Kyseessä -97 Transporter, jolla ajettu 325 tkm ja oireet seuraavat. Kone toimii huonosti 1500-2000 rpm alueella. Kylmänä savuttaa (valkoista savua) ja ei käy kunnolla, lämpimänä ei savuta mutta ei vetää huonosti. Testerillä luettu ruiskutusennakkon pyynti ja toeutunut arvo ja ko. kierroslukualueella toteutunut ennakko jää selvästi pyynnistä. Kun kierrokset noin 2000 rpm, niin toteutunut ennakko hyppää yhtäkkiä vastaamaan pyydettyä ennakkoa. Isommilla kierroksilla ei ongelmia ole. Vika on tullut pikku hiljaa ja pahentunut ajan myötä ja nyt hommalle pitää tehdä jotain.
Soittelin erääseen dieselkorjaamoon (tunnettu ja hyvä maineinen) ja siellä diagnoosi oli kulunut ennakonsäätimen akseli. Kuulemma akselille voi joskus tulla pieni pykälä ja sen takia ennakon säätö jumii siihen ennenkuin kierrokset nousevat tarpeeksi ja säädin hyppää pykälän yli. Kuulostaa järkevältä syyltä noihin oireisiin, vai onko parempia arvauksia ongleman syystä? Hinta-arvio korjaukselle oli 1500 € (uusi pumpun runko, ennakonsäädin elementti tai jotain siihen liittyvää, tiivistesarja ja työt sisältäen pumpun irroituksen ja asennuksen). Eipä tullut kysyttyä miksi pumpun runko pitää vaihtaa...
Kuulostaako diagnoosi oikelta ja hinta "järkeviltä"? Maanantaina edessä soittokierros muutamaan pk-seudun dieselkorjaamoon (Helsingin Diesel, Diesel Asennus, Porvoon Diesel, AH Auto ja Autohuolto Liede ainakin), niin kuulen onko diagnnoosi sama ja mikä on hinta-arvio. Onko kokemuksia noista paikoista tai muita ehdotuksia mihin kannattaisi viedä? Tai jos jollain sattuu olemaan toimiva pumppu jemmassa, niin täällä voisi olla potentiaalinen ostaja ; )
T4 2.5 TDI (ACV) ongelmia ruiskutuspumpun kanssa
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.ebay.co.uk/itm/VW-T4-CARAVEL ... 0938896336
http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... ,371&sivu=
http://www.emm-motoren.de/05-einspritzp ... -lt-2.html
En usko tuohon pumpun kuluneisuuteen/vikaan, 700tkm ajavat noilla, sähköjä on siinä kannessa, ne voivat tuota tehdä noissa km, halvin testata toisella pumpulla jos työn itse tekee ?
http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... ,371&sivu=
http://www.emm-motoren.de/05-einspritzp ... -lt-2.html
En usko tuohon pumpun kuluneisuuteen/vikaan, 700tkm ajavat noilla, sähköjä on siinä kannessa, ne voivat tuota tehdä noissa km, halvin testata toisella pumpulla jos työn itse tekee ?
Äsken vasta bongasin tekstiviestisi aiheesta. Duunipuhelin kun on hieman lomalla. Muutama vastaava vika tuli aikanaan vastaa, eli ei ole harvinaista. Aiheuttaa varsinkin kylmänä tehopulaa ja huonoa käyntiäi, mutta ei vika mikään tosi yleinen ole. käytetty pumppukin voi toimia vallan hyvin.
Oletko kysynyt mitä maksaa vaihtopumppu vw varaosatiskillä?
Oletko kysynyt mitä maksaa vaihtopumppu vw varaosatiskillä?
No niin,vähän päivitystä tähän hommaan. Vika oli juurikin se mitä ensimmäisestä paikasta sanottiin. Tosin puhelimessa ymmärsin homman vähän väärin. Eli hydraulimäntä, joka säätää ennakkoa, oli syönyt pumpun rungossa olevan "sylinterin" väljäksi. Lisäksi siipipumppu oli huonossa kunnossa ja samoin ylivuotoventtiili avautui liian pienellä paineella. Kaveri, joka homman teki sanoi, että melko tyypillistä tälle pumpulle noin 300 tkm paikkeilla.
Heitti muuten aika mielenkiintoisen väitteen, mistä tuo ennakonsäätömännän kuluminen voisi aiheutua. T4 porttereiden öljynsuodattimesssahan on se bi-metallijousella ohjattu "lämmityskierto". Eli paluulinjasta tulee suodattimelle linja siihen muoviseen liittimeen, joka painetaan suodattimeen paikoilleen ja lukitaan sokalla. Tiivistys on o-renkaalla.
Kaveri sanoi, että iän myötä o-rengas alkaa vuotamaan ja suodattimeen pääsee pieniä määriä ilmaa. Ilma aiheuttaa pumpussa kavitointia joka aiheuttaa kulumista. Tiedä häntä mutta ei se ilma siellä varmasti hyvääkään tee. Suositteli vaihtamaa T3:n suodattimen, jossa ei tuota paluukiertoa ole.
Summa summarum. Portteri vetää taas iloisesti ja kylmäkäynnistykseen liittyvät ongelmat hävisivät. VW:ltä sain muuten tiedon, että tehdaskunnostettujen pumppujen toimitukset tän ikäsiin porttereihin ovat loppuneet tämän vuoden tammikuussa. Eikä pummpuja ole enää varastossa Suomessa, Ruotsissa tai Saksassa. Kyllähän noita varmaan jostain vielä saa mutta katoava luonnonvara näyttävät olevan.
Heitti muuten aika mielenkiintoisen väitteen, mistä tuo ennakonsäätömännän kuluminen voisi aiheutua. T4 porttereiden öljynsuodattimesssahan on se bi-metallijousella ohjattu "lämmityskierto". Eli paluulinjasta tulee suodattimelle linja siihen muoviseen liittimeen, joka painetaan suodattimeen paikoilleen ja lukitaan sokalla. Tiivistys on o-renkaalla.
Kaveri sanoi, että iän myötä o-rengas alkaa vuotamaan ja suodattimeen pääsee pieniä määriä ilmaa. Ilma aiheuttaa pumpussa kavitointia joka aiheuttaa kulumista. Tiedä häntä mutta ei se ilma siellä varmasti hyvääkään tee. Suositteli vaihtamaa T3:n suodattimen, jossa ei tuota paluukiertoa ole.
Summa summarum. Portteri vetää taas iloisesti ja kylmäkäynnistykseen liittyvät ongelmat hävisivät. VW:ltä sain muuten tiedon, että tehdaskunnostettujen pumppujen toimitukset tän ikäsiin porttereihin ovat loppuneet tämän vuoden tammikuussa. Eikä pummpuja ole enää varastossa Suomessa, Ruotsissa tai Saksassa. Kyllähän noita varmaan jostain vielä saa mutta katoava luonnonvara näyttävät olevan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa