Epätasainen käynti Passat 1.9Tdi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

Epätasainen käynti Passat 1.9Tdi

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 19.8.2013 8:45

Osaako joku sanoa mikä vaivaa passattia.
Auto starttaa hyvin ja pyörii kylmänä aivan moitteettomasti. Sitten kun alkaa hieman lämmetä käynti muuttuu hyvin epätasaiseksi ja VCDS näyttää 1&4 sylinterillä lähes nolla 2 +2.99, 3 -2.99.
Sitten kun taas lämpenee niin kaikki näyttää lähes nollaa, kuten kylmänäkin.
Öljykorkin irrottaa niin kuuluu melko meteli, niinkuin pakoääni tai joku vastaava venttiilikopassa jonkun verran painetta kun öljykorkki pomppii aikiollesssa.

Nokka ja nostajat näyttäisi päällepäin ehjiltä.
Vedot on normaalit...

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 20.8.2013 18:59

Niin ja tämä vikahan näkyy ilmenevän tyhjäkäynnillä.
Pudottaa kierroksilta tyhjäkäynnille niin menee hetki niin että käy nätisti, mutta ihan kohta alkaa rytkyttämään niin että hyvä jos hampaat pysyy kuskin suussa...

Eikö kellään ole tullut vastaavaa vastaan?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 20.8.2013 20:50

onko autossa evryy/boxia?

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 20.8.2013 22:41

Ei tietääkseni.. mistäs sen löytää jos semmoinen olisi kytketty?

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 20.8.2013 22:59

Arvauksia:

Jos, pumppusuutin laite, niin sitten varmaan löytyy tandem-pumppukin? Viisaammat ojentaa...

1. polttoainesuodatin tukossa, kierroksilla tandem-pumppu tarjoaa suuttimille tarpeeksi ainetta.

2. Ilmavuoto, kierroksilla tarjoaa tandem-pumppu suuttimille tarpeeksi ainetta.

3. Tandem-pumppu kaput, tyhjäkäynnillä ei paine/tuotto riitä.

tässä jotain, tuskin 2 suutinta samanaikaisesti olisi rikki?

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 21.8.2013 7:57

Jos olisi joku edellämainituista niin äkkiä voisi kuvitella että vika olisi kokoajan.
Kylmänä käynnistäessä, sekä kylmällä moottorilla ei mitään oireita.
Samoin lämpöjen ollessa normaalit, ei tietoa koko viasta. Oireilu tapahtuu sillon kun on nostamassa lämpöjä normaaliksi...

Ani
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.9.2008 15:10

ViestiKirjoittaja Ani » 24.8.2013 3:04

Samankaltaiset ongelmat tuli vastaan joskus aikoja sitten sukulaisen passattiin.

Siihen vaihdeltiin suuttimia, antureita ja tais jossain vaiheessa käydö hattukin irti, mutta syylliseksi paljastui maf.

Hommasi siihen tarvikemaffin jossain vaiheessa ja ongelma katosi päiväksi. Samalla oli vaihdellut joitain antureita ja sen takia luultiin pitkään ettei vika ole siinä. Noh vastaavasta koneesta toimiva maf paikoilleen ja ongelma katosi.

Oma 2.0tdi on ruvennut tekemään samaa joten sattumalta tuli vain kyseinen asia mieleen.

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 24.8.2013 12:10

Päivitetäänpä hieman...

Suuttimien johtosarja putsattu ja kiritty liittimet, ajoituksia kokeiltu +-3 astetta. Ei vaikutusta...

Turbolle tehty huvin vuoksi tämä Mr. Muscle käsittely, joka ehkä hieman auttoi käyntiongelmaan, mutta ei kuitenkaan merkittävästi. Tosin ei enää viskaa vikatilaan ja alavääntöjä tuli huomattavasti lisää :)

Sitten tämä venttiilikopan meteli... Se alkoi samoja aikoja kun nämä käyntiongelmat, luullakseni (harvemmin on öljykorkki auki auton käydessä)
Jokatapauksessa ajattelin pyörittää konetta ja kuunnella onko käyntiongelmilla vaikutusta näihin venakopan ääniin.
Välillä vaimeni se "pakoäänen" kaltainen tupsutus kopassa ja vahingossa heilutin jotain alipaineletkua niin, ääni hävisi kokonaan.
Tosin tähän hätään taas ei ollut sitä käyntiongelmaa, kun lämpimällä koneella tutkiskelin asiaa, mutta nyt kysymys viisaammille.
Voisiko nämä alipainehässäkät ja käyntiongelmat olla yhetydessä toisiinsa.. ja mistä se tupsutus tulee sinne venakoppaan.. tandempumpulta?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.8.2013 13:24

jos vaihtaisit kaikki alipaineletkut niin saa varmuuden että mikään ei vuoda.

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34

ViestiKirjoittaja nelikko » 24.8.2013 15:09

Tarkasta ne alipaineletkut ja tarkasta piruuttaan venakopan huohotin letku kuin tukossa se on.

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 24.8.2013 22:03

Kunhan jaksan ja ennätän niin haen alipaineletkua ja vedän uudet letkut. Taitaapa joutaa hakkee myös uus polttoaine suodatin. Tuleepahan ennen talvea vaihettua sekin. Semmonen oli havainto kun tuli se käyntihärö kotteroon ja "kuristin" polttoaineletkua katsoakseni että vaikuttaako samanlailla kun itse härö, niin siinä sitten kävi niin että kun päästin letkusta irti ja takas paineet vähän ennenkun meinas sammua, niin käynti muuttui normaaliksi. Tätä toistanut testimielessä muutaman kerran ja tulos aina sama. Polttoaineen saantipuolella siis taitais olla vika. Suodatin kuitenkin täynnä polttoainetta kokoajan, niin olisiko sitten tämä tandempumppu tosiaan menossa. Eikös se huolehdi koneen polttoaineen saannista?

rapSu^^
-
Viestit: 63
Liittynyt: 21.6.2009 14:22

ViestiKirjoittaja rapSu^^ » 24.8.2013 22:21

Itsellä tuli tälläistä vastaan tdi arl, antoi vikakoodia 2.pytyn suuttimesta.
Vaidoin kaikki polttoaine letkut ja klemmarit, tandempumpun ja polttoainesuodattimen mutta ei vaikutusta ongelmaan. Rytkytti välillä tyhjäkäynnillä vajaalla, mutta sitten vaihdoin tankkiin siirtopumpun ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 25.8.2013 10:22

Kannattaa tosiaan vaihtaa alipaineletkut, ei kuitenkaan yli 10€ kaikki maksa.
Olikohan rapSu^^:n vikakoodi 17672? Itsellä antaa tuollaista vikakoodia välillä eikä ole korjaantunut. Tulee vasta lämpimällä koneella. Koneena AVF ja suuttimen johtosarja vaihdettu. Pitäisiköhän siirtopumppua alkaa vaihtamaan...
Lisäksi koneesta kuuluu välillä sirinää tyhjäkäynti -2400 rpm välillä, tämän jälkeen ääni lakkaa. Öljypumpun tuotto??
Anteeksi topikin lainaus, ajattelin jos jollakin ollut vastaavaa.

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 28.8.2013 6:45

Alipaineletkuja en vielä kerennyt vielä vaihtelemaan, mutta nyt lisää havaintoja että tekee jo lämpimänäkin samaa ja tosiaan käynti asettuu tasaiseksi kun polttoaineen paluupuolelta hieman ahdistaa esim pihdeillä. Myös semmosen pistin merkille että välillä maf-arvo "specified" maf-arvo pyytää 250 ja actual saattaa heitellä 250 - 450. Tätä näkyi tekevän välillä tyhjäkäynnillä kun testailin autoa piuhan päässä..

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.8.2013 13:45

Tuo MAF-arvon vaihtelu johtuu luultavasti EGRn normaalista toiminnasta, eli tyhjäkäynnillä EGR sulkeutuu noin 2 (?) minuutin kuluttua jolloin MAF-arvo nousee tuonne 400 huitteille, vähän kaasua välillä niin pitäisi taas pudota alas hetkeksi... ilmeisesti tällä ominaisuudella pyritään estämään imusarjan likaantumista...

Tarkista vielä huolella kaikki alipaineputket, myös se paksu jarrutehostimelle menevä.. se tuppaa halkeamaan ajan myötä, monesti toisesta päästä liitosholkin kohdalta... Ja jokainen alipaineevuoto vaikuttaa venttiilikopan olosuhteisiin koska alipainepumppu (=tandempumppu) työntää kaiken imemänsä ilman sinne ja huohottimen kautta imupuolelle...

Tuo käyntihäiriö voisi tosiaan johtua joko siirto- tai tandempumpusta, kerta se paluupuolen kuristaminen auttoi... mutta vaihda toki ensin se suodatin...

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 29.8.2013 5:30

Kokeiltu toisella ilmamassa-mittarilla, eikä ollut vaikutusta.. onpahan nyt tämä ainakin pois suljettu. Tandempumpun käytin myös atomeina ja tarkastelin alipaineletkuja.
Se jarrutehostimelle menevä putki on ehkä... no ainakin siihen läpiviennille asti.
Siirtopumpultakin taitaisi hieman painetta tulla pikaisen testin jälkeen, mutta palaan taas työnalle paremmalla aikaa ja ilmoittelen miten käy.

Nin ja siitä MAF-arvosta vielä, että se heittely oli semmoista ihan holtitonta laidasta laitaan tyylistä, eikä semmoista että jää johonkin tiettyyn arvoon edes sekunniksi..
Niinja polttoaine suodatin on kanssa vaihdettu uuteen.

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 31.8.2013 19:50

Tässä ohjetta 1.9/77kW Tandem-pumpun testaukseen. Et maininnut moottori tyyppiä aiemmin, jos koneessa samalainen Tandem-pumppu pitäisi ohjeen olla ok.

http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=871

Tyhjäkäynnillaä pitäisi painetta olla 3,5bar vähintään, 4000rpm painetta pitäisi tulla 7,5bar.

jos painearvoja ei saavuteta voi paluulinjaa pumpun ja suodattimen väliltä kuristaa, ohjeen mukaan ilmeisesti tukkoon saakka. Jos painetta ei saavuteta paluulinjaa kuristamalla pitäsi vaihtaa suutinten o-renkaat ja jos vaihdonkaan jälkeen ei ole painetta on pummpu vaihdettava.

Ohje ei ole valttämättä moottoriisi sopiva mutta periaate sama. Moottorityypin avulla voisi yrittää etsiä/varmistaa Tademin painearvot.

paskatti05
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.8.2013 8:36

ViestiKirjoittaja paskatti05 » 2.9.2013 17:49

Koneena siis AVB

Taitaa käydä ihan samalla ohjeella. Olen nyt ajellut "kuristimen" kanssa jo jonkin aikaa, ennen tätä ohjetta, koemielessä ja nyt pelaa aivan moitteettomasti. Painetta en tosin ole saanut mitattua vielä kun ei ole sopivaa mittaria löytynyt..
Seuraavaksi on painemittaus edessä ja kerron sitten taas enemmän mitä käy...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa