ei ole riittänyt niin se onkin harrastetila..
Itsellä kahden auton talli kahdella ovella + varasto omalla kulkuovella yht 60m2, joka oli maksimi koko. Autotallin puoli on leveydeltään n. 6,1m ja pituus n. 5,7m. pituutta saisi olla enemmän, tosin itsellä autot Golfin kokoluokkaa ja ainakin ne mahtuvat hyvin pituuden puolesta. Leveys saisi olla myös hiukan enemmän, mutta tässä tuli vastaan kaupungin rakennusmääräykset. Valot laitoin seinille ja katossa autojen välissä, mutta ei autojen päällä. Pistorasijoita jokapuolella. Varaston ja tallin välissä liukuovi, joka menee seinän sisään, jolloin seinät jää käyttöön hyllyille ja renkaille. Autotallin puolelle ei kannata paljon hyllytilaa varten varata neliöitä, koska siellähän ei saisi nykyisten palomääräysten mukaan säilyttää muuta kuin renkaat (tästä ovat joissakin kaupungeissa hyvinkin tarkkoja tarkastuksissa).
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa