Yleisimmät kysymykset maalauksesta, FAQ
Valvoja: ffp jäsenet
Yleisimmät kysymykset maalauksesta, FAQ
Maalauslaitteet
Maali ruisku, millanen sopis?
Pohjien tekeminen
Auton maalaus, pohjien teko
Korin tinaaminen
Koritina:
Kotitinasta kysymyksiä
Sekalaiset
Maalirajan häivytystä
Kromijauhemaali
Värikoodit
Auton maalaus miranolilla
Maalaamot paikkakunnittain
Lohkon ja vaihdelaatikon maalaus
Maalipuikot ja -kynät
Valumien poistaminen
Muovimaalaus (puskurit, maskit yms)
Minkälaista pakkelia puskuriin
Muovihitsaus
Aluvanteiden maalaus
Aluvanteiden kunnostus ja maalaus
Aluvanteiden kiillotus
Alumiinivanteiden maalaus
Maali ruisku, millanen sopis?
Pohjien tekeminen
Auton maalaus, pohjien teko
Korin tinaaminen
Koritina:
Kotitinasta kysymyksiä
Sekalaiset
Maalirajan häivytystä
Kromijauhemaali
Värikoodit
Auton maalaus miranolilla
Maalaamot paikkakunnittain
Lohkon ja vaihdelaatikon maalaus
Maalipuikot ja -kynät
Valumien poistaminen
Muovimaalaus (puskurit, maskit yms)
Minkälaista pakkelia puskuriin
Muovihitsaus
Aluvanteiden maalaus
Aluvanteiden kunnostus ja maalaus
Aluvanteiden kiillotus
Alumiinivanteiden maalaus
Viimeksi muokannut Mikhauta, 11.1.2009 16:21. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
kannattaa myös kokeilla JON1:n neuvomaa kikkaa häivytyksessä.
eli laittaa paikkamaalauksessa tulevalle sauman kohdalle ovenväliteippiä,vaahtomuoviteippiä tai miksi sitä nyt sanotaan, mutta laittaa sen maalarin teipin kohdalle niin rajasta tulee palhjon siistimpi. raja siitäkin jää mutta ei niin selvää kuin maalarinteipistä.
kiitokset vielä kerran JON1:lle kärsivällisestä vinkkien annosta.
eli laittaa paikkamaalauksessa tulevalle sauman kohdalle ovenväliteippiä,vaahtomuoviteippiä tai miksi sitä nyt sanotaan, mutta laittaa sen maalarin teipin kohdalle niin rajasta tulee palhjon siistimpi. raja siitäkin jää mutta ei niin selvää kuin maalarinteipistä.
kiitokset vielä kerran JON1:lle kärsivällisestä vinkkien annosta.
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Mitä eroa maalauksen P-luokka ja O/V-luokka?
P = pintarakennemaalaus, jolla tarkoitetaan maalipinnan maalaamista naarmujen(tai muiden pienien jälkien) jäljiltä. Jopa hiukan "kittaamista" sallitaan ko. maalauksissa.
O/V = Oikaisun jäljiltä tehtävä tai uuden osan maalaus eli joudutaan käyttämään enemmän kittiä tai hiomamaaleja.
P = pintarakennemaalaus, jolla tarkoitetaan maalipinnan maalaamista naarmujen(tai muiden pienien jälkien) jäljiltä. Jopa hiukan "kittaamista" sallitaan ko. maalauksissa.
O/V = Oikaisun jäljiltä tehtävä tai uuden osan maalaus eli joudutaan käyttämään enemmän kittiä tai hiomamaaleja.
Teippien irrotus listoista/ovista
Otin passatin kylkilistat irti ( menevät maalaukseen). Miten saan sen kaksipuoleisen teipin irti listoista/ovista? Tuntuu olevan aikas pitävää teippiä:)
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
oho.. jmr:n urli katos.. :) noh, tässä se:
Kynäruiskuista: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=16493
Kynäruiskuista: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=16493
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Kestääkö Inerta Primer 5 muuten oikeasti ilman pintamaalia esimerkiksi auton pohjassa? Ajattelin helmojen pitkittäissaumaan vetää tuota ja päälle spraymassa ja halpis-pintamaali.
Inerta-purkin kyljessä mainitaan, että maali olisi jo sinällään vedenpitävä mutta miten käytännössä kun se maali suolamoskan alla muhii?
Inerta-purkin kyljessä mainitaan, että maali olisi jo sinällään vedenpitävä mutta miten käytännössä kun se maali suolamoskan alla muhii?
Hiekka/lasikuulapuhallus laatikolle, mikään muu ei auta, senverran se pinta on rasvaa vetänyt vuosin varrella (asia varmasti eri jos laatikko on uusi KÄYTTÄMÄTÖN)!
Puhalluksen jälkeen, pohjamaali (mielellään jokin happopohjainen)
sitten AUTOMAALI perään ja jos metalliväri niin myös lakka voi sen lakan muutenkin vetää, paremmin kestää jos akryylimaalilla maalaa)!
Automaali pysyy siinä 100varmasti kiinni jos ei kolhi ja pesee sopivan usein (mikäli moottorisi ruiskii bensaa ja öljyä)
toki voit käyttää vasaralakkojakin tai muita teollisuus tavaroita, pohjatyö kun on kunnossa niin kyllä se kestää!
Puhalluksen jälkeen, pohjamaali (mielellään jokin happopohjainen)
sitten AUTOMAALI perään ja jos metalliväri niin myös lakka voi sen lakan muutenkin vetää, paremmin kestää jos akryylimaalilla maalaa)!
Automaali pysyy siinä 100varmasti kiinni jos ei kolhi ja pesee sopivan usein (mikäli moottorisi ruiskii bensaa ja öljyä)
toki voit käyttää vasaralakkojakin tai muita teollisuus tavaroita, pohjatyö kun on kunnossa niin kyllä se kestää!
epäkesko hiomakone (paineilma) ?
minkälainen hiomakone olisi kohtalainen ja edullinen pohjien tekoon ihan harraste käytössä? kuitenkin sellainen ettei se heti hajoa...
kestääkö esim. bilteman Tuotenro 151825 yhtään? olisi sopivan edullinen...
kestääkö esim. bilteman Tuotenro 151825 yhtään? olisi sopivan edullinen...
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
kai sen nyt järkikin sanoo että joku viiden euron kone on ihan yhtä tyhjän kanssa. kannattaa ostaa kerralla kunnon vehje, ei sen tarvitse kallein mahdollinen olla mutta ihan järjen kanssa kun miettii ja vertailee hintoja niin kyllä siitä pystyy päättelemmään mikä on hyvä ja mikä kertakäyttöä.
itellä on Skill:in hiomakone ja se on toiminut nyt vuoden verran oikein hyvin, tuo ei ole silti missään nimessä mistään kalliimmasta päästä. mulla on myös pistosaha ja akkupora samaa merkkiä eikä ole huonoa sanottavaa.
itellä on Skill:in hiomakone ja se on toiminut nyt vuoden verran oikein hyvin, tuo ei ole silti missään nimessä mistään kalliimmasta päästä. mulla on myös pistosaha ja akkupora samaa merkkiä eikä ole huonoa sanottavaa.
Kannattaa hommata joku käteen sopiva ja suhteellisen kevyt hiomakone. Ison koneen kanssa homma alkaa tuntua ikävältä kun hiottava kohde on milloin missäkin asennossa.
Mulla on Boschin sähköepäkesko nopeussäädöllä, tehoja en muista mutta malli on se pienempi niistä kahdesta :) Ei valittamista, koneella on tehty kaikkea hionnan ja auton kiillottamisen väliltä.
Mulla on Boschin sähköepäkesko nopeussäädöllä, tehoja en muista mutta malli on se pienempi niistä kahdesta :) Ei valittamista, koneella on tehty kaikkea hionnan ja auton kiillottamisen väliltä.
Pystyykö Inerta Primer 5:sta ohentamaan tinnerillä? Olisi pikku paikkamaalaushomma edessä, mutta sunnuntaina ei taida oikeaa ohennetta saada mistään...
Edit: Tärpätin kanssa tuo ainakin menee puuroksi, joskus yritin pensseliä pestä :)
Edit2: Jatkokysymys:
Mitkä maalit kestävät mitäkin ohennetta kuivana?
- Tinneri
- Tolueeni
- Xyleeni
Huomasin, ettei spray-paikkamaali ainakaan kestä Bilteman Tinneriä. Alkuperäinen automaali ei tuosta ole moksiskaan. Joku tosin väitti, että Bilteman tinneri olisi Tolueenin ja Xyleenin sekoitusta?
Edit: No nyt on kokeiltu, Inerta vaikuttaa ohentuvat ihan hyvin Bilteman "tinnerillä". Tosin tuo haihtuu melko nopeasti, joten seos ei kauaa säily ohuena. Kokeilin nimittäin kynäruiskulla maalata ruostelaikkuja Inertan kanssa, kyllähän se jotenkin sujui:
1) Pistehiekkapuhaltimella ruoste pois
2) Alue puhtaaksi tinnerirätillä
3) Kynäruiskulla suhaus inertaa (onnistuu ilman teräviä rajoja)
4) Spray-automaali päälle (kun ei nyt muuta satu varastossa olemaan :( )
Edit: Pahimpiin kohtiin sipaus pakkelia ja välihionta.
Edit: Tärpätin kanssa tuo ainakin menee puuroksi, joskus yritin pensseliä pestä :)
Edit2: Jatkokysymys:
Mitkä maalit kestävät mitäkin ohennetta kuivana?
- Tinneri
- Tolueeni
- Xyleeni
Huomasin, ettei spray-paikkamaali ainakaan kestä Bilteman Tinneriä. Alkuperäinen automaali ei tuosta ole moksiskaan. Joku tosin väitti, että Bilteman tinneri olisi Tolueenin ja Xyleenin sekoitusta?
Edit: No nyt on kokeiltu, Inerta vaikuttaa ohentuvat ihan hyvin Bilteman "tinnerillä". Tosin tuo haihtuu melko nopeasti, joten seos ei kauaa säily ohuena. Kokeilin nimittäin kynäruiskulla maalata ruostelaikkuja Inertan kanssa, kyllähän se jotenkin sujui:
1) Pistehiekkapuhaltimella ruoste pois
2) Alue puhtaaksi tinnerirätillä
3) Kynäruiskulla suhaus inertaa (onnistuu ilman teräviä rajoja)
4) Spray-automaali päälle (kun ei nyt muuta satu varastossa olemaan :( )
Edit: Pahimpiin kohtiin sipaus pakkelia ja välihionta.
Koitin elämäni ensimmäistä kertaa paineilma maaliruiskulla maalaamista retroprojekti polon etulokasuojiin.maalina oli maalikaupan suosittelema epoxi primer ja se ei tietenkään onnistunut ja tuli vähän valumaa ja pariin kohtaan olisi tarvinnut laittaa pieni nokare pakkelia ja kysymykset kuuluukin niin että:
Voinko hioa sitä valumaa pois tuosta epoxi primerista
voinko laittaa siihen epoxin päälle pakkelia ku muistelin että maalikaupan tyyppi olis sanonu että ei mutta ihmettelen vaan et miksei vai pitääkö mun hioa se epoxi pakkelia varten pois alta, sitä en mielellään tee???neuvokaas
Voinko hioa sitä valumaa pois tuosta epoxi primerista
voinko laittaa siihen epoxin päälle pakkelia ku muistelin että maalikaupan tyyppi olis sanonu että ei mutta ihmettelen vaan et miksei vai pitääkö mun hioa se epoxi pakkelia varten pois alta, sitä en mielellään tee???neuvokaas
epoksimaalista
lähes kaikkia epokseja voit hioa, eikä tarvi hioa pakkelin alta pois. epoksi on eristevärinä mitä mainioin. elikkä ensin epoksi ja sitte vasta lommojen kimppuun. tirdän asian, ei mutu tuntumaa ole kommenttini. olen maalannut aika kauan autoja ja aion katsella näitä palstoja ja antaa neuvoa jos joku tarvii.
Sellainen kysymys on tullut mieleen kun tässä on itse maalaillut joitain pienempiä ja vähän isompiakin osia autoa laittaessa, että missä vika kun tahtoo välillä maalipinnasta tulla vähän "aaltoileva". Noita nyt kun on maalaillut täysin vailla minkäänlaista koulutusta niin ei aina tiedä ihan täysin, että miten sitä pitäisi mitäkin tehdä, kun kaikissa purkeissa ei edes ohjeita ole niin pitää sitten arvuutella ja soveltaa muista. :D
Eli siis pinnassa on vähän ns. appelsiinin kuviota, ei siis sitä että siinä olisi liian vähän maalia ja se olisi kuiva eikä peilaisi, vaan että se pinta on vähän huokoisen näköinen. ei tasainen. Olen maalannut yleensä niin että olen aluksi laittanut pohjamaalin, sitten värin ja lopuksi lakan. Välillä tulee tehtyä ehkä vähän turhan tiheällä tahdilla noita, mutta olen kuitenkin yrittänyt noudattaa sen verran purkin ohjeita, että ainakin se minimi ajan on maalit saanet olla rauhassa. Kannattaisiko tuo pinta hioa jossain noissa väleissä vai olisiko sitten vika siinä ettei edellinen kerros ole ehtinyt kuivaa vielä kunnolla vai onko vika pelkästään siinä että olen käyttänyt spray maaleja, että niillä ei voi edes saada kohtuullista pintaa..
Ruisku tulee tässä syksyn aikana vielä hankittua, että on edes vähän paremmat edellytykset onnistua, mutta olisi se siihen saakka mukava tietää että missä vika ettei niitä sitten ruiskulla maalatessa toista.. Eli aloitetaan vaikka ihan perusasioista, miten paksut kerrokset maalia kannattaisi vetää aina yhdellä sumutus kerralla? Niin paljon ettei se juuri ja juuri valu vaiko sitten sen verran että pinnassa on pisaramaisesti "siellä täällä" maalia ja antaa kuivahtaa?
Maalit joita olen käyttänyt ovat: pohjamaali 1k autocolor, (joku "vain ammattikäytöön"), varsinainen väri tulee osasetista hankitusta 1k "omaväri", ja lakkana on sray max 2k (ns. "ammattikäyttöön").
Yleensä ongelma tulee esille tuolla osasetista hankitulla omasekoitus maalilla maalatessa.. ovatko nuo maalit edes yhteen sopivia?
Eli siis pinnassa on vähän ns. appelsiinin kuviota, ei siis sitä että siinä olisi liian vähän maalia ja se olisi kuiva eikä peilaisi, vaan että se pinta on vähän huokoisen näköinen. ei tasainen. Olen maalannut yleensä niin että olen aluksi laittanut pohjamaalin, sitten värin ja lopuksi lakan. Välillä tulee tehtyä ehkä vähän turhan tiheällä tahdilla noita, mutta olen kuitenkin yrittänyt noudattaa sen verran purkin ohjeita, että ainakin se minimi ajan on maalit saanet olla rauhassa. Kannattaisiko tuo pinta hioa jossain noissa väleissä vai olisiko sitten vika siinä ettei edellinen kerros ole ehtinyt kuivaa vielä kunnolla vai onko vika pelkästään siinä että olen käyttänyt spray maaleja, että niillä ei voi edes saada kohtuullista pintaa..
Ruisku tulee tässä syksyn aikana vielä hankittua, että on edes vähän paremmat edellytykset onnistua, mutta olisi se siihen saakka mukava tietää että missä vika ettei niitä sitten ruiskulla maalatessa toista.. Eli aloitetaan vaikka ihan perusasioista, miten paksut kerrokset maalia kannattaisi vetää aina yhdellä sumutus kerralla? Niin paljon ettei se juuri ja juuri valu vaiko sitten sen verran että pinnassa on pisaramaisesti "siellä täällä" maalia ja antaa kuivahtaa?
Maalit joita olen käyttänyt ovat: pohjamaali 1k autocolor, (joku "vain ammattikäytöön"), varsinainen väri tulee osasetista hankitusta 1k "omaväri", ja lakkana on sray max 2k (ns. "ammattikäyttöön").
Yleensä ongelma tulee esille tuolla osasetista hankitulla omasekoitus maalilla maalatessa.. ovatko nuo maalit edes yhteen sopivia?
minkälainen hiomakone olisi kohtalainen ja edullinen pohjien tekoon ihan harraste käytössä? kuitenkin sellainen ettei se heti hajoa...
kestääkö esim. bilteman Tuotenro 151825 yhtään? olisi sopivan edullinen...
itse itselleni vastaten. ostin 2,5 vuotta sitten
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=17028.htm&tuote=17028
hiottu sillä on niin maan perusteellisesti, 1 kerran oon laakerin joutunut vaihtamaan maksoi 10€ laakeri. kova peli :)
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Riippuu millä spraylla meinaat tehä pohjat.. Ns. oikee esim Finnscon filleri tarttuu melkeen kaikkeen ja on hiottavissa n.20min viimesesttä ruuttaamisesta.. Juurikin pelastin päiväni samaisella aineella.. 2004 Almeran etupuskuri turattu jollain paskalla mikä ei kestä ees PPG:n miedointa pohjamaalia joka sopii muoville.. Prkele!! (herätys aamulla ennen viittä Huumori pelastaa.. kuulemma...
-
- -
- Viestit: 28
- Liittynyt: 1.7.2009 18:50
raskaskalustomaali
onko paljon eroa raskaskalusto maalissa ja automaalissa?
no tuli tossa maalattua vw t4 standox raskasalusto maalilla "45-50€ litra" ja hyvä tuli.
maali on kulutukselta kestävämpää kuin tavallinen automaali.
no tuli tossa maalattua vw t4 standox raskasalusto maalilla "45-50€ litra" ja hyvä tuli.
maali on kulutukselta kestävämpää kuin tavallinen automaali.
Viimeksi muokannut caravelle4, 22.11.2009 7:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tarkoituksen kitata ja maalata mk3 golfin puskurin nurkka ja helmapellin etunurkka, suunnitelma seuraavanlainen.
Tarvikkeet:
-Motip muovipohjamaali+pohjamaali(harmaa)+pintaväri+kirkaslakka eli sprayllä mennään.
Työvaiheet:
1.Puskurin nurkka hiotaan muoville asti vauriokohdista, samoin helmapellin nurkka hiotaan kittausta varten(pari pientä painaumaa)
2.Kittaus, kuivatus noin 24h
3.Hiotaan muotoon
4.Maalattavan alueen 600 vesihionta eli maalipinnan mattaus(kittauskohta kuivahiotaan)
5.Puhdistus, mutta millä aineella) Tinneri?
6.Karhunkielellä ja liinalla sipistely ennen harmaata pohjaväriä
7.Pohjamaalaus, kuivatus about 12h
8.Pohjavärin hionta 600 papru+karhunkieli+liinalla puhtaaksi
9.Pintaväri, kuivatus 24h
10.Maalirajan häivytys hiomalla hiomatahnalla ja siirtämällä maalauksen rajausta hieman laajemmalle lakkausta varten.
11.Hiomatahnalla hiotun häivytysrajan puhdistus, mutta millä?
12.Karhunkielellä kevyesti ja liinalla puhdistus ennen lakkausta
13.Lakkaus+kuivatus
Korjatkaa/tarkentakaa/neuvokaa, jonkinverran on kokemusta maalaushommista näillä kilikolipulloilla.
Tarvikkeet:
-Motip muovipohjamaali+pohjamaali(harmaa)+pintaväri+kirkaslakka eli sprayllä mennään.
Työvaiheet:
1.Puskurin nurkka hiotaan muoville asti vauriokohdista, samoin helmapellin nurkka hiotaan kittausta varten(pari pientä painaumaa)
2.Kittaus, kuivatus noin 24h
3.Hiotaan muotoon
4.Maalattavan alueen 600 vesihionta eli maalipinnan mattaus(kittauskohta kuivahiotaan)
5.Puhdistus, mutta millä aineella) Tinneri?
6.Karhunkielellä ja liinalla sipistely ennen harmaata pohjaväriä
7.Pohjamaalaus, kuivatus about 12h
8.Pohjavärin hionta 600 papru+karhunkieli+liinalla puhtaaksi
9.Pintaväri, kuivatus 24h
10.Maalirajan häivytys hiomalla hiomatahnalla ja siirtämällä maalauksen rajausta hieman laajemmalle lakkausta varten.
11.Hiomatahnalla hiotun häivytysrajan puhdistus, mutta millä?
12.Karhunkielellä kevyesti ja liinalla puhdistus ennen lakkausta
13.Lakkaus+kuivatus
Korjatkaa/tarkentakaa/neuvokaa, jonkinverran on kokemusta maalaushommista näillä kilikolipulloilla.
kitti kuivuu muutamassa minuutissa, ja helpompi hioa saati antaa sen kovettua kunnolla 24h.
maalia ei tarvi kuivattaa kun jokusen 10 min, ja pintamaali kannattaa lakata samana päivänä kun on vedettykkin. puhdistaa kannattaa esim tinnerillä, riippuen onko sulla vesiohenteinen maali!
ei tuolla karhunkielellä kannata kraappia mitäään.
jos et aio lakata koko puskuria, toiminta on hieman erilaista, eli jos meinaat häivyttää:
mattaa jonkun verran yli tarvittavan pinta-alan. suihki värimassa tarvittaviin paikkoihin. älä tee teippirajauksia keskelle maalipintaa. kun värimassa on kuivunut, tee joitain senttejä tuoreen massrajan viereen raja siten, että vedät teipin jonkun matkan päähän ko. pisteestä, ja teippaat siihen peittelypaperin jonka taitat tuoreen värimassan suuntaan, ja noin tulevasta häivytyskohdasta takaisin päin, eli sellainen että lakkasumu pääsee sinne alle, mutta ei tule suoraa teippirajaa. suorita lakkaus niin, että sinne jää hienojakoinen sumuraja.
laksn kuivuttua pura peittely, ja kiillota raja esim. myllyttämällä, näin ollen raja häipyy huomaamattomaksi jos onnistut.
huomattavasti helpompi tapa on, että vaikkapa vesihiot koko puskurin, suihkit värimassan tarvittaviin paikkoihin ja lakkaat koko puskurin. spraymaalia en kyllä suosittele autoon laitettavan.
maalia ei tarvi kuivattaa kun jokusen 10 min, ja pintamaali kannattaa lakata samana päivänä kun on vedettykkin. puhdistaa kannattaa esim tinnerillä, riippuen onko sulla vesiohenteinen maali!
ei tuolla karhunkielellä kannata kraappia mitäään.
jos et aio lakata koko puskuria, toiminta on hieman erilaista, eli jos meinaat häivyttää:
mattaa jonkun verran yli tarvittavan pinta-alan. suihki värimassa tarvittaviin paikkoihin. älä tee teippirajauksia keskelle maalipintaa. kun värimassa on kuivunut, tee joitain senttejä tuoreen massrajan viereen raja siten, että vedät teipin jonkun matkan päähän ko. pisteestä, ja teippaat siihen peittelypaperin jonka taitat tuoreen värimassan suuntaan, ja noin tulevasta häivytyskohdasta takaisin päin, eli sellainen että lakkasumu pääsee sinne alle, mutta ei tule suoraa teippirajaa. suorita lakkaus niin, että sinne jää hienojakoinen sumuraja.
laksn kuivuttua pura peittely, ja kiillota raja esim. myllyttämällä, näin ollen raja häipyy huomaamattomaksi jos onnistut.
huomattavasti helpompi tapa on, että vaikkapa vesihiot koko puskurin, suihkit värimassan tarvittaviin paikkoihin ja lakkaat koko puskurin. spraymaalia en kyllä suosittele autoon laitettavan.
Ruostekohtien korjauksisa olen käyttänyt ensin hiomisien jälkeen: ruosteenestomaalia -> pohjamaalia ->(kittiä jos tarvis)->pohjamaali uudestaan ->pintaväri.
Ihmetytti kun yhdellä korjaamolla kysyin mitä maksais helman hitsaus ja maalaus niin eivät käytä ruosteenestoa? vaan laittavan suoraan pohjamaalin.
Ihmetytti kun yhdellä korjaamolla kysyin mitä maksais helman hitsaus ja maalaus niin eivät käytä ruosteenestoa? vaan laittavan suoraan pohjamaalin.
-
- -
- Viestit: 63
- Liittynyt: 17.2.2010 10:58
Tyhmä kysymys:
Rassailin tänään golffiin kyljestä kukkasia pois. Lykkäsin pellille pohjaksi ruosteenestomaalin ja tämän päälle hiontamaalin. Ehdin hioa ensimmäistä hiontamaalikerrosta kunnes sateen perkele iski. Eli en ehtiny heittää varsinaista pintamaalia.
Kestääkö tämä ruosteenestomaali-hiontamaalisetti sadetta? ajatus olisi huomenna jatkaa hommaa mikäli kelit sallii.
Rassailin tänään golffiin kyljestä kukkasia pois. Lykkäsin pellille pohjaksi ruosteenestomaalin ja tämän päälle hiontamaalin. Ehdin hioa ensimmäistä hiontamaalikerrosta kunnes sateen perkele iski. Eli en ehtiny heittää varsinaista pintamaalia.
Kestääkö tämä ruosteenestomaali-hiontamaalisetti sadetta? ajatus olisi huomenna jatkaa hommaa mikäli kelit sallii.
Tänään pääsin jatkamaan.
Hinkkasin ruosteet kunnolla pois ensin porakoneen teräsharjalla ja rälläkällä nylonlaikalla (vai mikäs se musta ny onkaan).
Sitten karhensin vähän ympäristöä 400:lla paperilla ja lykkäsin ruosteenestomaalin. Tämän päälle sitten hiontamaalit. Tasottelua 600:lla ja sitten siihen se varsinainen automaali.
Toivottavasti meni oikein, ihan automaalikaupasta purkit hain..
Ei tässä mitään maalamon työnjälkeä haeta, mutta olisi mukavaa jos ei samantien rustiikki iskisi:(
Hinkkasin ruosteet kunnolla pois ensin porakoneen teräsharjalla ja rälläkällä nylonlaikalla (vai mikäs se musta ny onkaan).
Sitten karhensin vähän ympäristöä 400:lla paperilla ja lykkäsin ruosteenestomaalin. Tämän päälle sitten hiontamaalit. Tasottelua 600:lla ja sitten siihen se varsinainen automaali.
Toivottavasti meni oikein, ihan automaalikaupasta purkit hain..
Ei tässä mitään maalamon työnjälkeä haeta, mutta olisi mukavaa jos ei samantien rustiikki iskisi:(
Kaikkein paras toiminta olisi ruostepaikoille että kunnolla puhdistaa jollain lamellilaikalla ruosteet pois.
Alueen kunnollinen puhdistus pölystä ja rasvasta. Sitten kunnollinen ruosteenestomaali (teollisuus epoxi toimii myös) ja kuivuttuaan tuohon pakkeli päälle. Hiotun pakkelin päälle pohjamaali/hiontamaali ja lopuksi automaali. Tärkeintä miltei on tuo puhdistus rasvasta ja liasta korjattavalla alueella. Sillä estää paljon.
Alueen kunnollinen puhdistus pölystä ja rasvasta. Sitten kunnollinen ruosteenestomaali (teollisuus epoxi toimii myös) ja kuivuttuaan tuohon pakkeli päälle. Hiotun pakkelin päälle pohjamaali/hiontamaali ja lopuksi automaali. Tärkeintä miltei on tuo puhdistus rasvasta ja liasta korjattavalla alueella. Sillä estää paljon.
Ei haittaa yhtään jos enempikin kuoppaisee ruosteista kohtaa. Pakkelillahan se oikaistaan suoraksi! Kunhan vaan muistat pellin ja pakkelin väliin sen ruosteenestomaalin!
Jos emännältä löytyy kynsilakanpoistoainetta niin toimii myös hienosti pellin puhdistukseen rasvasta. Myöskin tarraliiman poistoon! ;)
Jos emännältä löytyy kynsilakanpoistoainetta niin toimii myös hienosti pellin puhdistukseen rasvasta. Myöskin tarraliiman poistoon! ;)
Nonnih, nyt kaivataan sitten aloittelijalle vinkkiä taas....
Ruostehuolto ja paikkamaalaus meni varsin putkeen. Ajattelin sitten samoilla tulilla maalata konepellin uusiksi. Pellistä oli lakka kuoriutunut läikkinä pois (?). Tässä kohtaa homma sitten meni hienosti reisille: Pinnasta tuli ruman laikukas, eli osa pinnasta on mattaa ja osa kiiltävää :/
Pystyykö tätä vielä jotenkin korjaamaan vai pitääkö heittää uutta kerrosta maalia?
Ruostehuolto ja paikkamaalaus meni varsin putkeen. Ajattelin sitten samoilla tulilla maalata konepellin uusiksi. Pellistä oli lakka kuoriutunut läikkinä pois (?). Tässä kohtaa homma sitten meni hienosti reisille: Pinnasta tuli ruman laikukas, eli osa pinnasta on mattaa ja osa kiiltävää :/
Pystyykö tätä vielä jotenkin korjaamaan vai pitääkö heittää uutta kerrosta maalia?
Heh! Taisit vetää kuivat pellille! (Älä loukkaannu!!)
Onkos tuossa maalipinnassa karkeutta? Jos on niin maalia ruiskuttaessa on tullut kuiva kohta että maalattava kappale ei ole ollut kokonaan niin sanotusti märkä.
Toinen vaihtoehto!
Hioit pinnan niin että osa pellistä oli punaisena ja osa erivärisenä (pohjamaalissa)?
Onkos tuossa maalipinnassa karkeutta? Jos on niin maalia ruiskuttaessa on tullut kuiva kohta että maalattava kappale ei ole ollut kokonaan niin sanotusti märkä.
Toinen vaihtoehto!
Hioit pinnan niin että osa pellistä oli punaisena ja osa erivärisenä (pohjamaalissa)?
"Onkos tuossa maalipinnassa karkeutta?" En ihan tarkaalleen ymmärrä mitä tarkoitat. Mutta kiireessä kun maalasin, niin en varmaan ole saanut sitä maalia leviämään joka paikkaan tasaisesti.
Noh hyvää treeniä ainakin. Uusiksi menee seuraavan kerran kun kelit sallii. Pitänee varmaan vähän hieraista tuota pintaa niin olisi edes tasaisen matta..
Noh hyvää treeniä ainakin. Uusiksi menee seuraavan kerran kun kelit sallii. Pitänee varmaan vähän hieraista tuota pintaa niin olisi edes tasaisen matta..
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Maalaamovalaistusta autotalliin. Tulevaan autotalliin pitäisi sitten saada valaistus kuntoon. Aiemmassa tallissa oli 24 kpl 120 cm loisteputkia, 14 seinillä vaaka-asennossa n.120 cm korkeudella. Loput katossa.
Miten siis pistetään paremmaksi? Mielessä kävi led-valonheittimet. Ei veis paljoa virtaa. Vanhassa talossa ei oikein sulakkeet riitä tallille. Kompura, ilmanvaihto, lämpö ja valo.
Onko ledeissä jotain huonoja puolia? Värisävyllä väliä, liian spotti? Kertokee,, kiitos
Tällänen mulla on pihalla, aika kirkas ja valkoinen: dx.com/p/20w-20-led-1600lm-white-flood-light-projection-lamp-220v-54859
Miten siis pistetään paremmaksi? Mielessä kävi led-valonheittimet. Ei veis paljoa virtaa. Vanhassa talossa ei oikein sulakkeet riitä tallille. Kompura, ilmanvaihto, lämpö ja valo.
Onko ledeissä jotain huonoja puolia? Värisävyllä väliä, liian spotti? Kertokee,, kiitos
Tällänen mulla on pihalla, aika kirkas ja valkoinen: dx.com/p/20w-20-led-1600lm-white-flood-light-projection-lamp-220v-54859
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
Arvon maalariraati ja muut avaruustieteilijät! Hakukone ei tuottanut tyydyttäviä tuloksia ja googlen maaginen kyselytuntikin johti vain huonoihin "hyvä se on kun sen maalaa" kommentteihin, niin ajattelin kysäistä tässä.
Kun autoon hitsataan jotain, näkyvälle kohdalle, esim. peräluukkuun. Niin miten se valmistellaan? Saumasta ei nyt kuitenkaan ihan 100% pitävää saa tuommoisella ydintäytevehkeellä, mutta pitävän kuitenkin. Pistehiekkapuhallus ja sudilla epoksia, että menee varmasti joka rakoon? Kitata pitää kuitenkin päälle, tinaus olisi yksi vaihtoehto, mutta vaatisi taas opettelua sekin. Entäs sauman suojaus toiseltapuolen, eli siltä ei näkyvältä puolelta, huolellinen putsaus ja jotain saumausainetta?
Talvilomalla olisi halli saatavissa, niin voisi väkertää tuota hieman mönkään mennyttä peräluukkuaan. Joku hippi potki kilvensyvennyksen "lipan" mutkalle ja sauma murtui parista kohdasta, niin uusiksi menee.
Kun autoon hitsataan jotain, näkyvälle kohdalle, esim. peräluukkuun. Niin miten se valmistellaan? Saumasta ei nyt kuitenkaan ihan 100% pitävää saa tuommoisella ydintäytevehkeellä, mutta pitävän kuitenkin. Pistehiekkapuhallus ja sudilla epoksia, että menee varmasti joka rakoon? Kitata pitää kuitenkin päälle, tinaus olisi yksi vaihtoehto, mutta vaatisi taas opettelua sekin. Entäs sauman suojaus toiseltapuolen, eli siltä ei näkyvältä puolelta, huolellinen putsaus ja jotain saumausainetta?
Talvilomalla olisi halli saatavissa, niin voisi väkertää tuota hieman mönkään mennyttä peräluukkuaan. Joku hippi potki kilvensyvennyksen "lipan" mutkalle ja sauma murtui parista kohdasta, niin uusiksi menee.
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
sivu spoileteista
Paistaa vanhaa väriä alta, nykyinen värikään ei ole nii hieno mutta niin
Osat irti, hioo jos lommoja ja sitte jotai maalia vai sitte kuluma kohtiin vaan päälle? Minkä laista tohon pitää olla..
Osat irti, hioo jos lommoja ja sitte jotai maalia vai sitte kuluma kohtiin vaan päälle? Minkä laista tohon pitää olla..
sivu spoileteista
Paistaa vanhaa väriä alta, nykyinen värikään ei ole nii hieno mutta niin
Osat irti, hioo jos lommoja ja sitte jotai maalia vai sitte kuluma kohtiin vaan päälle? Minkä laista tohon pitää olla..
Osat irti, hioo jos lommoja ja sitte jotai maalia vai sitte kuluma kohtiin vaan päälle? Minkä laista tohon pitää olla..
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28.10.2014 22:14
Olen miettinyt auton oston jälkeen maalipintaa. Ensiksi ajattelin viedä myllytykseen jotta saisi punaisen kiiltään kun on auringon haalistama, aikaisemmin missään muussa autossa ei ole ollu tämmösiä tyyppivikoja. Sitten rupesin lueskeleen auton ylimaalauksen hintoja, ottaa päähän katsoa autoa, huollot tehty hyvin, ei lommoja noinkin vanhassa autossa mutta nokasta ja katosta on lähtenyt isoja paloja pois, peräluukun merkin alta ruostunut. Nyt pesin painepesurilla autoa ja päästin varovasti konepeltiin, lähti helposti lakkaa pois. Mitä noillekkin voi tehdä? Tekis mieli maalauttaa auto mut tuleeko sitä pidettyä vuosia tai onko se järkevää, vähentääkö se auton arvoa. Kun puhutaan ylimaalauksesta niin se tarkoittaa ainoastaan konepeltiä, kattoa ja peräluukkua? Yritin tähän hakee vastausta netistä, puhuttiin vaan ylimaalauksesta mutta ei siitä mitä se sisältää mutta voi toki päätellä jotain. Ja onko se kaikenarvoista.. vai ajaako jokusen vuoden tolla ja ostaa uuden auton..
Nyt tarvitsisi hyviä vinkkejä pakoputken pintakäsittelyyn. Kyseessä siis uusi ja käyttämätön tarvikeputisto jonka meinasin maalata että ei lähtisi suojaamattomista hitsaussaumoista ja taivutuskoneen jättämistä pintavaurioista heti ruostumaan.
Lähinnä mietityttää kuinka maalaus kannattaa pohjustaa että maali tarttuu kunnolla joka paikkaan. Noissahan on pinnassa jokin sinkitys tms. joka ei vaikuta ihan helpoimmalta alustalta maalille.
Samoin vanhojen pintaruosteisten putkiston osien puhjustukseen saa antaa vinkkiä...
Lähinnä mietityttää kuinka maalaus kannattaa pohjustaa että maali tarttuu kunnolla joka paikkaan. Noissahan on pinnassa jokin sinkitys tms. joka ei vaikuta ihan helpoimmalta alustalta maalille.
Samoin vanhojen pintaruosteisten putkiston osien puhjustukseen saa antaa vinkkiä...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa