Kytkinvikaa ventossa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

rautio-
-
Viestit: 59
Liittynyt: 21.11.2011 20:58

Kytkinvikaa ventossa

ViestiKirjoittaja rautio- » 9.8.2013 19:49

Viisaat vag miehet hoi!

Kyseessä 1,9TD vento manuaalivaihteistolla, vuosimallia 1994. Kytkimessä jokin häikkä. Vika näin lyhyesti selitettynä on se, että kun polkimen painaa pohjaan, vaijeri liikkuu normaaliin tapaansa ja nostaa laatikon kyljessä olevan raudan normaalisti, jossa kytkinvaijerin toinen pää on kiinni. Eli päällisin puolin havaittavaa vikaa ei ole. Mutta, polkimessa täysin tyhjää noin puoleen väliin saakka, ja poljin ei myöskään nouse ylös asti vaan jää siihen puoleen väliin. Puolesta välistä pohjaan kytkin ottaa, mutta ei niin paljoa kuitenkaan kuin pitäisi, auton käynnissä ollessa ei saa vaihteita kunnolla päälle.

Vikahan ei voi olla paineasetelmassa, koska kytkin ei luista.?

Jostain joskus kuullut että vaihdelaatikon päässä sen vihreän lätkän takana on jokin "tappi" joka saattaa mennä poikki. Onko tässä perää?

Jos jollain samankaltaisia oireita ollut, niin jaa tietosi minulle jotta saan ongelmani korjattua.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 9.8.2013 19:52

Tuosta vähän sen kytkinmekanismin kuvausta :

http://mikhauta.pp.fi/muut/golf3kytkin.jpg

Siitä villi veikkaus että osa nro 12 pääsee elämään/joustamaan

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 9.8.2013 20:50

Vai oisko se tuo laakeriholkki mikä on väljä? Näkee kun toinen polkee kytkintä niin vipu liikkuu siinä reiässä poikittain. Omassa Jetassa oli sama homma, kun möin sen pois enkä jaksanut enää ruveta laatikkoa toistamiseen irrottamaan..

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Ehdotus

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 9.8.2013 22:37

Minulla ollut sama tilanne joka johti aika pian siihen, ettei irrottanut lainkaan. Vikana oli painikekynnen boorituksen repeäminen, hyppäsi toisille urille. Vaihteiston päädystä vihreä kansi pois ja kynnen tarkistus, repeämä on enemmän kuin vaikea havaita, paineilmalla kuivaksi ja toinen painelemaan kytkintä.
Tuossa on juttua, kannattaa lukea kaikki.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 99fc92d8f7

rautio-
-
Viestit: 59
Liittynyt: 21.11.2011 20:58

ViestiKirjoittaja rautio- » 10.8.2013 11:23

Kerta tuommonen painikekynsi sieltä löytyy, niin luulen että vika on siinä. Jos tavallisinta sen hajoamisessa on se boorien hajoaminen, omassa sai vaihteet silmään kun nosti niin ylös kuin mahdollista sen raudan jossa vaijerin pää on, eli vaikuttaa juuri siltä boorien hyppäämiseltä.

Saako tuota painikekynttä muualta kuin marmorilta?

Mikäs sen osanumero on?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 10.8.2013 11:33

MArmorilta saa ja hintaa ei ole juuri mitään. Tarkkaan en muista mutta tais olla 20e paikkeilla.

Kannattaa samalla vaihtaa painelaakeri kun niitäkin joskus hajoaa. Samalla näkee sen tangon siellä painelaakerin alla. Jos se ei palaudu kunnolla niin vika on sitten siellä kytkimen/paineasetelman päässä.

rautio-
-
Viestit: 59
Liittynyt: 21.11.2011 20:58

ViestiKirjoittaja rautio- » 10.8.2013 15:16

Sitten kun vielä saa osanumerot painikekynnelle sekä painelaakerille niin voi lähtä maanantaina osteleen.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.8.2013 15:44

Kyllä ne marmorilla osanumerot löytää ;) Jos netistä tilaat niin sitten on hyvä tietää ne valmiiksi...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.8.2013 16:06

02K141709A, ja on sillä kilohinta kohdallaan; 34 € ja risat kappaleelta.

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Varoitus

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 11.8.2013 10:44

”Kannattaa samalla vaihtaa painelaakeri kun niitäkin joskus hajoaa. Samalla näkee sen tangon siellä painelaakerin alla”. Varoitus tuosta tangosta, älä vain vedä sitä pitkää tankoa ulos, sillä kytkinlevyn puolella on pieni stefa jonka läpi tanko menee, voi olla vaikea saada sitä tankoa takaisin stefan läpi.

rautio-
-
Viestit: 59
Liittynyt: 21.11.2011 20:58

ViestiKirjoittaja rautio- » 11.8.2013 16:08

Purin laatikon pään auki. Painikekynsi ehjä, painelaakeri ehjä, mutta tappi ei liiku mihinkään suuntaan käsin eikä pihdeillä. Ilmeisesti mennyt tappi läpi paineasetelmasta?

vetopyörä
-
Viestit: 106
Liittynyt: 26.1.2011 18:42

Lisää työtä

ViestiKirjoittaja vetopyörä » 11.8.2013 22:46

Nyt vaikuttaa siltä, että se pitkä tappi on menossa läpi kytkinasetelman kupin numero 6 läpi, ja kiilaantunut siihen kiinni. Ilmeisesti joudut irrottamaan vaihdelaatikon pöydälle.
http://mikhauta.pp.fi/muut/golf3kytkin.jpg kuppi on tässä, siis osa 6.
Siitä painike kynnestä vielä sen verran, että siinä booritusurassa on ikään kuin yksi ura jätetty tekemättä joka määrää sen kynnen asennon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa